Netti-tv, vakava uhka kristillisyydellemme

Pahat ajat.

Aikoinaan päätetty televisiokannanotto oli osoittautunut siunaukselliseksi.
Huomattiin, kuinka paljon televisio-ohjelmat vaikuttavat ihmisten arvoihin. Ei pelkästään viihdeohjelmat, vaan myös asiaohjelmat saattoivat vieroittaa kristittyjä ulos elävästä uskosta. Nähtiin hyväksi, että televisio ei sovi uskovaiseen kotiin.

Sitten tuli netti. Netistäkin keskusteltiin paljon, mutta nähtiin, ettei sen kohdalla voi tehdä samanlaista kannanottoa, koska netissä voi tehdä muutakin. Se ei ole pelkästään viihteelle omistettu, vaan sen kautta pystyy viestittelee kaukanakin asuvien kanssa. Keskustelupalstat, sähköpostit ja pankkipalvelut nähtiin hyvinä asioina. Myöhemmin tosin tiedostettiin keskustelupalstojen vaarat. Erityisesti uskon asioista varoiteltiin keskustelemasta, koska useat meikäläistenkin pitämät keskustelufoorumit tuppautuivat menemään mahdottomaksi. Synnin luvallisuus rehotti ja ihmisiä eksyi elävästä uskosta.

Keskustelupalstoja pahempi uhka kristillisyydellemme on kuitenkin televisio-ohjelmien tulo nettiin. Ne on hyvin voimakkaita arvovaikuttajia ja niitä vastaan yhä useamman on vaikeampaa taistella. En väitä, ettenkö itekki aika-ajoin sorru katselemaan tv-ohjelmia netistä. vaikka ite oonkin rajannut pääasiassa katsomani ohjelmat asiaohjelmiin, on niissäkin paljon esiintynyt uskollemme vieraita elementtejä. Asioita, jotka eivät ole ruokkimassa uskoa, vaan pikemminkin murentamassa sitä.
Myös viihteen seuraaminen netissä on lisääntynyt meikäläisten keskuudessa.
En usko, että kovinkaan moni meikäläisistä ei olis joskus erehtynyt katsomaan joitakin Putousjaksoja, tai vaikkapa Pasilaa.
Kristinuskolle ei paljon tv-ohjelmissa anneta arvoa.
Aika on paha ja pahenee jatkuvasti. Meikäläisten joukkokaan ei ole enää niin yksimielinen, kuin aikaisemmin.

Nettitv yhdessä keskustelupalstojen kanssa on vakava uhka kristillisyydellemme! Kumpa edes ite jaksais polkua taivaltaa, vaikka ympärillä miten myrskyäis ja pauhais....

24

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huolestuttaa

      kyllä netti on tosi paha.
      Pitäisi puhua SRK:n miesten asiasta yleisesti tai kirjoittaa Päivämiehessämme.

      • Pahat ajat.

        Kyl netistä on kirjoiteltu paljonkin. Monikaan ei osaa kuitenkaan arvata, miten vakavaksi kohtalonpaikaksi netti lopulta muodostuu. Tai sen hedelmät on jo nähtävissä... Netti on tullut jäädäkseen ja sille ei mahda mitään.
        Joskus taannoin eräässä seurakuntaillassa meille suositeltiin, että vaihdettais nettiliittymät puhelinmodeemiliittymiksi, niin yhteys olis niin hidas, ettei se edes riittäis tv-ohjelmien tms. seuraamiseen. Valitettavasti hitaat netit ovat jo mennyttä. Nykyaikana kännyköissäkin on jo niin nopeat netit, että tv-sarjoja, sketsejä ja elokuvia voi käytännössä katsoa missä tahansa....


      • Omantunnon varassa
        Pahat ajat. kirjoitti:

        Kyl netistä on kirjoiteltu paljonkin. Monikaan ei osaa kuitenkaan arvata, miten vakavaksi kohtalonpaikaksi netti lopulta muodostuu. Tai sen hedelmät on jo nähtävissä... Netti on tullut jäädäkseen ja sille ei mahda mitään.
        Joskus taannoin eräässä seurakuntaillassa meille suositeltiin, että vaihdettais nettiliittymät puhelinmodeemiliittymiksi, niin yhteys olis niin hidas, ettei se edes riittäis tv-ohjelmien tms. seuraamiseen. Valitettavasti hitaat netit ovat jo mennyttä. Nykyaikana kännyköissäkin on jo niin nopeat netit, että tv-sarjoja, sketsejä ja elokuvia voi käytännössä katsoa missä tahansa....

        Niin ja siksi se jää nyt omakohtaiseen valvomiseen että ei katso.


    • Historian muistava

      Äläpäs vääristele! Yhteinen päätös koski television käyttöä kristityn kodin huonekaluna, ohjelmista ei puhuttu mitään.

      • Pahat ajat.

        Saivartelua....


      • Totta on

        Päätös tehtiin, ettei TV ole kristityn kodin huonekalu. Ohjelmasta ei tiennyt kukaan mitään, joten siitä ei edes osattu päättää ja mainita.


      • sairautta
        Pahat ajat. kirjoitti:

        Saivartelua....

        No mutta sitähän nämä SRK:n keksimät autuuden ehdot ovat! Yrittävät kirjoittaa raamattuun omia lisälehtiä, joita sitten ry:n kätyrit vahtivat!


    • kodissa

      Ai jaa että huonekaluna. On niitä tarpeellisimpiakin huonekaluja.

    • cdcddcd

      Eikö olisi korkea aika arvioida omat uskomukset ja mielipiteet uudelleen, jos ne eivät kestä television asiaohjelmien katsomista? Ristiriitatilanteissahan vika ei ole uudessa (tieteellisessä) tiedossa, vaan vanhoissa uskonnollisissa uskomuksissa.

    • jopas jotain

      Kyllä on moni uskon mies ja nainen tainut ehtoolla käyrä luuraamassa xxx sivuja.. Itse voin ainakin katsoa uskon ohjelmia televisiosta mutta ne ei mun uskomattomuutta muuta mihinkään.. Suosittelisin teitä uskovia katsomaan asiaohjelmia ja oppimaan uusia asioita..

    • Eevertti

      Miksi Pasilan tai Putouksen katsominen on sinusta erehdys? Terveiset Sorvankylästä!

      • Houkutuksille altis

        On jo antanut peevelille ylivallan, jos lähtee sellaisia katsomaan...


    • nimimerki

      mä ainakin katson tv:tä ja käytän nettiä. Eiköhä se ole jokaisen henk koht asia.

    • chris_hitchens

      Rohkenen epäillä että olet provo - jos et niin sitten olen kyllä aika ihmeissäni. Voiko tuollaista ajattelua oikein ollakaan - mikä ihmeen uskomus on niin hento, että viihdeohjelma sen voi murtaa?

      Noin muuten netti on ollut kyllä "siunaus" - ilman nettiä ja keskustelupalstoja SRK olisi kyennyt salaamaan rikoksia edelleen eikä minkäänlaista muutosta olisi tapahtunut.

      • Kattin.

        Onko koko vanhoillislestadiolaisuus vain pelkkää provoa?
        Hehän eivät seuraa viihdeohjelmia, ei kato televisiota, eikä rytmikästä musiikkia. Vanhoillislestadiolaiset eivät myöskään käytä korvakoruja (vaikka pieni osa jo uhmaa tätä rakkauden neuvoa), eikä vanhoillislestadiolaiset tanssi.
        Tutustuppa vähän enemmän vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen..


      • 29 312h
        Kattin. kirjoitti:

        Onko koko vanhoillislestadiolaisuus vain pelkkää provoa?
        Hehän eivät seuraa viihdeohjelmia, ei kato televisiota, eikä rytmikästä musiikkia. Vanhoillislestadiolaiset eivät myöskään käytä korvakoruja (vaikka pieni osa jo uhmaa tätä rakkauden neuvoa), eikä vanhoillislestadiolaiset tanssi.
        Tutustuppa vähän enemmän vanhoillislestadiolaiseen liikkeeseen..

        Kykyään vl:t tuntevat tv-vihteen paremmin kjuin ns. epäuskoiset.


    • valinnanvapaus2

      Ei netti sen pahempi ole kuin radio. Radiosta tulee myös paljon sellaista ohjelmaa jota ei viitsi kuunnella. sama koskee tv ohjelmia. ei vaan kiinnosta joku kotikatu jne.

      • Outo ilmiö

        lestadioaliset ovat oppineet laittamaan radion kiinni. Mikä siinä on että sama taito ei heillä toimikkaan kun on tv:stä kyse?


    • että näin

      Kyllä teidän vanhoillislestadiolaisten usko onkin heikko, kun se horjuu jostain tv-ohjelmista. Jos koette jonkun Putouksen ja Pasilan kaltaisillenne uskovaisille sopimattomiksi niitä vilkaistuanne, niin sitten vain vaihdatte kanavaa. Ihan jokainen omassa kodissanne omasta puolestanne tai korkeintaan lastenne puolesta.

      Näin ne muutkin kristityt toimivat. Jokainen oman uskonsa ja omantuntonsa mukaan. Ei tv ole mikään pakkovekotin, jota olisi pakko joka hetki töllätä, kun sellainen kerran on. Minullakin on tv, jonka avaan tosin harvoin.

      • Selvennystä (vl)

        Ei uskovaiset ota mallia "toisista uskovaisista" (vääristä hengellisyyksistä). Meillä on pelko sydämessä että sielunvihollinen saa voiton...


      • Voi epäuskoa....
        Selvennystä (vl) kirjoitti:

        Ei uskovaiset ota mallia "toisista uskovaisista" (vääristä hengellisyyksistä). Meillä on pelko sydämessä että sielunvihollinen saa voiton...

        Väärävanhurskasten uskohan kestää mitä vaan synnin tekemistä, koska on paaduttu väärään rauhaan. Vain jumalanlapset he näkevät sellaisina syntiraukkoina, että vaikka he saarnaavat näille parannusta ja syntiensä anteeksi uskomista, he puolustautuvat vaikka samoin sanoin kun Jeesuksenkin ajan väärävanhurskaat.: Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi ainoastaan Jumala? Siksi he luottavatkin vain siihen, että tekivätpä tai yhtyivätpä millaiseen syntimenoon tahansa mitä maailmasta on tarjolla, kyllä ne viimeistään iltarukouksessa saa anteeksi, kun muistaa pyytää Jumalalta kahden kesken yksinänsä.


    • Kaivapa päätös!

      >Aikoinaan päätetty televisiokannanotto oli osoittautunut siunaukselliseksi.
      Huomattiin, kuinka paljon televisio-ohjelmat vaikuttavat ihmisten arvoihin.

      Tuo on sitä lopun aikojen eksytystä. Kannanotossa ei puhuttu mitään ohjelmista, ainoastaan television käytöstä uskovan kodin huonekaluna.

    • TV-kiellon

      Siunauksellisuus näkyy vieläkin kun havannoi kuinka fiksusti siionin lapset ja nuoret käyttäytyy muihin verrattuna, nettiä emme pysty valvomaan koska se on kaikkialla joten jokaisessa kodissa ja tapahtumassa pitäisi tehdä selväksi nuorille kuinka tuormiollinen vaikutus ihmisen mieleen on netin viihdepuolella.

    • Televisio ajanhukka!

      Kun televisio puuttuu kodista, kaikille perheenjäsenille jää paljon aikaa käytettäväksi muuhun. Vaikkapa kylästelyyn, lenkkeilyyn, opiskeluun, musisointiin, lukemiseen, yhdessä oloon, erilaisiin harrastuksiin ja rientoihin. Televisio passivoi; ei viitsi alkaa mitään erityistä, kun kohta tulee taas se ohjelma, jota haluaa seurata. Aivan huomaamatta televisio ohjelmoi ajankäyttöä ja orjuuttaa siten ihmistä orjakseen.

      Televisio tasapäistää. Ihmisistä tulee meemejä. Malli vaikuttaa ja nähtyä käytöstä kopioidaan ... ei heti eikä tietoisesti, mutta malli tarttuu herkästi ainakin nuorempien elämään. Ihmisen mieli jää askartelemaan niihin ja omastakin parisuhteesta aletaan löytää viihdeohjelmissa nähtyjä epäkohtia. Ja onhan siellä nähty ratkaisujakin. Viihdeohjelmat, joissa paria vaihdetaan kuin lakanoita sänkyyn, tarjoavat esimerkkejä pettämiseen, avioeroihin. Televisio ei kehitä henkisesti, jos seuraamisen kohteena on pelkästään haluja ja pyyteitä ruokkivat viihdeohjelmat. Asiaohjelmia seuraavat taas hieman vanhemmat ihmiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1125
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      938
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      685
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      77
      669
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe