Moraalivartijat apua kaivataan.

Romy

Moraalinen kysymys. Miten toimisitte tässä tilanteessa? Olen seurustellut noin pari vuotta ja siinä hetken huumassa tuli ostettua yhteinen asunto. Sen jälkeen samantien totesinkin, että tämä ei ole sitä mitä haluan, että en halua olla "loppuelämää" tuon kanssa.

Olen ilmoittanut jo etten olekaan varma meidän suhteesta, mutta en ole saanut sanottua vielä sitä että haluan lopettaa kokonaan tämän suhteen, kun odotan, että mies saa yhden tärkeän jutun eka hoidettua. Enkä halua tuottaa hänelle mitään lisähuolia tähän samaan soppaan.

Kaikkein pahinta on, että olen tänä aikan tavannut jo erään toisen. Olemme tavanneet muutaman kerran ja pitäneet tiiviisti yhteyttä. Tunne on molemminpuolinen.
Yleisen moraalikäsityksen mukaan tuntuu olevan niin, että minun pitäisi eka hoitaa tuo entinen suhde pois alta ja myydä talo ja olla jonkun aikaa sinkkuna, jotta uusi suhde olisi suotava. Mutta pitääkö minun oikeasti kärvistellä todennäköisesti monta kuukautta yksinäisyydessä ja haikailla toisen perään, koska ystäväni huutavat sen moraalin perään.

12

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19 + 19

Tämä ei ole moraalikysymys vaan käytännöllinen kysymys. Voiko yhtiökumppanisi aiheuttaa sinulle katkeruudessaan hankaluuksia asunnon myynnissä?

Jos et ole siitä huolissasi, sanot vaan, että nyt se on loppu. Uusi siippa saa odottaa oven ulkopuolella.

• oma elämä

Virheistä oppii.
      Paha sitä on elää sen mukaan, miten ystävät odottavat sinun elävän.
      Jokainen tekee omat ratkaisunsa itse, niin se vaan on, vaikka neuvojia varmaan riittää joka lähtöön ja kaikkien mielestä juuri SE, mitä MINÄ tekisin ja sanon, on ainut oikea vaihtoehto.

• moraalinvartijako

No parempi ettet pitkitä tuota. Sano, että otat eron ja se on sitten siinä. Myytte asunnon ja that's it. Miksi sinun pitää kärvistellä yksinäisyydessä ystäviesi vuoksi? Elämä on elämää. Kunnioitan parisuhteen pysyvyyttä. mutta ei sille mitään voi, jos ei rakasta. Niin minäkin laitoin avomiehen pihalle, kun hän ei rakastanut minua (minä kyllä rakastin häntä). Saman tien etsin uuden miehen ja ystäväni sanookin, että läheisriippuvaisen kannattaa "vaihtaa lennossa". Ehkä sinä olet läheisriippuvainen. Nyt minä opettelen elämään ilman avomiesta vierellä joka yö. Tapaamme uuden miesystäväni kanssa aivan liian harvoin mutta hänen kanssaan olen kuitenkin onnellinen. Sanoisinko, että sinun on elettävä omantuntosi mukaan, siten, että voit vastata Jumalalle kun Hän sinulta kysyy, miksi teit niin. Ystävillesi sinun ei tarvitse vastata mitään.

• Romy

Juuri noin sen ajattelen, että omat ratkaisuni teen, enkä voi elää muiden tahdon mukaan ja mikä heidän mielestään on oikein tehty. Mutta paras ystäväni suurin piirtein lyttäsi minut maan rakoon, kun menen näin tekemään. Hän oli hyvin loukkaantunut asiasta, ihan kuin tämä nyt hänen elämäänsä sekottaisi, mutta ei kuulemma kyennyt uskomaan, että minä toimin näin.

• ei oo reilua

Noh, mut jätti koko ystäväpiiri tuollaisessa tilanteessa. Olin jo muuttanut omilleni ennen kuin uuden kanssa oli pusuakaan, mutta silti jopa puhelin soi, että kuinka väärin tein. Uskovaisiahan nämä kaikki. Pahin oli se, että kaksi hlöä "profetoi" mulle ja uudelle miehelle "auringonlaskua ja krokotiilejä haisevassa joessa". Just...eihän siinä auttanut kuin muuttaa toiselle paikkakunnalle. Ketään ei kiinnostanut, kuinka pahoin voin suhteessa ennen eroa, mutta selkäänpuukotus kyllä sujui vaivatta. Nyt koitetaan pyrkiä esim. Fb-kavereiksi, mutta ei ne mitään ystäviä ikinä olleetkaan, joten bannaan moiset.

• uunourpo

mitäpä sitä itkemään kun maito on jo lattialla. suhteen aikana ei mennä muiden kanssa vehtaamaan, jos haet seuraa kuin olisit sinkku niin oolet jo pettänyt. sen jo teit niin on aikalailla yhdentekevää mitä teet jatkossa, mulkku mikä mulkku.

• Moraalinvartija?

Ystävän nuhtelua ja neuvoa kannattaa joskus kuunnella, sillä sen minkä teet miehellesi siirtyy kyllä ystäviesi käsitykseen sinusta halusit tai et.

Pahimmalta oikeestaan kuulostaa tuo verukkeesi olla kertomatta miehellesi, eli että mukamas ajattelet hänen parastaan?? Katin kontit! Älä ajattele muiden puolesta vaan anna heidän tehdä omat päätöksensä tosiasioiden pohjalta.

Ihmiset ovat yleensä ottaen paljon tervejärkisempiä kun heidän "parastaan" ajattelevat luulevatkaan.

• Viisas vaimo---.

Ehkä nyt on enemmän kyse reiluudesta ja rehellisyydestä kuin moraalista. Tosin toisen tapailu parisuhteen aikana on inhottavaa ja typerää.

Miksi et lopeta parisuhdetta kun aloitat uuden? Tätä kuviota en ole koskaan ymmärtänyt ja olisikin mielenkiintoista kuulla sinulta, mikä on sinun selityksesi omalle käyttäytymisellesi. Älä kuitenkaan siirrä vastuuta nykyiselle puolisolle, hän tuskin haluaa olla syy typerään käyttäytymiseesi.

Sinä elät niin kuin elät ja sinun on vastuu päätöksistäsi sekä valinnoista ja niiden seurauksista, sanoivat kaverit mitä tahansa. Voit elää heidän ohjeidensa mukaisesti tai omien mutta päätös on sinun ja sinä kannat vastuun vaikka toisten neuvojen mukaan eläisitkin.

Sinä

• päivänhattara

Samaa mieltä. Jokainen meistä tekee itse valintansa. Aina voi tietysti miettiä, että koskeeko nämä säännöt vain itseä vai hyväksyykö samaa käytöstä myös puolisolta. Eli jos sinä AP aloitat uuden panosuhteen samalla, kun asut avoliitossa toisen miehen kanssa, niin olisi loogista, että sallit saman käyttäytymisen myös avomiehellesi ja pano-Erkillesi, jolloin he voivat myös uittaa vehkeitään missä reiässä hyvänsä.

Pettämiseen tarvitaan aina kaksi. Yleensä pettämällä alkaneet suhteet päättyvät erittäin usein. Tämä ei ole mikään mielipiteeni, vaan ihan tutkittu asia.

• Eroa ensin

Samaa mieltä Viisas vaimo- kommentoijan kanssa. Eroa ensin reilusti nykyisestä puolisostasi, sen jälkeen olet vapaa tekemään mitä haluat. Rehellinen pitää olla nykyiselle kumppanille, joten puhu asiat selväksi mahdollisimman pian!

Minusta ei ole myöskään olemassa mitään pakollista sinkkuaikaa parisuhteen päätyttyä, on vain erilaisia ratkaisuja elää siitä eteenpäin. Mielestäni ystävien tehtävä ei ole "sanella" sinulle sitä, miten sinun tulee käyttäytyä, vaan ratkaisun avaimet ovat ihan itselläsi.

• dcfv0gh+

Kultainen sääntö: älä tee muille mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän.. ja tuo on aivan päivän selvää että sulle tuli arki vastaan ja totuit mieheesi ja aloit haaveilla sitä kipinän ja ensi rakkauden huumaa joten teit syrjähypyn.. Mutta sinun tulisi kunnioittaa toista sen verran että olisit edes jutellut tunteistasi kumppanisi kanssa ennen kuin teet oman päätöksesi.. ehkä olisit voinut saada tunteet takaisin häntä kohtaan? Todella tyhmää että olette yhdessä ja teet itse pääsi sisällä päätöksen että et enää pidä miehestäsi ja hänen selän takana tapailet toista.. mieti omalta kannalta miltä sinusta tuntuu jos tämä uusi mies jota tapailet ja rakastut korviasi myöden häneen ja ostatte yhdessä asunnon ja hän tekee sinulle samalla tavalla?

• Sinun ei kenenkään muun takia kannata olla suhteiden välissä sinkkuna, usein se kannattaa tehdä ihan oman itsensä takia, että oppii tuntemaan itsensä ja oppii olemaan yksin. Suhteesta toiseen hyppääminen on usein omien ongelmien kieltämistä, eli ei ole uskallusta käsitellä asioita loppuun, vaan haetaan turvaa siitä toisesta... Ja kohta ne samat ongelmat ovat taas vastassa siinä uudessa suhteessa.

Jokainen toki tekee tavallaan. Voihan se olla, että ei sinulla ole mitään ongelmia. Itsehän sinä sen parhaiten tiedän. Huomautan kuitenkin, että välttämättä läheltä niitä ongelmia ei aina näe samalla tavalla, kuin esimerkiksi vaikka ystävät näkevät.

Olen monien muiden kanssa samaa mieltä siitä, että ei ole mitään selitystä sille, mikset voi reilusti vain lähteä tuosta suhteesta ja odottaa vähän aikaa, että asiat ovat selvät. Ei sinun vuositolkulla tarvitse odottaa. Muuta pois ja tee sen jälkeen mitä teet. Et saa antaa toiselle turhaa toivoa, jos olet jo päätöksesi tehnyt. Sinun täytyy nyt vain ottaa vastuu asioista ja olla rehellinen kumppanillesi. Asioiden pitkittäminen harvemmin auttaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      82
      1985
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      113
      1708
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1296
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      707
    5. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      676
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      610
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      199
      566
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      508
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe