Mahdoton muija

Hermotfinaalissa

Olen 23-vuotias mieshenkilö ja seurustelen 20-vuotiaan naisen kanssa. Ongelma on se, tuntuu että hän välittää liikaa. Hän ei hyväksy sitä, että menen kerrankin yksin kotiin yöksi, vaan alkaa kiukuttelemaan tai yrittää kiristää minua hänen luokseen. Hän vihastuu helposti ja haukkuu minua, ja yritän pitää itseni rauhallisena ja saada asiat sovittua ja hänetkin rauhoittumaan, mutta se ei aina onnistu. Kaverini sanovat hänen kohtelevan minua "ihan v***n huonosti muutenkin", mutta olen kait liian tottunut siihen tai en jaksa välittää.

Välitämme ja pidämme paljon toisistamme, ja haluaisimme saada juttumme toimimaan, eikä tarvitsisi riidellä joka ilta.
Kenelläkään neuvoja, että tämä voisi onnistua?

16

1029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mieti vähän

Ensinnäkin, lopeta se hänen palkitsemisensa siitä kiukuttelemisesta. Hän käyttäytyy kuin lapsi, aivan liikaa noin vanhalle. Hän on 20-vuotias joka käyttäytyy kuin tarhaikäinen. Oikeasti, sinä olet 23-vuotias etkä tyttöystäväsi tarhatäti. Jos menet yöksi kotiin, menet yöksi kotiin, etkä jää kuuntelemaan hänen kiukuttelujaan, et lepyttele, etkä pyytele anteeksi. Voit aivan oikeasti sanoa tästä aivan suoraan, kun osaat kerran rauhallisena pysyä.
      Mieti oikeasti itse: 20-vuotiaan seurustelevan tytön pitäisi olla jo aikalailla nainen. Toki hän kasvaa ja muuttuu todella paljon seuraavan 10 vuoden aikana (toivottavasti!!!) mutta aikuinen hän silti on. Nuori, mutta aikuinen: ei tosiaankaan mikään tarhaikäinen ainakaan. Ei edes teini-ikäinen tuolla tavalla.

Jos hän muutenkin kiukuttelee ja käyttäytyy huonosti, tulee mieleen kysyä, että luuletko itse ansaitsevasi jotain taivaspaikkaa ryhtymällä aikuisen lapsen marttyyriuhriksi?
      Mitä kuvittelet parisuhteen olevan?
      Ei tyttö ainakaan käytöksellään osoita välittävänsä sinusta, eikä kohtelevansa sinua hyvin, kunnioituksella eikä rakastavasti. Voisit kysyä häneltä, mitä sille tytölle se suuri tykkääminen ylipäätään merkitsee: sitä että toista voi kohdella kuin pa*kaa ja käyttää kaatopaikkana vai? Kysy. Miksi hän käyttäytyy kuin uhmaikäinen edelleen. Miksi hän roikkuu ja sinä et saa mennä välillä kotiin, onko hän isää etsimässä? Miksi hän väittää tykkäävänsä, mutta kohtelee sinua huonosti?

Ja kysy itseltäsi, mistä kaikesta pidät hänessä. Väität että pidätte toisistanne, mutta siihen täytyy olla joku miksi pitää. On eri asia välittää ihmisestä, kun pelätä jäävänsä yksin. On eri asia rakastaa ajatusta seurustelusta, kun toista ihmistä. On eri asia ostaa omaa taivaspaikkaansa ja uhrautua dramaattisesti, kuin välittää ja rakentaa tervettä parisuhdetta. Mitkä on sinun oikeutesi? Toiveesi? Tunteesi? Periaatteesi? Mitä edes odotat koko suhteelta?
      P*llua saa muiltakin. Jos tunteesi perustuu seksin saamiseen, niin tiedoksesi, että sitä saa ihan mukaviltakin naisilta.

Väität että ongelma on että hän välittää liikaa. En nää tuossa mitään mikä heijastelee välittämistä. Hän roikkuu kyllä, uhkailee ja kiristää saadakseen tahtonsa läpi... Yrittää määräillä. Mutta ei noista mikään ole välittämistä: mikä on välittämistä? Miten sinä välität toisesta ihmisestä? Lepyttelemällä ja hoivaamalla aikuista kuin lasta, ja kestämällä, palkitsemalla hänet huonosta käytöksestä ja kannustamalla tuommoiseen?

Et ole liian tottunut tai "jaksa välittää" vaan selkeästi luulet saavasi tuosta jotain tai olevasi noin jotain, tai luulet tuon tosiaan olevan rakkautta. Monet huonoon suhteeseen jäävät ja siinä kestävät ovat ensinnäkin... Saaneet huonon mallin. He eivät ole pysähtyneet oikeasti miettimään mitään, vaan toteuttavat omaa perhemalliaan. Tai ovat jostain syystä niin läheisriippuvaisia/heikko itsetuntoisia ("en saa enää ketään"), että pelkäävät yksinoloa, ja jäävät roikkumaan mihin vaan.

Ja/tai itseasiassa todistelevat omaa hyvyyttään "olen niin kärsivällinen kun tässä uhraudun... Minä olen se hyvä, tuo on se paha..."
      Ja/tai luulevat rakkauden olevan kuin elokuvista "mitä vaikeampaa se on, sitä aidompaa se on!" tajuamatta, ettei täällä ole kuin tie hautaan eikä mitään elokuvia. Olen p*skapään kanssa koko elämäsi, ja p*ska on se mitä saat.
      Ja/tai kerjäävät kehuja ja sääliä "Minä olen rauhallinen. Minä saan hänet rauhoittumaan. Kyllä minä niin kestän." Ja kaverit taputtelee olalle.

Ei tosiaankaan ole muita neuvoja kun suora puhe. Mutta se vaatisi sitä, että sinunkin pitäisi kasvaa. Kasvaa tajuamaan mitä tuo oikeasti on ja mitä oikeasti haluat. Mikäli tyttöystäväsi haluaa pysyä lapsena, teidän on erottava. Ellet tietty halua kärsiä, mutta siinä tapauksessa lopeta se siitä valittaminen, äläkä enää kerjää sääliä kavereiltasi, kun itse valitset. Sinäkin olet aikuinen ihminen.
      Jos jokailta riidellään on tilanne aika toivoton, mutta voittaahan jotkut lotossakin.
      Eli, keskustelkaa ja puhukaan suoraan ja rehellisesti. Edellyttäen että voitte ensin olla rehellisiä itsellenne.

• lilac pompom

kuulostaa vähän katkeralta toi vastaus. 20-vuotias on kuitenkin aika nuori, ja harva on siinä iässä niin kokenut ja kypsä, että osaa toimia aikuismaisesti ja näyttää tunteensa aina järkevällä tavalla, eikä esim kiukuttelemalla. ihan oudon tunteetonta toi sun tekstis...

aloittajalle: otan osaa hermojesi puolesta, olin itse samassa tilassa muutama vuosi sitten, olin vain se muija, joka kiukutteli. otin äijäkaverin kengät sänkyyn enkä päästänyt irti kun se yritti lähteä, en saanut pidettyä ja tavarat lensi ikkunasta sen perään, kun lähti. välitin ja rakastinkin, olin vaan aika peloissani, loukkaantunut, tahdoin sen lämmön ja turvan ja jokainen lähteminen tuntui lopulliselta. toimi äijäkaverinikin väärin, kun ruokki sitä hylkäämisen pelkoani. ajoittain kaduin käytöstäni, en vaan olisi millään myöntänyt sitä, koska olihan mulla syyni. kerroin äijälle, ettei kukaan tulisi koskaan rakastamaan sitä yhtä pakkomielteisesti, ja toivon sen olevan totta, koska se mies ansaitsee vähän tasapainoisemman naisen.

sen voin sanoa, että tyttöystäväsi välittää varmasti, ja käytöksen takana on pelkoa ja jotain muuta. sitä ei tyttöystäväsikään välttämättä huomaa, mutta ehkä auttaisi jos kysyisit, miksi kiukuttelee ja käyttäytyy kuin käyttäytyy. sun pitää saada mennä yöksi kotiisi jos haluat, se on perusoikeus, mutta ilmoita lähdöstäsi tyttöyställe ajoissa, sopikaa asioista yhdessä, koska se, että menet oman pääsi mukaan, ja tyttöystävä on ripustautunut sinuun, tekee sille varmasti aika heitteillejätetyn ja eksyneen olon, ja kun ei tiedä miten voisi omaa elämäänsä hallita, yrittää hallita sinua kiukuttelemalla. se on väärin sua kohtaan ja lapsellista, mutta sille on syynsä. keskustelkaa. kerro mitä haluat suhteelta, tyttöystävältäsi ja elämältäsi, että tarvitset oman ajan ja silti välität, ja kuuntele mitä tyttöystäväsi haluaa. ihan muutama sana voi korjata paljon. alistua ei pidä, mutta tuskin se maailmaa kaataa, jos jäisitkin tyttöystäväsi luo vaikka alunperin aioit lähteä.

käytös muuttuu ajan kanssa, ja parin vuoden päästä tuo kiukuttelu voi olla muisto vain. ehkei tyttöystäväsi vielä näe, kuinka väärin toimii, mutta sekin aika tulee, toivottavasti. mitään hätää ei ole, suhteessa vaan on molempien oltava valmis taipumaan.

• faktat pöytään
        lilac pompom kirjoitti:

kuulostaa vähän katkeralta toi vastaus. 20-vuotias on kuitenkin aika nuori, ja harva on siinä iässä niin kokenut ja kypsä, että osaa toimia aikuismaisesti ja näyttää tunteensa aina järkevällä tavalla, eikä esim kiukuttelemalla. ihan oudon tunteetonta toi sun tekstis...

aloittajalle: otan osaa hermojesi puolesta, olin itse samassa tilassa muutama vuosi sitten, olin vain se muija, joka kiukutteli. otin äijäkaverin kengät sänkyyn enkä päästänyt irti kun se yritti lähteä, en saanut pidettyä ja tavarat lensi ikkunasta sen perään, kun lähti. välitin ja rakastinkin, olin vaan aika peloissani, loukkaantunut, tahdoin sen lämmön ja turvan ja jokainen lähteminen tuntui lopulliselta. toimi äijäkaverinikin väärin, kun ruokki sitä hylkäämisen pelkoani. ajoittain kaduin käytöstäni, en vaan olisi millään myöntänyt sitä, koska olihan mulla syyni. kerroin äijälle, ettei kukaan tulisi koskaan rakastamaan sitä yhtä pakkomielteisesti, ja toivon sen olevan totta, koska se mies ansaitsee vähän tasapainoisemman naisen.

sen voin sanoa, että tyttöystäväsi välittää varmasti, ja käytöksen takana on pelkoa ja jotain muuta. sitä ei tyttöystäväsikään välttämättä huomaa, mutta ehkä auttaisi jos kysyisit, miksi kiukuttelee ja käyttäytyy kuin käyttäytyy. sun pitää saada mennä yöksi kotiisi jos haluat, se on perusoikeus, mutta ilmoita lähdöstäsi tyttöyställe ajoissa, sopikaa asioista yhdessä, koska se, että menet oman pääsi mukaan, ja tyttöystävä on ripustautunut sinuun, tekee sille varmasti aika heitteillejätetyn ja eksyneen olon, ja kun ei tiedä miten voisi omaa elämäänsä hallita, yrittää hallita sinua kiukuttelemalla. se on väärin sua kohtaan ja lapsellista, mutta sille on syynsä. keskustelkaa. kerro mitä haluat suhteelta, tyttöystävältäsi ja elämältäsi, että tarvitset oman ajan ja silti välität, ja kuuntele mitä tyttöystäväsi haluaa. ihan muutama sana voi korjata paljon. alistua ei pidä, mutta tuskin se maailmaa kaataa, jos jäisitkin tyttöystäväsi luo vaikka alunperin aioit lähteä.

käytös muuttuu ajan kanssa, ja parin vuoden päästä tuo kiukuttelu voi olla muisto vain. ehkei tyttöystäväsi vielä näe, kuinka väärin toimii, mutta sekin aika tulee, toivottavasti. mitään hätää ei ole, suhteessa vaan on molempien oltava valmis taipumaan.

Tekisin myös samoin kuin "mieti vähän"-nimimerkin kirjoittaja. Totuus pitää sanoa suoraan, pelkkä hyssyttely ei todellakaan saa huonosti käyttäytyvää 20-vuotiasta heräämään. Se on taas eri asia miten sen sanoo tyttöystävälle, ei tarvitse välttämättä huutaa ja raivota vaan menee asialinjalla.

• totuus tässä

Sä olet omaishoitaja. Se nainen ei rakasta sinua, koska ei rakasta itseään. Eroa, se on teille molemmille palvelus. Niin kauan kun annat huomionkipeän kiukuttelijan hallita elämääsi hyväksyt tilanteen.

Naisesi on parisuhdekelvoton.

• komsii

Ei noin voi sanoa, että joku olisi parisuhdekelvoton. Nainen pelkää hylkäämistä ja käyttäytyy ripustautuvasti. Taustalla voi olla hylkäämistä, kaltoin kohtelua tms. Vaikeaa kumppanille. Voisi tarvita jotain ammatillista apua, mutta voi varmaan hoitua myös keskinäisillä keskusteluilla.

• ei terapiasuhde
        komsii kirjoitti:

Ei noin voi sanoa, että joku olisi parisuhdekelvoton. Nainen pelkää hylkäämistä ja käyttäytyy ripustautuvasti. Taustalla voi olla hylkäämistä, kaltoin kohtelua tms. Vaikeaa kumppanille. Voisi tarvita jotain ammatillista apua, mutta voi varmaan hoitua myös keskinäisillä keskusteluilla.

Ripustautuminen, roikkuminen, itsemurhalla uhkaaminen (jos toinen puhuu suhteen päättämisestä) ovat aina osoituksia rakkaudettomuudesta = parisuhdekelvottomuudesta. Vasta kun rakastaa itseään ja uskoo olevansa rakastamisen arvoinen on parisuhdekelpoinen.
        Ei parisuhde ole terapiasuhde.

• king corvax
        komsii kirjoitti:

ihan sama mitä on taustalla. Ei se muuta sitä, että on parisuhdekelvoton.

Auto on ajokelvoton jos tuulilasi on paskana ja renkaat puhki. Taustalla voi olla ilkivaltaa tai poliisien vappupila tai auto on murjottu elokuvalavasteeksi mutta ei muuta asiaa miksikään.

• Vanhempi

Et kertonut omasta käyttäytymisestäsi paljonkaan. Oletko antanut ymmärtää, että hänellä ei ole väliä/merkitystä? Otatko hänet huomioon elämässäsi ja tunteeko hän olevansa elämäsi tärkein henkilö, vaikka olisittekin erossa? Minusta tuo kuulostaa siltä, että hän kokee itsensä hylätyksi eikä ole oppinut näyttämään sitä muilla tavoin kuin kiukuttelemalla. Tuohon auttaa puhe ja se, että näytät hänelle, että rakastat häntä joka tapauksessa, sellaisena kuin hän on. Arvaan, että hän on tullut jollain tapaa hylätyksi (jäänyt ulkopuoliseksi) lapsena ja pelkää saman käyvän sinun kanssani.

Toiset ihmiset kylmettävät itsensä ja näyttävät siltä, että eivät välitä, toiset kiukuttelevat, kuka reagoi mitenkin siihen, jos kokevat jäävänsä toisen elämän ulkopuolelle. Ota hänet mukaan elämääsi ja keskustele hänen kanssa tästä asiasta. Kerro miksi tarvitset myös omaa tilaa. Sano, että se ei tarkoita sitä, ettetkö välittäisi.

• pahenee vielä

Jotkut noista kiukuttelijoista uhkaavat itsemurhalla jos heidät meinataan jättää. Sellainen on aina vakavaa henkistä väkivaltaa.

• jätä se

Jätä se ennen kuin se hankkiutuu raskaaksi. Täysin soveltumaton äidiksi tuollainen nainen.

• king corvax

Lontoon kielessä on sana sunlaisille, pussyfied wimp! Otit sen ekan läheisriippuvaisen likanraunion joka avas sakset kun et parempaa ajatellut saavas! Oletko mies vai hiiri!? Eikö maailmassa muita naisia ole? Kasva aikuiseksi. Et tarvitse suhteita tuossa iässä etkä varsinkaan tuollaisten prinsessojen kanssa.

Välitätte toisistanne? Mites se Minttu ja Ville -biisi meni? 'toisistaan huolta vaan ne pitää, Minttu haukkuu homoksi ja Ville huutaa lisää'. Toi nainen välittää susta niin kovasti että raivoaa syyttä. Hän rakastaa sinua niin paljon että kaikki on sinun vikasi! Hän tykkää susta niin paljon, että on päättänyt varmistaa että tiedät ettet riitä hänelle.

• Täti-ihmisen neuvo

Sano tyttöystävällesi, että

- haluat tuntea sen ihanan kaipuun, joka tulee siitä, että on välillä ilman häntä

ja/tai

- ajan viettäminen yhdessä tulee perustua vapaaehtoisuuteen ja että rakastat/välität tyttöystävästäsi vähintään yhtä paljon, oletpa hänen seurassaan tai välillä ilman häntä

• miekkonennnn

Aika yksipuolisesti kerrot tilanteesta? Et kerro ollenkaan mitä sinä esim. teet suhteen hyväksi. Hetken voisit miettiä oletko sinä syypää siihen miksi nainen tekee näin? Oletko osoittanut välittämisesi tarpeeksi selkeästi? Naisella on varmasti huonoja kokemuksia entisistä suhteista ja tämäkin saattaa vaikuttaa hänen käytökseensä. Sinun tulisi tehdä hänelle selväksi että tarvitset omaa tilaa, mutta se ei tarkoita sitä ettet rakastaisi häntä. Kaikkein tärkeintä on muistaa välillä asettua toisen asemaan ja miettiä miltä minusta tuntuisi jos hän tekisi niinkuin minä teen? (olipa sekava lause)

• oppeliini1

Te kumpikin olette aivan liian kypsymättomiä parisuhteeseen. Vaikka kumpikin teistä on sukukypsä, se ei läheskään tarkoita että on valmis leikkimävn kotia!

Olisi todellakin parempi että hankkisitte lisää omia ystäviä ja olisitte toisillenne vain hyvä ja rehellisiä kavereita. Tuollainen kuvaamasi sairas liimautuminen toinen toiseen on täydellisen väärää ja tuhoaa kaiken orastavan syvän mielenkiinnon ja mahdollisen rakkauden toista sukupuolta kohtaan.
      Oikeastaan teidän "suhde" on rehellisen suhteen irvikuva!

Kasvakaa ja kehittykää kuimpikin aivan rauhassa. Kenties 5 - 10 vuoden jälkeen olette aikuistuneet tarpeeksi ajattelemaan itsellenne aviopuolisoa, oli se sitten nykyinen (irvikuvakumppani) tai, todennäkoisimmin aivan toinen, täysipainoinen ja terve ihminen. Ihminen joka on älynnyt kasvaa rauhasa.

• juhissssd

"Tuollainen kuvaamasi sairas liimautuminen toinen toiseen on täydellisen väärää ja tuhoaa kaiken orastavan syvän mielenkiinnon ja mahdollisen rakkauden toista sukupuolta kohtaan.
      Oikeastaan teidän "suhde" on rehellisen suhteen irvikuva!"

Aika katkeralta kuulostaa tämän kirjoittanut?

Asiaan. Se on väärin jos yrittää liimautua ja kontrolloida toisen menemisiä muttei tyttösi sitä välttämättä ajattele sellaisena. Hänellä saattaa olla elämässään ennen sinua, (lapsena/teininä) olla kokemuksia hylätyksi tulemisesta yms ja käyttäytyy siksi noin, taantuu lapsen/teinin tasolle.
      Mutta se on varma että hän välittää sinusta erittäin paljon.
      Eri asia jos nainen ei ymmärrä edes myöhemmin rauhoittuessaan käyttäytyneensä väärin. Jos hän sen ymmärtää, ja tiedät että hän on se jonka kanssa haluat vanheta ja jaksat odottaa ja rakastaa (ja näyttää sen) käytös menee ohi. Oma rakaskin käyttäytyi vähän kuvaamallasi tavalla mutta vaihe meni ohi. Nyt on molemmilla omatkin elämät (harrastukset, tutut, ystävät, yms) mutta tietysti aikaa myös toisillemme. Kyllä se siitä!

• Happi loppuu

Kuulostaa aika ahdistavalta tilanteelta. Eihän parisuhteen tarkoitus ole kuitenkaan toiseen kärpäspaperin lailla liimautuminen. Jokin hylätyksi tulemisen pelko täytyy olla takana, kun tyttö noin voimakkasti reagoi.
      Kuinka kauan olette olleet yhdessä ja kuinka syvällisesti pystytte keskustelemaan asioistanne ? Siinä kun tytön olisi ymmärrettävä oman käyttäytymisensä vaikutukset, on itse tiedettävä, ettei tarkoituksellisesti lisää jo valmiiksi epävarman ihmisen ahdinkoa.
      Jos istuttaisit hänet alas ja kertoisit tunteesi häntä kohtaan, mutta kertoisit myös sen, että se ei ole merkki kiintymyksen vähenemisestä, jos haluat myös omaa aikaa. Onko naisystävälläsi mitään omaa, harrastusta tms. ? Voisit esimerkkinä antaa kysymyksen, miltä se hänestä tuntuisi, jos rupeaisit hänen tehdessä lähtöä pitämään kauheaa mekkalaa siitä, kuinka olet toisarvoinen hänen elämässään, kun hän kehtaa irrottautua sinusta pariksikin tunniksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe