Missä on ollu mielestänne ihanimmat suviseurat? Tai mistä ootta saaneet ihannimmat muistot suviseuroista? Kertokaa muistoista.
Suviseura muistot.
43
822
Vastaukset
- nivala.
1970 Nivala. Ville Suutari itki ja meuhkasi koko puheenajan. Kansa kiitti herra jeesus kiitetty kiitetty. Minua pelotti. Valokuvatki oli mustavalkoisia.
Makkaraa oli grillillä ns. metritavarana josta leikattiin siivu.
Olin lapsi. Siinäpä suviseuramuistoni. Saattoi olla että kävin myöhemminkin joskus. Hämärä muisti kuva.
Narsisteja ei näkynyt, ellei se Suutari ollu :)- ai nii..
Nyt 40 vuotta myöhemmin kuulin täällä foorumilla että idolinne heino olisi sukua suutarille?
Voin erehtyäkin... - huomautan
Huomautan aikaisempaa kirjoittajaa, että vuonna 1970 suviseurat eivät olleet Nivalassa, vaan Alajärvellä.
- sama.
Onkohan se puhe taltioitu jonnekin? Muistan vain hirvittävän hurmoksen. Saattoi olla oikiasti ihan hyvä puhe. Taivaan ihanuus taisi olla joku pointti siinä puheessa..
- ..
Tai -69
Tarkistappa ettei ollu kuitenki 1970 - Vai oliko se -68?
.. kirjoitti:
Tai -69
Tarkistappa ettei ollu kuitenki 1970Taisi sittenkin olla -72
- jeb.
Vai oliko se -68? kirjoitti:
Taisi sittenkin olla -72
Niin, suurinpiirtein noin. tosin -68 olin sen kokoinen tyttö etten muistaisi nimeltä Villeä
- Jumalan lapsi
jeb. kirjoitti:
Niin, suurinpiirtein noin. tosin -68 olin sen kokoinen tyttö etten muistaisi nimeltä Villeä
Itse olin Alajärvellä vuonna -65. En tosin muista, että oliko siellä silloin suviseurat vaiko peräti eivät. Ihan nuorena tyttönä minäkin siis olin lapsi.
- Itkuenergiaa!
sama. kirjoitti:
Onkohan se puhe taltioitu jonnekin? Muistan vain hirvittävän hurmoksen. Saattoi olla oikiasti ihan hyvä puhe. Taivaan ihanuus taisi olla joku pointti siinä puheessa..
Kaikista parhaita puheita ovat juuri ne, joissa helevetin kauhuja itketään koko seurasalin voimalla ja päälle mahdollisesti seuraavana yönä tulevaa maailmanloppua. ("Kuin varas yöllä", siis.)
- 19 + 17
huomautan kirjoitti:
Huomautan aikaisempaa kirjoittajaa, että vuonna 1970 suviseurat eivät olleet Nivalassa, vaan Alajärvellä.
Wikipedian mukaan Suviseurat olivat Nivalassa vuonna 1969.
- JeesusKristus
Itkuenergiaa! kirjoitti:
Kaikista parhaita puheita ovat juuri ne, joissa helevetin kauhuja itketään koko seurasalin voimalla ja päälle mahdollisesti seuraavana yönä tulevaa maailmanloppua. ("Kuin varas yöllä", siis.)
mitenhän noita puheita saisi kuunneltavaksi?
- taltio.
19 + 17 kirjoitti:
Wikipedian mukaan Suviseurat olivat Nivalassa vuonna 1969.
http://www.youtube.com/watch?v=EOw9YUal9SA&list=PL4387885994CBA98F
Tässäkö Ville Suutari puhuu? Ilmeisesti, ja tosiaan seurat vuodelta 1969. - taltio.
taltio. kirjoitti:
Tässäkö Ville Suutari puhuu? Ilmeisesti, ja tosiaan seurat vuodelta 1969.ja
http://www.youtube.com/watch?v=lSOCtgX_kLE&feature=relmfu
Tosin järjestyksessä tämä 31 ensimmäinen:
http://www.youtube.com/watch?v=23YvGsDvsks&feature=relmfu - VOI TAIVAS
taltio. kirjoitti:
Tässäkö Ville Suutari puhuu? Ilmeisesti, ja tosiaan seurat vuodelta 1969.Käsittämätöntä mikä ylläri täällä olikaan. Tuntui unelta!!!!
Aistin juuri sen saman tunnnelman, mikä oli silloin alle kouluikäisenä 43 vuotta sitten. Nyt ei enää pelottanut, mutta väristykset selässäni olivat kyllä ikimuistoiset. Ei olisi uskonut että pienillä muistikuvilla tänne postaamani suviseuramuistoni konkretisoitui tällä tavalla tuon äänitteen kautta.
Kiitos sinulle, kuka lienetkin! - ja eikun paranee..
taltio. kirjoitti:
ja
http://www.youtube.com/watch?v=lSOCtgX_kLE&feature=relmfu
Tosin järjestyksessä tämä 31 ensimmäinen:
http://www.youtube.com/watch?v=23YvGsDvsks&feature=relmfuAika muistot kultaa. Täytyy sanoa että tuon puheen loppu oli kyllä vieläkin pelottavampi kuin se muisto... ei siis pelota enää, mutta voin kuvitella että silloin. Mille varmaan jäi joku trauma. Eksyinkin siellä ja muistan kun itkin ja joku mustatakkinen mummo vei minut äitini luo.
Kyllä nykyajan papit ovat lälläripuhujia noitten rinnalla ;) - taltio.
VOI TAIVAS kirjoitti:
Käsittämätöntä mikä ylläri täällä olikaan. Tuntui unelta!!!!
Aistin juuri sen saman tunnnelman, mikä oli silloin alle kouluikäisenä 43 vuotta sitten. Nyt ei enää pelottanut, mutta väristykset selässäni olivat kyllä ikimuistoiset. Ei olisi uskonut että pienillä muistikuvilla tänne postaamani suviseuramuistoni konkretisoitui tällä tavalla tuon äänitteen kautta.
Kiitos sinulle, kuka lienetkin!Lisääkin löytyy, sama puhuja...
http://www.youtube.com/watch?v=5JyV6Y80hDs&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=35sdghVtoRw&feature=relmfu
http://www.youtube.com/watch?v=WWYc4IyR4yI&feature=relmfu
- &/=?#"!
Kaikki suviseurat ovat olleet ihania,en osaa eritellä.On paljon muistoja niistä kaikista kuvienkin kera.Nyt olemme vanhoja emme enää jaksa lähteä.Menkää kuka pääsette,tulee aika kun askel ei enää nouse,vain suuri kaipaus ja ikävä varmast tulee kun seurat taas alkavat.
- Pääsin irti!
80-luvun puolivälin suviseurat olivat kaikki hyviä. Olin jo niin väsynyt hoitokokouksiin, jotka vielä meidän nuorten miesten osalta jatkuivat edelleen, etten enää piitannut koko firmasta. Suviksissa käytiin morjestamassa tuttuja ja sukulaisia, illalla lähdettiin baariin.
- heippa vaan
Minullakin oli mukavaa tuolloin nuorena naisena, seurailtiin miehiä. Jäin kuitenkin ilman sitä omaa, ja nyt yksin ei huvita enää koko seurat. Niin tämä elämä männöö.
- ????????????
Parhaat suviseurat olivat 50 ja 60 luvuilla ennen hoitokokouksia.
- Kiva kun ei tiedä!
Luulen näin nimenomaan olleen. Olen kuullut näistä rauhan ja rakkauden ajoista, jolloin ei toisten kimppuun käumistä vielä edes ruohonjuuritasolla suunniteltu. Voi olla, että SRK oli jo päättänyt alamaistensa kimppuun käymisesta ja taistelujen ajan aloittamisesta, mutta tavallinen vl-kansa ei niistä silloin vielä tiennyt.
- no se nose
Kiva kun ei tiedä! kirjoitti:
Luulen näin nimenomaan olleen. Olen kuullut näistä rauhan ja rakkauden ajoista, jolloin ei toisten kimppuun käumistä vielä edes ruohonjuuritasolla suunniteltu. Voi olla, että SRK oli jo päättänyt alamaistensa kimppuun käymisesta ja taistelujen ajan aloittamisesta, mutta tavallinen vl-kansa ei niistä silloin vielä tiennyt.
Minen tiedä vieläkään. Tai no nyt tiiän, se perintö näkyy täällä, kaikessa narsismissaan :)
- .........
oliko silloin haisevia telttavessoja?
- vl äiti
vuoden 1975 Turun suviseurat elävät muistoissani, tosin monet muutkin
- vl äiti
- Ulkojäsen
Minun ensimmäiset suviseuramuistoni ovat 1960-luvulta. Olin tuolloin alle kymmenvuotias. Pääsin / nuorimmaisen oli lähdettävä, isän ja äidin mukana Ylivieskan suviseuroihin. Olisiko ollut vuonna -63? Muistan olleeni myös Joensuun seuroissa. Se kaunis kirkko on jäänyt mieleeni. Myös Oulun seuroissa olin mukana.
Kotipaikkakuntani uskovaiset tekivät suviseuramatkoja erään linja-auton omistavan uskovaisen autolla. Auto oli yleensä täynnä seuramatkalaisia.
Matkalla uskovaiset lauloivat Siionin Lauluja ja seuratunnelma virittyi siten jo automatkalla.
"Mä pääsen suuriin seuroihin, jää heikko uskoni-laulusta tuleekin aina mieleeni eräs silloin muita nuorempi nainen. Hän oli kuin hurmiossa laulaessaan, ja näyttikin tavallista kauniimmalta!
Minä en muista koskaan laulaneeni mukana. Jotenkin kai koin yleensä ainoana lapsena autossa olleena itseni jonkinlaiseksi "uskon ulkojäseneksi".
Muistan ison seurateltan, jonka pitkillä ja kapeilla penkeillä istuin kiltisti isän ja äidin vieressä tuntikausia. Ei silloin saaneet lapset juoksennella ympäriinsä missään seuroissa.
Saarnat olivat pitkiä ja Jeesuksen kiittäjiä oli välillä niin paljon, että humina ja kimeä kirkuminen valtasi koko äänimaailman. Mutta minä olin tottunut istumaan seuroissa hiljaa paikallani.
Mitä lienen miettinytkään, mutta saarnoista en muista juuri muuta kuin puhenuotin ja "Jeesuksen nimessä ja veressä, Jeesuksen nimessä ja veressä...."
Seurakentällä oltiin koko päivä. Pienistä kopeista ostettiin ruokalippuja, jotka annettiin sitten keittolan emännille. Ruokana oli lihakeittoa, hernekeittoa? riisipuuroa ja marjasoppaa. Sain ostaa jäätelöä ja kai karamellejäkin. Seurakentällä otettuja valokuvia plarattiin taukojen aikana kirjamyymälöissä, jotta olisiko oma- tai jonkun tutun kasvot sattunneet erottumaan seuraväen joukosta. Eipä ole satuttu kuviin, koska tuolta ajalta ei ole kuin teltan- tai juhlaportin kuvia.
Isäni oli seuraväen keskuudessa melko tunnettu, joten hän juuttui vähän väliä kättelemään ja juttelemaan vastaantulevien ihmisten kanssa.
Tauoilla käytiin myös riukula-käymälässä, johon osautui jo hajunsa perusteella. Mitään suojaverhoja lauteiden edessä ei ollut, vaan naiset kykkivät ripirinnan siellä pitkissä riveissä.
Vaihtovaatteita ei äidin ja minun yöpukukuja lukuunottamatta seuroihin mukaan otettu. Kolme päivää olin samalla kesämekolla ja pikkukengilläni seuroissa. Uuden takin ja lakin sain L Kelan kaupasta Oulun suviseurojen aikana kuitenkin.
Seuramajoitus oli yhteismajoituksena kouluilla. Patjat levitettiin lattioille. Niiden päälle köllähtivät mummot ja papat sitten kun malttoivat turinointinsa lopettaa. En muista edes peittoja olleen. Värikästä oli väki, ja monenlaista tarinaa kuulivatkin pienet korvat.
Mitään suihkukäyntejä välillä en muista, kaipa kasvot ja kädet sentään kuitenkin koulujen lavuaareiisa pestiin.
Majapaikassa syötiin aina äidin mukaan ottamia eväitä. Leivän päällä oli kaupasta ostettua kallista naudan palvilihaa, jota muulloin en yleensä saanut. Viimeisenä seurailtana liha jo vähän tuoksahteli, koska eväät olivat äidin kassissa majapaikassa. Mitään jääkaappeja ei ollut.
Lienee vähän eri tohinat nykyajan suviseuroihin matkaavilla ja sinne majoittuvilla? 1970-luvulla kävin muutamissa suviseuroissa jopa "sisäjäsenenä", mutta viime vuosikymmeninä vain joskus päiväseltään olen suviseuroissa vieraillut.
Hassua, että viime kesän suviseurojen ruokajonossa olin jopa onnellinen, ettei minun tarvitse olla tuommoisessa kiireisessä tohinassa mukana. En tiedä, miten paljon siellä seurapuheisiin edes pystyy keskittymään?
Yritin teltassakin saarnaa kuunnella, mutta, mutta... Radiosta kuuntelen, jos se on mahdollista, suviseuraradiota kaikessa rauhassa, mutta harvassa ovat ne "hyvät" seurapuheet. Monesti vain samaa toistoa ja samat saarnatekstitkin.
Näissä kuvissa ja näissä tunnelmissa seuroja muisteli eräs- Lauri.
L.Kela taisi olla vl. Kauppias oli liberaalien kansanedustaja ehdokas, ei tainnut tulla valituksi koskaan. Hänen tyttörensä tunnen myös...
- Markkinointia
"viime kesän suviseurojen ruokajonossa olin jopa onnellinen, ettei minun tarvitse olla tuommoisessa kiireisessä tohinassa mukana. En tiedä, miten paljon siellä seurapuheisiin edes pystyy keskittymään?"
Mä luulen että suviseuroissa tarkoitus ei olekkaan niin kuunnella vaan se on festeri tyyppinen vl liikkeen markkinointi juttu.
Silviissii on suviseurat nähtykkin. Esim.
http://freepathways.wordpress.com/2011/07/05/materialismin-mahtinaytos/ - lapsena minäkin
Kiitokset sinulle "Ulkojäsen". Olipas hienosti ja tarkkaan muisteltua ajankuvaa!
- 14052012
Sievin suviseurat molemmat ovat jääneet mieleen, varsinkin viimeks ki Sievisä oli ja en enään ole vl, mutta mieheni joka ei oo Suomalainen eikä ole koskaan käyny semmosissa tilaisuuksissa oli kiva vierailla seura alueella, mieheni sanoi että oli se muistiin painauma tilaisuus kun oli ni paljon väkiä, Sievisä oli varmaan 80 tuhatta 4v sitte.
- Tietääkö joku?
Mistä löytäisi viime vuosien suviseurojen nettisivut ja saarnat? Minua kiinnostaisi varsinkin Valkealan suviseurapuheet. En muista vuotta milloin ne oli...
- kuutamoll
Ei löydy enää, srk poisti ne! Jotain salattavaa siis on. Vinkki :toimittajasetä voisi kysyä mihin katosi.
- Sanan kaiku
kuutamoll kirjoitti:
Ei löydy enää, srk poisti ne! Jotain salattavaa siis on. Vinkki :toimittajasetä voisi kysyä mihin katosi.
Miksi ihmeessä on monen vuoden suviseurapuheet poistettu?
- Netistä etsijä
Sanan kaiku kirjoitti:
Miksi ihmeessä on monen vuoden suviseurapuheet poistettu?
iso työkin lie ollut kun ne oli laitettu nettiin. ja nyt on pois?
- jtyjtjtj
Kiva stoikki tämä!
- Stalot
Ihanimmat suviseurat Keminmaalla 1980, viimeiseni.
- tietty.
Viimeiset jo aikoja sitten, eikä seuraavia tule. Olipahan vl-penskalle vähän vaihtelua kerranvuodessa, aivopesua ja
- muitoja
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/matkalla_taivaskotiin_23400.html#media=23411
suviseuramatka Sieviin- muitoja muitoja muitoja
muotoja muotoja muotoja mulle tuo
tuksuja tuksuja tuksuja mulle tuo
milevana milevana milevana ale gruus
- lumijoella huiput
Mun ekat, oli ihan parhaat!
- lumijoella huiput
- lumijoella huiput
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k383555On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole342325Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802253Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä452121Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.211548Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561494- 741396
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69967Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?49956Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi37823