Iskarien kunto %?

jousenvaihtaja

Katsastuksessa etuiskarien mittaustulos toinen 65% ja toinen 61%. Ihan toimiviltahan nuo ajossa tuntuu, mutta mitähän nuo prosenttiluvut tarkoittavat käytännössä? Minkälaiset on prosentit siinä vaiheessa kun iskarit vaaditaan uusittavaksi ja paljonko noilla prosenteilla vielä ajelee? Kilometrejä ko autolla ei paljon tule, hyvä jos 5000 vuodessa.
Pitäs vaan jouset vaihtaa kun toinen poikki. Kuitenkin sen verran työläs homma, ettei mielellään tekis käytännössä samaa hommaa pian uudestaan. Muttei toisaalta viitsis uusia iskareitakaan ostaa vain varmuuden vuoksi, kuitenkin yli satasen pieti.

13

4576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a

      Noista prosenttiluvuista ei voi hirveesti päätellä, koska ne on niin autokohtaisia, ja riippuu rengaspaineista, auton kuormasta, katsastusaseman iskaritestistä jne. On mahdollista, että 61% tulisi uudella iskarilla, ja uudella jousella, mutta on myös mahdollista, että tuo tulos tulisi iskarilla joka on jo käyttöikänsä loppupäässä.

      Jousen vaihto jäykempään, uusi on jäykempi, kuin vanha, huonontaa iskaritestin tulosta.

      • lsdjkbkslkdfnlsdd

        Olen käyttänyt autoani 5 vuotta samalla katsastusasemalla, aina iskunvaimentimissa 80%.

        Toinen takavaimennin on kuitenkin selkeästi tehoton, edelleen 80% mittauksessa.

        No, kun oikein googletin niin joku kertoi käyttäneensä samanlaisen auton katsastuksessa ilman vaimenninta ja läpi meni, hyvin tuloksin.

        Itse en luottaisi noihin mittauksiin yhtään.


      • rassattu on
        lsdjkbkslkdfnlsdd kirjoitti:

        Olen käyttänyt autoani 5 vuotta samalla katsastusasemalla, aina iskunvaimentimissa 80%.

        Toinen takavaimennin on kuitenkin selkeästi tehoton, edelleen 80% mittauksessa.

        No, kun oikein googletin niin joku kertoi käyttäneensä samanlaisen auton katsastuksessa ilman vaimenninta ja läpi meni, hyvin tuloksin.

        Itse en luottaisi noihin mittauksiin yhtään.

        Olette oikeassa. Tuossa iskaritestissä mitataan oikeastaan jousi iskari kombinaatiota. 90% tai yli= liian jäykkä jousi. 90 - 50 on kunnollinen iskari, ellei siinä ole mekaanisia vikoja kuten ruostuminen tai alkava vuotaminen havaittavissa.
        50-30 on tyydyttävä eli ehtoopuolella ja alle 25-30 lukemilla on sitten vaihdettava iskari mikä on käytännössä loppuunkulunut. (prosenttiluvut on ulkomuistista)
        JOs vaihtaa jousen , niin kannattaa vaihtaa ehkä myös toinen ettei auto jää kallistelemaan. Ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Sen sijaan iskarit pitää vaihtaa aina pareittain.
        helpointa olisi tietysti tehdä valmiit iskari jouripaketit irrallisina (mcpearson.) ja heittää ne sitten kokonaisena pakettina paikalleen vanhan tilalle.
        Muista myös sen jälkeen teetättää nelipyöräsuuntaus.


      • Velttoa rautaa
        rassattu on kirjoitti:

        Olette oikeassa. Tuossa iskaritestissä mitataan oikeastaan jousi iskari kombinaatiota. 90% tai yli= liian jäykkä jousi. 90 - 50 on kunnollinen iskari, ellei siinä ole mekaanisia vikoja kuten ruostuminen tai alkava vuotaminen havaittavissa.
        50-30 on tyydyttävä eli ehtoopuolella ja alle 25-30 lukemilla on sitten vaihdettava iskari mikä on käytännössä loppuunkulunut. (prosenttiluvut on ulkomuistista)
        JOs vaihtaa jousen , niin kannattaa vaihtaa ehkä myös toinen ettei auto jää kallistelemaan. Ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Sen sijaan iskarit pitää vaihtaa aina pareittain.
        helpointa olisi tietysti tehdä valmiit iskari jouripaketit irrallisina (mcpearson.) ja heittää ne sitten kokonaisena pakettina paikalleen vanhan tilalle.
        Muista myös sen jälkeen teetättää nelipyöräsuuntaus.

        Kiitos tiedosta. Olenkin tässä ehtinyt ihmetellä, kun kuuden vuoden aikana on aina tullut samoja noin 65 prosentin arvoja. Kilometrejä on autossa nyt jo reilusti 300000, mutta iskarit eivät vain tunnu väsyvän.


      • Älä viitsi valehdella, joku saattaa vielä uskoa.
        Ei uusi jousi ole yhtään jäykempi kuin vanha jos se vain on tehty samaan automalliin. Opettelisit edes vähän metallurgiaa ja lujuusoppia ja neuvoisit vasta sitten.
        Vai oletko varaosakauppias?


      • lglskfnsdfsfsdf
        sitroen kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, joku saattaa vielä uskoa.
        Ei uusi jousi ole yhtään jäykempi kuin vanha jos se vain on tehty samaan automalliin. Opettelisit edes vähän metallurgiaa ja lujuusoppia ja neuvoisit vasta sitten.
        Vai oletko varaosakauppias?

        Tieto ei korvaa sosiaalisten taitojen olemattomuutta...


      • jör ingen
        sitroen kirjoitti:

        Älä viitsi valehdella, joku saattaa vielä uskoa.
        Ei uusi jousi ole yhtään jäykempi kuin vanha jos se vain on tehty samaan automalliin. Opettelisit edes vähän metallurgiaa ja lujuusoppia ja neuvoisit vasta sitten.
        Vai oletko varaosakauppias?

        Uusi jousi ei ole siis yhtään jäykempi kuin vanha kuoleentunut. Niinkö ??
        Sittenhän niiden jousivakio olisi ikuisesti sama. No minkähän takia vanhat autot kulkevat sitten lähes maata pitkin ??
        Se on kyllä tosi, että uusi samanlainen jousi ei kanna enempää kuormaa kuin vanhakaan, mutta kannattaa useasti ottaa vähän jäykempi jos on saatavissa.
        Itse suosin takana sikajäykkiä lähinnä kovan kuorman ja vaunun vedon takia.
        Sitroenille suosittelen iltalukemistoksi vaikka Miek'ojan metallioppia ja sen jälkeen käytännön harjoituksia vaikka taonnasta, karkaisusta ja päästöstä.


      • jör ingen kirjoitti:

        Uusi jousi ei ole siis yhtään jäykempi kuin vanha kuoleentunut. Niinkö ??
        Sittenhän niiden jousivakio olisi ikuisesti sama. No minkähän takia vanhat autot kulkevat sitten lähes maata pitkin ??
        Se on kyllä tosi, että uusi samanlainen jousi ei kanna enempää kuormaa kuin vanhakaan, mutta kannattaa useasti ottaa vähän jäykempi jos on saatavissa.
        Itse suosin takana sikajäykkiä lähinnä kovan kuorman ja vaunun vedon takia.
        Sitroenille suosittelen iltalukemistoksi vaikka Miek'ojan metallioppia ja sen jälkeen käytännön harjoituksia vaikka taonnasta, karkaisusta ja päästöstä.

        Sitroen on muuten metallioppinsa lukenut jo kauan siten ja osaa homman.
        Ei nykyjouset kuoleennu; metallien ominaisuudet ja käyttäytyminen on selvitetty sen verran tarkkaan, että virheet osataan välttää jos halutaan. Muutamissa merkeissä yhä sattuvat jousikatkot johtuvat puutteellisesta/väärästä mitoituksesta. Kuoleentumisia ei ole vuosikymmeniin esiintynyt.


      • DS 21 automatique
        sitroen kirjoitti:

        Sitroen on muuten metallioppinsa lukenut jo kauan siten ja osaa homman.
        Ei nykyjouset kuoleennu; metallien ominaisuudet ja käyttäytyminen on selvitetty sen verran tarkkaan, että virheet osataan välttää jos halutaan. Muutamissa merkeissä yhä sattuvat jousikatkot johtuvat puutteellisesta/väärästä mitoituksesta. Kuoleentumisia ei ole vuosikymmeniin esiintynyt.

        Nyt alkaa kuulostaa siltä että aivosolujen kuoleentumista esiintyy kyllä.
        Ehkä kaasuneste jousituksessa ei ole kuoleentumista, mutta kyllä lehtijouset tuppaavat vaan suoristumaan, niin että mm. jo melko uusiin asuntoautoihin pitää tehdä muutoksia jousituksiin. Jäykennys tekee vain hyvää ja lisää sopivasti kuormankantokykyä, vaikka vähän tulee miinusta mukavuuteen.


    • ^^^^^^^^^^

      Katsastusasemien iskaritesterien tulokseen ei oikein kovasti voi luottaa.
      Laitoin harrasteautooni (urheiluauto) erittäin jäykät jouset ja bilsteinin yli 400 euron iskunvaimentimet.
      Iskaritesteri näytti, että vaimentimet on toimimattomat ja ne pitää vaihtaa.
      Kyllähän tuo katsastusmieskin näki, että siellä on kaikki uutta ja tuumi ettei taida heidän kone oikein toimia.

    • C5

      Kannattaa tarkistaa ilmanpaineet ennen katsastusta (jos viitsii siis vaivautua). Koska jos on ilmanpaineissa heittoa, näkyy heitto myös iskaritestissä.

    • 12-3

      Se ei ole prosentti vaan eusama arvo. Kaikki luulee että uudet autot näyttää 100 % ja vanha 0 % ei se näin mene.

      • ksdhfgksjfsjnfksfsfs

        Kaikki luulee?

        En minäkään niin luule.

        Mutta jos eusama näyttää 80% ehjällä iskunvamentimella ja 80% rikkinäisellä iskunvaimentimella ja 80% kun ei ole iskunvaimenninta laisinkaan, niin mittaako eusama oikeasti iskunvaimentimen kuntoa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe