Kertokaas tähän vastaus:

väärä yhdistys.

Kuuluu liittoon, on määräaikainen työpaikalla, ei ole sen määräaikaisuuden takia vaihtanut yhdistystä, kun ei määräaikaisuuskaan järin pitkä ole. Sitten jos tulee joku ongelma, niin miten on, voiko ottaa työpaikan luottamusmieheen yhteyttä ja onko tämä edes kohteliaisuudesta ns. velvollinen vastaamaan kysymyksiin, vaikkei juuri hänen yhdistykseensä kuulukaan! Toisaalta oman yhdistyksen henkilöt - eihän ne voi puuttua toiseen työpaikkaan - vai mitä...... MITÄ HELVATTIA JOLLAIN AY:llä edes tekee. JOO; TOI ON KANSSA HYVÄ TOI JHL:N JÄSENETUIHIN KUULUVA VAPAA-AJAN VAKUUTUS - MILLOINKAHAN SIITÄ OLISI JOTAIN APUA - EI KOSkAAN! ETTÄ HYVÄT JÄSENEDUTKIN VIELÄ!

MITÄ, EI VARMAAN! EI AINAKAAN JONKUN JHL:N ollessa kyseessä!

13

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • apua saanut

      Ensiksi siitä vapaa-ajan vakuutuksesta on omakohtainen kokemus. Muutama vuosi sitten teloin käteni niin pahasti, että tarvittiin erikoislääkäriä. Kävin yksityisillä. Vakuutus maksoi kaikki.

      Toiseksi, kysy luottamusmieheltä, miten hän suhtauisi, jos tarvitsisit apua ja jos vastaus on kielteinen kysy neuvoa omasta liitostasi sitten, kun oikeasti tarvitset apua. Minulla on kokemusta tästäkin. Oma liittoni otti yhteyttä luottamusmiehen liittoon, joka ohjeisti luottamusmiestä ja asia ratkesi.

      Kolmanneksi, kannattaa vaihtaa liittoa aina, kun menee töihin ihan toiselle alalle kuin mitä nykyinen liitto edustaa. Se vaihtaminen on tosi helppoa. Ja aina voi sitten palata "omaan" liittoon, kun on taas töissä omalla alalla.

      • joo.....

        Kyllä on ihan samasta liitosta ja samasta työalasta. Mutta yhdistys on eri. Eli liitolla on niitä yhdistyksiä.... Ja kuulun kyllä samaan liittoon kuin ko. yhdistys, jonka luottamusmies nyt olis kyseessä, mutta en juuri siihen yhdistykseen. Ja minun mielestäni se ei saa olla yhdistykseen kuulumisesta kiinni... Mutta....
        On niiin iso liitto, että se ei oikein ota yksittäisen henkilön kyselyihin muuta kantaa kuin kehottaa ottamaan juuri siihen työpaikan luottamusmieheen yhteyttä. Ja ensin kai pitää aluetoimistoon jos ei luottamusmies oikein toimi.


      • voe voe
        joo..... kirjoitti:

        Kyllä on ihan samasta liitosta ja samasta työalasta. Mutta yhdistys on eri. Eli liitolla on niitä yhdistyksiä.... Ja kuulun kyllä samaan liittoon kuin ko. yhdistys, jonka luottamusmies nyt olis kyseessä, mutta en juuri siihen yhdistykseen. Ja minun mielestäni se ei saa olla yhdistykseen kuulumisesta kiinni... Mutta....
        On niiin iso liitto, että se ei oikein ota yksittäisen henkilön kyselyihin muuta kantaa kuin kehottaa ottamaan juuri siihen työpaikan luottamusmieheen yhteyttä. Ja ensin kai pitää aluetoimistoon jos ei luottamusmies oikein toimi.

        Eikös olisi ihan helppoa soittaa työpaikan puhelimella sille luottamusmiehelle ja kysyä, niin ei tarvitse ihnmetellä, tai vaihtoehtoisesti vaihtaa oikeaan yhdistykseen (minkä ei luulisi olevan kovin vaikeaa, koska ei joudu vaihtamaan työttömyyskassaa), jos luottamusmies työpaikalla on yhdistyskohtainen. Mikä kumma tässä on nyt niin vaikeaa?


      • vaikeaksi tekevät it
        voe voe kirjoitti:

        Eikös olisi ihan helppoa soittaa työpaikan puhelimella sille luottamusmiehelle ja kysyä, niin ei tarvitse ihnmetellä, tai vaihtoehtoisesti vaihtaa oikeaan yhdistykseen (minkä ei luulisi olevan kovin vaikeaa, koska ei joudu vaihtamaan työttömyyskassaa), jos luottamusmies työpaikalla on yhdistyskohtainen. Mikä kumma tässä on nyt niin vaikeaa?

        Tässä on se, että kannattaako sitä määräaikaisuuden takia vaihtaa jatkuvasti yhdistystä! Mikä tässä on vaikeaa? Minun mielestäni vaikeaksi asian tekee se, että saman liiton eri yhditykset ovat noin puupäisiä! Miksi sitten pitää olla yhdistyksiä! Samaa asiaahan ne kaikki saman liiton alaiset ajavat! Itse tekevät vaikeaksi, todellinen syy taitaa olla se, että ei haluta edes auttaa! Ja sitten on se, että esim. työpaikkakiusaamisissa pitäisi käyttää kaikki konstit eli luottamusmies ja työsuojeluvaltuutettu - no, ei ole ihmekään ettei juuri niissä kiusaamistapauksissa kukaan halua puuttua. Ja asiahan on niin, että "luottamusmiehenkin pitäisi se työpaikkansa saada pitää!"

        Hehe!


    • valivalivali

      Jos et ole tyytyväinen eroa pois. Sitten ei enää tarvitse pohtia noita juttuja.

    • fkj

      Siirry Loimaan YTK kassaan.

      • voe voe

        Sitten ei tarvitse soitella luottamusmiehelle eikä liittoon tai aluetoimistoon. Saat olla ihan rauhassa. Kukaa ei varmasti hoida työsuhdeasoita puolestasi.


      • BLAAAAAAAHHH!
        voe voe kirjoitti:

        Sitten ei tarvitse soitella luottamusmiehelle eikä liittoon tai aluetoimistoon. Saat olla ihan rauhassa. Kukaa ei varmasti hoida työsuhdeasoita puolestasi.

        No eipä niitä kuule hoida liittoon kuuluvillakaan kukaan, käsiä vaan levitellään ongelmatilanteissa, muullon ollaan kädet ojossa rahaa vailla...


    • -spääääm-

      Tämä on jälleen spämmikyssäri....

      • VÄÄRIN.

        Ei ole mikään spämmi!
        Vaan ihan oikea kysymys. Sillä tosiaan on näköjään niin, että vaikka liitto on sama, mutta ei kuulu just sen työpaikan yhdistykseen, missä on töissä, niin turha mennä sitte luottamusmieheltä mitään kysymään, ja toisaalta se yhdistys johon kuuluu, niin sen luottamusmies on töissä sitten ihan muualla! Ja sama liitto kuitenkin! Ei voi olla totta. Ja tehtävistäkään ei ole kyse siis mitenkään, että olis eri ala.


      • Ei ay
        VÄÄRIN. kirjoitti:

        Ei ole mikään spämmi!
        Vaan ihan oikea kysymys. Sillä tosiaan on näköjään niin, että vaikka liitto on sama, mutta ei kuulu just sen työpaikan yhdistykseen, missä on töissä, niin turha mennä sitte luottamusmieheltä mitään kysymään, ja toisaalta se yhdistys johon kuuluu, niin sen luottamusmies on töissä sitten ihan muualla! Ja sama liitto kuitenkin! Ei voi olla totta. Ja tehtävistäkään ei ole kyse siis mitenkään, että olis eri ala.

        Tämä on normaali ongelma ainakin jhl:ssä. Liitto kattaa niin monen eri alan työntekijät, että samassa kunnassa voi olla useamman eri yhdistyksen työntekijöitä. Se paikallinen yhdistys pyrkii hoitamaan kaikkien liiton jäsenten asiat.
        Hyvänä esimerkkinä paikallisen yhdistyksen pääluottamusmies on siivooja ja pyrkii hoitamaan palomiesten asiat. Onneksi palomiehet kuuluivat valtakunnalliseen yhdistykseen, joilloin he saivat yhdistykseltä valtakirjan neuvotella omat asiansa itse.
        Sinunkin tapauksessa kannattaa olla yhteydessä sinne omaan yhdistykseen. Paras vaihtoehto on jos suinkin mahdollista, niin liittyä valtakunnalliseen yhdistykseen.


      • niin!
        Ei ay kirjoitti:

        Tämä on normaali ongelma ainakin jhl:ssä. Liitto kattaa niin monen eri alan työntekijät, että samassa kunnassa voi olla useamman eri yhdistyksen työntekijöitä. Se paikallinen yhdistys pyrkii hoitamaan kaikkien liiton jäsenten asiat.
        Hyvänä esimerkkinä paikallisen yhdistyksen pääluottamusmies on siivooja ja pyrkii hoitamaan palomiesten asiat. Onneksi palomiehet kuuluivat valtakunnalliseen yhdistykseen, joilloin he saivat yhdistykseltä valtakirjan neuvotella omat asiansa itse.
        Sinunkin tapauksessa kannattaa olla yhteydessä sinne omaan yhdistykseen. Paras vaihtoehto on jos suinkin mahdollista, niin liittyä valtakunnalliseen yhdistykseen.

        Ei mennyt perille vieläkään: Kyse ei ole eri työn tekijöistä - vaan ihan samaa alaa. Eli tähän samaan jhl:n yhdistykseen siinä työpaikassa voi kuulua lähihoitaja, vahtimestari, toimistotyöntekijä, siivooja.

        Valtakunnalliseen yhdistykseen - jhl:ssä ei ole valtakunnallisia yhdistyksiä. Vaan ne ovat kaikki näitä samanlaisia pikku-yhdistyksiä. Mitähän sinä nyt oikein meinaat!
        Valtakunnallinen yhdistys? Sinne omaan yhdistykseen, kuulepa, kun se on sitten ihan samanlainen tapaus, että on sitä ja tätä siellä paikallisesti. Ja jos kerran tuo johon nyt kuuro-sokea-mykkään luottamusmieheen on yritetty olla yhteydessä on lähinnä tämän työpaikan tyyppi niin en oikein ymmärrä miksi pitäisi ottaa yhteyttä jonnekin ihan muualle!
        Kun samaa ammattiyhdistystä ja samaa valtakunnallista työpaikka-työsopimus-käyttäytymissääntöjä tässä nyt varmaan joka paikassa yritetään noudattaa!

        Mitähän paskaa sinä nyt puhut! Ja loppujen lopuksi; Parempi kun ei kuulu mihinkään yhdistykseen, kun silloin kun on jotain asiaa, niin ei ole ketään!


      • Ei ay
        niin! kirjoitti:

        Ei mennyt perille vieläkään: Kyse ei ole eri työn tekijöistä - vaan ihan samaa alaa. Eli tähän samaan jhl:n yhdistykseen siinä työpaikassa voi kuulua lähihoitaja, vahtimestari, toimistotyöntekijä, siivooja.

        Valtakunnalliseen yhdistykseen - jhl:ssä ei ole valtakunnallisia yhdistyksiä. Vaan ne ovat kaikki näitä samanlaisia pikku-yhdistyksiä. Mitähän sinä nyt oikein meinaat!
        Valtakunnallinen yhdistys? Sinne omaan yhdistykseen, kuulepa, kun se on sitten ihan samanlainen tapaus, että on sitä ja tätä siellä paikallisesti. Ja jos kerran tuo johon nyt kuuro-sokea-mykkään luottamusmieheen on yritetty olla yhteydessä on lähinnä tämän työpaikan tyyppi niin en oikein ymmärrä miksi pitäisi ottaa yhteyttä jonnekin ihan muualle!
        Kun samaa ammattiyhdistystä ja samaa valtakunnallista työpaikka-työsopimus-käyttäytymissääntöjä tässä nyt varmaan joka paikassa yritetään noudattaa!

        Mitähän paskaa sinä nyt puhut! Ja loppujen lopuksi; Parempi kun ei kuulu mihinkään yhdistykseen, kun silloin kun on jotain asiaa, niin ei ole ketään!

        Valtakunnallisia yhdistyksiä löytyy. Niihin kuuluvat yleensä jonkin erityisalan tekijät, kuten palohenkilöstö (päällystö ja alipäällystö). He kuuluvat valtakunnalliseen yhdistykseen sen takia, kun heitä on kunnassa yleensä hyvin vähän.
        Paikalliset yhdistykset ja valtakunnallinen yhdistys ovat molemmat liiton jäsenyhdistyksiä.
        Juuri sen takia on näitä valtakunnallisia yhdistyksiä, koska jhl:ssä on hyvin monen eri alan henkilöstöä saman liiton alla. Ne muutamat ammattihenkilöt jotka ovat vähemmistönä kunnissa, eivät halua kuulua paikalliseen yhdistykseen (ammattiliiton paikallisosasto) siksi, kun siellä on enemmistönä alhaisemman koulutustasovaatimuksen omaavissa tehtävissä toimivat henkilöt. Yleensä luottamusmies valitaan tästä ryhmästä.

        Vaikka kuuluisitkin eri yhdistykseen saman liiton sisällä, niin silti se paikallinen luottamusmies on velvollinen auttamaan myös sinua, jos niin haluat. Useimmissa tapauksissa asiat voidaan hoitaa sen paikallisen luottamusmiehen kanssa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe