Eli tilanne on nyt sellainen, että äitini ilmoitti puhelimessa, että minä ja poikani olemme heille aina tervetulleita. Kysyin, että entäpä mieheni, niin hän sanoi, että mikäli esimerkiksi tulemme heidän mökilleen kaikki, he eivät siellä aio olla. Tilanteen on osin aiheuttanut mieheni käytös, josta vanhempani ovat loukkaantuneet. Parina viime kertana heillä vierraillessamme, on meidän kahden välille tullut riitaa. Mieheni tapa riidellä on vetäytyä kuoreensa ja olla puhumatta ja syömättä mitään. Tämä on saanut vanhempani luulemaan, että käytös johtuu heistä. Vaikka olen selvittänyt, mistä puhumattomuus on johtunut, kokevat he, että mieheni on nöyryyttänyt heitä käytöksellään.
Tilanne on minulle hankala, sillä ajattelen etten halua lähteä omaa perhettäni pilkkomaan ja että lomilla ja viikonloppuisin kävisin heidän luonaan vain poikani kanssa.En haluaisi joutua valitsemaan, sillä oma perheeni on tietysti tärkein ja tarvittaessa laitan välit poikki omiin vanhempiini.
Mitä ihmettä voisin tässä tilanteessa tehdä, ettei välejä tarvitsisi nyt lähteä katkomaan?
Vanhempani eivät pidä miehestäni
18
2013
Vastaukset
- grannen
ei asiat puhumatta parane ja jos miehesi käyttäytyy kuin niin monet muutkin, siis lapsellisesti eikä ota vastuuta omista teoistaan niin aika vaikea tilanne.
ei keneknkään tarvitse hyväksyä tuommoista käytöstä vaikka enhän tiedä mitä on tapahtunut. kummatkin osapuolet tarvitsisi istua alas ja puhua asiat selviksi.
mikä hitto ihmisiä vaivaa kun on niin vaikeaa puhua ? ei ole sen arvoista että välit katkeaa jonkin lapsellisen käytöksen takia ja voin myös kysyä että eikö kaikki se hyvä kummassakin osapuolessa ole jo sen arvoista että kannattaa selvittää kismat ? miksi vain panostaa sitä huonoa ?- oddy
itse olen samaa mieltä tuosta puhumisesta. Mieheni on vain kasvatettu siten, ettei asioista puhuta eikä mitään tunteita näytetä..yhdessä olomme aikana hän on edistynyt, mutta melko usein vastaus on vain et en tiedä mikä on. Koska hän ei oikeasti osaa eritellä tuntemuksiaan tms. Tämä asettaa haastetta oman lapsemme kasvatukseen, sillä haluan että poikamme oppii puhumaan ja näyttämään tunteensa. Niin hyvät kuin pahatkin. Miehenikin tätä haluaa, mutta hänen on sitä vaikea pojalle opettaa.
- eipä olla väleissä
oddy kirjoitti:
itse olen samaa mieltä tuosta puhumisesta. Mieheni on vain kasvatettu siten, ettei asioista puhuta eikä mitään tunteita näytetä..yhdessä olomme aikana hän on edistynyt, mutta melko usein vastaus on vain et en tiedä mikä on. Koska hän ei oikeasti osaa eritellä tuntemuksiaan tms. Tämä asettaa haastetta oman lapsemme kasvatukseen, sillä haluan että poikamme oppii puhumaan ja näyttämään tunteensa. Niin hyvät kuin pahatkin. Miehenikin tätä haluaa, mutta hänen on sitä vaikea pojalle opettaa.
" hyviin tapoihin kuuluu että syödään ja juodaan sitä mitä kylässä tarjotaan"
Anopilla oli sellainen tapa että kun alettiin tehdä ruokaa, niin hänellä tuli niin kova nälkä että oli pakko tehdä pari voileipää ruokaa odotellessa. Ruokaan hän ei sitten koskenut koska oli juuri syönyt ne voileivät. Tämä kun toistuu ateriasta ja päivästä toiseen, niin kyse ei voi olla mistään muusta kuin mielenosoituksesta. - ...
oddy kirjoitti:
Toiset eivät osaa näyttää tunteitaan puhumalla. Itselläni asioiden kertominen on helpompaa kirjoittamalla paperille
- mk
Sanoppa vanhemmillesi että me tulemme perheenä tai sitten ei ollnkaan ja tyhmää käytöstä sinun vanhemmiltaasi ja jos miehesi on luonteeltaa tuoollainen niin ei siitä mitää hernettä nenää tartte ottaa. Sanoppa miehellesikin että hyviin tapoihin kuuluu että syödään ja juodaan sitä mitä kylässä tarjotaan eikä pieni riita saa vaikuttaa tuollaiseen käytökseen.
- oddy
sehän siinä juuri onkin, että mieheni on kotoaan oppinut tuollaisen mallin käyttäytyä. kun sitä on liki 30-vuotta noin käyttäytynyt niin ei siinä muuttumisessa auta minun sanomanani että oletpas lapsellinen. Juttelin tänään isäni kanssa ja hän ei ajattele näin, vaan kyseli puhelimessa että milloin oltaisiin tulossa. Äidilläni on masennusta ja hänen mielialansa lentelevät omissa sfääreissään.Olen sanonut miehelleni, kuinka vanhempani ovat hänä käytöksestään loukkaantuneita ja se häntä vaivaa. Hän on viimeksi lähtiessämme pyytänyt sitä anteeksi, äitini vain osaa olla pitkävihainen.
Taidan nyt vähän ottaa välimatkaa vanhempiini ja siirtää seuraavaa vierailua, viimeksi olemme pääsiäisenä nähneet, mutta pitkän välimatkankaan takia emme kovin usein pääse näkemään. - etäisyyttä
oddy kirjoitti:
sehän siinä juuri onkin, että mieheni on kotoaan oppinut tuollaisen mallin käyttäytyä. kun sitä on liki 30-vuotta noin käyttäytynyt niin ei siinä muuttumisessa auta minun sanomanani että oletpas lapsellinen. Juttelin tänään isäni kanssa ja hän ei ajattele näin, vaan kyseli puhelimessa että milloin oltaisiin tulossa. Äidilläni on masennusta ja hänen mielialansa lentelevät omissa sfääreissään.Olen sanonut miehelleni, kuinka vanhempani ovat hänä käytöksestään loukkaantuneita ja se häntä vaivaa. Hän on viimeksi lähtiessämme pyytänyt sitä anteeksi, äitini vain osaa olla pitkävihainen.
Taidan nyt vähän ottaa välimatkaa vanhempiini ja siirtää seuraavaa vierailua, viimeksi olemme pääsiäisenä nähneet, mutta pitkän välimatkankaan takia emme kovin usein pääse näkemään.Kannattaa lisätä etäisyyttä vanhempiisi. Aikanaan minulle ei meinannut löytyä vanhemmilleni sopivaa vävyä, koska äitini valintakriteereinä olivat paikkakunta, pituus, painoindeksi, hiusten väri, silmien väri jne. Jos mikä tahansa näistä oli eri kuin isälläni, ei ollut sopiva vävy äidilleni. Käyttäytymistä ei määritetty, koska suhteeni meni "kerrasta poikki" ulkoiselta viestinnältään ja henkilötiedoiltaan vääränlaisen vävyn takia.
- Vanhemmat oikeassa
etäisyyttä kirjoitti:
Kannattaa lisätä etäisyyttä vanhempiisi. Aikanaan minulle ei meinannut löytyä vanhemmilleni sopivaa vävyä, koska äitini valintakriteereinä olivat paikkakunta, pituus, painoindeksi, hiusten väri, silmien väri jne. Jos mikä tahansa näistä oli eri kuin isälläni, ei ollut sopiva vävy äidilleni. Käyttäytymistä ei määritetty, koska suhteeni meni "kerrasta poikki" ulkoiselta viestinnältään ja henkilötiedoiltaan vääränlaisen vävyn takia.
Voi teitä lellittyjä lapsia. Mitä ihmettä vanhemmat ovat tehneet väärin? He ovat tarjonneet kattoa pään päälle ja valmiiksi tehdyn ruokapöydän, sitten vävy mököttää ja kieltäytyy syömästä. Sekö on palkka kaikesta vaivannäöstä. Menkää itseenne. Tässä ei ole kyse tukan väristä vaan selkeästi moukkamaisesta käytöksestä. Jos itse olisin anoppi/appiukko ja tytär toisi kotiimme kiukuttelevan kakaran miehen asemasta, pitäisikö sellaista katsella onnensekaisin tuntein. Tottakai jokainen vanhempi toivoo että tytär saisi herrasmiehen aviomiehekseen. Tämän tarinan mies taitaa olla vain keskenkasvuinen pojankloppi, ja itsekäskin kaiken lisäksi.
- ehkä parempaan päin
Vanhemmat oikeassa kirjoitti:
Voi teitä lellittyjä lapsia. Mitä ihmettä vanhemmat ovat tehneet väärin? He ovat tarjonneet kattoa pään päälle ja valmiiksi tehdyn ruokapöydän, sitten vävy mököttää ja kieltäytyy syömästä. Sekö on palkka kaikesta vaivannäöstä. Menkää itseenne. Tässä ei ole kyse tukan väristä vaan selkeästi moukkamaisesta käytöksestä. Jos itse olisin anoppi/appiukko ja tytär toisi kotiimme kiukuttelevan kakaran miehen asemasta, pitäisikö sellaista katsella onnensekaisin tuntein. Tottakai jokainen vanhempi toivoo että tytär saisi herrasmiehen aviomiehekseen. Tämän tarinan mies taitaa olla vain keskenkasvuinen pojankloppi, ja itsekäskin kaiken lisäksi.
Nooh, kyse taitaa olla enemmänkin siitä että nykynuoret ei sulata vanhemmilta ihmisiltä ihan minkälaista kohtelua tahansa, vaan mieltä näytetään kun vanhempi yrittää alistaa nuorempaa.
- omat oikeudet
Vanhemmat oikeassa kirjoitti:
Saat hylätyn luetun ymmärtämisestä. Täysi-ikäisellä kuuluu olla oikeus valita itse puolisonsa omin valintaperustein, ilman vanhempien valintakriteereitä. Vanhemmilla ei ole määräämisoikeutta aikuisen asioissa.
- Lellipentujako?
Vaikka minä ja mieheni olisimme vieraisilla ja riitaantuneet, riidat pistetään silloin sivuun ja huomioidaan muut ihmiset. Mököttäminen ja ruuasta kieltäytyminen ovat pienen lapsen tapa kiukustua, ei aikuisen. Aikuinen ymmärtää niellä kiukkunsa ja ymmärtää myös sen että nyt ollaan muiden ihmisten katon alla jossa ollaan vieraanvaraisia, ja hänen kuuluu myös kunnioittaa sitä.
Ihan oikein etteivät vanhempasi sulata moista. Mitä pahaa he ovat tehneet? Tarjonneet mökkiä, ym. On moukkamaista teidän perheeltä loukata toisten tunteita. Miehesi pitäisi kasvaa aikuiseksi, tämä lienee vanhempiesikin viesti hänelle, ja hänen tulisi ehdottomasti pyytää heiltä anteeksi.- kkdiidjjd
Kannattaa miettiä että miski riitaa on tullut. Ettei vaan ole tullut käytettyä edukseen kotikenttäetua ja toinen on altavastaajana loukkaantunut normaalia enemmän.
- ukko 42v
Minusta tuo on oikea asenne että puoliso ennen vanhempia. Pisteet siitä.
Voisiko olla mahdollista että miehesi käytös johtuisi sinusta? Omalla vaimollani oli sellainen tapa että hän pyrki pereheensä läsnäollessa alitajuisesti osoittamaan että on suhteen pomo ja kieltämättä minä käyttäydyin lapsellisesti siitä loukkautuessani ja vaimo sai varmaan läpi sen mihin tietämättään pyrki.
Jossain vaiheessa saimme puhuttua tästä ja vaimokin tajusi miten toimii sukulaisten kanssa ollessaan ja sellainen toimintamalli jäi pois.
Yksi mahdollisuus on sekin että vanhempasi eivät pidä miehestäsi ja esittävät loukkaantunutta juuri siksi että tulisit heille ilman miestänsi. Itselläni tästä on kokemusta taas omien vanhempieni osalta. He pyrkivät vähättelemään vaimonni ja pahinta oli se että tekivät sitä lapsillemme. Tämä johti siihen että välit minun vanhempiini katkesivat kokonaan.
Jos suhteet puolisoiden vanhempiin ei ole lämpimät, kannattaa ne pitää kohteliaan etäisinä.- oddy
Luulen, että riidat saavat alkunsa monesti siitä, että kun vihdoin on yhteiset vapaapäivät niin päästäksemme vanhempieni luokse täytyy meidän ensin istua autossa päälle kolme tuntia. Ja eihän tuo aikuiselle paha matka ole, mutta kun on 1,5-vuotias lapsi joka ei vielä ymmärrä jos sanoo et vielä vähän matkaa. Eli jo se matkustaminen on joskus niin stressaavaa, että se laukaisee sitten ne riita tilanteet. Nyt on ihmisille syntynyt sellainen käsitys, että aina siellä käydessämme riitelemme, ja näin ei todellakaan ole.
Vanhempani ovat ainakin ennen ihan aidosti pitäneet miehestäni. Ja tällä hetkellä ei taidetakaan puhua vanhemmista vaan äidistä. Ainakin näin tulkitsisin isäni puhelun jälkeen. Äitini on hankala ihminen, ja hän ei näe itsessään tai omassa käytöksessään koskaan vikaa. Miesäni puolestaan harmittaa se, että vanhemmillani on tapana vaan nopeasti piipahtaa meillä, jos he kerran tai kaksi vuodessa meille tulevat. Lyhyttä vierailuaikaa he selittelevät sillä, että on vielä niin pitkä ajomatka takaisin. Pyydämme heitä aina jäämään yökylään, mutta he eivät jää. Miestäni tämä loukkaa, minä taas tiedän, että he ovat aina olleet ns. nopeita kyläilijöitä.
Kun sanoin äidilleni tästä niin hän tuumasi, että viimeksikin kun käytiin niin mieheni vain kiireesti koppasi poikamme ja lähti häntä nukuttamaan. Poikamme oli silloin alle vuoden ikäinen. Ja itsekin haluan pitää hänen uni- ja ruokarytmeistä kiinni. Se, että vauva meni noin tunniksi nukkumaan, olisi antanut meillä aikuisille mahdollisuuden rauhassa jutella. Kun taas äitini mielestä parempi vaihtoehto olisi selvästikin ollut huudattaa väsynyttä vauvaa ja pitää väkisin hereillä heidän vierailunsa ajan.
Nyt taitaa tulla esiin jo minun patoutumia äitiäni kohtaan. Toki meissä kaikissa on ärsyttäviä piirteitä ja vaikka niitä nyt äidistäni tuon esille ei varsinainen tarkoitus ole häntä haukkua vaan selventää yleistilannetta. Ei mieheni ole ainoa moukka.
- oppeliini1
Olisiko sinun itsesi tarkistettava oma käyttäytymisesi?
Tiedät tarkkaan mitä nappia painaa saadaksesi riidan aikaan. Miksi sitten teet niin?
Nuo harvat vierailukerrat vanhempiesi luona voisivat olla, ellei nyt 100% rakastettavia, niin ainakin ystävällisyyden ja kunnioituksen osoittamista toinen toistaan kohtaan. Myos sinun ja miehesi välillä.
Tuo,että miehellesi on opetettu tolloa käytostä kodissaan, EI anna lupaa ja oikeutta hänen käyttäytyä tollon tavalla muiden kodeissa.
äitisi kuuluisi unohtaa miehesi aiempi typerä käytos, pyysihän miehesi anteeksi! (Pieni plussa miehellesi).
Olisi todella suotavaa että seuraavalla vierailulla teet kaikkesi että miehesi EI saa syytä riitelyyn, teidän kahden aikuisen täytyy tietää minimi määrä käytostapoja.
Maksaa isäntäväen (vanhempiesi) vieraanvaraisuus typerällä riitelyllä ja moukkakäytokselllä on todella ala-arvoista ja rikkoo kaikki käytosrajat. - ajattelennäin
Jos äitisi sairastaa masennusta, on todella kurjaa mennä sinne passattavaksi ja sitten vielä mököttää ja osoittaa mieltä.
Varmaan todella parempi, että olette sitten vaikka kaikki poissa nurkista, että äitisi saa rauhassa toipua. Ettet vie sitä yli-ikäistä kakaramaista miestä sinne loukkaamaan ja pahoittamaan toisten mieltä.- oddy
äitini on sairastanut jo 6-vuotta, meinaatko, ettei olisi tänä aikana pitänyt siellä lainkaan käydä. Ja missä vaiheessa olen sanonut, että menemme sinne passattavaksi tai että sitä edes odottaisimme? Mieheni tekee mökillä aina polttopuita usean tunnin ajan, haravoimme ja teemme muuta tarpeellista. Mutta koska sinä tunnut asian kaikki yksityiskohdat jo tietävän niin ei kai siinä mitään. Oikeushan se on sinullakin mielipiteeseesi.
- pakkosyöttöä
Alkoipa mukavasti myötaahdistaa tuo ruuan tuputtaminen tämän ketjun luettuani. Entäpä jos miehellä on vaan niin paha olla kun ei saa puhuttuakaan että ei tee ruokaakaan mieli? Miksi sen ei voi antaa olla, kai aikuinen ihminen osaa itse syömisistään pitää huolta eikä kupsahda nälkään kesken reissun?
Itselleni ruoka on vaan ruokaa eikä merkki mistään suuremmasta. Riitaa olen saanut aikaiseksi esimerkiksi matkoilla sillä, että kahviossa piipahtaessa on ollut pakko silloinkin jotain ottaa ja en oikein välitä makeasta niin olen syönyt sämpylän. Sämpylä on minulle ihan ateria mutta yllättäen puolen tunnin sisällä pitääkin mennä jo ihan syömään ja kun totean että ei ole nälkä ja voin ottaa vaikka tuopin niin sitten kukaan ei pääse syömään jos minä en syö. Ei auta vaikka sanoisin että voin napata sitten vaikka banaanin kaupasta ettei takiani tarvitse toista kertaa pysähtyä, niinkuin se istuskelu ja tauot jollain hätäisellä kaupunkilomalla tuhatta ja sataa nähtävyyksien perässä 10h/pvä rampatessa jalat tohjona jotenkin ihan hirveä asia olisi muutenkaan. Mutta ei, kaikki syö tai sitten kukaan ei syö. Siinä alkaa nousta höyry korvista itse kullakin, toisilla siksi kun on nälkä ja minulla siksi että en vaan jaksa käsittää miksi minä en saa jo keski-ikäisenä itse päättää syömisistäni, käsittääkseni tässä iässä pitää osata tehdä jo melko monia vaikeampiakin päätöksiä. Joten ihan turha rutista jos mies käyttäytyy kuin lapsi jos itse kohtelettekin häntä lapsena, joka ei edes syödä osaa itsenäisesti. Ymmärrän että jos käydään vaikka vähän vieraamassa paikassa kahvilla niin kuuluu tapoihin nauttia pöydän antimista, mutta tässähän ei ole mistään jäykähköstä kahvihetkestä kyse vaan lähipiiristä saman katon alla vuorokausia ja niitä mökin hommiakin paiskimassa. Varmaan mahtavaa aikaa miesparalle, vaimon kanssa sukset ristissä, "kotihommat" ristinä mutta ei kuitenkaan saa olla kuin kotonaan vaan oltava kuin vieraisilla ja syötäväkin on vaikka kuinka yököttäisi tai menee appivanhempienkin kanssa suhteet solmuun. Haluaakohan se mies sinne edes enää jos tätä rataa jatkuu....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh822005Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1211715- 1801306
- 229720
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 57624
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako205580- 47517
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337482