Rikkaiden ruotsinkielisten arvovalta

on todellisen kansanvallan vastakohta Suomessa. Eli Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10857419

21

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys, pakkoruotsi loppuu vasta sitten, kun Ruotsi siirtyy kuninkaiden arvovallasta demokratiaan.

    • Totuus

      Kun Ruotsi lakkaa olemasta siirymme länsimaisen demokraiaan ;-(

    • pois pakkoruotsi

      Pakkoruotsalaisten etuoikeudet turvataan mm. Katkun ja Urpiksen pakkoruotsituksella!

    • Onhan tuota proletariaatinkin diktatuuria kokeiltu joissakin maissa, tosin ei kovin hyvällä menestyksellä.
      Ymmärrän että nefe kaipaa jotain sen tyyppistä että hänkin pääsisi pätemään. Vanha suomalainen sananparsi kuitenkin viisaasti toteaa että "Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat." Niin se menee halusi nefe sitä tai ei.

      • C.E.

        ""Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.""
        Ja sinun lauluistasi ainakin voi helposti sitten päätellä kenen pöydässä ruokailet? Luultavasti olet varsin hyvin ruokittu, ainakin mitä laulujen määrin tulee.

        Onneksi olet sen verran avoimen kielteinen suhtautumisessasi kielivapauden ajajiin, ettei sinua kuitenkaan minään laulavana seireeninä voi pitää, joka johtaa varomattomia ja hyväuskoisia suomenkielisiä ruotsinkielisten karikkoihin.


      • C.E. kirjoitti:

        ""Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.""
        Ja sinun lauluistasi ainakin voi helposti sitten päätellä kenen pöydässä ruokailet? Luultavasti olet varsin hyvin ruokittu, ainakin mitä laulujen määrin tulee.

        Onneksi olet sen verran avoimen kielteinen suhtautumisessasi kielivapauden ajajiin, ettei sinua kuitenkaan minään laulavana seireeninä voi pitää, joka johtaa varomattomia ja hyväuskoisia suomenkielisiä ruotsinkielisten karikkoihin.

        "Ja sinun lauluistasi ainakin voi helposti sitten päätellä kenen pöydässä ruokailet? Luultavasti olet varsin hyvin ruokittu, ainakin mitä laulujen määrin tulee."

        Useimmiten tietysti ruokailen omassa pöydässäni mutta kuluvana vkl:na olen syönyt myös vieraassa pöydässä, nimen omaan laulaen, skåålaten ja rapuja syöden (läsnä olleiden äidinkielet 4:6 suomenkielisten eduksi).

        Mikäs minusta nyt niin kovin kielteisen tekee? Olen kertonut etten puutu pakkoruotsiin vaan jättänyt asian teidän harteillenne todeten että saatte tehdä sillä mitä haluatte.

        Viestini oli kommentti tähän toteamukseen. Netti fenno: "Eli Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys."

        Mitä taas perustuslakiin ja maan kaksikielisyyteen tulee niin en mitenkään voi pitää sen puolustamista vihamielisenä tekona. Ketä vastaan muka?
        Pidätkö normaalistikin aina kaikkia niitä henkilöitä "avoimen vihamielisinä" jotka ovat jostain asiasta kanssasi eri mieltä?
        "Porvarillinen erehdys"


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        "Ja sinun lauluistasi ainakin voi helposti sitten päätellä kenen pöydässä ruokailet? Luultavasti olet varsin hyvin ruokittu, ainakin mitä laulujen määrin tulee."

        Useimmiten tietysti ruokailen omassa pöydässäni mutta kuluvana vkl:na olen syönyt myös vieraassa pöydässä, nimen omaan laulaen, skåålaten ja rapuja syöden (läsnä olleiden äidinkielet 4:6 suomenkielisten eduksi).

        Mikäs minusta nyt niin kovin kielteisen tekee? Olen kertonut etten puutu pakkoruotsiin vaan jättänyt asian teidän harteillenne todeten että saatte tehdä sillä mitä haluatte.

        Viestini oli kommentti tähän toteamukseen. Netti fenno: "Eli Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys."

        Mitä taas perustuslakiin ja maan kaksikielisyyteen tulee niin en mitenkään voi pitää sen puolustamista vihamielisenä tekona. Ketä vastaan muka?
        Pidätkö normaalistikin aina kaikkia niitä henkilöitä "avoimen vihamielisinä" jotka ovat jostain asiasta kanssasi eri mieltä?
        "Porvarillinen erehdys"

        "Useimmiten tietysti ruokailen omassa pöydässäni mutta kuluvana vkl:na olen syönyt myös vieraassa pöydässä, nimen omaan laulaen, skåålaten ja rapuja syöden (läsnä olleiden äidinkielet 4:6 suomenkielisten eduksi)."

        Ankka tosin on puolikielinen, mutta nyt tarkoituksella heittäytyy tyhmemmäksi kuin onkaan. Toisen pöydässä syömistä tai jonkun laulujen laulamista ei nyt muka ymmärrä vertaukseksi, vaikka itse vertauksella aloitti.

        "Mikäs minusta nyt niin kovin kielteisen tekee? Olen kertonut etten puutu pakkoruotsiin vaan jättänyt asian teidän harteillenne todeten että saatte tehdä sillä mitä haluatte."

        Et ole puuttuvinasi pakkoruotsiin, sillä haluat säilyttää absurdin nykytilanteen. Olet toki ainakin kerran aivan suoraan puolustanut esim. pakkoruotsin rahoittamista. Ankamus Pilatus muka pesi kätensä...

        "Viestini oli kommentti tähän toteamukseen. Netti fenno: "Eli Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys."

        Käytit kommentissasi sanaa "nefe" sävyssä josta voi aistia sinun tarkoittavan kielivapauden puolustajia yleensä porvarillisuuden vastustajina ja äärivasemmistolaisina. Kielivapauden kannattajia kuitenkin löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja heillä on erilaisia poliittisia näkemyksiä.

        Kommari Arhinmäki on taasen kova pakkoruotsittaja.

        "Mitä taas perustuslakiin ja maan kaksikielisyyteen tulee niin en mitenkään voi pitää sen puolustamista vihamielisenä tekona. Ketä vastaan muka?"

        Suomalaisia vastaan ja jopa muita vähemmistöjä kuin hurreja.


      • galsten kirjoitti:

        "Useimmiten tietysti ruokailen omassa pöydässäni mutta kuluvana vkl:na olen syönyt myös vieraassa pöydässä, nimen omaan laulaen, skåålaten ja rapuja syöden (läsnä olleiden äidinkielet 4:6 suomenkielisten eduksi)."

        Ankka tosin on puolikielinen, mutta nyt tarkoituksella heittäytyy tyhmemmäksi kuin onkaan. Toisen pöydässä syömistä tai jonkun laulujen laulamista ei nyt muka ymmärrä vertaukseksi, vaikka itse vertauksella aloitti.

        "Mikäs minusta nyt niin kovin kielteisen tekee? Olen kertonut etten puutu pakkoruotsiin vaan jättänyt asian teidän harteillenne todeten että saatte tehdä sillä mitä haluatte."

        Et ole puuttuvinasi pakkoruotsiin, sillä haluat säilyttää absurdin nykytilanteen. Olet toki ainakin kerran aivan suoraan puolustanut esim. pakkoruotsin rahoittamista. Ankamus Pilatus muka pesi kätensä...

        "Viestini oli kommentti tähän toteamukseen. Netti fenno: "Eli Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys."

        Käytit kommentissasi sanaa "nefe" sävyssä josta voi aistia sinun tarkoittavan kielivapauden puolustajia yleensä porvarillisuuden vastustajina ja äärivasemmistolaisina. Kielivapauden kannattajia kuitenkin löytyy kaikista yhteiskuntaluokista ja heillä on erilaisia poliittisia näkemyksiä.

        Kommari Arhinmäki on taasen kova pakkoruotsittaja.

        "Mitä taas perustuslakiin ja maan kaksikielisyyteen tulee niin en mitenkään voi pitää sen puolustamista vihamielisenä tekona. Ketä vastaan muka?"

        Suomalaisia vastaan ja jopa muita vähemmistöjä kuin hurreja.

        Ankka on ihan täyskielinen ja täyspäinenkin jopa ja kaipa minä nyt ymmärrän omat vertaukseni ja käyttämäni sananparret. Se ettet ymmärrä huumoriani on sinun ongelmasi. You can't win them all.

        Ja se että puolustan omia ja omieni kielellisiä oikeuksia on aivan eri asia kuin pakkoruotsi (= se koulujen pakollinen ruotsin opetus siis).
        En minä omista kielellisistä oikeuksistani ja kaksikielisestä Suomesta ole luopumassa. EVVK koskee siis vain ruotsin kielen opetusta jota meillä ei ole (opiskelemme pakkosuomea) ja joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Puolustan kaksikielisyyttä, miten se toteutetaan saavat muut miettiä, minua kiinnostaa vain lopputulos.

        "Käytit kommentissasi sanaa "nefe" sävyssä josta voi aistia sinun tarkoittavan kielivapauden puolustajia yleensä porvarillisuuden vastustajina ja äärivasemmistolaisina."

        Totesin sen nefen joka puhuu "porvarillisesta erehdyksestä" olevan melkoisella varmuudella vasemmistolainen koska hän käyttää vassareille tuttua retoriikkaa.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Ankka on ihan täyskielinen ja täyspäinenkin jopa ja kaipa minä nyt ymmärrän omat vertaukseni ja käyttämäni sananparret. Se ettet ymmärrä huumoriani on sinun ongelmasi. You can't win them all.

        Ja se että puolustan omia ja omieni kielellisiä oikeuksia on aivan eri asia kuin pakkoruotsi (= se koulujen pakollinen ruotsin opetus siis).
        En minä omista kielellisistä oikeuksistani ja kaksikielisestä Suomesta ole luopumassa. EVVK koskee siis vain ruotsin kielen opetusta jota meillä ei ole (opiskelemme pakkosuomea) ja joka ei voisi vähempää kiinnostaa. Puolustan kaksikielisyyttä, miten se toteutetaan saavat muut miettiä, minua kiinnostaa vain lopputulos.

        "Käytit kommentissasi sanaa "nefe" sävyssä josta voi aistia sinun tarkoittavan kielivapauden puolustajia yleensä porvarillisuuden vastustajina ja äärivasemmistolaisina."

        Totesin sen nefen joka puhuu "porvarillisesta erehdyksestä" olevan melkoisella varmuudella vasemmistolainen koska hän käyttää vassareille tuttua retoriikkaa.

        "Se ettet ymmärrä huumoriani on sinun ongelmasi. You can't win them all."

        Toki juttuihisi kokonaisuudessaan onkin syytä suhtautua huumorilla.

        "EVVK koskee siis vain ruotsin kielen opetusta jota meillä ei ole (opiskelemme pakkosuomea) ja joka ei voisi vähempää kiinnostaa."

        Korvasi heiluvat. Kohdallasi pätee sananlasku, "varas ensimmäisenä vannoo".

        "Totesin sen nefen joka puhuu "porvarillisesta erehdyksestä" olevan melkoisella varmuudella vasemmistolainen koska hän käyttää vassareille tuttua retoriikkaa."

        Taisit ajatella muitakin kuin tätä ketjun aloittajaa.


      • galsten kirjoitti:

        "Se ettet ymmärrä huumoriani on sinun ongelmasi. You can't win them all."

        Toki juttuihisi kokonaisuudessaan onkin syytä suhtautua huumorilla.

        "EVVK koskee siis vain ruotsin kielen opetusta jota meillä ei ole (opiskelemme pakkosuomea) ja joka ei voisi vähempää kiinnostaa."

        Korvasi heiluvat. Kohdallasi pätee sananlasku, "varas ensimmäisenä vannoo".

        "Totesin sen nefen joka puhuu "porvarillisesta erehdyksestä" olevan melkoisella varmuudella vasemmistolainen koska hän käyttää vassareille tuttua retoriikkaa."

        Taisit ajatella muitakin kuin tätä ketjun aloittajaa.

        Miksi kuvittelet osaavasi lue ajatuksiani? Et osaa!
        Aivan kuten myös rautaako? on todennut niin yksityishenkilöinä meitä ei kiinnosta pätkääkään mitä te koulussa luette!! ..ja luetteko ylipäätään mitään!!
        Miksi se meitä kiinnostaisi, sinä ja kamusi saatte minun puolestani olla niin kieli- y.m. taidottomia kuin ikinä vain lystäätte!

        Itse asiassa ei ole aiemmin tullut eteen muita niin selkeästi kommariretoriikkaa toistavia iskulauseita kuin tuo "porvarillinen erehdys". Persujahan te lienette suurin osa mutta minulle aivan sama, olkaa vaikka joogalentäjiä.. Arhinmäki on söpö!


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Miksi kuvittelet osaavasi lue ajatuksiani? Et osaa!
        Aivan kuten myös rautaako? on todennut niin yksityishenkilöinä meitä ei kiinnosta pätkääkään mitä te koulussa luette!! ..ja luetteko ylipäätään mitään!!
        Miksi se meitä kiinnostaisi, sinä ja kamusi saatte minun puolestani olla niin kieli- y.m. taidottomia kuin ikinä vain lystäätte!

        Itse asiassa ei ole aiemmin tullut eteen muita niin selkeästi kommariretoriikkaa toistavia iskulauseita kuin tuo "porvarillinen erehdys". Persujahan te lienette suurin osa mutta minulle aivan sama, olkaa vaikka joogalentäjiä.. Arhinmäki on söpö!

        Ei sinun ajatuksiasi tarvitse lukea, sillä rivien välistä ja aivan suoraankin asia paistaa läpi. Naurettavaa ja asenteesi paljastavaa väitää ruotsia osaamatonta tai huonosti hallitsevaa kielitaidottomaksi, yleistäen. Pakkoruotsi kiinnostaa sinua, sillä edustaahan se ruotsalaiswallan ulkoista olemusta.

        Turhaan yrität niputtaa pakkoruotsin vastustajia tiettyyn muottiin.

        Vai kelpaa kommarikin jos on söpö? Taitaa pakkoruotsin kannattaminen antaa kuitenkin viimeisen silauksen.


      • C.E.
        Ankdam kirjoitti:

        "Ja sinun lauluistasi ainakin voi helposti sitten päätellä kenen pöydässä ruokailet? Luultavasti olet varsin hyvin ruokittu, ainakin mitä laulujen määrin tulee."

        Useimmiten tietysti ruokailen omassa pöydässäni mutta kuluvana vkl:na olen syönyt myös vieraassa pöydässä, nimen omaan laulaen, skåålaten ja rapuja syöden (läsnä olleiden äidinkielet 4:6 suomenkielisten eduksi).

        Mikäs minusta nyt niin kovin kielteisen tekee? Olen kertonut etten puutu pakkoruotsiin vaan jättänyt asian teidän harteillenne todeten että saatte tehdä sillä mitä haluatte.

        Viestini oli kommentti tähän toteamukseen. Netti fenno: "Eli Suomen kaksikielinen perustuslaki on porvarillinen erehdys."

        Mitä taas perustuslakiin ja maan kaksikielisyyteen tulee niin en mitenkään voi pitää sen puolustamista vihamielisenä tekona. Ketä vastaan muka?
        Pidätkö normaalistikin aina kaikkia niitä henkilöitä "avoimen vihamielisinä" jotka ovat jostain asiasta kanssasi eri mieltä?
        "Porvarillinen erehdys"

        "Olen kertonut etten puutu pakkoruotsiin vaan jättänyt asian teidän harteillenne todeten että saatte tehdä sillä mitä haluatte. "
        Oikeinko annat luvan, mitähän olisikaan tapahtunut jos olisitkin sanonut ei? Mutta älä murehdi me enemmistö teemme kyllä sille mitä me haluamme. Samoin kuin ruotsin asemalle toisena kansalliskielenä ja ruotsin tulevalle kielelliselle statukselle.

        "Mitä taas perustuslakiin ja maan kaksikielisyyteen tulee niin en mitenkään voi pitää sen puolustamista vihamielisenä tekona."
        Orjuuden puolustajatkin tukeutuivat aikoinaan aina lakiin, eli he eivät rikkoneet lakia, ja koska laki on hyvä, niin sitä ei myöskään saa muuttaa. Valitettavasti lailla, siis ei edes Perustuslailla voi oikeuttaa itseään, vaan jos sitä ja siihen perustuvaa kaksikielisyyttä pitää vääränä, niin tietenkin se tulee muuttaa.

        En muuten edes puhunut vihamielisyydestäsi, vaikka sitäkin on väliin aika avoimesti havaittavissa, vaan asenteellisesta kielteisyydestäsi tätä muutista kohtaan.

        Vastustat jotain, jonka sisältöä tai muutoksen tavoitteita et edes tiedä tai halua edes keskustella, vaan vedät aina keskustelun säännönmukaisesti jonnekin lillukanvarteen, tai jos tämä ei onnistu niin yrität aina yhtä sinnikkäästi tukeutua sinun näkökulmaasi mielestäsi jotenkin tukeviin auktoriteettiargumentteihin, ja lopettaa keskustelun siihen.

        "Pidätkö normaalistikin aina kaikkia niitä henkilöitä "avoimen vihamielisinä" jotka ovat jostain asiasta kanssasi eri mieltä? "
        Kyse ei ole minusta, vaan enemmänkin siitä että olet väliin ainoa joka on eri mieltä nettifennojen kanssa, ja yleensä arvoitukseksi tahtoo vain jäädä mistä tarkkaan ottaen ole edes eri mieltä.

        Mielenkiintoista, yrität laittaa sanoja suuhuni joita en ole edes sanonut, ja sen päälle yrität personoida asian niin, että kyse onkin vain siitä, että vastustan sitä henkilönä, että joku on vain eri mieltä kanssani. Sinä se jaksat yrittää.


    • Fenno.

      Ankka pitää pakkoruotsin vastustamista vihamielisenä tekona.

      Ethän täällä muuten kirjoittelisi kuin puolustamassa sitä.

      • Fenno.

        Kyllä sä ankdem ymmärrät, että pakkoruotsi ja kaksikielisyys kytkeytyvät yhteen. Pakkoruotsin poistaminen, tekisi myös ruotsinkielestä aikaa myöten vähemmistökielen.


      • Fenno. kirjoitti:

        Kyllä sä ankdem ymmärrät, että pakkoruotsi ja kaksikielisyys kytkeytyvät yhteen. Pakkoruotsin poistaminen, tekisi myös ruotsinkielestä aikaa myöten vähemmistökielen.

        Totta kai liittyvät mutta jos keksitte toisen tavan säilyttää yhdenvertaisuutemme ja taata meille samat ja samantasoiset palvelut kuin teillä itselläkin on, niin siitä vaan, antakaa palaa!

        Ei minua kiinnosta miten se tehdään, ainoastaan lopputulos on tärkeä. Pakkoruotsinne voitte tunkea vaikka sinne!

        Muistkaa kuitenkin että tarve osata ruotsia ei katoa minnekään, työnantajat tulevat edelleen kyselemään ruotsin kielen taidon perään. Monessa virassa ja toimessa ruotsin taito on pätevyysvaatimus. Vastaukseksi ei tule riittämään et "emmä osaa kun ei ollut pakko sitä lukee".

        Jos pakkoruotsi poistuu niin sitten on valinta teidän, opiskella vaiko ei opiskella ruotsia, maailma ei kuitenkaan tule muuttumaan, ainoastaan te osaatte vähän vähemmän.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Totta kai liittyvät mutta jos keksitte toisen tavan säilyttää yhdenvertaisuutemme ja taata meille samat ja samantasoiset palvelut kuin teillä itselläkin on, niin siitä vaan, antakaa palaa!

        Ei minua kiinnosta miten se tehdään, ainoastaan lopputulos on tärkeä. Pakkoruotsinne voitte tunkea vaikka sinne!

        Muistkaa kuitenkin että tarve osata ruotsia ei katoa minnekään, työnantajat tulevat edelleen kyselemään ruotsin kielen taidon perään. Monessa virassa ja toimessa ruotsin taito on pätevyysvaatimus. Vastaukseksi ei tule riittämään et "emmä osaa kun ei ollut pakko sitä lukee".

        Jos pakkoruotsi poistuu niin sitten on valinta teidän, opiskella vaiko ei opiskella ruotsia, maailma ei kuitenkaan tule muuttumaan, ainoastaan te osaatte vähän vähemmän.

        "Totta kai liittyvät mutta jos keksitte toisen tavan säilyttää yhdenvertaisuutemme ja taata meille samat ja samantasoiset palvelut kuin teillä itselläkin on, niin siitä vaan, antakaa palaa!"

        Siinä se taas tuli, ankkamatami kannattaa pakkoruotsia. Ankka ei itse keksi muuta keinoa kuin pakkoruotsi, eikä usko muidenkaan keksivän.

        Todellisuudessa pakkoruotsi voidaan poistaa ja hurripalvelujen taso ei liity asiaan mitenkään. Miten helvetissä muutaman prosentin eliitin hyysääminen voi mennä yli 90-prosenttisen enemmistön oikeuksien edelle?


        "Jos pakkoruotsi poistuu niin sitten on valinta teidän, opiskella vaiko ei opiskella ruotsia, maailma ei kuitenkaan tule muuttumaan, ainoastaan te osaatte vähän vähemmän."

        Voi opetella vaikka pitsinnypläystä ja osaa sitten enemmän.


    • Suomi yksikieliseksi

      Pakko- ja virkamiesruotsi poistuu sillä hetkellä, kun kansan enemmistö vaatii näiden poistamista. Siis ei pyydä. Vaan vaatii.

      • Koulujen pakkoruotsi voi toki poistua mutta akateemiseen loppututkintoon kuuluva ns "virkamiesruotsitentti" tuskin poistuu. Joten kandee jo varhain miettiä minne aikoo opiskelemaan.
        Myöskin kaksikielisten kuntien virkamiehiltä tullaan edelleen vaatimaan ruotsin kielen taitoa koska meidän oikeutemme saada samantasoista äidinkielistä palvelua kuin tekin ei tietenkään tule poistumaan minkään pakkoruotsin poistumisen myötä.


      • C.E.
        Ankdam kirjoitti:

        Koulujen pakkoruotsi voi toki poistua mutta akateemiseen loppututkintoon kuuluva ns "virkamiesruotsitentti" tuskin poistuu. Joten kandee jo varhain miettiä minne aikoo opiskelemaan.
        Myöskin kaksikielisten kuntien virkamiehiltä tullaan edelleen vaatimaan ruotsin kielen taitoa koska meidän oikeutemme saada samantasoista äidinkielistä palvelua kuin tekin ei tietenkään tule poistumaan minkään pakkoruotsin poistumisen myötä.

        "Koulujen pakkoruotsi voi toki poistua mutta akateemiseen loppututkintoon kuuluva ns "virkamiesruotsitentti" tuskin poistuu"
        Se luultavasti poistuu ensimmäisenä, ainakin pakollisena opintona. Oulun kohdalla nähtiin ettei sillä voi saavuttaa todellista pätevyyttä, joten tämä pakollinen turhake voidaan poistaa, ja muistaakseni kyseinen on säädetty asetuksella joten juridisestikin sen poistaminen on varsin helppoa.

        "Myöskin kaksikielisten kuntien virkamiehiltä tullaan edelleen vaatimaan ruotsin kielen taitoa koska meidän oikeutemme saada samantasoista äidinkielistä palvelua kuin tekin ei tietenkään tule poistumaan minkään pakkoruotsin poistumisen myötä. "
        Miksi sitä pitää yleensä vaatia kaikilta, kokoa asia voitaisiin helposti järjestää siten että jaetaan asiakkaat virkailijan kielitaidon mukaan, ja näin itseasiassa tehdään epävirallisestikin jo nykyään.

        Oikeasti asia menee tietenkin niin, että jos pakkoruotsi poistuu, niin sitä rataa poistuu virkamiesruotsi, seuraavaksi aletaan kohtuullistamaan ja kohdistamaan paremmin virkojen ja tehtävien kielitaitovaatimuksia. Seuraavaksi aletaan miettimään teidän asemaa, että pitäisikö se sittenkin muuttaa sille vähemmistökielelle kuuluvalle vähemmistökielen paikalle ja sen myötä siirtyä yhden virallisen pääkielen Suomeen.


      • galsten
        Ankdam kirjoitti:

        Koulujen pakkoruotsi voi toki poistua mutta akateemiseen loppututkintoon kuuluva ns "virkamiesruotsitentti" tuskin poistuu. Joten kandee jo varhain miettiä minne aikoo opiskelemaan.
        Myöskin kaksikielisten kuntien virkamiehiltä tullaan edelleen vaatimaan ruotsin kielen taitoa koska meidän oikeutemme saada samantasoista äidinkielistä palvelua kuin tekin ei tietenkään tule poistumaan minkään pakkoruotsin poistumisen myötä.

        Nehän ovat kaksikielisiä kuntia ne kaksikieliset, miksi suomalaisiakin pitäisi vielä pakkoruotsittaa?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4672
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1462
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1442
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      343
      1418
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1357
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1247
    Aihe