AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!

 /   /  /  / Musta lista (Kuluttajariitalautakunta) ostajan apuna ja turvana

Musta lista (Kuluttajariitalautakunta) ostajan apuna ja turvana

49 Vastausta 2 857 Lukukertaa
Uskallatko sinä ostaa auton liikkeestä, joka on joutunut Kuluttajariitalautakunnan Mustalle listalle?

Musta lista kertoo niistä yrityksistä, jotka eivät ole maksaneet asiakkailleen korvauksia Kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaisesti.

Usein samat autoliikkeet löytyvät Mustalta listalta kerta toisensa jälkeen. Noille liikkeille hyvä maine ei tunnu olevan kovin tärkeä. Ovatko kyseisistä paikoista ostavat ihmiset tietämättömiä vai välinpitämättömiä?
www.kuluttajariita.fi

PL-KAUPAT OY, Tuusula
Asiakas osti käytetyn auton, jonka vaihteisto meni rikki noin kahdessa kuukaudessa. Hän vaati 3 200 euroa vaihteiden korjauskustannuksista. Lautakunta totesi, että auton vaihteisto oli rikkoutunut tavallista nopeammin. Myyjä ei ollut saanut korjata virhettä, koska asiakas oli vienyt auton toiseen huoltoliikkeeseen. Auton kunto parani korjatessa, joten myyjän piti maksaa asiakkaalle 1 000 euroa.

PORIN AUTOTALO, Pori
Asiakas osti käytetyn auton, johon kuului myynti-ilmoituksen mukaan lohkolämmitin. Lämmitin kuitenkin puuttui. Asiakas vaati myyjältä lämmittimen asennuskuluja 255 euroa. Lautakunta totesi, että väärä tieto olisi pitänyt oikaista ennen kaupantekoa. VAIKKA ILMOITUKSESSA LUKI, ETTÄ TIEDOT PITÄÄ VARMISTAA MYYJÄLTÄ, SE EI RIITTÄNYT. Asiakas ei kuitenkaan olisi voinut olettaa, että käytetyssä autossa oleva lohkolämmitin on uusi. Lautakunta arvioi hinnanalennukseksi 100 euroa.

VANTAAN AUTOGROUP, Tuusula
Asiakas osti 5 900 eurolla käytetyn auton, jonka sumuvalo ja lampunpesimen muovikuori olivat rikki. Myyntitilanteessa sovittiin, että myyjä korjaa viat, mutta tämä ei tehnyt niin. Asiakas vaati vikojen korjaamisesta ja siitä aiheutuneista matkakuluista 176 euroa. Lautakunta katsoi, että asiakkaalla oli oikeus vaatimiinsa 122 euron korjauskuluihin. Matka- ja puhelinkustannuksista ei ollut näyttöä, joten niiden määräksi lautakunta arvioi 29 euroa.
Musta lista kertoo niistä yrityksistä (mm. autoliikkeistä), jotka eivät ole maksaneet kuluttajille korvauksia Kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaisesti.

www.hs.fi/talous/artikkeli/Mustalla+listalla+olevat+yritykset/1135257107368

1.
Prokim Oy, Helsinki
www.nettiauto.com/prokim

2.
AutoPlaza Oy, Helsinki
www.autoplaza.fi

3.
MK-Auto Oy, Helsinki
www.herttoniemenautomyynti.com

4.
MW Group, Vantaa
www.munchenwagen.fi

5.
Nord Auto Import Oy, Espoo
www.autotuonti.fi

6.
Keijo Lehtonen Oy, Mäntsälä
www.autokauppias.fi

7.
PS Yhtiöt Oy, Tuusula
www.automania.fi/yhteystiedot.htm

8.
André Euro Centre Oy, Tuusula
www.nettiauto.com/andeeurocentre

9.
Easy KM Oy, Tampere
www.easykm.fi

10.
Sompac Oy, Ylöjärvi
www.google.fi/#hl=fi&q=0400-333126&aq=&aqi=&aql=&oq=0400-333126&gs_rfai=&fp=c31ed517d1782cdf

11.
MK Autotalo, Kempele
www.uusiautotalo.com

12.
Eastwest Import, Huittinen
www.nettiauto.com/eastwest

13.
Auto-Kalliomaa Oy, Pori
www.porinvaihtoautot.net/autokalliomaa

14.
Automyynti Witikka Oy, Kajaani
www.witikka.fi/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Moni edellä mainituista liikkeistä on joutunut lopettamaan toimintansa kokonaan, koska asiakasvirrat ovat tyrehtyneet mm. Mustalle listalle joutumisen takia.
Entä liikkeet, jotka ovat päätyneet Kauppalehden protestilistalle? Niitäkin riittää.
Ne eivät kuitenkaan ole polkeneet autojen ostajien laillisia oikeuksia kuten Mustan listan liikkeet.
Eikä edes mustan listan liikkeetkään välttämättä ole polkeneet yhtään mitään, vaan ainoastaan vieneet asian oikeuteen josta on voinut hyvinkin tulla "vapauttava" päätös, kun kuluttaja ja kuluttaja-asiamies eivät ole lainmukaan toimineet.

Että voi se olla niinkin päin.
Jos liike on joutunut Kuluttajariitalautakunnan Mustalle listalle ja se vie jutun käräjäoikeuteen, niin Oikeuden päätös menee lähes aina pilkulleen Kuluttajariitalautakunnan suosituksen mukaan.

Tämä on siis tieto, eikä arvaus.
Kuluttariitalautakunta ei sitä juttua vie käräjille vaan antaa suosituksia, mutta liikkeen asiakas voi viedä asiaa eteen päin käräjille, jos niin haluaa.
Voi sen järjettömän suosituksen viedä käräjille myös kohtuuttomuutta kokenut autoliike ja nimenomaan "suositusta" noudattamatta, jos "suositus" on ihan suolesta ja ei perustu faktoihin.

...että liike ei todellakaan aina häviä, kuten edellä joku väitti.

Tämä on tieto, ei arvaus ja tällaisen jutun oikeuskäsittelyn alusta oikeudenpäätökseen nähneenä.
Oikeus voitti, eli autoliike voitti perättömän ja oikeudettoman, mihinkään perustumattoman "suosituksen" kumoten.
Jos autoliike olisi joskus voittanut jonkin jutun kuluttajaa vastaan Oikeudessa Kuluttajariitalautakunnan päätöksen vastaisesti, niin voisit varmasti laittaa tänne Oikeuden päätöksen diaarinumeron, "kun olet sen kerran nähnyt": :D :D :D

Mutta koska näin ei ole koskaan tapahtunut, emme tule näkemään mitään yksilöityä tietoa kuvitellusta tapauksesta.
No niinhän siinä luki.

"Jos _LIIKE_ on joutunut Kuluttajariitalautakunnan Mustalle listalle ja _SE_ vie jutun käräjäoikeuteen..."

Edellisessä lauseessa LIIKE on tekijä, eli sana SE viittaa ko. tekijään.
Mutta sanoin asian selvennykseksi:
a) koska asiakkaat kuvittelevat usein että kuluttajariitalautakunta on asiassa oikeutta jakava tai toimeen paneva elin asiassa,

b) kuluttajariitalautakunta antaa vain suosituksia ja niitä ei ole pakko noudattaa,

c) jos haluaa oikeutta, on asia vietävä käräjille ja sitä ei tee kuluttajariitalautakunta

D) suositusta, jota liikkeen ei ole velvollinen noudattamaan, niin miksi liike lähtisi sitä itse käräjille viemään??

p.s tuossa ylempänä olevassa mustassa listassa oleva eräs yritys on muuten valtion omistama yritys....
"suositusta, jota liikkeen ei ole velvollinen noudattamaan, niin miksi liike lähtisi sitä itse käräjille viemään?"

Siksi että saisi nimensä puhdistettua ja pois Mustalta listalta.

Mutta koska liikkeen häviäminen Oikeudessa olisi lähes varmaa, harva liike ottaa edes riskiä.

Kuluttajan kannattaa se riski ottaa, koska Oikeus tuomitsee liikkeen lähes aina Kuluttajariitalautakunnan päätöksen mukaisesti.
Isojen ketjujen elämään tuo lista ei vaikuta pätkääkään, ja sanon tämän asian ihan tavallisena asikkaana.
Tavallisena asiakkaana et voi tietää Mustan listan vaikutuksista paljoakaan.

Ei ole sattumaa, että monet noista Mustalle listalle joutuneet autoliikkeistä ovat joutuneet vähentämään henkilkuntaansa rajusti ja osa ko. liikkeistä on jo päätynyt konkurssiin.
Voi voi, yksikään noista isoista (merkkiliikkeistä) liikkeistä ei ole joutunut irtisanomaan ketään minkään mustan listan takia, vaan aivan muista syistä.
Oletko kuullut että huono uutinen kulkee 10 kertaa tehokkaammin kuin hyvä?
Lapsosen unia sulla edelleen, säälittävinä sulta on myös se että peukutat omilles jorinoilles heti plussaa....
Nimimerkki "Lapsen unia" taitaa edustaa Mustan listan liikettä.
Olen edelleenkin vain asiakkaan roolissa, eikä minulla ole ko. listaa mitään vastaan, mutta väitän ettei se vaikuta oikeasti ostokäyttäytymiseen, kuin korkeintaan pienten liikkeittein osalta ja silloinkin vähän. Voinhan silti perustella omaa näkemystä hiukan:

1) Ihmisillä on lyhyt muisti
2) Harva tietää edes tälläisen listan olemassa olon
3) Merkkiliikkeet "porskuttaa" edelleen
4) Tapaukset ovat yksittäisiä ja siksi harvinaisia ja eivät näin ollen kiinnosta suurta yleisöä
"Olen edelleenkin vain asiakkaan roolissa"

Niinhän sinä väität mutta on turha luulla että kukaan uskoo sinua.

1) Muistia ei tarvita koska on olemassa mm. Google
2) Musta lista julkaistaan Hesarissa ja vastaavissa alueidensa suurimmissa lehdissä (myös netissä)

3) Myös useat Mustalle listalle joutuneet merkkiliikkeet ovat ajautuneet asiakaskatoon ja lopulta konkurssiin
4) Mustalta listalta näkyy vain jäävuoren huippu, mutta se kertoo hyvin kuvaavasti kyseisten liikkeiden suhtautumisesta kuluttajien laillisiin oikeuksiin
Eiköhän se siellä listalla säily, voitti käräjillä tai ei. Kerran julkaistu, aina netissä.
Eli liikkeen johdon täytyy olla todella tyhmä että päästää yrityksen Mustalle listalle.
Pitäis olla mustalista niistäkin liikkeistä, jotka myy pommeja, eikä mielestään
oo missään vastuussa myymästään rysästä. Siihen listaan sais jo Kamux-
Nummelankin.
Kuluttajansuojalain mukainen virhevastuu velvoittaa kaikkia autoliikkeitä. Jos liike ei noudata Kuluttajariitalautakunnan suositusta, se joutuu Mustalle listalle. Tämä asia taas vaikeuttaa kaupankäyntiä huomattavasti.

Liikkeen koko ei takaa sitä, että se noudattaisi kuluttajansuojalakia. Mustalle listalle on joutunut monia "kunnon liikkeitä" ja myös sellaisia, joilla on monta sataa autoa varastossa. Esimerkkeinä vaikkapa Oulun Delta-auto sekä Jagro eli Autosilta Espoossa.

Kannattaa siis tarkistaa, löytyykö liike Mustalta listalta. Se kertoo kuluttajansuojalain noudattamisesta, tai itseasiassa sen noudattamatta jättämisestä.
Suomen useista tuhansista autoliikkeistä valtaosa hoitaa kuluttajansuojalain mukaiset velvoitteensa ilman mitään mutinoita. Kuluttajien oikeuksia polkevia Mustan listan liikkeitä on vain muutama kymmenen kappaletta eli pieniä yhden prosentin osia kaikista liikkeistä.
Kuluttajavirasto:
Oletetaan, että 50 000 kilometriä ajetun auton vaihteisto rikkoutuu ilman, että olisi kyse käyttövirheestä tai muusta vastavasta ostajan puolella olevasta syystä. Vaihteisto on ollut huonommassa kunnossa kuin ostajalla on tämän verran ajetun auton osalta ollut aihetta edellyttää.

Jos sama vika ilmenee 200 000 kilometriä ajetussa autossa, korjaustarpeen voidaan katsoa johtuvan luonnollisesta kulumisesta. Korjauskustannukset jäävät tässä tapauksessa siis ostajan vastuulle.
miksi ostaisin keneltäkään joka polkee kuluttajien laillisia oikeuksia?
Juu, osta aina vain Vehosta , Laakkoselta ja Korsumäen autosta, ei tarvi itkeä neitien silmiään punaiseksi.......
Näitä kitisijöitä aina löytyy. Kumma ettei itse voida korjata mitään omaan piikkiin.
Miksi korjata omaan piikkiin, kun laki velvoittaa myyjäliikkeen korjaamaan?
Ostan autoni vain merkkiliikkeestä. Nuo pienet puljut kun vastaavat korjaus"vaatimuksiin" tyylillä "osan saan motonetista kolmella kympillä" ja luuri korvaan.
Kuluttajariitalautakunnan Mustalle listalle näyttää joutuneen aika paljon myös merkkiliikkeitä.

Mm.

Viescar
Autosein
Delta-auto
Astrum-auto
Auto-Kalliomaa

PP-Auto
Salon automyynti
Veljekset Laakkonen
AutoÅström
Autopale

jne.

Eli liikkeen koko tai mahdollinen merkkiedustus ei kerro yhtään mitään siitä, että kuinka hyvin siellä noudatetaan kuluttajansuojalakia.
Mustan listan merkkiliikkeistäkin osa on jo joutunut lopettamaan toimintansa kokonaan. Sen tietää jokainen että huonosti menee jos joutuu tuollaiseen häpeäpaaluun.
Höpsistä. Listasta ja sen sisällöstä tietää peruskaduntallaaja varsin vähän. Ja kuinka moni edes tilaa sitä lehteä, jossa musta lista-palsta on?
Onneksi ihmiset osaavat käyttää Googlea kun harkitsevat auton ostamista jostakin liikkeestä.
Voihan sitä vaihtaa nimeä niin kuin tämä yksi liike on tehnyt.
Mikä autoliike on joutunut Kuluttajariitalautakunnan Mustalle listalle ja sen jälkeen muuttanut nimeään?
On ihan sama kuka tai mikä liike myy autoa jonka olen aikonut ostaa. Jos hinta ja sen hetkinen kunto on minun vaatimallani tasolla, voin ostaa.

Mitä väliä sillä onko liike jollain listalla, kun en ole ostamassa liikettä vaan AUTON. Autohan pitää tarkastaa ENNEN kaupantekoa.

Tuollakin listalla olevasta liikkeestä olen ostanut auton jossa oli yksi eri merkkinen talvirengas. Huomasin sen vasta puolivuotta kaupanteon jälkeen(en katsonut kaikkiin rengas pusseihin. Oma vika.) Soitin auton myyjälle, ja sovittiin että käyn ostaan regasliikkeestä uuden samanlaisen renkaan. Renkaan hinta laitattin puoleksi, mihin olin ihan tyytyväinen.

Sillä on varmasti väliä miten asian esittää, ja mitä on vailla ensimäisen yhteydenoton/reklamaation yhteydessä. Hyökkäämällä heti täysillä päälle saa varmasti kenet, tai minkä tahansa puolustuskannalle, joka haittaa asian käsittelyä jatkossa.
Ja edellisen keksityn tarinan kirjoitti Mustalla listalla oleva autoliike.
Kuluttajariitalautakunta ei ole välttämättä luotettava, vaan saattaa ilman vastuuta muutella konkreettisia tosiasioita ja lisätä omiaan.
Perustelepas tämä kommenttisi konkreettisella kokemuksella. Kerro siis ihmeessä lisää!
Yllätys että PP Auto on joutunut mustalle listalle.Itse olen pari kertaa käynnyt Lohjan PP autossa palvelu ja myyjä oli ihan ok mutta kauppoja ei tullut koska heillä ei ollut sopivaa vaihtoautoa tosin viime käynnistä on jo 8 vuotta aikaa.Nähtävästi tuokin liike on muuttunut huononpaan suuntaan.
Mustalle listalle ei jouduta vahingossa.
herranjestas, millaisia vastineita autoliikkeiden edustajat yrittävät työntää ketjuun? Mikset korjaa itse? Sain puolet renkaan hinnasta! Ja paras tuo :
'Kuluttajariitalautakunta ei ole välttämättä luotettava, vaan saattaa ilman vastuuta muutella konkreettisia tosiasioita ja lisätä omiaan. '
Totta kai se harmittaa kun koko Suomi saa tietää että oma liike ei noudata kuluttajansuojalakia.
Koska tulee seuraava Musta lista?
tulee
Mustalla listalla tai protestilistalla, kummatkin herättää aina epäilyksiä ja kysymyksiä, jotka huonontavat mainetta.

Ei noille listoille halua yksikään liike. Kuvitelkaapa, kuinka monta yksityismyyjää tuolla listalla olisi.
no jep jep.
 /   /  /  / Musta lista (Kuluttajariitalautakunta) ostajan apuna ja turvana

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta