Pilaantunutta poronlihaa...?

Epätietoinen...

Ostimme porukalla vastateurastetun poron. Sattuneista käytännön syistä johtuen liha jäi 10 päiväksi kylmähuoneeseen (jääkaappilämpötila) muoviin käärittynä. Kun otimme sen esiin niin liha tuoksahti epäilyttävälle. Leikkasimme pois päälimmäisen kerroksen lihasta ja sen jälkeen haju oli poissa ja liha näytti ja tuoksui siltä kuin pitääkin. Nyt kuitenkin osa porukasta on sitä mieltä että tuo liha ei ole syötävää vaan täynnänsä bakteereja. Onko kellään viisaita mielipiteitä, uskaltaako tuosta poronpaistista nauttia...?

9

3273

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 54

      En ole asiantuntija, mutta itse en uskaltaisi käyttää. Mikset pakastanut lihoja? Ja oliko se poro oikeasti vastateurastettu? Ei ole ihan pikkujuttu saada jotain listeriaa, jersiniaa tai muuta elimistöä manipuloivaa bakteeria sisuksiinsa. Siinä voi pahimmillaan käydä huonosti. Kesäaikaan jopa kaupan tuotteissa, joissa on myyntiaikaa vielä kosolti, on joskus täysin kelvotonta tavaraa.

      • Epätietoinen...

        Poro oli ihan oikeasti ja todistetusti vastateurastettu! Joo tietenkin se ois heti pitänyt laittaa pakkaseen, mutta...ei laitettu:-( Lihat on nyt pakkasessa, mutta maistettu ei vielä ole. Ihmisillä tuntuu olevan hyvin erinäisiä mielipiteitä, aika monet on sitä mieltä että jos lihat kypsyttää kunnolla niin bakteerit lähtee, ja jos maku ei ole huono niin syömään vain. Toiset taas varoittaa syömästä missään oloissa. Itse en vielä ole päättänyt mitä teen... Harmi heittää kalliit lihat tunkiolle...mutta toisaalta, eipä viitsi riskeerata terveyttäänkään mistään hinnasta:-)


      • Tiskin tällä puolen
        Epätietoinen... kirjoitti:

        Poro oli ihan oikeasti ja todistetusti vastateurastettu! Joo tietenkin se ois heti pitänyt laittaa pakkaseen, mutta...ei laitettu:-( Lihat on nyt pakkasessa, mutta maistettu ei vielä ole. Ihmisillä tuntuu olevan hyvin erinäisiä mielipiteitä, aika monet on sitä mieltä että jos lihat kypsyttää kunnolla niin bakteerit lähtee, ja jos maku ei ole huono niin syömään vain. Toiset taas varoittaa syömästä missään oloissa. Itse en vielä ole päättänyt mitä teen... Harmi heittää kalliit lihat tunkiolle...mutta toisaalta, eipä viitsi riskeerata terveyttäänkään mistään hinnasta:-)

        Mikä sinun mielestäsi on "jääkaappilämpötila"?

        Ja muutenkin ruokaa voi aina syödä ellei se maistu tai tuoksu pahalle, nykyihmiset hakevat ikuista elämää jonka lopputuloksena kuolevat nuorempina jos eivät saa kattavaa lääkitystä!


      • morjens4
        Epätietoinen... kirjoitti:

        Poro oli ihan oikeasti ja todistetusti vastateurastettu! Joo tietenkin se ois heti pitänyt laittaa pakkaseen, mutta...ei laitettu:-( Lihat on nyt pakkasessa, mutta maistettu ei vielä ole. Ihmisillä tuntuu olevan hyvin erinäisiä mielipiteitä, aika monet on sitä mieltä että jos lihat kypsyttää kunnolla niin bakteerit lähtee, ja jos maku ei ole huono niin syömään vain. Toiset taas varoittaa syömästä missään oloissa. Itse en vielä ole päättänyt mitä teen... Harmi heittää kalliit lihat tunkiolle...mutta toisaalta, eipä viitsi riskeerata terveyttäänkään mistään hinnasta:-)

        poro oisi pitänyt paloitella ja vakumoida niin oisi säilynyt ilma tiiviissä pakkauksessa poronliha säilyy useita viikkoja niin sanotusti raakakypsyy. itse pidin viime vuonna 8viikkoa paistia jääkaapissa vakuumissa ja oli todella mureaa


    • raakakypsytys

      Liha on varmaan vaan raakakypsynyt ja silloin siihen tulee sellainen jännä vähän imelähkö maku, mielestäni pannulle vaan

    • ollikuhta

      Meillä hirvi juuri roikkumassa kintereessä. Riiputuspaikka ulkotilassa puuliiterissä ja riiputusaika n 5 vrk. Lämpötila 2-5C. Eikä ole vielä koskaan vatsa mennyt sekaisin. Lihan pinta tummuu ja liha mureutuu. Nam

    • lihamestari 45

      Ainoa virhe oli se muovikääre. Lihaa riiputetaan aina, että se mureutuisi. Jos se on ollut se 4 astetta, niin asia on aivan kunnossa. Ei olisi tarvinnut leikata pintaa pois, senkun olisi antanut ilman kiertää parituntia, niin haju olisi haihtunut.
      Naudan lihaa mureutetaan vakuumissa jopa 3 kuukautta, lämpötilan ollessa juuri plussan puolella.

    • puurokauha

      On pilalla. Poron ei kuuluisi tuoksahtaa epäilyttävältä. Älä syö, heitä roskiin.

    • kimmoke35

      Hirvenliha on juuri oikein käsitelty eli "riiputrttu" viileässä. Pitempikin riiputusaika voisi olla kunhan liha ei mätäne. Oikein riiputettuun lihaan jää painauma kun sormella painaa. jos kuoppa vähitellen palautuu, on liha sopivaa, jos kuoppa ei palaudu voi liha jo olla ylikypsää, pilalle riiputettua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      573
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe