Ostimme porukalla vastateurastetun poron. Sattuneista käytännön syistä johtuen liha jäi 10 päiväksi kylmähuoneeseen (jääkaappilämpötila) muoviin käärittynä. Kun otimme sen esiin niin liha tuoksahti epäilyttävälle. Leikkasimme pois päälimmäisen kerroksen lihasta ja sen jälkeen haju oli poissa ja liha näytti ja tuoksui siltä kuin pitääkin. Nyt kuitenkin osa porukasta on sitä mieltä että tuo liha ei ole syötävää vaan täynnänsä bakteereja. Onko kellään viisaita mielipiteitä, uskaltaako tuosta poronpaistista nauttia...?
Pilaantunutta poronlihaa...?
9
3273
Vastaukset
- 54
En ole asiantuntija, mutta itse en uskaltaisi käyttää. Mikset pakastanut lihoja? Ja oliko se poro oikeasti vastateurastettu? Ei ole ihan pikkujuttu saada jotain listeriaa, jersiniaa tai muuta elimistöä manipuloivaa bakteeria sisuksiinsa. Siinä voi pahimmillaan käydä huonosti. Kesäaikaan jopa kaupan tuotteissa, joissa on myyntiaikaa vielä kosolti, on joskus täysin kelvotonta tavaraa.
- Epätietoinen...
Poro oli ihan oikeasti ja todistetusti vastateurastettu! Joo tietenkin se ois heti pitänyt laittaa pakkaseen, mutta...ei laitettu:-( Lihat on nyt pakkasessa, mutta maistettu ei vielä ole. Ihmisillä tuntuu olevan hyvin erinäisiä mielipiteitä, aika monet on sitä mieltä että jos lihat kypsyttää kunnolla niin bakteerit lähtee, ja jos maku ei ole huono niin syömään vain. Toiset taas varoittaa syömästä missään oloissa. Itse en vielä ole päättänyt mitä teen... Harmi heittää kalliit lihat tunkiolle...mutta toisaalta, eipä viitsi riskeerata terveyttäänkään mistään hinnasta:-)
- Tiskin tällä puolen
Epätietoinen... kirjoitti:
Poro oli ihan oikeasti ja todistetusti vastateurastettu! Joo tietenkin se ois heti pitänyt laittaa pakkaseen, mutta...ei laitettu:-( Lihat on nyt pakkasessa, mutta maistettu ei vielä ole. Ihmisillä tuntuu olevan hyvin erinäisiä mielipiteitä, aika monet on sitä mieltä että jos lihat kypsyttää kunnolla niin bakteerit lähtee, ja jos maku ei ole huono niin syömään vain. Toiset taas varoittaa syömästä missään oloissa. Itse en vielä ole päättänyt mitä teen... Harmi heittää kalliit lihat tunkiolle...mutta toisaalta, eipä viitsi riskeerata terveyttäänkään mistään hinnasta:-)
Mikä sinun mielestäsi on "jääkaappilämpötila"?
Ja muutenkin ruokaa voi aina syödä ellei se maistu tai tuoksu pahalle, nykyihmiset hakevat ikuista elämää jonka lopputuloksena kuolevat nuorempina jos eivät saa kattavaa lääkitystä! - morjens4
Epätietoinen... kirjoitti:
Poro oli ihan oikeasti ja todistetusti vastateurastettu! Joo tietenkin se ois heti pitänyt laittaa pakkaseen, mutta...ei laitettu:-( Lihat on nyt pakkasessa, mutta maistettu ei vielä ole. Ihmisillä tuntuu olevan hyvin erinäisiä mielipiteitä, aika monet on sitä mieltä että jos lihat kypsyttää kunnolla niin bakteerit lähtee, ja jos maku ei ole huono niin syömään vain. Toiset taas varoittaa syömästä missään oloissa. Itse en vielä ole päättänyt mitä teen... Harmi heittää kalliit lihat tunkiolle...mutta toisaalta, eipä viitsi riskeerata terveyttäänkään mistään hinnasta:-)
poro oisi pitänyt paloitella ja vakumoida niin oisi säilynyt ilma tiiviissä pakkauksessa poronliha säilyy useita viikkoja niin sanotusti raakakypsyy. itse pidin viime vuonna 8viikkoa paistia jääkaapissa vakuumissa ja oli todella mureaa
- raakakypsytys
Liha on varmaan vaan raakakypsynyt ja silloin siihen tulee sellainen jännä vähän imelähkö maku, mielestäni pannulle vaan
- ollikuhta
Meillä hirvi juuri roikkumassa kintereessä. Riiputuspaikka ulkotilassa puuliiterissä ja riiputusaika n 5 vrk. Lämpötila 2-5C. Eikä ole vielä koskaan vatsa mennyt sekaisin. Lihan pinta tummuu ja liha mureutuu. Nam
- lihamestari 45
Ainoa virhe oli se muovikääre. Lihaa riiputetaan aina, että se mureutuisi. Jos se on ollut se 4 astetta, niin asia on aivan kunnossa. Ei olisi tarvinnut leikata pintaa pois, senkun olisi antanut ilman kiertää parituntia, niin haju olisi haihtunut.
Naudan lihaa mureutetaan vakuumissa jopa 3 kuukautta, lämpötilan ollessa juuri plussan puolella. - puurokauha
On pilalla. Poron ei kuuluisi tuoksahtaa epäilyttävältä. Älä syö, heitä roskiin.
- kimmoke35
Hirvenliha on juuri oikein käsitelty eli "riiputrttu" viileässä. Pitempikin riiputusaika voisi olla kunhan liha ei mätäne. Oikein riiputettuun lihaan jää painauma kun sormella painaa. jos kuoppa vähitellen palautuu, on liha sopivaa, jos kuoppa ei palaudu voi liha jo olla ylikypsää, pilalle riiputettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73573Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483