Millä kannattaa maksaa haaparannassa?

abc123123

kannattaako haaparannassa maksaa ihan käteis euroilla vai vaihtaa ne kruunuiksi?? vai kannattaako maksaa suomalaisella pankkikortilla? miten on halvin tapa maksaa?

33

13447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eiköhänse

      minä uskoisin että pankkikortilla maksaessa maksu tapahtuu sillä hetkellä olevan oikean valuuttakurssin mukaan eikä liikkeen itse määrittelemän:

      • höhhöhhöijää äly hoi

        Nykytilanteessa haaparantalainen kauppias tietystikin antaa paremman kurssin kuin pankki saadakseen suomalaiset asiakkaat takaisin.


    • matssundin1

      korttti taitaa olla halvin,ellei hoksannut vaihtaa 2008 pörssin täyteen kruununa.

    • Åke Åkenius

      Ruotsin rahalla.

    • Hemuli

      No ehdottomasti kortilla, silloin maksu menee pankin kurssin mukaan, joka todennäköisesti on aina parempi kuin kaupan oma kurssi. Eurot voi kyllä vaihtaa kruunuiksi, mutta pankit perivät vaihdosta yleensä maksun, joten kortilla maksaminen tulee halvemmaksi loppupeleissä.

      • Jjiipp

        Haaparannassa on joillakin liikkeillä paha tapa muuttaa ostosten lpppusumma ensin "omalla" kurssilla kruunusta euroiksi ja vasta sitten veloittaa se kortilta.


      • Kakskskskskakskskskss
        Jjiipp kirjoitti:

        Haaparannassa on joillakin liikkeillä paha tapa muuttaa ostosten lpppusumma ensin "omalla" kurssilla kruunusta euroiksi ja vasta sitten veloittaa se kortilta.

        Noin siis jos debitillä. Jos maksat creditillä, menee oikean kurssin mukaan.


      • Jjiipp
        Kakskskskskakskskskss kirjoitti:

        Noin siis jos debitillä. Jos maksat creditillä, menee oikean kurssin mukaan.

        Kyllä tuo oman valuuttakurssin käyttö koskee myös luottokorttimaksuja !


      • ite tee man
        Jjiipp kirjoitti:

        Kyllä tuo oman valuuttakurssin käyttö koskee myös luottokorttimaksuja !

        vuokrasin autonkorjaushallia oli 50% alennuskuponki kysyin paljonko tekee euroislla niin myyjä sanoi että 7 euroa mutta sanoinkin maksavani visalla niin maksu olihieman yli 5 euroa,missä ero?


      • Kelkasta
        Jjiipp kirjoitti:

        Kyllä tuo oman valuuttakurssin käyttö koskee myös luottokorttimaksuja !

        Höpöhöpö. Jos maksat creditillä, valuuttana on Ruotsin kruunu, joten miten ne sitä voisi muuttaa??? Vaihtaa oman kurssin mukaan euroiksi ja sit takaisin kruunuiksi vai?


      • Pete€
        Kelkasta kirjoitti:

        Höpöhöpö. Jos maksat creditillä, valuuttana on Ruotsin kruunu, joten miten ne sitä voisi muuttaa??? Vaihtaa oman kurssin mukaan euroiksi ja sit takaisin kruunuiksi vai?

        Just niin, eli vaihtavat kruunusumman heikolla kurssilla euroiksi ja sitten veloittavat sen kortilta - mitä ihmeellistä tuossa on ? - paitsi että asiakas häviää !


      • ldepldpe
        Pete€ kirjoitti:

        Just niin, eli vaihtavat kruunusumman heikolla kurssilla euroiksi ja sitten veloittavat sen kortilta - mitä ihmeellistä tuossa on ? - paitsi että asiakas häviää !

        Hyvät ihmiset, älkää nyt päivänselvästä asiasta väitelkö. Virallisen vaihtokurssin saa vain silloin, kun maksu tapahtuu LUOTTOKORTILLA, siis CREDIT. Tällöin kauppias myy tuotteet kruunuilla ja tiliveloitus hoituu luottoyhtiön kautta päivän kurssin mukaan. Vai oletteko nähneet LUOTTOKORTTITILIOTTEESSA joskus ruotsinostoksia, jotka olisi laskutettu kauppiaalle suoraan euroissa? Kyllä siellä aina se vaihto tapahtuu luottoyhtiön virallisen ostopäiväkurssin mukaan.

        Kun maksatte pankkikortilla, tapahtuu pankkiveloitukset aina sen maan valuutassa, minkä maan tililtä veloitus tapahtuu. Suomessa on EUROT, siispä kassa muuntaa ostosten summan kruunuista euroiksi ja veloittaa sen PANKKITILILTÄ. Arvatenkin kauppias käyttää tässä itselleen edullista, omaa vaihtokurssiaan.

        Onko joku toisin väittävä havainut pankitilillään veloituksen esimerkiksi ruplissa :))


      • Ksksksaka
        Pete€ kirjoitti:

        Just niin, eli vaihtavat kruunusumman heikolla kurssilla euroiksi ja sitten veloittavat sen kortilta - mitä ihmeellistä tuossa on ? - paitsi että asiakas häviää !

        Europete on kyllä niin hukassa kuin olla voi. Creditillä eli luotolla ostaessa veloitus tapahtuu kruunuissa ja luottoyhtiö vaihtaa summan euroihin VIRALLISEN kurssin mukaan. That's it.


      • Pete€
        Ksksksaka kirjoitti:

        Europete on kyllä niin hukassa kuin olla voi. Creditillä eli luotolla ostaessa veloitus tapahtuu kruunuissa ja luottoyhtiö vaihtaa summan euroihin VIRALLISEN kurssin mukaan. That's it.

        Heh heh - kylläpä täällä on hyväuskoiset hölmöt liikkeellä - oletteko yleensä koskaan edes katsoneet niitä kuitteja jota Haaparannalta saatte ? - enkä nyt tarkoita Ikean tai Ica-Maxin kassakuitteja - Haaparannallahan on ikiaikaiset perinteet valuuttakursseilla pelaamisesta eikä tilanne ole muuttunut miksikään tänäänkään...


      • hojniuoh
        Pete€ kirjoitti:

        Heh heh - kylläpä täällä on hyväuskoiset hölmöt liikkeellä - oletteko yleensä koskaan edes katsoneet niitä kuitteja jota Haaparannalta saatte ? - enkä nyt tarkoita Ikean tai Ica-Maxin kassakuitteja - Haaparannallahan on ikiaikaiset perinteet valuuttakursseilla pelaamisesta eikä tilanne ole muuttunut miksikään tänäänkään...

        olet sie pässi... :)

        Koitappa oikein pyytämällä pyytää seuraavalla kerralla ku maksat luottokortilla, että voisikko veloittaa euroissa :)))))))

        Toki kaikki kortit ei oo Pete€ LUOTTOKORTTEJA, tiedoksi sinullekin :)


      • 13werfgh
        Pete€ kirjoitti:

        Heh heh - kylläpä täällä on hyväuskoiset hölmöt liikkeellä - oletteko yleensä koskaan edes katsoneet niitä kuitteja jota Haaparannalta saatte ? - enkä nyt tarkoita Ikean tai Ica-Maxin kassakuitteja - Haaparannallahan on ikiaikaiset perinteet valuuttakursseilla pelaamisesta eikä tilanne ole muuttunut miksikään tänäänkään...

        Petepete... Ei liike pääse mitenkään väliin, jos maksat luottokortilla. Se on ihan asiakkaan ja luottoyhtiön välinen juttu. Visa electron ei ole luottokortti :)


      • Ååkke sellainen Kara
        Pete€ kirjoitti:

        Heh heh - kylläpä täällä on hyväuskoiset hölmöt liikkeellä - oletteko yleensä koskaan edes katsoneet niitä kuitteja jota Haaparannalta saatte ? - enkä nyt tarkoita Ikean tai Ica-Maxin kassakuitteja - Haaparannallahan on ikiaikaiset perinteet valuuttakursseilla pelaamisesta eikä tilanne ole muuttunut miksikään tänäänkään...

        Ja aivanko Torniossa ei oltaisi aina pelattu samaa peliä kun asiakas ostaa kruunuilla (käteisellä)..

        Ja kait sitä nyt saa kauppias pienen palkkion siitä pitää ittellään kun pitää kahden valuutan kassan ja sitten hoitaa molemman maiden käteisiä pankkiin. Ei se pankkikaan ihan ilmaiseksi niitä toisen maan valuuttoja vaihda kyseisen maan valuutaksi.


      • Valuutoista
        Ååkke sellainen Kara kirjoitti:

        Ja aivanko Torniossa ei oltaisi aina pelattu samaa peliä kun asiakas ostaa kruunuilla (käteisellä)..

        Ja kait sitä nyt saa kauppias pienen palkkion siitä pitää ittellään kun pitää kahden valuutan kassan ja sitten hoitaa molemman maiden käteisiä pankkiin. Ei se pankkikaan ihan ilmaiseksi niitä toisen maan valuuttoja vaihda kyseisen maan valuutaksi.

        EU:n alueella pankit vaihtavat veloituksetta EU:n jäsenvaltion oman valuutan euroiksi.
        Kauppias ei ole mikään valuuttakurssien määrääjä! Ne päätetään ja määrätään ihan toisaalla.


      • Ååkke sellainen Kara
        Valuutoista kirjoitti:

        EU:n alueella pankit vaihtavat veloituksetta EU:n jäsenvaltion oman valuutan euroiksi.
        Kauppias ei ole mikään valuuttakurssien määrääjä! Ne päätetään ja määrätään ihan toisaalla.

        - Kyllä, pankit vaihtavat veloituksetta sinänsä, mutta valuutan Osto- ja Myynti kursseissa on luonnollisesti ero jolla pankit, forexit, luottokorttiyhtiöt ja myös kauppiaatkin tienaavat oman siivun.

        - Kun kyse on käteiskaupasta, kauppiaat voivat itse määrittää valuutan vaihtokurssinsa jolla he ostavat asiakkaalta käteisen. Tätä heidän ei tarvitse kysyä muualta. Ja asiakas saa sitten tietenkin äänestää jaloillaan jos ei tykkää kauppiaan määrittelemästä valuuttakursista.


    • kortti

      kortilla

    • sirkkuliisa

      Ei kannata ostaa Ruotsista ollenkaan jos saa tulonsa Euroina!

    • hallituskulut

      Sosiaalisella luotolla tietenki. Sillo ei oo kurssesta nii välii ja silläkään takasinmaksulla ei oo kiire. Kyl sen sossu sitten jotenki.

    • Visainen kysymys

      Siis jos maksan haaparannalla suomessa olevan pankin visa debit kortilla, niin eikö tältä suomalaiselta tililtä perittävä maksu mene silloin virallisen valuuttakurssin mukaan?

      • 18+16

        Ei aina, jos kauppa vaihtaa kruunut euroiksi ennen kortilta veloittamista.


      • Visainen kysymys
        18+16 kirjoitti:

        Ei aina, jos kauppa vaihtaa kruunut euroiksi ennen kortilta veloittamista.

        Mutta eihän ulkomailla tehdyt ostot näy koskaan tilitapahtumissa kyseisen maan valuuttana, vaan ne veloitukset näkyy tilitapahtumissa aina euroissa?

        Eikös valuutan muunnoksen tehe aina rahalaitos, maksoi debitillä tai creditillä?


      • 12+17
        Visainen kysymys kirjoitti:

        Mutta eihän ulkomailla tehdyt ostot näy koskaan tilitapahtumissa kyseisen maan valuuttana, vaan ne veloitukset näkyy tilitapahtumissa aina euroissa?

        Eikös valuutan muunnoksen tehe aina rahalaitos, maksoi debitillä tai creditillä?

        Valuuttasumman voi kassakoneessa vaihtaa napin painalluksella ja vasta sen jälkeen tehdä veloituksen kortilta...


      • Visainen kysymys
        12+17 kirjoitti:

        Valuuttasumman voi kassakoneessa vaihtaa napin painalluksella ja vasta sen jälkeen tehdä veloituksen kortilta...

        Valuuttasumman... tarkoitit varmaan valuuttakurssin?
        Mutta jos se valuuttakurssi vaihdetaan kassakoneessa kruunuista euroiksi, niin miksi siinä kassakoneen näytöllä ja kassakuitissa ei näy euromääräisiä summia?

        Kaikissa kaupoissa joissa olen haaparannalla asioinut, niin kuiteissa ei ole näkynyt euromääräisiä summia.


      • Kskejdkskskskssks
        Visainen kysymys kirjoitti:

        Valuuttasumman... tarkoitit varmaan valuuttakurssin?
        Mutta jos se valuuttakurssi vaihdetaan kassakoneessa kruunuista euroiksi, niin miksi siinä kassakoneen näytöllä ja kassakuitissa ei näy euromääräisiä summia?

        Kaikissa kaupoissa joissa olen haaparannalla asioinut, niin kuiteissa ei ole näkynyt euromääräisiä summia.

        Haaparannan kaupoilla on joillain suora yhteys Suomen pankkeihin ja silloin vanhan ajan kortti, mikä oli siis joko pankkikortti tai luottokortti riippuen kummalla maksoi. Jos maksoi luotolla, niin meni oikean kurssin mukaan. Jos maksoi pankkikortilla, niin silloin muuttivat oman kurssin mukaan summan. Nykyajan debit-/creditkorteilla veloitus menee aina virallisen kurssin mukaan. Te olette nyt sekoittuneet kaksi eri korttisysteemiä.


      • Vielä
        Kskejdkskskskssks kirjoitti:

        Haaparannan kaupoilla on joillain suora yhteys Suomen pankkeihin ja silloin vanhan ajan kortti, mikä oli siis joko pankkikortti tai luottokortti riippuen kummalla maksoi. Jos maksoi luotolla, niin meni oikean kurssin mukaan. Jos maksoi pankkikortilla, niin silloin muuttivat oman kurssin mukaan summan. Nykyajan debit-/creditkorteilla veloitus menee aina virallisen kurssin mukaan. Te olette nyt sekoittuneet kaksi eri korttisysteemiä.

        Eli vielä täsmennyksenä, kun maksan luottokortilla (Visalla), niin kauppa ei pääse väliin, mutta kun maksan Visa Elektronilla, kauppa pääsee väliin oman kurssinsa kanssa? Minulla on siis kaksi eri korttia, ei uudempaa debit/credit-korttia, jossa voisi valita pankin/luoton.


      • tietoaeiluuloa

        menee.aina.


    • vaihtelee...

      Vähän riippuu missä liikkeessä teet ostokset , esim Storgatanin uudessa meikki ja tuoksu liikeessä, Cathis Make-Up & Parfym , kurssi on 8.50

    • Anonyymi

      Mahtaa olla biblioteekis Haparandan puolella hapansilakka jumissa ilmanvaihdos? Kun kovasti tuoksuu ja kylmää hikeä puskee viranhaltijoitten otsalta!

    • Anonyymi

      TYPERYTTÄVÄÄ ostakaa bensaa kortilla ja kurssit tilitapahtumasta tulee turvallinen olo 1.47 e 95 litrahinta

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      114
      1259
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1143
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    4. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      45
      975
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      99
      853
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      317
      802
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      704
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    Aihe