Akryyli vaatteet

akryyli kestävää?

mitä mieltä olette akryyli vaatteista?ne ovat halpoja mutta laatu ei ehkä ole kestävää vai?kannataisiko käyttää mieluummin vähän rahaa enemmän siihen että olisi esim. puvillaa enemmän ja akryylia vähemmän?lisää se esim.neuleen käyttöikää?onko akryyli vaateissa eroja, esim. että jos on tiheämpään neulottu onko se kestävämpää?kiitos jos joku ihana ihminen vastaisi!

27

5351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luononkuidut <3

      100% tekokuitu neule on lyhytikäisempi kuin vastaava villa/tekokuitu tai puuvilla/tekokuitu -sekoite, sillä suurin osa tekokuituisista neuleistä alkaa nyppyyntymään todella rumasti jo vähänkin käytön jälkeen. Tekokuidut (etenkin akryyli) tuntuvat myös epämukaville paljasta ihoa vasten.

      Neuloksen tiheydellä ei kestävyyteen ole juurikaan merkitystä (poikkeuksena, jos neule on niin löysää, että yksittäiset silmukat jäävät kiinni johonkin), vaan neuleessa käytetyn langan laatu vaikuttaa enemmän.

      Suosittelen siis panostamaan hieman enemmän rahaa vaatteisiin, jos toivoo vaatteelta pitkää käyttöikää. :)

      • oleeol

        Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mulla ainakin jää sellaiset vaatteet ostamatta, joissa on akryyliä yli 20 prosenttia. On useita kokemuksia siitä, että ne todella nyppyyntyvät nopeasti.

        Kaupoissa on harmittavan paljon neuleita, joissa on akryyliä vähintään 50 prosenttia.


      • akryyli kestävää?
        oleeol kirjoitti:

        Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mulla ainakin jää sellaiset vaatteet ostamatta, joissa on akryyliä yli 20 prosenttia. On useita kokemuksia siitä, että ne todella nyppyyntyvät nopeasti.

        Kaupoissa on harmittavan paljon neuleita, joissa on akryyliä vähintään 50 prosenttia.

        olisiko mitään vinkkejä mistä saisin ostettua luonnonkuitusia neuleita??


      • akryyli kestävää?

        onko sitten esimerkiksi 100% villainen esim villatakki todella kestävä?


      • ,,,,,,
        akryyli kestävää? kirjoitti:

        olisiko mitään vinkkejä mistä saisin ostettua luonnonkuitusia neuleita??

        Senkun katsot tuoteselosteesta mitä sekoitetta on käytetty.
        Suosittelen ostamaan ohuen neuleen, jota voi käyttää paitapuseron alla, ei ihan heti kulu.
        Tai aluspaita joka on villan ja silkin sekoitusta. Leggingsit menevät melko helposti rikki.


      • oleeol
        akryyli kestävää? kirjoitti:

        onko sitten esimerkiksi 100% villainen esim villatakki todella kestävä?

        Ei tuommoseen voi antaa yksiselitteistä vastausta. Riippuu niin paljon siitä, miten sitä pidät. Jos peset koneella tuommoisen takin, ei varmaan oo kovin kestävä.
        Eli sehän pitää pestä varovasti käsin.


      • bambuviskoosi
        oleeol kirjoitti:

        Olen samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa. Mulla ainakin jää sellaiset vaatteet ostamatta, joissa on akryyliä yli 20 prosenttia. On useita kokemuksia siitä, että ne todella nyppyyntyvät nopeasti.

        Kaupoissa on harmittavan paljon neuleita, joissa on akryyliä vähintään 50 prosenttia.

        Komppaan edellisiä;
        luonnonkuidut ovat parempia, ne kestävät, mutta niitä pitää hoitaa.
        Villaakin on erilaista, mutta yleensä tuuletus/ pakastus puhdistaa, jos ei ole suoraan ihoa vasten pidetty. Vähän kalliimpia, mutta toimivat vuosia.
        Silkki hapertuu ajan mittaan, valkoiset kellastuvat , silkkineuleet taas toimivat pitkään. Puuvillaakin on eri laatuista, toiset kestävä vuosia, toiset eivät, en tiedä miksi?
        Olen ihastunut bambukuituun, joka tuntuu olevan todella haurasta, mutta ihanan tuntuista iholla.


      • ............
        bambuviskoosi kirjoitti:

        Komppaan edellisiä;
        luonnonkuidut ovat parempia, ne kestävät, mutta niitä pitää hoitaa.
        Villaakin on erilaista, mutta yleensä tuuletus/ pakastus puhdistaa, jos ei ole suoraan ihoa vasten pidetty. Vähän kalliimpia, mutta toimivat vuosia.
        Silkki hapertuu ajan mittaan, valkoiset kellastuvat , silkkineuleet taas toimivat pitkään. Puuvillaakin on eri laatuista, toiset kestävä vuosia, toiset eivät, en tiedä miksi?
        Olen ihastunut bambukuituun, joka tuntuu olevan todella haurasta, mutta ihanan tuntuista iholla.

        Puuvillassa on olennaista kuidun pituus ja se, onko se kammattua vai karstattua. Mitä pidempi kuitu, sitä kestävämpi ja hienompi materiaali. Hyvälaatuinen puuvilla ei mene miksikään, varsinkaan, jos se on kampapuuvillaa, eli kuidut on suoristettu ja lyhyimmät poistettu joukosta.

        Hyviä puuvillalaatuja ovat egyptiläinen puuvilla. amerikkalainen Pima ja varsinkin Supima, joka on luokitus, jonka saa kolmisen prosenttia Yhdysvaltain parhaimmasta puuvillasta.

        Kai noita kampausjätepuuvillojakin käytetään, joten ehkä halvimmat ja nyppyyntyvimmät ovat sellaista tai muuten vain heikompilaatuista puuvillaa.


      • .....
        ............ kirjoitti:

        Puuvillassa on olennaista kuidun pituus ja se, onko se kammattua vai karstattua. Mitä pidempi kuitu, sitä kestävämpi ja hienompi materiaali. Hyvälaatuinen puuvilla ei mene miksikään, varsinkaan, jos se on kampapuuvillaa, eli kuidut on suoristettu ja lyhyimmät poistettu joukosta.

        Hyviä puuvillalaatuja ovat egyptiläinen puuvilla. amerikkalainen Pima ja varsinkin Supima, joka on luokitus, jonka saa kolmisen prosenttia Yhdysvaltain parhaimmasta puuvillasta.

        Kai noita kampausjätepuuvillojakin käytetään, joten ehkä halvimmat ja nyppyyntyvimmät ovat sellaista tai muuten vain heikompilaatuista puuvillaa.

        Jos kuitu on lyhyt siitä ei kestävää lankaa saa, ei paksumpaa neuleisiin eikä ohuempaa kankaan kudontaan. Mielestäni Suomessa myydään huonoa laatua, koska Suomessa mikään ei saa maksaa mitään, ja ihmiset hamuavat halpaa sen sijaan, että sijoittaisivat laatuun.


    • jgieorjgioejgiore

      jos muoviin haluaa pukeutua niin miksei leikkaisi vaikka Lidlin ostoskassiin jalkojen reiät ja käyttäisi sitä uimapukuna...

    • 12+20

      Villa ainakin on talvella paljon lämpimämpää kuin akryyli. Tosin 100 % villa on mun mielestä kutittavampi kuin akryyli ihoa vasten. Olen sortunut ostamaan muutaman akryylineuletakin arkivaatteeksi edullisen hinnan vuoksi, mutta leikkaan aina sitä nukkaantunutta pintaa saksilla pois. Tosiaan todella nopeasti nuhjaantuu sellaisista kohdista mihin esim. laukun hihna hankaa.

      Cittarit, Seppälät ja H&M:t on suurimmaksi osaksi täynnä noita akryylineuleita, joskus voi löytää parempaa laatua. Stockalta nyt tietysti saa laadukkaita neuleita. Nettikaupoista kuten Ellokselta ja Halensilta löytyy valikoimaa joka lähtöön.

      • akryyli kestävää?

        onko sitten esim. neule jossa on, 80% akryylia ja 20% puuvillaa,hyvä laatuinen??vai meneekö sekin pilalle heti?


    • rasittaa

      Kyllä taas ärsyttää, kun rupeaa etsimään neuletta näin syksyn tullen ja H&M ym. peruskaupat täynnä akryylineuleita. en tosiaan halua ostaa kolmenkympin, tai edes kahdenkympin, neuletta joka nyppyyntyy ennen kevättä ja on näin ollen ihan yhden sesongin vaate. En halua käyttää nyppyyntyneitä neuleita ja loppujen lopuksi heitän kirpparille parilla eurolla myyntiin. Miksi ihmeessä kaikessa pitää olla akryyliä.

    • GamerGirl91

      Nyppyntyy, on kylmä. Halpa ja semmoisenaan huono. Sekoitteissa luonnonkuitujen kanssa voisi ehkä toimia.

      Terveisin tekstiilitekniikan perustutkinnon suorittanut.

      Suosi oikeaa villaa.

    • =====

      Kuten joku sanoi, tekokuitu saa aivan väristyksiä aikaan.
      Villapaita jossa vähän keinokuitua on paras, ja harvemmin käytetään ihoa vasten, pestään vain joskus.
      Silkki lämmittää ihmeesti vaikka on ohutta.
      Parempi vähän kunnon vaatteita, jotka miellyttäviä käyttää, kuin heti pilalle meneviä paljon.

    • Ei enää koskaan

      Nykyään kaikki neuleet ja pipot ja käsineet ja huivit tuppaa olemaan tekokuitua, siis meillä täällä kylmässä maassa! En ymmärrä. Nahkakintaissa ja kengissä on karmeaa kylmää teddy-vuorta, eihän se pakkasella lämmitä.

      Hakemalla saa hakea oikeasti lämpimiä varusteita, itse olen ostanut sitten retkeilyliikkeestä ei niin nätit ja naiselliset merino-villaiset tumput ja ohuemmat villalapaset löytyi Stockalta.

      Kannattaa oikeasti sijoittaa hieman enemmän rahaa hyvään neuleeseenkin. Seppälän akryylineuleet nukkaantuu oikeasti jo parin käyttökerran jälkeen.

    • halvalla saa halpaa

      Akryyli on saatanasta.

      • 3+18

        Perustelut, kiitos...


      • Ei ikinä

        Olen täysin samaa mieltä. Akryylivaatteita kannattaa boikotoida. Akryyli on kylmä, toisin kuin villa ja nukkaantuva. En osta koskaan vaatetta, jossa on edes vähän akryylia. Osta kalliimpi villavaate ja voit pitää sitä lähes lopun ikää. Akryyli on nukkaantunut alle vuodessa ja muutaman akryylipaidan hinnalla olisit saanut aidon villavaatteen. Materiaalina täysin hyödytön, joten ei olisi saanut koskaan keksiäkään vaatemateriaaliksi.

        Vain tyhmä ja tietämätön ostaa akryylivaatteita. Kaupat ovat tietenkin täynnä näitä akryylivaatteita, kun teinit näitä ostavat, kun hinta on halpa.

        Aikoinaan ostettu Cashmink kaulaliina nukkaantui sekin alle vuodessa. Virheistä oppii.


    • Ihottumaasain

      Ei kestä, ei. Vaikka kuinka varovasti pesisi, nyppyjä tulee muutaman käyttökerran jälkeen. Jos tarvitsee kertakäyttövaatetta esim. tiettyyn tilaisuuteen tietyn värisen tms. voi ostosta jotenkin puolustella, muuten ei.

      Klingelillä on erikoisia, todella kauniita vaatteita, mutta neuleet ovat melkein kaikki akryylia. Harmi. Niin kauniista vaatteista olisi valmis maksamaan enemmän, jos laatu ei olisi todella surkea.

    • Joo, ei kannata

      akryylia käyttää, vaan satsata kunnon latex -asuun...

    • ....

      Aina tekokuituvaate ei nyppyynny. Minulla on kymmeniä vuosia vanha villapaita ja uuden veroinen, vaikka olen pitänyt sitä paljon. Muistaakseni se on juuri akryylia.

    • ...

      Akryyliä on niin monenlaista. Joissakin asusteissa (Cashmink kaulaliinat) se on miellyttävässä muodossa, parhaimmillaan tuntuu kašmirilta. Itse ostin Englannista halvan 15 £ neulepuseron M&S:stä, ja sen materiaali oli "Cashmilon" (akryyliä), tosi ihana pehmeä tuntu (tosin ei kestänyt samanlaisena kovinkaan monta pesua):

      Akryyleissä on eroja, ja itse kelpuutan sitä vaatekaappiini yllä mainituissa muodoissa.

      Tekokuituista fleeceä boikotoin, koska se kuulemma saastuttaa pesuissa irtoavalla muovillaan vesistöjä.

    • teräsvillapaita

      Entä polyester-elastaani, esim. satiinipaidat, kestäviä? Sileä materiaali luulisi tuntuvan ihoa vasten hyvältä?
      Silkkisatiinipaidat?

    • Osta laatua
    • retkeiliä

      Tässä juuri hypistelen akryyli paitaa, joka on varmaankin jostain 70/80 luvun taitteesta. Kestänyt isältä pojalle :)

    • akryyliä

      Ei kaikki ole huonoja. Itse suosin pääosin vaatteita, joissa myös lunnonkuituja. Mulla on kuitenkin yksi akryylistä valmistettu neuletakki, joka noin 6 vuotta vanha. Ei ole mennyt miksikään vaikka on ollut yksi käytetyimmistä vaatekappaleistani. En tiedä yhtään miten se on voinut kestää niin hyvin :O.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe