Dokumentti siivoustyöstä 3.12.2012

Missä mennään?

Järkyttävää katseltavaa ja kuultavaa hotellisiivoustyöstä ja palvelua tuottavasta yrityksestä N-Clean Oy.

Mitenkähän luotettavana yhteistyökuymppanina ja työnantajana työntekijät ja asiakkaat ohjelman katsottuaan suhtautuvat yritykseen?

40

1524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-kertsi

      Taitaa olla muissa isoissa firmoissa aivan sama tilanne, ei mitenkään kovin yllättävää.
      Toivottavasti avaisi sopimuksista päättävien asiakkaidenkin silmiä, ei kilpailuttamalla ja tinkimällä loputtomiin voi saada enää mitään laatua!!!

    • Vihainen Nassesetä

      Nyt olisi SAK:lla aihetta panna nämä orjatyötä teettävät yritykset järjestykseen.
      Ei muuta kun suomi seis yleislakolla.
      Jopa alakaisi varmaan tapahtuun parannusta siivoojien kohdalla.
      Vaikka ensin kaikki sähkölaitokset seis.
      Ja tietysti liikenne myös.

    • Hävetkää johtajat

      Aina on rahapula ja aina pitää säästää. Tätä narinaa kuultu työnantajilta jo 2000-luvulla, silloin kun talous oli nousussa ja firmat tekivät mukavasti voittoa. Nyt kun on lama niin kiristetään vielä enemmän. Katsotaan miten pitkälle voidaan vedättää.

      Kyllä sitä rahaa on. Kyllä sitä oikeutta työntekijälle on. Mutta tahto puuttuu! Työnantajat, vanhat kantturat ja muut esimiehet vailla ajanmukaista johtajakoulutusta ja tietoa, kuvittelevat olevansa norsunluutornissa istuvia tehtaiden päällikköjä, joiden ainoa tehtävä on viilailla numeroita mieleisekseen ja hankkia orjatyövoimaa ulkomailta.
      Hävetkää, olette lianneet hyvinvointi-Suomen ahneudellanne ja itsekeskeisyydellänne. Rankalla työllä ja verellä hankittu itsenäisyys ja oikeus tässä maassa on katoamassa, haluatte halpaa ulkomailta ja potkitte pois suomalaista kantaväestöä. Teidänkaltaisten maanpetturien vuoksi, joilla loputon jano pelkkää rahaa kohtaan.

    • Nolooooo

      Aikamoisia esimiehiä. Nauratti vielä. Mitä kertoo älykkyydestä kun kyykyttävät noin.

      • Matkailijat

        Paskaduunien tunnuksista yksi on suhtautuminen työntekijöihin halventavasti, että oppivat paikkansa. Työnjohto sitten on varustettu lähinnä pelkästään lastenkamarivalmiuksilla eli huutoa ja nalkutusta.
        Mutta karseinta on majoitustilojen paskaisuus koska on selvää ettei puhdasta tuossa ajassa voi tulla. Ainakin hygieniatietojen mukaan tartuttavat bakteerit ja virukset voivat elää ja lisääntyä erilaisilla pinnoilla vaikka kuinka kauan.


    • 68HK

      Nuoret ja opiskelijat, älkää menkö siivoamaan, ennenkuin työehtosopimukset ja muut törkeet jutut, kuten esim. 1 palkaton päivä, jos sairastuu, poistetaan. Siivotkoon firmojen omistajat itse ... HE HEE

      • 7+2=9

        Mieluummin siivoan kuin otan opintolainaa.


    • Naisten johtotaidot

      Minua hieman hämmästytti nämä työnjohtajat. Yksi työnjohtaja vertasi alaisiaan 5-vuotiaisiin, hyvä ettei apinoihin.

      Toinen nuorehko työnjohtaja oikein urakalla kyykytti alaisiaan, vaati ja uhkaili. Kahden kesken kyllä tunnusti tosiasiat, ja sanoi että "jos näin ei tee niin kohta ei kellään ole enää työpaikkaa".

      Olen itse samanikäinen kuin tämä jälkimmäinen työnjohtaja, ja mietin että mitenköhän saa yönsä nukuttua. Jos työtä tehdäkseen pitää *ittuilla ja uhkailla alaisilleen, niin eikö kannattaisi miettiä onko oikeassa työssä ja voisiko kenties vaihtaa alaa.
      Oma moraali ei ainakaan kestäisi. Toisekseen, kukaan isompi ja kansainvälisempi yritys ei tuollaisia ihmisiä tämän ohjelman jälkeen palkkaa, jos ei varta vasten halua ammatillisesti epäpätevää, täysin johtamiskyvytöntä ihmistä pilaamaan koko työpaikan ilmapiiriä.

      Alaiset eivät ole 5-vuotiaita eivätkä apinoita, vaan tämä kuvastaa täysin johtajien omaa asennetta työelämää, alaisia ja johtajuutta kohtaan. Jos heitä nyt johtajiksi voi edes sanoa.
      Johtajuutta opiskelleena, kansainvälisen koulutuksen saaneena, viestini kyseisille johtajille, että mars takaisin koulun penkille opettelemaan ihmissuhde- ja johtamistaitoja. Olette häpeäksi kaikille 2000-luvun naisjohtajille.

      • las5

        yllättävää oli se, että nuori esimestehtävässä oleva kertoi, että palkkaavat mieluimmin nuoria, ammattitaidottomia henkilöitä siivoamaan halvemmalla, vaikka työn laatu kärsii.. suuren kansainvälisen hotellin siivousesimieheltä todella kummallinen 'lipsahdus', joka ei varmasti kuulostanut hyvältä niin asiakkaiden kuin konsernin vetäjienkään korvissa.. olkoonkin sitten totta. Luulempa, ettei ko henkilö kovinkaan kiittävää palautetta esiintymisestään saane..


      • dfsfsfds
        las5 kirjoitti:

        yllättävää oli se, että nuori esimestehtävässä oleva kertoi, että palkkaavat mieluimmin nuoria, ammattitaidottomia henkilöitä siivoamaan halvemmalla, vaikka työn laatu kärsii.. suuren kansainvälisen hotellin siivousesimieheltä todella kummallinen 'lipsahdus', joka ei varmasti kuulostanut hyvältä niin asiakkaiden kuin konsernin vetäjienkään korvissa.. olkoonkin sitten totta. Luulempa, ettei ko henkilö kovinkaan kiittävää palautetta esiintymisestään saane..

        Piti oikein uudelleen katsoa ohjelma Areenalta.
        Kyllä paha olo tuli työntekijöiden puolesta; orjatyötä parhaimmillaan. Ja ne useimmat työnjohtajien kommentit olivat todella syvältä, kuin viime vuosisadan alkupuolelta. Ei kannustuksesta ja motivoinnista tietoakaan.
        Eivätkö todella ammattiliitot voi mitenkään puuttua asioihin? Ihmisiä voidaan pitää koneina, jotka voidaan korvata helposti uudella ikääntyessään tai sairastuessaan.
        Yksi ongelmasarka jatkossa on kotihoito. Linjauksena on, että laitoshoitoa puretaan, eli kaikki kynnelle kykenevät kotihoidon piiriin. Henkilöstöä ei kuitenkaan palkata lisää. Räjähtää käsiin.


      • oravanpyörä halvin

        Yritykset palkkaavat ammatillisesti epäpäteviä esimiehiä ihan tarkoituksella.Helppo potkia myös heidät pihalle silloin kun tarve vaatii,vedotaan epäpätevyyteen.Näin pidetään myös esimiespuolen palkat minimissään.


    • Yikes

      kyllä apina apinan tunnistaa..

    • Saikulla

      Samanlaista siivoaminen myös eräällä toisella vielä suuremmalla firmalla. Siivoojilla on olematon arvostus ja työnjohto kusettaa minkä ehtii.

    • TammiToope

      Ne työnjohtajat eivät ole mitään pomoja.Ovat entisiä siivoojia,jotka ovat saaneet "ylennyksen". Täysin avuttomia,kouluttamattomia kusipäitä, jotka kohtelevat entisiä kollegoitaan alentuvasti. Ovat olevinaan niin esimiestä, niin esimiestä. Ei mitään käsitystä johtamisesta. On se vaan niin hienoo,kun läppäri siivouskomeron nurkassa, "mun toimisto".

      • Khfjksdh

        Todennäköisesti asia on näin. Tuskinpa kyseiset firmat edes saisivat koulutettua johtoväkeä, jos kerran aina rahasta pitää vedättää.

        Näkyy tuolla linnan juhlissakin taas olevan siivousfirmojen toimitusjohtajia, mitenköhän se juhlinta maistuu samalla kun johtavat firmojaan epäeettisesti ja osoittavat äärimmäistä epäisänmaallisuutta ahdistelemalla vanhat suomalaiset työntekijät pihalle ja tuomalla halpaa ulkomaista työvoimaa tilalle.
        Miksi he siis juhlivat tuolla itsenäisyyttä, heidän pitäisi olla viimeisiä jotka sinne kutsutaan.


      • huh huh

        Joo ylennys on napsahtanut kuin osaa olla tarpeeksi kiero ja kusi noussut nuppiin ja nyt tosiset siitä kärsivät , toivottavasti asiakkaat jotka ostavat näiltä firmoilta palveluja osaisivat laskea loppujen lopuksi kumpi tulee kalliimmaksi ja kumpi on firmalle maineekkaampaa , kaikkea ei kuitenkaan voi euroilla mitata...jotenkin tuntuu onko narsismi kukassaan näillä siivousfirmoilla valitessa näitä ns...esimiehiä , jotka kyllä osaavat kyykyttää oikein kunnolla , toivottavasti joutuvat vielä tilille noista tempusistaan..


    • Vain että nuori!

      Ja kaiken huipuksi laiska suomalainen naispomo halusi ihan välttämättä kertoa kuinka ulkolaiset työntekijät ovat reippaita ja tekevät kaiken mitä käsketään ja erityisesti hän halusi mainita kuinka eräskin nuori 25 vuotias ulkolainen siivoojamies antaa hänelle aina aamuisin ensimmäisenä nähdessään pusuja poskelle???? Naispomo oli oikein otettu kun nuorimies hänet suuteluin huomioi?? Kyllä oli kerrassaan rasittava ämmä!!!

    • Paha työkokemus

      Olin maisteriopintojeni aikana dokumentin firmalla kesätöissä kerroshoitajana. Valmistuin sittemmin äidinkielen opettajaksi ja oman alan töitä oli kesäisin heikosti tarjolla opintojen aikana.

      Työpaikka oli juuri sellainen kuin dokumentissa kuvattiin: aikataulu oli niin tiukka, etten ehtinyt pitää ruokataukoa ja mitä tehokkaammin siivosin, sitä enemmän huoneita oli siivottavana ensi vuorolla. Tämä ei kuitenkaan vielä rittänyt vaan johtoporras firmassa oli karmaisevaa. Olin kesätyösiivoojista tehokkain (kuten myöhemmin sain kuulla), mutta minua haukuttiin häseltämisestä. Tämän lisäksi työnantajani kysyi muun muassa, miten huoneen siivoaminen riittävän nopeasti voi muka olla haastavaa, jos kerran kuvittelen valmistuvani tulevaisuudessa opettajaksi. Lisäksi työnantaja vihjaisi, ettei uskoisi minun olevan opettaja, koska "näytän niin nuorelta". Sanoipa vielä, että "suunnittele sitä huoneen siivomiasta ihan samalla tavalla kuin suunnittelet niitä oppitunteja". Kyseinen pomo oli ammatiltaan juurikin entinen kerroshoitaja.

      Itkin monesti työpäivän jälkeen, ja lopetin kolmen viikon kuluttua, koeajalla kun olin. Tuolloin sitten sanottiin, että minua oli kuormitettu enemmän kun muita, koska olin niin nopea jne. ja pyydettiin jäämään. Ei. Enää. Ikinä. Tuollaista. Missään työpaikalla en ole saanut noin alentavaa kohtelua.

    • pk-seudulla kovempaa

      Hienosti tehty dokumentti,kiitos siitä tekijöille. Entisenä ISS:n työntekijänä voin kyllä sanoa, että meno täällä pk-seudulla on huomattavasti hurjempaa. Samanlaista tuo ala on oli sitten missä tahansa ja itse asiassa asiat voivat olla paljon huonomminkin, esim. muissa firmoissa (kuten iSS:llä) vauhti on todella tiukka ja monessa kohteessa työntekijät juoksevat paikasta toiseen, eivätkä kävele normaaliin vauhtiin. Itsekin olen ollut siivoamassa 9 tunnin kohdetta kolmessa tunnissa sekä siivonnut 7 ja puolessa tunnissa 7 henkilön edestä plus hoidellut siinä ohessa vielä kaikki vastaavan työt, joten siihen verrattuna tuolla on vielä aika leppoisaa.

      Suomalaisia ei ensinnäkään saa alalle jo sen takia, että palkka on aivan mitätön, paremmin tienaa kortistossa ja sen takia, että suomalaiset tietävät omat oikeutensa. Suomalaiset eivät ensninäkään edes hae noita töitä kamalasti, toiseksi alalla on tulossa ihan mielettömästi ulkomaalaisia ja kolmanneksi ulkomaalaisilla teetetään sellaisia kohteita ja tuntivaatimuksia etteivät he pysy siinä aikataulussa millään mukana vaan jäävät siivoamaan kohteeseen palkatta. Tästä ensinnäkin syntyy illuusio, että kohde saadan tehtyä tietyssä ajassa valmiiksi, vaikka niin ei ole ja toisekseen tällä tavalla ulkomaalaisia kohdellaan lähinnä orjina.

      Itsekin olen sitä mieltä, että missään muualla alalla ei ihmisiä kohdella noin alentavasti ( en nyt tarkoita tuota ohjelmaa vaan yleensä). Toki myös on työntekijöitä, jotka oikeasti tee kunnolla töitä, mutta niinhän se on ihan joka alalla. On niitä tunnollisia puurtajia ja sitten niitä laiskottelijoita, on huonoja esimiehiä ja hyviä. Jos olisin esimiesasemassa ja tuolla alalla, en kyllä noin suoraan uskaltaisi asioista puhua =)

      • Kuule ei tarvitse mennä edes ulkomaalaisiin kun puhe on siitä että tekevät töitä enemmän mistä laskuttavat.
        Eräskin tuttu naispuolinen siivooja teki 1-2 tuntia ylimääräistä eräässä kohteessaan varsinaisen työn lisäksi.
        Syitä oli tasan kaksi: Ensinnäkin hän tykkäsi kohteen ilmapiiristä ja asiakkaista.
        Toinen syy oli se että, koska hän piti näistä kohteen työntekijöistä hän halusi tehdä mahdollisimman puhdasta jälkeä eikä hän olisi kyennyt tähän normaalissa työajassa.

        Omakohataisesti ymmärsin häntä melko paljon. Ne ihmiset olivat oikeasti mukavia, tuurasin tätä rouvaa useampaan kertaan. Yleensä asiakaskohteissa työntekijät nostelevat nokkaansa siivoojille. Tässä kohteessa asiakkaat juttelivat ja ottivat minut tuuraajan kuin kenet tahansa omista työntekijöistään. Tykkäsin siis kovasti.
        Olen nuori ja modernimpi siivooja joten minulle se työaika riitti ihan mukavasti mutta voin ymmärtää sen että tältä varsinaiselta työntekijältä meni hirveästi aikaa työhönsä sillä hän oli jo iäkkäämpi ja käveli hitaammin joten moppaus oli hitaampaa.


    • huh huh

      Dokumentin nähneenä täytyy sanoa että siivousala on todella pahoissa vaikeuksissa, jos meinaa saada työvoimaa tulevaisuudessa.

      Siivousalaa ei voi suositella nuorille, jotka miettivät ura vaihtoehtoja.

      Vai onko vielä huonompaa alaa suomessa? Yhtä aliarvostettua, huono palkkaista, kiireistä ja raskasta?

    • ei enää moppaamaan

      Kyllä se siivous on ainakin isolla yksityisellä firmalla juuri samanlaista vaikka ei pääkaupunkiseudulla olekaan. Kusetusta ja kiusaamista esimiehiltä aina hamaan hautaan saakka.
      Ja niin otetaan kaikenlaiset työntekijät ja vajakuntoiset ym. huomioon..tasapuolisesti....siisoojalle sälytetään kaikki vastuu olemattomalla palkalla ja tappavalla työtahdilla..

    • Työpahoinvointia

      Onko ko. työpaikoissa luottamusmiehiä ja työsuojeluvaltuutettuja? Työsuojelupiiri ainakin löytyy ja sieltä tarkastajat selvittämään kerroshoitajien palkkaus ja työolo. Ohjelma on hyvin tehty dokumentti. Siivoojien ala-arvoinen kohtelu on huonoa mainosta työnantajalle, esimiehille ja hotellille.

      Ohjelman siivoojat ahertavat naurettavan pienellä palkalla ja ilman lakisääteisiä taukoja. Siivoojat asetetaan vastakkain ja eriarvoiseen asemaan. "Kiltti" ulkomaalaistaustainen siivooja ei tiedä lakisääteisistä oikeuksistaan, kuten palkkaus, työsuojelu jne.

      • SOLSOLSOL1

        Kuten ohjelmasta saimme huomata ja kuulla, niin kyllä se "pääluottamusmies" on aina firman puolella. Ihan kivasti yritti esittää, että hoitaa asioita, mutta totesi, että se on oikeassa, joka maksaa palkan! Sama meininki Sol-Palveluilla. Kaikki isot firmat ovat riistäjiä. Olisin onnellinen, jos huoneen siivousaika olisi sen 17 minuuttia, kuten N-Cleanilla näytti olevan. SOL pistää vielä paremmaksi ja antaa aikaa 14 minuuttia... "Aurinkoa arkipäivään ja hymyä huomiseen!" JUST JOO!


    • Onko totta???

      "Eräskin tuttu naispuolinen siivooja teki 1-2 tuntia ylimääräistä eräässä kohteessaan varsinaisen työn lisäksi."

      Hänelle ei makseta palkkaa tästä tehdystä työstä. Älkää hyvät ihmiset suostuko ILMAISEEN TYÖHÖN! Siivoustyö on työtä, josta pitää maksaa palkka, vuorolisät ja yilityökorvaukset. Ilmaista työtä tekemällä sahaatte sekä omaa että toisten oksaa! .

      • Yrittäjä

        Onniitäkin yksityisiä firmoja missä maksetaan enemmän kuin tes ja arvostetaan työntekijää


    • surgeon cleaner

      onko? missä? ja kunnon tuntimäärällä???

    • 4+13=17

      Miten ihmeessä N-clean edes päästi kamerat dokumentoimaan arkeaan?? Kyllähän dokumentin versio tietenkin oli todella siloteltu, mutta ihmettelen silti. Ja juurikiin nämä naispomot, joista toinen on oma esimieheni.. Todella järkyttävää puhetta! Eivät todellakaan tainneet tajuta minkälaisia karmeuksiaan päästivät suustaan, se kertoo jo jotain. Siivooja ei ole edes ihminen, vain pieni osanen tässä kapitalismin koneessa. Valituksia laadusta tulee ihan jatkuvasti asiakkaan puolelta, mutta niistä viisveisataan, sillä tulos on tärkein. Minäkin olen yleislakon kannalla, tätä nöyryytystä on jatkunut jo tarpeeksi pitkään.

    • Tyrmistynyt

      Oli pakko oikein käydä tuo dokkari areenasta katsomassa, sillä oudoksuin näitä viestejä, joissa esimiehiä morkattiin. Ei kai kukaan esimies tuollaisia sammakoita suustaan päästäisi valtakunnan televisioon..?

      Ja voi hyvä tavaton. Dokumenttiä katsellessani teki vuoroin mieli itkeä ja vuoroin huutaa ääneen. Olen toki ennenkin kuullut miten kauheita esimiehiä voi olla, mutta tämä oli jotain ihan uskomatonta. Ei voi kuin toivoa, että nuo itseään täynnä olevat kyykyttäjät saavat tämän dokumentin tiimoilta seuraamuksia. Huonoja seuraamuksia.

      Sääliksi käy niitä suomalaisia ja ulkomaalaisia, jotka joutuvat leipänsä noin tienaamaan. Ja "tienaamaan" heittomerkeissä. Eihän tuolla työllä saa kuin hieman yli työttömyyskorvausten! Ja sitten on maa täynnä päsmäreitä, jotka yrittävät heittää herjaa nuorista ja aikuisista, joilla ei ole työhaluja kun kerran mol.fi on pullollaan siivoojan pestejä. Kuka hullu tuohon ryhtyisi jos on pienikin vaihtoehto? Voisin kuvitella, että tuolla siivoajien työtahdilla maksimivuosimäärä mitä nyt aloittava siivooja voi tehdä on ehkä n. 15-20 (jos sitäkään) ennen kuin terveys menee.. Eikä vähiten psyykkinen terveys.

      Olen itse noin 10 vuotta sitten tehnyt pari kesää ja yhden vuoden siivoustyötä (ISS) ja silloin marketissa ja tehtaassa. Se oli vielä silloin suht inhimillistä ja ihan jopa mukavaa, toisaalta itselläni oli ikää se n. 18 ja energiaa riitti ja asuin edelleen vanhemmillani (ja ruoka tuli pöytään..), joten se raha mitä siivoamisesta sai oli pelkästään bonusta. Tänä päivänä olen yrittäjänä opiskelemallani alalla ja koen itseni etuoikeutetuksi, sillä nautin rehellisesti työstäni ja loppuun palamisen vaaraa ei ainakaan näillä näkymin ole.

      Toivon todella paljon voimia teille kaikille, joiden elämää tuo dokumentissa kuvattu on tänä päivänä. Aion itse yrittäjänä tehdä kaikkeni, jotta työntekijöilläni olisi asiat mahdollisimman hyvin. Kuitenkin työntekijä on se, josta kaikki riippuu.

      • Tuo dokumentti voi olla hyvä, mutta itse kritisoisin sitä hieman siivoojana. Toki meilläkin esimies on esimies, tottakai. Päättää asioista ja on välillä aika jyrkkä.
        Silti he ovat minulle ja mielestäni muillekin melko asiallisia. Heidän kanssaan voi neuvotella.
        Mitä tulee aikataulutuksiin niin parissa kohteessani on tiukkaa mikäli tekee kaikki kunnolla, mutta valtaosassa kohteissa on reippaasti aikaa jotta pystyn tekemään aikaa vaativia töitä kuten pyyhkimään jalkalistoja, pesemään vessat kunnolla eikä vain huitaisten.
        Mielestäni on hyvä että asioita tuodaan esille mutta toivon että alaa tuntemattomille ei nyt sitten jää kuva että koko siivousala on tämmöstä rajua pomottelua alimitoitettuja aikoja tms. kyykytystä.

        Olen ollut kolmessa yksikössä L&T:llä. Kaikissa näistä on palkat olleet ajallaan, esimiehet mukavia pari heistä on tai ovat olleet jopa kavereina facebookissa, aikaa on tosiaan ollut yleensä ottaen ihan riittävästi. Vaikka niitä kohteitakin on joissa aikataulu pettää, niitä on vain muutama.
        Mitä tulee esimiesten ammattitaitoon. Esimies on tietääkseni siivousteknikko ja palveluohjaaja on nuori mutta kokenut laitoshuoltaja joten en pysty siivoojana allekirjoittamaan kaikkea tästä.


      • tattadaa1

        Tuo kohtelu mitä tuossa dokumentissä esimiehet kuvastivat on vain jäävuoren huippu eikä suinkaan edes sieltä pahimmasta päästä. Eri firmoissa aikoinana työskenneltyäni voin sanoa, että paaaaljon pahempiakin pomoja on. On pomoja, jotka haistattelevat päin naamaa, on pomoja, jotka eivät yhtään välitä mitä kentällä tapahtuu, on pomoja, jotka suosivat vain sukulaisia, on pomoja, jotka haukkuvat ja naureskelevat selän takana siivoojille (jostain heidänkin on revittävä se huumori), on pomoja, jotka tekevät viattomista syntipukkeja, on pomoja, jotka tulevat työntekijän kotiovelle vaatimaan avaimia, on pomoja, jotka soittavat muihin työpaikkoihin ja haukkuvat nämä työntekijät, mutta kuitenkin kirjoittavat loistavat arvostelut, on pomoja, jotka eivät päästä alaisiaan nousemaan uralla ylemmäs...

        Ja sitten toisaalta, esimiehenä siivousalalla on todella rankkaa. Monen pää ei sitä kestä. Olen kuullut hyvinkin monen joutuvan pidemmälle sairaslomalle, masentuneen tai saaneen vakavan burn outin. Esimiehenä pitää olla ylemmän työnjohdon ja työntekijöiden välissä, vielä raskaampaa se on palveluohjaajilla, joilla ei ole täysinäisiä esimiehen oikeuksia, mutta joilta edellytetään esimiestyötä ja aivan naurettavalla palkalla.

        Loppujen lopuksi, ala on todella rankka, henkisesti myös. Vaikka olisi huippu-urheiljan kunto ja paljon paineensietokykyä, mutta jos esimiehet ovat amatööreja, työntekijät kateellisia selkäänpuukottajia ja työntekijät yksinkertaisesti laiskoja valittajia tai ihan oikeasti alalle sopimattomia, niin ei siitä mitään tule. On myös muistettava, että ala ei vaan yksinkertaisesti sovi niille, joilla fyysinen kyky tehdä työtä on heikentynyt tai eivät pidä fyysisesti huolta itsestään. Tuossakin siivoojien pitäisi vapaa-ajalla pitää sen verran huolta itsestään, että jumppaisivat vaikka kotona hartioitaan ja muuta kroppaansa. Se on ihan sama juttu muillakin aloilla. Jos vaikka teet toimistotyötä kahdeksasta neljään tietokoneen ääressä istuen, vapaa-ajalla on pakko huolehtia itsestään myös fyysisesti. Se ei maksa työntekijälle mitään jos vaikka kotona pyörittelee hartioita tai käy lenkillä ulkona. Urheilu on muutenkin hyväksi, myös mielelle ja erityisesti noin raskaalla alalla työskenteleville.


      • vkosiivous
        tattadaa1 kirjoitti:

        Tuo kohtelu mitä tuossa dokumentissä esimiehet kuvastivat on vain jäävuoren huippu eikä suinkaan edes sieltä pahimmasta päästä. Eri firmoissa aikoinana työskenneltyäni voin sanoa, että paaaaljon pahempiakin pomoja on. On pomoja, jotka haistattelevat päin naamaa, on pomoja, jotka eivät yhtään välitä mitä kentällä tapahtuu, on pomoja, jotka suosivat vain sukulaisia, on pomoja, jotka haukkuvat ja naureskelevat selän takana siivoojille (jostain heidänkin on revittävä se huumori), on pomoja, jotka tekevät viattomista syntipukkeja, on pomoja, jotka tulevat työntekijän kotiovelle vaatimaan avaimia, on pomoja, jotka soittavat muihin työpaikkoihin ja haukkuvat nämä työntekijät, mutta kuitenkin kirjoittavat loistavat arvostelut, on pomoja, jotka eivät päästä alaisiaan nousemaan uralla ylemmäs...

        Ja sitten toisaalta, esimiehenä siivousalalla on todella rankkaa. Monen pää ei sitä kestä. Olen kuullut hyvinkin monen joutuvan pidemmälle sairaslomalle, masentuneen tai saaneen vakavan burn outin. Esimiehenä pitää olla ylemmän työnjohdon ja työntekijöiden välissä, vielä raskaampaa se on palveluohjaajilla, joilla ei ole täysinäisiä esimiehen oikeuksia, mutta joilta edellytetään esimiestyötä ja aivan naurettavalla palkalla.

        Loppujen lopuksi, ala on todella rankka, henkisesti myös. Vaikka olisi huippu-urheiljan kunto ja paljon paineensietokykyä, mutta jos esimiehet ovat amatööreja, työntekijät kateellisia selkäänpuukottajia ja työntekijät yksinkertaisesti laiskoja valittajia tai ihan oikeasti alalle sopimattomia, niin ei siitä mitään tule. On myös muistettava, että ala ei vaan yksinkertaisesti sovi niille, joilla fyysinen kyky tehdä työtä on heikentynyt tai eivät pidä fyysisesti huolta itsestään. Tuossakin siivoojien pitäisi vapaa-ajalla pitää sen verran huolta itsestään, että jumppaisivat vaikka kotona hartioitaan ja muuta kroppaansa. Se on ihan sama juttu muillakin aloilla. Jos vaikka teet toimistotyötä kahdeksasta neljään tietokoneen ääressä istuen, vapaa-ajalla on pakko huolehtia itsestään myös fyysisesti. Se ei maksa työntekijälle mitään jos vaikka kotona pyörittelee hartioita tai käy lenkillä ulkona. Urheilu on muutenkin hyväksi, myös mielelle ja erityisesti noin raskaalla alalla työskenteleville.

        Tuosta pomo-listasta puuttui pomo, joka yrittää edistää ystävänsä uraa. Aivan karmeata seurata vierestä.
        Palveluohjaajan asemasta sanoisin, että ohjaajahan ei ole mitään; ei siivoojien eikä esimiestensä mielestä.


    • Heli

      Loistava dokumentti, totuudenmukainen, rehellinen ja samalla taidokkaasti tehty. Mutta minä tulin hyvin surulliseksi.

      Ulla Bangelle suuri kiitos rohkeudesta ja siitä, että hän sentään yritti tehdä asioita paremmiksi!

      Teille esimiehet toivon, että ette saaneet kovin rankkaa rangaistusta rehellisyydestänne - mikä on yrityksen tapa toimia. Olitte todella lojaaleja omalle päälliköllenne - lojaalimpia, kuin moni olisi pystynyt. Tsemppiä teille, sillä olette puun ja kuoren välissä arvosteltavana ja haukuttavana joka suunnasta. Toivottavasti motivoidutte hankkimaan omaehtoisesti laadukasta koulutusta, jotta kestätte työnne ja esimiehenne aiheuttamat paineet.

      Olen hyvin pahoillani teidän, siivoojien puolesta, sillä olette erittäin ankaran ja kovan työntantajan palveluksessa. Työnne on samaa muissakin alan yrityksissä, mutta N-Cleanilla ette tule saamaan ylemmän johdon taholta kunnioittavaa kohtelua. Toivotan Teille voimia jaksaa positiivisella mielellä!

    • MataPupu

      Hei, missä tämä dokumentti on nähtävissä?
      En löytänyt enää Yle Areenalta

      • Tällä hetkellä???

        Osa ohjelmista poistuu, eikä ole enää katsottavissa.

        Onko joku v. 2013 töissä N-Cleanilla? Kokemuksia? Palkkaus? Työtehtävä paperilla? Entä käytännössä? Millaiset tehopisteet oltava, montako hotellihuonetta tunnissa/henkilö?


    • Puolustaja

      Olisiko vielä dokumentti nähtävillä jossain.. tärkeää. Tuo aiempi ei toiminut enää.

    • Todellisuus

      N-clean Oy ei ole minuun tehnyt mitään kovin positiivistä vaikutusta. Työskentelin kyseisessä yrityksessä noin vuoden. Haastattelussa sanottiin että työpäivät ovat kevyehköjä ja 5-8 tunnin mittaisia. Menin työhön kyseiselle firmalle, koska muuta ei ollut silloin saatavilla. Aluksi päivät olivat normaaleja ja ihan "kevyehköjä", kunnes todellisuus iski..päivät olivat lyhimmillään 10 tunnin ja pisimmillään 13 tunnin mittaisia ja kiire oli kova. Töitä painettiin tukka putkella aamusta iltaan ilman taukoja (vain ruokatauko oli 30 min). Porukka väheni kokoajan ja pomo kyseli vapaapäivinäkin AINA töihin. Jos kieltäydyit sait kaiken paskan niskaan ja kuulit pelkkää valitusta.Sanoimme usein pomolle että homma ei toimi emmekä enää kovin kauaa jaksa tälläista, mutta pomo ei ottanut kuuleviin korviinsakaan, eikä itse KOSKAAN kysynyt jaksatteko te.. Töitä teetettiin hulluna ja edes työterveyshuolto ei kuulunut työntekijöille! Kysyessäni asiaa miksi ei, pomo väitti kirkkainsilmin ettei missään työpaikassa Suomessa ole työterveyshuoltoa. Työpäivän jälkeen päivät menivät maatessa sohvalle ja joka paikkaan koski, mitään et jaksanut tehdä. Kenenkään ei pitäsi mennä kyseiselle firmalle töihin, selvittämättä kuinka raskas työ on kyseessä. Voihan jossain päin Suomea N-cleanin homma toimia mutta meillä se ei toiminut, eikä asialle kukaan esimies halunnut mitään tehdä. Tärkeintä oli ajaa ihmiset loppuun.

      • meikäpoika

        niin tuttua, niin tuttua. Eikö siellä muutu mikään!


    • siivotkaa itse

      Monessa muussa työpaikassa ei todellakaan juosta kello kaulassa seuraavaan kohteeseen!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minua odottaa

      Joku todella ihana nainen jossain tulevaisuudessa. Siihen uskon ja luotan. 🤗❤️✨
      Sinkut
      219
      4187
    2. Miten toivoisit

      Teidän välien olevan tällä hetkellä? Tässä tilanteessa?
      Ikävä
      121
      4036
    3. Keksitkö keinon

      Miten voin nähdä ihastusta joka ei myönnä tunteitaan.
      Ikävä
      48
      3642
    4. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      67
      3049
    5. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2751
    6. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2538
    7. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2538
    8. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2416
    9. T- miehelle....

      Kuka sua rakastaa? Kertoi rakastavansa....
      Suhteet
      41
      2299
    10. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2255
    Aihe