Laittomia sähkötöitä?

Sähköpoliisi

Mitähän lie noin kappalemääräisesti ne laittomat sähkötyöt, joita suomessa joka vuosi tehdään? Se on varmasti huikea määrä.

Tämä kysymys tulee väkisinkin mieleen kun katselee erinäisissä marketeissa olevia sähköasennustarvike osastoja. Lähes jokaisessa marketissa ja rautakaupassa on kymmenien metrien mittaiset asennustarvikehyllyt joissa löytyy todella hyvin kaikenlaista asennuksiin liittyvää. Mainoslehtisissä ilmoitellaan joka viikko kaapeli yms. tarjouksia.

Muunmuassa täällä kajaanin talousalueella on useita isoja liikkeitä joissa kaikissa on lähes yhtä kattava tarvikevalikoima. Nämä liikkeet tekevät varmasti useiden kymmenien tuhansien liikevaihdon pelkästään näillä tarvikkeilla.

Yhdessäkään myymälässä en ole nähnyt edes pienenpientä mainitaa siitä, että sähköasennukset kuuluvat VAIN pätevyyden omaaville henkilöille.

Ja ammatilaiset tuskin ostavat näistä liikkeistä töissään tarvittavia tarvikkeita, koska heille löytyy sitten tukkuliikkeet erikseen. Tietysti joitain satunnaisia tarjouksia voivat napata mukaansa, jos oikein halvalla lähtee.
Esimerkiksi tälläviikolla ollut MMJ tarjous oli sellainen, johon kannattaa tarttua. (24,90€/50m)

Laki sähköalan töistä on varmaan eniten rikottu laki sitten ylinopeuden.

64

3920

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sähköpätevä

      Joskus muistelen jostain lukeneeni arvion että puolet suomen asuntojen sähkötöistä olisi luvatta tehtyjä. Tiedä sitten onko lukema oikeasti noin korkea.

    • niinpä...

      Onpa joskus itsekin tullut ihmeletyä että ketä varten halpahallit ja mitkä tahansa muutkin liikkeet näitä myyvät, jos eivät laittomia asennuksia tekeviä varten. Miksi tavaraa saa myydä, kun ei sitä saa asentaa? Biltemassa on ohjeistukset mitä töitä maallikko saa tehdä ja mitä ei. Silti sielläkin on vinot pinot kiinteiden asennusten tarvikkeita ja kaapeleita. Ja ammattilainen kuitenkin hakee ne muualta, eikä suostu edes näitä asiakkaan itse halpahallista hakemia tavaroita asentelemaan. Kate kun tulee suureksi osaksi tarvikkeiden myynnistä.

      Mutta eipä siinä, olisi itselläkin jäänyt monet asennukset itselle tekemättä jos ei tavaraa kaupasta saisi. Asentajat paperit kuitenkin löytyy ja hyväksytty kalibroitu asennustesteri, vaan ei lupia tehdä asennuksia omiin nimiin.

      • myydä ja ostaa saa

        Kyllähän mmj:tä saa kuka tahansa naulata seinään, sitä ei vain saisi liittää sähköverkkon.

        Itse ainakin asentelen omat sähköni ihan sujuvasti, tosin kirjahyllystä löytyy myös todistus kolmevuotisesta sähköasentajan koulutuksesta, vaikka en niitä hommia ole palkan edest tehnyt kuin joskus parikymmentä vuotta sitten.

        Harrastusmielessähän sähkörakentelua saa tehdä ihan laillisesti.


    • käämi

      Kyllä sieltä sähkötarvikehyllyn luota pitää löytyä se Tukesin vaatima kyltti, ettei tarvikkeita saa asentaa kuin valtuutettu sähköasennusliike.

      • Sähköpoliisi

        Mistä tämmöinen vaatimus löytyy? Pistäkö linkkiä jotain? En ole kyllä koskaan kuullut moisesta.

        Ikinä en ole missään liikkessä nähnyt ainakaan sellaista.


      • käämi

      • Sähköpoliisi

      • laatunipo
        Sähköpoliisi kirjoitti:

        Jees, tänks!
        Tuohan on hyvä homma, mutta niinkauan kun kyseessä ei ole laki tai määräys, niin myymälät tuskin kylttejä ripustelevat.

        Sehän saattaisi vähentää mahdollista tarvikemyyntiä, kun asiakkaalle tulisikin epävarmuus, että uskaltaakohan tuota nyt sitten laittaakaan.

        Lue tukesin juttu tarkemmin, se on nimenomaan laki, jota rikotaan aivan yleisesti.
        Biltemassa sähkötarvikehyllyn yhteydessä kyltti on, koska Tukes takavuosina teki ratsian sinne kun ilmoitin Tukesille eräiden Bilteman myymien tarvikkeiden turvallisuuspuutteista. Nut laatukin täyttää määräykset rimaa hipoen.


      • vain tarvikkeita

        Yhtä tarpeellista on laittaa keittiövälinehyllyyn kyltti, jossa huomautetaan että keittiöveitsellä ei saa edes raivospäissään sohia ihmisiä.


      • apuuuva1

        yleensä löytyy tuotteesta....jos vaatii


    • tä mitä

      Eihän tukes voi kiltää taviksilta kaapeleiden vetoja/kiinnityksiä,
      eikä rasioiden asennuksia.
      Eri lotto-arvonta sitten kytkennöissä, joihin luvat vaaditaan.
      Aikanaan itsekkin asentelin putkitukset, kaapeleita putkiin, sekä pintaan, rasiat
      mukaanlukien.
      Sähkäri kytki tuntihommina kuvien mukaan.
      Ei ongelmia.

      • tä sitä

        Juu. Tämä legendaarinen "minä itse valmiiksi" mutta "itse en tietenkään kytke", "sähkömies tulee kytkemään". Ja siellä on sitten kumikaapelit seinässä ja MMJ:t ojassa ja ties mitä missä. Ja sähkäri sitten siitä vain kytkee. Kyllä. Mitenhän se "sähkäri joka vain kytkee" tekee standardin edellyttämää asennuksen aikaista aistinvaraista tarkastusta kun joku tohelo tohelo sinne vedellyt ties mitä ja minne. Kyllä se nyt vain niin on, että työ tulee tehtyä standardinmukaisesti vain siten, että sen tekee ammattilainen alusta loppuun.


      • minätaasenvaan
        tä sitä kirjoitti:

        Juu. Tämä legendaarinen "minä itse valmiiksi" mutta "itse en tietenkään kytke", "sähkömies tulee kytkemään". Ja siellä on sitten kumikaapelit seinässä ja MMJ:t ojassa ja ties mitä missä. Ja sähkäri sitten siitä vain kytkee. Kyllä. Mitenhän se "sähkäri joka vain kytkee" tekee standardin edellyttämää asennuksen aikaista aistinvaraista tarkastusta kun joku tohelo tohelo sinne vedellyt ties mitä ja minne. Kyllä se nyt vain niin on, että työ tulee tehtyä standardinmukaisesti vain siten, että sen tekee ammattilainen alusta loppuun.

        no huhhuh, mittarit on tarkastusta varten, ihan sama kuka ne seinälle huitoo.
        kytkennät hoitaa sähköluvat omaava yrittäjä. moni antaa asentaa itse kaapelit, pääseepähän helpommalla. ps. aistinvaraisesti joudaan olutta ;)


      • utelias kyselijä
        tä sitä kirjoitti:

        Juu. Tämä legendaarinen "minä itse valmiiksi" mutta "itse en tietenkään kytke", "sähkömies tulee kytkemään". Ja siellä on sitten kumikaapelit seinässä ja MMJ:t ojassa ja ties mitä missä. Ja sähkäri sitten siitä vain kytkee. Kyllä. Mitenhän se "sähkäri joka vain kytkee" tekee standardin edellyttämää asennuksen aikaista aistinvaraista tarkastusta kun joku tohelo tohelo sinne vedellyt ties mitä ja minne. Kyllä se nyt vain niin on, että työ tulee tehtyä standardinmukaisesti vain siten, että sen tekee ammattilainen alusta loppuun.

        " Ja siellä on sitten kumikaapelit seinässä ja MMJ:t ojassa ja ties mitä missä."

        Ihan uteliaisuudesta haluaisin tietää, mitä voisi tapahtua, jos seinässä olisi kiinteänä asennuksena kumikaapelia oikeilla poikkipinnoilla, eli ei tulisi ylikuormitusta. Kumikaapelihan on sinänsä ihan laadukasta, vaikkakin väärää tähän tarkoitukseen.

        Jos nyt ajatellaan mahdollisia seurauksia ihan vain käytännön kannalta, niin mitä voisi tapahtua?


    • Lannanjauhaja

      Ja höpönlöpön..
      Meinaatko että asiantunteva asentaja ei tunnista kaapeleita, joista reilusti
      pätkää näkyvillä..
      Eli jos ei kumikaapelia eroita muovista, niin oisko reputtanut
      loppukokeessa.
      Pa.k.aa jauhat!
      Kyllä jopa "maallikkokin osaa kuvaa lukea.
      Eipä tuo mitään rakettitiedettä ole, vaikka noin annoitkin
      ymmärtää..
      Ainakin meillä "ammattilainen" oli ihan tyytyväinen ns esivalmisteluun.
      Tarkastuksessa ei löytynyt huomautettavaa.
      Eli tukes ei kiellä kaapeleiden vetoja....ym....

    • jatkuva suo

      Tukes ei kiellä kaapeleiden vetoja ym, mutta jos teet ne itse niin käyttämäsi sähköfirman sähkönkäytönjohtajan on ne tarkastettava ja sitten vasta saat levyttää sienät katot yms. Kaapeleiden asennuksessa on otettava useita asioita huomioon joita ei maallikko välttämättä tiedä.

      Asennuksesta vastuunottavan on riskeeraavaa otta vastuulleen asennuksia joista ei tiedä kuinka ne on tehty.

    • se siitä

      Eipä tiedä vaihtuvat keikkasähkäritkään kuinka vedot tehty.
      Silti kytketään ja mitataan..

      • vastuu ja vapaus

        He tekevätkin vain työn eivät kanna vastuuta jatkossa. Vastuu on jatkossa urakointifirmalla.
        Luvattoman omilla hommilla jotka haluaa saada luvalliseksi kutsuessaan sähkärin kytkemään rasiat ja keskuksen on eri juttu.


    • -B-

      Lähes kaikki sähköasennukset ovat luvanvaraisia. Laittomia niistä tulee heti kun verottaja ei saa omaansa. Ei "sähkölain" takia.

    • Sähkökynä

      Sähkömies Pariisissa: TV: ohjelma 8.3.2006
      Ranskalainen mies oli käräjillä luvattomasta oleskelusta maassa.
      Tuomari kysyi, mitä henkilö tekee työkseen,
      ilmeni ettei mies osannut lukea eikä kirjoittaa,
      joten hän oli alkanut sähköasentajaksi.
      Tuomari ei myöskään kyseenalaistanut ylös lamppuihin katsoneen luku/kirjoitustaidottoman
      Ko. sähkömiehen ammattitaitoa.
      Mutta onhan näitä luku/ja kirjoitustaidottomia ollut Suomessakin työpareittain luvallisesti,
      valtiovallan ja tuomarien suojeluksessa ( myös vitsien aiheena ),
      ei ihme etteikö myös Ranskassa,
      joka on ollut suurempia siirtotyöläisiä suosivia maita Euroopassa.

      Kaikki Venäläiset suomeen keikalle tulevat varkaat ilmoittavat myös ammatikseen ”sähköasentaja”.
      Ei siksi etteikö he sähköstä mitään ymmärtäisi,
      mutta sen ammatin edustajalle on luontevaa kantaa taskussaan sivuleikkureita ( ja sähkökynää ),
      joilla saa helposti irti kauppojen hälyttimiä.
      Kyse voisi olla samasta asiasta tämän Pariisilaisen sähkärin kanssa.

      Samainen tuomari ei antanut linkkuveitsi taskussa kulkevan "Sosiologin" hyppiä silmille,
      eli oikeuden yläpuolelle!

    • 2345

      No voihan niitä tarvikkeita kuten MMJ:tä käyttää muihinkin kuin 230/400V asennuksiin. Järjestelmät alle 50VAC ja 120VDC eivät lupia edellytä. Tasasähköä näkee käytettävän melko usein mökeillä, veneissä jne. Näissäkin asennuksissa pätevät samat periaatteet kuormitettavuuden ja esim. johdonsuojakytkimien tarpeen suhteen.

      Eräitä tarvikkeita tarvitaan esim jatkojohtojen korjailuun ja monesti esim. omakotitaloon hankitaan valaisimia itse eikä sähkärin kautta.

      Ihan järkisyistä niitä tarvikkeita kaupoissa myydään. Itse kävin rautakaupassa tutustumassa sähkökalusteisiin ennen kuin valitsin ko. malliston kotiini.

      • 18+18

        Voi siinä tulla sähköurakalle hintaa, jos valitset jonkun halpahallin kalustesarjan, jota yksikään kunniallinen sähkötukkuri ei pidä valikoimissaan.


      • niin ja näin
        18+18 kirjoitti:

        Voi siinä tulla sähköurakalle hintaa, jos valitset jonkun halpahallin kalustesarjan, jota yksikään kunniallinen sähkötukkuri ei pidä valikoimissaan.

        Mitä tekemistä tukkurilla on tuossa asiassa?
        Jos kerran kalustesarjan saa -70% tukkurinhinnoista.
        Tosin jos itse tinkii tukkuhinnoista, niin ainakin -40% olen saanut alas..


      • 11+3
        niin ja näin kirjoitti:

        Mitä tekemistä tukkurilla on tuossa asiassa?
        Jos kerran kalustesarjan saa -70% tukkurinhinnoista.
        Tosin jos itse tinkii tukkuhinnoista, niin ainakin -40% olen saanut alas..

        Se nostaa urakan hintaa, jos osa tarvikkeista joudutaan hankkimaan erikoisjärjestelyin, ja vielä enemmän jos asiakas hankkii osan tarvikkeista.


      • ei tupakkitaukoja...
        11+3 kirjoitti:

        Se nostaa urakan hintaa, jos osa tarvikkeista joudutaan hankkimaan erikoisjärjestelyin, ja vielä enemmän jos asiakas hankkii osan tarvikkeista.

        Ei nosta urakan hintaa, jos asiakas hoitaa tarvikkeet ja tekee pykälien
        sallimat vedot/asennukset.
        Sähkäri tuntihommissa, normitauoilla.
        Jää nuo nippelihakureissut tekemättä.
        Asiakkaalla oikeus vaatia tulosta, eikä tuumaustunteja.
        Näin meillä tehtiin, laskutus-- yksi asentaja --16 tuntia työtä.
        Halvempi kuin kokonais-urakointi, jossa ilmaa runsaasti..


    • antikyttääjä

      Tupakkaan ja viinaan kuolee enemmään suomalaisia kuin 220v sähkötöihin, joten sillä perusteella voisi aivan hyvin tehdä omassa kodissa tms kiinteistössä tehtävät sähköt luvalliseksi jokaiselle.

      • sp2 haltija

        Kannattaisi elää nykypäivässä. Järjestelmän jännitteen suuruus 230 V. Tästä se tietämättömyys / tappavat asennusvirheet alkavat...


    • dgasi

      Loppupeleissä se mitä siellä marketissa myydään on aika pieni osuus oikeasti tarvittavista tarvikkeista työmailla. Ainoa kuka on eri mieltä on maalikko joka luulee saavansa kaiken edullisesti sieltä :)

    • sunnish

      En tiedä tulkitsenko lakia liian tarkasti, mutta itse en asenna tutuille esim liettä, koska itselläni ei ole urakointilupia. Ammatiltani olen sähköasentaja.

      • kysymyksiä???

        No kuka sen sitten tietää???
        Miksiköhän näitä "tietämättömiä" on varsinkin sähköasentajissa aika paljon?


    • Luvan varaiseksi

      Sähkötarvikkeiden kotisäilytys on kiellettävä. Voitaisiin järjestää sähkötarvikehottelleja, joissa sähkötarvikkeita voitaisiin säilyttää. Sähköasentajan todistusta ja työtilausta ja sähkösuunnitelmaa vastaan sähköasentajalle luovutettaisiin kerrallaan enintään päivän tarpeita vastaava määrä asennustarvikkeita.

      Näin estettäisiin vaarallinen kotitarvekäyttö ja samalla myös kuutamokeikkailu.

      Suomessa taiataa tapahtua keskimäärin yksi kuolemaan johtanut sähkötapaturma vuosittain, joten ei nämä laittomat asennuskset ainakaan tässä valossa ole kovin järisyttävä ongelma.

      • sähkörane

        "Suomessa taiataa tapahtua keskimäärin yksi kuolemaan johtanut sähkötapaturma vuosittain"

        Näin on. Lähes kaikki sähkökuolemat johtuu toheloinnista suurjännitten kanssa. En oikein ymmärrä missä se ongelma oikein on näissä omatoimiasennuksissa. Edunvalvontaahan tämä on.

        No, ehkä tätä voi ajatella niinkin että hienot tilastot on juuri tämän säätelyn tulosta.

        http://www.tukes.fi/en/Rekisterit/sahko-ja-hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/


      • sp2 haltija
        sähkörane kirjoitti:

        "Suomessa taiataa tapahtua keskimäärin yksi kuolemaan johtanut sähkötapaturma vuosittain"

        Näin on. Lähes kaikki sähkökuolemat johtuu toheloinnista suurjännitten kanssa. En oikein ymmärrä missä se ongelma oikein on näissä omatoimiasennuksissa. Edunvalvontaahan tämä on.

        No, ehkä tätä voi ajatella niinkin että hienot tilastot on juuri tämän säätelyn tulosta.

        http://www.tukes.fi/en/Rekisterit/sahko-ja-hissit-rekisterit/sahkotapaturmat/

        entä jos tämä yksi on sinun kakaras... it doesen't matter!


      • sähkörane
        sp2 haltija kirjoitti:

        entä jos tämä yksi on sinun kakaras... it doesen't matter!

        Oli se oma tai naapurin kakara, niin yksikin sähkökuolema on liikaa. Tottakai.

        Mutta suhdeluku mikä on DYI asennusten toteutunut vaara siihen, miten paljon niistä jaksettaan täälläkin vouhkata, on aivan suhteeton. Tieliikenteessä kuoli 2011 292 ihmistä, sähköturmiin kuoli yksi ja hänkään ei DIY asennusten vuoksi vaan junan katolle kiivettyään.

        On silti ihan ok pitää asennukset luvanvaraisina, sehän ylläpitää juuri tätä hyvää tilastoa. Ja on ihan ok käyttää myös järkeä tässä vouhkaamisessa.


    • kuppaamista

      Aloittaja on työttömäksi jäänyt sähkömies, ottaa vain pattiin kun ei löytynyt hitaalle asentajalle töitä.
      Kaikkeen kannattaa perustaa jokin valvontaelin joka rahoitetaan verovaroin. JA JOKA EI OIKEASTI TOIMI LAINKAAN, mutta jolle verorahat kyllä kelpaavat.

      Onhan se hienoa että ammattiasi arvostat, mutta tosiasia on ettei se ole mitään raketti tiedettä.
      Marketeissa olevista tuotteista näkee myöskin sen että tarvikeliikkeillä on "katteet kodillaan" KUN NIITÄ KANNATTAA MYÖSKIN MARKETTIEN MYYDÄ.

    • heihulinaataas

      En viittiny lukea ketjua, mutta meidän talossa ja kesämökissä kaikki sähkötyöt on laittomia, itseni ja kavereiden tekemiä. Rahaa on säästynyt n. 18000€

    • nnbvjbnnvvvjkknbvv

      Hyvälaatuisiahan nuo halpiskauppojen tuotteet ei ole, muttei vaarallisiakaan. Kyllä itse kämppäni niillä sähköistiin. Ainoa ehto oli että rasiat saa kytkeä, mutta ei ruuvata seinään kiinni. Eli kaikki piti olla sähkötyönjohtajan helposti tarkastettavissa ennein kun kannet lyötiin kiinni. Perehdytetty henkilö saa nuo tehdä kyllä, mutta sähkötyönjohtaja lyö nimen paperiin tai jättää lyömättä ellei asennuksia hyväksy.
      Ja takuulla eivät nykypäivänä millään kossupullopalkalla allekirjoita, kyllä ne kanssa tarkastetaan ja mitataan.

    • adgnaeintgangie

      Suomessa tehdään päivittäin sähkötöitä, johon edes kaikkien sähköasentajien luvat eivät riitä. Omakotitalosähköjä alusta loppuun tehtäessähän tulee nykystandardien mukaan olla vähintään Sähköpätevyys - 2. Mitä yksittäisiin kaapelivetoihin kodinkoneille, ja yksittäisille pistorasioille, tarvitaan sähköpätevyys -3. Ja itse olen monesti törmännyt näihin kyseisiin tapauksiin, rajoitetuilla 3:sen luvilla saan vetää sille tietylle vehkeelle sen yhden ryhmäjohdon keskukselta, mutta sitten ei sitä yhtä pistorasiaa saa kytkeä. Mikä mielestäni on toisaalta ihan hyvä, ettei kaiken maailman Pelle Pelottomat mene sörkkimään sähköjä. Harvemminhan 230V kukaan kuolee, mutta niitäkin tapauksia valitettavasti löytyy. Taas toisaalta, jokainenhan saa tehdä sähköroikan itselleen. Sähkötarvikkeiden myynti kaupoissa on mielestäni todella positiivista, ettei tarvitse jokaisen pistotulpan korjaukseen soittaa sähkömiehelle tai käydä liikkeessä korjauttamassa. Ja urakointihinnoissa on todellakin ilmaa, vaikka joku muuta väittääkin. Eihän kukaan persnetolla töitä tee, eikä pidäkään tehdä.

    • Pave 62

      Muistakaa aina kun joku tekee sähkötöitä, että tekee hän tarkastuspöytäkirjan, joka jää muistoksi työstä.

      • Kiitos ja joulua

        Tämä asia on väännetty NIIN moneen kertaan että ihmettelen omaakin osallistumistani.
        Varmaan TUKES:issakin joku tätä palstaa lukee ja ihmettelenkin mikseivät voi joskus ihan viran puolesta vastata miten se laki ja asetukset näitä asioita säätelevät.
        Niinhän se on että mitä vaan voi ja kannattaa tehdä jos OSAA, joskus olen luullut jonkun jo osaavan kun on vierestä katsellut monta kertaa ja näyttänyt ymmärtävän.
        Myöhemmin on kuitenkin purettu seinää kun ei ole enää muistettu rasian jääneen levyn alle tms.
        Diagonaaliset vedot (putketta) levyn takana ja siihen keittiökaapisto kiinni ja ruuvit kaapeleista läpi.
        Pistorasioitten nollaukset uudiskohteissa (MMJ 2 X jotain) edelleen putkettomana (appiukko sanoi näin).
        Pistorasian ja pistotulppien käyttäminen jakorasiana kaapiston päällä (en tajua vieläkään miksi)
        Kumikaapelit / MMJ pihavaloille (useita)
        Terassin valaisimet kaikki kytketty sarjaan (putkellinen uppo)

        Näitä on vaikka kuinka paljon.

        Tehkää ihan mitä vaan jos OSAATTE, jos on pienikin epäilys tai joudutte kysymään TÄÄLTÄ neuvoa niin älkää tehkö.


      • sekin on säästöä
        Kiitos ja joulua kirjoitti:

        Tämä asia on väännetty NIIN moneen kertaan että ihmettelen omaakin osallistumistani.
        Varmaan TUKES:issakin joku tätä palstaa lukee ja ihmettelenkin mikseivät voi joskus ihan viran puolesta vastata miten se laki ja asetukset näitä asioita säätelevät.
        Niinhän se on että mitä vaan voi ja kannattaa tehdä jos OSAA, joskus olen luullut jonkun jo osaavan kun on vierestä katsellut monta kertaa ja näyttänyt ymmärtävän.
        Myöhemmin on kuitenkin purettu seinää kun ei ole enää muistettu rasian jääneen levyn alle tms.
        Diagonaaliset vedot (putketta) levyn takana ja siihen keittiökaapisto kiinni ja ruuvit kaapeleista läpi.
        Pistorasioitten nollaukset uudiskohteissa (MMJ 2 X jotain) edelleen putkettomana (appiukko sanoi näin).
        Pistorasian ja pistotulppien käyttäminen jakorasiana kaapiston päällä (en tajua vieläkään miksi)
        Kumikaapelit / MMJ pihavaloille (useita)
        Terassin valaisimet kaikki kytketty sarjaan (putkellinen uppo)

        Näitä on vaikka kuinka paljon.

        Tehkää ihan mitä vaan jos OSAATTE, jos on pienikin epäilys tai joudutte kysymään TÄÄLTÄ neuvoa niin älkää tehkö.

        voihan 20kpl 12v halogeenit kytkeä sarjaan ilman halogeeni muuntajaa silloin palaa täydellä höngällä ilman häviötä. jouluvaloissakin näin tehdään.


    • IP 68

      olikos mmj tarjous 1,5mm2 vai 2,5mm2 , varmaankin ohkaisempaa, missä liikkeessä jotta vois käydä.

      Katselin tukkujen kuitteja ja kyllä ainakin tarkkarista saa yleisimmät sähkökamat alle tukkuhintojen ja joskus ei kannata lähteä hakemaan jotain kamaa tukusta 10km päästä jos samalla kun ostaa eväät napaa hyllystä rasiat ja tulpat ja kaapelin ?

      Tarkkarissakin myydään kolmivaihe tulppia 16A ja 32A ja josku 63A mutta kaapelia ei ole myynnissä isompaa kun 2,5mm2
      mutta käyhän se raksalla ranella hyvin 2,5mm2 kaapeli ja 32 tulppa väliaikaisesti täryttimeen

    • knakertton

      Bauh...... on tarjous emtsikaa.

    • työtä.

      Varmasti on paljon sellaista että ostetaan kaapeleita ja vedetään perusjohdot paikalleen ja ammattimies sitten kytkee sähköt rasiaan. En usko että muuten on sellaista. Se ammattilaisten perustyökin maksaa.

    • SS-Nord

      Minä teen itse kaikki sähkötyöt mitä tässä talossa joutuu rakentamisen jälkeen tekemään. Sisältäen ulkorasioiden vedot, lisäpistokkeet asuntoon, kattovalaisimien paikkojen muutokset, keittiövalaisimien asennukset, sähköpatterien uusiminen, autotallin sähköistys ja lisäksi naapurin ulkopistoke autolle. En ole sähkömies, mutta ei tarvi ollakkaan, niin iisiä on sähköjen vedot. En koe tehneeni kenellekkään vääryyttä.

    • myung

      Heh, tässäpäs onkin oikein hyvää materaalia.

      Voisin heittää vettä myllyyn toteamalla, että sähkötöiden "kriminalisointi" on yksi hyvä esimerkki vakuutusyhtiöiden sekä teollisuuden kyvystä vedättää sekä päättäjiä että kansalaisia 100-0. Tästä esimerkkinä jo se, että SFS6000 ei ole julkista tietoa vaan siitä joutuu maksamaan. Sanoisin, että melkoinen oikeusmurhan on se, että et voi valvoa palkkaamasi sähkömiehen työnjälkeä ja sitä noudattaako hän standardia vai ei...ellet siis maksa melko lihavaa summaa siitä standardikirjasta tai vaihtoehtoisesti maksa ulkopuoliselle valvojalle. Enivei, pääasia että maksat!

      Nykyisessä asunnossa on vuoden sisään käynyt 4kpl sähkäreitä tekemässä jotain pikkujuttuja, mm. pistorasian asennuksia yms. Hinnoittelu luokkaa 80€ ekalta tunnilta, yleisimmin työhön on mennyt maksimissaan vartti. Kesällä yksi amatööri käytti yhden piuhan vetoon 3h eikä osannut edes vetojousta käyttää. alkoi teippaanmaan MMJ:tä jousen päähän ja tämä kaveri oli kaupungin suurimman asennusliikkee palkkalistoilla. Silti veloitti täyden myös hinnan. Lisäksi työn jälki on ollut 2 tapauksessa neljästä surkeaa (esim. pintavedot menee ihan miten sattuu, kiinnikkeissä on säästelty yms.).

      Sähkötöissä pärjää aika mukavasti, kun EI ole värisokea ja muistaa vetää pääkatkaisijan tai ryhmän sulakkeen nollille ennen kuin alkaa hommiin. Jos ei nämä kriteerit täyty niin johan se on ihan luonnollista poistumaa ja esimerkki evoluution toiminnasta jos tulee kynsille ja henki lähtee

      Sähköhommat eivät ole rakettitiedettä, todisteena siitä on se, että niitä tosiaan saa tehdä ammattikoulupohjalta. Tiedoksi niille ketkä eivät tiedä niin ei sieltä mitään ruudinkeksijöitä ole tavannut valmistua...

      • SP2 yliasentaja.

        "Sähköhommat eivät ole rakettitiedettä, todisteena siitä on se, että niitä tosiaan saa tehdä ammattikoulupohjalta. Tiedoksi niille ketkä eivät tiedä niin ei sieltä mitään ruudinkeksijöitä ole tavannut valmistua..."

        Juu, ei näin! Sähköasennuksia saa toki amiksen jälkeen tehdä jos on töissä jollain toisella, jolla on tarvittava pätevyys, ja joka suostuu nimensä ja urakointilupansa pantiksi pistämään asennuksista.

        Asennusten itsenäiseen tekemiseen vaaditaan vähintään sähköpätevyys 2, jonka kriteerit löytyy kyllä TUKESin sivuilta.


    • aina poraavat

      Mitä täälä poraat tee itse niin saat mieleistäsi.

    • J. Roikka

      eräs typerys veteli itse sähköt taloon (ei siis sähköalan ammattilainen) ja kun tuli tarkastuksen aika eipä ollutkaan pöytäkirjoja esittää, niitä sitten ruinaamaan urakoitsijalta josko kirjottaisi nimen paperiin... heh heh eipä kirjoittanut.

    • Masentaja.

      Suurimman osan talojen sähkötöistä on tehnyt ammattitaidoton henkilö.
      Tämä johtuu siitä, että sähkötöitä saa tehdä kuka hyvänsä, jos työnantajalta löytyy YKSI pätevyyden omaava henkilö, niitä epäpäteviä voi olla vaikka satoja. Tämä pätevyyden omaava vastaa kaikista asennuksita, mutta ei välttämättä pysty tarkistamaan kaikkia töitä.

    • Hyväuskoinen

      Meillä taas sähköurakointi yritys jätti kosteiden tilojen kytkennät ilman vikavirtasuojausta. Ilmoitti, että olisi ne myöhemmin laittanut pistorasioihin yms. (kohteessa sentään uudisrakennus). Tukes ihmetteli touhua. Saa nähdä pääseekö koijari luvistaan, jos löytyy jotain muutakin räpellystä. Sama koijari laskutteli myös kaapeleita aluksi tuplamäärät. Näistähän mennään vaikka käräjille. Tunnit taidan tarkistaa myös hieman tarkemmin. Voi olla vaikka paikka petos syytteelle.

      • eläkeläisinssi

        #Voi olla vaikka paikka petos syytteelle#
        Kun noin hyvin asian tunnet miksi et tehnyt itse?
        Kun itse tekee tietää mitä saa, en ota torppaani ainuttakaan tunaria asentamaan.


    • äbhof

      Tuollaset perus sähkötyöt mitä esim. asuinrakennuksissa tehdään on oikeesti aikasta yksinkertaista touhua ja jos osaa lukea, ymmärtää lukemansa ja osaa tehdä kunnolliset kytkennät niin nou hätä kun vertaa asiaa siihen, että kaikenlaiset poropeukalot korjailee autoja ja ajelee niillä tekeleillä muitten ihmisten joukossa. Auton korjaaminen on kuitenkin todella vaativaa työtä. Ja kumminkin sähkölaitteet aiheuttaa lähes kaikki vaaratilanteet ja onnettomuudet mitä sähköjen kanssa koetaan.

      • J. Roikka

        ja jos osaa lukea, ymmärtää lukemansa ja osaa tehdä kunnolliset kytkennät niin nou hätä...

        Jep tähänpä sitä tarvitaankin just ammattimiestä.


    • sähkö atlas

      Kannattaa myös miettiä, tilaako ne sähkötyöt isosta firmasta jolloin takuu työn laadusta voi olla erittäin heikkoa. Vaiko soittaa yhdenmiehen urakointi firmalle, joka yleensä tekee halvemalla ja urakointioikeuksien menettämisen pelossa standartin mukaan. Ei tarvi sitten sitä standartikirjaa hommata, tarkistaakseen työnlaadun. Isoista firmoista kun saattaa tulla asentaja joka ei sitä standartikirjaa ole koskaan nähnytkään.

    • järkiasentaja

      Hyvähän se vaan on, että saa samalla kauppareissulla remonttiinsa kaikki tarvikkeet, vieläpä edullisesti;)

      No joo, laiton tai ei, turvallinen tai ei. Ei kaikki ole aina niin mustavalkoista. Laiton voi olla käyttäjän kannalta joskus jopa parempi vaihtoehto. Ammattilaisiakin on niin moneen junaan, valitettavasti. Itselläkin sellainen työkaveri (ammattilainen), jota en ikimaailmassa päästäisi sähköjä omaan talooni tekemään, täysi tunari, ei edes liitoksia osaa kiristää. Ja kyllä noita vastaavien "ammattilaisten" jälkiä on kiroiltu muuallakin.
      "Pätevyys" ei riitä, pitää olla PÄTEVÄ ja sitä voi olla jopa ilman virallista pätevyyttä.

      Muuten, nopeusrajoituksia ei tarvittaisi ollenkaan, jos kaikki autoilijat olisivat fiksuja.

    • No juu

      Niin, kunhan TIETÄÄ mitä tekee....

      Varsinkin nykypäivänä kun ohjaukset ja valaistus ei ole sitä yö/päiväsähköä ja valaisinpiste ei ole enään se valopiste keskellä kattoa.

      Pari tuoretta esimerkkiä kun isäntä veteli piuhat:

      Veti normi kytkimet ja loikkari ihan oikein, mutta kun emäntä oli löytänyt kivat ledit, mistä saa valoa kivasti ja näyttää sammutettuinakin mukavalta ja oli himmennettävät 1-10V, niin eihän isännän johdotukset toimineetkaa ja kun rahaa oli, niin valmiit pinnat revittiin auki, että ammattilaiset saivat vetää oikeanlaiset johdot tilalle, että vaimo oli tyytyväinen ja ettei avioeroa tullut...

      Ns. keskusohjaussysteemi (valaistus ja muutamia pistorasioita jne oli tarkoitus voida ohjata etänä) Isäntä veteli sähköjohdot ja varmuudenvuoksi joka huoneeseen tuplayleiskaapeloinnin (siis kaksi siiamilaista joka huoneeseen koska oletti että netin kauttahan sitä sähköä ohjataan) no oli osin sentään oikeassa, mutta peruskaapelointia on vaikea lähteä ohjailemaan etänä.... Joten jäi ohjaukset ja väylät pois...

      Aikaisemmin olen antanut joillekkin tutuille kytkentäohjeet ja piirtänyt paperillekkin erivärisillä kynillä johdot, mutta silti tullut soittoja että tein niinkuin sanoit mutta sulake palaa koko ajan...

      Nykyään tiedän ne muutamat ihmiset jotka tietää sähköstä jotain, mille uskallan puhelimenkin välityksellä antaa kytkentäohjeita ja TIEDÄN etteivät sovella omiaan, niin heille uskallan antaa ohjeita, muille en....

      Sitten jos verrataan sähköalaa liikenteeseen, niin maksatko että saat suorittaa ajokortin, sama homma sähkössä... sähköalalla vain on se että tiedot tulee päivittää, kun niitä uusia mukavia säännöksiä tulee (tiedon päivittäminen firmalle ja sen asentajillekkaan ei ole ilmaista...)

      Olen saanut kolme sähköiskua DIY miesten takia:

      1. Omatoimisesti kytketty lisäpistorasia pakastimelle ja pakastimen rungossa oli jännite. Se ja metallinen tiskipöytä yhdessä koskettaessa ei ole kiva yhdistelmä. Vedin DIY:tä turpaan.

      2. Itse tehty jatkojohto ja sirkkeli perässä, johdot menneet ristiin ja sateinen keli tuotti sähköiskun, vedin DIY:tä pannuun... Meni rosikseen ja sain lieventävät asianhaarat mukaanluettuna lievennetyn tuomion, eli läppäisyn ranteille...

      3. Pieni lisärakennus ja siihen lisätty pistorasia. DIY isän tekemä pieni ryhmäkeskus (värit nurinperin) ja DIY poika oli lisännyt pistorasian jossa värit oikeinpäin, en vetänyt pataan, koska poika oli oikeastaan tehnyt asennuksen oikein, mutta edesmenneen DIY isän takia sain sähköiskun.

      Ps. Turpaanvetäminenhän ei ole oikea vaihtoehto, mutta jos joku yrittää tappaa, niin pitää sitä puolustautua, ja vielä että ellette ole VARMOJA siitä sähköstä, niin kivempi se olisi jättää ihmisille jotka siitä tietävät jotain....

      Pps. Verrataan vielä liikenteeseen, niin vaikka kaikki olemme maksaneet siitä luvasta ajaa, niin silti tuolta liikenteestä löytyy se pari miljoonaa taitamatonta kuskia... Se asenne...

      • parempi kuin sinä

        Itse olen saanut 187 kertaa tappavan sähköiskun DIY miesten takia.
        Yleensä vetelen turpaan jo tavatessa, mutta jos sähköiskun saan niin ammun Remingtonilla selkään.


    • kertokaa pls

      Miten valokatkaisin vihdetaan? Siinä on tosi monta reikää, johon voi lykätä seinässä olevat johdot. En jaksa kokeilla kaikkia vaihtoehtoja.

      • SekkaPuorsa

        Älä oikeasti ala itse sitä kytkintä vaihtamaan! Jos voisit sen tehdä, et kyseleisi täällä.


    • tampio

      soita valtuutettuun sähköasennusliikkeeseen ja kerro sinne mitä pitää tehdä. avaa asentajalle ovi ja maksa jälkikäteen tullut lasku. näin helppoa se on

    • ar-urakointi

      AR-Urakoinnilta saa sähkösuunnitelmat koko Suomeen ja Sähköurakoinnit pääkaupunkiseudulle ammattitaidolla. Tsekkaa hinnat verkkosivustolta: www.ar-urakointi.fi

      • MR.Urakotsija

        Kyllä pitää yrityksellä mennä huonosti kun täällä joutuu ilmaiseksi mainostamaan, ei taida olla varaa edes lehtimainokseen?


    • 11+14

      Soome laki oleva todella huono moni maa ei tarvitse lupa tehdä electic työ. Miän olema tehnyt koko ika sähköytö mutta soomes ei saada tehda itse sahkotyö

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1736
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1357
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      5
      1262
    4. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1240
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1225
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1126
    7. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      10
      1101
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1085
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      1014
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      924
    Aihe