Minä koen että elämäni on hyvässä tasapainossa uskovaisena. Tuntuis että saattaisi olla nykyaikana monelle muullekin hyväksi. Meillä on yhteisöllisyyttä, elikkä tiivistä ja vilkasta yhdessäoloa. Seurat on viikottain. Siellä tapaa toisiaan.
Nykypäivänä sellainen on melko harvinaista. Nykyaikana kärsitään paljon yksinäisyydestä, ja monelle yksinäiselle rauhanyhdistys voisi tuoda uusia ystäviä. Sen lisäksi että on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Uskovaisella on hyvä elämä.
On hyvä elää elämä uskovaisena
70
445
Vastaukset
- Näin se on
Joo, ei sitä tarvi Jumalaan uskoa että on vl.
- Hirvensalmelta
Monia ihmisiä ajaa uskontoon kuolemanpelko.
Jos vl usko vapauttaa ihmisen kuolemanpelosta niin sehän on hyvä. Voi elää täysillä ja rohkeasti pelkäämättä mitään. - Ei Jumalaa ei Luojaa
Seuroissa kulkee paljon vl ateisteja.
- Että silleen
Ei Jumalaa ei Luojaa kirjoitti:
Seuroissa kulkee paljon vl ateisteja.
Vl uskovaisuus ei vaadi muuta kuin sopeutumista elämäntapanormeihin.
Ei tarvitse uskoa Jumalaan, kirjoitti Rebekka Naatus.
http://freepathways.wordpress.com/2012/07/26/rebekka-naatus/ - Karvalakki
Onhan niitä jopa ateisteja vl uskovaisten mukana.
http://freepathways.wordpress.com/2009/10/10/lestadiolainen-ateisti/
ihmisen ajatuksen juoksu saattaa olla niin kummallinen.
- Ei usko kukaan
Vai elämä uskovaisena ihanaa. Valetta.
Jatkuvasti pelätä, mitä muut sanovat, haukkuvat.
Jatkuvasti puntaroita, mikä on syntiä, mikä ei.
Ainainen seuroissapakonkäynti, talkoot, työt.
ikinä ei vapaa, vainainen pelkotila...........
Siinä vl elämää, valetta, että onnellista..- mieti.
Vapaaehtoisuus pätee. Ei kukaan pakota, jos ei ole halua tai voimia töihin! Ei ole pakko.
Sitä paitsi mieti sitä, miten Jeesus totesi Martalle, tämän tullessa vetoamaan, että Jeesus nuhtelis Mariaa, kun hän ei työtä tee. Olis kaivattu keittiöapua, mutta Jeesuspa sanoi, että Maria on hyvän osan valinnut ja sitä ei häneltä pois oteta. - Nälkä tulee
mieti. kirjoitti:
Vapaaehtoisuus pätee. Ei kukaan pakota, jos ei ole halua tai voimia töihin! Ei ole pakko.
Sitä paitsi mieti sitä, miten Jeesus totesi Martalle, tämän tullessa vetoamaan, että Jeesus nuhtelis Mariaa, kun hän ei työtä tee. Olis kaivattu keittiöapua, mutta Jeesuspa sanoi, että Maria on hyvän osan valinnut ja sitä ei häneltä pois oteta.Kukapa se olisi väen ruokkinut jos Marttakin olisi laiskotellut? Minua on aina ärsyttänyt tämä tarina ja Marian laiskuus. Mokomakin siipeilijä. Martta ei kerinnyt kuuntelemaan Jeesusta kun sisarensa heittäysi lorvimaan.
- hyvä omatunto a ja o
Minä taas tykkään elää elämääni vapaana uskovaisena. Ei tarvi miettiä mitä teen tai jätän tekemättä, koska omatuntoni sen minulle sanoo. Eikä tule kukaan nokkimaan, että oletpa sinä huonosi uskomassa!
Uskon Jumalaan, enkä ry:hyn, että sekin vielä.- Huomioikaa
Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi. Älkää kiistelkö siitä mikä Jumalan on.
- Hirvensalmelta
Huomioikaa kirjoitti:
Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi. Älkää kiistelkö siitä mikä Jumalan on.
Siis mitä? Eikö tässä olekaan lupa keskustella?
- Huomioikaa
Hirvensalmelta kirjoitti:
Siis mitä? Eikö tässä olekaan lupa keskustella?
Ota rauhassa ja keskustele toki. Pyysin vain huomioimaan. Se ol mun sanomani tähän keskusteluun.
- Hirvensalmelta
Huomioikaa kirjoitti:
Ota rauhassa ja keskustele toki. Pyysin vain huomioimaan. Se ol mun sanomani tähän keskusteluun.
Kirjoitit: "Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi."
Mitä kummaa tuo tarkoittaa oikeasti? - Huomioikaa
Hirvensalmelta kirjoitti:
Kirjoitit: "Älä tuomitse ettei sinua tuomittaisi."
Mitä kummaa tuo tarkoittaa oikeasti?Sitä, että uskossaan heikon ns. tekoja tarvitsevan mielipiteen ei tarvitse ohjata koko seurakunnan mielipidettä. Vahva ei myöskään saa langettaa heikkoa. Sitä se mun ymmärryksen mukaan.
- Tyhymä kysyjä
Huomioikaa kirjoitti:
Sitä, että uskossaan heikon ns. tekoja tarvitsevan mielipiteen ei tarvitse ohjata koko seurakunnan mielipidettä. Vahva ei myöskään saa langettaa heikkoa. Sitä se mun ymmärryksen mukaan.
Mutta eihän tuossa sinun selityksessä ole tuomitsemisesta kysymys. Et voi selittää lausetta, jossa on sana "älkää tuomitko" kertomatta mikä ja missä tapahtuva tuomitseminen tuossa kielletään, ja mitä tarkoittaa se että "ettei teitä tuomittaisi". Selityksen pitäisi olal opillisesti täsmällinen eikä jättää epäselvyyksiä. Kiitos.
Just tämän takia minä en ymmärrä raamatusta mitään kun kukaan ei selitä mitään kunnolla. - Huomioikaa
Tyhymä kysyjä kirjoitti:
Mutta eihän tuossa sinun selityksessä ole tuomitsemisesta kysymys. Et voi selittää lausetta, jossa on sana "älkää tuomitko" kertomatta mikä ja missä tapahtuva tuomitseminen tuossa kielletään, ja mitä tarkoittaa se että "ettei teitä tuomittaisi". Selityksen pitäisi olal opillisesti täsmällinen eikä jättää epäselvyyksiä. Kiitos.
Just tämän takia minä en ymmärrä raamatusta mitään kun kukaan ei selitä mitään kunnolla.Älä tuomitse toisen uskoa. Pakanakansatkin elävät oman lskinsa vaikuttamina omassa tunnossa, eivätkä Kristusta tunne. Toimiessaan näin omantuntonsa ohjaamina heissä vaikuttaa Kristiksen mieli. Paavalin kirjeissä tällaisia. Tutustuppa ja kerro sitte löytykö.
- Huomioikaa
Huomioikaa kirjoitti:
Älä tuomitse toisen uskoa. Pakanakansatkin elävät oman lskinsa vaikuttamina omassa tunnossa, eivätkä Kristusta tunne. Toimiessaan näin omantuntonsa ohjaamina heissä vaikuttaa Kristiksen mieli. Paavalin kirjeissä tällaisia. Tutustuppa ja kerro sitte löytykö.
Sori kirj. Virheet. " Oman lakinsa" ja "Kristuksen mieli" tahtoi sanoa.
- Tyhymä kysyjä
Huomioikaa kirjoitti:
Älä tuomitse toisen uskoa. Pakanakansatkin elävät oman lskinsa vaikuttamina omassa tunnossa, eivätkä Kristusta tunne. Toimiessaan näin omantuntonsa ohjaamina heissä vaikuttaa Kristiksen mieli. Paavalin kirjeissä tällaisia. Tutustuppa ja kerro sitte löytykö.
Eli kun kerran pakanakin saa uskoa tavallaan, kaikki usko kelpaa Jumalalle, olipa se opillisesti mitä hyvänsä. Niinkö?
Mitä väliä silloin on esim. sillä että on luterilainen ja kuuluu kirkkoon? yhtä hyvin voi erota kirkosta ja on silti uskossa. - Huomioikaa
Tyhymä kysyjä kirjoitti:
Eli kun kerran pakanakin saa uskoa tavallaan, kaikki usko kelpaa Jumalalle, olipa se opillisesti mitä hyvänsä. Niinkö?
Mitä väliä silloin on esim. sillä että on luterilainen ja kuuluu kirkkoon? yhtä hyvin voi erota kirkosta ja on silti uskossa.Toimitko silloin omantuntosi mukaan?
- Tyhymä kysyjä
Huomioikaa kirjoitti:
Toimitko silloin omantuntosi mukaan?
Kyllä.
- Jaakoppi Herneenvars
Jos ry:n johtokunnan jäsen ottaisi sinuun yhteyttä ja ilmoittaisi että joudut nykyisellä uskollasi kadotukseen ja sinun pitää tehdä seurakunnan edessä julkiripittäytyminen ja pyytää anteeksi harhaoppejasi, sinä tekisit sen viivana. Sinä tekisit sen vaikka omatuntosi ei olisi tunnistanut että olisit harhassa.
Koska sinä et voi luopua seurakuntaasi kuulumisesta ja erottamisen uhkalla sinut saa paniikkiin kuka vaan auktoriteettiasemassa oleva vl vallankäyttäjä.
Että sellaista. Kun jumalana on yhteisö niin nänin se menee. - Sydämen parannus?
Jaakoppi Herneenvars kirjoitti:
Jos ry:n johtokunnan jäsen ottaisi sinuun yhteyttä ja ilmoittaisi että joudut nykyisellä uskollasi kadotukseen ja sinun pitää tehdä seurakunnan edessä julkiripittäytyminen ja pyytää anteeksi harhaoppejasi, sinä tekisit sen viivana. Sinä tekisit sen vaikka omatuntosi ei olisi tunnistanut että olisit harhassa.
Koska sinä et voi luopua seurakuntaasi kuulumisesta ja erottamisen uhkalla sinut saa paniikkiin kuka vaan auktoriteettiasemassa oleva vl vallankäyttäjä.
Että sellaista. Kun jumalana on yhteisö niin nänin se menee.Jopa Hemestilyyleriämmä on myöntänyt tehneensä pakotettuna parannusta "kososlaisesta hengestä", vaikka ei edes tiennyt, mistä on kysymys!
Joku saattaa olla onnellinen kuuluessaan marttakerhoon.
- Eiköhän se riitä
Juu, ei se tunne että on "onnellinen" rauhanyhdistyksellä, kerro että usko ja oppi on oikea. Mutta se voi olla hyvää elämää asianomaiselle.
- ex-vl1
Minä olin ihan tyytyväinen vanhoillislestadiolaisuudestani. Sosiaaliset piirit oli hyvin selvänä ja oli joukko johon koki kuuluvansa.
Joitakin raskaita asioita oli, erityisesti lapsiasia. Lapsia syntyi niin nopeasti, ettei mitenkään ehtinyt toipua ennen seuraavaa raskautta.
Ongelmat alkoivat silloin, kun aloin pohtia että mitä usko tarkalleen ottaen tarkoittaa. Avasin Raamatun ja etsin uskon perusteita. Kun yritin keskustella ihmisten kanssa asioista, minut torjuttiin. Muut eivät halunneet tietää mitään Raamatusta tai uskosta. Tärkeintä, että oli turvallinen olla yhteisössä.
Kun aloin pohtia uskoa, minusta tuli yhteisössä ulkopuolinen.- Yksi yksinäinen
Aivan kuin minä olisin kirjoittanut sun ajatukset:
"Kun yritin keskustella ihmisten kanssa asioista, minut torjuttiin. Muut eivät halunneet tietää mitään Raamatusta tai uskosta."
Mulle on käynyt usein näin, ja tunnen että mun ympärillä ei ole ketään jonka kanssa voisin jutella ry:llä. Lähtisin mieluiten pois jos olis rohkeutta tarpeeks. Ihan sama on elää ilman ry:tä kuin käydä siellä ja kärsiä yksinäisyydestä sekä ulkonaisesti että varsinkin hengellisesti.
Kiitos kommentistasi. - Lauma on ahtaalla
Yksi yksinäinen kirjoitti:
"Kun yritin keskustella ihmisten kanssa asioista, minut torjuttiin. Muut eivät halunneet tietää mitään Raamatusta tai uskosta."
Mulle on käynyt usein näin, ja tunnen että mun ympärillä ei ole ketään jonka kanssa voisin jutella ry:llä. Lähtisin mieluiten pois jos olis rohkeutta tarpeeks. Ihan sama on elää ilman ry:tä kuin käydä siellä ja kärsiä yksinäisyydestä sekä ulkonaisesti että varsinkin hengellisesti.
Kiitos kommentistasi."Muut eivät halunneet tietää mitään Raamatusta tai uskosta." Tuosta tulee mieleen sekin mahdollisuus, että koska ylipäätään opillinen kontrolli keskuudessamme on niin kova, ihmiset eivät ehkä uskalla enää antautua keskusteluun. Pelätään, että jos satun sanomaan jotakin sellaista, josta toinen saakin päähänsä 'huolestua'. Niin tiedä mitä siitä taas seuraa, jos hän menee kertomaan jollekin muulle 'huolestumis'epäilyistään. Monenlaista sanamagiaa kun viljellään estoitta! Kun vapaus ja rakkaus on kadonnut, ihmisistä tulee varovaisia.
- Vapaana uskova vl
Lauma on ahtaalla kirjoitti:
"Muut eivät halunneet tietää mitään Raamatusta tai uskosta." Tuosta tulee mieleen sekin mahdollisuus, että koska ylipäätään opillinen kontrolli keskuudessamme on niin kova, ihmiset eivät ehkä uskalla enää antautua keskusteluun. Pelätään, että jos satun sanomaan jotakin sellaista, josta toinen saakin päähänsä 'huolestua'. Niin tiedä mitä siitä taas seuraa, jos hän menee kertomaan jollekin muulle 'huolestumis'epäilyistään. Monenlaista sanamagiaa kun viljellään estoitta! Kun vapaus ja rakkaus on kadonnut, ihmisistä tulee varovaisia.
....Kun vapaus ja rakkaus on kadonnut, ihmisistä tulee varovaisia.
Kuuleppa! Syntiä onkin hyvä varoa. Mutta uskovaisen vapaus on syntien anteeksi saamisessa yksin armosta ja se tapahtuu Jumalan valtakunnassa. Yhä tänäkin päivänä! - hyvä omatunto a ja o
Vapaana uskova vl kirjoitti:
....Kun vapaus ja rakkaus on kadonnut, ihmisistä tulee varovaisia.
Kuuleppa! Syntiä onkin hyvä varoa. Mutta uskovaisen vapaus on syntien anteeksi saamisessa yksin armosta ja se tapahtuu Jumalan valtakunnassa. Yhä tänäkin päivänä!"Mutta uskovaisen vapaus on syntien anteeksi saamisessa yksin armosta ja se tapahtuu Jumalan valtakunnassa. Yhä tänäkin päivänä!"
Tuota en sitten yhtään ymmärrä! Miten vain se porukka on oikeutettu antamaan syntejä anteeksi, joka on oman pesänsä yltä päältä liannut? - Ex-vl1
Yksi yksinäinen kirjoitti:
Kiitos kommentistasi.Minä olen löytänyt aidon hengellisen yhteisön liberaaleista vl:stä sekä ex-vl:stä. Keskustelemme Raamatusta avoimesti eikä toisen mielipiteitä tuomita. Yhteinen tausta yhdistää.
Toki ihan muista taustoistakin olevien kanssa voi keskustella.
Minulla hengellinen elämä helpottui, kun otin liikkeeseen etäisyyttä. Eihän sitä tarvitse edes tehdä aluksi mitenkään julkisesti. Läheisten reaktio toki pelottaa. Ajan kanssa on itse helpompi seistä omilla jaloilla eikä muiden ymmärtämättömyys enää haittaa niin paljoa. - Pedofiliaopit:(
Ex-vl1 kirjoitti:
Minä olen löytänyt aidon hengellisen yhteisön liberaaleista vl:stä sekä ex-vl:stä. Keskustelemme Raamatusta avoimesti eikä toisen mielipiteitä tuomita. Yhteinen tausta yhdistää.
Toki ihan muista taustoistakin olevien kanssa voi keskustella.
Minulla hengellinen elämä helpottui, kun otin liikkeeseen etäisyyttä. Eihän sitä tarvitse edes tehdä aluksi mitenkään julkisesti. Läheisten reaktio toki pelottaa. Ajan kanssa on itse helpompi seistä omilla jaloilla eikä muiden ymmärtämättömyys enää haittaa niin paljoa.Nämä SRK:n pilkkaamat "liberaalit" vastustavat lastenraiskaamisoppeja, joten he ovat koko ajan yhteisönsä hampaissa.
- ikävä totuus
Vanhoillislestadiolaisilla ei ole rakkaussuhdetta Kristukseen ja hänen kauttaan Jumalaan.
Sen sijaan heillä on sairas riippuvuussuhde yhteisöönsä.
Eikä vl ole ainoa lestadiolainen joukko jossa on tämä sama tilanne. Kristuksen henki ja Jumalan rakkaus ei ohjaa ihmistä, vaan elämän ohjaaminen tapahtuu hierarkisesti liikkeen johtoryhmästä alaspäin ja saa voimansa manipulaatiosta.
Sosiaalinen riippuvuus, pelko, pakko, syyllisyys ja häpeä ovat ne voimat jotka vanhoillislestadiolaisuutta pitävät koossa.- Kristitty on vapaa
Manipulaatio tapahtuu rikkomalla ihmisen oma minuus ja tahto.
Tämä rikkominen tapahtuu halveksimalla ja mitätöimällä ihmisen yksilöllisyyttä ja Jumalalta saatuja armolahjoja.
Rikottu turvaton pelkäävä ihminen on valmis seuraamaan "avuliasta ja rakastavaa" taluttajaansa liekanarussa.
- etsin ja löysin.
Voi kun niitä turvattomia on tässä maailmassa paljon,ei niitä kaukaa tarvitse hakea.Miten ei VL valittaa yksinäisyyttään vaikka maailma ympärillä pyörii ja hyörii ja heitä on paljon.Kukaan ei minua ohjaa,elämäni on tasapainoista kun on paljon läheisiä ystviä.On aina ihmisiä joille voi soittaa ja mennä käymään.Ihmistä ei ole tehty yksin olemaan,tosin on heitäkin jotka ovat erakoita eivätkä halua ihmisten kanssa olla paljon tekemisissä. En kuulu heihin,olen omistanut laajan ystäväpiirin jo nuoruudestani alkaen. Nyt joku tietysti sanoo olet kasvanut siihen.Kotini ei ollut VL vaan läysin tämän uskon pitkien etsintöjen jälkeen.
- onnellinen vl
Sinullahan 6 19 on vara valita vaikka koko maailman uskonnoista yksi tai montakin tai olla vaikka ateisti.Eiköhän kuitenkin sielusi pohjalla kangerra se mitä olet menettänyt muuten et roikkuisi täällä ja kirjoittelisi negatiivistä uskovaisista.Kyllä saa olla muuta elämää ja paljonkin,turha sinun on syntilistoihin vedota.Tule hyvä ystävä takaisin .huomaan kirjoituksestasi et ole onnellinen vaikka niin todistelet.
- 6+19
Sinä yrität taas - vl:en tapaan- siirtää keskustelun asioista henkilöön. Et voi rehellisyyden nimissä kieltää, että kaikki kirjoittamani on totta: syntilistat ja yksimielisyyteen pakottaminen hoitokokousten voimalla on täysin totta tämänkin päivän vl-liikkeessä.
Olisit edes rehellinen. Vl-liike tuhoaa ihmisiä.
Ja mitä onnellisuuteeni tulee, niin vl-liikkeestä lähteminen on ollut elämäni paras päätös! Olen ollut suorastaan euforisen onnelinen, kun pääsin vl-liikkeestä eroon. - ajattelepa
6+19 kirjoitti:
Sinä yrität taas - vl:en tapaan- siirtää keskustelun asioista henkilöön. Et voi rehellisyyden nimissä kieltää, että kaikki kirjoittamani on totta: syntilistat ja yksimielisyyteen pakottaminen hoitokokousten voimalla on täysin totta tämänkin päivän vl-liikkeessä.
Olisit edes rehellinen. Vl-liike tuhoaa ihmisiä.
Ja mitä onnellisuuteeni tulee, niin vl-liikkeestä lähteminen on ollut elämäni paras päätös! Olen ollut suorastaan euforisen onnelinen, kun pääsin vl-liikkeestä eroon.Sinä 16 19 sinusta henkii katkeruus ja paha olo.Vain yksin jokainen vastaa omasta kohdastaan,ei yhteisönä.En elä kenekään muun elämää kuin omaani ja tämä elämä jota elän on elämisen arvoista.Jokainen vääryyden tekijä vastaa tekemisistään jos ei ennen niin ainakin kerran Jumalan edessä,sinäkin 16 19.
- 16+19
ajattelepa kirjoitti:
Sinä 16 19 sinusta henkii katkeruus ja paha olo.Vain yksin jokainen vastaa omasta kohdastaan,ei yhteisönä.En elä kenekään muun elämää kuin omaani ja tämä elämä jota elän on elämisen arvoista.Jokainen vääryyden tekijä vastaa tekemisistään jos ei ennen niin ainakin kerran Jumalan edessä,sinäkin 16 19.
Olet näköjään poistattanut viestini, taisi osua ja upota? :)
Viestissäni siis sanoin, vl-liikkeen "yhteisöllisyys" on ota-tai-jätä -yhtisöllisyyttä: joko noudatat syntilistaa tai tulet heitetyksi ulos. Vl-liikkeessä siis yhteisöllisyyttä ja yksimielisyyttä pidetään yllä hoitokokousten voimalla vielä nykypäivänäkin.
Vl-yhteisössä pärjäävät vain sellaiset ihmiset, joka eivät halua/osaa/uskalla ajatella itse.
Itsenäisestä ajattelusta joutuu vl-yhteisössä silmätikuksi, eristetyksi, ilkeiden juorujen kohteeksi. Näillä keinoilla sekä hoitokokousten avulla toisinajattelijan psyyke murretaan.
Lisäksi sanoin, etten ole koskaan tuntenut oloani niin yksinäiseksi kuin vl-liikkeen piirissä, koska vl-ihmisiin ei voi luottaa edellä mainituista syistä.
Jokainen rehellinen ihminen, joka tuntee vähänkään vl-liikettä myöntää tämän.
Sinä 'ajattelepa' et taida olla kovin rehellinen? - pilattu palsta
16+19 kirjoitti:
Olet näköjään poistattanut viestini, taisi osua ja upota? :)
Viestissäni siis sanoin, vl-liikkeen "yhteisöllisyys" on ota-tai-jätä -yhtisöllisyyttä: joko noudatat syntilistaa tai tulet heitetyksi ulos. Vl-liikkeessä siis yhteisöllisyyttä ja yksimielisyyttä pidetään yllä hoitokokousten voimalla vielä nykypäivänäkin.
Vl-yhteisössä pärjäävät vain sellaiset ihmiset, joka eivät halua/osaa/uskalla ajatella itse.
Itsenäisestä ajattelusta joutuu vl-yhteisössä silmätikuksi, eristetyksi, ilkeiden juorujen kohteeksi. Näillä keinoilla sekä hoitokokousten avulla toisinajattelijan psyyke murretaan.
Lisäksi sanoin, etten ole koskaan tuntenut oloani niin yksinäiseksi kuin vl-liikkeen piirissä, koska vl-ihmisiin ei voi luottaa edellä mainituista syistä.
Jokainen rehellinen ihminen, joka tuntee vähänkään vl-liikettä myöntää tämän.
Sinä 'ajattelepa' et taida olla kovin rehellinen?en ymmärrä tätä valtavaa poistamisvimmaa palstalla. Keskusteluista tulee omituisia ja tärkeitä havaintoja jää koko ajan pois.
- SRK osaa vaientamise
pilattu palsta kirjoitti:
en ymmärrä tätä valtavaa poistamisvimmaa palstalla. Keskusteluista tulee omituisia ja tärkeitä havaintoja jää koko ajan pois.
SRK on tottunut toimimaan taustavaikuttajana ja sensuroimaan sitä sun tätä. Nähtinhän tämä Kalevan vaientamisyrityksessäkin. Sama on onnistunut Siikajoki-lehden vaientamisessa, samoin kuin Pirkka-lehdenkin vaientaminen onnistui...
- omissa oloissaan
Ylimainostettua tuo vl-yhteisöllisyys. Yhteisöllisyys oikein ymmärrettynä antaa ihmiselle myös mielipidevapauden. Sitä vl-yhteisöllisyydessä ei ole. On vain 'on ihanaa olla uskomassa'.
- Ehdollnen rakkaus...
Vanhoillislestadiolainen uskonto perustuu ehdolliseen rakkauteen. Jos olet kaikesta samaa mieltä kuin SRK on määrännyt ja yhteisö ymmärtänyt, rakastamme sinua. Jos esimerkiksi tuomitsen vl-lastenraiskaamisen, sinut savustetaan yhteisöstä pihalle kuten Johanna Hurtigille tehtiin!
- Pauli Koivumies
"""Mutta uskovaisen vapaus on syntien anteeksi saamisessa yksin armosta ja se tapahtuu Jumalan valtakunnassa. Yhä tänäkin päivänä!"""
Paljon sitä saarnataan synnit synneiksi myös monissa muissa uskonyhteisöissä ja saarnataan "Jeesuksen nimessä ja veressä" synnit anteeksi, mutta se ero touhuissa on, että kun saarnataan synnit anteeksi "Jeesuksen nimessä ja veressä", niin vanhoillislestadiolaisuudessa se tarkoittaa yksinkertaisimmillaan puhujan nimen voimasta kun taas muissa uskonliikkeissä Jeesuksen Kristuksen nimen voimasta. - Jasperjesper
Aloittajalle, mukavaa että sinulla on hyvin. Mutta maailmankuvasi tuntuu suoraansanottuna hämästyttävän mustavalkoiselta. Näet vai ääripäät ja omasta perspektiivistäsi.
Olen entine vl. Jätin yhteytenne, koska oppi ei ollut Raamatun mukaista, vaan kovin ihmisen rakentamaa. Ymmärrän kyllä, mitä tarkoitat yhteisöllisyydellä. Mutta nyt vuosikymmenten jälkeen voin sanoa, että lähtö joukostanne osoittautui elämäni onnellisimmaksi valinnaksi. Minulla on hyvä perhe ja asiat muutenkin niin hyvin kuin olla voi. Ystäviä on paljon jne.
Tiedän kokemuksesta, että teillä on tapana keksiä minunkinlaisille jokin selitys, että on se katkera kuitenkin tai kaipaa se kuitenkin takaisin, jne. Ei niin ei, ei ja kerran vielä ei. Mutta en toki voi kieltää teitä keksimästä lohdutuksia itsellenne. Mutta siis kiellätte, etteikö yhteytenne ulkopuolella voisi olla onnellista elämää. Miten vain, mutta kyllä voi, ja on. Sillä erotuksella, että nykyään kukaan ei määrää minua, miten tulee elää ja uskoa, eikä keksi uusia syntejä. Siis ei kahlitse.- Typeryys riitti!
Samat sanat.
Minulle riitti, kun huomasin, ettei VL.lle riitä kymmenen käskyä, vaan pitää vielä olla oma syntilista. Vielä kehtaavat sanoa syntilistaansa armoneuvoiksi. Raamatun kolmesta armoneuvosta ei tunnu tietävän kukaan mitään ! - SRK tuhoaa ihmisiä.
Typeryys riitti! kirjoitti:
Samat sanat.
Minulle riitti, kun huomasin, ettei VL.lle riitä kymmenen käskyä, vaan pitää vielä olla oma syntilista. Vielä kehtaavat sanoa syntilistaansa armoneuvoiksi. Raamatun kolmesta armoneuvosta ei tunnu tietävän kukaan mitään !Itse kärsin erittäin paljon hoitokokouksissa, joissa jouduimme olemaan pikkulapsista lähtien aamuyölle saakka kuuntelemassa kun arvostamiamme ja rakastamiamme vanhuksia itketettiin ja nöyryytettiin. Kun SRK ja Ry:mme laajensivat 80-luvulla hoitokokoukset oskemaan myös poikia ja nuoria miehiä, poistuin takavasemmalle.
VL-aikani "perintönä" sain järkähtänättömän oikeudentunnon, enää en anna kenenkään enemmän valtaa omaavan kiduttaa ketään toista ihmistä, kuten siellä jousuin toistakymmentä vuotta katselemaan! - Jasperjesper
SRK tuhoaa ihmisiä. kirjoitti:
Itse kärsin erittäin paljon hoitokokouksissa, joissa jouduimme olemaan pikkulapsista lähtien aamuyölle saakka kuuntelemassa kun arvostamiamme ja rakastamiamme vanhuksia itketettiin ja nöyryytettiin. Kun SRK ja Ry:mme laajensivat 80-luvulla hoitokokoukset oskemaan myös poikia ja nuoria miehiä, poistuin takavasemmalle.
VL-aikani "perintönä" sain järkähtänättömän oikeudentunnon, enää en anna kenenkään enemmän valtaa omaavan kiduttaa ketään toista ihmistä, kuten siellä jousuin toistakymmentä vuotta katselemaan!Kas kirjoitat kuin minun kokemuksista. Oli muuten aivan ihmeellinen ihmisjahti. Monissa hoitokokouksissa minäkin lapsena olin ja aivan kauheuksia näin. Mutta tiedämmehän me sen, että ihminen on niin äärettömän ahne vallalle. vallankäyttöähän se oli. Toivottavasti olet hyvin jaksanut noiden asioiden kanssa. Itse en pidä yhteyttä niihin sukulaisiin, jotka hymistelevät ja puolustelevat hoitokokouksia. Siis se on sitä, mitä kirjoitit oikeudenmukaisuudesta. Vl:llä on niin paljon epäoikeudenmukaisuutta. Kaikki vl:t eivät kuitenkaan puolustele hoitokokouksia, se kannattaa muistaa.
- PAKKO uskoa kaikki!
Jasperjesper kirjoitti:
Kas kirjoitat kuin minun kokemuksista. Oli muuten aivan ihmeellinen ihmisjahti. Monissa hoitokokouksissa minäkin lapsena olin ja aivan kauheuksia näin. Mutta tiedämmehän me sen, että ihminen on niin äärettömän ahne vallalle. vallankäyttöähän se oli. Toivottavasti olet hyvin jaksanut noiden asioiden kanssa. Itse en pidä yhteyttä niihin sukulaisiin, jotka hymistelevät ja puolustelevat hoitokokouksia. Siis se on sitä, mitä kirjoitit oikeudenmukaisuudesta. Vl:llä on niin paljon epäoikeudenmukaisuutta. Kaikki vl:t eivät kuitenkaan puolustele hoitokokouksia, se kannattaa muistaa.
Niinpä, mutta jos et hyväksy kaikkia oppeja, olet "laiteilla" eli vähän niin kuin ulkona jumalanvaltakunnasta. Osa sukulaisistani hyväksyy kaiken, mitä ylhäältä annetaan ja osa ei, mutta silti he jatkavat seuroiss käymstä ja jumalanterveellä tervehtimistä -myös hoitomiesten. Koska he luulevat joutuvansa helevettiin jos "kieltävät uskonsa" hoitokokousjulmuuteen ja rikosten rippisalailuun!
- Ansaintalogiikka
Typeryys riitti! kirjoitti:
Samat sanat.
Minulle riitti, kun huomasin, ettei VL.lle riitä kymmenen käskyä, vaan pitää vielä olla oma syntilista. Vielä kehtaavat sanoa syntilistaansa armoneuvoiksi. Raamatun kolmesta armoneuvosta ei tunnu tietävän kukaan mitään !Se syntilista tarvitaan juuri siksi, kun ei kukaan pysty täyttämään käskyjä, mutta ihminen joka on luonnoltaan aina kauppias, haluaa itse antaa jotain Jumalalle maksuksi ja ansaita taivaspaikan.
http://freepathways.wordpress.com/2011/08/23/kaskyt/
- turhaa touhua
Hoitokokouksia ei kukaan puolustele jos joku niin tekee hän on ehdottomasti väärässä.Toivon että kaikki vääryydet tulisi lain rangaistavaksi ja vaikka kiven sisälle.Tehkää rikosilmoitus kun tiedätte nimiä keitä ne koskee ja samoin pedofiiliat.Turhaa niitä on täällä puida ei se mitään auta.vastaamme vain omasta uskostmme ja omista asioistamme.Aivan turhaa teidän on syyllistää koko porukkaa johon kuuluu 100.000 henkeä.
- hyvä omatunto a ja o
"Hoitokokouksia ei kukaan puolustele jos joku niin tekee hän on ehdottomasti väärässä."
Ohoh, kysäseppä esim. Tuomas Hänniseltä, niin ei löydy hoitokokouksista vikaa!!! - 23kk1
"Hoitokokouksia ei kukaan puolustele jos joku niin tekee hän on ehdottomasti väärässä." Nyt lipsahti vl-vale taas.
Hyvin moni puolustelee hoitokokouksia minunkin lähipiirissä. VLiä kaikki tietenkin. Siitä en sitten voi kinastella, ovatko he oikeassa tai väärässä. Vahva usko teillä on kuitenkin toisiinne.
- umast
Vaikka olenkin VL niin en voi yhtyä aloittajaan. Koen mitä suurinta yksinäisyyttä juuri Ry:llä. Liikkeen ulkopuolella minulla on parempia kavereita. Rauhanyhdistyksellä kyllä kuulen jumalan sanaa mutta siihen se mi9nun osalta yhteisöllisyys valitettavasti jääkin.Tämän päivän VL yhteislöllisyys on valitettavasti juuri se juorujen pesä jossa pikkuhiljaa jokaisesta jäsenestä luodaan profiili. Yhteisöön pääsy vaatii koodiston täyttämistä. Jotta pääset yhteisöön ei riitä että on synnit anteeksi. kirjoittamattomien sääntöjen täytyy toteutua. Voisi kuvitella että yhteisössä avoimuus kukoistaa mutta ei. On tavallaan pinnan alla olevia asioita joista ei vaan voi puhua. Henkilö joka ei täytä käyttätymismallia, pukeutumiskoodistoa tai jollain muulla tavoin poikkeaa massasta pidetään vähintäänkin outona. Tiedän tapauksia jossa täysin terveitä ihmisiä pidetään yhteisössä henkisesti sairaina tai jopa vammaisena pelkästään sen takia että on jokin ulkoinen erityispiirre.
- Vapaana kahleista
Oli rehellinen kirjoitus Umast nimimerkillä.
Aivan samaa tunsin, ennenkuin jätin koko lahkon. Kun tuollaista kokee, tulee kysyneeksi, missä on uskomisen ilo ja keskinäinen rakkaus.
Kaiken syynä on mielestäni se, että jokaisen pitää RY:llä niin kovin näytellä uskovaista, pelätä jatkuvasti, olenko hyväksytty, täytänkö normit, joita tekojen oppi vaatii. Aivan, kuin oltaisiin seurakunnalle tilivelvollisia. - hyvä omatunto a ja o
"Liikkeen ulkopuolella minulla on parempia kavereita."
Ja ajatteleppa sitä tilannetta, mikä meillä oli ennen, ei saanut olla ulkopuolisia kavereita, saati ystäviä!
Kaikin puoli kieroon kasvattava liike, jossa viihtyy vain vahvat ja omahyväiset. - Ei kiinnosta
Vapaana kahleista kirjoitti:
Oli rehellinen kirjoitus Umast nimimerkillä.
Aivan samaa tunsin, ennenkuin jätin koko lahkon. Kun tuollaista kokee, tulee kysyneeksi, missä on uskomisen ilo ja keskinäinen rakkaus.
Kaiken syynä on mielestäni se, että jokaisen pitää RY:llä niin kovin näytellä uskovaista, pelätä jatkuvasti, olenko hyväksytty, täytänkö normit, joita tekojen oppi vaatii. Aivan, kuin oltaisiin seurakunnalle tilivelvollisia.Kyllä, siellä on joku omituinen nokkimisjärjestys ja selän takana pahan puhuminen on vilkasta.
- Eristäminen toimii..
Ei kiinnosta kirjoitti:
Kyllä, siellä on joku omituinen nokkimisjärjestys ja selän takana pahan puhuminen on vilkasta.
VL-"rakkaus" on ehdollista. Jos pidät turpasi kiinni ja alistut kaikkeen, mitä ylhäältä annetaan, olen "rakkaudessa", mutta jos kritisoit yhtään mitään, olen ulkona tai vähintään "laiteilla". Kummastakin seuraa sosiaalinen eristäminen jo pelkästään siksi, ettei kukaan uskalla oman maineensa menettämisen pelossa olla "eriseuraisen" tai "remonttiryhmäläisen" kanssa tekemisissä!
- ystäviä on
Voi hyvänen aika täytyy ihan nauraa,minulla on paljon ei uskovaisia ystäviäkin ja koko sukuni on ulkopuolisia vl.yhteisölle. Lähes joka päivä pidetään yhteyttä useamman ihmisen kanssa.Missä ajassa sinä herjaaja elät?
- Erityyppi
Ilku ihan rauhassa. Mutta elimme vanhoillislestadiolaisessa yhteisössä lapsuutemme ja nuoruutemme 1970- ja 80-luvuilla. Silloin meitä kiellettiin pitämästä ystäviä yhteisön ulkopuolelta. Jos asiat ovat sen jälkeen muuttuneet, ei voi mitään.
- hyvä omatunto a ja o
Minunkin puolesta voit ilkkua ihan rauhassa! Ei satuta enää, kun olen päässyt irti noin sairaasta lahkosta.
Vai oliko sekin meidän tavallisten uskovaisten syy silloin aikoinaan, kun mitään yhteyttä ei saanut olla ns. uskottomien kanssa?
Mätä lahko, joka keksii sääntöjä omien tarpeittensa mukaan.
- Balanssi
Mukavaa että on tullut vastauksia. Mutta on tosi tosi surullista lukea monen mielessä hautomaa katkeruutta. Eiköhän elämänilo ja elämän tarkoitus löytyisi paremmin elävästä uskosta ja myönteisestä asenteesta. Muiden virheissä elämisestä ei tule kellekkään hyvä mieli. Kristillisyys on vanhurskautta, rauhaa ja iloa...
- guh9ssjsk
korjaan: kristillisyys on vanhanaikaista, ihmeellistä hissuttelua ja tyhjän palvomista.
- Ex-vl1
Balanssi on oikeassa, että uskon tulisi olla vanhurskautta, rauhaa ja iloa.
Juuri tästä syystä aloin havahtua, ettei vl voi olla sitä oikeaa uskoa. - Jo pois päässyt
Jotenkin omahyväisen kirjoitustapasi läpi paistaa epävrmuus. Joudut todistelemaan asioita, mahdollisesti myös itsellesi. Yhteisössännehän se ei ole miodistella pitää, päivästä toiseen.
- Ex-vl2
Ex-vl1 kirjoitti:
Balanssi on oikeassa, että uskon tulisi olla vanhurskautta, rauhaa ja iloa.
Juuri tästä syystä aloin havahtua, ettei vl voi olla sitä oikeaa uskoa.Vieläköhän olisi elämä balanssissa, jos olisit ollut kärpäsenä näissä lahkosi hoitokokouksissa??? Ajattele, aikuiset miehet sekosi niin, että eräskin vl-kirkkoherra otti yöllisen hoitokokouksen jälkeen haulikon ja ampui itsensä! Ja eräskin ison perheen isä, meni junan alle, kun uskonveljet ja -sisaret olivat tuominneet hänen uskonsa vääräksi!
Mutta vastuu on vielä SRK:lla kantamatta näistä kaikista, jokaisesta erikseen!!!
Sitten muka paasaatte, että siitä teidät tunnetaan että te rakkauden keskenänne pidätte! Voi kunpa edes älyäisitte, että juuri nuo asiat panee miettimään, että olette syvällä synnin suossa. - Edelleen vl...
Ex-vl2 kirjoitti:
Vieläköhän olisi elämä balanssissa, jos olisit ollut kärpäsenä näissä lahkosi hoitokokouksissa??? Ajattele, aikuiset miehet sekosi niin, että eräskin vl-kirkkoherra otti yöllisen hoitokokouksen jälkeen haulikon ja ampui itsensä! Ja eräskin ison perheen isä, meni junan alle, kun uskonveljet ja -sisaret olivat tuominneet hänen uskonsa vääräksi!
Mutta vastuu on vielä SRK:lla kantamatta näistä kaikista, jokaisesta erikseen!!!
Sitten muka paasaatte, että siitä teidät tunnetaan että te rakkauden keskenänne pidätte! Voi kunpa edes älyäisitte, että juuri nuo asiat panee miettimään, että olette syvällä synnin suossa.Kun menneisyydestä kuulee eli niistä hoitokokouksista niin sitä kysyy mikähän mahtaa olla seuraava hullutus johon hurahdetaan. Minua vähän pelottaa että ei ihan kaikki ola ollut oikeaa silloin...
- suossa olet
Ex-vl2 kirjoitti:
Vieläköhän olisi elämä balanssissa, jos olisit ollut kärpäsenä näissä lahkosi hoitokokouksissa??? Ajattele, aikuiset miehet sekosi niin, että eräskin vl-kirkkoherra otti yöllisen hoitokokouksen jälkeen haulikon ja ampui itsensä! Ja eräskin ison perheen isä, meni junan alle, kun uskonveljet ja -sisaret olivat tuominneet hänen uskonsa vääräksi!
Sitten muka paasaatte, että siitä teidät tunnetaan että te rakkauden keskenänne pidätte! Voi kunpa edes älyäisitte, että juuri nuo asiat panee miettimään, että olette syvällä synnin suossa.Ex-vl etkö voisi noista asioista tehdä poliisitutkinnan,ei se ketään hyödytä jos täällä katkeruutasi vain purat.Taidat olla itse vielä syvemmällä suossa,kirjoituksesi paljastaa sen.
- omakohtainen valinta
Jo pois päässyt kirjoitti:
Jotenkin omahyväisen kirjoitustapasi läpi paistaa epävrmuus. Joudut todistelemaan asioita, mahdollisesti myös itsellesi. Yhteisössännehän se ei ole miodistella pitää, päivästä toiseen.
Uskominen kuten me vl on vapaaehtoista minua ei ole kukaan koskaan pakottanut, ja olen vapaasti saanut uskoa, kukinhan uskoo vain omalta kohdaltaan, kaikki valitsevat oman tiensä kulkea. Suomessahan on uskonnonvapaus ainakin viellä.
- Vapauttako?
omakohtainen valinta kirjoitti:
Uskominen kuten me vl on vapaaehtoista minua ei ole kukaan koskaan pakottanut, ja olen vapaasti saanut uskoa, kukinhan uskoo vain omalta kohdaltaan, kaikki valitsevat oman tiensä kulkea. Suomessahan on uskonnonvapaus ainakin viellä.
Siksikö poistatatte eriävät mielipiteet?
Mitä uskonnonvapautta sellainen on? - Toten
suossa olet kirjoitti:
Ex-vl etkö voisi noista asioista tehdä poliisitutkinnan,ei se ketään hyödytä jos täällä katkeruutasi vain purat.Taidat olla itse vielä syvemmällä suossa,kirjoituksesi paljastaa sen.
En ole tuo äskeinen kirjoittaja, mutta kysyn silti: mistä kaikesta täytyisi rikosilmoitus tehdä? Kaikista niistä asioista, joita kritisoimme? Oletko sinä katkera aina kun kritisoit? Teetkö myös rikosilmoituksen kaikesta, mikä ei ole mieleistäsi?
Tämä palsta on yhä edelleen sitä varten, että keskustellaan vanhoillislestadiolaisuuteen liittyvistä ilmiöistä, hyvistä ja huonoista, tulevista ja olleista. Ja hyvä niin. Siispä koita kestää, myös kritiikki. Hoitokokoukset eivät ole mitenkään huono aihe kritisoida. Mutta teillä tunnetusti on tapana hyshyslakaistamatonalle epämiellyttävät asiat.
Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi762539On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole492536Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732402Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672200Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321897Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051749Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko241221Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411045Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59965