Opel Astra -94 1.6 MOOTTORIVALO PALAA

Opiskelija-94

Elikkä tänään olen ajanut kyseisellä autolla aivan normaalisti kauppaan. Kun auton parkkipaikalla käynnistin, syttyi oranssi merkkivalo, jonka kotona tarkastin moottorivaloksi. Mistä mahdollisesti voisi olla kyse? Onko autolla mahdollista vielä ajaa, koska auton ohjekirjassa kehotetaan menemään suoraan korjaamolle ja välttämään autolla ajamista. Olen kuitenkin opiskelija eikä minulla ole varaa maksaa kalliita moottorivika-korjauksia.

19

4865

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • a(2)

      Kyllä tuolla todennäköisesti voi ainakin jonkinaikaa ajaa, tämä siis jos vikavalo palaa myös seuraavan kerran, jos vikavalo ei enää pala ei siitä kannata huolestua.

      Mutta jos valo palaa edelleen kannattaa tuo vika ainakin selvittää, lukemalla vikakoodit, sen voi tehdä mikavaan korjaamo, tai joku vähän enemmän autoista tietävä kaveri vaikka parkkipaikalla.

    • Korjailija

      Varmaan lambda-anturi vanhuuttaan kärähtäny. Korvike lambdan saa alle 30
      ekee, vaihto on aika helppo.
      Kannattaa laittaa kuntoon lähi aikoina niin ei vahingoita kattia.

    • tuutorin neuvo

      Ei niitä varoitusvaloja ole turhan takia sinne rakennettu. Kukaan ei voi varmasti sanoa enne kuin asia on tutkittu. Noloa olisi jos autosi hajoaisi juuri sen takia, että ajoit sillä vaikka varoitettiin. Ei opiskelijalla ole varaa olla tyhmä??

    • 462477373734

      Mahdotonta sanoa mikä vikana jos ei ole mitään erityisiä käyntihäiriöitä. Yllä mainittu lambda on vain yksi monesta mahdollisuudesta (jos Opelissa ei ole lambdalle erillistä varoitusvaloa).

      Jos ei itse osaa lukea vikakoodeja niin voi ainakin koittaa irottaa akun vähintään minuutiksi jotta vikakoodit nollaantuvat. Tällöin vikavalo voi sammua jos se on alkanut palaamaan jostain tilapäisestä häiriöstä.

      Mutta tällaista se auton omistaminen on, vaikka oliskin opiskelija. Jos ei itse osaa korjata niin ei siinä muuta vaihtoehtoa ole kuin viedä korjaamolle. Jos ohjekirjassa sanotaan että ajoa kannattaa välttää, niin ajamalla satasen korjaus voi muuttua tonnin remontiksi.

    • kokemusta..

      Akku kaapeleiden irrottaminen ei AUTA

      • 462477373734

        Kyllä vikailmoitukset joissakin autoissa nollaantuu kun irrottaa akun, tiedän kokemuksesta. Jos on edelleen vikaa kun kytkee akun takaisin niin sittenhän se vikavalo syttyy taas joko heti tai hetken päästä. Mutta tuolla voi kokeilla olisko ollu joku tilapäinen häiriö.


      • Luulotautinen tietäm
        462477373734 kirjoitti:

        Kyllä vikailmoitukset joissakin autoissa nollaantuu kun irrottaa akun, tiedän kokemuksesta. Jos on edelleen vikaa kun kytkee akun takaisin niin sittenhän se vikavalo syttyy taas joko heti tai hetken päästä. Mutta tuolla voi kokeilla olisko ollu joku tilapäinen häiriö.

        Joissain autoissa nollautuu, akun irroittamalla. Joissain autoissa ei ole vikavaloja laisinkaan.
        Työni puolesta tiedän että tässä mainitussa autossa vikakoodit nollautuu ainoastaan testerillä.
        Paljon on täälläkin näitä jotka luulevat, eivät vaan tiedä.


    • tuttu juttu

      No itselläni oli aikanaan 1.6 astra vm.95 oli ekoja 16v koneita.

      Ostin auton uutena ja siinä oli lähes uudesta asti sama vika ja vika oli niin kauan kuin auto minulla oli.

      Huollossa tehtiin vaikka mitä mm. ajotietokonekin vaihdettiin 2kertaa ja koskaan vika ei hävinnyt.

      Ei pahalla mutta koskaan en ole yhtä huonoa autoa omistanut. 12 uutta autoa ostaneena ko. auto osoitti ettei ikinä opelia enää.

      Sinänsä toi valon palaminen ei aiheuttanut mitään nykimisiä tai muutakaan hommaa, harmitti vaan kun uudessa autossa merkkivalo paloi sattui, huollossa sanoin että voisko ottaa polttimon pois-nauroivat että se on tärkeä valo- joo todella tärkeä sellainen merkkivalo joka elää ihan omaa elämäänsä.
      Toinen hyvä vika oli autossa kun oli paljon pakkasta niin puhaltimen moottori ei lähtenyt käymään(uusittiin moneen kertaan), piti ottaa ilmanottoritilä pois ja sormella pyöräyttää moottoria että sai sen pyöriin, ilmeisesti se jäätyi yön aikana sen verran ettei jaksanut pyörähtää ja kun moottori sijaitsi ulkopuolella autossa.

      • sitroen.

        Kovinpa on sinulle sattunut huonoja autoja kun 12 olet jo joutunut uutena ostamaan.
        Minä ostin toki vain kaksi uutena ja sitten kaksi käytettynä. Nykyisin ajan sillä toisella käytettynä ostetulla. Valmistettu Ranskassa elokuussa 1989. Ja toimii vaikka ei ole vaihdeltu vesipumppuja eikä pakkasnesteitä eikä jarrunesteitä.
        Eikä ole merkkivalot turhaan palaneet eikä puhaltimet jumitelleet.

        Ehkä sinunkin kannattaisi vaihtaa merkkiä?


    • Opiskelija-94

      Kiitos kaikille viestiä laittaneille!
      Moottorivalo syttyy vain silloin kun auto on tyhjäkäynnillä, ei muuten. Voin ajaa vaikka kuinka pitkän matkan mutta sitten kun antaa olla tyhjäkäynnilla moottorivalo syttyy.. :D Onko mahdollista että tuon valon takia ei pääse katsastuksesta läpi, niin joku sanoi? Korjaukset luultavasti tulee paljon kalliimmaksi et parempi ostaa toinen auto. Auto kuitenkin on jo 18-vuotta vanha.

      • Saattaa kaasuläpän asentotunnistin oireilla.
        Kyseessähän moottorin sähköjärjestelmähäiriön merkkivalo.


      • Mulla oli
        delfin84 kirjoitti:

        Saattaa kaasuläpän asentotunnistin oireilla.
        Kyseessähän moottorin sähköjärjestelmähäiriön merkkivalo.

        Saattaa olla aktiivihiilisäilönohjausventtiilin maavika.


      • Mulla oli kirjoitti:

        Saattaa olla aktiivihiilisäilönohjausventtiilin maavika.

        Syitä onb monia, jotka sytyttää tuon valon..


    • matti­­

      Moottorin vikavalon palaminen on hylkäysperuste katsastuksessa.

    • ounouooppeli

      Egr venttiilli..se se on aina.

    • opel mies

      ei nois oo egr venttiiliä

    • Kadett B

      Saattaapa olla että on moottoriöljy vähissä.
      Tarkistapa sillä tikulla seltä konehuoneesta onko öljyä koneessa

      Moottororin öljyvalon loistaminen tuhoaa kyllä moottorin. Mutta siitä selviää lisäämällä moottoriöljyä. Maksaa 5-10€ /pullo, yksi pullo riittää.

      • Tuon kommentin perusteella tietämyksesi autoista on elko kehno tai sitte et ole ymmärtänyt lukemaasi oikein. Kyse oli Mottorin vikavalosta EI Moottoriöjyn paineen alemisesta varoittava valo.
        Moottorin vikavalo eli Sähköjärjestelmän häiriöstä ilmoittava valo. Se on keltainen ja siitä on moottoria musituttava kuva.


    • En tiedä

      Koska tuollainen valo on syttynyt, on autossa varmaankin jokin vika, joka vaatii korjausta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      291
      3197
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      82
      1591
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1321
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1222
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      44
      1136
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      156
      1025
    Aihe