Kysyisinki vähän mitä laki sanoo Jos aloittaisi rakentamaan "suorasta"(tälläi kuvitteellisesti), ja ei ole alan koulutusta, mutta kokemusta jonkin verran, niin mitä saa tehdä ja mitä ei, tietysti sähkötyöt ja varmaan putkityötkin?, entä mitä henkilöitä vaaditaan ns.vastuu asioissa ja voiko itse olla jonkin asteen vastaava? Ja mitä lupia vaaditaan ja niihin vaadittavia henkilöitä..
Mitä saan tehdä?
7
295
Vastaukset
- oman talonsa herra
pätevät mesut täytyy olla. muuten ei rakennuslupa heltiä. toki voi itse tehdä moniakin työvaiheita.
- nnnnnnn
Minkälaiset henkilöt vaaditaan siihen rakennuslupaan?, entä saako tavallinen pulliainen tehdä esim.rungon, perustukset?..yms
- jgwu
riippuu vähän kohteesta. rakennusalan koulutus vähintään vaaditaan. pulliainen voi tehdä monenlaistakin kunhan ammattilainen on suunnitellut ja toinen ammattilainen vahtii että homma menee suunnitelmien mukaan.
- nnnnnnn
Eli periaatteesssa pitää olla siis rakennuspuolen ammattitutkinto?
Mitäs, kun aikoinaan tehtiin noita talkoo/hartialainalla luulen, että ei kaikilla ollut tutkintoo...
Niin mitä sen vastaavan mesun lisäksi tarvitaan rakennuslupaan?
- 9+2
Omakotityömaalla voi suorittaa ilman mitään virallisia pätevyyksiä valtaosan suorittavasta työstä. Rakennusvalvontaviranomainen hyväksyy kohteeseen vastuulliset työnjohtajat sekä pääsuunnittelijan, mutta nuohan ei suorita työtä kohteessa vaan valvovat työn suoritusta. Eli jonkinasteisia pätevyysvaatimuksia seuraaviin kohdistuu:
* pääsuunnittelija
* vastaava työnjohtaja
* KVV-vastaava
* sähköturvallisuuspöytäkirjan laatija
Muistaakseni edes ilmamäärien mittajan, iv-melumittajan ja vespuolen painekokeen suorittajalla ei ole virallisia pätevyysvaatimuksia, mutta ihan selkeästi nuo kuitenkin vaativat ammattitaitoa ja -laitteistoa, joten ne on parempi suosiolla jättää ammattilaisille. Myös sähkötyöt sekä ainakin painevesijärjestelmien kytkennät kannattaa teettää ammattilaisilla, sillä ne samat ammattilaiset on yleensä nuo tarkistuksen tekijät - ilman ammattitekijöitä voi tarkastukset olla tiukassa.- bvcz
onko vesieristystyöt vastuuhenkilölle kuuluva työ?
- jgwu
Tarkoitin tietenkin että suunnittelijoilla ja vastaavalla täytyy olla asianmukainen koulutus ja vaativammissa hankkeissa myös kokemusta. sitten se pulliainen eli kouluttamaton henkilö voi tehdä kaikkea mihin kykenee. ammattitutkintoa ei siis tarvita. toki sähkö ja lvi -hommat on erikseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483