Mitä saan tehdä?

mikä voin olla?

Kysyisinki vähän mitä laki sanoo Jos aloittaisi rakentamaan "suorasta"(tälläi kuvitteellisesti), ja ei ole alan koulutusta, mutta kokemusta jonkin verran, niin mitä saa tehdä ja mitä ei, tietysti sähkötyöt ja varmaan putkityötkin?, entä mitä henkilöitä vaaditaan ns.vastuu asioissa ja voiko itse olla jonkin asteen vastaava? Ja mitä lupia vaaditaan ja niihin vaadittavia henkilöitä..

7

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oman talonsa herra

      pätevät mesut täytyy olla. muuten ei rakennuslupa heltiä. toki voi itse tehdä moniakin työvaiheita.

      • nnnnnnn

        Minkälaiset henkilöt vaaditaan siihen rakennuslupaan?, entä saako tavallinen pulliainen tehdä esim.rungon, perustukset?..yms


    • jgwu

      riippuu vähän kohteesta. rakennusalan koulutus vähintään vaaditaan. pulliainen voi tehdä monenlaistakin kunhan ammattilainen on suunnitellut ja toinen ammattilainen vahtii että homma menee suunnitelmien mukaan.

      • nnnnnnn

        Eli periaatteesssa pitää olla siis rakennuspuolen ammattitutkinto?
        Mitäs, kun aikoinaan tehtiin noita talkoo/hartialainalla luulen, että ei kaikilla ollut tutkintoo...
        Niin mitä sen vastaavan mesun lisäksi tarvitaan rakennuslupaan?


    • 9+2

      Omakotityömaalla voi suorittaa ilman mitään virallisia pätevyyksiä valtaosan suorittavasta työstä. Rakennusvalvontaviranomainen hyväksyy kohteeseen vastuulliset työnjohtajat sekä pääsuunnittelijan, mutta nuohan ei suorita työtä kohteessa vaan valvovat työn suoritusta. Eli jonkinasteisia pätevyysvaatimuksia seuraaviin kohdistuu:
      * pääsuunnittelija
      * vastaava työnjohtaja
      * KVV-vastaava
      * sähköturvallisuuspöytäkirjan laatija
      Muistaakseni edes ilmamäärien mittajan, iv-melumittajan ja vespuolen painekokeen suorittajalla ei ole virallisia pätevyysvaatimuksia, mutta ihan selkeästi nuo kuitenkin vaativat ammattitaitoa ja -laitteistoa, joten ne on parempi suosiolla jättää ammattilaisille. Myös sähkötyöt sekä ainakin painevesijärjestelmien kytkennät kannattaa teettää ammattilaisilla, sillä ne samat ammattilaiset on yleensä nuo tarkistuksen tekijät - ilman ammattitekijöitä voi tarkastukset olla tiukassa.

      • bvcz

        onko vesieristystyöt vastuuhenkilölle kuuluva työ?


    • jgwu

      Tarkoitin tietenkin että suunnittelijoilla ja vastaavalla täytyy olla asianmukainen koulutus ja vaativammissa hankkeissa myös kokemusta. sitten se pulliainen eli kouluttamaton henkilö voi tehdä kaikkea mihin kykenee. ammattitutkintoa ei siis tarvita. toki sähkö ja lvi -hommat on erikseen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      876
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      845
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      657
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      70
      595
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      583
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      483
    Aihe