Sisäilma-asiat puhuttavat. Eikä sisäilmasta voi puhua puhumatta ilmanvaihdosta, koska vain toimiva ja oikein säädetty ilmanvaihto mahdollistaa tavoitetason sisäilmaan pääsyn.
Kuten eräässä (nyt jo suljetussa) ketjussa tuli ilmi, voi koneellinen ilmanvaihto joskus toimia aivan eri tavalla kuin on tarkoitettu; joko säätövirheestä johtuen tai puhtaasti teknisen vian takia. Yhtä kaikki, jokaisella ihmisellä on okeus laadukkaaseen sisäilmaan, oltiinpa sitten kotona tai toimistolla töissä.
Sisäilmayhdistys on laatinut aiheesta ohjeistuksen:
http://www.sisailmayhdistys.fi/attachments/kehityshankkeet/sisailmastoluokitus2008-esittely.pdf
Kuten sivulta 3 selviää, pitää sisäilman näin keväällä pysyä alle 25 asteisena. Tähän ei tietenkään päästä, jos vaikkapa teknisen vian takia ilmanvaihto puhaltaa 23,5 asteista raitisilmaa. On selvää, että tällainen tilanne on "häiriö", joka vaatii nopeaa tutkimista ja korjaamista.
Vasta ulkolämpötilan 24 tunnin keskiarvon ylittäessa 15 astetta saa sisäilman lämpötila nousta 25 asteen yläpuolella. Ja tämäkin huonoimmassa eli S3-luokassa. S1 ja S2 luovat paljon tiukemmat raamit sille, miten sisäilmaa on hallittava, jotta jokamiehenpikeus laadukkaaseen sisäilmaan toteutuu.
Toteutuuko sinun työpaikallasi Sisäilmayhdistuksen Sisäilmastoluokituksen standardit vai työskenteletkö "luokattomissa" oloissa?
Sopiva sisälämpötila - Sisäilmayhdistus
7
214
Vastaukset
- tökkiikö sisäilma?
Löysin tällaista kevyttä luettavaa Äitienpäiväksi:
http://www.isannointiliitto.fi/attachements/2010-10-01T09-53-0161.pdf
Vinkkejä sisäilma-asioihin - Virtaus viilentää
Vanhoissa kerrostaloissa on harvemmin, toimiva ilmanvaihto.
Huoneen lämpötilan viihtyvyysrajassa on myös huomioitava, tuleeko korvausilma suoraan ulkoilmasta ja mikä on ilmavirtausten vaikutus.
Kylmät ja voimakkaat ilmavirtaukset viilentävät huoneilmaa tuntua ja laskevat huomattavasti viihtyvyysrajaa.
Joten 22 asteen lämpötila saattaa tuntua jopa 19 asteiselta.
Huoneen lämpötilamittauksissa olisi aina huomioitava, myös ilmavirtaukset ja niiden vaikutus viihtyvyyteen.- tökkiikö sisäilma?
Erittäin hyvä huomio!
- Virtaus kylmentää
Karmiin asennetut korvausilmaventtiilit aiheuttavat talvisin voimakkaita ja kylmiä ilmavirtauksia.
Vedontunteen vähentämiseksi ja asumisviihtyvyyden takia huoneen lämpötilan pitäisi olla 24-25 asteista. - S1 vai S2 ?
miinuksista päätelleen jollain on jotain Sisäilmayhdistystä vastaan :D
- Takapajula
Tuskin kukaan on Sisäilmayhdistystä tai suosituksia vastaan.
Nykyiseen kiinteistökantaan nähden, uusia taloja on häviävän vähän.
Vanhassa kiinteistökannassa ilmastointiasiat ovat takapajuisella tasolla. - Joku tökkii
Mihinkä on johtanut nämä ilmanvaihdon säädökset sekä asiantuntijoiden suositukset. Kansainvälisestikin katsottuna olemme kosteusvaurioiden ja niiden aiheuttamien sairauksien kärkimaa.
Tulee vain mieleen, mitkä asiat ovat tärkeämpi, ilmavaihdon säädökset, luokitukset ja standardit, vai sisätiloissa oleskelavat ihmiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125866
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103835"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 69572
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist32473