Mitäs mieltä olette seuraavasta?
Hain HSY:llä avoimena ollutta paikkaa
http://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/putkimestari/703131
Hakuaika päättyi siis 22.3 ja työhaastattelussa kävin lähes kuukausi hakuajan umpeutumisen jälkeen eli huhtikuun puolivälissä. Kun kyselivät koska minulla on mahdollista aloittaa, sanoin kuten asia on eli olen heti vapaana. Tässä kohtaa painoivat jarrua ja kuulin mm.
"Hakemuksia on tullut paljon"
"Haastattelemme mahdollisimman monta"
"Hakuprosessi etenee näin..."
Sen verran olen oppinut lukemaan työnantajia että ko. fraasit tarkoittavat, että talon sisältä on jo joku toinen valittu tai paikka on jollekin tutulle jo varattu. Haastatteluja sanoivat pyörittävänsä vielä sen viikon jolla olin haastattelussa. Sen jälkeen on ollut kaksi viikkoa täysin hiljaista, ja toisaalta "valinta ei kohdistunut sinuun"-viestiäkään ei ole tullut.
Samalla huomasin googletuksella, että paikka on ollut aikaisemmin avoimena tammikuussa http://tyopaikat.iltasanomat.fi/avoimet-tyopaikat/putkimestari/683550
Sekä vuonna http://vacancies.fi/job/putkimestari/
Mikäköhän mahtaa olla totuus tästä paikasta. Onko tämä vain joku haamutyöpaikka, jota ilmoitellaan siksi, että rekryosasto voisi näyttää että heillä on töissä jotain tekemistäkin? Vai ylimitoitetut vaatimukset? Vai onko kyseessä paikka missä kukaan ei viihdy kuin kuukauden kerrallaan?
Julkisen sektorin rekryprosessi
6
2811
Vastaukset
- vihainenvittupää
Olen toisella alalla mutta hakenut muutaman kerran kaupungin työpaikkoja. AINAKIN kaksi kertaa on tilanne ollut sellainen, että työpaikka on haussa, sille on jo tekijä, ja tekijä valitaan uudestaan samaan virkaan. Toisessa paikkaa tämän jopa avoimesti minulle myönsivät!! (kyseessä siis Helsingin ja Espoon kaupungit).
Olisikohan sitten kyse jostain byrokratiasta.. en tiedä, mutta todella epäkäytännöllistä, alentavaa ja törkeää työnhakijoiden kiusaamista. - tuttua touhua
Tutulta kuulostaa. Veikkaan, että kyseinen paikka oli pedattu jollekin toiselle.
Sama kuvio on valtion virastoissa. Erääseen vakinaiseen paikkaan haastateltiin kymmentä (!) henkilöä ja hakemuksia oli tullut kasapäin. Haastatteluissa olivat läsnä yksikön johtaja, tiimin esimies, viraston HR-ihminen ja haastateltava.
Lopulta ilmoittivat, että olivat valinneet tehtävää määräaikaisena hoitaneen henkilön. Turhiin haastatteluihin oli viraston esimiehillä ollut aikaa! Hakijoiden aikaa tuossa vasta tuhlattiinkin, kun oikeasti ei ollut paikkaa auki.
Vaan yllätys, yllätys. Vajaan vuoden jälkeen kyseinen paikka oli taas auki. Tämä määräaikaisuuksiin kyllästynyt oli saanut paremman paikan yksityiseltä sektorilta. Silloin en itse ollut hakijoiden joukossa, sillä itselläkin oli toinen pesti.
Miksi pitää tuhlata kaikkien aikaa? Kai määräaikaisuutta hoitaneen henkilön voisi helpomminkin nimittää tehtävään!- aloittaja912
"Miksi pitää tuhlata kaikkien aikaa? Kai määräaikaisuutta hoitaneen henkilön voisi helpomminkin nimittää tehtävään!"
Helposti sitä ajattelisi, ettei tällaista tapahdu todellisuudessa, eikä varsinkaan Suomessa, mutta näin se vain tuntuu olevan. Tässä jää ainoastaan kiusanteon maku koko hommasta.
Ja kuinkakohan paljon oikeasti, olisi työttömiä jos julkiselta puolelta karsittaisiin turhien haastatteluiden pitäjät ym. laskunpyörittelijät?
- silmänlumetta
Olen hakenut ihan takuulla pätevimpänä hakijana useaan kaupungin virkaan (vuosien täsmäkokemus toisen kaupungin palveluksessa vastaavassa virassa...). Siksi erityisen läpinäkyviä olleet työnantajan harhautusyritykset. On tyypillistä että nämä haastattelijat silmän lumeeksi käyvät nurkan takana "kopioimassa" papereita...Muutamassa Helsingin virastossa käsittääkseni lainvastainen menettely. 1. tapaus: Papereita jostain syystä kopioitiin. Luvattiin ilmoittaa parin päivän sisällä, koska duuni alkamassa. Ei ilmoitusta. Kun soitin, haastattelija laittoi puhelimen tyyttäämään varattua. Laitoin meilin jossa kysyin mitä varten papereitani käytiin kopioimassa, jos jatko oli kyseisenlainen. Vastauksena lupasivat "hävittää" paperini. Sain päätösasiakirjan viran täyttämisestä, viran sai joku "Virtanen", FM, jolla ei ollut etunimeä lainkaan. 2. tapaus: Kaksi haastattelijaa, joista toinen kävi taas kesken haastattelun kopioimassa papereita. Erittäin epäystävällinen "kuulustelutyyli". Kyseisestä paikasta ei ilmoitettu puhelimitse, sähköpostitse eikä kirjeitse viran täyttämisestä. Olin tässä tapauksessa todennäköisesti kokenein ja pätevin hakija, tiedän sen ikänikin puolesta. Olen myös huomannut, että vaikka edellytetään tiettyä pätevyyttä, sitä ei rekrytointivaiheessa otetakaan huomioon. Esim. pedagoginen pätevyys: Sain nuorempana heti haastattelussa opettajan töitä määräaikaisin ketjutetuin sopimuksin, pätevänä en enää ole saanut kyseistä työtä.
- ...............
Nyt alkoi juttu kiinnostaa enemmän. Kuten omassa tapauksessasi, myös minun tapauksessani on käynyt näin että HSY ei ole ilmoittanut valinnan tuloksesta puhelimitse tai sähköpostitse. En edes tiedä kuka toimeen on valittu vaikka kohta tulee kuukausi täyteen haastattelusta. Sen kun pitäisi olla myös julkisella riittävä aika tehdä valinta.
Eikös julkisella kuitenkin pitäisi saada tietoon, kuka on valittu tehtävään (koko nimi, lempinimet tai pelkkä sukunimi kuten tapauksessasi, ei riitä).
Koska homma kuitenkin pyörii julkisella rahoituksella, asia pitäisi selvittää perin pohjin. Ei ole oikein että julkisella sektorilla laitetaan tavan vuoksi määräaikaista määräaikaisen perään ja jokaisen määräaikaisuuden päättymisen jälkeen virka uudelleen hakuun. Siinä kun vaan ei ole mitään järkeä.
- ....................
Noniin,
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288566519388.html
näin siinä käy kun kaikki aika menee turhien haastatteluiden pitämiseen tai siihen että parin kuukauden välein juoksutetaan työntekijöitä konttorilla tekemässä uusi määräaikainen sopimus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1141259
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1221143- 1381013
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä45975- 99853
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten317802Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82704Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54636Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49619Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592