Väistämättä edessä?

Hukassa83

Viisi vuotta sitten tapasin elämäni prissin, joka oli kaikkea sitä mitä mieheltä odotin; komea, huumorintajuinen, hyvän tahtoinen ja hän oli paras ystäväni. En ikinä ollut ajatellut että voisin rakastaa jotakuta niin paljon!

Vuodet eteneviät, meillä oli ihanaa, olin onnellinen. Pikku hiljaa esirippu tipahteli kiinnikkeiltään ja todellinen Hän alkoi pyrkiä pintaan. Riidat lisääntyivät ja aina minä olin syyllinen :( Kaksi ihanaa lasta saimme ja he ovat minulle kaikki kaiksessa ja täten ero on väistämätöntä..hän ei huomio lapsiamme laisinkaan, tai huomioi kyllä, mutta esiripun takaa. Tuskin todellisuudessa tuntee heitä kohtaan mitään, tuskin kai sitten minuakaan.

Tuntuu vain niin äärettömän petetyltä, turhautuneelta sekä siltä että tahtoisi vain kiljua ja kamppailla vastaan. En voi enää sietää häntä silmissäni, sillä teennäisyys, välinpitämättömyys ja rakkaudettomuus ovat ainoat asiat mitä näen kun häntä katson. mutta silti joku ihmeellinen liekki palaa ja odottaa että hän palautuisi siksi ihanaksi mieheksi, johon aikoinani tutustuin.

Hän ei ole väkivaltainen, ei juo ei käytä päihteitä muutoinkaan. Hän vain on käsittämättömän tunnevammainen ****pää.

En vain tiedä että teenkö oikein jos otan ja lähden lasten kanssa menemään vai pitäisikö lapsilla olla ns. normaali elämä ja äiti ja isä..tai hitto en minä sitä mieti, mietin enemmänkin sitä, miten pahalta se tuntuu kun joutuu luopua omista unielmistaa, kun joutuu astumaan pilvilinnoistaan alas ja nähdä karu totuus koko ns. ihanasta elämästään. Toisaalta tahtoisin sulkea silmäni ja ottaa onni irti hänen näennäisestä rakkaudestaan ja toisaalta tahtoisin juosta kovaa ja kauas.

Jotenkin sitä odottaa että tulisi joku joka kertoisi mitä tehdä, kertoisi että mitä tulevaisuus toisi tullessaan niin tai näin tehdessäni. Yksinäisyys ei minua pelota, vaan lasteni hyvinvointi. Mikäli he viettävät isänsä kanssa aikaa, on kotielämä äärettömän haasteellista ja sitten mikäli eivät vietä, itketään isän perään läpi yön. Uskon vahvasti että ero on parasta mitä voin tehdä, sillä en halua että lapsemme oppivat käyttäytymään samalla tavalla kuin isänsä, tahdon että heidän ei tarvitse maanitella ja ns. ostaa rakkautta isältään, vaan oppisivat luottamaan itseensä ja löytämään rakkauden sieltä missä sitä todellisuudessa on.

Elikkä varmaankin yritän kertoa, että mikäli joku osaisi sanoa mitä tehdä, niin sanokoon. Yksinäinen olen tein sitten näin tai noin.

22

609

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kehitä itseäsi

Miehesi kuulostaa hyvältä, normaalilta mieheltä kaikin puolin, lasten ikäväkin isänsä poissaollessa sen kertoo. Sinun kirjoituksesi sen sijaan on naiivi, narsistisen lapsellinen. Oletko jäänyt pikkuprinsessaksi joka pitää palvoa joka tunti ja joka päivä? Tunnevamma voi ehkä olla sinun päässäsi, ei miehen. Kirjoituksesi vaikuttaa siltä, että et kehitä omia henkisiä kykyjäsi. Lukemistosi koostuu varmaankin sisustuslehdistä, lapsiperheen onnen ihannetta ylläpitävistä lehdistä, nuorten romanttisista naistenlehdistä a la Cosmopolitan ja katselet ehkä Kauniita ja rohkeita? Siirry edes Me Naisiin. Mitä tehdä? Lähde kehittämään omia henkisiä kykyjäsi, jos et osaa tehdä tätä itsenäisesti, kirjallisuuden tai kehittävien opiskeluharrasteiden avulla, mene vaikka yksilöterapiaan.

• Ei mustavalkoista

Pienet lapset voivat kaivata pahaakin isää, joten se on normaalia ja kuuluu tiettyyn kehitysvaiheeseen. Jossain vaiheessa lapset oppivat kuitenkin, että isään ei voi luottaa, häneltä ei saa tukea, eikä hän ole vaikeissa tilanteissa läsnä. Tällaisesta isästä tulee lapsille traumoja.

Itse en olisi niin sitoutumiskammoinen, ellei minulla olisi ollut juuri tällaista isää. Minun on vaikea luottaa miehiin. Rukoilin jatkuvasti, että vanhempani eroisivat, mutta niin ei käynyt, koska yhteinen asunto oli heille kulissina tärkeämpää. Näin aikuisena en ole juurikaan vanhempieni kanssa tekemisissä. Äitini on traumatisoitunut isän jatkuvasta riitelystä. Hän ei pysty enää tekemään päätöksiä. Hän on luovuttanut elämässä. Minä halveksin suunnattomasti ihmisiä, jotka eivät uskalla ottaa avioeroa ja pelastaa oikeasti lastensa elämää. Naimisissa oleminen on monille kulissia ja on teeskentelyä, että oltaisiin naimisissa lasten takia.

Moni lapsi olisi mieleltään terve ilman sitä toista häirikkövanhempaa.

• Samaa mieltä kuin "Kehitä itseäsi"

Miehesi ei juo, ei hakkaa ja ilmeisesti on ihan tavallinen mies? Jotain hyvääkin aikojen alussa on löytynyt?

Lapset eivät siitä erosta koskaan kunnolla toivu. Unohda se ero ja ala olla tyytyväinen: olet terve? Päätä olla onnellinen. Ei sitä onnea kukaan ulkopuolinen sinulle tuo.
        Teet elämäsi möhläyksen, jos eroat noilla perusteilla. Ala kohdella miestäsi hyvin ja itseäsi vielä paremmin. Älä filosofoi likaa. Et sinä mikään yksinäinen ole: sinulla on perhe ympärilläsi. Hae Higher ground.
        Bless!

• Sininen22

Eroa vain. Joku normaali nainen saa exästäsi hyvän mihen. Sellainen nainen, jolla on muutakin mielessä kuin minä, minä, minä...

• Kivipatsaan ex

Aloittaja; kerroit mun eksästä!
      Tunnevammainen, kylmä kuin kivi.
      Meillä vain yksi lapsi, tyttö, joka on nyt 22. Kun hän oli vauva, isä ei koskaan osallistunut mitenkään hänen hoitoonsa tai elämäänsä. Ei ottanut syliin, ei puhunut jos ei ollut pakko. Ei myöskään juonut, lyönyt, käynyt vieraissa. Kävi töissä ja toi rahat kotiin. Päällisin puolin kaikki "hyvin" siis! Vain se kylmyys, ja tunteettomuus. Se oli kauheaa. Surin tytön takia, yritin korvata isää, mutta enhän minä isä voinut olla, olin ja olen äiti!
      Kun tyttö meni kouluun, alkoi vaatimukset; oli oltava paras, fiksu, mallioppilas ja tytär.
      Tyttö ahdistui, masentui, itki. Isä oli kiinnostunut vain suorituksista, ei lapsesta itsestään. Tyttö ei kelvannut, ja kärsi todella. Alkoi saada erilasia pakko-oireita, viillellä. Onneksi saimme apua. Arvet jäi ja pysyvästi etäiset välit isään.
      Välit isään tulehtuivat. Minä siinä yritin olla sovittelijana välissä, turhaan. Kun tyttö täytti 18, isänsä pudotti sen viimeisen pommin: Nyt kun olet täysi-ikäinen, et ole enää hänen lapsensa. Nyt on pärjättävä omin avuin! Raivostuin!!! Lopulta meille tuli ero. Sanoin tytölle, että niin kauan kun minussa henki pihisee, en hylkää! Siitä huolimatta hänellä on edelleen vaikea luottaa miehiin, pelkää koko ajan hylkäämistä. Seurustelee ja asuu nyt mukavan ja luotettavan pojan kanssa, mutta myöntää minulle, että koko ajan se pelko hylätyksi tulemisesta kytee pinnan alla.
      En tiedä miten eks oli vammautunut, mutta terve ei ollut eikä ole.

• En jaksa uskoa

Voi teitä. Olette naimisissa lasten aikuisikään asti,mutta vasta eron jälkeen syytätte ex-puolisoanne tunnevammaisuudesta ja lasten traumaattisesti kohtelusta näiden lapsuudesta asti. En tiedä viitsinkö uskoa että tämä oli oikea totuus.

• Mutta huomasithan,
        En jaksa uskoa kirjoitti:

Voi teitä. Olette naimisissa lasten aikuisikään asti,mutta vasta eron jälkeen syytätte ex-puolisoanne tunnevammaisuudesta ja lasten traumaattisesti kohtelusta näiden lapsuudesta asti. En tiedä viitsinkö uskoa että tämä oli oikea totuus.

että pari ekaa vastaajaa oli sitä mieltä, että mitäs lapsista kun vaan avioliitto pysyy pystyssä? Tuntuu se meillä suomalaisilla olevan piukassa, että mitään et saa vaatia vaan kaikkesi annat. Ja maskan parjat!

Aloittajalle sanoisin, että pysähdy miettimään. Halusitko tällaisen suhteen? Jos et, niin nosta kytkintä, eivät ne lapsetkaan mitään tyhmiä ole. Huomaavat kyllä äidin ja isän huonot välit!
        Kokemuksesta tiedän, että vaihtamalla voi kyllä saada paremman miehen.

• tasa3
        Mutta huomasithan, kirjoitti:

että pari ekaa vastaajaa oli sitä mieltä, että mitäs lapsista kun vaan avioliitto pysyy pystyssä? Tuntuu se meillä suomalaisilla olevan piukassa, että mitään et saa vaatia vaan kaikkesi annat. Ja maskan parjat!

Aloittajalle sanoisin, että pysähdy miettimään. Halusitko tällaisen suhteen? Jos et, niin nosta kytkintä, eivät ne lapsetkaan mitään tyhmiä ole. Huomaavat kyllä äidin ja isän huonot välit!
        Kokemuksesta tiedän, että vaihtamalla voi kyllä saada paremman miehen.

Miksi pitää aina saada se parempi mies, eikö mnaiset vieläkään elä omillaan?

• elettyjakoettu

Jännä asenne täällä, pitäisikö ihmisen alistua toisen ihmisen mielipuolisen käytöksen edessä? Itse kannatan eroa, mikäli ei voi hyvin ja mies ei vain osaa näyttää tunteitaan, elää kulississa, niin mitä järkeä on yrittää häntä muuttaa? Näyttää monta naista kiinnostavan kuvailemasi tunnevammainen mies, antaa heidän yritää :D

• Ero henkisestä helv.

Ero antaa vapauden tunteen, henkisestä helvetistä.

• mr teevm80

"Minä siinä yritin olla sovittelijana välissä, turhaan. Kun tyttö täytti 18, isänsä pudotti sen viimeisen pommin: Nyt kun olet täysi-ikäinen, et ole enää hänen lapsensa. Nyt on pärjättävä omin avuin! Raivostuin!!! Lopulta meille tuli ero. Sanoin tytölle, että niin kauan kun minussa henki pihisee, en hylkää! Siitä huolimatta hänellä on edelleen vaikea luottaa miehiin, pelkää koko ajan hylkäämistä. Seurustelee ja asuu nyt mukavan ja luotettavan pojan kanssa, mutta myöntää minulle, että koko ajan se pelko hylätyksi tulemisesta kytee pinnan alla."

Isä opetti ehkä liiankin kovakouraisesti tytärtä pärjäämään omillaan, luottamaan itseensä ja seisomaan omilla jaloillaan.Vaatimalla tuloksia koulussa ja painottamalla opiskelua hän halusi tytön pärjäävän omillaan kun aika tulee. Perheen äiti ei ottanut asiaa puheeksi aikanaan koska pelkäsi miehen lopettavan rahan kantamisen kotiin ja elintason romahtamisen.Nyt eronneena on hyvä puhua asiasta. Äidin asenne:lastani en hylkää niin kauna kun henki minussa pihisee on itseasiassa karhunpalvelus.Vanhemmat ikääntyvät pikkuhiljaa ja lapsi on aikuisenakin kiinni vanhemmissaan, koska aina autetaan ja autetaan, mokat saa anteeksi, mitään ei vaadita, koska se ei kuulu rakkauteen.Sitten kun pitäisi alkaa elää itsenäisesti niin tämä lapsi ei osaakaan kantaa vastuuta ja elää itsenäisesti, omillaan pärjäten, vaan aina luottaa äidin tai muun vanhemman tukeen. Toki psykiatriselta potilaalta, joka viiltelee itseään ei tulee mahdottomia vaatia, mutta lasta ei pidä opettaa alisuoriutumiseenkaan.Mielestäni todella lastaan rakastava on tässä isä:hön opetti ehkä liian kovakouraisesti lasta pärjäämään pikkuhiljaa omillaan, koulu oli ehkä kova, mutta luulempa että tuottaa paremman lopputuloksen kuin paapova äiti, joka ei vaadi lapseltaan missään vaiheessa mitään ja tahtomattaan opettaa tämän luottamaan aina saatavilla olevaan apuun ja tukeen. Kun aika tulee, veikkaampa, että tällaisella lapsella tulee olemaan vaikeuksia pärjätä OMILLAAN kun vanhemmista aika jättää. Tällaisella lapsella tulee varmasti olemaan aikanaan vaikeuksia siirtyä työ-jaopiskeluelämään ja asua itsenäisesti. Kun taas äkkiseltään tunnekylmästi kasvatettu lapsi taas aikuisena PÄRJÄÄ ja pystyy kantamaan vastuuta omista asioistaan ja muidenkin, ja on tottunut siihen että tuloksia ja pärjäämistä vaaditaan jo nuoresta lähtien tason ja kykyjen mukaan. Joten asia ei ole niin yksinkertainen kun ensiksi luulisi.

• mr teevm80

Exäni oli juuri tällaisen "lastani en hylkää "äidin kasvattama.Ei antanut asua muualla kuin yhden kesän, asui ja vieraili jatkuvasti ja vietti aikaansa tyttären kanssa. Kun aikoinaan lopetti lukion ja amk:n kesken niin ei konfrontoinut tai moittinut lapsellisesta, suoraan sanottuna laiskuudesta tehdystä ratkaisusta, vaan tuki ja rakasti. Kun olimme vielä aviossa tällä naisella oli suuria vaikeuksia pärjätä omillaan.Hän oli pienipalkkaisessa työssä, ei tehnyt ylitöitä, kun ei aikanaan oltu kannustettu opiskelemaan, laskujen kanssa taiteiltiin ja pari kertaa oli luottotietojen menetys lähellä, mitään ei saanut vaatia, eikä oma-aloitteisesti mitään tehtykään. Jopa oman asunnon puhtaanapito oli "haasteellista", koska ei se ollut kivaa.Yhteistä lasta ei MISSÄÄN NIMESSÄ saanut komentaa tai rajoittaa, vaan kaikki piti tehdä "kivasti ja kiltisti". Omilta vanhemmiltaan oli aina pyytämässä apua,koska oli sen saamiseen tottunut. Itse olen juuri ehkä tunnekylmässä ympäristössä kasvanut.Nuoresta alkaen vanhemmat tekivät selväksi että vastikkeetta ei tule juurikaan mitään.Mahdottomia eivät vaatineet, mutta kykyjen ja taitojen mukaan kylläkin. Aina välillä kysyttiin, että oletko varmasti tehnyt kaikkesi esim. kokeessa?Voisitko tehdä vielä paremmin?Jos viikkorahaa halusi tuli sovitut työt olla tehtynä hyvin tai ne tehtiin uudelleen. Jos sovitut hommat ja koulu meni putkeen tuli ylimääräistä kiitosta ja rahaa viikonlopuksi- bonusta. Sain käyyttää nämä rahat miten halusin, no questions asked. Kun menin opiskelemaan, niin tukea tuli mutta opintorekisteri ote katsottiin aina joskus yhdessä lävitse. Koko ajan ajettiin ja kasvatetiin eteenpäin, vastuuntuntoon ja omillaan pärjäämiseen. Aikoinaan kotoa muutto ei ollut vaikeaa ja exän aikana ja senkin jälkeen pärjäsin aina paremmin kuin hän.Omillani ilman että tarvitse turvautua jatkuvasti omien jo iäkkäiden vanhempien apuun. En mielestäni hirveästi liioittele kun sanon, että exäni vanhemmat tekivät itsekkyyttään hänelle karhun palveluksen liiallisella "välittämisellä" ja omat vanhempani rakastivat epäitsekkäästi kasvattamalla minusta vastuuntuntoisen ihmisen joka pärjää omillaan.

Mitä ketjun aloittajaan tulee, niin älä tuomitse miestäsi liian äkkiseltään. Anna tunteiden laantua ja ajattele asiaa esittämälläni tavalla.Kuten kirjassa Ruhtinas Machiavelli toteaa:joskus ensi tarkastelussa pahat ihmiset voivat johdattaa parhaaseen lopputulokseen tai hyvät taas jopa perikatoon. Asiat ovat harvoin yksikertaisia ja omat vanhempanikin olivat ulkopuolisesta tunnekylmiä ja vaativia,mutta se on tämä kaverivahemmuus, joka tuottaa ongelmia.En muista että isäni olisi minua halannut tai ja äidiltäni sain huutoa kun kotityöt oli tehty huonosti laiskuuttani. .Enkä muistele kumpaakaan pahalla.Jälkikäteen ajateltuna se oli todellista välittämistä kun haluttiin kasvattaa lapsesta oikean ja väärän erottava, ja että sääntöjen rikkomisesta tulee omat seuraamuksensa. En etsi sitä matalinta aitaa vaan parasta lopputulosta.

• Hukassa83

Kiitoksia kaikille vastanneille! Pahoittelen etten heti ensi alkuun ilmoittanut, että tunnevammaisuus ei ole minun oma keksintöni, vaan diagnosoitu persoonallisuushäiriö.

En lue naistenlehtiä, olen suhteellisen ankara äiti, en paapo lapsiani, rakastan heitä, mutta he kyllä tietävät missä rajat menevät. Osaan lohduttaa, mutta myös kannustaa, itse en mene sieltä mistä aita on matalin, vaan siitä mistä omin voimin vielä yli pääsen, täten tässä tilanteessa suhteen jatkaminen tuntuu juuri siltä, että tämän korkeampaa aitaa en enää kykene hänen takiaan ylittämään.

Hän saattaa muuttua salaman nopeasti kylmäksi ja mulkoilla ja valittaa/korottaa ääntänsä minulle tai lapsille ilman mitään syytä, ilman mitään mahdollisuutta saada tietää mitä hän ajaa takaa. Tähän olen lopenkyllästynyt. Ei pieniä ihmisiä saa rankaista ilman että he tietävät mistä heitä rankaistaan! Mikäli lapsi tekee väärin tulee hänelle mielestäni asiasta kertoa, jotta hän saa mahdollisuuden toimia tulevaisuudessa toisin. Mikäli ei kerrota miksi rankaistaan, käytetään mielestäni mielivaltaa ja toimitaan niin, että lapsen kyky oman toimintansa kehittämiseen riistetään häneltä. Saa taasen olla erimieltä :)

Se että joku toinen nainen saisi hänestä hyvän miehen lähinnä nosti hymyni huulilleni ja ajattelin että niin varmasti saisi ja kaikkea hyvää heille toivottaisin!! Itse en hänen kanssaan onnellinen ole, vain surullinen ja yksinäinen.

Kiitän eritoten mr teevm80 kommenttia, tulivat omat vanhempani mieleen ja siten varmaan myös oma käytökseni äitinä tai ainakin se miten itse oman äitiyteni näen. En tavoittele helppoa tietä, en autuasta onnea, en lelliteltyjä lapsia, jotka isoinakin olisivat riippuvaisia minusta, vaan itsenäisiin päätöksiin kykeneviä, omien unelmiensa toteuttavia ihmisiä pyrin kasvattamaan.

Mieheni ollessa osana elämääni pelkään että hajoan, pelkään että sisukseni tyhjenee ja tulen ontoksi, pelkään että kun lapset sitten todella ovat aikuisia selittelen sitten kun isänne tätä ja isänne tota..en halua selitellä, tahdon seistä päätösteni takana ja tahdon voida hyvin. Eihän tämä asenteeni taida kuulua perinteiseen naisen malliin, en ole pullalta tuoksuva äiti. Tiedän mitä tahdon ja yleensä osaan sen myös ottaa, mutta ero on mielestäni liian suuri asia tehdä ilman pohdintaa. Teidän vastuksenne on ollut ihania lukea, Kiitos kaikille!!

• tuttu aihe

Persoonallisuushäiriöisen kanssa on haasteellista elää. Se että olet hänet joskus valinnut kumppaniksi, ei tarkoita, että sinun pitäisi jaksaa hänen kanssaan koko elämä. Lapset kyllä pärjäävät eronkin jälkeen, ehkä nykyistä paremmin.

Tietysti on surullista myös miehesi kannalta, että hänellä on tällaisia ongelmia. On vaikeaa asettua hänen asemaansa ja miettiä, miten hän elämänsä kokee. Persoonallisuushäiriöiden alku on kaukana hänen menneisyydessään, lapsuudessaan, niinhän viisaammat väittävät. Hänellekin soisi apua jostakin. Eikö jostain terapioista ole heillekin hyötyä. Joka tapauksessa soisi, että hänellä olisi joitakin ihmisiä elämässään, jotka jaksaisivat häntä ainakin ystävänä.

• mr tee vm80

Hän saattaa muuttua salaman nopeasti kylmäksi ja mulkoilla ja valittaa/korottaa ääntänsä minulle tai lapsille ilman mitään syytä, ilman mitään mahdollisuutta saada tietää mitä hän ajaa takaa. Tähän olen lopenkyllästynyt. Ei pieniä ihmisiä saa rankaista ilman että he tietävät mistä heitä rankaistaan! Mikäli lapsi tekee väärin tulee hänelle mielestäni asiasta kertoa, jotta hän saa mahdollisuuden toimia tulevaisuudessa toisin. Mikäli ei kerrota miksi rankaistaan, käytetään mielestäni mielivaltaa ja toimitaan niin, että lapsen kyky oman toimintansa kehittämiseen riistetään häneltä. Saa taasen olla erimieltä :)

Jos jatkuvasti on hermo pinnassa niin voi kieliä myös muista mt-puolen ongelmasta. Ja jos on epävakaa persoona, niin mielialojen vaihteluunkin on lääkitystä tarjolla. Tällainen ihminen on äärimmäisen raskas ihmiselle, kokeile sitä että sanot miehellesi että se on nyt tupla tai kuitti. Ja vie miehesi psykitatrille ja kokeile toisen kerran. Jos eroat ja hän jää ilman lääkitystä niin persoonallisuushäiriöinen ihminen voi tällöinkin olla todella raska ja tehdä kiusaa. Käy yksityisellä kunnon lääkärillä ja kerro avoimesti ja ajan kanssa ongelmasta niin asiallinen lääkäri sanoo kyllä onko lääkinnällistä apua saatavilla vai ei. Kun itse oli vuosia sitten masentunut niin oma hermo oli jatkuvasti pinnassa ja en kuunnellut ketään tai mitään. Mutta nöyrryin ja kävin lääkärillä, kas kummaa parin vuoden lääkekuurin jälkeen olen kuulemma helpompi ihminen ja itsekin voi paremmin.

• hukassa83

Kiitoksia uusista viesteistä!

Lääkitys pitäisi olla kohdillaan, masennusta on ollut ja sitä on lääkitty, mutta ei se vain vaikuta hänen käytökseensä. Hoidoissa käy kiltisti, mutta ei tee tai edes yritä tehdä mitään muutoksia käytöksessään. Asumusero meillä on tällä hetkellä ja avioerohakemus pitäisi vain saada jätettyä. Jotenkin sen jättäminen on vain jotenkin niin kamalan vaikeaa.

mr tee vm80:n tupla tai kuitti-olen käyttänyt jo viime vuonna, auttoi hetken, tsemppasi käytöstänsä muutaman kuukauden tai niin ainakin halusin uskoa, kunnes sitten taas samassa lähtöpisteessä :( Ei vain tule mitään, ei vain jaksa yrittää kun tuntuu että se olen aina minä joka yrittää..tai ainakin se tuntuu minusta siltä. Kun juttelimme avioerosta uhkaa tappaa ittensä..ei ******* pää hajoaa tähän oloon :( Toisaalta ajattelen että no sitten tapaa ittensä, en voi olla vain siksi hänen kanssaan että pelkään hänen tekevän itselleen jotain kamalaa ja toisaalta tuntuu siltä että jos eroamme ja hän sitten päättäisi toteuttaa tämän uhkauksensa (josta hänen hoitava lääkärinsä tietää) niin olen syyllinen siihen ettei lapsillamme ole enää isää. Inhottava tilanne, eikä korkojen yhteen koputtaminen palauta minua kotia vaikka kuinka yrittää herättää itsensä tästä painajaisesta.

• mr tee vm80

ttelimme avioerosta uhkaa tappaa ittensä..ei ******* pää hajoaa tähän oloon :( Toisaalta ajattelen että no sitten tapaa ittensä, en voi olla vain siksi hänen kanssaan että pelkään hänen tekevän itselleen jotain kamalaa ja toisaalta tuntuu siltä että jos eroamme ja hän sitten päättäisi toteuttaa tämän uhkauksensa (josta hänen hoitava lääkärinsä tietää) niin olen syyllinen siihen ettei lapsillamme ole enää isää.

Kielii persoonallisuushäiröstä. Älä lähde manipulaatioon mukaan, koska tämä vain vahvistaa tällaistä käytöstä. Totea vain että sinä teet omat ratkaisusi, joista olet sitten vastuussakin.

Lääkitys pitäisi olla kohdillaan, masennusta on ollut ja sitä on lääkitty, mutta ei se vain vaikuta hänen käytökseensä. Hoidoissa käy kiltisti, mutta ei tee tai edes yritä tehdä mitään muutoksia käytöksessään.

Onkohan diagnoosi oikea?Oikean lääkityksen löytäminen voi viedä aikansa ja vaihtoineen jne jne. Psykiatriassa oikeaa lääkettä annoksineen ei aina löydetä kuin ajan kanssa, lisäksi sisäänajot vievät usein viikkoja. Asumusero sinänsä on hyvä ratkaisu aluksi. Mutta jos persoonnallisuushäikkää kerran on niin siihen on keinot auttaa aika vähissä, vanhan mielurin(mielenterveyshoitajan) sanoin:"aikuinen ihminen on mitä on". Nämä p-häiriöiset eivät useinkaan pysty salaamaan käytöstään, vaan se pulpahtelee aina silloin tällöin pintaan väistämättä. Oliko miehessäsi oireita jo seurusteluaikana?

• hukassa83

Sehän tässä juuri onkin, en muista vaikka kuinka olen käynyt yhteistä elämäämme läpi, että olisi ollut mitään merkkejä phäiriöstä. Herttaisin, rauhallisin ja ystävällisin mies mitä olen ikinä tavannut..jos vaihoharhalle haluaisin altistua, niin voisin ajatella että käyttäytyi juuri näin, jotta saisi perheen itselleen ja sitten kun lapset tehty niin sekoaa kun ei tarvitse enää yrittää esittää minulle. Mutta tähän en halua uskoa, en vain usko että olisi voinut käyttäytyä niin laskelmoivasti ja kylmästi. Sitten taas toisaalta seurusteluaikana oli hyvin epävarma ja suloisesti takertuva...olisko sitten siitä pitänyt osata ajatella että p-häiriöinen on?!? Kun ei ollut äkkipikainen, ei v-mäinen, ei omistushaluinen eikä manipuloiva. Nykyään on kaikkea noita :(

Jotain vain napsahti kun elämä vakiintui ja vastuiden määrä kasvoi. Nyt ei auta kuin miettiä miten pitää oma pää pystyssä. Kuten joku vastaaja sanoikin, ovat syyt p-häiriölle jossain kaukana lapsuudessa, niin olen itsekin ymmärtänyt, sehän tässä surullisinta onkin. En toivoisi hänelle mitään pahaa, kunpa kaikki olisi vain ollut hänellä aina hyvin, niin hän voisi olla hyvä mies minulle ja ihana isä lapsillemme. Suru hänen puolestaan on suunnaton ja sehän tässä eroamisessa ahdistaakin. Hänen elämänsä ei ole koskaan ollut helppoa ja ero vain lisäisi tuskaa, mutta voinko jättää oman elämäni elämättä ja olla hänelle se jokin hyvä elämässä? En usko että minusta on alistumaan tähän rooliin, sillä en usko että siitä on mitään hyötyä hänelle. Ääh, ahdistava tilanne :( Nyt vain pitäisi saada voimia kerättyä että jaksaa käydä eroprosessin läpi ja tukea miestä sen määrän kuin itse pystyn.

• ohion2

Eroa. Etsi tukea itsellesi ja lapsille. Se on jo ihan tarpeeksi haastavaa käytännössä. Jätäpä nyt se ekan vaiheen hakemus.
        Älä kuvittelekaan tukevasi miestä lähikuukausina. Se on mahdotonta tai päädyt itse suljetulle osastolle. Ikävä kyllä sinun on ns. konfrontoitava lastesi isä mm. taloudellisista eduistasi huolta pitäessäsi.
        Varaudu jopa katoamaan maan alle, eli osoite ja puhelinnumero tuntemattomiksi. Pershäröt ovat mukavia juuri niin kauan kuin haluavat olla mukavia. Kun keljuiluvaihe alkaa, jopa henkesi ja terveytesi saattavat vaarantua. Ota selvää narsistisesti persoonallisuushäiriöisen läheisille annetuista ohjeista, mitä ei saa/kannata tehdä itse, ja puhu asioistasi niille, jotka kuuntelevat ja ymmärtävät edes jotenkin oikein. Tarvittaessa lähde turvakotiin.

• drered
        ohion2 kirjoitti:

Eroa. Etsi tukea itsellesi ja lapsille. Se on jo ihan tarpeeksi haastavaa käytännössä. Jätäpä nyt se ekan vaiheen hakemus.
        Älä kuvittelekaan tukevasi miestä lähikuukausina. Se on mahdotonta tai päädyt itse suljetulle osastolle. Ikävä kyllä sinun on ns. konfrontoitava lastesi isä mm. taloudellisista eduistasi huolta pitäessäsi.
        Varaudu jopa katoamaan maan alle, eli osoite ja puhelinnumero tuntemattomiksi. Pershäröt ovat mukavia juuri niin kauan kuin haluavat olla mukavia. Kun keljuiluvaihe alkaa, jopa henkesi ja terveytesi saattavat vaarantua. Ota selvää narsistisesti persoonallisuushäiriöisen läheisille annetuista ohjeista, mitä ei saa/kannata tehdä itse, ja puhu asioistasi niille, jotka kuuntelevat ja ymmärtävät edes jotenkin oikein. Tarvittaessa lähde turvakotiin.

Jätetään nuo narsisti diagnoosit lääkäreille. Ap vaikuttaa minusta tyypilliseltä naiselta joka jostain syystä on ottanut tehtäväkseen muuttaa miestään joksikin muuksi kun hän oikeasti on. Naisissa tuntuu olevan tämmöinen valuvika ja sitten täällä toista demonisoidaan. Jos sinulla/teillä on huolia menkää terapiaan yhdessä tai yksiksesi jos sinjlla on niin vaikeaa. Sinun ensisijainen tehtävä on kantaa vastuu omasta mielenterveydestäsi. Miehesi voi olla siksi turhautunut kun asiat on hänestä kunnossa ja sinä teet ongelmia joita ei ehkä ole olemassakaan. Menisitte joskus itseenne ja katsoisitte peiliin. Sieltä se suurin ongelma löytyy.

• psykiat&co
        drered kirjoitti:

Jätetään nuo narsisti diagnoosit lääkäreille. Ap vaikuttaa minusta tyypilliseltä naiselta joka jostain syystä on ottanut tehtäväkseen muuttaa miestään joksikin muuksi kun hän oikeasti on. Naisissa tuntuu olevan tämmöinen valuvika ja sitten täällä toista demonisoidaan. Jos sinulla/teillä on huolia menkää terapiaan yhdessä tai yksiksesi jos sinjlla on niin vaikeaa. Sinun ensisijainen tehtävä on kantaa vastuu omasta mielenterveydestäsi. Miehesi voi olla siksi turhautunut kun asiat on hänestä kunnossa ja sinä teet ongelmia joita ei ehkä ole olemassakaan. Menisitte joskus itseenne ja katsoisitte peiliin. Sieltä se suurin ongelma löytyy.

Miehellä on diagnosoitu pers.häiriö. Et sitten edes lukenut läpi tosiasioita? Hyvää päivänjatkoa vaan sinnekin.

• 14+9

Eroa ja pelasta itsesi ja lapsesi. Älä tuhlaa kallisarvoista elämääsi epätyydyttävässä tilanteessa. Vain sinä tiedät millaista suhteessanne on elää. Kukaan muu ei voi sanoa mikä on oikein tai väärin. Vain sinä sen sydämessäsi tiedät.

Lähtö vaatii voimia ja rohkeutta, mutta vaikutat fiksulta ja vahvalta ihmiseltä ja tulet varmasti pärjäämään. Tsemppiä ja voimia vaikeisiin ratkaisuihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      74
      1933
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1673
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1240
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      688
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      662
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      646
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      55
      571
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      191
      553
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      462
    Aihe