Mooii! Elikkäs oon lestatyttö ja te kaikkisaatte kysyy multa lestadiolaisuuteen liittyvii kysymyksii. Yritän vastailla teille sitt...... :PP Oon kohta 14 vuotias et tiiän mä jotai meistä itsestä xdd... Nii eli kysykää. ^^^
Kyselkää lestatytöltä!
58
460
Vastaukset
- lestadiolainenpoika
Synnyitkö lestadioliseen perheeseen vai saitko itse myöhemmin parannuksen armon. Itsekin olen lesta(:
- lestadiolainenpoika2 :)
itekki oon :)!
- lestatyttö AP
Oon syntyny lestaperheeseen, jotenki nii kivaaa:D on nii turvallista ku vanhemmat ei oo viikonloppusin jossain ryyppäämässä kylällä yms. Ihanaa ! XD (:
- 3454534545
lestatyttö AP kirjoitti:
Oon syntyny lestaperheeseen, jotenki nii kivaaa:D on nii turvallista ku vanhemmat ei oo viikonloppusin jossain ryyppäämässä kylällä yms. Ihanaa ! XD (:
Normivanhemmatko sitten on ryyppäämässä viikonloppuisin? Hyvät vanhemmat ei ainakaan, toki saa olla myös oma elämä mutta jos on lapsia niin niiden kanssa ollaan eikä jätetä yksin.
- lestatyt(en vastaa enää)
3454534545 kirjoitti:
Normivanhemmatko sitten on ryyppäämässä viikonloppuisin? Hyvät vanhemmat ei ainakaan, toki saa olla myös oma elämä mutta jos on lapsia niin niiden kanssa ollaan eikä jätetä yksin.
Eei. Hyvät vanhemmat ei ryyppää ollenkaan ja sillä lailla on parempi. Siis onhan vanhemmat hyviä vaikka ryyyppäisivätkin kohtuullisesti, mutta parempi ilman!!
Onko teillä paljon lapsia? Pitääkö sun tehdä paljon kotitöitä? On teillä tv? Saatko kuunnella mitä musiikkia haluat? Lapsia raiskattu teidän perheessä?
- lestatyttö AP
Meillä on 10 lasta(: Pitää tehdä aika paljon kotitöitä koska pikkusiskot ja veljet sotkee paljon!! Ja niitä pitää vahtia yms. Mut eise haittaa:D Miellä on tv, MUTTA me ei voida katsoa sieltä ohjelmia. Se on xbox käyttöön eikä mihinkää muuhun!:D Ei saada kuunnella mitä musiikkii halutaan mut mä kuitenki kuuntelen justinii aina joskus, en ymmärrä mitä väärää siinä on!!(: ei ole raiskattu ketään meidän perheestä tai tutuistakaan! ((: atrytone
- ...
Haluaisin selvennyksen muutamiin asioihin mitä olen kuullut. Pidätkö koulussa muodinmukaisia vaatteita niin kuin muut tytöt, vai joudutko pitämään erittäin pelkistettyjä vaatteita missä ei ole esim. mitään koristeita yms.
Entäpä hiustyylisi? Olen kuullut että hiustyyli olisi päätäpitkin menevät suoraksi leikatut hiukset?- lestatyttö AP
Pidän sellaisia vaatteita kuin haluan, ihan sama muodikkaita tai ei, niin saa pitää. Itse pidän vähän muodikkaita(;... Saa toki olla koristeellisia! Ja hiustyylistä ihan sama juttu. En vaan värjää mutta muuten teen hiuksilleni mitä haluan! ((: ..
- lestatyttö AP
lestatyttö AP kirjoitti:
Pidän sellaisia vaatteita kuin haluan, ihan sama muodikkaita tai ei, niin saa pitää. Itse pidän vähän muodikkaita(;... Saa toki olla koristeellisia! Ja hiustyylistä ihan sama juttu. En vaan värjää mutta muuten teen hiuksilleni mitä haluan! ((: ..
Elikkä hiukset voin leikata vaikka kaljuiksi jos huvittaa! Saa suoristaa kihartaa yms.
- jultzee
mooi :) nyt tosi typerä kysymys, miten lessut eroo ihan normeist kristityist suomalaisist ? taisiis ootte teki oha normei suomalaisii ja varmaan kans kristittyi mutsiis mikä idea ? mun luokalla oli kaks lessu tyttöö ja monta lessupoikaa, erona oli vaan et niil oli iso perhe, ei muuta, eikä käyttäny meikkii ... (no ei tietenkää ne pojat :D) :) oli itseasias mukavempii ku ei polttanu ja kiroillu tms :) oon 14 wee tyttö btw :D
- simo kurki
Antaisix simo kurjel pildee;)
- lestatyttö AP
En tiiä. Me ei yleensä kuunnella musiikkii, ei käydä elokuvissa, ei käydä discoissa, ei tanssita, ei juoda, yms. Mä en oikeestaan tiiä et mitä eroo on lestoilla ja "normeil" (ollaan me joo normeja myös:DD). Mut isot perheet, ei oo telkkaa(vaikka netistä näkee kaikki videot...:P) Nii, ei meikata kiroilla yms. Tää oli vaikee kysymys mut toivottavasti sä tajusit jotai.... 8) jultzee
- jultzee
lestatyttö AP kirjoitti:
En tiiä. Me ei yleensä kuunnella musiikkii, ei käydä elokuvissa, ei käydä discoissa, ei tanssita, ei juoda, yms. Mä en oikeestaan tiiä et mitä eroo on lestoilla ja "normeil" (ollaan me joo normeja myös:DD). Mut isot perheet, ei oo telkkaa(vaikka netistä näkee kaikki videot...:P) Nii, ei meikata kiroilla yms. Tää oli vaikee kysymys mut toivottavasti sä tajusit jotai.... 8) jultzee
Juuu kyl mää tajusin :D sillei xd
- dcfvbgnhjmk,l.kjl
Lestadiolaisilla ja ns. pelkillä kristityillä on erona se, että lestadiolaisuus on uskonto painotteinen lahko. Uskonto painotteisella tarkoitan sitä, että käytännön etiketit, säännöt ym. laitetaan prioriteeteissä aika ylös, kun taas kristitys perustavat pelkkään uskoon ja Raamatun säännöt ovat toissijaisempia, eli niiden suhteen ei olla niin neuroottisia.
Ja esimerkiksi lestadiolaisuudessa on joitain kristinuskoon (Raamattuun vedoten) kuulumattomia säädöksiä, jotka ovat tallella vain perinteen valossa tarkasteltuna. Esim. Raamatussa ei mainita mitään siitä, ettäkö hiuksia ei saisi värjätä, kaikkea massamediasta tulevaa musiikkia tai tv:tä ei saisi katsoa. Raamatussa sanotaan tosin "Varjele sydäntäsi yli kaiken varjeltavan". Mutta millä tasolla Yle tv:n uutiset ovat vahingollisia ihmiselle?
- ateistityttö
Mä en ikinä vois olla lesta... Noi kaikki asiat mitä luettilit et ei saa tehä on kaikki mulle niin tärkeitä! (paitsi alkoholin juonti) Miten sä kestät oikeesti?! :o
- leatatyttö AP
Ihan helposti. No kyllä sellasii vaiheita on tullu ja tulee et ei jaksa tällasta paskaa. Uskon,, se ois hauskaa (siis nää kaikki mitkä luettelin) muttaku oon lesta nii en haluu lähtä tästä uskonnosta. Tää on niin turvallinen!!
- ateistipoika
leatatyttö AP kirjoitti:
Ihan helposti. No kyllä sellasii vaiheita on tullu ja tulee et ei jaksa tällasta paskaa. Uskon,, se ois hauskaa (siis nää kaikki mitkä luettelin) muttaku oon lesta nii en haluu lähtä tästä uskonnosta. Tää on niin turvallinen!!
Ateisti tarkoittaa henkilöä, joka ei ole kristitty, ei kuulu kirkkoon eikä usko MIHINKÄÄN jumalaan. Ei siis käy rippikoulua eikä osallistu mihinkään uskonnollisiin menoihin (koulun joulukirkkoon).
- että näin
ateistipoika kirjoitti:
Ateisti tarkoittaa henkilöä, joka ei ole kristitty, ei kuulu kirkkoon eikä usko MIHINKÄÄN jumalaan. Ei siis käy rippikoulua eikä osallistu mihinkään uskonnollisiin menoihin (koulun joulukirkkoon).
Ateisti= jumalan kieltäjä... -.-"
- jhhgoejsm
ateistipoika kirjoitti:
Tuotaa, kyllä ateisti voi kuulua kirkkoon (jos esim vanhemmat on kastanu) ja menee rippikouluun (esim vain rahan takia) mutta ei vaan yksinkertaisesti usko mihinkään jumalaan.
- poika lapista
jhhgoejsm kirjoitti:
Tuotaa, kyllä ateisti voi kuulua kirkkoon (jos esim vanhemmat on kastanu) ja menee rippikouluun (esim vain rahan takia) mutta ei vaan yksinkertaisesti usko mihinkään jumalaan.
esimerkkisi minä en uskojumalaan/jumaliin kuulun kirkkon oon käynyt rippikoulun ja kuuntelen välillä uskovaisten tekemää musiikkia, tai ainakin sellaisten tekemää musiikkia jotka väittävä olevansa uskovaisia. mulla on kyllä pari "lesta" kaveria. ja uhtä lailla ne kiroilee siinämissä muutkin teinit, oikestaan voisin sanoa että ne on pahempi kuin moni tuntemani nuori. juopottelee siinä missä muutkin toisin kuin minä niitä on ihan mukava seuraila sivusta kun ne ryyppää. minä kun toimin lähinnä "lapsen vahtina" kun ne toilailee. ja kirjaan ulos että mitä on särkynyt matkalla. (ja jos jollekin tuli kysymys että hankinko minä viinat kavereilleni niin vastaus on että en) en juo viinaa en hanki sitä ala-ikäsille en edes hyvästä hinnasta enkä myöskään tupakkatuoteita koska en itsekään käytä.
en varsinaisesti ole uskovainen enkä ateisti.
nimitäin uskon yhteen asiaan joka on "maailma perustuu petoksen. joten on turha uskoa mihinkään"
- nykyaikaistukaa
voi vittu teitä lesta uskojooseppeja!
noloo siiss voi rutto kun en uskalla sanoo voi vittu iik.
pakko kysyy et onko kiva olla lesta??- lestajeeb
jaa ei uskalleta sanoa voi vittu? itse ainakin kiroilen vaikka oon lesta. ei se lue missään ettei saisi kiroilla, se ei ole vain tapana
- lestatyttö AP
Iha semii. No tavallaan ois kiva olla myös eilesta, on paljon vapaanpaa MUT joissakin kodeissa (en todellakaan tarkoita kaikkia, ihan muutamaa) on kauheat kotiolosuhteet ja vanhemmat on kännissä ja ei tavallaan huolehi lapsista niin sse on kauheeta. Siis en todellakaan oo pelkästään tuon monen muun takia lesta, vaan siks etttä mää uskon tälllein, entiiämiks:-) nykyaikaistukaa
- lestatyttö AP
lestajeeb kirjoitti:
jaa ei uskalleta sanoa voi vittu? itse ainakin kiroilen vaikka oon lesta. ei se lue missään ettei saisi kiroilla, se ei ole vain tapana
Lestajeeb, justnäi !!! No raamatus sanotaa et jos kiroilee sillee nnii ni pyytää apuu niilt paholaisilt miltä olikaa. Sielunvihollisilt!! :) nii ei mesanota muutaku paska perse ja pervo.. Lol :PP Ja en tiiä miks just nuo sanat!
- lestatyttö AP
lestatyttö AP kirjoitti:
Lestajeeb, justnäi !!! No raamatus sanotaa et jos kiroilee sillee nnii ni pyytää apuu niilt paholaisilt miltä olikaa. Sielunvihollisilt!! :) nii ei mesanota muutaku paska perse ja pervo.. Lol :PP Ja en tiiä miks just nuo sanat!
Tai entiiä mut ite ainaki käytän paljon nuita "kirosanoja" oon nolooh:D
- ateistityttö
Ateisti on sellanen, joka ei ole missään uskossa eikä usko mihinkään ns. yliluonnolliseen (yleensä ateistit uskovat tieteen selittämiin asioihin.)
- lestatyttö AP
Oke kiva:) mut miten te niinku "uskotte" että maailma on syntyny xd.. No ei oo pakko vastata mut kysympä vain teiltä ateisteilta!!! :--)
- lestatyttö AP
KYSYN TEILTÄ KAIKILTA JOTKA LUKEE TÄN: mitä vikaa on lestoissa? Siisku jotku aina haukkuu ja pilailee meiän kustannuksen (mua ei oo kiusattu eikä haittaa vaikka kiusattas, riippuu miten xddd) nii miks te haukuttemeitä joitain XD ??
- lemon
lestatyttö AP kirjoitti:
KYSYN TEILTÄ KAIKILTA JOTKA LUKEE TÄN: mitä vikaa on lestoissa? Siisku jotku aina haukkuu ja pilailee meiän kustannuksen (mua ei oo kiusattu eikä haittaa vaikka kiusattas, riippuu miten xddd) nii miks te haukuttemeitä joitain XD ??
Suomalaiset vaa on idiootteja :D en ite dissaa ketää, vaik onha se hassuu jos ei telkkaa saa kattoo. Mut eipähän oo multa pois :) ja ennakkokäsitykset ym. Ja moni luulee et jos toi lestadiolaine tekee noin tyhmii juttui nii miks ei muutki tekis silleen? Vaik kaikissa uskonnoissa niitä vajukkeja on XD
- Sori, pakko päteä
lestatyttö AP kirjoitti:
Syynä voi olla esim. jotkut valittettavat insestitapaukset (-> yleistäminen, koska lestadiolaiset ovat kuitenkin selkeä uskonnollinen vähemmistö) tai sitten ylipäätänsä uskonnollisuus.
Uskonnon merkitys on nyky-yhteiskunnassa vähentynyt selkeästi, ainakin Suomessa. Kristinusko, joka on valtausko Suomessa, ei ole niin merkittävä ihmisten arkielämässä. Harva käy säännöllisesti kirkossa.
Sitten kun tuleekin vastaan joku, kenen arjessa uskonto on merkittävä ja näkyvä asia, pidetään häntä hieman outona.
Mutta ei siinä mitään, kyllä lestat ja esim. jehovat ovat ihan hyvää porukkaa (yksi parhaista ystävistäni on Jehovan todistaja).
Mutta loppuun kysymys: minkälainen on vaimon ja äidin asema? Muuttuuko se, kun hänestä tulee vanhempi? - lestatyttö AP
lemon kirjoitti:
Suomalaiset vaa on idiootteja :D en ite dissaa ketää, vaik onha se hassuu jos ei telkkaa saa kattoo. Mut eipähän oo multa pois :) ja ennakkokäsitykset ym. Ja moni luulee et jos toi lestadiolaine tekee noin tyhmii juttui nii miks ei muutki tekis silleen? Vaik kaikissa uskonnoissa niitä vajukkeja on XD
Hoksaa et jotkut suomalaiset on oikeesti idiootteja:D joo mut eikaisse haittaa kaikki olkoon mitä on. En välitä siitä et joku tulee ja haukkuu mua lestaks. Siis ei se oo haukkumista ku mähän oikeesti oon ja haluunki olla. Mut sit se et jos on vaik läski ni sille ei voi mitää ja vaikka ei haluais olla nii sun pitää olla, eli läskejä yms ei saa haukkuu kosk ne ei oo välttis ite valinnu sitä :DD :) :PP lemon
- lestatyttö AP
Sori, pakko päteä kirjoitti:
Syynä voi olla esim. jotkut valittettavat insestitapaukset (-> yleistäminen, koska lestadiolaiset ovat kuitenkin selkeä uskonnollinen vähemmistö) tai sitten ylipäätänsä uskonnollisuus.
Uskonnon merkitys on nyky-yhteiskunnassa vähentynyt selkeästi, ainakin Suomessa. Kristinusko, joka on valtausko Suomessa, ei ole niin merkittävä ihmisten arkielämässä. Harva käy säännöllisesti kirkossa.
Sitten kun tuleekin vastaan joku, kenen arjessa uskonto on merkittävä ja näkyvä asia, pidetään häntä hieman outona.
Mutta ei siinä mitään, kyllä lestat ja esim. jehovat ovat ihan hyvää porukkaa (yksi parhaista ystävistäni on Jehovan todistaja).
Mutta loppuun kysymys: minkälainen on vaimon ja äidin asema? Muuttuuko se, kun hänestä tulee vanhempi?Vaimon ja äidin asema. En tiiä kun en oo vaimo enkä äiti. Mut kai se on.aluksi ihan normaalia ja sittenku tulee lapsia nii ne sit hoidetaan. Loppua myöten äitien lastenjoito tavallaan lisääntyy ja tavallaan vähentyy koska tulee lapsia lisää( isommat osaa hoitaa esim. ) no en oikeen nyt tajunnu et minkälaista vastausta hait, selitä tarkemmin tuo kysymys ku en tajua((;... Ja sit perheet pysyy yleensä (lestavanhemmat) elämän loppuun asti yhdessä (ja se on mukavaa mun mielest ;)
- Ateismieiolepaha
Okei, tämä viesti luultavasti loukkaa lestadilasia, mutta ateistithan nyt loukkaa muutenkin olemassaolollaan uskovaisia. Minun mielsestäni siinä ei ole mitään vikaa että on lestadiolainen, mutta se on hieman itsekästä. Maan populaatio on jo ylittänyt niin sanotun maksimi rajan ja syntyvyyden rajoittaminenen olisi tarpeellista. Ihanteellinen syntyvyys oli 2.1 lasta per pari. Lestadiolaiset ja muut ryhmät eivät ole luultavasti kuulletkaan tästä. Ei kovin kaukadessa tulevaisuudessa maa ei yksinkertaisesti pysty enää ruokkimaan kaikkia ihmisiä ja miljardeja kuolee. Tästä voisi ymmärtää että vihaan lestadiolasia, mutta näin ei ole. Lestadiolaisten raittuis on todella hyvä asia, ja muittenkin ryhmien tulisi seurata tätä. Ja poliittiselta kannalta lestadiolasiuus on ihan jees, koska muslimit pariutuvat kuin torakat joten täytyy olla hieman tasapainoa.
- lestatyttö AP
Mua ei loukkaa ateistit, ei todellakaan.. Ne on iha normi ja tavallisii ihmisii, uskoo vain eri tavalla, okeii! On mullaki eri usko ku jollain muulla. No nuista perhekokoista:
lestat yleensä aattelee silleen et kaikki lapset on tervettulleita ja kaikki otetaan vastaan. Siis mun mielestä se on tosi järkevä ajattelutapa. Eihän muakaan ois välttämättä tullu.. Eikä mun siskoja eikä veljii. :/ ja perhe luo turvaa kaikissa.tilanteissa ja on sitten edes joku kaveri sisaruksista jos ei muuten niitä oo. Eli i love big family.. Ja on isoiski perheis paaljon haittaaki!! Ei tästä tän enempää
- lestajeeb
Tiedoksi vain kaikille, lestat saa katsoa televisiota tietyissä rajoissa. Mä en tajuu sitä miks kaikki luulee ettei televisiota saisi katsoa laisinkaan.
- lestatyttö AP
Jep, ja telkkaa.meillä ei oo siks, että kun avaa telkan niin sieltä tulee vaan joku ohjelma ja sitä alkaa kattoon. Sit sieltä tuler suunnilleen seksii tai jotain musaa (en ymmärrä mitä haittaa musass on mut vanhemmat sanoo et se johtaa liikaa maailmallisiin menoihin että mieluiten ei sitä kuunnella ollenkaan).. Ja internetistä koneelta sitten se video pitää etsiä jos haluaa jotai kattoo. Mut siis tottakai telkanki voi laittaa kii jos sielt tulis jotai. Enmätiiä ku en ymmärrä ees lestoja:DDDD
- ErNuGirl4ever
lestatyttö AP kirjoitti:
Jep, ja telkkaa.meillä ei oo siks, että kun avaa telkan niin sieltä tulee vaan joku ohjelma ja sitä alkaa kattoon. Sit sieltä tuler suunnilleen seksii tai jotain musaa (en ymmärrä mitä haittaa musass on mut vanhemmat sanoo et se johtaa liikaa maailmallisiin menoihin että mieluiten ei sitä kuunnella ollenkaan).. Ja internetistä koneelta sitten se video pitää etsiä jos haluaa jotai kattoo. Mut siis tottakai telkanki voi laittaa kii jos sielt tulis jotai. Enmätiiä ku en ymmärrä ees lestoja:DDDD
Moi multa ihan uteliaisuudesta pari kysymystä^^
Ensinnäkin katottiin luokan kaa just vikoilla kouluviikoilla sellasta suomalaista leffaa, kun "Kielletty hedelmä" ja se kertoi kahdesta lestatytöstä, jotka "menetettiin synneille" eli ne karkas kaupungille. Eli onko tämmöinen karkailu mitenkään todellista ja yleistä lestanuorten keskuudessa yms?
Toinen kyssäri on että onko näin että lesbot/homoseksuaalit ovat lestadiolaisten mielestä syntisiä ja Jeesuksen hylkäämiä jne koska tämmöstä juttua on tullu kuultua?
Ja sitten esiaviollinen seksi. Eli se on syntiä?
Ja menevätkö lestat naimisiin vaan toisten uskovaisten kanssa?^^
Ittelläni ei ole Mitn teitä vastaan, mutta onhan se niin erilaista ;3 toisaalta se leffa anto kuvan, että teitä kytätään ja komennetaan koko ajan... Varmaankaan ei oo totta, mut onhan se jännää, että telkkaria rajoitetaan. Ja ette saa kuunnella musiikkia? D:
No jaa... Sry että tuli pitkä! :3 - lestatyttö AP
ErNuGirl4ever kirjoitti:
Moi multa ihan uteliaisuudesta pari kysymystä^^
Ensinnäkin katottiin luokan kaa just vikoilla kouluviikoilla sellasta suomalaista leffaa, kun "Kielletty hedelmä" ja se kertoi kahdesta lestatytöstä, jotka "menetettiin synneille" eli ne karkas kaupungille. Eli onko tämmöinen karkailu mitenkään todellista ja yleistä lestanuorten keskuudessa yms?
Toinen kyssäri on että onko näin että lesbot/homoseksuaalit ovat lestadiolaisten mielestä syntisiä ja Jeesuksen hylkäämiä jne koska tämmöstä juttua on tullu kuultua?
Ja sitten esiaviollinen seksi. Eli se on syntiä?
Ja menevätkö lestat naimisiin vaan toisten uskovaisten kanssa?^^
Ittelläni ei ole Mitn teitä vastaan, mutta onhan se niin erilaista ;3 toisaalta se leffa anto kuvan, että teitä kytätään ja komennetaan koko ajan... Varmaankaan ei oo totta, mut onhan se jännää, että telkkaria rajoitetaan. Ja ette saa kuunnella musiikkia? D:
No jaa... Sry että tuli pitkä! :3Kiitos nyista kyssäreistä((;!! Elikkä kyllähän ne jotkut lestat karkaa joskus jonnekin jos on vaikeuksia kotona tai uskonnoissa tai ihan vain jossain. Eli voi ihan hyvin olla totta, mutta ikinä en oo ite karannu. Ja en oo katsonu kiellettyy hedelmää mutta muutama ystäväni on. Äiti ja isi kieltää koska siinä tulee sitä seksiä. No sehän on ihan normaalia nii ei se mua haittaa. :P
Mun mielestä jeesus ei hylkää lesboja tai homoja. Enkyllä itse heistä tykkää mutta hyväksyn ne! Se menee silleen et avain lukkoon. Ei lukko lukkoon tai avain avaimeen! Eli nais ja mies parit on parhaat(lukko ja avain;;)
Esiaviollinen seksi on syntiä. En ymmärrä miksi, mutta mielestäni se on hyvä asia! En kaipaa seksiä ennen sitä omaa miestä jonka kanssa menen naimisiin:D
Ja kyllä lestadiolainen voi mennä naimisiin ei-lestan kanssa. Ihan hyvin, mutta parempi on että menee samaa uskontoa kannattavan kanssa!!(: Niin suurin osa tekeekin. - Kysyvätietaa
lestatyttö AP kirjoitti:
Kiitos nyista kyssäreistä((;!! Elikkä kyllähän ne jotkut lestat karkaa joskus jonnekin jos on vaikeuksia kotona tai uskonnoissa tai ihan vain jossain. Eli voi ihan hyvin olla totta, mutta ikinä en oo ite karannu. Ja en oo katsonu kiellettyy hedelmää mutta muutama ystäväni on. Äiti ja isi kieltää koska siinä tulee sitä seksiä. No sehän on ihan normaalia nii ei se mua haittaa. :P
Mun mielestä jeesus ei hylkää lesboja tai homoja. Enkyllä itse heistä tykkää mutta hyväksyn ne! Se menee silleen et avain lukkoon. Ei lukko lukkoon tai avain avaimeen! Eli nais ja mies parit on parhaat(lukko ja avain;;)
Esiaviollinen seksi on syntiä. En ymmärrä miksi, mutta mielestäni se on hyvä asia! En kaipaa seksiä ennen sitä omaa miestä jonka kanssa menen naimisiin:D
Ja kyllä lestadiolainen voi mennä naimisiin ei-lestan kanssa. Ihan hyvin, mutta parempi on että menee samaa uskontoa kannattavan kanssa!!(: Niin suurin osa tekeekin.Kysymys: Miksi juuri lestadiolaiset pelastuvat helvetistä? Maailmassa on 2.1miljrd kristittyä jotka aloittivat kristinuskon ja luulivat nähneesä kaikenmaailman ilmestyksiä. Mikseivät nämä 2.1 miljardia 5.9miljardia muuta eivät pelastu vaan ainoastaan ne jotka ovat lestadiolaisia. EIkö helvetti tule täyteen jos sinne ahdetaan 7miljardia ihmistä?
- lestatyttö AP
Kysyvätietaa kirjoitti:
Kysymys: Miksi juuri lestadiolaiset pelastuvat helvetistä? Maailmassa on 2.1miljrd kristittyä jotka aloittivat kristinuskon ja luulivat nähneesä kaikenmaailman ilmestyksiä. Mikseivät nämä 2.1 miljardia 5.9miljardia muuta eivät pelastu vaan ainoastaan ne jotka ovat lestadiolaisia. EIkö helvetti tule täyteen jos sinne ahdetaan 7miljardia ihmistä?
Sitä en todellakaan tiedä että miksi juuri lestat. Minä uskon etttä MONI MUUKIN pääsee. Uskon, että kaikki, jotka uskovat Jumalaan, Jeesukseen, ja antavat kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä nii he pääsevät taivaaseen. Mä en usko et vaan lestat pääsee! En TODELLAKAAN!!!! Mut jotkut uskoo et vaan lestat pääsee, entiiä miks!! JA lestoja on aika vähän maailman ihmiskokoon nähden niin miks vain niin pieni osa pääsis taivaaseen?! Mun mielestä sinne kuuluu nuo kaikki jotka täyttää kaikki yllä mainitsemat asiani. ((:
- kysyvatietaa
lestatyttö AP kirjoitti:
Sitä en todellakaan tiedä että miksi juuri lestat. Minä uskon etttä MONI MUUKIN pääsee. Uskon, että kaikki, jotka uskovat Jumalaan, Jeesukseen, ja antavat kaikki synnit anteeksi Jeesuksen nimessä ja kalliissa sovintoveressä nii he pääsevät taivaaseen. Mä en usko et vaan lestat pääsee! En TODELLAKAAN!!!! Mut jotkut uskoo et vaan lestat pääsee, entiiä miks!! JA lestoja on aika vähän maailman ihmiskokoon nähden niin miks vain niin pieni osa pääsis taivaaseen?! Mun mielestä sinne kuuluu nuo kaikki jotka täyttää kaikki yllä mainitsemat asiani. ((:
Kröhöm.. Itse olen lestaperheestä ja sen verran mitä pyhäkouluissa ja raamattuluokissa tms kerhoissa muistan kuulleen sain sellaisen käsityksen että joudun helvettiin oikopäätä jos vaikkapa katson televisiota. Lisäksi riparin aloitusjaksolla tätä asiaa oikein korostettiin. Itse en usko minkään sortin jumaluuksiin, mutta käyn riparin vain rahan takia.
- Sääliksi käy
Mun naapurissa on lestaadiolais-perhe.
Niillä on 15 lasta ja se täti on nyttenkin raskaana!! Varmaan ihan kauheeta kidutusta naisille koko uskonto, käy sääliks niitä naisia jotka joutuu synnyttään niin paljon:(- Entajuu...
Sama. Hirveen naista alentavaa, ja eikös kehokin jo mee pilalle tosta? Ja miks ihmees lestadiolaiset ei saa katsoa televisiota, eikä meikata, eikä ilmeisesti käyttää ehkäisyy? Onks ne syntii tai jotain? Ja jos ei saa käyttää ehkäisyy, ni kannataisko rajottaa sitä seksii vai haluuks ne vaan oikeesti niin paljon lapsia? Ja miten lestadiolaistytöt kestää, ku ei saa käyttää meikkii, mä ainakin kuolisin, ja muutenki naiset, jotka ei käytä meikkii näyttää joltain kylähulluilta maalaistolloilta. Ja vielä, että eiks lestadiolaiset saa kattoo leffojakaan siis esim. pikkulapset ei saa kattoo disney-leffoi, eikä muitakaan piirrettyi? Mitä elämää toi oikeen on, hyvä että saavat vessassa käydä?!?!
- lestatyttö AP
Entajuu... kirjoitti:
Sama. Hirveen naista alentavaa, ja eikös kehokin jo mee pilalle tosta? Ja miks ihmees lestadiolaiset ei saa katsoa televisiota, eikä meikata, eikä ilmeisesti käyttää ehkäisyy? Onks ne syntii tai jotain? Ja jos ei saa käyttää ehkäisyy, ni kannataisko rajottaa sitä seksii vai haluuks ne vaan oikeesti niin paljon lapsia? Ja miten lestadiolaistytöt kestää, ku ei saa käyttää meikkii, mä ainakin kuolisin, ja muutenki naiset, jotka ei käytä meikkii näyttää joltain kylähulluilta maalaistolloilta. Ja vielä, että eiks lestadiolaiset saa kattoo leffojakaan siis esim. pikkulapset ei saa kattoo disney-leffoi, eikä muitakaan piirrettyi? Mitä elämää toi oikeen on, hyvä että saavat vessassa käydä?!?!
Saavat pikkuset kattoo disneytä. Saadaan katsoo dokumentteja (isommat/isot) ja silleen. Siis yleensä sellaista jossa ei oo musiikkia tai seksiä tai jotain. Eheeei! Meikkiä ilman pärjää toodeellaa hyvin! Ja se on lisäksi iholle hyvä, ei kulu niin paljoa rahaa, ja ei näytä ihan meikkipelleltä(jos käyttäia ihan hirveesti meikkiä) X"D. Siis en oo ikinä jaksanut haaveillakkaan meikistä, ei se ole mikään tärkeä asia. Pidän kyllä muuten huolen ulkonäöstäni. Ja en tiedä miksi ei saada meikata, katsoa telkkaa yms. Ehkä se johtaa niihin "maailmallisiin menoihin" ja se sitten epäuskoon ja siiihen etä jotkin muut asiat tulevat tärkeämmäksi kuin Jumala, ja jumala sitten unohtuu. No ihansama mut en jaksa enää kirjottaa!!!:D. Ps. Synnyttämisestä toki jää joillekkin naisille pömppömaha ja kehokin menee vähän pilalle, mut tottakai kaikki ihmiset jotka olisivat tulossa maailmaan saavat tulla. Mieti kun suakaan ei olisi, ihan sama asia kaikkien lestalapsien kannalta. Oon onnellinen et oon syntyny maailmaan eikä vanhemmat oo käyttäny ehkäsyy!! Ja juu nuo mitjä mainitsit, on syntiä..
- lestatyttö AP
Jos se heidän uskonsa olisi heidän mielestä kidutusta, he lähtisivät siitä uskosta, tai käyttäisivät ehkäisyä seksissä. Kyllä se on ihan normaali asia etgä lestoilla on paljon lapsia, sillä kaikki lapset on jumalan lahjoja! Lue tuo teksti mitä vastasin "entajuu;lle" :PP
- Aito luomiskertomus
lestatyttö AP kirjoitti:
Saavat pikkuset kattoo disneytä. Saadaan katsoo dokumentteja (isommat/isot) ja silleen. Siis yleensä sellaista jossa ei oo musiikkia tai seksiä tai jotain. Eheeei! Meikkiä ilman pärjää toodeellaa hyvin! Ja se on lisäksi iholle hyvä, ei kulu niin paljoa rahaa, ja ei näytä ihan meikkipelleltä(jos käyttäia ihan hirveesti meikkiä) X"D. Siis en oo ikinä jaksanut haaveillakkaan meikistä, ei se ole mikään tärkeä asia. Pidän kyllä muuten huolen ulkonäöstäni. Ja en tiedä miksi ei saada meikata, katsoa telkkaa yms. Ehkä se johtaa niihin "maailmallisiin menoihin" ja se sitten epäuskoon ja siiihen etä jotkin muut asiat tulevat tärkeämmäksi kuin Jumala, ja jumala sitten unohtuu. No ihansama mut en jaksa enää kirjottaa!!!:D. Ps. Synnyttämisestä toki jää joillekkin naisille pömppömaha ja kehokin menee vähän pilalle, mut tottakai kaikki ihmiset jotka olisivat tulossa maailmaan saavat tulla. Mieti kun suakaan ei olisi, ihan sama asia kaikkien lestalapsien kannalta. Oon onnellinen et oon syntyny maailmaan eikä vanhemmat oo käyttäny ehkäsyy!! Ja juu nuo mitjä mainitsit, on syntiä..
Saatte kattoo Disneytä, mutta ette sellaista jossa on musiikkia...MITÄ HELVETTIÄ?!!??
Disneyn elokuvissa on aina musiikkia!
Ja kaikissa muissakin on paitsi joissain mykkäelokuvissa.
Miksette saa katsoa elokuvia joissa on seksiä?? Mitäs pahaa siinä on?
Seksistähän vain tulee niitä "jumalan lahjoja".
Ite en kyl usko mihinkään jumalaan.
Miten joku hemmetin taikuri muka olis luonu ihmiset, puut, eläimet, taivaan, auringon ja kuun?? Ja miksei raamatussa kerrota mitään dinosauruksista?
Ne ainakin ovat todistetusti totta, koska luita ja fossiileja on löytynyt niin paljon.
Kyllä se nyt vaan on maailma jostain alkuräjähdyksestä syntynyt.
Ensin oli dinosaurukset, sitten iski meteoriitti ja ne kuoli sukupuuttoon.
Monien vuosituhansien jälkeen oli taas kasveja, puita, vettä...sellainen maailma missä voi elää. Nyt oli jo nisäkkäitäkin olemassa mm apinoita.
Apinoiden rinnalla kehittyi näitä
Homo Sapienseja ja Neondaarilaisia.. (mitä nyt onkaan) ja niistä kehittyi sit ihmiset. - lestatyttö AP
Aito luomiskertomus kirjoitti:
Saatte kattoo Disneytä, mutta ette sellaista jossa on musiikkia...MITÄ HELVETTIÄ?!!??
Miten joku hemmetin taikuri muka olis luonu ihmiset, puut, eläimet, taivaan, auringon ja kuun?? Ja miksei raamatussa kerrota mitään dinosauruksista?
Ne ainakin ovat todistetusti totta, koska luita ja fossiileja on löytynyt niin paljon.
Monien vuosituhansien jälkeen oli taas kasveja, puita, vettä...sellainen maailma missä voi elää. Nyt oli jo nisäkkäitäkin olemassa mm apinoita.
Homo Sapienseja ja Neondaarilaisia.. (mitä nyt onkaan) ja niistä kehittyi sit ihmiset.En usko näin. Ja uskon että dinisauruksia.ei edes ole ollut olemassa. En yhtään tiedä. Mutta sulle ja muillekkin kehoitus:
Parempi uskoa kuin olla uskomatta. Uskomisella ei häviä mitään, jos jumala on: voi vain voittaa taivaankodin (kun tämä tapahtuu). Jos jumalaa ei ole, et häviä yhtikäs mitään. Et tippaakaan! Epäuskolla et voi voittaa mitään. Jos jumalaa ei olisi, olis sulla käynyt hyvä säkä ja olet saanut elää maassa aika vapaan elämän. ( - lestatyttö AP
lestatyttö AP kirjoitti:
En usko näin. Ja uskon että dinisauruksia.ei edes ole ollut olemassa. En yhtään tiedä. Mutta sulle ja muillekkin kehoitus:
Parempi uskoa kuin olla uskomatta. Uskomisella ei häviä mitään, jos jumala on: voi vain voittaa taivaankodin (kun tämä tapahtuu). Jos jumalaa ei ole, et häviä yhtikäs mitään. Et tippaakaan! Epäuskolla et voi voittaa mitään. Jos jumalaa ei olisi, olis sulla käynyt hyvä säkä ja olet saanut elää maassa aika vapaan elämän. (Jatkuu tosta, en ymmärrä miksi se ei ottanut loppua tekstistä. ^^^ eli (< tossa on jonkunnäköinen voitto?) mutta sittenkun jumala on olemassa ja sinä et usko, joudut helvettiin! Mutta olen lesta, uskon jumalaan vaikka miten kävis. Maailmassa; tai oikeastaan taivaassa, on sellainen hahmo, olio joka on luonut maailman ja erottaa lopuksi taivaankodissa uskovaiset ja eiuskovaiset. Sori vaan, mut anna mun ja muiden lestojen uskoa!! Saathan säkin uskoa tolleen miten sä uskotkaan!!
- udijsbala
Homo Sapienseja ja Neondaarilaisia.. (mitä nyt onkaan) ja niistä kehittyi sit ihmiset.mistä ne dinot sitte tuli ?? tuskin vaa tyhjästä ilmesty..
- lestatyttö AP
udijsbala kirjoitti:
mistä ne dinot sitte tuli ?? tuskin vaa tyhjästä ilmesty..
Entiedä!! En ole kaikkitietävä Jumala!! Kai sä nyt sen ymmärrät. Kerro itse mistä dinot on tullut. Ehkä niitä on ollu mut ei niitä dinosauruiksi koskaan raamatun tekemisen aikana sanottu :P
- lestajeeb
lestatyttö AP kirjoitti:
Entiedä!! En ole kaikkitietävä Jumala!! Kai sä nyt sen ymmärrät. Kerro itse mistä dinot on tullut. Ehkä niitä on ollu mut ei niitä dinosauruiksi koskaan raamatun tekemisen aikana sanottu :P
Dinosauruksista ei lue raamatussa mitään, koska niiden aikana ei ole elänyt ihmisiä. Ja raamattuun kirjoittajat ovat kirjoittaneet omia kokemuksiaan ja muistojaan. Käyttäkää vähän sitä järkeä.
- juuustoo
Homo Sapienseja ja Neondaarilaisia.. (mitä nyt onkaan) ja niistä kehittyi sit ihmiset.No, itsekkin olen lesta mutta uskon kyllä että dinosauruksia on ollu olemassa, mielestäni raamatussa ei niistä puhuta koska niitä ei ole raamatun kirjoittajien aikaan ole ollut olemassa. (Eikä löydetyjä fossiilejakaan)
Tuohon alkuräjähdykseen, kerroppa minulle miten tyhjä/ei mikään voi räjähtää? - Pohdiskelijaff
juuustoo kirjoitti:
No, itsekkin olen lesta mutta uskon kyllä että dinosauruksia on ollu olemassa, mielestäni raamatussa ei niistä puhuta koska niitä ei ole raamatun kirjoittajien aikaan ole ollut olemassa. (Eikä löydetyjä fossiilejakaan)
Tuohon alkuräjähdykseen, kerroppa minulle miten tyhjä/ei mikään voi räjähtää?Tyhjä ei voi räjähtää.. Sherlock. Kyllähän se tiedetään miksi luulet tutkijoiden olevan maailmassa. Itse ajattelen että maailman kaikkeu on tavallaan vääntynyt kuin penrosen kolmio jolloin aina kun aika etenee tiettyyn kolmiota tulee uusi räjähdys.
Toinen ja parempi teoriani on se että tämä tunnettu maailman kaikkeus ei räjähtänytkään tyhjästä vaan toisesta maailmankaikkeuden mustista aukoista jotka ovat imeneet kaiken materian ja sisään on seuraavaksi mennyt antimateriat jotka on sitten aiheuttaneet helvetinmoisen posauksen jonka seuraksena on monesta mustasta aukosta koostunut musta-aukko on revennyt ja tämä ilmiö tunnetaan alkuräjähdyksenä. - poika lapista
lestajeeb kirjoitti:
Dinosauruksista ei lue raamatussa mitään, koska niiden aikana ei ole elänyt ihmisiä. Ja raamattuun kirjoittajat ovat kirjoittaneet omia kokemuksiaan ja muistojaan. Käyttäkää vähän sitä järkeä.
väärin! tuo: "raamattuun kirjoittajat ovat kirjoittaneet omia kokemuksiaan ja muistojaan." koska raamattu kirjoitettiin 100-200 vuotta jeesuksen kuolemasta siis uustestamentti. ja niin hän sitä sanotaan "että aika kultaa muistot!" taitaa päteä myös raamatun kirjoittajiin. ja on taynnä "ennutuksia".
raamattu ja kristinusko siinä kaksi sanaa joiden nimissä on tapettu ihmisiä kuin itikoita vuosisatojen varrella. tiedättekö muuten miksi uskonnon edustaja on erittäin huvittavia? koska jos tuon "uskon" jumalaan olisi hylännyt esim. joku ristiretkillä olleet sotias pataljoonat olisivat he kohta huomanneet olevansa vain joukkio rasistisia joukkomurhaajia. mutta koska sana rasismikeksitiin paljon myöhemmin niin kukaan ei ottanut asiaa esille. vaan tappoivat kaikki joiden ihonväri oli muu kuin valkoinen. ja vain koska pari kajahtanutta risti kaulassa huutavaa ukkoa huusi niin kirkossa. että ne pitäisi tappaa.
ja dinosauruksista ja ihmisistä sen verran että yhdysvalloissa noin 6/10 peruskolulaisesta keskimäärin luulee että ihmiset ja dinosaurukset ovat eläneet yhtä aikaa. no ei siinä yhdysvalloissa noin 8/10 9- 18-vuotiaista keskimäärin luulee että suomi on jokin yhdysvaltojen osa valtio tai kaupunki.
että niin siinä on esimakua siitä että miten käy kun lukee jotain muuta kuin raamattua päivät pitkät.
- lestatyttö AP
En vastaa enää kysymyksiin! Kiitos kaikista kysymyksistä mitä kysyitte!! :D
- pökale2
hehe sai isi ja äiti tietää mitä teet täällä :D
- Kartiotrolli
Mitä mielt haukkuma sanasta " Vitun lesta"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole412470Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742447Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732342Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.512102Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl251837Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma801663Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211098Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71014Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi40959Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön55864