Mitäs tuumaatte hiljattain tapaamastani miehestä, joka muuten natsaa, mutta hän on kova töksäyttelemään negatiivisia kommentteja toisten ulkonäöstä? Minä ja tuttavani ollaan ihmeissään, kun hän lataa suustaan ihan yllättäen, mitä kaikkea meissä on vialla. Ei ymmärrä lopettaa, vaikka olen asiasta sanonutkin.
Voiko tästä tulla mitään, kun hänen sanomisensa hävettää, ja aina saa pelätä, mitä hän seuraavaksi laukoo minulle ja tutuilleni?!
Olisin kiitollinen kommenteista, kun oikeasti vain tämä asia arvelluttaa, voiko suhdetta jatkaa pidemmälle.
miehen käytös nolottaa ja ärsyttää
34
717
Vastaukset
- nainen.
Kohtasin joskus töksäyttelijän. Paljastui pelimieheksi joka oli hyvin kylmä, laskelmoiva, narsisti, valehteli, ei arvostanut naisia tai kunnioittanut, oli avovaimo, aiempia ja nykyisiä pettämisiä, pihi, hyvin ilkeä - henkistä väkivaltaa salakavalasti, seksistinen, rasistinen salaa, arvosteleva jne. En tietenkään tunne miestäsi, mutta kerroin vaan omia kokemuksia töksäyttelijästä. Ja aiemminkin olen heitä kohdannut. Joskus se voi mennä henkisestä väkivallasta fyysiseen. Negatiivinen arvostelu voi murskata lopulta itsetunnon ja ihmisen, sen keräämisessä menee kovin kauan.
Minkälainen tausta miehellä on ja mitä exnaiset sanovat. Sekin on ongelma jos mies ei usko "Ei" sanaa, vaan jatkaa jotakin. Missä muussa hän ei usko ei sanaa, ja rikkoo rajoja. Entä jos naiseen sattuu, sanoo "ei!" ja mies vaan jatkaa.. Ei hyvä. Jos joku arvioisi miestä samoilla sanankäänteillä, hän antaisi turpaan vai? Ei kannata edes kokeilla. Onko hänellä joku psyykkinen ongelma vai epäkypsyys, jos arviointi vaan jatkuu ja jatkuu.. vaikka sanotaan stop. Mitä ikää hän on?- vain yksi turn-off?
Kiitoksia vertaistuesta ja hyvistä huomionarvoisista asioista!
Olen lyhyessä ajassa hiukan miettinytkin, että jotenkin ehkä näyttelee hyväsydämistä, vaikka välillä hänessä esiintyy ilkeyttä, laskelmoivuutta, tunnekylmyyttä, ylimielisyyttä, voimakasta itsekeskeisyyttä, arvostelevuutta ja kaikessa on erittäin pihi ja taitaa jopa hyväksikäyttää minun anteliaisuuttani.
Lähemmäs viisikymppinen on, joitakin pidempiä ja joitakin lyhyempiä suhteita, lapsia ei ole. Existä en muuta tiedä, kuin että kuulemma kaikissa ollut jotain vikaa, niin ettei mies ole voinut jatkaa suhdetta.
Mies ei mielestään ole käyttäytynyt mitenkään epäsopivasti, ja pitää puheitaan hyvää tarkoittavina ja oikeuttettuina. Lupasi kyllä miettiä asiaa, mutta mitäpä siinä mikään muuttuu, jos ei näe asiassa mitään "väärää"..
Kyllä tämä mies nyt koeajalla on ja tiukan tarkkailun alla. Jotain taitaa psyykkisellä puolella olla häikkänä.. Hälytyskellot kilkattaa.. - ~c~
vain yksi turn-off? kirjoitti:
Kiitoksia vertaistuesta ja hyvistä huomionarvoisista asioista!
Olen lyhyessä ajassa hiukan miettinytkin, että jotenkin ehkä näyttelee hyväsydämistä, vaikka välillä hänessä esiintyy ilkeyttä, laskelmoivuutta, tunnekylmyyttä, ylimielisyyttä, voimakasta itsekeskeisyyttä, arvostelevuutta ja kaikessa on erittäin pihi ja taitaa jopa hyväksikäyttää minun anteliaisuuttani.
Lähemmäs viisikymppinen on, joitakin pidempiä ja joitakin lyhyempiä suhteita, lapsia ei ole. Existä en muuta tiedä, kuin että kuulemma kaikissa ollut jotain vikaa, niin ettei mies ole voinut jatkaa suhdetta.
Mies ei mielestään ole käyttäytynyt mitenkään epäsopivasti, ja pitää puheitaan hyvää tarkoittavina ja oikeuttettuina. Lupasi kyllä miettiä asiaa, mutta mitäpä siinä mikään muuttuu, jos ei näe asiassa mitään "väärää"..
Kyllä tämä mies nyt koeajalla on ja tiukan tarkkailun alla. Jotain taitaa psyykkisellä puolella olla häikkänä.. Hälytyskellot kilkattaa..Voi sentään...otan osaa. Useimmat miehet joilla ei ole yhtään pitkää suhdetta takana, avo- tai avioliittoa ja/tai lapsia, kehittyvät omissa oloissaan juuri tuollaisiksi: naiset ovat arvioitavia esineitä, joista pitää olla silmäniloa ja hyötyä. Pihiys kulkee aina käsi kädessä kehittymättömän tunne-elämän kanssa. On niin kiva aina saada kaikkea, kun se ei itselle maksa mitään. Antaminen on kovin vaivalloista.
Älä tuhlaa enää tätäkään päivää iltaan saakka. Ja viestillä voi laittaa poikki ihan hyvin :)
- kiltti mies.
Kiltillä miehellä ei tee mitään. Joko jätät sen tai kestät sen. Mietis kun se tapaa sun äitis tai sukulaisia ja alkaa niitä arvostelemaan. Kannattaako ottaa riski?
- vain yksi turn-off?
Kiitos kommentistasi, hän on jo tavannut heitä ja arvostellut. Olemme käyneet vakavia keskusteluja aiheesta, kovapäinen on, ehkä oppii ehkä ei. Aika näyttää onko mitään oppinut, mutta jotenkin ei kyllä hyvältä näytä tässä vaiheessa..
Pakko jättää, jos ei opi kunnioittamaan muiden tunteita. - kiltti mies.
Kiitos kommentistasi, hän on jo tavannut heitä ja arvostellut. Olemme käyneet vakavia keskusteluja aiheesta, kovapäinen on, ehkä oppii ehkä ei. Aika näyttää onko mitään oppinut, mutta jotenkin ei kyllä hyvältä näytä tässä vaiheessa..
Pakko jättää, jos ei opi kunnioittamaan muiden tunteita.No mun kanssa kehtaisi kuka vaan kulkea missä vaan ja tavata muita ihmisiä. Minä osaan käyttäytyä enkä päästele suusta ihan mitä sattuu. Et sä voi ravintolaan mennä syömään tollasen miehen kanssa kun se voi alkaa arvostelee viereisen pöydän ihmisiä.
- ....
kiltti mies. kirjoitti:
No mun kanssa kehtaisi kuka vaan kulkea missä vaan ja tavata muita ihmisiä. Minä osaan käyttäytyä enkä päästele suusta ihan mitä sattuu. Et sä voi ravintolaan mennä syömään tollasen miehen kanssa kun se voi alkaa arvostelee viereisen pöydän ihmisiä.
Esim. aloittaisit jokaisen uuden ihmisen kanssa jutustelun toteamalla, että kiltillä miehellä ei tee mitään.
- Pari sanaa
Persoonallisuushäiriöistä, mm. epäsosiaalisen persoonallisuushäiriön piirteitä ovat
3.vaikeus ylläpitää kestäviä ihmissuhteita, vaikkakaan ei vaikeutta luoda suhteita
4.turhaumien sietokyky on alhainen samoin kuin aggressiivisen ja väkivaltaisen käyttäytymisen kynnys
5.kyvyttömyys tuntea syyllisyyttä tai ottaa opiksi epämiellyttävistä kokemuksista, erityisesti rangaistuksista
6.TAIPUMUS MOITTIA MUITA tai puolustella kaunistelevin järkeistyksin omaa käytöstä
Lue täältä:
http://myrskykari.tripod.com/psykiatria/antisosiaalinen.html
Kumppani ei voi muuttaa mitenkään persoonallisuushäiriöistä, vain pitkäaikainen terapia voisi auttaa muuttumaan, mutta se vaatii että ymmärtäisi itse oman sairas/häiriötilansa, eikä näillä ihmisillä yleensä sellaista ajatusta ole, he kokevat oman käytöksensa juuri oikeaksi eivätkä halua muuttaa sitä mihinkään suuntaan.- vain yksi turn-off?
Kiitos linkistä, niskavillat nousivat pystyyn! Taitaa olla vain yksi ratkaisu..
- lifemocker
jaa meilläpäin tuo on ihan normaalia, että sanotaan suoraan asiat mitä ajatellaan
taidatte olla jotain pintaliitosakkia?- vain yksi turn-off?
Juuri noin tuo kyseinen mieskin ajattelee. Siinäpä se onkin, että sovitaanko erilaisten "kulttuuritaustojen" mukaan yhteen..
Meilläpäin tykätään puhua ystävällisesti ja kunnioittavasti toisille, hän on toista maata. Mies myrkyttää ja latistaa jutuillaan minun lähi-ihmisten ilmapiiriä, kun meidän mielestämme toisten ulkonäköä ja muita ominaisuuksia ei sovi arvostella ilkeämielisesti.
Jokainen on tietenkin vapaa sanomaan, mitä ajattelee, mutta enhän voisi mitenkään jatkaa suhdetta miehen kanssa, jonka ajatusmaailmassa pyörii ilkeitä sanoja toisille lauottavaksi. - lifemocker
Juuri noin tuo kyseinen mieskin ajattelee. Siinäpä se onkin, että sovitaanko erilaisten "kulttuuritaustojen" mukaan yhteen..
Meilläpäin tykätään puhua ystävällisesti ja kunnioittavasti toisille, hän on toista maata. Mies myrkyttää ja latistaa jutuillaan minun lähi-ihmisten ilmapiiriä, kun meidän mielestämme toisten ulkonäköä ja muita ominaisuuksia ei sovi arvostella ilkeämielisesti.
Jokainen on tietenkin vapaa sanomaan, mitä ajattelee, mutta enhän voisi mitenkään jatkaa suhdetta miehen kanssa, jonka ajatusmaailmassa pyörii ilkeitä sanoja toisille lauottavaksi.mielestäni teidän meininki on vielä ilkeämpää kun te puhutte sitten selän takana toisista ne pazkat...
- vain yksi turn-off?
lifemocker kirjoitti:
mielestäni teidän meininki on vielä ilkeämpää kun te puhutte sitten selän takana toisista ne pazkat...
Kultaseni, kun me emme puhu pahaa muista selän takana, kun emme ajattele muista pahaa.
Jos asianosaisen kanssa on ajatustasolla erimielisyyksiä, niin pyrimme keskenämme niistä puhumaan tietenkin asiat selväksi. Ulkopuolisten mielipiteet tuovat erilaisia näkökantoja ja avartavat ajatusmaailmaa, jotka auttavat paremmin selvittämään käsillä olevaa problematiikkaa. Puhumme muista ihmisistä kunnioittavasti, vaikka kyseinen henkilö ei ole paikalla kuulemassa.
Olen kiitollinen esiin tuomistasi näkökannoista! - sivusta huutelen
lifemocker kirjoitti:
mielestäni teidän meininki on vielä ilkeämpää kun te puhutte sitten selän takana toisista ne pazkat...
Kaikilla ei ole tarvetta arvostella toisia. Ei naamatusten sen enempää kuin selän takanakaan.
Hyvät käytöstavat pitäisi jokaisen osata, mutta eipä sellaiset tunnu merkitsevän joillekin yhtään mitään. Toisia loukataan aivan surutta eikä itse edes tajauta sitä.Sen vielä ymmärtäisi, jos se menisi jonkun sairauden tai luonnehäiriön piikkiin, mutta kun ei se aina mene. Ihmiset vaan ovat julmia toisilleen ja pitävät sitä ihan normaalina.
Ei hyvä! - lifemocker
Kultaseni, kun me emme puhu pahaa muista selän takana, kun emme ajattele muista pahaa.
Jos asianosaisen kanssa on ajatustasolla erimielisyyksiä, niin pyrimme keskenämme niistä puhumaan tietenkin asiat selväksi. Ulkopuolisten mielipiteet tuovat erilaisia näkökantoja ja avartavat ajatusmaailmaa, jotka auttavat paremmin selvittämään käsillä olevaa problematiikkaa. Puhumme muista ihmisistä kunnioittavasti, vaikka kyseinen henkilö ei ole paikalla kuulemassa.
Olen kiitollinen esiin tuomistasi näkökannoista!"kun me emme puhu pahaa muista selän takana, kun emme ajattele muista pahaa"
enpä ole vielä tavannut naista joka ei toisia ihmisiä arvostelisi - lifemocker
sivusta huutelen kirjoitti:
Kaikilla ei ole tarvetta arvostella toisia. Ei naamatusten sen enempää kuin selän takanakaan.
Hyvät käytöstavat pitäisi jokaisen osata, mutta eipä sellaiset tunnu merkitsevän joillekin yhtään mitään. Toisia loukataan aivan surutta eikä itse edes tajauta sitä.Sen vielä ymmärtäisi, jos se menisi jonkun sairauden tai luonnehäiriön piikkiin, mutta kun ei se aina mene. Ihmiset vaan ovat julmia toisilleen ja pitävät sitä ihan normaalina.
Ei hyvä!kaikki arvostelevat kaikkia. jotkut vain pitävät nämä ajatukset ominaan...
- ajatukset erilaisia
lifemocker kirjoitti:
kaikki arvostelevat kaikkia. jotkut vain pitävät nämä ajatukset ominaan...
Me ihmiset ajattelemme eri tavalla. Kaikissa on jotain hyvää, on paljon rakentavampaa ja ystävällisempää kertoa toiselle niitä hyviä ja positiivisia asioita. Negatiivisuus kertoo vain sinusta itsestäsi, joka on yleensä luontaantyöntävä ominaisuus.
- lifemocker
ajatukset erilaisia kirjoitti:
Me ihmiset ajattelemme eri tavalla. Kaikissa on jotain hyvää, on paljon rakentavampaa ja ystävällisempää kertoa toiselle niitä hyviä ja positiivisia asioita. Negatiivisuus kertoo vain sinusta itsestäsi, joka on yleensä luontaantyöntävä ominaisuus.
kertoo sekin sinusta jos sä jokaisen huomautuksen otat itseesi ja otat kaiken negatiivisina asioina
- sivusta huutelen
lifemocker kirjoitti:
kaikki arvostelevat kaikkia. jotkut vain pitävät nämä ajatukset ominaan...
Nimenomaan!
Sivistynyt ihminen osaa pitää mölyt mahassaan. Niin edessä kuin takanakin.
Omaa itsetuntoaan voi pönkittää muutenkin kuin haukkumalla ja arvostelemalla toisia. Itsetunnon pönkitystään se haukkuminen ja arvostelu on. - ajatukset erilaisia
lifemocker kirjoitti:
kertoo sekin sinusta jos sä jokaisen huomautuksen otat itseesi ja otat kaiken negatiivisina asioina
Ihmisiä ollaan tunteinemme ja jokaisella on oikeus tunteisiin. Tietenkin ilkeät sanat loukkaavat. Jos epäystävälliset sanat eivät kosketa, niin on jo kovettanut itsensä. Onko se tervettä?
Monesti on tyypillistä syyllistää uhria. Onko lyöty syyllinen lyöjänsä lyöntiin? Onko raiskattu syyllinen raiskaukseen? Mielestäni ilkeiden sanojen sanoja on ihan yksin ja itse vastuussa sanoistaan. - Hanna831
Höpö höpö, toisten ulkonäön ilkeästi ääneen arvostelu on turhaa ja tyhmää. Itse en todellakaan arvosetele tuttujen/sukulaisten ulkonäköä edes selän takana. Enkä ole edes niin rajoittunut että mun tarvis ajatella jotain pahaa siitä miltä ihmiset näyttää, kun tänne mahtuu monenlaista tallaajaa.
Toki saatan sanoa miehelleni jos on tyyliin housunpersuksissa purkkaa, mutta siitäkin sanon kahden kesken enkä huutele kaikkien kuullen. - lifemocker
Ihmisiä ollaan tunteinemme ja jokaisella on oikeus tunteisiin. Tietenkin ilkeät sanat loukkaavat. Jos epäystävälliset sanat eivät kosketa, niin on jo kovettanut itsensä. Onko se tervettä?
Monesti on tyypillistä syyllistää uhria. Onko lyöty syyllinen lyöjänsä lyöntiin? Onko raiskattu syyllinen raiskaukseen? Mielestäni ilkeiden sanojen sanoja on ihan yksin ja itse vastuussa sanoistaan.jos on normaali itsetunto ja sinut itsensä kanssa niin ne kaikki tuollaiset voi ohittaa olankohautuksella ;)
"Onko lyöty syyllinen lyöjänsä lyöntiin?"
varmasti on lyödyssäkin vikaa JOS on ajanut toisen nurkkaan esim räksytyksellä (henkinen väkivalta) ja toisella ei ole ollut enää muuta mahdollisuutta kuin turvautua fyysiseen väkivaltaan!
"Onko raiskattu syyllinen raiskaukseen?"
kyllä sitä järkeään saa käyttää itse kukin - jos lähdet puoli alasti kännissä yksin kaupungille ja sitten vielä vieraiden ihmisten mukaan niin saat syyttää vain tästä itseäsi - tyhmyydestä sakotetaan!
molemmissa tapauksissa lopputulos olisi varmasti toinen jos itse olisit käyttäytynyt fiksummin ;) sitä kun voi myös itse vaikuttaa siihen miten sinua kohdellaan, ei nyt tietysti aina, mutta vaikuttaa voit siihen itsekkin useimmiten omilla valinnoillasi! - ajatukset erilaisia
lifemocker kirjoitti:
jos on normaali itsetunto ja sinut itsensä kanssa niin ne kaikki tuollaiset voi ohittaa olankohautuksella ;)
"Onko lyöty syyllinen lyöjänsä lyöntiin?"
varmasti on lyödyssäkin vikaa JOS on ajanut toisen nurkkaan esim räksytyksellä (henkinen väkivalta) ja toisella ei ole ollut enää muuta mahdollisuutta kuin turvautua fyysiseen väkivaltaan!
"Onko raiskattu syyllinen raiskaukseen?"
kyllä sitä järkeään saa käyttää itse kukin - jos lähdet puoli alasti kännissä yksin kaupungille ja sitten vielä vieraiden ihmisten mukaan niin saat syyttää vain tästä itseäsi - tyhmyydestä sakotetaan!
molemmissa tapauksissa lopputulos olisi varmasti toinen jos itse olisit käyttäytynyt fiksummin ;) sitä kun voi myös itse vaikuttaa siihen miten sinua kohdellaan, ei nyt tietysti aina, mutta vaikuttaa voit siihen itsekkin useimmiten omilla valinnoillasi!Ihan oikeasti, sinulla on vielä PALJON opittavaa elämästä!!!!!!!!!!!!!! Toivottavasti edes joskus ymmärrät, miten vinoutunut ja epäterve ajattelumaailma sinulla on ja mielesi tervehtyy!
Tosi säälittävää lukea tekstejäsi..
- Ikävää seuraa
Mun miehellä on kans vähän samaa vikaa. Hän on loukannut mua monella tavalla suhteemme alussa arvostelemalla aika töykeästi. Niistä asioista on sodittu ja anteeksi annettu, mutta viime aikoina olen miettinyt, että en ehkä kuitenkaan voi unohtaa noita asioita, vaikka miten yritän. Ja mietin onko mielekästä jatkaa, jos en voi unohtaa.
Miehen äiti ja veli on myös samanlaisia. Ensi tapaamisilla molemmat on arvostelleet ulkonäköäni ja olemustani. Veli esim. arvosteli heti vaatteitani ja illan edetessä mittaili kroppaani ja täräytti sitten että muuten hyvä mutta liian paksut reidet. Hän myös leveili rahoillaan, mutta pihisteli kuitenkin. Tunnelma oli kiusallinen ja epämiellyttävä, enkä juurikaan halua tavata miehen sukulaisia. Tuntuvat olevan kaikki samanlaisia.
Itse arvostan hyvää seuraa, mukavaa ja rentoa yhdessäoloa jne. enkä ilkeätä tölvimistä ja vähättelyä. Lienee se merkki heikosta itsetunnosta, kun pitää kanssaihmisiä vähätellä ja polkea alas.- lifemocker
kyllä mä sanon naisen kampausta tai vaatteita rumiksi jos ne niitä ovat. muutenhan sitä joutuisi katsomaan kaikkea hirvittävää kun toisen tyyli olisi ihan kamala!
- ajatukset erilaisia
lifemocker kirjoitti:
kyllä mä sanon naisen kampausta tai vaatteita rumiksi jos ne niitä ovat. muutenhan sitä joutuisi katsomaan kaikkea hirvittävää kun toisen tyyli olisi ihan kamala!
Hmm.. Jos esiinnyt omalla kuvallasi tuossa, niin onko sinulla tosiaan varaa sanoa kenellekään mitään hirvittävän kamalasta tyylistä ;D
Tämä siis hyvää tarkoittavalla ja positiivisella mielellä kirjoitettu, ettei sanoja tarvitse ottaa itseensä ja negatiivisesti. - lifemocker
Hmm.. Jos esiinnyt omalla kuvallasi tuossa, niin onko sinulla tosiaan varaa sanoa kenellekään mitään hirvittävän kamalasta tyylistä ;D
Tämä siis hyvää tarkoittavalla ja positiivisella mielellä kirjoitettu, ettei sanoja tarvitse ottaa itseensä ja negatiivisesti.tottakai on. minä olen täysin sinut itseni kanssa eikä muitten mielipiteet hetkauta omiani
- ajatukset erilaisia
lifemocker kirjoitti:
tottakai on. minä olen täysin sinut itseni kanssa eikä muitten mielipiteet hetkauta omiani
Silloin ei ole sinut itsensä kanssa, jos on tarve arvostella toisten ulkonäkö. Se on jo selvä merkki siitä.
- voi ei
Voisko tämä mies olla mun exä kun kaikki tuntomerkit täsmää?! Voisitko kertoa asuuko tämä mies Vantaalla ja onko mies vähän tanakka ja ruskea silmäinen?
- vain yksi turn-off?
No voisi olla, mutta silmät ovat siniset. Jospa ovat sukulaisia..
- tavis mies.
Ei se siitä parane. Käytöstapoja ei voi opettaa vaan ne tulee luonnostaan.
- voi ei
Säikähdin tosissani että se mies on mun exä! Mutta ei ne oo sukulaisiakaan koska exällä ei oo saman ikäistä sinisilmäistä sukulaista.
Mutta kehottaisin miettimään kaksi kertaa ennenkuin sitoudut tuon kaltaiseen moukkaan,kokemuksesta voin sanoa että helppoa sulla ei tule olemaan tuon kaltaisen kanssa ja alussahan moni esittää ihanampaa kuin oikeesti on ja entä kun oikea luonne paljastuu niin huh huh...
Seurustelu exäni kanssa oli monta vuotta yhtä helvettiä ennenkuin tajusin lähteä lätkimään. - hophophop
Käytöstavat pitää olla, jos niitä ei tuohon ikään ole oppinut, ei niitä enää opikkaan !
Et voi pelätä joka hetki mitä mies möläyttää. Nyt matkoihisi ja nopeasti...- vain yksi turn-off?
Kiitos!!! Näin se on tehtävä..
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh821985Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1131708- 1801296
- 225707
- 59698
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol6676- 56610
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako199566- 46508
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337472