Koirat uimarannalla?

Paloma.se.co

Ystävättäreni jolla on kakai irlannin setteriä kävi hiljakkoin kuumana koska hän oli käyttänyt koiriaan uimassa yksityisellä (siis yhteisön omistamalla) rannalla, aina aikaisin aamulla ja kerännyt jätökset tarkasti pois. Sitten pari päivää sitten ilmestyi kyltti jossa kiellettiin koirien uittaminen kyseisessä paikassa. Hänen mielestään asia oli täyttä sabotointia ja kiusantekoa ja jotkut lapsiperheet varmasti asialla. Hän aikoo puhua johtokunnan kanssa ja vaatia muutosta asiaan.

Mitä ajatuksia tämä herättää palstalaisissa?
Onko kohtuutonta vaatia että koirat pidetään poissa yleisiltä uimrannoilta?
Minä (ent. koiranomistaja ja koiraystävä ) olin sitä mieltä että koirat jne. kotieläimet eivät kuulu uimarannoille jossa on pikkulapsia ja mahdollisesti koiria pelkääviäkin, mutta miten on käytäntö Suomessa?

53

874

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pika-Nelli

Mitä kummempaa ajattelua tuo vaatinee, kuin että ei.
      Minäkin, joka rakastan koiria, en heitä ihmisten uimarannoille toisi uimaan.
      Tosin, kuka vastaa, ettei ihmiseltä uidessaan pääse pötkylää?

Tuskin uimarantojen koira-angsti muusta on kiinni, kuin pötkylästä.

• sitroen.

Näinpä kerran Keski-Suomessa leirintäalueen uimalammikossa, miten mustilaisukko kävi uimassa. Vähän ajan päästä rantaan ajautui melkoinen paskapötkylä...

• --------
        sitroen. kirjoitti:

Näinpä kerran Keski-Suomessa leirintäalueen uimalammikossa, miten mustilaisukko kävi uimassa. Vähän ajan päästä rantaan ajautui melkoinen paskapötkylä...

Olihan Nallikarissa kerran haihälytys.......... Luin, että saukko.
        Minä olen nähnyt pötkyttömän romanimiehen ongella, lähti tosin pian kotiinsa polkupyörällä.

• läke

Eläimet ihmisille, he ovat ne jotka eivät tule ihmisten kanssa toimeen tavalla tai toisella.

Monolla "hullulla" ostaa valtio eläimet heille.

Tatuointi on myös osa näyttää olevansa hullu siis ei normaali muille.

• EI KOIRIA -

UIMARANNOILLE !

Koirat eikä hevoset, siis muutkaan eläimet sovi yleiselle rannalle,
      isot sakot kaikille koiranomistajille jos tulevat koirineen uimarannoille,
      onhan suomessa paljon muita rantoja joissa ei ihmiset oleskele,
      menköön semmomsille yksinäisille rannoille joissa ei ihmiset häiriinny eläimistä,
      ei voi ymmärtää koiranomistajia jotka tulee kiellosta huolimatta uimarannoille,
      miksi pitää tulla yleisille rannoille koiren kanssa, kun varmasti tietää ettei ihmiset siitä pidä.
      tietää että se on kiellettyä sakonuhalla.

• Tase pappa

Juuri tyypillinen koiranomistaja. Meidän "kullannuput" Kiltit ja ihanat mamman Rakkaat, saavat mennä minne haluaa. Niinhän sen on oltava. Sanoohan sen jo järkikin.
      Yhteiselle uimarannalle on päästävä. Pääseehän sinne nuo köyhien kakaratkin. Minä annan tilaisuuden kaikille tutustua minun Koiriini. Voivat naapuritkin ihailla sitä, kuinka kauniita ja tottelevaisia koira-mussukka -pussukoita minulla onkaan.
      Jotkut uimarit ei tosin ymmärrä sitä kun koirani käyvät nuuhkimassa rannalla olijoita. Joskus nuuhkivat intiimialueitakin. Ihan kivaahan se on. Nehän haluaa vain tehdä tuttavuutta. Jotkut kakarat muka pelkäävätkin niitä syöksähtelyjä. Ihan turhaan pelkäävät. Ei ne mitään tee. Nehän ovat niin ystävällisiä ja kauniita koiria.
      Joku yhteisö, johtokuntineen, ei ole mitenkään pätevä arvioimaan Minun Rakkaitteni sopivuutta rannoille. Vielä vähemmän sillä on pätevyyttä kieltää MINUN Setterieni uiminen, siellä missä minä haluan niitä uittaa.
      Ei kun Raastupaan. Minun tunteitani on loukattu. Minun Koirani on häväisty.

• ://

Johan on kauhijaa, aivan hirvijää.

• Tase pappa, on sellainen tunne, että usein sun kanssa kuljetaan samoilla aaltopituuksilla..
        Olen tehnyt havaintoja, että meitä ei aina ymmärretä.. :)
        Tsemppiä, älä muuta tyyliäsi.

• äly hoi älä jätä

Koiran omistajalle SUURET sakot jos menee yleiselle uimarannalle koiransa kanssa,
      samoin jos menee lasten leikkipuistoon tai hiekkalaatikolle koirineen siitä vielä suuremmat sakot,

• pulu uis

Monilla uimarannoilla minua ovat häirinneet ihmiset.
      Kiroilevat, melskaavat, pulloja särkevät.

• Hei kun keikuskelen

Huomenta vaan täältä, jossa aurinko taas kutkuttelee poskenpäitä.
      Tässä ruuanlaiton tiimellyksessä tulin palstalle kurkistelemaan.

Voi miten nautinnollisen näköisenä koirat uivat, kun lämpöasteet kiusaavat turkin sisässä. ja kiva on katsella iloista koirulia, joka innolla hakee isännän heittämää keppiä vedestä. Loiskis ja läiskis.

Koirat ovat pikkusen hjuuuumor-eläimiä. Koska olette nähneet koiran, joka litimärkänä tulee vedestä pois ja ravistelee turkkinsa siinä ihtekseen ypösen yksin. Ehei ehei ehei, he ponkeeraavat oitis lähinnä olevan ihmisen viereen ja vasta sitten, kun on tarkistettu, että se ihminen seisoo juuri niin lähellä, kuin pitääkin, niin sitten alkaa ravistelu. Koko koiran karvustossa lymyillyt vesi pruiskahtaa ihmisen päälle. Koira nauraa viikseensä. Ihminen ei naura.

Meillä on ollut kolme Tanskandoggia, niiden kintut on niin pitkät, että melkein kahlaamalla menisivät täältä tuonne Ruottin puolelle. Doggit eivät piittaa pahemmin uimisesta, vilukin tulee helposti, jos ohut turkki kastuu.

Mutta meillä on ollut myös Kaivinkone. Musta suuuuuuri kaivinkone. Kaivinkone oli päällystetty kaksikerroksisella karvapeitteellä. Kun oli kuuma tai vaikkei ihmisen mielestä kovin kuuma ollutkaan, niin kaivinkonepa ryntäs puutarhaan mielihommaan. Varjoisen puskan juureen se alkoi kaivamaan kuoppaa itselleen. Vähäkö isoa kuoppa, ei mitään pientä lällyä. Multainen syvä kuoppa oli mukava viileä pesäkolo kaivurille.

Välttääksemme koko pihan puiden ja pensaitten turmelluksen ja kuoleman, jouduimme lähtemään vartavasten viemään koiraa uimaan.
      Voi sitä riemua. Kaivinkone (Newfoundlandinkoira) ui uimasta päästyäänkin, ei meinannut saada pois vedestä. Asiasta viiteenkymmeneenkolmeen, niin niillä on Räpylät. Jos ette tienneet.

Jaa, että menisinköhän asiaan.
      Ans kattoo nyh :D

Täällä Vaasassa on uimarannoilla kyltit, että koiria ei saa sinne viedä kylpemään. Ymmärrettävää yes yes, ei olis kivaa lötköttää filtillä puolialastomana, silmät ummessa ja sitten jos joku viheliäinen koira tulis filtin reunalle ittiään ravistelemaan. Pikkusen taitais hituttaa.

Uimarannoilla en ole koskaan nähnyt koiria, mutta venelaituripaikkojen, siellä missä veneitä lasketaan veteen, niin sielläpä on melkein koirajono.

Elikkä olen sitä mieltä, että kyllä niitä uimapaikkoja koirille löytyy, jossa ei häiritse muita ihmisiä. Monet ihmiset pelkäävät koiria, mitäpä niitä kiusaamaan irrallaan olevalla koiralla.

Meniskö kääntämään kalkkunanrinnat toisinpäin.

Viestini on perin lyhyt.
      Mutta ei täs ruuanlaiton keskellä pitkää ehdi väsäämään.

• Kaikille kiitos mielipiteistänne. (Lisääkin saa olla :))
      Tase papan vastauksen luin miehelleni; se oli aika nappiin. Noin juuri uskon ystävättäreni ajattelevan asiasta. Sain myös toisen koiranomistajan kimppuuni kun uskalsin olla sitä mieltä että koirat eivät kuulu uimarannalle ja asenne suorastaan hyökkäävä. Kyllä pulun höyhenet sai kyytiä.

Nyt haluankin korostaa että kysymys on koirista. Että en halua koiria uimarannalle ei tarkoita sitä wttä haluan rikottuja pulloja, huumeneuloja, kaljapurkkeja ja ihmisten paskoja uimarannalle myöskään. Hanhet ja joutsenet paskovat kuulemma kanssa uimarannoille.....ja kalat veteen, lokit laitureille ja majavat patojensa vierelle. Ja nyt sitten ollaankin täysin asian vieressä :)

Huumorintajuiselle ruuanlaittajalle: kirjota seuraavan kerran vähän pitempään. Kiva viestisi oli liian lyhyt ja liian ytimekäs :))

• Mulla ei olis mitään vastaan siihen et koirat olis rannalla ja vaikka uimassa jos ne ei vaan ravistelis sitä turkkiaaan niin että rapa roiskuu. Niin no, ei sekään olis kivaa jos siellä olis sit kymmenittäin elukoita ja tiedä mien ne keskenään tulis toimeen.
      Koirille vois perustaa oman rannan ja jotenkin muistelisin et hesassa niin taitaa ollakkin jossain.

Ei Suomessakaan saa koiria tuoda yleisille rannoille ja vielä vähemmän jollekkin yksityis rannalle.

• ...

Kielto on kielto.

Oikeastaan, se pitää kyllä näkyä muuallakin, kuin pelkässä kieltokyltissä. Siis pitää takana olla jonkin "hallituksen" tms. paperi, että kyltin voi laittaa. Yksityisellä uimarannalla riittää, että omistaja vaan sanoo säännöt.

Ei mua märät koirat haittaa, koiran pashat kylläkin. Taitaa tosin olla pian kymmenen vuotta, kun viimeksi kävin yleisellä uimarannalla. Ei siellä ollut yhtään elukkaa, mutta aivan liikaa meluavia ja kuseskelevia kakaroita.

Se tahtoo olla niin, "lapsi" sanalla koitetaan jyrätä kaikki muut alle. Tosiasia lapsia vain erittäin pieni osa väestöstä. Suurin osa sinkkuja tai pariskuntia. Suomessakin lapsia vähemmän kuin kotieläimiä. Lapsille on leikkikenttänsä, koirille koirapuistonsa, mutta samaan paikkaan ne ei näköjään millään lailla tahdo mahtua. Vaan, minne mahtuu muut ihmiset?

=DW=

• Kyllä mun mielestä lapset ovat etusijalla kun niistä pitäis kasvattaa tulevia veronmaksajia tai henkilökuntaa vanhainkoteihin tms. Koirat eivät täytä vaatimuksia.

• bessie*

Meillä täällä Suomessa on hyvin yksinkertainen merkki, jolla kielletään koirien tuominen määrätylle alueelle. Siinä on valkoisella pohjalla musta koira, päällä punainen rasti.
      Sen lisäksi esim. uimarannoilla on useimmiten kirjoitetutkin järjestyssäännöt, joissa mm. kielletään koirien tuominen alueelle.
      Myös koulujen, päiväkotien, leikkipuistojen, joidenkin harrastusalueiden ym. alueille on laitettu koirakielto.

Se, että villieläimetkin ulostavat uimarannoille tai muualle, on aika typerä syy kyseenalaistaa koirakielto.
      Harvemmin juuri uimaranta- tai muulla ihmisten alueella villit eläimet oleskelevat ja pesivät tai vartavasten tarpeilleen tulevat, vaikka niitä siinä laitamilla olisi enemmänkin.
      Mukava on seurata vesilintujen poikueita siitä uimarannalta tai laiturilta, mutta ei ole mukavaa jos joutuu koiranjätöksiä väistelemään tai haistelemaan.

Meillä Espoossa on muistaaksen ainakini kolme koirien uimarantaa, lisäksi tietysti melkein mitkä tahansa rannat jotka eivät ole ihmisten uimarannoiksi tarkoitettuja.

• -miten milloinkin-

Olipa kerran kymmeniä vuosia sitten ihana hiekkaranta salaisessa paikassa jonka vain muutamat harvat tiesivät ja kävivät siellä lastensa kanssa uimassa. Kauniina, lämpimänä kesäpäivänä menimme taas ko. hiekkarannalle aikomuksenamme ottaa aurinkoa ja uidakin välillä.

Mitäs näimmekään? Maanviljelijä oli ajanut lantakärrynsä veteen likoamaan. Naisväki pestä huruutteli mattojaan, jousi- ja petauspatjojaan, täkkejään, mattojaan melkein lantakärryn vieressä, osa tietenkin oli likoamassa rannalla.

Kaunis, kiva, ihana hiekkaranta oli piloilla. Emme ole sen jälkeen enää käyneet siinä paikassa. Tietenkin vesi aikojen kuluessa on varmaan huuhtonut liat pois, mutta silti...

Koiria en kyllä veisi yleisille uimarannoille vaikka pökäleet sieltä korjattaisiinkin, koska pisut sinne jäävät väkisinkin ja uroskoirien merkkaamat alueensa. Tiedä vaikka eväskori tai uimakassi olisi merkkaamisen kohteena.

• Fin Lex

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612?g_q=järjestyslaki

>>14 §
      Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

• +++

Onko lahden takana sama laki?

• +++ kirjoitti:

Ei tietoa. Oletan että lait ovat jokseenkin samantapaisia. Kysymys on kuitenkin asuntoalueen omasta uimarannasta, ei siis kunnan yleisestä rannasta.

• Rimmir tänään
        +++ kirjoitti:

Kun googletti niin ei siinä kyllä siinä järjestyslaissa kirjoitettu mitään uimarannoista ja koirista. Oli vain maininta että koira ei saa kulkea vapaana luonnossa 1/3 -20/8 välisenä aikana ettei häiritse lintujen ja muiden nisäkkäiden pesimistä ja lisääntymistä. (kumma kuitenkin että sinä aikana saa olla suunnistuskilpailuja), Poronhoito alueilla ei saa koira olla irti lainkaan, ja karja/hevos/lammas/sikatiloilla jos koira ei anna ottaa itseään kiinni saa tilanomistaja ampua koiran.
        Koira ei saa koskaan kulkea irti kansallispuistossa tai luonnonsuojelualueella. Kunnat saavat myös itse laittaa ilmoituksia missä koirat tulee olla kytkettynä ja useinmiten ilmoitustauluja myös näkyykin lasten leikkipuistoissa,hautuumailla, saaristossa, yleisillä uimarannoilla. Useimmissa kunnissa on kuitenkin koirille oma untipaikka joka merkitty kunnan puolesta.

• Rimmir tänään
        Paloma.se.co kirjoitti:

Ei tietoa. Oletan että lait ovat jokseenkin samantapaisia. Kysymys on kuitenkin asuntoalueen omasta uimarannasta, ei siis kunnan yleisestä rannasta.

Jos asuntoalue ei ole laittanut kieltokylttiä niin silloin koirat saavat uida aivan vapaasti.

• Fin Lex
        Rimmir tänään kirjoitti:

Kun googletti niin ei siinä kyllä siinä järjestyslaissa kirjoitettu mitään uimarannoista ja koirista. Oli vain maininta että koira ei saa kulkea vapaana luonnossa 1/3 -20/8 välisenä aikana ettei häiritse lintujen ja muiden nisäkkäiden pesimistä ja lisääntymistä. (kumma kuitenkin että sinä aikana saa olla suunnistuskilpailuja), Poronhoito alueilla ei saa koira olla irti lainkaan, ja karja/hevos/lammas/sikatiloilla jos koira ei anna ottaa itseään kiinni saa tilanomistaja ampua koiran.
        Koira ei saa koskaan kulkea irti kansallispuistossa tai luonnonsuojelualueella. Kunnat saavat myös itse laittaa ilmoituksia missä koirat tulee olla kytkettynä ja useinmiten ilmoitustauluja myös näkyykin lasten leikkipuistoissa,hautuumailla, saaristossa, yleisillä uimarannoilla. Useimmissa kunnissa on kuitenkin koirille oma untipaikka joka merkitty kunnan puolesta.

"...eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;"

-Googleta peremmin. LAinaus on suoraa lakitekstiä.

"...jollei se ole erikseen sallittua"

Henkilö on mielestäni tyhmenpi kuin vasemman jalan saapas jos vie koiransa ihmisten uimarannalle sillä perusteella ettei siellä ole erityistä kieltokylttiä koirista. Samalla logiikalla voisi raavas aikuinen mies ***kantaa keskelle toria koska siellä ei mitä ilmeisimmin ole nimenomaan tätä kieltävää kylttiä.

Niinkö asia ihan aikuisten oikeasti mielestäsi menee?

• Rimmir tänään
        Fin Lex kirjoitti:

"...eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;"

Henkilö on mielestäni tyhmenpi kuin vasemman jalan saapas jos vie koiransa ihmisten uimarannalle sillä perusteella ettei siellä ole erityistä kieltokylttiä koirista. Samalla logiikalla voisi raavas aikuinen mies ***kantaa keskelle toria koska siellä ei mitä ilmeisimmin ole nimenomaan tätä kieltävää kylttiä.

Siis googleitin lahden toisella puolella olevaa lakia en Suomen lakia, unohtui mainita lähde Naturvårdsverken paragraf 16 i lagen (2007:1150) Vastasin kysymykseen sekä Palomalle.

Kyllä täällä saa koira olla mukana yleisellä uimarannalla jos koiran omistaja on esim sokea taikka koira on liikuntarajoitteisen elämää varten koulutettu koira ja niissä tapauksissa kyllä itse olen sitä mieltä että ne koirat saa olla mukana myös mukana yleisillä uimarannoilla.

Joissakin maissahan kulkevat koirat irrallaan ja nukkuvat yönsäkin turistipaikkojen uimarannoilla eikä niistä koskaan ole kenellekään mitään haittaa. Ei siellä kyllä koskaan näe läjiäkään niiden jäljiltä, kaippa ne joku käy siistimässä pois sitä mukaa.

En tiedä, itse kakarana uin joessa jossa lehmän kakkakokkareet kelluivat menemään virran mukana ja lehmät itsekin olivat kesäkuumalla vilvoittelemassa kanssamme joessa. Me penskat emme saaneet pyöräillä yleiselle uimarannalle vanhemmiltamme. Niin se vaan maailma muuttuu.

• - - -
        Rimmir tänään kirjoitti:

Siis googleitin lahden toisella puolella olevaa lakia en Suomen lakia, unohtui mainita lähde Naturvårdsverken paragraf 16 i lagen (2007:1150) Vastasin kysymykseen sekä Palomalle.

Kyllä täällä saa koira olla mukana yleisellä uimarannalla jos koiran omistaja on esim sokea taikka koira on liikuntarajoitteisen elämää varten koulutettu koira ja niissä tapauksissa kyllä itse olen sitä mieltä että ne koirat saa olla mukana myös mukana yleisillä uimarannoilla.

Joissakin maissahan kulkevat koirat irrallaan ja nukkuvat yönsäkin turistipaikkojen uimarannoilla eikä niistä koskaan ole kenellekään mitään haittaa. Ei siellä kyllä koskaan näe läjiäkään niiden jäljiltä, kaippa ne joku käy siistimässä pois sitä mukaa.

En tiedä, itse kakarana uin joessa jossa lehmän kakkakokkareet kelluivat menemään virran mukana ja lehmät itsekin olivat kesäkuumalla vilvoittelemassa kanssamme joessa. Me penskat emme saaneet pyöräillä yleiselle uimarannalle vanhemmiltamme. Niin se vaan maailma muuttuu.

Jospa ne kakkakikkareet tekivät sinusta ihmisystävällisen, ja antoivat sinulle näkymän muuhunkin, kuin vain omaan napamaailmaan?
        Nykyisyys karkoittaa ihmisen ja muun eliöstön yhteisyyden.
        Pelätään omaa varjoakin.

• Fin Lex

• Tarkennan vielä että kyseessä on yksityinen uimaranta joka kuuluu asuntoalueeseen ja josta talonomistajat (kuten ystävättärenikin) maksavat tietyn hoitomaksun vuodessa. Kyltti ilmestyi hiljakkoin ja koska sitä ei ollut aikaisemmin ystävättäreni oletti että lapsiperheet olivat valittaneet hänen koiristaan.

• ...

Omistaja päättä.

Käytännössä tossa tapauksessa taloyhtiön hallitus, Hallituksenhan valitsevat yhtiön osakkaat. Se siitä.

=DW=

• Rimmir tänään

Voihan se olla että joku on ärsyyntynyt koirien uinnista ja laittanut kyltin. Mielestäni kuitenkin olisi ollut paikallaan joku kokous talonomistajien kesken uimarannan käytöstä, kun kerran kaikki osallistuvat hoitomaksulla uimarannan kunnossa pitoon.
        Toivottavasti ystävättäresi löytää toisen koiraystävällisen uimapaikan lähistöltä ja että naapurisopu ei häviäisi tämän takia.

• bessie*
        Rimmir tänään kirjoitti:

Voihan se olla että joku on ärsyyntynyt koirien uinnista ja laittanut kyltin. Mielestäni kuitenkin olisi ollut paikallaan joku kokous talonomistajien kesken uimarannan käytöstä, kun kerran kaikki osallistuvat hoitomaksulla uimarannan kunnossa pitoon.
        Toivottavasti ystävättäresi löytää toisen koiraystävällisen uimapaikan lähistöltä ja että naapurisopu ei häviäisi tämän takia.

Mikäli joku päätyy ostamaan asunnon juuri siksi, että asuntoyhtiöllä on oma uimaranta niin eiköhän se päätös tehdä ihmisien uimisia ajatellen, ei koirien.
        Turha on myöskään tehdä vastakkain asettelua tyyliin lapsiperheet ja koirien omistajat, nehän sitäpaitsi usein ovat yksi ja sama.

Tunnen lapsettoman pariskunnan joka muutti kaupungin keskustasta maineeltaan vähän huonon lähiön omarantaiseen rivitaloyhtiöön. Aamu-uinnit he aloittavat melkein heti kun jäät ovat sulaneet ja jatkavat pitkälle syksyyn. Ovat myös todella innoissaan vesilintujen seuraamisesta.
        Pariskunnan miehen veljen perhe päätyi samaan ratkaisuun toisessa Itä-Suomen kaupungissa. Kolmilapsinen perhe sai (taaskin vähän huonomaineisena pidetty lähiö) todella edullisen tanta- asunnon.
        Heillä oli ainakin silloin kun viimeksi kävin, myös koira. Ei puhettakaan, että se olisi otettu mukaan rantaan. Eiväthän ihmiset sitäpaitsi yleensäkään ulkoiluta koiriaan omassa pihassaan, siis yhteisillä alueilla.

• bessie* kirjoitti:

Mikäli joku päätyy ostamaan asunnon juuri siksi, että asuntoyhtiöllä on oma uimaranta niin eiköhän se päätös tehdä ihmisien uimisia ajatellen, ei koirien.
        Turha on myöskään tehdä vastakkain asettelua tyyliin lapsiperheet ja koirien omistajat, nehän sitäpaitsi usein ovat yksi ja sama.

Tunnen lapsettoman pariskunnan joka muutti kaupungin keskustasta maineeltaan vähän huonon lähiön omarantaiseen rivitaloyhtiöön. Aamu-uinnit he aloittavat melkein heti kun jäät ovat sulaneet ja jatkavat pitkälle syksyyn. Ovat myös todella innoissaan vesilintujen seuraamisesta.
        Pariskunnan miehen veljen perhe päätyi samaan ratkaisuun toisessa Itä-Suomen kaupungissa. Kolmilapsinen perhe sai (taaskin vähän huonomaineisena pidetty lähiö) todella edullisen tanta- asunnon.
        Heillä oli ainakin silloin kun viimeksi kävin, myös koira. Ei puhettakaan, että se olisi otettu mukaan rantaan. Eiväthän ihmiset sitäpaitsi yleensäkään ulkoiluta koiriaan omassa pihassaan, siis yhteisillä alueilla.

"bessie*"

Ja tätä tarinaasi en usko alkuunkaan.
        Suomen-kielen-mestarina tunnen että niin keinotekoista, niin keinotekoista, Lontoon rakeista SMOG:ia.

Muistan mummoni, joka joutui vetämään Suomen Pystykorvansa vedestä, koska Iili-madot vetivät sen veret vähiin, mummoni veti, vaikka hänelläkin oli veri vähissä.
        Kun mummoni vähitellen virkosi, olivat madot jo mädäntyneet ja koiraa ei laskettu enää sisälle.
        Koira ulvoi ulkona, kunnes naapurit alkoivat valittaa hajusta.

Poliisi tuli todeten, että tuo mummo haisee sit kauheelta, ja rapsuttivat koiralta kuivat iho-oireet pois.

H.

• hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Suomen-kielen-mestarina tunnen että niin keinotekoista, niin keinotekoista, Lontoon rakeista SMOG:ia.

Muistan mummoni, joka joutui vetämään Suomen Pystykorvansa vedestä, koska Iili-madot vetivät sen veret vähiin, mummoni veti, vaikka hänelläkin oli veri vähissä.
        Kun mummoni vähitellen virkosi, olivat madot jo mädäntyneet ja koiraa ei laskettu enää sisälle.

Poliisi tuli todeten, että tuo mummo haisee sit kauheelta, ja rapsuttivat koiralta kuivat iho-oireet pois.

H.

Muistaakseni mukana tuli myös papan pysty-korva.
        Sen Poliisi otti mukaansa.

H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

H.

Ihan sama uskotko vai et, totta se kuitenkin on.

Kyseessä Joensuun liepeiltä kotoisin olevan xxmieheni sukulaiset. Nykyisin en ole heidän juurikaan yhteyksissä, mutta oletan että ainakin tuo lapseton pariskunta asuu onnellisena vieläkin siinä rivariasunnossaan, antaen kohta taas nimiä uikku- ja sorsa- ym. poikueille.

• bessie* kirjoitti:

Ihan sama uskotko vai et, totta se kuitenkin on.

Kyseessä Joensuun liepeiltä kotoisin olevan xxmieheni sukulaiset. Nykyisin en ole heidän juurikaan yhteyksissä, mutta oletan että ainakin tuo lapseton pariskunta asuu onnellisena vieläkin siinä rivariasunnossaan, antaen kohta taas nimiä uikku- ja sorsa- ym. poikueille.

"bessie*"

Sinulle pitäisi antaa uusia muistoja, niin vanhoissa kun elät.
        Voitaisko tehdä niin, että minä tulisin, silittäisin sulkiasi, nimitellen sinua törkeästi ja sinä sit kaakattaisit kainalossani?
        Joteski niinku että piiraassasi on ihanan vähän kiviä?

Muuten minä otan esiin suku-kirjani ja alan kertoa sinulle mitä esi-isäni tekivät verisille nahoille. Ne olivat garf. kaikki.

H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Sinulle pitäisi antaa uusia muistoja, niin vanhoissa kun elät.
        Voitaisko tehdä niin, että minä tulisin, silittäisin sulkiasi, nimitellen sinua törkeästi ja sinä sit kaakattaisit kainalossani?
        Joteski niinku että piiraassasi on ihanan vähän kiviä?

Muuten minä otan esiin suku-kirjani ja alan kertoa sinulle mitä esi-isäni tekivät verisille nahoille. Ne olivat garf. kaikki.

H.

No joo, minähän en ole kirjailija...

En siis kirjoittele muistelmiani, mutta tämän aloituksen aihe tietenkin toi mieleen omarantaiset asuntoyhtiöt.
        On minulla niistä enemmänkin kokemusta, ihastuimme nimittäin ekseksäni kanssa hänen veljensä asuntoon uimarantoineen, ja kävimme vastaavia katselemassa itsellemmekin, ympäri Etelä- ja Itä-Suomea.
        Lopulta vuokrasimmekin yhden, vähän niin kuin kokeeksi. Se muuten oli kunnan vuokrarivari, eikä edes meidän kummankaan kotikunnan.
        Vahvistui sitten se, minkä jo omalta kohdaltani oikeastaan tiesinkin, ei ole minun juttuni.

• bessie* kirjoitti:

No joo, minähän en ole kirjailija...

En siis kirjoittele muistelmiani, mutta tämän aloituksen aihe tietenkin toi mieleen omarantaiset asuntoyhtiöt.
        On minulla niistä enemmänkin kokemusta, ihastuimme nimittäin ekseksäni kanssa hänen veljensä asuntoon uimarantoineen, ja kävimme vastaavia katselemassa itsellemmekin, ympäri Etelä- ja Itä-Suomea.
        Lopulta vuokrasimmekin yhden, vähän niin kuin kokeeksi. Se muuten oli kunnan vuokrarivari, eikä edes meidän kummankaan kotikunnan.
        Vahvistui sitten se, minkä jo omalta kohdaltani oikeastaan tiesinkin, ei ole minun juttuni.

"bessie*"

Miten se kirja voisi mennä?

Tunsin olevani kotona.
        Tämä näkymä sai minut tuntemaan niin.
        Olin ollut rannalla ennenkin, vaan kauan, niin kauan niin.
        Mutta nyt tunsin olevani kuollut.
        Aikaa oli kulunut liian paljon, niin paljon aikaa ajasta, jolloin ajan mukana elin.
        Katsoin samaa vettä rannan hiekassa, samat kuviot, sama kuiske.
        Mutta takkini kiedoin, kylmänä seisoin. Hiekka ei ollut minun.

Katsoin auringon pilviin ja ajattelin, miksi koskaan en minuksi voinut tuntea mitäään, en yhtään mitään.
        Tunsin kaiken olen vain lainannut.
        Käänsin selkäni sille, mistä kaikki oli alkanut, en vieläkään voinut hyvin, käännyin takaisin ja katsoin kauas, mikään ei muuttunut.
        Autoni seisoi siellä, kävelin autolle vilkuillen, olisin halunut jotakin, vaan ei mitään tullut.

Otin avaimen käteeni, ajoin pois. Ei rantakaan omani ollut.

H.

• bessie*
        hunksz kirjoitti:

"bessie*"

Miten se kirja voisi mennä?

Tunsin olevani kotona.
        Tämä näkymä sai minut tuntemaan niin.
        Olin ollut rannalla ennenkin, vaan kauan, niin kauan niin.
        Mutta nyt tunsin olevani kuollut.
        Aikaa oli kulunut liian paljon, niin paljon aikaa ajasta, jolloin ajan mukana elin.
        Katsoin samaa vettä rannan hiekassa, samat kuviot, sama kuiske.
        Mutta takkini kiedoin, kylmänä seisoin. Hiekka ei ollut minun.

Katsoin auringon pilviin ja ajattelin, miksi koskaan en minuksi voinut tuntea mitäään, en yhtään mitään.
        Tunsin kaiken olen vain lainannut.
        Käänsin selkäni sille, mistä kaikki oli alkanut, en vieläkään voinut hyvin, käännyin takaisin ja katsoin kauas, mikään ei muuttunut.
        Autoni seisoi siellä, kävelin autolle vilkuillen, olisin halunut jotakin, vaan ei mitään tullut.

Otin avaimen käteeni, ajoin pois. Ei rantakaan omani ollut.

H.

Mikä kirja?!

Onko tuo taas sellaista tekstiä, josta pitäisi ottaa jotain irti? Onko siinä jotain asiaa tai jonkinlainen juoni?
        Tällä kertaa en edes ymmärrä mitä ajat takaa?

Onttoa tekstiä, vain tyhjiä sanoja, en pysty millään samastumaan enkä edes löytämään tuosta tunnetta tai tunnelmaa.

Asumisessa sijainti on minulle se tärkein, haluan asua lähellä minulle tärkeitä asioita. Veden äärelle kyllä pääsen halutessani, omaankin rantaan tai muuhun.
        Satuin vain kyllästymään jo aikapäiviä sitten olemaan yhden ja saman veden äärellä ja/tai vaihtuvissa vesissä mutta yhdessä ja samassa veneessä.

• lääh lääh
        bessie* kirjoitti:

Mikä kirja?!

Onko tuo taas sellaista tekstiä, josta pitäisi ottaa jotain irti? Onko siinä jotain asiaa tai jonkinlainen juoni?

Onttoa tekstiä, vain tyhjiä sanoja, en pysty millään samastumaan enkä edes löytämään tuosta tunnetta tai tunnelmaa.

Asumisessa sijainti on minulle se tärkein, haluan asua lähellä minulle tärkeitä asioita. Veden äärelle kyllä pääsen halutessani, omaankin rantaan tai muuhun.
        Satuin vain kyllästymään jo aikapäiviä sitten olemaan yhden ja saman veden äärellä ja/tai vaihtuvissa vesissä mutta yhdessä ja samassa veneessä.

Kyl hän sua juoksuttaa ja sä läähätät perässä, et taida itse tajuta ;D

• bessie* kirjoitti:

Mikä kirja?!

"bessie*"

"No joo, minähän en ole kirjailija..."

Muun asian kyllä pystyt ymmärtämään "kirjastani".
        Se ei ole näytelmä, jos et niin tahdo.

H.

• vuosien seurantaa
        lääh lääh kirjoitti:

Kyl hän sua juoksuttaa ja sä läähätät perässä, et taida itse tajuta ;D

Tuo on nähty niin monta monta kertaa, mut aina joku menee lankaan.

• bessie*
        vuosien seurantaa kirjoitti:

Tuo on nähty niin monta monta kertaa, mut aina joku menee lankaan.

Taitaa olla niin, että minä tajuan enemmän kuin sinä "lääh lääh" koskaan olet tajunnut tai tulet tajuamaan.

Kerropas minulle mistä tiedät kuka juoksuttaa ja ketä, jos nyt kerran haluat noin vinksahtaneella tavalla keskustelupalstalla keskustelua kuvailla?
        Tuohan on todella kummallinen kommentti SIVULLISELTA...

Vastaapa sinäkin, "vuosien seurantaa". Missä on se kohta, josta lähtien vastaaminen on "lankaan menemistä".

Sitten kun olette tuohon vastanneet (tuskin pystytte), niin kertokaapa sekin, että millä perusteella mielestänne joku läähättää ja juoksee perässä, menee lankaan jne., ja joku taas ei, joskushan ainakin näyttäisi olevan useampikin vastaaja.

Keskustelupalstan idea on, että vastaillaan. Ei oikein terveeltä kuulosta nämä läähätys ja juoksuttamisjutut.

• ihan sivullinen
        bessie* kirjoitti:

Taitaa olla niin, että minä tajuan enemmän kuin sinä "lääh lääh" koskaan olet tajunnut tai tulet tajuamaan.

Kerropas minulle mistä tiedät kuka juoksuttaa ja ketä, jos nyt kerran haluat noin vinksahtaneella tavalla keskustelupalstalla keskustelua kuvailla?

Vastaapa sinäkin, "vuosien seurantaa". Missä on se kohta, josta lähtien vastaaminen on "lankaan menemistä".

Sitten kun olette tuohon vastanneet (tuskin pystytte), niin kertokaapa sekin, että millä perusteella mielestänne joku läähättää ja juoksee perässä, menee lankaan jne., ja joku taas ei, joskushan ainakin näyttäisi olevan useampikin vastaaja.

Keskustelupalstan idea on, että vastaillaan. Ei oikein terveeltä kuulosta nämä läähätys ja juoksuttamisjutut.

Ei kukaan ole sivullisempi sinua, kuka tahansa voi kirjoittaa sinulle tai kelle vaan. Ei täällä yksityisiä keskusteluja voi käydä.

• ei tervettä
        bessie* kirjoitti:

Sun vastaukses ei kuulosta terveen ihmisen kirjoittamalta, olet yksinkertaisesti ilkeä.

• bessie*
        ei tervettä kirjoitti:

Sun vastaukses ei kuulosta terveen ihmisen kirjoittamalta, olet yksinkertaisesti ilkeä.

Minulleko vastasit, "ei tervettä"?

Voisitko vastata myös noihin aiemmin esittämiini kysymyksiin?

Jos sanot minun "menevän lankaan" niin oikeastaan sanot että täällä on metsästäjä ja sitten tällainen tahdoton ja aivoton uhri.
        En ota ollenkaan henkilökohtaisesti minun ja viestieni mitätöimistä ansaan talutetun uhrin sätkyttelyksi, se vain ei kuulosta minusta terveeltä, kun mielestäni keskustelupalsta koostuu vain keskustelun luontoisesta kirjoittelusta, eli vastaustenkin pitäisi olla sallittuja?

• bessie*
        ihan sivullinen kirjoitti:

Ei kukaan ole sivullisempi sinua, kuka tahansa voi kirjoittaa sinulle tai kelle vaan. Ei täällä yksityisiä keskusteluja voi käydä.

Ihmettelinkin sitä, että jos vastaan jollekin ja hän taas minulle jne., niin kuinka kukaan voi niiden näkyvissä olevien viestien perusteella tulla sanomaan, että minua juoksutetaan ja minä läähätän perässä. Olisihan se aika kummallinen ajatus, että joku muka kirjoittaisi tänne motiivinaan minun "juoksuttamiseni"!
        Eli ajattelin että tuollaisen väitteen esittäjän täytyy jotain enemmän kuin minä.

En pidä ketään sen sivullisempana kuin itseänikään ja tietenkin kaikki saavat kirjoittaa, minäkin. En ole kiinnostunut yksityisistä keskusteluista.

• näin on paras

onneksi mulla on oma uimaranta, ja oma koira joka vartioi ettei vieraat ihmiset tule MEIDÄN rantaan pulikoimaan..

• Kaikilla ei ole.
        H.

• hunksz kirjoitti:

Kaikilla ei ole.
        H.

Niin monien täytyy tehdä työtä, jotta niin harvoilla olisi mahdollisuus ostaa rantaa.
        Yhä vähemmän on mummoa, jonka raadannalla voi rannallaan astella.

H,

• ...

Muistui mieleen.

Aikanaan intissä, alikessu käyskenteli uimahallissa munasillaan ja kailotti "Suihkussa sitten ei kuseskella". Kokollla sama asia kuin aloituksessa. Vaan, kakarat tai elukat, ei ne ymmärrä puhetta.

Mun mielestä edelleen niin, yksityisellä uimarannalla, koirat tai kakarat saa olla, jos ei erikseen kielletä. Onhan niitä lapsilta kiellettyjä lentojakin, miksi ei koirilta kiellettyjä uimarantoja sais muka olla ? Koska muuten tullee loispummeilta kielletttyjä sosiaalitoimistoja?

=DW=

• Paljon kommentteja asiasta ja asian vierestä ja tulihan se suihkuihin pissauskin sieltä:)
      Yleisesti ottaen: ihmiset ui ihmisten rannoilla ja koirat koirien rannoilla. siis segregaatio voimassa. Henkilökohtaisesti en mielellään käy rannalla missä on myös koiria ja etenkin ystävättäreni setterit hyökkäävät heti tervehtimään ja tulevat aivan kasvojeni tasolle.
      Asia erikseen onkin että en myös käy rannoilla missä on lasinsiruja, kaljapulloja tai ihmisten jätöksiä.
      Enkä kauheesti muillakaan yleisillä uimarannoilla, paitsi kesällä kun olemme picnickillä lastenlapsien kanssa.

• joopa joo

Nykyään kaikki on niin lajiteltua. Vammaiset omassa laitoksessaan, pikkulapset päiväkodissa, vanhukset palvelutalossa, koirat yksin kodeissaan päivät pitkät, yhteiskunnan tukipylväät l. työssäkäyvät aikuiset työpaikoillaan, koululaiset kouluissaan.

Kaipa se on tällaiseen lajiteltuun elämään tottuneelle järkytys nähdä oman piirinsä ulkopuolisia olioita, olivat ne sitten lapsia, koiria, vanhuksia, vammaisia tai mitä hyvänsä, mikä ei itseen liity.
      Roskapönttöäkin vahditaan silmä kovana ettei naapuri vie sinne mitään tilavuusmitoiltaan 10 litraa ylittävää.

Ihminen ei kestä erilaisuutta.

• Pirre*

En veisi lapsenlapsiani uimaan rannalle jossa saa uittaa koiria, vaikka uivatkin omien koiriensa kanssa sulassa sovussa, mutta vain omilla mökkirannoilla.

• "Pirre*

Tämähän sopii tähänkin.

Rantakallio ulottui vajaan neljän metrin syvyyteen, joenpohjaan saakka.
        Kallio oli aina lämmin, lapsen mielestä.
        Kallion vieressä oli pienempi kallio, ne lepäsivät kylki kyljessä.
        Niiden välissä oli mukava kolo pikku nuotiolle.

Kallion vierestä, sieltä syvältä, sai aina parin Peukalon mittaisia Ahvenia.
        Kala-kassissa oli aina pieni purkillinen Suolaa.
        Kourallisesta kakaroita kasvoi aikanaan joukko viisaita miehiä.
        Tikun-nenä-Ahventa parenpaa kasvattajaa ei ole.

Ja perinne jatkuu, toissa kesänä kävelin sen joen vartta ja katselin virran yli tuota muistojeni kalliota, siellä oli pari pientä onkijaa.
        Pelkissä uima-housuissa, kuten mekin aikoinamme.
        Koska oli lämmin päivä, tunsin vastustamatonha halua uida yli, ja ottaa kalliolla nokoset, perinteisesti. Kymmenen syödyn Ahvenen jälkeen, tietysti.

Isäni kertoi syöneensä sodassa paljon Ahvenia.
        Kannaksella oli syvän-hyviä Syvärin-jokia.
        Piti vain olla tarkkana ettei mätäneviä ruumiita ollut ihan lähellä.

H.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1097
    2. Uskaltaisitko vielä

Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      866
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      835
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      275
      652
    5. Keitä täällä on??

Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      69
      572
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      72
      553
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      552
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      526
    9. Mitä toivot

Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      32
      473
    Aihe