Miten selitän 5v. "työttömyyden" työnantajalle?

engineeri1

Valmistuin nyt keväällä ensimmäiseen ammattiini, tarkemmin insinööriksi. Lukioon menin siis 23-vuotiaana jne.

Ikää on 29 vuotta, mutta minulla ei ole yhtään työkokemusta, paitsi koulun harjoittelut ja kesätyö 17-vuotiaana.

Miten selitän 6v. kotona makaamisen työnantajalle? Valehtelenko vai kerronko totuuden?

84

4262

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HidastaHommaa

En tiedä mikä olisi hyvä vastaus. Minulle on ruvettu parissa työhaastattelussa aukomaan päätä että miksi valmistuin vasta 29 vuotiaana tohtoriksi.

• 19-v. Tuplatohtori

Et taida ymmärtää sarkasmia.

• Armoton totuus

Väärennät työdistukset, sillä se hoituu, muuten et pääse töihin.

• armottomuutta?

Arvostetaanko kaikissa työpaikoissa ainoastaan hienoja papereita sen sijaan että siellä arvostettaisiin osaamista? Jos on paperit millä todistaa oma osaaminen, ei kai ne työpaikalla papereita kaipaa vaan osaamista?

Jos on 5 vuotta sitten ollut tietynlaisissa hommissa ja sen jälkeen toisenlaisissa, on saattanut unohtaa siinä määrin aiemmat työtehtävät ettei osaa niitä enää tehokkaasti. Onko sillä mitään merkitystä mitä on tehnyt aiemmin jos on hyvä enää niissä töissä mitä on viimeksi tehnyt? Onko siis työttömyysjaksolla mitään merkitystä jos kuitenkin osaa ne hommat mitä työnantaja edellyttää?

• 3466446

Jaa-a. Olet vielä nuori ja opiskellut.

Eli menit lukioon 23-vuotina (tätä ennen kävit kait intin ja peruskoulun) ja sitä yleensä käydään 3 vuotta joten olit 36 kun kirjoitit ylioppilaaksi sitten opiskelit insinöörksi ja sellainen kestää 3,5 vuotta tietääkseni jos olet AMK-inssi. Eli Olet näillä yksityiskohdilla juuri sen ikäinen kun inssin pitääkin olla, ja jos olisit mennyt lukioon 16-vuotiaana olisit ollut ylioppilas 19 vuotiaana ja tämän jälkeen olisit nennyt inttiin ja ollut siellä n. vuoden ja aloittanut inssiksi opiskelun 20-21 vuotiaana eli olisit ollut inssi n. 25-vuotiaana.

• 8ik9i

Kyllä minä olen ainakin aina valehdellut. Ei työnantaja saa tietää. kirjoitat cv hen jotian keksittyjä töitä vaikka, ruohonleikkaustöitä tai haravointia jos et muuta uskalla.

• laki3

Kaikista työstä mitä ilmoittaa CV:ssä pitää olla työtodistus, muuten voi tulla syyte petoksesta.

• Armoton totuus
        laki3 kirjoitti:

Kaikista työstä mitä ilmoittaa CV:ssä pitää olla työtodistus, muuten voi tulla syyte petoksesta.

Työtodistukset voi väärentää. Ei niistä käräjille joudu, äärimmäisen epätodennäköistä. Jos sellainen ihme kävisi olisi tuomiona pikku sakot.

Tässä ei ole mitään moraalitonta sillä työnantajat jatkuvasti valehtelevat työnhakijoille. Sitä saa mitä tilaa.

Ainoa mikä merkitsee on se osaako hoitaa hommansa. Jos osaa niin se on se ja sama onko työtodistukset oikeita vai vääriä.

• Kommunismia
        Armoton totuus kirjoitti:

Työtodistukset voi väärentää. Ei niistä käräjille joudu, äärimmäisen epätodennäköistä. Jos sellainen ihme kävisi olisi tuomiona pikku sakot.

Tässä ei ole mitään moraalitonta sillä työnantajat jatkuvasti valehtelevat työnhakijoille. Sitä saa mitä tilaa.

Ainoa mikä merkitsee on se osaako hoitaa hommansa. Jos osaa niin se on se ja sama onko työtodistukset oikeita vai vääriä.

Kommunistien puheita. Miten muka työnantajat valehtelisivat työntekijöille?
        Kuullostaa aivan 1970 -luvun Wärtsilän kommunistijohtoisen työntekijäpuolen edustajien hölötyksille.

• 577374
        laki3 kirjoitti:

Sanoo vain tehneensä töitä pimeänä, siksi ei ole työtodistusta. Ei haastattelija sitä asiaa voi poliisille ilmoittaa.

• tyonhakija_jkl

En tiedä pitäisikö väärentää itsekkin.
      2003-2009 2 epäonnistunutta ammattikorkeakoulua ei juuri eroa kotona makaamisesta kun niistä harvemmin tulee mainittua edes.

Sitä ennen 2003 ylioppilaspaperit ajallaan.2010-2012 3-vuotinen ammattikoulu Varastonhoitajaksi 2-vuodessa.

Nyt vuoden sisään 2kk mainostenjakelua kunnes auto hajos ja muuten työnhakua.

Työkokemusta omaan sen lisäksi 2kk myyjänä kodin terrasta,4kk harjottelua samasta paikasta 2kk harjottelua muusta kaupasta ja 2kk harjottelua varastosta.

Olen myös ollut 2kk harjottelussa talkkarin apulaisena kunnalla ja pari viikkoa jakamassa postia polkupyörällä mutten niitä kehtaa edes mainita.

• hmmmm3

Tyonhakija_jkl:n kirjoitus kuulostaa siltä, että sinulla nimenomaan olisi tuota työkokemusta, mutta työnantajat ovat vain suoranaisesti käyttäneet sinua hyväkseen, kun et ole kunnon työsuhteeseen päässyt.

Ei kannata alistua harjoitteluihin, jos suinkin mahdollista. Ei kannata puhua amk-opiskeluistasi epäonnistumisena, vaan siten että ala ei ollut sinulle oikea, jos nyt oikeastaan haluat edes mainita niistä.

Kyllä se mielessä käy että minkälainen superihminen sitä pitäisi olla, että rippikouluikäisestä lähtien pitäisi olla 25v mennessä 10v vankka työkokemus alalta ja vähintään alempi korkeakoulututkinto käyty. Kyllä on työelämä mennyt sairaaksi. En minä ajatellut nuorempana, että minun pitäisi ehdottomasti panostaa töihin pääsyyn, kun eihän sinne edes oteta.

• työ työ ja työ
        hmmmm3 kirjoitti:

Tyonhakija_jkl:n kirjoitus kuulostaa siltä, että sinulla nimenomaan olisi tuota työkokemusta, mutta työnantajat ovat vain suoranaisesti käyttäneet sinua hyväkseen, kun et ole kunnon työsuhteeseen päässyt.

Ei kannata alistua harjoitteluihin, jos suinkin mahdollista. Ei kannata puhua amk-opiskeluistasi epäonnistumisena, vaan siten että ala ei ollut sinulle oikea, jos nyt oikeastaan haluat edes mainita niistä.

Kyllä se mielessä käy että minkälainen superihminen sitä pitäisi olla, että rippikouluikäisestä lähtien pitäisi olla 25v mennessä 10v vankka työkokemus alalta ja vähintään alempi korkeakoulututkinto käyty. Kyllä on työelämä mennyt sairaaksi. En minä ajatellut nuorempana, että minun pitäisi ehdottomasti panostaa töihin pääsyyn, kun eihän sinne edes oteta.

Työnantajat varmaankin olisivat palkanneet, jos harjoittelija olisi sopiva työhän. Sitä vartenhan harjoittelu on että sekä työnantaja että työntekijä näkevät sopiiko ko. henkilö töihin. Siis. Harjoitteluhan ei ole mitään alistumista, vaan näytön antamista onko sovelian töihin. Samoin työntekijä kokee onko työ sopivaa. Molempien etu, kumpikaan ei tule hyväksikäytetyksi. Pitää ottaa asioista selvää ja käyttäytyä sen mukaan.

Työntekijät olettavat usien että työnantajat ovat hetiä varten ja ja työllistämässä ihmisiä. Töihin otetaan jos on tarvis työntekijästä, ei huvikseen.

• uno99

selvittele harrastuksia, olet hoitanut lasta, omaistasi, matkustellut. Mistään sairauksista ei pidä mainita.

• sattuuhan sitä

"Työtodistukset voi väärentää. Ei niistä käräjille joudu"

Työnantajat vaan tuppaa ottamaan yhteyttä edellisiin työpaikkoihin kyselläkseen tyypistä tarkemmin. Huonompi homma (työnhakusi kannalta) jos koko lafka on keksitty tai susta ei ole siellä koskaan kuultukaan.

• No contact
        sattuuhan sitä kirjoitti:

Työnantajat vaan tuppaa ottamaan yhteyttä edellisiin työpaikkoihin kyselläkseen tyypistä tarkemmin. Huonompi homma (työnhakusi kannalta) jos koko lafka on keksitty tai susta ei ole siellä koskaan kuultukaan.

Nuriin menneistä firmoista ei löydy usemmiten ketään vastailemaan kysymyksiin.

Eläketietoja kyttäämällä taas saattaisivat jotain nähdä jos niihin kiinii pääsevät

"Poliisiauto 6-Z-4 ei vastaa"

• Pääsikö unohtumaan
        sattuuhan sitä kirjoitti:

Työnantaja ei saa käyttää muuta kuin hakijan antamaa tietoa, esim. yleensä kysytään vielä erikseen, saako suosittelijoihin ottaa yhteyttä (toki saa jos ne on hakemukseen pistänyt), ei saa googlata hakijan nimeä tai kaivaa tietoja muualta kuin hakijalta itseltään.

• tietämätön....
        Pääsikö unohtumaan kirjoitti:

Työnantaja ei saa käyttää muuta kuin hakijan antamaa tietoa, esim. yleensä kysytään vielä erikseen, saako suosittelijoihin ottaa yhteyttä (toki saa jos ne on hakemukseen pistänyt), ei saa googlata hakijan nimeä tai kaivaa tietoja muualta kuin hakijalta itseltään.

Jäin miettimään sanaa "naiivi". Mitähän Se tarkoittaa? Tietääkö kukaan?

• sdgsdf

Kerro totuus, valheella on lyhyet jäljet.

• QwErTy32123

Pakko pistää tohon että valehtelulla on lyhyet jäljet, nii ei todellakaan ole. Jos on lyhyet jäljet, silloin on helevetin huono valehtelija. Hyvä valehtelija pystyy puhumaan palturia ja pitäytymään tarinassaan vaikka tappiin asti. Jaa mistäkö tiedän...

• Max Martin

Ehkä työ ei sitten ole sinua varten, jos et kelpaa. Muutenkin työssä ei sitten pystyisi kuitenkaan olemaan väärien tietojen kanssa, joten jossain vaiheessa kuitenkin huijaus paljastuisi. Aina sitten löytyy joku itsellesi paremmin sopiva työ, johon kelpaa myös välivuosia pitäneet. Jos kaikki vain huijaisivat itselleen hyvät paperit, niin sitten koko työelämä olisikin vain huijauksiin perustuvaa ja työnantajille tulisi täysin väärä käsitys työntekijöistään. Ja sitten yhtäkkiä koko työelämä perustuisikin vai huijareihin...

• sairas vääns

Sanot, että sun perheessä on ollut kovasti vaikeuksia siihen aikaan ja olit kotona auttamassa.

• zää

Olen vain rehellinen.

• pomo palkkaamassa

Ole rehellinen, mutta työtä et saa. Itse en palkkaa henkilöä, jolla on yli 3 kuukauden katko. Silloin on jo riski. Mikään ei ole niin kallista, kuin huono rekrytointi

• mek

Ihmeellistä toimintaa koska itse olin -90 laman aikana vähän yli 2v työttömänä ja vaikka noin 50 hakemusta lähetin aj noin 10 haastattelua niin tuntu välillä ettei firmat tienny mitä hakevat ja sitten tärppäsi ja -97 ja siitä lhtien ura hyvässä nousussa kun on koulutusta vähän enemmän kuin ammattikoulu ja se valmistumisen jälkeen se ensimmäinen työpaikka on tärkea ja sen jälkeen kun vaihtaa paikkaa niin ei kysytä kuin työkokemusta. Monessti kannattaa palkata se työtömn hommiin kun sillä on moene vastoinkäymisen takia motivaatio kohdillaan kun vain pääsee töihin.

• Max Martin

Mutta kun välivuodet ja lomailut ovat osa normaalia elämää, niin kohta et löydä ketään muuta kuin huijaria yritykseesi töihin. Sitten pomot vaan kuvittelevat työntekijöistään aivan jotain muuta, jos rekrytointikriteerit nostetaan epäinhimillisen korkealle tasolle. Pomoille keksitään taas hyviä valheita maailma täyteen ja alkaa taas jonkinlainen paranoidia hyvistä ja ahkerista työntekijöistä, joita ei löydy kuin sen yhden pomon palkkalistoilta. Katastrofeja on seurannut pienemmänkin luokan huijauksista kuin työnhakupapereiden väärentämisistä.

Aivan kuin Amerikassa katseltiin suomalaisten hääkuvia ja sitten Amerikan johto ajatteli heidän olevan amerikkalaisia kunnon tavallisia kansalaisia ja sitten Nato päättikin jo lähteä ryöstämään Suomen heille eli siis tulivat tappamaan ne hääkuvista tutut suomalaiset perheet, joita olivat luulleet Amerikan kauniiksi ja rohkeiksi. Huijaukset voivat joskus päätyä täyskaaokseen.

• rehellisesti työtön

Mikä riski? Itse olen suurimman osan elämääni ollut työttömänä, kun valmistuin pahimpaan lama-aikaan v. 1993. Sen jälkeen olen ollut vain muutamassa tukityöpaikassa ja työkkärin kursseilla. Kaikista olen saanut hyvät paperit, etenkin viimeisimmästä työpaikasta. Työnjälkeäni ja työtehoani on aina kehuttu. En polta tupakkaa enkä juo. Lapsi on jo aikuinen. Mikä riski työnantajalla on palkata henkilö, jolla on hyvät, rehellisesti oikeat paperit, mutta on pitkäaikaistyötön?

• työllistäjä
        rehellisesti työtön kirjoitti:

Mikä riski? Itse olen suurimman osan elämääni ollut työttömänä, kun valmistuin pahimpaan lama-aikaan v. 1993. Sen jälkeen olen ollut vain muutamassa tukityöpaikassa ja työkkärin kursseilla. Kaikista olen saanut hyvät paperit, etenkin viimeisimmästä työpaikasta. Työnjälkeäni ja työtehoani on aina kehuttu. En polta tupakkaa enkä juo. Lapsi on jo aikuinen. Mikä riski työnantajalla on palkata henkilö, jolla on hyvät, rehellisesti oikeat paperit, mutta on pitkäaikaistyötön?

90-luvun alun laman vielä jotenkin ymmärtää, mutta silloinkin olisi voinut mennä vaikka Ruotsiin töihin tai tehdä jotain pienempää. Niin ainakin minä tein. Työttömyys on usein täysin itseaiheutettua tai saamattomuutta. Jos olet 5 vuotta kotona, niin se kertoo oma-aloitteellisuuden puutteesta, näköalattomuudesta tai saamattomuudesta.

Olen palkannut 3 henkilöä, jolla katkoja työurassa. Sitten ymmärsin miksi, sairauslomia, luvattomia poissaoloja yms. Koko yksikön ilmapiiri meni piloille, koska näiltä puuttui tietty nöyryys ja yhteisöllisyys. Omat menot menivät töiden edelle.

Tulivat todella kalliiksi kaikine sivukuluineen ja menetettyine työaikoineen. Pahinta oli työympäristön ilmapiirin pilaantuminen.

Kaikkein mieluiten palkkaan asiantuntijat rekryfirmojen kautta, jolloin tietää tarkkaan mitä saa. Suorittavan portaan yritän palkata henkilöstöfirmojen kautta. Ei tule riskejä.

• pomo palkkaamassa

Sorry luin viestisi huonosti. Jos olit laiska ennen lukiota, niin Se voi mennä läpi. Ole rehellinen.

• töissä

Kaikki ei ole omasta tahdostaan työttömänä, jos tolla tavalla kaikki työnantajat ajattelis niin työttömät ei pääsis ikinä töihin vaikka kuinka yrittäisivät.

• fjwjfjgierjger
        rehellisesti työtön kirjoitti:

Itsekin valmistuin 1993, ensimmäisinä vuosina ei ollut mitään töitä, armeija tosin oli edessä ja sieltä kotiuduin 1995. Seuraavana vuonna oli pari lyhyttä hommaa joista toinen jatkui 1997 puolelle, sitten seuraavana vuonna työharjoittelu, sen jälkeen pätkätöitä 2005 asti kunnes viimein 31 vuotiaana sain ekan vakituisen työpaikan jossa olen edelleen, pian 7 vuotta tulee täyteen.
        Omalla kohdalla siis kävi lopulta hyvin mutta eihän sitä nykyaikana tiedä miten kauan nämäkään hommat lopulta jatkuu, yksityisissä yrityksissä vaikka talo on suuri ja kansainvälinen niin lomautukset ja irtisanomiset tapahtuu hyvin herkästi suhdanneperustein nykyään.

Minäkään en polta enkä juo joten työaikaa ei pala tupakalla istumiseen eikä tule krapuloiden takia sairaslomapäiviäkään, olen useimmiten suostunut ylitöihinkin ja viikonlopputöihin joten joustavuutta löytyy.

90-luvun lama pilasi varmaan monen ikäiseni työelämän alun, kuitenkin työkkäreissä silloin syyllistettiin vain työtöntä eikä suostuttu tajuamaan yhteiskunnan luoneen sellaisen tilanteen. Tämä raivostuttava ja turhauttava asenne on jäänyt kaivelemaan hampaankoloon ja jos meno on edelleen samanlaista, voin vain kuvitella monen nykynuoren kiristelevän hampaitaan suuren nuorisotyöttömyyden kourissa tänäkin päivänä.

Kun työelämä on mennyt tällaiseksi, olisi joku kansalaispalkka tai perustulo mielestäni täysin paikallaan.

• vaikka näin

Sanot vaan tehneesi satunnaisia lyhyt aikaisia töitä joista et ole työtödistusta saanut tai säilyttänyt jos et halua väärentää. Voivat soittaa firmaan, jos toiminnassa oleva firma.

• omana tisenään

samaa mieltä tarkka silmäinen haastatelia voi huomata sepitykset. tässäkin on tärkein asenne työhön.

• rehellisyyttä

Siis, voi hyvänen aika mitä ohjeita!
      Tälläkö Suomen talous saadaan kuntoon, valehtelemalla ja keksimällä!

Ole rehellinen oma itsesi ja kerro totuudenmukaisesti.
      Jos et sillä työtä saa niin sitten se ei ollut sun paikka.
      Niin monessa työpaikassa kieroilijat ja valehtelijat huonontavat työilmapiiriä ja pilaavat hommat. Mutta aina, jossain vaiheessa, valehtelijat jäävät kiinni ja silloin ei enää mainettaan pelasta vaan menettää viimeisetkin mahdollisuutensa.

Olet käynyt lukion ja inssiopinnot kuitenkin lyhyessa ajassa, ei mitään ylimääräistä makoiluaikaa ole jäänyt. Sen pitäisi jo osoittaa että motivaatio ja työskentelytavat ovat kunnossa.

• ....................

Ratkaisu ongelmaan: Kerro AKTIIVISTA harrastuksista, joita olet tehnyt noiden vuosien aikana. Siis sellaisista harrastuksista, jotka ovat kehittäneet rationaalista puoltasi. Mieluiten tietysti sellaisia harrastuksia, jotka ovet jotenkin hyödyllisiä tulevassa ammatissasi.

Kaikkein tärkeintä sinulla on se, että voit osoittaa olevasi MOTIVOITUNUT. Mikä sen hirveämpää työnantajalle kuin työnhakija, joka ei ole sitoutunut ammattiinsa.

Olen itsekin sellainen, että vaihdan usein mieltäni. Tämä kostautuu minulle sillä, että työnantajat pitävät minua epäluotettavana työntekijänä. Olen kuitenkin itsevarma ja suhtaudun tulevaisuuteen myönteisesti, minkä takia uskon saavani töitä.

• 143

Hakeudu työelämävalmennukseen tai muuhun harjoitteluun. Siitä saat tarvittavan kokemuksen. Ruohonleikkuulla ja kaljan myymisellä ei ole merkitystä korkeakoulutetun työnhaussa. Tai onhan se parempi kuin ei mitään, mutta yksikin oman alan kokemus ohittaa vuosikausien hanttihommat.

Ihmetyttää miksi joskus cv:ssa mainitaan viisi tai kymmenen vuotta vanhoja kaupungin kesätöitä. Ei ne ketään kiinnosta, väliä on vain edellisellä ja ehkä sitä edellisellä työpaikalla.

• i hate work

työnantajat on kusipäitä jotka luulee olevansa jumalia joten anna niiden pitää duuninsa ja keksi jotain omaa bisnestä jossa olet oma herra.

• pienyrittelijä

Heh heh. Perusta oma firma, jos on noin helppoa.

Se on kuule niin, että pienyrittäjille huono työntekijä on suoraan pois omasta lompakosta. En halua syöttää laiskoja omasta tilistä.

• yksi duunari joukos

Muotoilisin näin:

"Miten selitän aukottomasti asian siten, että mistään tarkentavasta kysymyksestä en joutuisi liriin tai puhuisi itseäni pussiin, tai näyttäisi typerältä?". -> Siis tämä silloin jos lähdet asian ylenmääräiseen kaunisteluun.. Koska peli on varmasti pelattu siinä kohdin jos jotain ympäripyöreää soperrat kengänkärkiä katsellen saati joku tarkennus asettaa jonkin hienon versiosi kuudelle vuodelle aika outoon valoon.

Ainakaan älä mainosta missään määrin jos on mielenterveysongelmia ollut. Tosin ymmärrän työnantajan ajattelun kyllä monessa suhteessa siinä määrin, koska onhan nyt ihan taviksenkin "ei penniäkään kiinni" -ajattelussa vähän sitä, että millainen on ihminen joka jostain psyykkisestä syystä on vain maannu vuosia kotona. Etenkin kun jonkin masennuksen tms. mielikuva on aina kaikilla vähän erilainen ja jokainen tuppaa tuntemaan sen, joka käyttää tätä verukkeena laiskotteluun siinä missä ennen oli muoti-ilmiö määrittämättömät selkäviat. Miltä kuulostaa joku joka on ollut vuosia tekemättä mitään ja ilmoittaa ettei pystynyt töihin jonkin "vain masennuksen" takia.. Etenkin kun työnantajat tuppaavat useimmiten näkemään tämän: Aijaa, taas näitä tyyppejä... joku vissiin pakottanut lähteen hakeen töitä viimein kun laiskottelu loppunut. Eli kohta se saikuttaa MUN rahoillani.

Ei kenenkään haukkumista, ihan maailman kylmiä faktoja miten asiat mualimassa nykyään menevät.

• Taasnäitä

Kerrot tehneesi pätkähommia ja mitä milloinkin mutta kyllästyneesi ja vedit lukion ja inssiopinnot läpi tempolla ja nyt ollaan tässä. Sen pitäisi vakuuttaa, työnantaja haluaa motivoituneen kaverin joka haluaa eteenpäin.

• gfh

No ei noita pätkätöitä tänäpäivänä lasketa työkokemukseksi....Valitettavasti....

• en ymmärrä

ei ihme jos työttömiä, ihan liiallisuuksiin on mennyt työnantajien vaatimukset...

• JyrkiÄläTyrki

Työnantajilla kun on varaa vaatia... vaikka meillä kuulemma on työvoimapula, hah!

Lisää maahanmuuttajia vain otetaan, että saadaan työnhakijoista ylitarjontaa ja ihmiset kilpailemaan työpaikoista, jolloin ovat valmiita tekemään työtä pienellä palkalla. Se on kapitalistin politiikkaa. Se on Jyrkin politiikkaa.

• ---------

Jos olet vastavalmistunut, niin ei se opiskelua edeltävä työttömyys ole katastrofi. Sanot kysyttäessä, että etsit töitä, mutta kun ei tärpännyt, niin päätit tehdä asialle jotain ja opiskelit inssiksi. Sehän vain osoittaa, että osaat tehdä järkeviä ratkaisuja ja olet kykeneväinen näkemään vaivaa saavuttaaksesi päämääräsi. Ei siis hätää, työllistyt kyllä.

Minäkin olin 30 kieppeillä kun valmistuin inssiksi ja eipä kukaan työnantaja ole koskaan ollut kiinnostunut amkia aikaisemmasta elämästäni. Pääasia on se, mitä teet nyt ja mihin pystyt nyt.

• normalna

Toihan on ihan selkeä juttu. Nuorempana et tiennyt mitä tehdä ja elämä vei, teit erilaisia pätkähommia yms.
      Sitten menit kouluun ja nyt valmistuit ja olet innokas tekemään töitä.
      Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä.

• näin se vaan on

29 vuotta ikää, eikä päivääkään oikeissa töissä, varmaankin aika tyypillistä nykypäivänä. Sossu maksaa ja kela elättää. Tuskin sinusta on työntekijäksi, asenne puuttuu.

Kaltaisillesi laitosihmisille pitää rakentaa hoitokoteja, joihin heidät voidaan sijoittaa potilaiksi kolmikymppisinä.

• white lie

sano, että olit murhasta linnassa, ni työnantaja ymmärtää, miks et ole
      tehnyt duunia ;)

• ymmärrän ongelmaasi

Itse olen vähän samassa tilanteessa, tosin tuhlaantuneiden vuosien syynä on fyysinen sairaus. Olen päätynyt siihen, että kokeilen saada jotain omia projekteja toiminimellä. Tulot voi jäädä ohkaiseksi, mutta sellaista se on...

Ehkä rekrykusipäät saavat vielä jossain kohtaa rangaistuksensa... Toivossa on hyvä elää, sanoi lapamato.

• Salkkari-alkkari

Jos on ollut ihmisellä jossakin vaiheessa elämän hallinta kateissa eikä se työkään ole kiinnostanut esim. on ollut masennusta, ehkä tissuttelua, ihmissuhteet epäonnistunut ja on tuntunut, että mitään ei kannata yrittää, kun kuitenkin epäonnistuu, niin ei kai se mikään elinkautinen ole se semmoinen olotila? Eikös tässä AP:nkin tapauksessa ole erittäin hyvä, että hän edes nyt on ottanut itseään niskasta kiinni, opiskellut arvostetun ammatin ja osoittanut kykenevänsä nyt sitoutumaan pitkäaikaisesti ja tavoitteellisesti, kun on kerran ne opinnotkin suorittanut loppuun?

AP:n sijassa minä sanoisin, että olen tehnyt hanttihommia ja erilaista pätkähommaa, koska et tiennyt oikein, että mitä tekisit ja mitä alkaisit opiskella. Voit kertoa vaikka, että samaan aikaan panostit esim. harrastukseesi (esim. joku urheilu, tietotekniikka, vapaaehtoistyö) ja halusit ottaa itsellesi aikaa ja teit esim. suvun kesämökillä paljon hommia. Sen jälkeen kun tiesit, että mitä haluat alkaa tehdä, niin sen jälkeen asiat ovat edenneet vauhdilla ja nyt olet innolla hyppäämässä työelämään. Älä sano tätä arastellen, ujostellen tai häpeillen, vaan siten, että se on osa sinua. Jos katselet tämän sanoessa kattoon ja kiemurtelet tuolissasi, niin työnantaja on varma, että asiaan liittyy jotakin salattua.

• työnantaja

"ei kai se mikään elinkautinen ole se semmoinen olotila?"

On se, ja niin pitääkin. Tuollaisia laiskajaakkoja ja -jaanoja en ottaisi ikinä töihin.

• ....................

Aloittajaa varmasti lohduttaa myös kuulla, että entinen linnakundi on nykyään Suomen parhaita kirurgeja. Talouselämässä oli juuri juttua siitä kuinka perhetaustat vaikuttavat siihen millaiseen jatkokoulutukseen nuori hakeutuu. Itse tulen perheestä, jossa isä oli alkoholisti ja arvosteli meitä tyttöjä milloin mistäkin. Menin 14-vuotiaana töihin ja koulut siinä sivussa jäi käymättä. Minusta kuitenkin kasvoi tahto nainen, joka osaa tehdä itsenäisiä päätöksiä. Minulle on tulla turha ruikuttamaan, jos on paha olla. Minä tiedän mitä on paha olla, mutta minä en siitä julkisesti huutele.

Minusta ihmiset, jotka katsovat menneisyyteen, eivät koskaan menesty. Tällä hetkellä on kovaan vauhtia nousemassa alani huipulle. Kukaan ei olisi voinut uskoa, että itkevästä ja tärisevästä tytöstä kasvoi aikuinen nainen, joka ei vähästä säikähdä.

Näin niin kuin yleisesti ottaen kannattaa miettiä omaa ympäristöään elämässä. Onko se sellainen kannustava ja tukeva? Minun oma isäni vain arvostelee ja haukkuu minua. Pistin välit poikki ja nykyään elämä luistaa.

Olen saanut ulkopuolelta mielettömästi tukea, koska aina oma perhe ei ole se paras tukipilari.

• töttöröö

Minä kirjoitin cv:een "työttömyysaika x-xxxx" Työttömyysaikana silloin ja silloin tein insinööriopintoihini kuulunutta opinnäytetyötä. Ajalla x-xxxx etsin töitä aktiivisesti, olin koti-isänä lapselleni ja koulutin itseäni verkossa diipadaapaa kursseilla.

Tyhjät aukot herättävät huomiota, mutta jos niillä on jokin järkevä selitys tai ne on käytetty järkevästi, niin tuskin niihin kiinnitetään niin paljon huomiota.

Taas on minulla menossa se tyhjä aukko, johon olisi keksittävä jotain järkevää, jonka voi kirjoittaa myös paperille.

• Tuike2

Sano suoraan, että sulla kesti noin kauan kasvaa vastuulliseksi aikuiseksi ja haluta päästä elämässä eteenpäin

• toimelias2

Huijarin elämän kun aloittaa varsinkin aikuisena niin huijareita olette lopun ikäänne. Aina saatte miettiä mitähän kamalaa tuokin tietää minusta. Rehellisen on helppo hymyillä. Ei tarvitse kumarrella tai pyydellä anteeksi olemattomia.

• työnantaja

No riippuu mikä syys tuohon 6v taukoon on ollut.

Kannattaa olla nöyrä, rehellinen, aktiivinen ja osoittaaa, että motivaatio
      aloittaa työura ja halu tehdä töitä NYT on kova.

Palkasta nyt ei ainakaan kannata lähteä hinaamaan. Kannattaa ottaa melkein mikä duuni vaan kokemuksen kannalta ja sitten tehdä töitä niin perkeleesti.

työura ei kuitenkaan kerro kaikkea, paskoja työntekijöitä on 10-20v duunia tehneissäkin.

• Vinkkejä kaivataan

No sanokaapa viisaat, miten aloittaa uusi ura 40-vuotiaana, kun entinen tuntuu menneen poskelleen osin omien virheiden ja suurimmaksi osaksi muiden ihmisten pahansuopaisuuden takia.

• 40v on ikäloppu

Ei mitenkään. Edessäsi on 20v työttömyyttä ja eläke.

• yksinkertaista

Simppeliä: yksinkertaisin tai ainakin paras tie, on useimmiten mennä opiskelemaan itselleen uusi tutkinto. Oli sitten ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, niin siinä samalla tekee sitten alan hommia sivussa. Kun valmistuu niin sitten onkin mahdollisesti jo varsin hyvissä kantimissa. Ei nykyään välttämättä ihan seinään jotain täysin eri alaa kannata alkaa itselleen tutkinnon verran hankkimaankaan, työkokemus on kuitenkin se oleellinen ja työkokemus paperi on kuitenkin se buenoin ja loivin vaihto. (Opiskelija-statuksella kun saa ja kannattaa tehdäkin sellaista hommaa ja "niin vähänkin" sekä kokemuksen että lisätienestin puoleen, joka ei todellakaan kortistossa edes kannata).

Ja en siis sano tämän olevan helpoin tie toteuttaa, mutta helpoin tie työelämään useimmiten. Vähän niitä, että "miksi ei vähän lukisi jotain uutta, kun kummiskin on muutenkin vaihtamassa". Toki jos on jo käynyt useampia kouluja alalta jolta vaihtaa, niin tietty jonkin alemman tutkinnon suorittaminen voi olla aika turhauttavaa, sitä en kiistä.

Jokainen päättää itse, mutta opiskelu kannattaa aina ainakin jollain tavalla.

• Hyviä vinkkejä kaiva
        yksinkertaista kirjoitti:

Simppeliä: yksinkertaisin tai ainakin paras tie, on useimmiten mennä opiskelemaan itselleen uusi tutkinto. Oli sitten ammattikoulussa tai ammattikorkeakoulussa, niin siinä samalla tekee sitten alan hommia sivussa. Kun valmistuu niin sitten onkin mahdollisesti jo varsin hyvissä kantimissa. Ei nykyään välttämättä ihan seinään jotain täysin eri alaa kannata alkaa itselleen tutkinnon verran hankkimaankaan, työkokemus on kuitenkin se oleellinen ja työkokemus paperi on kuitenkin se buenoin ja loivin vaihto. (Opiskelija-statuksella kun saa ja kannattaa tehdäkin sellaista hommaa ja "niin vähänkin" sekä kokemuksen että lisätienestin puoleen, joka ei todellakaan kortistossa edes kannata).

Ja en siis sano tämän olevan helpoin tie toteuttaa, mutta helpoin tie työelämään useimmiten. Vähän niitä, että "miksi ei vähän lukisi jotain uutta, kun kummiskin on muutenkin vaihtamassa". Toki jos on jo käynyt useampia kouluja alalta jolta vaihtaa, niin tietty jonkin alemman tutkinnon suorittaminen voi olla aika turhauttavaa, sitä en kiistä.

Jokainen päättää itse, mutta opiskelu kannattaa aina ainakin jollain tavalla.

Opiskeltu on siihen vanhaan ammattiin oikein pitkän kaavan kautta täydennyskoulutukset. Nyt sitten kaikki tai melkein kaikki menee uusiksi...

Jipii.

• mJ'FJ

Armoton totuus-nimimerkki yllyttää sinua rikolliseen toimintaan. Työtodistuksen väärentäminen on asiakirjaväärennös ja kyllä väärennöksistä tulee tuomio oikeudessa plus merkintä rikosrekisteriin. Kun kerrot ensimmäisen valheen tarvitset jossain vaiheessa toisen sen peittämiseen jne. Lopulta et enää tiedä mitä olet valehdellut ja milloin puhunut totta. Niinkö haluat elää elämäsi? Se, että olet opiskellut ja saanut suuoritettua tutkinnon on jo jotain. Kerrot vaan rehellisesti. Tuskin olet ainoa peruskoulun päättänyt, joka ei heti ole mennyt jatko-opintoihin. Olet ollut onnekas kun vanhemmat on elättäneet sinua niinkin kauan. Minun lapsena et olisi maannut kotona kuutta vuotta, mutta se onkin sitten jo toinen juttu.

• .16.

Jäät eläkkeelle, ei kukaan palkkaa kun on aina joku kokeneempi hakija tarjolla. Ellet sitten halua toimia esim. siivoojana.

• On niitä

Älä kerro totuutta. Meidänkin firmassa on kaltaisiasi insinöörejä vaikka muille jakaa. No meillä ei kylläkään mene kovinkaan hyvin ja konkurssi uhkaa tai vähintään yksikön lopettaminen kannattamattona.

• kuntoutuja xxx

Minulla taas oli ja on terveydellinen syy valmistumisen ja työmaailmaan siirtymisen myöhäiselle ajankohdalle. Olen aina sanonut suoraan että loukkaannuin silloin ja silloin, leikkaus oli silloin ja silloin, kuntouduin vielä silloin ja silloin ja nyt sitte oon tässä.

Minusta tuntuu, että aina on arvostettu sitä, että olen kertonut asiat rehellisesti ja suoraan niin kuin ne ovat. Tosin minulla on aina ollut hienoja työnantajia.

• 13+9

Miten olisi jos lähtisit kävelemään itsenäisyyden polkua? Jos oikein asiaa katselet, niin voit ehkä huomata, että kotona makaamisesi johtui hyvin pitkälle siitä ettet tiennyt miten tuolle polulle lähteä, ja riippuvaisuuden polku ei kovin kiinnostanut. Se ei ole mitenkään epätavallista, lähes jokainen ihminen patistellaan vähitellen yhteiskunnan määrittelemään muottiin, ja siksi he unohtavat oman tahtonsa. Täältä löytyy tietoa oman tahdon selkeyttämiseen: http://www.alkuajatus.org/suomi/kirja.html

• Näkökulmia

Kannattanee olla rehellinen tässä asiassa kuten useimmissa muissakin asioissa.

Vain jos naista etsit, ei hänelle kannata treffeillä kertoa totuutta kokemattomuudestaan. Peräkammarin pojan mahdollisuudet ovat 0%.

Mutta muissa tapauksissa ole rehellinen!

• KALLE KELLO

Insinööri voi selittää vaikka että on tehnyt ajatustyötä. Mihin muuten insinöörejä tarvitaan? Ei mihinkään. Minä(kin) olen sinut elättänyt verorahoillani, kun sinä olet räkinyt kattoon. Voi v**u, että ottaa pattiin tuommoiset. Olisit edes hankkinut kunnon ammatin.

• Göringer

Kyllä haittaa ja raskaimman kautta kyllä ne tietää että oot mitä oot

• Jeesbox675
        Göringer kirjoitti:

Kyllä haittaa ja raskaimman kautta kyllä ne tietää että oot mitä oot

Jos olet työhösi motivoitunut ja osaat perusasiat, niin tuo työttömyys ei ole este työnsaannille. Työnantajia ei kiinnosta mikään muu kuin nuo kaksi asiaa. Älä välitä näistä kommentoijista, he yrittävät vain pistää sinulle kapuloita rattaisiin. Inssin alkupalkka on samaa tasoa, mikä on monella perus duunarilla palkka monen työvuoden jälkeen, joten kateuden ymmärtää.

Moni työtä tekevä ei ymmärrä työttömyyttä, vaikka työttömyys ja varsinkin pitkäaikainen on tullut monen nuoren ihmisen osaksi tässä yhteiskunnassa. Kun ei ole työkokemusta niin ei ole töitäkään, pätee monen vastavalmistuneen kohdalla. Jos ei muuta niin pistät oman firman päälle ja näytät epäilijöille. Ihmekkään kun on vaikeeta saada töitä, kun heit epäillään jos on ollut työttömänä yli 3kk:ta.

• Yrittäjänainen

Ei tarvitse selitellä mitään nuoruuden juttuja, luettelet opinnot ajankohtineen ja harjoittelupaikat ja mitä niissä teit ja sellaisten esimiesten yhteystiedot jotka olivat sinuun tyytyväisiä, suosittelijoiksi. Kerrot mistä teit lopputyösi yms.

Jos aukko huomataan edes, kerrot ettet nuorena tiennyt mitä haluaisit alkaa opiskella, etsit töitä, jne mutta sitten löysit oman alasi ja nyt olet motivoitunut pääsemään töihin kiinni. Olet jo opinnut klaarannut hyvin, se todistaa kelvollisuutesi, ei vanhoja tarvitse vatvoa. Onnea työnhakuun!

• niiiinnähty

Te jotka ehdotatte aloittajalle työtodistusten väärentämistä jne...... Milläs se "työkokemus ja ammattitaito" näytetään toteen käytännössä siinä uudessa työpaikassa? Voipi olla että koeajalla tulee lähtö.

• hahahahahahaha3

Hahahahah mitä luusereita täällä palstoillla pyörii.

Itse valmistuin insinööriksi 3 vuodessa. 23-vuotiaana!!! sen jälkeen pääsin töihin ja tällä hetkellä palkka on 7000 euroa kuussa. kierrän ympäri maailmaa, puhun 8 eri kieltä ja auto minulla on merkkiä BMW, vuoden 2012 malli,,tottakai!!!

hahahahahahahah!!!!!!!AHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!! MUAUAHAHAHAHAHAH!!!!!

• höh-!

höhö, höh, höö. Höh, hö. Höhö, höh.

• Rehelinen4

Kyllä meidän firmassa ei onnistu valehtelu..Tutkimme hyvin tarkkaan työ ja koulutus todistukset!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Saat sädekehän

Kerro olleesi omaishoitajana jollekin läheiselle henkilölle nuo vuodet. Esim. vakavasti kehitysvammainen pikkusisarus, joka sitten menehtyi tms. Silloin sinulla ei ole työtodistusta tietenkään ja valintasi osoittaa jaloutta, kypsyyttä ja epäitsekkyyttä. Vaatii tietysti pokkaa ja kuormittaa omaatuntoa, mutta muutakaan hyvää ideaa en tähän hätään keksi.

• Näin mulla

Täällä kanssa n.4000e käteen kuussa eikä kauppakoulun merkonomiopintojen lisäksi mitään koulutusta. Ikää 27 vuotta ja uusi 60 tonnin auto pihassa. Vaimo ja lapset. Omistusasunto. Elämä on valintoja mutta myös taitoa ja tuuria tarvitaan jotta menestyy. 6 vuotta samassa firmassa jonka aikana palkka tuplaantunu ja työtehtävät vähentyny. Nyt jo odotellaankin kuukauden lomia heinäkuussa.

• Vaipat vaihtoon

Ikää minulla on 12 vuotta. Perustin 5 vuotiaana oman firman. Lentelen omalla 500 000 euron helikopterilla ja omistan talon joka sijaitsee järvessä. Sinne mennään rannalla olevalla sukellusvenellä, joka maksaa kolme miljoonaa. Talo maksoi 100 miljoonaa. Valintojen maailma!

• vanhentunut käsite

Jos sä olet 27v, niin tuskin sä koskaan olet mitään kauppakoulua käynyt, sillä kauppakouluja ei ole ollut moneen, moneen vuoteen. Jos olisit käynyt oikeasti koulun, niin tietäisit edes koulun nimen. Kauppakoulu nimeä käyttävät lähinnä keski-ikäiset, jotka eivät ole pysyneet maailman menossa mukana.

• 10+7
      • ....................

Eiköhän sinun saamasi vastaukset kerro jo kaiken.

Kuka työnantaja palkkaisi ihmisen, joka on maannut kuusi vuotta.

Typerä kysymys jo sinällään.

• errtt657
        .................... kirjoitti:

Älä heitä kirvestä kaivoon näistä vastauksista vaan haet sen työpaikan itsellesi

• ...
        .................... kirjoitti:

No, ainakin minä ajattelisin niin, että koska kyseinen henkilö on aivan varmasti levänyt ja laiskotellut aivan riittämiin, niin varmasti löytyy intoa ja puhtia tehdä ahkerasti töitä.

• Näkökulmia

Iso palkka ja lihava rahapussi tuskin tekevät onnelliseksi. Ansioita tärkeämpää on se, ettei näivety paikalleen ja että saa uusia kokemuksia.

Työtön ei ole välttämättä mikään luuseri vaan hänet voidaan nähdä anarkistina ja radikaalina, joka vastustaa markkinatalouden syöpää.

• ei kun ahkeroimaan

Siis oletko oikeasti maannut kotona 6 vuotta mitään tekemättä? Kuka elätti sinut? Työttömyyskorvausko? On tosi tympeää, että ihmiset luulevat että työttömyyskorvausrahatkin kasvavat puussa. Samoin oletetaan että vanhemmat elättävät aikuiset lapsensa.

Voithan valehdella että hoidit äitiäsi, tai että olit siskosi lastenhoitajana ilman palkkaa, tms. On tosi outoa että nuori ihminen makaa kotona 6 vuotta. Eri asia jos sairastaa masennusta.

Nuoret eivät aina ymmärrä että opiskeluun ja töihin kannattaa panostaa. Ota sinäkin, aloittaja, vastaan töitä kuin töitä. Samalla haet alasi töitä. Jos olet ollut ahkera ja hyvä työharjoittelussa, kysy töitä sieltä.

• dfdfhhf

Valehtele et olit huume vieroituksessa Tukholmassa ja samalla opit ruotin kieltä, ja tutustuit paikallisiin ihmisiin

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      49
      2536
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2529
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2402
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      67
      2200
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1897
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      105
      1749
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      1221
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1054
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1045
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      59
      955
    Aihe