KEPU ei vastusta pakkoruotsista luopumista !

savobo ..

27

207

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyvä tulee

      On varmaa että seuraavissa vaaleissa kepun linja on muuttunut pakkoruotsin suhteen.

    • Lemminkäinen

      Mutta kaksikielisissä kunnissa olisi ruotsi kuitenkin pakollisena aineena? Mitä sontaa. Ilman muuta tulee ruotsin olla vapaaehtoinen koko Suomessa. Ehdotus eriarvoistaa suomenkieliset oppilaat. Kunnan ja valtion virkoihin olisi ovet suljettu suomenkielisiltä, jotka eivät opiskelisi ruotsia. Ehdotuksessa ei ole päätä eikä häntää. Pakko- ja virkamiesruotsi kokonaan pois. Ilman mitään kompromisseja.

      • ¡avarakatseisempi!

        Ruotsin kielellä ei välttämättä ole mitään tekemistä kaksikielisyyden kanssa. Åpartheidistit yrittävät tungeta "kaksikielisyys" "ruotsin kielen" häkkiin.


      • Vesa Kaitera

        Lemminkäinen kirjoitti :"Mutta kaksikielisissä kunnissa olisi ruotsi kuitenkin pakollisena aineena? Mitä sontaa. Ilman muuta tulee ruotsin olla vapaaehtoinen koko Suomessa. Ehdotus eriarvoistaa suomenkieliset oppilaat. Kunnan ja valtion virkoihin olisi ovet suljettu suomenkielisiltä, jotka eivät opiskelisi ruotsia. Ehdotuksessa ei ole päätä eikä häntää. Pakko- ja virkamiesruotsi kokonaan pois. Ilman mitään kompromisseja."


        Peter Albäckin ehdotus ei tietenkään ole näin fennomaaniselta kannalta katsottuna mikään toiveiden täyttymys, mutta olisi se kuminkin nykytilanteeseen verrattuna suuri askel oikeaan suuntaan. Peruskoululaisista kuitenkin selvä enemmistö asuu yksikielisissä suomenkielisissä kunnissa, joista pakkoruotsi poistuisi. Tässä vaiheessa en näe syytä vastustaa tuota ehdotusta, joka on tehtykin nimenomaan kompromissimielessä. Pitkässä juoksussa tavoitteemme on tietenkin kielivapauden ulottaminen koko maahan.


      • uusi kielipolitiikk3
        Vesa Kaitera kirjoitti:

        Lemminkäinen kirjoitti :"Mutta kaksikielisissä kunnissa olisi ruotsi kuitenkin pakollisena aineena? Mitä sontaa. Ilman muuta tulee ruotsin olla vapaaehtoinen koko Suomessa. Ehdotus eriarvoistaa suomenkieliset oppilaat. Kunnan ja valtion virkoihin olisi ovet suljettu suomenkielisiltä, jotka eivät opiskelisi ruotsia. Ehdotuksessa ei ole päätä eikä häntää. Pakko- ja virkamiesruotsi kokonaan pois. Ilman mitään kompromisseja."


        Peter Albäckin ehdotus ei tietenkään ole näin fennomaaniselta kannalta katsottuna mikään toiveiden täyttymys, mutta olisi se kuminkin nykytilanteeseen verrattuna suuri askel oikeaan suuntaan. Peruskoululaisista kuitenkin selvä enemmistö asuu yksikielisissä suomenkielisissä kunnissa, joista pakkoruotsi poistuisi. Tässä vaiheessa en näe syytä vastustaa tuota ehdotusta, joka on tehtykin nimenomaan kompromissimielessä. Pitkässä juoksussa tavoitteemme on tietenkin kielivapauden ulottaminen koko maahan.

        Ehdotuksessa on muuta asia unohdettu kokonaan.
        Helsingissä maahanmuuttajien määrän arvioidaan nousevan 20 %:iin vuoteen 2030 mennessä.
        Ei ole järkevää pakko-opettaa maahanmuuttajataustaisille ruotsia, kun heillä on ongelmia jo suomen kielen oppimisessa ja omaksumisessa.
        Totta kai tämä kompromissi on askel eteenpäin, mutta ei tarvitse olla fennomaani, että näkee ehdotuksen puutteet ja rajoitteet.
        Pikemmin pitäisi vahvistaa Helsingin maahanmuuttajien omaa henkilökohtaista kaksikielisyyttä eikä pakottaa heitä ruotsi-suomi -kaksikielisyyteen


    • omen 2015 ..

      Pääasia on että kielikeskustelu on nyt virallisestikin avattu kepussa.

      Tähän saakka se on ollut hys hys .

      Sipilästä tulee pääministeri ja hallitukseen tulevat myös perussuomalaiset, joiden eräs kynnyskysymys on pakkoruotsi. Siksi Sipilä ruuvaa nyt kurssia kepussa sopivaksi sille.

      Toivottavasti myös SDP saa uuden kurssin kun Urpilainen menee kiertoon. Sama on tilanne myös Kokoomuksessa kun Kataisen lähtölaskenta on jo alkanut.

      2015 ovat vallassa uudet johtajat joille pakkoruotsi ei ole enää itsestäänselvyys...

      • Kirkkaat näkymät

        Lisätään tuohon hallituksesta poistettavein joukkoon ainakin RKP ja ehkä jotain muutakin, niin johan alkaa homma sujua. Juha Sipilä tosiaankin vaikuttaa hyvinkin järki-ihmiseltä.
        Ja,jos hän hommansa hyvin hoitaa, niin saatta olla suurikin poliiitinen tulevaisuus tiedossa. Mutta, tosiaan, RKP on saatava hallituksesta jäähylle. Siitä kaikki lähtee selkenemään.


    • faktaa ...
      • Tarkista tietosi

        Väärin. Todellinen luku on 65%. Viimeisin asiaa koskeva mielipidetutkimus (Suomalaisuuden liiton Taloustutkimus Oy:ltä tilaama) julkistettiin tammikuussa 2013.
        Tuossa tarkemmat yksityiskohdat:

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=447


      • Täsmennys
        Tarkista tietosi kirjoitti:

        Väärin. Todellinen luku on 65%. Viimeisin asiaa koskeva mielipidetutkimus (Suomalaisuuden liiton Taloustutkimus Oy:ltä tilaama) julkistettiin tammikuussa 2013.
        Tuossa tarkemmat yksityiskohdat:

        http://www.suomalaisuudenliitto.fi/?page_id=447

        Suomen väestöstä siis keskimäärin 63% on viimeisimmän mittauksen mukaan vapaaehtoisuuden kannalla. Kepun kannattajista 65%.


    • kansan tahto

      Keskusta tulee voittamaan seuraavat vaalit jos asettuu vapaa kielivalinnan
      kannalle ja ottaa sen vaaliteemaksi.
      Tosin se tulee saamaan p:tä päin naamaa kuten Vanhanen sai mutta joskus
      tämä muutos on tapahduttava.
      Tämä ehdotus mitä nyt esitetään sopisi vain niihin enemmistöltään ruotsin-
      kielisiin kuntiin.
      Asetan toivoni Sipilään,joka on järkimies.
      Selväähän joka tapauksessa alkaa olla,ettei nykyinen hallitus ole pian enää
      vallan kahvassa niin huonosti menee nyt kaikki asiat.

      • Ei tule vaaliteemaa

        Miksi Keskusta ottaisi vaaliteemaksi kysymyksen, jossa tiedetään sekä puolueen puheenjohtajan (Sipilä) että monen muunkin johtavan poliitikon olevan pakollisuuden kannalla? Vaaliteemoiksi valitaan sellaiset kysymykset, joista puolueen sisällä ei ole erimielisyyksiä, ei sellaisia, joista puolueen sisällä on täysin vastakkaisia kantoja.

        Kysymys pakollisista koulukielistä on juuri sen tyyppinen kysymys, johon jokainen ehdokas saa ottaa kantaa ihan henkilökohtaisesti.


    • Ei mitään uutta

      Itse asiassa Kepun johto teki vain sen mitä saattoikin odottaa: lähetti Albäckin ehdotuksen toimikuntaan tarkempaa tutkikelua varten. Se on normaali käytöntö tällaisissa asioissa eikä tarkoita kannanottoa suuntaan eikä toiseen.

      Kepu muuten äänesti viimeisimmässä puoluekokouksessaan aloitteesta, jonka tarkoituksena oli tehdä ruotsin opikelu vapaaehtoiseksi. aloite hylättiin, muistaakseni vielä selvemmin luvuin kuin vastaava aloite Kokoomuksen viimeisimmässä puoluekokouksessa. Kepun seuraava puoluekokous on ensi vuonna.

      PS:n ei uuten kannata yrittää tehdä kielikysymyksestä kynnyskysymystä ensi vaalien jälkeisissä hallitusneuvotteluissa, paitsi siinä tapauksessa, että tarkoitus on jättäytyä tahallaan oppositioon. Tällöin tarvitaan jokin tekosyy, jolla voidaan perustella oppositioon jättäytymistä. Tosin kielikysymys ei edes PS:n kannattajien näkökulmasta kuulu niihin tärkeimpiin, joten oppositioon jättäytymistä pitäisi käytännössä perustella kannattajille huomattavasti olennaisimmilla asioilla, kuten EU:hun, sosiaali- ja terveyspalveluihin, kuntauudistukseen jne liittyvillä kysymyksillä, joten kielikysymys tuskin nousee PS:lle kynnyskysymykseksi edes tekosyynä oppositoon jättäytymiselle.

      • .14.

        Keskustan virallinen kanta on, että kielikokeilut pitää aloittaa itarajalla, se tarkoittaa virkamiesruotsin loppua Suomessa.

        Virkamiesruotsin loppuminen on myös todennäköinen Perussuomalaisten minimi-vaatimus hallitukseen menolle. Hyvä muistaa, että Soinin läheinen luottomies Jussi Niinistö on Suomalaisuuden liiton hallituksen jäsen.


      • Linkki uutiseen?16
        .14. kirjoitti:

        Keskustan virallinen kanta on, että kielikokeilut pitää aloittaa itarajalla, se tarkoittaa virkamiesruotsin loppua Suomessa.

        Virkamiesruotsin loppuminen on myös todennäköinen Perussuomalaisten minimi-vaatimus hallitukseen menolle. Hyvä muistaa, että Soinin läheinen luottomies Jussi Niinistö on Suomalaisuuden liiton hallituksen jäsen.

        Missä vaiheessa Kepu on tehnyt tuollaisen päätöksen? Tietääkseni ainakaan yhdessäkään puolueen hyväksymässä ohjelmassa ei ehdotetabtuollaisra. Löytyykö linkkiä uutiseen?


    • 2015 tulee jo...

      Kyllä kielikysymyksestä tulee hallitusohjelmaan pykälä ja nimenomaan pakkoruotsin poistamisesta. Se ei ole niin iso asia etteikö Sipilä siihen suostuisi.

      RKP lentää oppositioon se on varma kun Perssuomalaiset ovat hallituksessa.


      Tämä avaa mahdollisuuden uudistaa kielilaki hallituksen voimin, eli poistaa sieltä ne mädännäisyydet joita rkp viimeksi lipposen aikana sinne junaili.

      • 2 vuotta niin näet

        Kahden vuoden kuluttua saat kokea todella ison pettymyksen, kun noin ei käykään. Jos PS asettaa hallitukseen menolleen jonkin kynnyskysymyksen, se tulee olemaan sellainen kysymys, jota PS:n kannattajat pitävät tärkeänä, ja kielikysymys EI tutkimusten mukaan ole lähelläkään kärkeä, edes PS:n kannattajien keskuudessa.

        Muuten, en usko että PS edes tulee mukaan seuraavaan hallitukseen. Koska se on protestipuolue, se joutuu äänestäjiensä odotusten takia kuitenkin asettamaan hallitukseen menolleen niin kovat ehdot EU-politiikan ja muiden sen äänestäjille tärkeiden asioiden suhteen, ettei Kepu eivätkä muut puolueet suostu niihin. Sitä paitsi mitään jytkyä ei enää ole luvassa, ainakaan persuille.


      • Niin!
        2 vuotta niin näet kirjoitti:

        Kahden vuoden kuluttua saat kokea todella ison pettymyksen, kun noin ei käykään. Jos PS asettaa hallitukseen menolleen jonkin kynnyskysymyksen, se tulee olemaan sellainen kysymys, jota PS:n kannattajat pitävät tärkeänä, ja kielikysymys EI tutkimusten mukaan ole lähelläkään kärkeä, edes PS:n kannattajien keskuudessa.

        Muuten, en usko että PS edes tulee mukaan seuraavaan hallitukseen. Koska se on protestipuolue, se joutuu äänestäjiensä odotusten takia kuitenkin asettamaan hallitukseen menolleen niin kovat ehdot EU-politiikan ja muiden sen äänestäjille tärkeiden asioiden suhteen, ettei Kepu eivätkä muut puolueet suostu niihin. Sitä paitsi mitään jytkyä ei enää ole luvassa, ainakaan persuille.

        MUTTA yksi kynnyskysymys on ehkä TÄRKEIN, nimittäin RKP:n poissaolo samasta hallituksesta. Tämän on Soini sanonut jo muutaman kerran. RKP itse julisti pesut vihollispuolueekseen, joten asia on siinäkin mielessä selvä.

        Joten voit kuvitella pakkoruotsituksen kohtaloa hallituksesa, jossa RKP ei ole mukanan, mutta PS on.


    • Huom!

      Huomatkaa, kuinka TAAS kieliasioista saamme lukea VAIN surumediasta!

      Ihan kuin kieliasiat kuuluisivat vain pienelle vähemmistölle.

    • Juu hui

      Tuo kaveri odottaa rangaistusta rikoksesta eikä edusta Keskustan kantaa millään tavoin.

    • demo kratos

      Kepu ja PS ovat seuraavassa hallituksessa ja rkp lentää ulos.

      näin se demokratia toimii.

      ja se on rkp:n etu..

      • Tod. näk.

        Itse asiassa vuoden 2015 vaalien jälkeen käy niin, että RKP on edelleenkin hallituksessa ja hyvin todennäköisesti myös Kepu. Sipilä on todennäköinen pääministeri. Lisäksi muita puolueita.

        Persut menettävät eduskuntavaaleissa muutaman paikan ja jatkavat oppositiossa...


      • Tulevaisuus?
        Tod. näk. kirjoitti:

        Itse asiassa vuoden 2015 vaalien jälkeen käy niin, että RKP on edelleenkin hallituksessa ja hyvin todennäköisesti myös Kepu. Sipilä on todennäköinen pääministeri. Lisäksi muita puolueita.

        Persut menettävät eduskuntavaaleissa muutaman paikan ja jatkavat oppositiossa...

        Minusta taas tuntuu, että lopultakin KAIKKI puolueet ovat kyllästyneet RKP:n hallituksessaoloon. Katainenkin vain maksoi pitkin hampain puoluevelkaa.

        On vihdoin tulossa RKP-vapaa aika Suomelle. Etuilupuolueelle näytetään paikka oppositiossa ja sinne se jää kuihtumaan pois.

        Muut puolueet ovat JO järjestäneet suruosastonsa valmiiksi, kun loputkin surut jättävät haitalliseksi kokemansa ENTISEN etupuolueensa.


      • Enemmistö voittaa
        Tulevaisuus? kirjoitti:

        Minusta taas tuntuu, että lopultakin KAIKKI puolueet ovat kyllästyneet RKP:n hallituksessaoloon. Katainenkin vain maksoi pitkin hampain puoluevelkaa.

        On vihdoin tulossa RKP-vapaa aika Suomelle. Etuilupuolueelle näytetään paikka oppositiossa ja sinne se jää kuihtumaan pois.

        Muut puolueet ovat JO järjestäneet suruosastonsa valmiiksi, kun loputkin surut jättävät haitalliseksi kokemansa ENTISEN etupuolueensa.

        Toimiva järjestely. RKP pois hallituksesta ja muuten yhteistyökykyinen hallitus päättämään tämän maan enemmistön kieliasioista.
        En suomenkielisenä todellakaan halua, että joku ruotsinkielinen päättää äidinkieleeni liiittyvistä kysymyksistä.


    • Nettisuom. (-fenno)

      Muun muassa Tampereen kieliohjema paljastaa, miten hullunkurinen tilanne syntyy yhden kielen, pakkoruotsin vuoksi. Yhdeksästä kielestä voi eri aikoina valita mieleisensä, joiden joukossa on ruotsikin, mutta viimeistään 7. luokalla ruotsi muuttuu pakkoruotsiksi jokaiselle kaikkialla Suomessa. Vapaa kielivalinta on vietävä loppuun saakka: B2-kielet on muutettava valinnaisiksi B1-kieliksi ruotsi samaan asemaan siirrettynä. Tässä tämä koko kieliohjelman jarrupaketti, tulppa ja valinnaisuuden häirikkö: B1-kieli (7 - 9 lk, 6 vkt) RU.

      Kieliohjelma: A-kieli (A1-kieli, 3 - 9 lk,16 vkt) EN, ES, KI, RA, RU, SA, VE

      Vapaaehtoinen A-kieli (A2-kieli, 4 - 9 lk, 12 vkt) EN, ES, RA, RU, SA, VE

      B1-kieli (7 - 9 lk, 6 vkt) RU

      B2-kieli (valinnainen kieli, 8 - 9 lk, 4 vkt) ES, IT, LA, RA, SA, VE

      http://ops.tampere.fi/perusopetuksen-ops/ops/2/4/5/

    • luotan Sipilään

      Se hyvä puoli kuitenkin Sipilän kohdalla on,että hän ei tarvitse ruotsalais-säätiöden
      vaalirahaa jolla pystytään voitelemaan kaikki nousukasmaiset poliittiset
      broilerit.
      Näitä elkeitä vapauden puolesta on jo nähty keskustassa esim.Kokkola-keisissä,
      Keskustan Virolainenhan nämä kaupat kansan identiteetistä teki joten ihan
      oikein odottaa,että keskusta myös asian korjaa.

    • Centern ,,

      Suomi on meidän suomalaisten äidinkieli.

      Ruotsi on äidinkieli jollekin ihan muulle porukalle.

      Näin se vaan on.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1389
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1334
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      123
      1198
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      139
      1025
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      897
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      336
      829
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      646
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      633
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe