Tyhmä kysymys harrastajille, mutta ei niin selvää tumpeloille. Siis mulla on halvan pyörän takavanne niin vino, että siitä ei enää kalua tule. Mukana siinä on tietysti rattaat jne. Kuinka vaikeaa tuollaisen kiekon kokoaminen itse on, jos kävisi vaan ostamassa vanteen, ja vaatiiko erikoistyökaluja? Entä jos irrottaisi koko höskän ja veisi kauppaan ja ostaisi vastaavan uuden kiekon, paljonko sellaiselle noin suunnilleen tulisi hintaa? Puhutaan aikanaan 300 euron fillarista, eli tämän hetkinen arvo ajokunnossa lienee n. 50 euroa, niin pitää ottaa realiteetit huomioon. Korjatako vai heittääkö romulavalle?
Takavanne soikeana
7
239
Vastaukset
- ent.kilpapyöräilijä
Ei siitä tule enää kalua, eikä napakaan luultavasti ole säilyttämisen arvoinen. Omin käsin kiekon voi toki tehdä, mutta "tumpelon" ei kannata edes yrittää. Jos haluaa kokeilla kasaamista, niin silloin kannatta aloittaa etukiekosta. Laadukas vanne, juuri oikean mittaiset pinnat ja kirjalliset ohjeet eteen, niin ihan hyvin se onnistuu. Aikoinaan, kun ns. valmiskiekkoja ei ollut saatavissa, tehtiin kaikki itse ja hyviä niistä tuli...
- 300
ohimennen menin purkamaan oman takavanteeni kun olin vaihtamassa 9x4 pinnoistuksella olevaa kehää. laskuvirhepaholainen oli tullut ja eihän se 36 pinnanen kehä käynyt 32 reikäseen napaan. ei auttanut kun kasata entinen uudelleen. monta saakelin tuntia se vei mutta melko suora tuli. saan ensiviikolla heittokellon niin saa loputkin säädettyä pois. minkälainen takavanne olisi kyseessä???? oisko 26 tuumanen? monta ratasta siinä on kiinni? vai onko kyse etusesta? jos maltat odottaa hetken niin 10e hinnalla ja posteilla heitän tomivan sulle tulemaan. jemmassa myös isompiakin vanteita yms.
- Juha H
Nippeliavain on ainoa välttämätön erikoistyökalu. Loput on vain avustamassa työtä. Tussin kanssa itse olen kiekkoa pyörittäessä merkannut suurimmat heitot ja hiljalleen vanne oikenee (vaatii nippelien kääntelyä oikeaan suuntaan).
Jonkin verran homma vaatii mielikuvitusta ja ideaa puolien jännityksen vaikutuksesta vanteen suoruuteen. Melko kieronkin vanteen voi oikaista, jos se ei ole venynyt vaan puolat on lähinnä venähtäneet. Siitä nykyisestäkiin ehkä saa kelvollisen kiekon. Tuon hintaisen kiekon kanssa hommaa on hyvä opetella -- kustannukset ei ole korkeita, vaikka ei onnistuisikaan. Saattaa olla ettei halpa vanne kestä hyvin kiristämistä tai nippelit on jumissa, ja tarkkuutta saattaa tarvita hyvää vannetta enemmän.
Videoita tuosta hommasta löytyy paljon, kuten https://www.youtube.com/watch?v=TcoSgl3qiHU - ttyutyu
Vanne saa olla vaikka miten solmussa niin ammattimies tekee sitä toimivan pelin. Aloittelijalla voi olla vaikeampaa.
- Joo, siis ei
Toisaalta kannattaisi varmaan kokeilla rihtausta juuri tuollaisella halpiskiekolla! Eli rahallisesti ei ole mitään järkeä korjata 300€ pyörää. Ne ovat kertakäyttöpyöriä.
- www1
Ostat biltemasta uuden vanteen ja rattaat tilalle. Bilteman vanteet ihan ok valinta tuollaiseen pyörään.
- Alkup.
Kiitos kaikille vastanneille. Homma ratkesi niin, että vaihdettiin naapurin kanssa fillareita päikseen. Ukko näki kun tutkailin pyörää turhautuneena ja sanoi korjaavansa siitä itselleen vaihteellisen pyörän ja minä sain alleni vanhan yksivaihteisen, joka on ajokunnossa heti. Kumpikin on tyytyväinen kauppaan =).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911087
- 123860
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103825"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten275652- 68559
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait72553Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64552Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
- 50463