Hei!
Minulle määrättiin Triptyl 10-20 mg migreeninestoon. Olen syönyt 10mg iltaisin reilut 2 viikkoa ja haittavaikutuksina väsymys ja suun kuivuminen. Onko teillä kokemuksia Triptylistä ja jos teille on tullut sivuoireita, niin onko ne lieventyneet ajan myötä? Kiitos etukäteen kommenteista!
Triptyl
12
2206
Vastaukset
- miginen depis
Suun kuivuus on yleinen Triptylin sivuvaikutus, ei yleensä mene ohitse käytön jatkuessakaan. Osta apteekista keinosylkeä tms.
Väsymys sen sijaan menee ohitse yleensä ajan kanssa, annoksesi on hyvin alhainen.
Itse en trisyklisiä voi käyttää, saan takycardiaa joka ainoasta, sivuv. joka on toki mainittukin. Olen trisyklisiä kokeillut eri indikaatioilla, mm. depressio ja migreenin esto, joka kerta olen joutunut lopettamaan heti alkumetreillä. (Onneksi on kuitenkin löytynyt sopiva lääkitys, migreenin estoon Propral ja depressioon Voxra. Monen mutkan ja kokeilun kautta...) - 19+16
Ihmiset valittaa niin pienistä.. Kun haittoina alkaa taju ja jalat alta mennä niin sitten lääkkeen vaihdon paikka. Toi suun kuivuminen ja väsymys on lähes joka puurtavan arkea.
- syy selville
Triptyl ei kyllä ole mikään migreenin estolääke, eikä ne sivuvaikutukset hälvene mihinkään.
Mikä aiheuttaa migreeniä?
Poista syyt.
C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.
C-vitamiinia 500-1000mg / vrk (10–20 prosenttia läntisestä väestöstä kärsii uusienkin tietojen mukaan yhä C-vitamiinin puutteesta, Suomessa luultavasti vielä useampi). C-vitamiinia kannattaa tankata joka päivä. C-vitamiinin puutos altistaa lukuisille eri sairauksille. Kun C-vitamiinia ei ole riittävästi, sitä ei riitä kaikkiin kehon soluihin ja kudoksiin. C-vitamiinin lisäämisestä ei ole haittaa, sillä sitä ei voi saada liikaa. C-vitamiini on vesiliukoinen ja ylimäärä huuhtoutuu pois virtsan mukana.
D-vitamiinia 50-125µg / vrk
Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
Pohjoismaiset terveysviranomaiset suosittelevat aikuisille Omega-3 rasvahappoja 1-2 grammaa päivässä eli esim. villiä lohta vähintään 150 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista. Raskauden aikana Omega-3 rasvahappojen tarve jopa tuplaantuu. Omega-3 rasvahapolla on tärkeä rooli mm. aivotoimintojen säätelyssä, tulehdusten ehkäisemisessä ja immuunijärjestelmässä.
Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.
Muut saa todella edullisesti Citymarketin luontaistuotehyllystä. Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.
Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3, kello 10-16 välisenä aikana vähintään kädet ja jalat paljaina 30 minuuttia päivittäin. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia.
Kaikkein huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.
D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.
Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.
Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.
Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.
Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.
Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!
Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm - yp.ilm.
Tiesitkö että palstan sääntöjen mukaan massapostitus on kielletty?! Tiesit varmastikin. Oli aihe mikä tahansa, postaat tuota yhtä ja samaa.....KAIKKI ei johdu D-vitamiin tai C-vitamiinin tai jonkun muun vitamiinin tahi hivenaineen puutoksesta!
"Triptyl ei kyllä ole mikään migreenin estolääke, eikä ne sivuvaikutukset hälvene mihinkään." Kyllä sen yksi, siis yksi indikaatio on migr.esto. - ypypy
Kyllä D-vitamiini auttaa myös migreeniin. Kokeile vaikka, vai onko sinulla edes migreeniä?
Vai vahtaatko vaan, mitä muut kirjoittaa?
Triptyl ei auta migreeniin.
C- ja D-vitamiini, sekä magnesium ja kalaöljy ovat kaikki hyväksi versisuonille sekä lihaksille, joista on apua myös migreeniin.- ei auttanut
Itselläni on migreeniä ja olen syönyt D-vitamiinia , C-vitamiinia , magnesiumia , B-vitamiinia , eikä mikään ole auttanut migreeniin ja kalaöljykapselin aiheuttivat migreenikohtauksen kun otin niitä .
Joten valitettavasti vitamiinit eivät ole välttämättä parannuskeino migreeniin . Olen myös syönyt ubikinonia aika isoja määriä mutta silti migreeni vaivaa . Kyllä triptyliä käytetään migreenin estolääkkeenä ja tiedän että se auttaa joitakin , itse en voinut käyttää sitä sivuvaikutusten takia . Esim. hormooniperäiseen migreeniin ei vitamiinit auta yhtään. D-vitamiinia kannattaa silti syödä jos on migreeniin taipuvainen , koska migreenipotilailla on todettu monesti D-vitamiinin puutetta kuten ilmeisesti koko suomen kansalla . - näin on
ei auttanut kirjoitti:
Itselläni on migreeniä ja olen syönyt D-vitamiinia , C-vitamiinia , magnesiumia , B-vitamiinia , eikä mikään ole auttanut migreeniin ja kalaöljykapselin aiheuttivat migreenikohtauksen kun otin niitä .
Joten valitettavasti vitamiinit eivät ole välttämättä parannuskeino migreeniin . Olen myös syönyt ubikinonia aika isoja määriä mutta silti migreeni vaivaa . Kyllä triptyliä käytetään migreenin estolääkkeenä ja tiedän että se auttaa joitakin , itse en voinut käyttää sitä sivuvaikutusten takia . Esim. hormooniperäiseen migreeniin ei vitamiinit auta yhtään. D-vitamiinia kannattaa silti syödä jos on migreeniin taipuvainen , koska migreenipotilailla on todettu monesti D-vitamiinin puutetta kuten ilmeisesti koko suomen kansalla .Migreenillä on lukuisia syitä ja ne syyt täytyy itse selvittää.
ravinto
ravintoaineiden puutos
hormoonit
hajusteet
stressi
valo
pöly
lisäaineet
kemikaalit
liikunta
...
Lista jatkuu loputtomiin.
Aikaa se vie, mutta kun löytää syyn, niin pääsee oireistakin.
- Fibro69
Itse syön Triptyl 25 mg fibromyalgiaan kipukynnystä nostamaan.
Suuta kuivaa niin maan perusteellisesti. Otan lääkkeen klo 19.00 - 19.30 ja uni tulee n.klo 23.00 - 23.30. Silmät ei yksinkertaisesti pysy auki millään.
Unta riittää tuonne klo 9 asti suurinpiirtein eikä pää ole sekaisin eikä olo pöhnäinen aamuisin. Ja nukun yöni tosi hyvin mutta mutta....... tuo suu kuivuminen ja HIKOILU!!!!! Se on jotain ihan kauheeta: hiki tippuu päästä ja niska on aivan märkä.
Sivuoireena mainitaankin tuo hikoilu. Onko muilla hikoilua?? - fibroilija
Fibro69 auttaako sinulla triptyl hyvin kipuihin? Minulla on tosi kovat kivut ja jotain helpottavaa täytyisi saada. Aiheuttaako triptyl painon nousua sinulla?
- fibro69
Kyllä auttaa Triptyl kipuihin. Ja valitettavasti aiheuttaa myös painonnousua... :(
Minulla on myös lääkityksenä kortisoonia reumaan joten kyllä täytyy myöntää että painoa on tullut jonkin verran lisää.....
Mutta nyt nukun yöni todella hyvin. Ennen Triptylin aloittamista yöt menivät sängyssä pyöriessä ja kipujen kanssa taistellessa mutta ei enää.....
- 686
Mulla triptyl ei auttanut kipuihin mitenkään, vaikka lääkäri niin väitti. Taitavat väittää kaikki sitä samaa, vaika mitään tutkimusta triptyrilin kipua estävästä vaikutuksesta ei ole tehty.
Halpa lääke, jota kannattaa kokeilla.
Itse jouduin lopettamaan, kun en herännyt koko päivänä ja en kyennyt töihin, tosin en kyennyt muutenkaan. Lisäksi suu kuiva kuin santapaperi ja haisi pahalle. Mikään ei auttanut suun kuivuuteen.
Kun valitin haitoista lääkärille, niin hänen neuvonsa oli vain nostaa annostusta.
Migreeniyhdistyksen sivuilla on ohjeita, mitä kannattaa kokeilla migreeniin ja miten löytää se migreenin laukaiseva tekijä. Voi olla jopa joku ruuan lisäaine tai esim. kypsytetty juusto.
Vitamiinit on yleisterveyteen ja puutosten korjaamiseen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö
palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh882108Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.
"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläkemaksuilleen moninkertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr1361766- 1801316
- 241784
- 67732
Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos
Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol10711- 59708
Trumpille jälleen voitto
Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako211608- 49566
Haluan teidät molemmat elämääni
Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </337502