Kesäseuraradiosta

hmmm,

Sisältö
http://rauhanyhdistys.fi/seurat/kesaseuraradio/

Olis kiva, jos nuo sais kuunneltua vaikka myöhemminkin.

65

747

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nose

      kuuluuko sieltä seurat? Pitääpä ehtiä asema.

    • 12+9

      kuuluu parhaillaan..

    • Heino.

      Antti Kananen on minulle tuttu saarnamies. Kävi monet kerrat kotonani Korpelassa puhumassa. KIiinnostaisi tietää hänen syntymäaika ja minkä ikäisenä kuoli. Eli jos joku tietää, kertoisitko. Olin tuolloin, kun hän kävi meillä, nuori ja keskustelin paljon hänen kanssansa uskosta, on jäänyt rakkaat muistot.

      • vl-mies

        Ari-pekka Palolan laatimassa kirjassa "Evankeliumin työ laajenee", kerrotaan Antti Kanasesta mm näin:

        -"Maanviljelijä ja saarnaaja Antti Kananen Kestilästä muutti vuonna 1956 Ylivieskaan viettämään eläkepäiviä. Hän toimi puhujana yli 60 vuoden ajan ja kulki paljon SRK:n lähetysmatkoilla niin Suomessa kuin Ruotsissakin."

        En ole vielä löytänyt tästä kirjasta hänen syntymä- ja kuolinvuosia.


      • vl-mies
        vl-mies kirjoitti:

        Ari-pekka Palolan laatimassa kirjassa "Evankeliumin työ laajenee", kerrotaan Antti Kanasesta mm näin:

        -"Maanviljelijä ja saarnaaja Antti Kananen Kestilästä muutti vuonna 1956 Ylivieskaan viettämään eläkepäiviä. Hän toimi puhujana yli 60 vuoden ajan ja kulki paljon SRK:n lähetysmatkoilla niin Suomessa kuin Ruotsissakin."

        En ole vielä löytänyt tästä kirjasta hänen syntymä- ja kuolinvuosia.

        Antti Kananen Ja Heikki Saari kävivät yhdessä Kuusamossa jututtamassa "enkelihoortin" keskushenkilöä Linnea Paunaa ilmeisesti 1940-luvun lopulla. (Palola s. 378-380)

        Muuta tietoa ei löytynyt Kanasesta.


    • tiedoksi4

      Antti K kuoli 1978

    • Heino.

      Paljon kiitoksia tiedoista: ”Antti K kuoli 1978” ja
      ”Antti Kananen Ja Heikki Saari kävivät yhdessä Kuusamossa jututtamassa "enkelihoortin" keskushenkilöä Linnea Paunaa ilmeisesti 1940-luvun lopulla. (Palola s. 378-380)2

      Luulen, että Antti oli paljon vanhempi Heikkiä ja jospa he tämän ikäeron takia sietivät toisiaan. Joka Saaren tuntee, niin ihmettelee miten lempeänluontoinen Kananen on lähtenyt yhdessä Kuusamoon asti Saaren kanssa – minä en kyllä olisi lähtenyt – en varmasti!

      Mikä tämä "enkelihoortin" on, kertoisit tästä vähän meillekin! Eivät nämä saarnamiehet ihan pienen asian takia ole Kuusamoon asti menneet, vai olisiko heidät lähetetty?

      • Kyselijä sisar

        Heino kuule. Ilmeisesti sinulla ei ollut oikeen hyvät välit appiukkoosi vai kuinka? Takkusivatko ne heti alkumetreillä? Olen lukenut Saaren kaksi kirjaa olikohan ne Isak Ja Rebekka ja sitten oli joku toinenkin, jonka nimeä en nyt muista. Niissä kirjoissa ainaskin Jumala ihmeellisellä tavalla aukaisi Saarelle Jumalan sanaa, sen muistan. Mitä mieltä itse olet noista kirjoista?


      • vl-mies

        Ari-Pekka Palolan vanhemmassa kirjassa "Kahden kuoren suojassa" (2010) kerrotaan myös Antti Kanasen Syntymävuosi ja kuolinvuosi sivulla 162:
        Antti Kananen syntyi 1891 ja kuoli 1978.


      • Pieni ja iso synti
        Kyselijä sisar kirjoitti:

        Heino kuule. Ilmeisesti sinulla ei ollut oikeen hyvät välit appiukkoosi vai kuinka? Takkusivatko ne heti alkumetreillä? Olen lukenut Saaren kaksi kirjaa olikohan ne Isak Ja Rebekka ja sitten oli joku toinenkin, jonka nimeä en nyt muista. Niissä kirjoissa ainaskin Jumala ihmeellisellä tavalla aukaisi Saarelle Jumalan sanaa, sen muistan. Mitä mieltä itse olet noista kirjoista?

        Heino entä mitä mieltä olet tuosta jatkuvasta propagandasta täällä muutamien vl:nä esiintyneitten tekosista pedofilia jupakassa,? Minua ainakin on alkanut yököttää, varsinkin kun tässä sotkussa myös tavalliset rivi vl:t saavat kuulla kunniansa, vaikka meille nuo tapahtuneet ovat ihan yhtä käsittämättömiä syntejä, joita emme koskaan edes mielikuvituksissamme olisi osanneet etukäteen arvata. Toisaalta ei sellaista synninmuotoa ole edes olemassa, jolla sielunvihollinen ei yrittäisi hyökätä uskovaisenkaan kimppuun. Ei meitä turhaan kehoiteta VALVOMAAN sillä tämä lopunaika tuo tullessaan todella raskasta aikaa, jolloinka monet luopuvat uskostaan.


      • vl-mies
        vl-mies kirjoitti:

        Ari-Pekka Palolan vanhemmassa kirjassa "Kahden kuoren suojassa" (2010) kerrotaan myös Antti Kanasen Syntymävuosi ja kuolinvuosi sivulla 162:
        Antti Kananen syntyi 1891 ja kuoli 1978.

        Ari-Pekka Palolan vanhemmassa kirjassa "Kahden kuoren suojassa" (2010) kerrotaan miten Antti Kananen kommentoi vuoden 1945 "Antinpäivän sovintokokousta" joka pidettiin pikkuesikoisten kanssa (s. 434).

        "Yleisempää mielipidettä Tornion puhujainkokoukseen lähtevien keskuudessa edusti kuitenkin Antti Kanasen näkemys, että vanhoillisten edustajat olivat sovintokokouksissa olleet liian hempeitä eivätkä seisseet suorina. Osa pikkuesikoisista oli tehnyt parannuksen vioistaan, mutta suurin osa ei: "Siitä tuli pahennus eikä parannus."

        Antti kanasen mielipide oli siis vastakkainen Paavo Viljasen (joka meni myöhemmin pappiseriseuraan) mielipiteelle. Paavo Viljanen oli sitä mieltä että "antinpäivän kokouksen" arvosteleminen oli merkki arvostelijoiden eksymisestä lain alle. Heikki Saari ja Antti Kananen olivat siis samoilla linjoilla "antinpäivän kokouksen" suhteen. Mutta koko SRKn johtokunta kannatti Paavo Viljasen näkemystä.

        Nykyään vanhoillislestadiolaisten näkemys on että Heikki Saari ja Antti Kananen olivat oikeassa, mutta koko SRKn tuolloinen johtokunta oli erehtynyt ja eksynyt hempeyden syntiin.


      • vl-mies

        Enkelihoortissa oli kysymys siitä että Linnea Pauna oli keksinyt nähneensä enkeleitä ja kuulleensa heiltä käskyjä mennä puhumaan uskonasioista tietyille henkilöille, ja muitakin ilmoituksia. Linnea Pauna tunnusti Heikki Saarelle ja Antti Kanaselle että ei ollut oikeasti nähnyt yhtään mitään näkyjä eikä kuullut mitään ilmoituksia, vaan oli keksinyt kaikki omasta päästään.

        Monet olivat "tehneet parannuksen" Paunan kertomia näkyjä kuultuaan, mutta melkein kaikki heistä luopuivat pian vanhoillislestadiolaisuudesta kun saivat kuulla Paunalta Kanasen ja Saaren puhuttelun jälkeen että näyt ja taivaalliset sanomat olivatkin tekaistuja. Myös Pauna itse jätti myöhemmin vanhoillislestadiolaisuuden. Osa heistä kuitenkin jäi vanhoillislestadiolaisiksi uskomaan.

        Enkelihoorti vaikutti ilmeisesti 1940-luvun lopulla ja pari Kämäräinen -nimistä puhujaakin lähti seuraamaan sitä näkijä Paunaa.

        Tavallaan saattoi olla virhe että Kananen ja Saari laittoivat Paunan tunnustamaan näkykertomukset tekaistuiksi, koska heti sen jälkeen monet ihmiset luopuivat uskosta. Mutta oliko ne monet parannuksenteot olleetkaan aitoja niin se vähän epäilyttää.

        mm enkelihoortista voit lukea Ari-Pekka Palolan kirjasta "Evankeliumin työ laajenee" s. 378-380.

        Kuusamossa geenit ovat ihmisillä varsin heikot johtuen valtavasta sisäsiittoisuudesta jota siellä on tapahtunut 1600-luvulta alkaen jolloin sinne muutti nykyisten Kuusamolaisten esivanhemmat noin 40 perhettä. 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa ilmeni myöskin hurmosilmiöitä Kuusamossa lestadiolaisuuden sisällä, mm "hengellistä" rinkitanssia, kylmiä hyppyjä, lihanvapauden oppia, hurmahenkisyyttä ja muutakin sekoilua.


      • vas sa int
        Pieni ja iso synti kirjoitti:

        Heino entä mitä mieltä olet tuosta jatkuvasta propagandasta täällä muutamien vl:nä esiintyneitten tekosista pedofilia jupakassa,? Minua ainakin on alkanut yököttää, varsinkin kun tässä sotkussa myös tavalliset rivi vl:t saavat kuulla kunniansa, vaikka meille nuo tapahtuneet ovat ihan yhtä käsittämättömiä syntejä, joita emme koskaan edes mielikuvituksissamme olisi osanneet etukäteen arvata. Toisaalta ei sellaista synninmuotoa ole edes olemassa, jolla sielunvihollinen ei yrittäisi hyökätä uskovaisenkaan kimppuun. Ei meitä turhaan kehoiteta VALVOMAAN sillä tämä lopunaika tuo tullessaan todella raskasta aikaa, jolloinka monet luopuvat uskostaan.

        Olette sokeita ja kuuroja, ettekä ole huomanneet, että Heino on ihan tavallinen vl-pedofilialla piikittelevä katkeroitunut ukko.
        Katkeruus rehottaa voimakkaana. Susi lampaiden vaatteissa.
        Kerron tämän vain yhden kerran. En ala inttämään.


      • näen toennu
        vas sa int kirjoitti:

        Olette sokeita ja kuuroja, ettekä ole huomanneet, että Heino on ihan tavallinen vl-pedofilialla piikittelevä katkeroitunut ukko.
        Katkeruus rehottaa voimakkaana. Susi lampaiden vaatteissa.
        Kerron tämän vain yhden kerran. En ala inttämään.

        Oomme Heino tutkineet ja toenneet, että hellarit täällä näen kirijottaa ja räkyttää: "Olette sokeita ja kuuroja, ettekä ole huomanneet, että Heino on ihan tavallinen vl-pedofilialla piikittelevä katkeroitunut ukko."

        heillä kun toemii pedofiili pappina ja yllyttää haukkummaan vl - uskovia, että omat synnit peittyisivät.


      • 4+6<>
        näen toennu kirjoitti:

        Oomme Heino tutkineet ja toenneet, että hellarit täällä näen kirijottaa ja räkyttää: "Olette sokeita ja kuuroja, ettekä ole huomanneet, että Heino on ihan tavallinen vl-pedofilialla piikittelevä katkeroitunut ukko."

        heillä kun toemii pedofiili pappina ja yllyttää haukkummaan vl - uskovia, että omat synnit peittyisivät.

        Valitettavasti,
        näyttää siltä että nimenomaan Helluntaiseurakunnat ovat tämän lajin pesiä, joista sitten sikiää mitä omituisempia tapauksia.
        Olen melko varma, valittavasti, että esiin tulee vielä paljon samankaltaista toimintaa.
        Olisiko tämä se David Wilkersonin ennustus, kun kaikki ovat kauhuissaan ja järkyttyneitä ? hhmmm saattaa olla.

        En nyt sana tarkasti muista mutta se on sitten hyvin järkyttävä ja mullistaa koko maailman.
        Olisiko se kohta ennustusta jossa sanotaan kaupunkien olevan tulessa "hengellistä" eli kaikki helluntai uskovat ovat hekuman tulessa ?

        lainaus kotimaan sivuilta.

        "Se tulee olemaan niin pelottava, että sen tähden kaikki, jopa kaikkein hurskaimmatkin keskuudessamme, tulevat vapisemaan."

        Näillä sanoilla alkaa David Wilkersonin profetia, jossa ennustetaan suurten kaupunkien, erityisesti New Yorkin, peittyvän roihuavan tulimeren alle.

        1Kor 7:9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.

        Tässä on selvä viittaus Danielin (lopunajan todellinen profeetta)tuliseen pätsiin.

        siis miten on, onko tämä siis tulevaisuuden kuva ? Kaikki helluntaipiirit elävät irstaasti ja sen kuvauksena on sitten tulimeri, (pätsi on liaan ahdas, tarvitaan lisää tilaa tuleville)


      • samoin feikkaan
        4+6<> kirjoitti:

        Valitettavasti,
        näyttää siltä että nimenomaan Helluntaiseurakunnat ovat tämän lajin pesiä, joista sitten sikiää mitä omituisempia tapauksia.
        Olen melko varma, valittavasti, että esiin tulee vielä paljon samankaltaista toimintaa.
        Olisiko tämä se David Wilkersonin ennustus, kun kaikki ovat kauhuissaan ja järkyttyneitä ? hhmmm saattaa olla.

        En nyt sana tarkasti muista mutta se on sitten hyvin järkyttävä ja mullistaa koko maailman.
        Olisiko se kohta ennustusta jossa sanotaan kaupunkien olevan tulessa "hengellistä" eli kaikki helluntai uskovat ovat hekuman tulessa ?

        lainaus kotimaan sivuilta.

        "Se tulee olemaan niin pelottava, että sen tähden kaikki, jopa kaikkein hurskaimmatkin keskuudessamme, tulevat vapisemaan."

        Näillä sanoilla alkaa David Wilkersonin profetia, jossa ennustetaan suurten kaupunkien, erityisesti New Yorkin, peittyvän roihuavan tulimeren alle.

        1Kor 7:9 mutta jos eivät voi itseään hillitä, niin menkööt naimisiin; sillä parempi on naida kuin palaa.

        Tässä on selvä viittaus Danielin (lopunajan todellinen profeetta)tuliseen pätsiin.

        siis miten on, onko tämä siis tulevaisuuden kuva ? Kaikki helluntaipiirit elävät irstaasti ja sen kuvauksena on sitten tulimeri, (pätsi on liaan ahdas, tarvitaan lisää tilaa tuleville)

        Veikkaan että ei vieläkään moni helluntaiseurakunta tee asiaa selväksi niin että mainittu "jäävuori" paljastuisi.

        Ei asiaa pidä yleistää mutta myös ne asiassa hiljaiset seurakuntalaiset jotka ei kehtaa suutaan moisesta avata ovat vähintäänkin moraalisessa vastuussa koko vyyhdistä.

        Kaiken pahinta on olla hiljaa sen takia että se ei anna hyvää kuvaa liikkeestä.
        Veikkaan että juuri tuon "huonon kuvan" takia asiasta ei haluta kertoa ja se johtaa siihen että asia paljastuu kuitenkin joskus monin verroin suurempana ja enemmän uhreja vaatineena kuten nyt on ehkä käymässä.


      • Niilotautinen.
        samoin feikkaan kirjoitti:

        Veikkaan että ei vieläkään moni helluntaiseurakunta tee asiaa selväksi niin että mainittu "jäävuori" paljastuisi.

        Ei asiaa pidä yleistää mutta myös ne asiassa hiljaiset seurakuntalaiset jotka ei kehtaa suutaan moisesta avata ovat vähintäänkin moraalisessa vastuussa koko vyyhdistä.

        Kaiken pahinta on olla hiljaa sen takia että se ei anna hyvää kuvaa liikkeestä.
        Veikkaan että juuri tuon "huonon kuvan" takia asiasta ei haluta kertoa ja se johtaa siihen että asia paljastuu kuitenkin joskus monin verroin suurempana ja enemmän uhreja vaatineena kuten nyt on ehkä käymässä.

        Niin, nuo kriminaalit ja nihilistiset pedot! Pedofiilit ja monenmonituiset huijarit sekä pahantekijät yleensä hakeutuvat aina näiden helluntailahkolaisten hölmöjen joukkoon. Ja nämä Niilot sitten elättävät ja ylentävät noita, parhaissa tapauksissa pastoreiksi. Lapsia suudellaan kuin uutta morsianta.


      • etsivä-xx
        Kyselijä sisar kirjoitti:

        Heino kuule. Ilmeisesti sinulla ei ollut oikeen hyvät välit appiukkoosi vai kuinka? Takkusivatko ne heti alkumetreillä? Olen lukenut Saaren kaksi kirjaa olikohan ne Isak Ja Rebekka ja sitten oli joku toinenkin, jonka nimeä en nyt muista. Niissä kirjoissa ainaskin Jumala ihmeellisellä tavalla aukaisi Saarelle Jumalan sanaa, sen muistan. Mitä mieltä itse olet noista kirjoista?

        Eiköhän ne Saaren kirjat mielikuvituksellisine tukintoineen vois panna sivummalle.

        Suviseuroissa katsottiin asiaa toisesta näkökulmasta. Sellaisesta missä on otettu huomioon myöskin profeetta Hoosia.
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Hoos. 12:12
        (12:13) Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]

        Oikeaa evankeliumia on se, että petoksella ei saa oikeaa Jumalan siunausta eli syntein anteekaiantamusta, vaan katumalla syntejään. Ei iisak ollut sokea hengellisesti. Profeetta Hoosia oli jumalan mies Raamatun mukaan (mitä H. Saari ei ole). Kun Hoosia antaa näin huonon arvion Jaakobista tuskinpa tämä petos on ollut Jumalasta. Jumalasta on se paini Jumalan kanssa. Eikö me tänäkin päivänä painita nimenomaan omantuntomme kanssa. Siellä silloin Jaakob pyysi sitä evankeliumia. En päästä sinua ennen kuin siunaat minua.

        Laitan tähän perään Hoosian kokonaan, että saisitte lukea itsekin miten eri mieltä oli profeetta Hoosia siitä kuka sai siunauksen Jumalalta ja kuka ihmiseltä. Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt, en osaa sitä niin korrektisti ja hienosti sanoa kuin oli suviseurapueessa. Sitä ennen olen ollut ihmeissäni niiden minulle peräti käsittämättömien tulkintojen kanssa. Nyt on rauha sydämellä. Jumala on vanhurskaus eli oikeamielinen edelleenkin, eikä toimi vääryydellä. Sen minä ymmärrän ja siihen haluan luottaa.


        Saaren tulkinta sisältää sellaista mitä Raamatussa ei lue ja johtaa varsin ongelmalliseen tulkintaa.

        Suviseuroissa nyt oli sellainen toisenlainen tulkinta, joka selittää Jaakobin paininkin.
        Ja selittää vielä senkin mitä profeetta Hoosia sanoo:


      • etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

        Eiköhän ne Saaren kirjat mielikuvituksellisine tukintoineen vois panna sivummalle.

        Suviseuroissa katsottiin asiaa toisesta näkökulmasta. Sellaisesta missä on otettu huomioon myöskin profeetta Hoosia.
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Hoos. 12:12
        (12:13) Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]

        Oikeaa evankeliumia on se, että petoksella ei saa oikeaa Jumalan siunausta eli syntein anteekaiantamusta, vaan katumalla syntejään. Ei iisak ollut sokea hengellisesti. Profeetta Hoosia oli jumalan mies Raamatun mukaan (mitä H. Saari ei ole). Kun Hoosia antaa näin huonon arvion Jaakobista tuskinpa tämä petos on ollut Jumalasta. Jumalasta on se paini Jumalan kanssa. Eikö me tänäkin päivänä painita nimenomaan omantuntomme kanssa. Siellä silloin Jaakob pyysi sitä evankeliumia. En päästä sinua ennen kuin siunaat minua.

        Laitan tähän perään Hoosian kokonaan, että saisitte lukea itsekin miten eri mieltä oli profeetta Hoosia siitä kuka sai siunauksen Jumalalta ja kuka ihmiseltä. Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt, en osaa sitä niin korrektisti ja hienosti sanoa kuin oli suviseurapueessa. Sitä ennen olen ollut ihmeissäni niiden minulle peräti käsittämättömien tulkintojen kanssa. Nyt on rauha sydämellä. Jumala on vanhurskaus eli oikeamielinen edelleenkin, eikä toimi vääryydellä. Sen minä ymmärrän ja siihen haluan luottaa.


        Saaren tulkinta sisältää sellaista mitä Raamatussa ei lue ja johtaa varsin ongelmalliseen tulkintaa.

        Suviseuroissa nyt oli sellainen toisenlainen tulkinta, joka selittää Jaakobin paininkin.
        Ja selittää vielä senkin mitä profeetta Hoosia sanoo:

        Hoosea 12


        Hoosea 13

        1 (12:2) Efraim tavoittelee tuulta, ajaa takaa idän myrskyä, aina se valehtelee, aina se pettää. Assyrian kanssa se tekee liiton, mutta oliiviöljynsä se vie Egyptiin. [Hoos. 5:13, Hoos. 7:11]
        2 (12:3) -- Herra käy oikeutta Juudan kanssa, rankaisee Jaakobia tekojen mukaan, kääntää hänen tekonsa häntä itseään vastaan.
        3 (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]
        4 (12:5) Hän paini enkelin kanssa ja voitti, hän itki ja anoi armoa. Betelissä hän kohtasi Jumalan, siellä Jumala puhui hänen kanssaan. [1. Moos. 28:16, 1. Moos. 35:14]
        5 (12:6) Herra on kaikkivaltias Jumala, hänen nimensä on Herra!
        6 (12:7) Käänny siis Jumalasi puoleen, ole uskollinen ja noudata oikeutta ja pane aina toivosi Jumalaan.
        7 (12:8) -- Efraim on kuin kanaanilainen kauppamies, kädessään väärä vaaka.
        8 (12:9) Efraim sanoo: "Kylläpä olenkin rikastunut ja hankkinut paljon omaisuutta! Minun hankkeistani ette löydä mitään pahaa, kukaan ei voi syyttää minua vääryydestä."
        9 (12:10) Mutta minä olen Herra, sinun Jumalasi, minä toin sinut Egyptistä. Minä panen sinut jälleen asumaan teltoissa, niin kuin asuit silloin, kun kohtasin sinut. [Hoos. 13:4]
        10 (12:11) Minä olen puhunut profeetoille, minä olen antanut heille näkyjä, he ovat puhuneet vertauskuvin ja ilmoittaneet minun tahtoni.
        11 (12:12) -- Gilead oli täynnä pahuutta ja harhaa. Jo Gilgalissa Efraim uhrasi sonneja epäjumalille, mutta sen alttarit murskataan, niin että ne ovat kuin kivikasoja keskellä peltoa. [Joos. 5:9; Hoos. 4:15, Hoos. 6:8]
        12 (12:13) Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]
        13 (12:14) Herra toi Israelin Egyptistä, profeetta sitä johti, profeetta sitä paimensi. [2. Moos. 14:31; Ps. 77:21; Viis. 11:1]
        14 (12:15) Nyt Efraim on katkeroittanut Herran mielen. Siksi Herra panee sen vastuuseen veritöistä, kääntää sen häpeälliset teot sitä itseään vastaan.


      • mä luin
        etsivä-xx kirjoitti:

        Eiköhän ne Saaren kirjat mielikuvituksellisine tukintoineen vois panna sivummalle.

        Suviseuroissa katsottiin asiaa toisesta näkökulmasta. Sellaisesta missä on otettu huomioon myöskin profeetta Hoosia.
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Hoos. 12:12
        (12:13) Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]

        Oikeaa evankeliumia on se, että petoksella ei saa oikeaa Jumalan siunausta eli syntein anteekaiantamusta, vaan katumalla syntejään. Ei iisak ollut sokea hengellisesti. Profeetta Hoosia oli jumalan mies Raamatun mukaan (mitä H. Saari ei ole). Kun Hoosia antaa näin huonon arvion Jaakobista tuskinpa tämä petos on ollut Jumalasta. Jumalasta on se paini Jumalan kanssa. Eikö me tänäkin päivänä painita nimenomaan omantuntomme kanssa. Siellä silloin Jaakob pyysi sitä evankeliumia. En päästä sinua ennen kuin siunaat minua.

        Laitan tähän perään Hoosian kokonaan, että saisitte lukea itsekin miten eri mieltä oli profeetta Hoosia siitä kuka sai siunauksen Jumalalta ja kuka ihmiseltä. Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt, en osaa sitä niin korrektisti ja hienosti sanoa kuin oli suviseurapueessa. Sitä ennen olen ollut ihmeissäni niiden minulle peräti käsittämättömien tulkintojen kanssa. Nyt on rauha sydämellä. Jumala on vanhurskaus eli oikeamielinen edelleenkin, eikä toimi vääryydellä. Sen minä ymmärrän ja siihen haluan luottaa.


        Saaren tulkinta sisältää sellaista mitä Raamatussa ei lue ja johtaa varsin ongelmalliseen tulkintaa.

        Suviseuroissa nyt oli sellainen toisenlainen tulkinta, joka selittää Jaakobin paininkin.
        Ja selittää vielä senkin mitä profeetta Hoosia sanoo:

        etsivä-xx lueppa Heinon lähettämien linkkien takana olevat kirjoitukset, niin huomaat köykäiseksi Talan selitysyritykset.


      • etsivä-xx
        mä luin kirjoitti:

        etsivä-xx lueppa Heinon lähettämien linkkien takana olevat kirjoitukset, niin huomaat köykäiseksi Talan selitysyritykset.

        Luin minä ne mutta Talaan minä luotan.

        Nimittäin se ydin, minkä takia minä pidän Talan puhetta oikeaan osuvana, ei ole Talan puheesta, mutta se ilmaisee miksi sekä Saaren että Heinon selitykset ovat väärin.

        Se johtuu Jumalan vanhurskaasta olemuksesta, Isän Jumalan vanhurskaudesta, joka tarkoittaa oikeamielisyyttä.

        Jumala ei toimi petoksen kautta, koska hän ei voi toimia omaa Jumalallista luontoaan vastaan. Raamattu on yksiselitteisesti kirja Jumalan olemuksen oikeudenmukaisuudesta sekä rakkaudesta, mutta sekin rakkaus edellytti puhtaan uhrin, ei puhda uhri tule petoksen kautta eikä Jumala osoita esimerkiä Jeesuksesta petoksen kautta ei Hoosian kuvaaman petollisen mielen kautta. Iisak oli esikuva uhrista, mutta ei Iisak poika ollut kuin isälleen kuuliainen pikkupoika. Eikä Jaakob ollut uhri, hän uhrasi itse ruoka-uhrin, ei itseään kun sensijaan Iisak oli uhrikaritsaksi aiottu.

        Heprealaiskirje 11
        17 Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle. Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset, [1. Moos. 22:1,2; Jaak. 2:21]
        18 vaikka hänelle oli sanottu: "Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi." [1. Moos. 21:12; Room. 9:7]
        19 Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen, ja niin hän sai poikansa takaisin, ylösnousemuksen ennusmerkkinä.

        Jaakob oli syntinen ihminen. Hän teki parannuksen kun paini Jumalan kanssa. Mutta Jumalan on meidän tunnustuskirjoissakin kuvatulla tavalla tiennyt ennalta miten me elämämme elämme. Raamattu on voinut sanoa sanoa että Jumala jo ennalta rakasti Jaakobia, koska tiesi ennalta että hän kääntyy hänen palvelijakseen.

        ihmiset eivät ole Jumalan valtakunta. Milloin se on Rebekka milloin Saara joka ei edes uskonut Jumalan sanaan vaan nauroi.

        Missä on se puhe missä Jeesus itse koskaan olisi viitannut näihin tarinoihin vaikka hän lakkaamatta kertoi "niin kuin oli kirjoitettu". Ei missään. Ihan muuta hän käyttää ennusteena omasta tulemisestaan.

        Kerro paikka Raamatussa missä sanotaan että Rebekka olisi Jumalan valtakunta ja Jaakob ennustus Kristuksesta.

        Hebr. 11 kertoo mistä heidän osaltaan oli kyse, lupauksesta paremmasta maasta, kyllä mutta ei muista puhuta ennustuksena Kristuksesta kun Iisakista.

        Lupaus toisesta maasta oli toinen:
        13 Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. [1. Moos. 23:4]
        14 Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata.
        15 Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne.
        16 Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. [2. Moos. 3:6; Hepr. 2:11]


      • etsivä-xx
        etsivä-xx kirjoitti:

        Luin minä ne mutta Talaan minä luotan.

        Nimittäin se ydin, minkä takia minä pidän Talan puhetta oikeaan osuvana, ei ole Talan puheesta, mutta se ilmaisee miksi sekä Saaren että Heinon selitykset ovat väärin.

        Se johtuu Jumalan vanhurskaasta olemuksesta, Isän Jumalan vanhurskaudesta, joka tarkoittaa oikeamielisyyttä.

        Jumala ei toimi petoksen kautta, koska hän ei voi toimia omaa Jumalallista luontoaan vastaan. Raamattu on yksiselitteisesti kirja Jumalan olemuksen oikeudenmukaisuudesta sekä rakkaudesta, mutta sekin rakkaus edellytti puhtaan uhrin, ei puhda uhri tule petoksen kautta eikä Jumala osoita esimerkiä Jeesuksesta petoksen kautta ei Hoosian kuvaaman petollisen mielen kautta. Iisak oli esikuva uhrista, mutta ei Iisak poika ollut kuin isälleen kuuliainen pikkupoika. Eikä Jaakob ollut uhri, hän uhrasi itse ruoka-uhrin, ei itseään kun sensijaan Iisak oli uhrikaritsaksi aiottu.

        Heprealaiskirje 11
        17 Usko sai Abrahamin tuomaan Iisakin uhriksi, kun hänet pantiin koetteelle. Hän oli valmis uhraamaan ainoan poikansa, vaikka oli saanut lupaukset, [1. Moos. 22:1,2; Jaak. 2:21]
        18 vaikka hänelle oli sanottu: "Iisakin jälkeläisiä sanotaan sinun lapsiksesi." [1. Moos. 21:12; Room. 9:7]
        19 Hän päätteli, että Jumala kykenee jopa herättämään kuolleen, ja niin hän sai poikansa takaisin, ylösnousemuksen ennusmerkkinä.

        Jaakob oli syntinen ihminen. Hän teki parannuksen kun paini Jumalan kanssa. Mutta Jumalan on meidän tunnustuskirjoissakin kuvatulla tavalla tiennyt ennalta miten me elämämme elämme. Raamattu on voinut sanoa sanoa että Jumala jo ennalta rakasti Jaakobia, koska tiesi ennalta että hän kääntyy hänen palvelijakseen.

        ihmiset eivät ole Jumalan valtakunta. Milloin se on Rebekka milloin Saara joka ei edes uskonut Jumalan sanaan vaan nauroi.

        Missä on se puhe missä Jeesus itse koskaan olisi viitannut näihin tarinoihin vaikka hän lakkaamatta kertoi "niin kuin oli kirjoitettu". Ei missään. Ihan muuta hän käyttää ennusteena omasta tulemisestaan.

        Kerro paikka Raamatussa missä sanotaan että Rebekka olisi Jumalan valtakunta ja Jaakob ennustus Kristuksesta.

        Hebr. 11 kertoo mistä heidän osaltaan oli kyse, lupauksesta paremmasta maasta, kyllä mutta ei muista puhuta ennustuksena Kristuksesta kun Iisakista.

        Lupaus toisesta maasta oli toinen:
        13 Uskovina nämä kaikki kuolivat. Sitä, mikä heille oli luvattu, he eivät saaneet; he olivat vain etäältä nähneet sen ja tervehtineet sitä iloiten, tunnustaen olevansa vieraita ja muukalaisia maan päällä. [1. Moos. 23:4]
        14 Ne, jotka puhuvat näin, osoittavat kaipaavansa isänmaata.
        15 Mutta jos heidän mielessään olisi ollut se maa, josta he olivat lähteneet, he olisivat toki voineet palata sinne.
        16 Ei, he odottivat parempaa, taivaallista isänmaata. Sen tähden ei Jumalakaan häpeä heitä, vaan sallii itseään kutsuttavan heidän Jumalakseen, sillä hän on heitä varten jo rakentanut valmiin kaupungin. [2. Moos. 3:6; Hepr. 2:11]

        Vl-mies kuvaa jäljempänä Saaren tulkintaa ja vl mies kirjoittaa:

        "Rebekka puki Jaakobin päälle kuvainnollisesti Kristuksen vanhurskauden joka kelpasi isän edessä. Iisak kuvaa siinä Taivaanisää joka ei tee tuomiota lihallisen näön jälkeen, vaan tunnistamalla käsikopelolla Kristuksen armovaatteen ihmisen päällä ja Hengen haistamisen kautta. "

        Tämä on Saaren hengenhaisteluoppia ja jo sen pitäsi kertoa mistä hengestä nämä tarinat ovat.

        Näin ainakin minä ilman Saaren kirjoja kasvaneena, pidän niitä vain yhden ihmisen kirjoituksina. En ymmärrä sinua vl mies, mutta ei sille voi mitään. Samasta Raamatusta on nyt vain useampia tulkintoja.

        Ennen kuin etsii Jumalan valtakuntaa on parasta selvittää mikä on Jumalan vanhurskaus. Mikä on Kolmiyhteinen Jumala.

        Petos ja vääryys onkin uhri ja valtakunta. Voi hyvät hyssykät taas tätä "luterilaisuutta". Palailen huomenissa takaisin sidotun ratkaisuvallan lukemiseen, jotta pääsisi taas luterilaiseen vanhurskauttamisoppiin takasin.


      • Riippuen ryhmä ry
        etsivä-xx kirjoitti:

        Vl-mies kuvaa jäljempänä Saaren tulkintaa ja vl mies kirjoittaa:

        "Rebekka puki Jaakobin päälle kuvainnollisesti Kristuksen vanhurskauden joka kelpasi isän edessä. Iisak kuvaa siinä Taivaanisää joka ei tee tuomiota lihallisen näön jälkeen, vaan tunnistamalla käsikopelolla Kristuksen armovaatteen ihmisen päällä ja Hengen haistamisen kautta. "

        Tämä on Saaren hengenhaisteluoppia ja jo sen pitäsi kertoa mistä hengestä nämä tarinat ovat.

        Näin ainakin minä ilman Saaren kirjoja kasvaneena, pidän niitä vain yhden ihmisen kirjoituksina. En ymmärrä sinua vl mies, mutta ei sille voi mitään. Samasta Raamatusta on nyt vain useampia tulkintoja.

        Ennen kuin etsii Jumalan valtakuntaa on parasta selvittää mikä on Jumalan vanhurskaus. Mikä on Kolmiyhteinen Jumala.

        Petos ja vääryys onkin uhri ja valtakunta. Voi hyvät hyssykät taas tätä "luterilaisuutta". Palailen huomenissa takaisin sidotun ratkaisuvallan lukemiseen, jotta pääsisi taas luterilaiseen vanhurskauttamisoppiin takasin.

        Pelkään pahoin että sekoat, kuten Kesitas. Liika on liikaa. Kohtuus kaikessa.

        Jos oikeasti etsit, niin teet turhaa työtä. Jumala antaa uskon ja autuuden helpommalla kaavalla. Ei tuollainen kirjanoppineisuus uudestisynnytä kuin korkeintaan itkusia kakaroita.

        Jos teet sitä harrastukseksi, niin sinulla on hyvä harrastus, kunhan myös liikut ulkonakin pari-kolme kertaa viikossa - minimissään!


      • mäkin ihmet...
        etsivä-xx kirjoitti:

        Eiköhän ne Saaren kirjat mielikuvituksellisine tukintoineen vois panna sivummalle.

        Suviseuroissa katsottiin asiaa toisesta näkökulmasta. Sellaisesta missä on otettu huomioon myöskin profeetta Hoosia.
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Hoos. 12:12
        (12:13) Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]

        Oikeaa evankeliumia on se, että petoksella ei saa oikeaa Jumalan siunausta eli syntein anteekaiantamusta, vaan katumalla syntejään. Ei iisak ollut sokea hengellisesti. Profeetta Hoosia oli jumalan mies Raamatun mukaan (mitä H. Saari ei ole). Kun Hoosia antaa näin huonon arvion Jaakobista tuskinpa tämä petos on ollut Jumalasta. Jumalasta on se paini Jumalan kanssa. Eikö me tänäkin päivänä painita nimenomaan omantuntomme kanssa. Siellä silloin Jaakob pyysi sitä evankeliumia. En päästä sinua ennen kuin siunaat minua.

        Laitan tähän perään Hoosian kokonaan, että saisitte lukea itsekin miten eri mieltä oli profeetta Hoosia siitä kuka sai siunauksen Jumalalta ja kuka ihmiseltä. Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt, en osaa sitä niin korrektisti ja hienosti sanoa kuin oli suviseurapueessa. Sitä ennen olen ollut ihmeissäni niiden minulle peräti käsittämättömien tulkintojen kanssa. Nyt on rauha sydämellä. Jumala on vanhurskaus eli oikeamielinen edelleenkin, eikä toimi vääryydellä. Sen minä ymmärrän ja siihen haluan luottaa.


        Saaren tulkinta sisältää sellaista mitä Raamatussa ei lue ja johtaa varsin ongelmalliseen tulkintaa.

        Suviseuroissa nyt oli sellainen toisenlainen tulkinta, joka selittää Jaakobin paininkin.
        Ja selittää vielä senkin mitä profeetta Hoosia sanoo:

        etsivä-xx pidät tätä raamatun kohtaa ainoastaan oikeana, vaikka missään muualla ei ole kirjoitettu, että Jakob olisi jo ennen syntymäänsä tehnyt syntiä:
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Joku sanoikin, että sinulle on käynyt samoin kuin kesitalle! Mietippä, että tulisiko jo syntymättömälle lapselle ryhtyä saarnaamaan synnit anteeksi - huudella odottavan äidin masun läpi; usko synnit anteeksi Jees....


      • Heino.
        mäkin ihmet... kirjoitti:

        etsivä-xx pidät tätä raamatun kohtaa ainoastaan oikeana, vaikka missään muualla ei ole kirjoitettu, että Jakob olisi jo ennen syntymäänsä tehnyt syntiä:
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Joku sanoikin, että sinulle on käynyt samoin kuin kesitalle! Mietippä, että tulisiko jo syntymättömälle lapselle ryhtyä saarnaamaan synnit anteeksi - huudella odottavan äidin masun läpi; usko synnit anteeksi Jees....

        Tässä tietoa Hooseasta:
        Hoosea ("Pelastaminen") (700-luku eaa.) oli yksi Israelin kansan profeetoista. Hän toimi Pohjoisessa kuningaskunnassa Israelissa ennen Samarian kukistumista (772 eaa.). Hän kirjoitti Hoosean kirjan, joka luetaan Raamatun Vanhan testamentin pieniin profeetallisiin kirjoihin. Hoosea vertasi Israelin epäjumalanpalvelusta omaan avioliittoonsa uskottoman vaimon kanssa.

        Uudempi käännös kertoo, että Hoosea olisi tehnyt syntiä ennen syntymäänsä. Minusta Biblia sanoo tämän asian oikeammin:
        Hos. 12:4. ”Hän on äitinsä kohdussa polkenut alas veljensä, ja kaikella voimallansa Jumalan kanssa taistellut.
        5. Hän paineli myös enkelin kanssa ja voitti; hän itki ja rukoili häntä; Betelissä löysi hän hänen, ja siellä hän on puhunut meidän kanssamme.”

        Room. 9:10. ”Mutta ei se ainoastaan, mutta myös Rebekka siitti yhdestä Isaakista meidän isästämme.
        11. Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
        12. Sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman.
        13. Niinkuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.
        14. Mitäs me siis sanomme? Onko Jumalan tykönä vääryyttä? Pois se!
        15. Sillä hän sanoo Mosekselle: jota minä armahdan, sitä minä tahdon armahtaa, ja tahdon olla laupias, jolle minä laupias olen.
        16. Niin ei se nyt ole sen, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan sen, joka armahtaa, nimittäin Jumalan.”

        Tässä se on – suuri Jumalan ihmisälylle käsittämätön valitsemisen armo. Eli toteutuu se, mitä Jeesus sanoi:
        Joh. 6:44 ”Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.”

        Sanon sinulle etsivä-xx, että tutkipa uudelleen linkkien takana olevat kirjoitukseni, niin ehkä kirjoitukseni avautuvat sinulle kun avoimin mielin niitä luet.


      • etsivä-xx
        Heino. kirjoitti:

        Tässä tietoa Hooseasta:
        Hoosea ("Pelastaminen") (700-luku eaa.) oli yksi Israelin kansan profeetoista. Hän toimi Pohjoisessa kuningaskunnassa Israelissa ennen Samarian kukistumista (772 eaa.). Hän kirjoitti Hoosean kirjan, joka luetaan Raamatun Vanhan testamentin pieniin profeetallisiin kirjoihin. Hoosea vertasi Israelin epäjumalanpalvelusta omaan avioliittoonsa uskottoman vaimon kanssa.

        Uudempi käännös kertoo, että Hoosea olisi tehnyt syntiä ennen syntymäänsä. Minusta Biblia sanoo tämän asian oikeammin:
        Hos. 12:4. ”Hän on äitinsä kohdussa polkenut alas veljensä, ja kaikella voimallansa Jumalan kanssa taistellut.
        5. Hän paineli myös enkelin kanssa ja voitti; hän itki ja rukoili häntä; Betelissä löysi hän hänen, ja siellä hän on puhunut meidän kanssamme.”

        Room. 9:10. ”Mutta ei se ainoastaan, mutta myös Rebekka siitti yhdestä Isaakista meidän isästämme.
        11. Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
        12. Sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman.
        13. Niinkuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin.
        14. Mitäs me siis sanomme? Onko Jumalan tykönä vääryyttä? Pois se!
        15. Sillä hän sanoo Mosekselle: jota minä armahdan, sitä minä tahdon armahtaa, ja tahdon olla laupias, jolle minä laupias olen.
        16. Niin ei se nyt ole sen, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan sen, joka armahtaa, nimittäin Jumalan.”

        Tässä se on – suuri Jumalan ihmisälylle käsittämätön valitsemisen armo. Eli toteutuu se, mitä Jeesus sanoi:
        Joh. 6:44 ”Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.”

        Sanon sinulle etsivä-xx, että tutkipa uudelleen linkkien takana olevat kirjoitukseni, niin ehkä kirjoitukseni avautuvat sinulle kun avoimin mielin niitä luet.

        Ei se Heino siitä muutu. Minä olen luterilaisen seurakunan kasvatti. Minun teologiani on vuoden 1948 katekismus ja sen kirstinoppi eikä minua saa näihin tulkintoihin uskomaan kukaan. Raamatussa lukee suoraan se mikä lukee, ei sinne tarvitse kirjoittaa toista tarinaa kuin mikä siellä on. Terve vanhurskauttamisoppi siinä vesittyy jos lähtee taruja seuraamaan.

        Jos heino luit puolestaan minu tekstini niin senhän minä sanoin että Jumala on ennalta tiennyt että Jaakob tulee painimaan ja tulee katumaan ja että hän on sen takia Jumalalle rakas niin kuin kaikki uskovaiset ovat.

        Jumalan valtakuntaa kuvataan vanhassa testamentissa kaupungiksi ja siioniksi. Erityseksi sellaiseksi.


      • etsivä-xx
        Riippuen ryhmä ry kirjoitti:

        Pelkään pahoin että sekoat, kuten Kesitas. Liika on liikaa. Kohtuus kaikessa.

        Jos oikeasti etsit, niin teet turhaa työtä. Jumala antaa uskon ja autuuden helpommalla kaavalla. Ei tuollainen kirjanoppineisuus uudestisynnytä kuin korkeintaan itkusia kakaroita.

        Jos teet sitä harrastukseksi, niin sinulla on hyvä harrastus, kunhan myös liikut ulkonakin pari-kolme kertaa viikossa - minimissään!

        "Jumala antaa uskon ja autuuden helpommalla kaavalla."

        Niin antaa uskon helpommalla kaavalla kuin näillä vl hullutuksilla missä rebekat ovat Jumalan valtakunta.

        Terveellinen vanhurskauttamisoppi ei näitä "saaren tarinoita" tarvitse.

        Ehkä sinäkin voisit käydä ulkona, hengittää tervettä ilmaa, ry:n oven ulkopuolella
        Riippuen ryhmä ry

        Vl-foorumiko tänne on rantautunut, vai uusi ry:n nettikeskustelija.

        Minä kuuntelin ihan hyvän puheen tänään netistä helsingin ry:tä, jos teidän millä ry:llä tämä "riippuen ryhmä ry" ryhmineen majailee taidan kirtää kaukaa.

        Jotenkin opillinen keskustelu jonkun tekstikohdan tulkinnasta johtaa heti vl-foorumin foormaatin mukaan toisten ihmisten uskon kyseenalaistamiseen. En usko, että se on Jumalan siunaamaa toimintaa.


      • Riippuen ryhmä ry
        etsivä-xx kirjoitti:

        "Jumala antaa uskon ja autuuden helpommalla kaavalla."

        Niin antaa uskon helpommalla kaavalla kuin näillä vl hullutuksilla missä rebekat ovat Jumalan valtakunta.

        Terveellinen vanhurskauttamisoppi ei näitä "saaren tarinoita" tarvitse.

        Ehkä sinäkin voisit käydä ulkona, hengittää tervettä ilmaa, ry:n oven ulkopuolella
        Riippuen ryhmä ry

        Vl-foorumiko tänne on rantautunut, vai uusi ry:n nettikeskustelija.

        Minä kuuntelin ihan hyvän puheen tänään netistä helsingin ry:tä, jos teidän millä ry:llä tämä "riippuen ryhmä ry" ryhmineen majailee taidan kirtää kaukaa.

        Jotenkin opillinen keskustelu jonkun tekstikohdan tulkinnasta johtaa heti vl-foorumin foormaatin mukaan toisten ihmisten uskon kyseenalaistamiseen. En usko, että se on Jumalan siunaamaa toimintaa.

        **** antaa uskon ja autuuden helpommalla kaavalla."

        Niin antaa uskon helpommalla kaavalla kuin näillä vl hullutuksilla missä rebekat ovat Jumalan valtakunta. ********

        Aivan, en kuitenkaan kiinnitä repekoihin huomiota, koska en ole törmännyt heihin. Kohdistin ajatukseni sinuun, koska sinuun törmään usein ja olen huolissani. Toki saat tietenkin jatkaa, varoitin vaan.

        ** sinäkin voisit käydä ulkona, hengittää tervettä ilmaa, ry:n oven ulkopuolella
        Riippuen ryhmä ry****

        Tuosta olen samaa mieltä, otin jopa ennakkoa, en ole käynyt yli 35 vuoteen rauhanyhdistyksellä, lenkillä päivittäin.




        ***Vl-foorumiko tänne on rantautunut, vai uusi ry:n nettikeskustelija.***


        Jos minuun viittaat, niin elä tee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä nimimerkistä, joka on esiintynyt vasta kerran :)

        Ei minun tarkoitus ollu loukata, mutta niin siinä kävi. Pyydän anteeksi!



        *** kuuntelin ihan hyvän puheen tänään netistä helsingin ry:tä, jos teidän millä ry:llä tämä "riippuen ryhmä ry" ryhmineen majailee taidan kirtää ***

        En majalle missään, mutta kierrä silti kaukaa rauhan yhdistyksetkin ja lähde lenkille muuten vaan.



        **Jotenkin opillinen keskustelu jonkun tekstikohdan tulkinnasta johtaa heti vl-foorumin foormaatin mukaan toisten ihmisten uskon kyseenalaistamiseen.***

        Höpsis, et ole kyseenalaistanut uskoani, jota minulla ei olekaan. Siis Raamattuun perustuvaa. Raamattu on satukirja.
        Samoin minäkään en kyseenalaista sinun uskoa, päin vastoin varoitan liiallisuudesta ja suosittelen metsälenkkiä. En ymmärrä teidän oppikeskusteluistanne höykäsen pölläystä.

        ** En usko, että se on Jumalan siunaamaa toimintaa.***

        Minusta tuntuu, että Jumala ei mitään erityistä siunaa. Siunaus on päällä kaikessa itsestään selvyytenä. Ihmisen mieli sekoittaa pakkaa ja sit näyttää kuin siunaus katoaisi. Näin ei käy, vaan mieli panee sekaan omiaan.

        Rakkaudella


      • etsivä-xx
        Riippuen ryhmä ry kirjoitti:

        **** antaa uskon ja autuuden helpommalla kaavalla."

        Niin antaa uskon helpommalla kaavalla kuin näillä vl hullutuksilla missä rebekat ovat Jumalan valtakunta. ********

        Aivan, en kuitenkaan kiinnitä repekoihin huomiota, koska en ole törmännyt heihin. Kohdistin ajatukseni sinuun, koska sinuun törmään usein ja olen huolissani. Toki saat tietenkin jatkaa, varoitin vaan.

        ** sinäkin voisit käydä ulkona, hengittää tervettä ilmaa, ry:n oven ulkopuolella
        Riippuen ryhmä ry****

        Tuosta olen samaa mieltä, otin jopa ennakkoa, en ole käynyt yli 35 vuoteen rauhanyhdistyksellä, lenkillä päivittäin.




        ***Vl-foorumiko tänne on rantautunut, vai uusi ry:n nettikeskustelija.***


        Jos minuun viittaat, niin elä tee liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä nimimerkistä, joka on esiintynyt vasta kerran :)

        Ei minun tarkoitus ollu loukata, mutta niin siinä kävi. Pyydän anteeksi!



        *** kuuntelin ihan hyvän puheen tänään netistä helsingin ry:tä, jos teidän millä ry:llä tämä "riippuen ryhmä ry" ryhmineen majailee taidan kirtää ***

        En majalle missään, mutta kierrä silti kaukaa rauhan yhdistyksetkin ja lähde lenkille muuten vaan.



        **Jotenkin opillinen keskustelu jonkun tekstikohdan tulkinnasta johtaa heti vl-foorumin foormaatin mukaan toisten ihmisten uskon kyseenalaistamiseen.***

        Höpsis, et ole kyseenalaistanut uskoani, jota minulla ei olekaan. Siis Raamattuun perustuvaa. Raamattu on satukirja.
        Samoin minäkään en kyseenalaista sinun uskoa, päin vastoin varoitan liiallisuudesta ja suosittelen metsälenkkiä. En ymmärrä teidän oppikeskusteluistanne höykäsen pölläystä.

        ** En usko, että se on Jumalan siunaamaa toimintaa.***

        Minusta tuntuu, että Jumala ei mitään erityistä siunaa. Siunaus on päällä kaikessa itsestään selvyytenä. Ihmisen mieli sekoittaa pakkaa ja sit näyttää kuin siunaus katoaisi. Näin ei käy, vaan mieli panee sekaan omiaan.

        Rakkaudella

        Kiitos vastauksesta Riipuen ryhmä ry. Selvennät omaa näkökulmaasi. En ymmärrä miksi ole minusta huolissasi. Ei työajatusten poistaminen mielestä Raamatun jakeita miettien ole haitallista. Sensijaan lenkkeily illallä työpäivän jälkeen voi viedä yöunet varsinkin jos käytännössä olisi yömyöhä.
        Enkä minä ole sekoamassa jos en usko sellaiseen mitä Raamatussa ei lue eli näihin erilaisiin tulkintoihin joita perinteinä viljellään.

        Jos jatkuvasti törmäät minuun ja kirjoitat "Höpsis, et ole kyseenalaistanut uskoani, jota minulla ei olekaan. Siis Raamattuun perustuvaa. Raamattu on satukirja."

        Mikä sinua sitten vetää tänne foorumille lähes päivittäin itseäsi? Ex vl 35 takaa ja vieläkin hakeudut tänne uudestaan ja uudestaan?


      • Riippuen ryhmä ry
        etsivä-xx kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta Riipuen ryhmä ry. Selvennät omaa näkökulmaasi. En ymmärrä miksi ole minusta huolissasi. Ei työajatusten poistaminen mielestä Raamatun jakeita miettien ole haitallista. Sensijaan lenkkeily illallä työpäivän jälkeen voi viedä yöunet varsinkin jos käytännössä olisi yömyöhä.
        Enkä minä ole sekoamassa jos en usko sellaiseen mitä Raamatussa ei lue eli näihin erilaisiin tulkintoihin joita perinteinä viljellään.

        Jos jatkuvasti törmäät minuun ja kirjoitat "Höpsis, et ole kyseenalaistanut uskoani, jota minulla ei olekaan. Siis Raamattuun perustuvaa. Raamattu on satukirja."

        Mikä sinua sitten vetää tänne foorumille lähes päivittäin itseäsi? Ex vl 35 takaa ja vieläkin hakeudut tänne uudestaan ja uudestaan?

        ""En ymmärrä miksi ole minusta huolissasi.""

        Tästä taitaa tulla elämää suurempi asia. Vastaukseni oli eka viestissäni. En miettinyt sitä senkummemmin. Jotenkin tuli tarve kommentoida, luettuani viestisi johon vastasin.


        ""Ei työajatusten poistaminen mielestä Raamatun jakeita miettien ole haitallista.""

        Ei niin. Sanoinkin, että jos on harrastus, niin on hyvä sellanen.

        ""Sensijaan lenkkeily illallä työpäivän jälkeen voi viedä yöunet varsinkin jos käytännössä olisi yömyöhä.""

        Totta. Myös syöminen yötä vasten on asia, jonka kanssa on hyvä olla tarkkana.


        "" Enkä minä ole sekoamassa jos en usko sellaiseen mitä Raamatussa ei lue eli näihin erilaisiin tulkintoihin joita perinteinä viljellään.""

        Voi silti seota. Olisi suuri vahinko jos sinun tasoinen fiksu ihminen sekoaisi. Joskaan sekoamista ei soisi kenellekään, mutta niin vaan joskus käy.
        Mä sanoin eka viestissäni, että kohtuus kaikessa, en siis pyrkinyt muuten rajoittamaan :)


        "" sinua sitten vetää tänne foorumille lähes päivittäin itseäsi? Ex vl 35 takaa ja vieläkin hakeudut tänne uudestaan ja uudestaan""

        En miellä itseäni oikein ex-vl:ksikään...
        Luulen, että tänne vetää se kulttuuri jossa kasvoin. Siitä jäi lähes pelkästään hyviä muistoja. Lisäksi myös aika kultaa muistoja entisestään.
        Noilla eväillä täällä kommentoin. Kyllä minä Jumalaan uskon ja myös Raamattu on Jumalan lahjoilla kirjoitettu, mutta ihmisen näkökulmasta se on satukirja. Mielestäni elämän mysteeri ei ole järjellä selitettävissä, jota taas Raamattu selittää, hyvinkin järkiperäisesti, sadun muodossa :)
        Niin mä ajattelen. Ja mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma, joten en mä nyt niin outona pitäisi, että täällä käyn. Etsiviä tässä ollaan kuolemaan asti itse kukin :)


      • lisäys.
        Riippuen ryhmä ry kirjoitti:

        ""En ymmärrä miksi ole minusta huolissasi.""

        Tästä taitaa tulla elämää suurempi asia. Vastaukseni oli eka viestissäni. En miettinyt sitä senkummemmin. Jotenkin tuli tarve kommentoida, luettuani viestisi johon vastasin.


        ""Ei työajatusten poistaminen mielestä Raamatun jakeita miettien ole haitallista.""

        Ei niin. Sanoinkin, että jos on harrastus, niin on hyvä sellanen.

        ""Sensijaan lenkkeily illallä työpäivän jälkeen voi viedä yöunet varsinkin jos käytännössä olisi yömyöhä.""

        Totta. Myös syöminen yötä vasten on asia, jonka kanssa on hyvä olla tarkkana.


        "" Enkä minä ole sekoamassa jos en usko sellaiseen mitä Raamatussa ei lue eli näihin erilaisiin tulkintoihin joita perinteinä viljellään.""

        Voi silti seota. Olisi suuri vahinko jos sinun tasoinen fiksu ihminen sekoaisi. Joskaan sekoamista ei soisi kenellekään, mutta niin vaan joskus käy.
        Mä sanoin eka viestissäni, että kohtuus kaikessa, en siis pyrkinyt muuten rajoittamaan :)


        "" sinua sitten vetää tänne foorumille lähes päivittäin itseäsi? Ex vl 35 takaa ja vieläkin hakeudut tänne uudestaan ja uudestaan""

        En miellä itseäni oikein ex-vl:ksikään...
        Luulen, että tänne vetää se kulttuuri jossa kasvoin. Siitä jäi lähes pelkästään hyviä muistoja. Lisäksi myös aika kultaa muistoja entisestään.
        Noilla eväillä täällä kommentoin. Kyllä minä Jumalaan uskon ja myös Raamattu on Jumalan lahjoilla kirjoitettu, mutta ihmisen näkökulmasta se on satukirja. Mielestäni elämän mysteeri ei ole järjellä selitettävissä, jota taas Raamattu selittää, hyvinkin järkiperäisesti, sadun muodossa :)
        Niin mä ajattelen. Ja mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma, joten en mä nyt niin outona pitäisi, että täällä käyn. Etsiviä tässä ollaan kuolemaan asti itse kukin :)

        Jo lapsena sisäistin ajatuksen, että jos uskoa tarvitaan ylipäänsä, niin se annetaan ylhäältä. Sitä ei siis hankita teoilla, tai Raamattua ulkoa opettelemalla!

        Jumala on uskon antaja. Usko on kokonaan Jumalan työtä - alusta loppuun.
        Ihminen seuraa tapahtumia sivusta.

        Ihminen ei käsitä sitä, kuinka "tyhmä" ihminen oikein onkaan.
        Ihminen luulee olevansa järkiolento joka hallitsee uskon. Hölynpölyä ;)


      • Tee parannus
        etsivä-xx kirjoitti:

        Eiköhän ne Saaren kirjat mielikuvituksellisine tukintoineen vois panna sivummalle.

        Suviseuroissa katsottiin asiaa toisesta näkökulmasta. Sellaisesta missä on otettu huomioon myöskin profeetta Hoosia.
        Hoos. 12:3
        (12:4) Jo äidinkohdussa Jaakob petti veljensä, miehuutensa päivinä hän kamppaili Jumalan kanssa. [1. Moos. 25:26, 1. Moos. 32:29]

        Hoos. 12:12
        (12:13) Jaakob pakeni Aramin maahan, hän joutui orjaksi naisen tähden, naisen tähden hän paimensi karjaa. [1. Moos. 27:43, 1. Moos. 29:20,30]

        Oikeaa evankeliumia on se, että petoksella ei saa oikeaa Jumalan siunausta eli syntein anteekaiantamusta, vaan katumalla syntejään. Ei iisak ollut sokea hengellisesti. Profeetta Hoosia oli jumalan mies Raamatun mukaan (mitä H. Saari ei ole). Kun Hoosia antaa näin huonon arvion Jaakobista tuskinpa tämä petos on ollut Jumalasta. Jumalasta on se paini Jumalan kanssa. Eikö me tänäkin päivänä painita nimenomaan omantuntomme kanssa. Siellä silloin Jaakob pyysi sitä evankeliumia. En päästä sinua ennen kuin siunaat minua.

        Laitan tähän perään Hoosian kokonaan, että saisitte lukea itsekin miten eri mieltä oli profeetta Hoosia siitä kuka sai siunauksen Jumalalta ja kuka ihmiseltä. Näin minä olen tämän asian ymmärtänyt, en osaa sitä niin korrektisti ja hienosti sanoa kuin oli suviseurapueessa. Sitä ennen olen ollut ihmeissäni niiden minulle peräti käsittämättömien tulkintojen kanssa. Nyt on rauha sydämellä. Jumala on vanhurskaus eli oikeamielinen edelleenkin, eikä toimi vääryydellä. Sen minä ymmärrän ja siihen haluan luottaa.


        Saaren tulkinta sisältää sellaista mitä Raamatussa ei lue ja johtaa varsin ongelmalliseen tulkintaa.

        Suviseuroissa nyt oli sellainen toisenlainen tulkinta, joka selittää Jaakobin paininkin.
        Ja selittää vielä senkin mitä profeetta Hoosia sanoo:

        Niin sinähän sen tiedät paremmin kuin mitä Pyhä Henki kirkastaa tuostakin Jaakobin saamasta siunauksesta, jossa Esau piti niin halpa arvoisena sitä esikoissiunausta, että myi sen hernekeitosta.


      • Totean
        etsivä-xx kirjoitti:

        Vl-mies kuvaa jäljempänä Saaren tulkintaa ja vl mies kirjoittaa:

        "Rebekka puki Jaakobin päälle kuvainnollisesti Kristuksen vanhurskauden joka kelpasi isän edessä. Iisak kuvaa siinä Taivaanisää joka ei tee tuomiota lihallisen näön jälkeen, vaan tunnistamalla käsikopelolla Kristuksen armovaatteen ihmisen päällä ja Hengen haistamisen kautta. "

        Tämä on Saaren hengenhaisteluoppia ja jo sen pitäsi kertoa mistä hengestä nämä tarinat ovat.

        Näin ainakin minä ilman Saaren kirjoja kasvaneena, pidän niitä vain yhden ihmisen kirjoituksina. En ymmärrä sinua vl mies, mutta ei sille voi mitään. Samasta Raamatusta on nyt vain useampia tulkintoja.

        Ennen kuin etsii Jumalan valtakuntaa on parasta selvittää mikä on Jumalan vanhurskaus. Mikä on Kolmiyhteinen Jumala.

        Petos ja vääryys onkin uhri ja valtakunta. Voi hyvät hyssykät taas tätä "luterilaisuutta". Palailen huomenissa takaisin sidotun ratkaisuvallan lukemiseen, jotta pääsisi taas luterilaiseen vanhurskauttamisoppiin takasin.

        Hengen haisteluoppia kai minäkin edustan, koska en sinun etsivä-xx:n kirjoituksista löydä samaa Henkeä kuin vaikka VL-foorumilta, Saatikka rauhanyhdistyksillä pidettävistä saarnoista. Edustat jotain ihme sekakansaa


      • Totuus tämäkin
        etsivä-xx kirjoitti:

        Vl-mies kuvaa jäljempänä Saaren tulkintaa ja vl mies kirjoittaa:

        "Rebekka puki Jaakobin päälle kuvainnollisesti Kristuksen vanhurskauden joka kelpasi isän edessä. Iisak kuvaa siinä Taivaanisää joka ei tee tuomiota lihallisen näön jälkeen, vaan tunnistamalla käsikopelolla Kristuksen armovaatteen ihmisen päällä ja Hengen haistamisen kautta. "

        Tämä on Saaren hengenhaisteluoppia ja jo sen pitäsi kertoa mistä hengestä nämä tarinat ovat.

        Näin ainakin minä ilman Saaren kirjoja kasvaneena, pidän niitä vain yhden ihmisen kirjoituksina. En ymmärrä sinua vl mies, mutta ei sille voi mitään. Samasta Raamatusta on nyt vain useampia tulkintoja.

        Ennen kuin etsii Jumalan valtakuntaa on parasta selvittää mikä on Jumalan vanhurskaus. Mikä on Kolmiyhteinen Jumala.

        Petos ja vääryys onkin uhri ja valtakunta. Voi hyvät hyssykät taas tätä "luterilaisuutta". Palailen huomenissa takaisin sidotun ratkaisuvallan lukemiseen, jotta pääsisi taas luterilaiseen vanhurskauttamisoppiin takasin.

        Kenties etsivä-xx haluaakin, että hänen nimimerkkinsä = Jumalan valtakunta täällä sillä niin himokkaasti hän tekstejään ja tulkintojaan täällä esittelee. Etkös yhtään epäile, että omat tulkintasi olisivatkin vain sinusta itsestäsi lähtöisin ei ne ainakaan ole Pyhän Hengen ilmoituksia.


    • Kuunnellut

      Oli miten oli mutta kun kuuntelee noita vanhoja saarnoja, ei voi kuin myöntää, että ne sopivat prikulleen myös tähän aikaan, mitä me nyt elämme.

    • Heino.

      Kyselijä sisar:
      ”Heino kuule. Ilmeisesti sinulla ei ollut oikeen hyvät välit appiukkoosi vai kuinka? Takkusivatko ne heti alkumetreillä? Olen lukenut Saaren kaksi kirjaa olikohan ne Isak Ja Rebekka ja sitten oli joku toinenkin, jonka nimeä en nyt muista. Niissä kirjoissa ainaskin Jumala ihmeellisellä tavalla aukaisi Saarelle Jumalan sanaa, sen muistan. Mitä mieltä itse olet noista kirjoista?”

      Ilmeisesti sinulla on väärää tietoa! Ei Saari ole minun appiukkoni! Vaimoni isä on Ville Suutari ja voin sanoa sinulle, että meillä oli hyvät välit Villen kanssa ja uskoimme myös samalla lailla, mutta hänet hoidettiin SRK:n taholta ja niin meiltä välit katkesivat lopullisesti.

      Kysyt, että mitä mieltä olen Heikki Saaren kirjoista ja vastaa tähän, että kirjat ovat ihmismielen tuotteita ja siksi kirjoissa on monia ristiriitaisuuksia. Saari muun muassa väittää, että Isak oli väärässä hengessä ja siksi ei nähnyt, kun hänessä ei ollut Pyhää Henkeä. Hän myös sanoo Esaun pukua jonka Rebekka puki Jaakobin ylle – jumalanlapsen puvuksi. Sanoi, vaikka puku oli jumalattoman Esaun puku. Olen kirjoittanut näistä aiheista ja laitan tähän linkit, jospa kävisit lukemassa:
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/5821199
      http://keskustelu.suomi24.fi/node/5821199#comment-30590883

      • Heino.

        Nimimerkki: ”Pieni ja iso synti” kirjoittaa:
        ”Heino entä mitä mieltä olet tuosta jatkuvasta propagandasta täällä muutamien vl:nä esiintyneitten tekosista pedofilia jupakassa,? Minua ainakin on alkanut yököttää, varsinkin kun tässä sotkussa myös tavalliset rivi vl:t saavat kuulla kunniansa, vaikka meille nuo tapahtuneet ovat ihan yhtä käsittämättömiä syntejä, joita emme koskaan edes mielikuvituksissamme olisi osanneet etukäteen arvata.”

        Minun mielipiteeni tästä asiasta perustuu raamatun neuvoon:
        Ef. 5:15 ”Katsokaa siis tarkoin, miten elätte: älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.
        16 Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha.
        17 Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto.”

        Eli raamattu neuvoo minua tarkoin harkitsemaan mitä minä esimerkiksi tänne kirjoitan! En siis kirjoita yhdestäkään henkilöstä, joka on tähän syntiin langennut – tunnen monta, jopa saarnamiehiä ja olen hyvin pahoilla mielin heidän pahoista teoistaan, teoista joitten vaikutuksesta monen lapasen elämä on pilattu. Minä olen vuosia sitten ilmiantanut yhden henkilön lastensuojeluviranomaisille, en nuhdellut häntä, jos olisin nuhdellut, hän olisi tehnyt tekonsa tyhjäksi. Jos hän haluaa tehdä rikoksestaan parannuksen, hän voi tehdä sen vankilassakin.

        Sanon tähän kuitenkin, että syyllisiä ovat vain tekijät ja ne uskovat jotka ovat rippiopin vääristäneet ja väärän rippiopin turvin salanneet pahat teot. Tänään tuli televisiosta dokumentti ”Kirkko vaikeni”. Tässä ohjelmassa kerrotaan katolisen kirkon systemaattista salaamista ja kun salataan pedofiiliset ihmiset voivat jatkaa pahoja tekojaan.

        Yhdistyksen maineesta ei kannata meidän murhetta kantaa, jos avoimesti tunnustetaan tehdyt virheet, silloin syyttömät eivät kärsi – et sinäkään! Katsokaapa miten Paavali neuvoo Korintin uskovia:
        1 Kor. 5:10 ”En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta.
        11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
        12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
        13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."


      • vl-mies
        Heino. kirjoitti:

        Nimimerkki: ”Pieni ja iso synti” kirjoittaa:
        ”Heino entä mitä mieltä olet tuosta jatkuvasta propagandasta täällä muutamien vl:nä esiintyneitten tekosista pedofilia jupakassa,? Minua ainakin on alkanut yököttää, varsinkin kun tässä sotkussa myös tavalliset rivi vl:t saavat kuulla kunniansa, vaikka meille nuo tapahtuneet ovat ihan yhtä käsittämättömiä syntejä, joita emme koskaan edes mielikuvituksissamme olisi osanneet etukäteen arvata.”

        Minun mielipiteeni tästä asiasta perustuu raamatun neuvoon:
        Ef. 5:15 ”Katsokaa siis tarkoin, miten elätte: älkää eläkö tyhmien tavoin, vaan niin kuin viisaat.
        16 Käyttäkää oikein jokainen hetki, sillä tämä aika on paha.
        17 Älkää olko järjettömiä, vaan ymmärtäkää, mikä on Herran tahto.”

        Eli raamattu neuvoo minua tarkoin harkitsemaan mitä minä esimerkiksi tänne kirjoitan! En siis kirjoita yhdestäkään henkilöstä, joka on tähän syntiin langennut – tunnen monta, jopa saarnamiehiä ja olen hyvin pahoilla mielin heidän pahoista teoistaan, teoista joitten vaikutuksesta monen lapasen elämä on pilattu. Minä olen vuosia sitten ilmiantanut yhden henkilön lastensuojeluviranomaisille, en nuhdellut häntä, jos olisin nuhdellut, hän olisi tehnyt tekonsa tyhjäksi. Jos hän haluaa tehdä rikoksestaan parannuksen, hän voi tehdä sen vankilassakin.

        Sanon tähän kuitenkin, että syyllisiä ovat vain tekijät ja ne uskovat jotka ovat rippiopin vääristäneet ja väärän rippiopin turvin salanneet pahat teot. Tänään tuli televisiosta dokumentti ”Kirkko vaikeni”. Tässä ohjelmassa kerrotaan katolisen kirkon systemaattista salaamista ja kun salataan pedofiiliset ihmiset voivat jatkaa pahoja tekojaan.

        Yhdistyksen maineesta ei kannata meidän murhetta kantaa, jos avoimesti tunnustetaan tehdyt virheet, silloin syyttömät eivät kärsi – et sinäkään! Katsokaapa miten Paavali neuvoo Korintin uskovia:
        1 Kor. 5:10 ”En tarkoittanut tämän maailman siveettömiä enkä ahneita, riistäjiä tai epäjumalanpalvelijoita, sillä silloinhan teidän pitäisi lähteä kokonaan pois maailmasta.
        11 Nyt täsmennän vielä: jos jotakuta sanotaan veljeksi mutta hän on siveetön tai ahne, epäjumalanpalvelija, pilkkaaja, juomari tai riistäjä, älkää olko tekemisissä hänen kanssaan. Älkää edes aterioiko tällaisen kanssa.
        12 Ei kai minun asiani ole tuomita ulkopuolisia? Ettehän tekään tuomitse muita kuin omaan piiriinne kuuluvia.
        13 Ulkopuoliset tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."

        Saari kirjoitti oikein kun kun kirjoitti että Eesaun päällä ollut puku oli Kristuksen vanhurskaus. Eesau riisui sen puvun päältään kun kielsi pois elävän uskon sanoillaan ja/tai teoillaan. Rebekka-äiti kuvaa seurakuntaäitiä. Seurakuntaäiti on se joka voi ainoastaan pukea ihmisen päälle Kristuksen vanhurskauden vaatteen Kristuksen evankeliumin synninpäästön kautta Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella. Rebekka puki Jaakobin päälle kuvainnollisesti Kristuksen vanhurskauden joka kelpasi isän edessä. Iisak kuvaa siinä Taivaanisää joka ei tee tuomiota lihallisen näön jälkeen, vaan tunnistamalla käsikopelolla Kristuksen armovaatteen ihmisen päällä ja Hengen haistamisen kautta.

        Siinä Heikki Saari erehtyi kun sanoi Iisakilla olleen väärä henki. Mutta hän oli siinä mielessä oikeilla jäljillä että Iisakin suhtautuminen Jaakobiin olisi ilmeisesti ollut lihan mielen mukainen, mikäli Iisakin lihallisilla silmillä olisi ollut näkö. Lihalliset silmät näkevät vain lihan. Hengen silmillä vain voi nähdä Jumalan valtakunnan Jaakobissa.


      • voi hyssyrät
        vl-mies kirjoitti:

        Saari kirjoitti oikein kun kun kirjoitti että Eesaun päällä ollut puku oli Kristuksen vanhurskaus. Eesau riisui sen puvun päältään kun kielsi pois elävän uskon sanoillaan ja/tai teoillaan. Rebekka-äiti kuvaa seurakuntaäitiä. Seurakuntaäiti on se joka voi ainoastaan pukea ihmisen päälle Kristuksen vanhurskauden vaatteen Kristuksen evankeliumin synninpäästön kautta Pyhän Hengen voimalla ja valtuudella. Rebekka puki Jaakobin päälle kuvainnollisesti Kristuksen vanhurskauden joka kelpasi isän edessä. Iisak kuvaa siinä Taivaanisää joka ei tee tuomiota lihallisen näön jälkeen, vaan tunnistamalla käsikopelolla Kristuksen armovaatteen ihmisen päällä ja Hengen haistamisen kautta.

        Siinä Heikki Saari erehtyi kun sanoi Iisakilla olleen väärä henki. Mutta hän oli siinä mielessä oikeilla jäljillä että Iisakin suhtautuminen Jaakobiin olisi ilmeisesti ollut lihan mielen mukainen, mikäli Iisakin lihallisilla silmillä olisi ollut näkö. Lihalliset silmät näkevät vain lihan. Hengen silmillä vain voi nähdä Jumalan valtakunnan Jaakobissa.

        Voe miten suurta pimeyttä! Milloin Esaun puku muuttui vanhurkauden puvuksi? Kun Jumala todistaa: Room. 9:11. "Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
        12. Sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman.
        13. Niinkuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."


      • vl-mies
        voi hyssyrät kirjoitti:

        Voe miten suurta pimeyttä! Milloin Esaun puku muuttui vanhurkauden puvuksi? Kun Jumala todistaa: Room. 9:11. "Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
        12. Sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman.
        13. Niinkuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

        Eesaukin oli lapsena elävässä uskossa ja hänen päällään oli Kristuksen vanhurskauden vaate. Jumala kuitenkin näki tulevaisuuteen että Eesau tulee kieltämään uskon ja kuolemaan epäuskoisena. Siksi tämä kohta Raamatussa sanoo näin:

        Room. 9:11. "Sillä ennen kuin lapset syntyivätkään ja kuin ei he vielä hyvää eikä pahaa tehneet olleet, että Jumalan aivoitus pitäis valitsemisen jälkeen seisovainen oleman, ei töiden tähden, vaan kutsujan armosta,
        12. Sanottiin hänelle: suuremman pitää vähempää palveleman.
        13. Niinkuin kirjoitettu on: Jakobia minä rakastin, mutta Esauta vihasin."

        Kuitenkin Eesau oli lapsena uskovainen kuten kaikki ihmiset. Mutta hän menetti myöhemmin elävän uskon ja Kristuksen vanhurskauden vaatteen.


    • Kuunteleppa

      Kuunteleppa vanhoja esikoislestadiolaisten saarnoja, joita löytyy kaseteille nauhoitettuna.
      Ne sopivat myös huomiselle päivälle.

    • Heino.

      Nimimerkki ”Kuunteleppa” kirjoittaa:
      ”Kuunteleppa vanhoja esikoislestadiolaisten saarnoja,”

      Olen minä niitäkin kuunnellut ja sen seurauksena on mieleeni noussut syvä säälintunne niitä ihmispoloisia kohtaan jotka näitä saarnamiehiä uskovat. Miten minä selittäisin oikean saarnan vaikutuksen, että sinä et loukkaantuisi, kun en pidä esikoisten saarnoja oikeina.

      Jospa sanoisin näin; muistatko miten Jeesus sanoi: ”Minun lampaani tuntevat minut äänestä.” Oikeassa saarnassa on Jumalan voima ja tämä voima menee läpi sydämen, ihan niin kuin siitä on kirjoitettu: ”Jumalan sana on elävä ja väkevä. Se on terävämpi kuin mikään kaksiteräinen miekka, se iskee syvään ja viiltää halki sielun ja hengen, nivelet ja luiden ytimet, se paljastaa sisimmät aikeemme ja ajatuksemme.”

      Tässä saarnatussa sanassa on vielä yksi salaisuus, nimittäin Jeesuksen ääntä – saarnaa ei tunnista muut kuin Jeesuksen lampaat – jotka hän on kutsunut omikseen, mutta kaikki saavat kuitenkin kokea Jumalan sanan voiman, se ei heitä lohduta ja paranna, vaan tekee heidät vihaisiksi. Tästä salatusta viisaudesta Paavali kirjoittaa:
      1 Kor. 2:7 ”Me julistamme Jumalan salaista, kätkettyä viisautta, jonka hän jo ennen aikojen alkua on määrännyt meidän kirkkaudeksemme.
      8 Sitä ei kukaan tämän maailman valtiaista ole tuntenut, sillä jos he olisivat sen tunteneet, he eivät olisi ristiinnaulinneet kirkkauden Herraa.”

      • Kuunteleppa

        Hedelmistään puu tunnetaan.


      • Yhteenvetona

        Minä en vissiin sitten ole Jeesuksen lammas, kun en kuule Heinon saarnoissa hyvän paimenen ääntä enkä lähtis seuraamaan.


    • Heino.

      Oli ehkä liikaa sanottu, kun sanoin, että tunsin Antti Kanasen. Olisiko parempi jos sanoisin, että olen hänet tavannut ja keskustellut hänen kanssansa, tai paremminkin kyselin hänen mielipiteitään erilaisista raamatun kirjoituksista. Ei voi sanoa, että olisimme tasavertaisina keskustelleet, sillä hän oli minua 50 vuotta vanhempi. Eikä seurapuhujan luonnetta tunne, kuin päällisin puolin, eli seuroissa taitaa olla pyhäpuoli päällimmäisenä.

      Tuosta pedofiilien nimien tänne tuomisesta sanoisin vielä, että semmoinen ihminen joka aina uudestaan tuo nimet esiin, hän on henkisesti häiriintynyt ja tarvitsisi apua. Tämmöistä tämä ihmiselo on, näyttää tuossa yhdessä viestissä olevan minuunkin suuttunut kirjoittaja. Meidän joita täällä haukutaan, meidän tulee heitä armahtaa ja antaa heille ymmärtämättömyytensä anteeksi.

      • Vielä kerran

        Onko se Heino sinun haukkumistasi, jos kehoittaa sinua parannukseen ja sydämestään toivoo, että Jumala saisi vielä avata tuntosi tilan sen sijasta kun jatkuvasti nälvit sitä, että sinut sidottiin aikanaan.


    • Kuunteleppa

      Heinolle vielä:

      Minkä nimisten saarnaajien saarnoja olet kuunnellut ? Kasetista löytyy nimi, päivämäärä ja saarnan teksti.
      Onko varmasti olleet esikoislestadiolaisia ?

      Kyllä lampaat hyvän paimenen äänen tuntevat.
      Inkerinmaala tuli kolme suomalaista rauhasyhdistysläistä, ilmeisesti saarnamiestä , kirkkoon kuuntelemaan esikoislestadiolaisen saarnaajan puhetta.
      Olivat kovin iloisia siitä että kuuluu oikea siionin ääni.

      Toivottavasti uskaltavat olla Suomessakin samaa mieltä. Siksi herää epäilys oletko itse koskaan kuunnellutkaan.
      Mutta kerro saarnakasetti niin analysoidaan tarkemmin.

    • Heino.

      Nimimerkki ”Kuunteleppa” kirjoittaa, Heinolle vielä:

      ”Minkä nimisten saarnaajien saarnoja olet kuunnellut ? Kasetista löytyy nimi, päivämäärä ja saarnan teksti.
      Onko varmasti olleet esikoislestadiolaisia ?”
      En minä alistu sinun kuulusteltavaksi! Tunnen esikoisuuden ja sanon sinulle, että en tule teidän kuoppaanne, sillä teidät on johtajanne johdattanut ”kuoppaan” ihan niin kuin tämän päivän vl – uskovatkin ja tätä kuoppaanne te kutsutte lammashuoneeksi, eli Jumalan valtakunnaksi. Muistathan Jeesuksen varoituksen; "Miten sokea voisi taluttaa sokeaa? Molemmathan siinä putoavat kuoppaan.”
      Teillä on enempi ihmissääntöjä kuin vl – uskovilla, eli ei teillä paljon eroja ole, vain erilaisia painotuksia. Teillä ei ole ehkä niin kovaa kuria, sillä jotkut eivät tottele kaikkia sääntöjänne, niinpä jotkut pitävät kukkia ikkunalla ja jopa verkoja. Panen tähän pätkän opistanne, luetaanpa:
      Esikoislestadiolaiset kutsuvat pukeutumiskoodiaan ja käytännön elämän ohjeiden noudattamista "kristityn esikuvaksi". Esikoislestadiolaiset naiset eivät käytä koruja eivätkä meikkiä. Miehet taas eivät käytä solmiota. Naiset peittävät seuroissa päänsä huivilla. Kulttuurista esikoislestadiolaisuudessa vieroksutaan erityisesti populaarimusiikkia, teatteria, ja elokuvia. Myös televisioon suhtaudutaan kielteisesti ja sen ohjelmien vaarallisuudesta varoitetaan. Esikoislestadiolaiset "haluavat ottaa vastaan ne lapset, jotka Luoja antaa".

      • Osuma vai huti

        Vl-uskovilla?Mikähän synninluvallisuus mahtoi Heinolla olla kun kerta nähtiin hyväksi sitoa? Olisiko ollut televisio, jota Heino ei pitänyt eikä taida pitää vieläkään syntinä ja tottelemattomuutena?


    • Kuunteleppa vielä

      Hyvin oli luetteloitu, mutta ne nyt vaan eivät ole uskomisen ehtona.

      Mutta tämä ikuisesti elävä verhojuttu.
      En ole koskaan käynyt , edes saarnamiesten kodissa, jossa ei olisi verhoja. Rukoushuoneissakin on verhot.
      Minä olen kuitenkin seurannut esikoisuutta seitsemättä kymmentä vuotta ja vanhempanikaan eivät olleet moiseen törmänneet.

      Puolitiehen on jäänyt esikoislestadiolaisuuteen tutustuminen, huhujen pohjalle.

      • huomioita.

        No, uskomisen perusasiat koetella täytyy. Esimerkkinä se, että yksi yhteinen usko ja oppi. Ei erilaisissa opintuulissa. Se, että ei hyväksy ehkäisyä edes harvennushakkuun periaatteella on oikein ja se on vl:ien kanta. Luotto täytyy Jumalaan olla sekä elämässä että kuolemassa. Jos sitä ei ole, voi rukoilla luottoa, että sais sen. Rehellisyys kaikessa pitää olla, eikä epärehellisellä pelillä mennä eteen päin. Ei pimittää omia etujaan tavoitellen eikä pyöristää mitään. Muut hengellisyydet saattavat sanoa, että meillä on säännöt ja syntiluettelot. Mutta tuleepa mieleen, että on muitakin hengellisyyksiä, joissa ei kans hyväksytä kaikkea ja pidetään syntinä esim homoutta. On se meidänkin mukaan synti, mutta yhtälailla tuollaisen synnin nimeäminen on nimeämistä kuin se, että sanoo synniksi ehkäisyn.


      • huomioita.
        huomioita. kirjoitti:

        No, uskomisen perusasiat koetella täytyy. Esimerkkinä se, että yksi yhteinen usko ja oppi. Ei erilaisissa opintuulissa. Se, että ei hyväksy ehkäisyä edes harvennushakkuun periaatteella on oikein ja se on vl:ien kanta. Luotto täytyy Jumalaan olla sekä elämässä että kuolemassa. Jos sitä ei ole, voi rukoilla luottoa, että sais sen. Rehellisyys kaikessa pitää olla, eikä epärehellisellä pelillä mennä eteen päin. Ei pimittää omia etujaan tavoitellen eikä pyöristää mitään. Muut hengellisyydet saattavat sanoa, että meillä on säännöt ja syntiluettelot. Mutta tuleepa mieleen, että on muitakin hengellisyyksiä, joissa ei kans hyväksytä kaikkea ja pidetään syntinä esim homoutta. On se meidänkin mukaan synti, mutta yhtälailla tuollaisen synnin nimeäminen on nimeämistä kuin se, että sanoo synniksi ehkäisyn.

        Lopun aikana on Jumalan valtakunta kymmenen neitseen kaltainen. Viisi on tyhmää ja viisi viisasta. Tyhmät kulkevat nimellä, mutta ei ole rakkauden tulta lampussa, ei ole ostettu öljyä. Vasta siinä vaiheessa, kun Ylkä tulee, tulee tarve mennä ostolle. Mutta on jo myöhäistä. Siksi on tarpeellista koko ajan olla valmiina odottamassa valkeassa vaatteessa Yljän saapumista. Jos ajattelee, ettei Ylkä vielä tule, likaa vaatteensa eikä huolehdi pesusta. Koko ajan puku pitää olla puhdas ja odottaa Ylkää. Odotella vielä vähän aikaa, koska kohta Ylkä saapuu. Rakkauden sytyttää anteeksi antamus Jeesuksen nimessä ja veressä, sillä valkaistaan hääpukua.


    • 15*5*35
    • Heino.

      Niinpä kuuluu, nyt klo. 20,00 saarnaa Ville Suutari. Vuotta aiemmin oli erottamassa meitä, tosi Reinikainen kumppaneineen pakotti. Kun Erkki Reinikainen komenteli sotilaan äänellä: "Katsokaa miten Ville menee siunaamaan lihallista tytärtään." Ville purskahti itkemään, mutta tuli meidän luokse ja siunasi vaimoani itkun lomassa.

      Edellisenä päivänä Ville soitatti vaimollaan meille terveiset: "Älkää puhuko mitään, muuta kuin pyytäkää anteeksi, työvaliokunta on tehnyt Saaren johdolla päätöksen, että teissä on väärä henki. Mitään ei ole tehtävissä, tämä päätös ei muutu, vaikka puhuisi mitä."

      • 15*19*

        Kysynpä ihan uteliaisuuttani: onko vl:laisuudessa hyvinkin tarkkaa, mikä on oikea henki ja väärä henki? Mistä tietää, onko oikea henki? Ajatellaan nyt vaikka itseäni: olen luterilainen, tosin kirkosta eronnut, sen jumalattomuuden vuoksi, mutta muutoin tunnustan Lutherin vanhaa oppia. Elän yksikseni ja kartan jumalatonta menoa, tosin katselen televisiota, mutta en sieltäkään mitään kovin kevytmielistä hömppää.

        Pidin muuten kovasti Maskun kirkkoherra P. Ruhavan saarnasta.

        Pääsisinkö v.lestadiolaisten taivaaseen?
        ;


      • Viesti11

        Kuule Heino Älä ole katkera sellaisella sydämentilalla et tule vahingossakaan autuaaksi. Ei koko Herran Siioni voi olla edelleenkään viassa noitten hoitokokousten vuoksi. Toivon että et olisi paaduttanut sydäntäsi eikä Jumala olisi hyljännyt sinua sellaiseen tilaan, että et saa tuntoa tilastasi. Nyt vain vikoilet ja vikoilet ja luulet että sinä yksin olet ainut, joka uskoo niinkuin Raamattu sanoo. Toivon todella että sinulle saisi vielä aueta oma tilasi ja armonkerjääjänä palaat takaisin jumalanlasten yhteyteen. Mutta niin kauan kun tekstistäsi ilmenee, että nöyryys on sinusta kaukana ja vaadit, että muitten on tultava sinun tykösi, niin järjestys on väärä.


      • Stop tykkänäsi

        Jostain syystä en ole ikinä tykännyt juoruista ja niitten levittäjistä.


    • Vl-usko

      Elä hullujas puhu! Et ole tehnyt parannusta, joten tule äkkiä ry:lle seuroihik kuulemaan "usko tulee kuulosta".

    • 15*19*

      Oman käsitykseni mukaan elän parannuksessa, näillä edellytyksillä, mitkä minulla on. Ymmärrän kyllä, että tämä on vl:aisuudessa tarkempaa.

      • vl-usko

        "Oman käsitykseni mukaan elän parannuksessa," Sinäpä sen sanoit! Pitää elää ja olla uskomassa, eikä elää parannuksessa! Paljon sinulla on oppimista, mutta kun et ole kuullut, et tiedä, mitä uskossa oleminen merkitsee.


      • 15*19*
        vl-usko kirjoitti:

        "Oman käsitykseni mukaan elän parannuksessa," Sinäpä sen sanoit! Pitää elää ja olla uskomassa, eikä elää parannuksessa! Paljon sinulla on oppimista, mutta kun et ole kuullut, et tiedä, mitä uskossa oleminen merkitsee.

        Ahaa. Oivalsin juuri jotakin. Kiitos.
        Parannuksessa ollaan vasta puolitiessä. Itse usko on se päämäärä.

        Joo. Siis ensin kadutaan..., parannuksessa käännytään Jumalan puoleen..., saadaan synnit anteeksi..., sitten uskotaan evankeliumi.


    • Oivallus uusiksi

      Pieleen meni. Tätä se on kun omilla töillä yritetään.
      Raamatun mukaan ensin tulee usko ja muu seuraa sitä.
      Uskoo ja kastetaan... ei: kastetaan ja uskoo. Näin on järjestys, muu on ihmisoppia.

      • 15*19*

        Anteeksi.


    • hmmm,

      Toivotaan, että nettiradioni tai radio toimii tänään, että saan Kullervo Hulkon puheen kuunneltua.

    • hmmm,

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      159
      6620
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3948
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2015
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1979
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1819
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1656
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1563
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1538
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1515
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1398
    Aihe