Työttömyys oma syy

Ankara hemmo

Siis jos maassamme on 7678 vapaata työpaikkaa (tarkistin työkkärin sivuilta), niin miten kukaan voi olla työtön? Hakekaa niitä paikkoja älkääkä marisko.

Sailaksen listaan voisi vielä lisätä työttömyysturvan ehdoksi sen, että työtä pitäisi tehdä työttömyyskorvauksen vastikkeeksi. Maassa tarvitaan teiden rakentajia, sairaanhoitajia, sekatyömiehiä, rakennusmiehiä, siivoojia jne. Kaikista näistä on pulaa. Miksei siis pitäisi tehdä em. töitä työttömyyskorvauksen eteen? Miksi korvaus pitää saada vastikkeettomasti?

Itse kuulun ns. siivousrinkiin. Olemme ystävieni kanssa palkanneet ns. tukityöllistämisellä itsellemme siivoojan, joka käy kaikkien rinkiläisten luona kaksi kertaa kuussa siivaisemassa kämpät putipuhtaaksi.

Kaikki ovat tyytyväisiä: me rinkiläiset, jotka maksamme vain 20 euroa kuussa siivouksesta. Valtio on tyytyväinen, koska taas on yksi työtön poissa kortistosta työttömyyslukuja rumentamasta. Siivoojakin lienee tyytyväinen, sillä hän on laskenut saavansa yli 25 % enemmän palkkaa peruspäivärahaan verrattuna. Tosin työpäivät tuppaavat venähtämään pitkiksikin, mutta mitä sitten? Työ tekijäänsä kiittää.

Miettikää, ihmiset, mistä työttömyys johtuu. Vain kepillä saamme tämän kasvavan ongelman kuriin!

78

3821

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vittu sanon minä

      Joopa joo, taas yksi kultalusikka suussa syntynyt tai muuten vaan. Täällä on ihmisiä työttöminä, jotka on tehneet koko ikänsä mahdollisesti samalle firmalle töitä ja sen jälkeen pitäisi vielä tehdä huonolla työttömyyskorvauksella siivoushommia teidän kaltaisilleen..heh heh. Minä en ainakaan alistu, opiskelen kehitän itseäni enkä nuole teidän perseitä. Ajattelen myös näitä todella töitä hakevia en lusmuja, jotka eivät vaan ikänsä tms puolesta saa hommia, joihin heidät on mahdollisesti koulutettu monta vuotta. Ajattele vähän ennenkuin kirjoitat tuollaista??

      • Veikko

        lopetti koko Kemijärven tehtaan,
        Työntekijät 2002 1581, kaikki nuoko aloittavat siivojina Kemijärvellä?
        vuonna 1994 KTM myönsi yhtiölle koneavustuksen. Siitä yhtiö olisi halunnut käyttää 3,8 milj. mk rakennusten laajentamiseen. Vuonna 1996 yhtiö vaati Kemijärven kau­punkia olemaan mukana rahoittamassa osan toimitilojensa laajentamisesta. Kehitysalueella toimivana yrityksenä Salcomp on voinut myös nauttia ke­hitysalueiden korotetuista poistoista.

        Näin meillä


      • Ankara hemmo

        Isäni perusti 1970-luvulla yrityksen, johon minäkin normaalin työnhaun kautta pääsin lähetiksi 1995. Vain kovalla ja ahkeralla työnteolla olen onnistunut ylenemään yhtiössä siten, että istun nyt henkilöstöpäällikön pallilla. Monet pyrkyrit olen joutunut ohittamaan kyynärpäätaktiikalla, ja kesti kauan, ennen kuin pääsin kiinni edes työsuhdeautoon. Voiko sitä sanoa kultalusikkaisuudeksi?

        Ihmetyttää laiskat työläiset, jotka eivät tajua, että työpaikka voi laiskotellessa lähteä alta milloin vain. Meillä laitetaan aina tasaisin väliajoin YT-teatteri päälle, jotta saadaan siivottua kortistoon toivottomimmat laiskurit.

        Välillä toki olen pistänyt pihalle ihmisiä, jotka ovat yksinkertaisesti tulleet liian kalliiksi talolle. Hyvät ihmiset olemme ottaneet takaisin töihin valtion työllistämistuella, tosin kuuden kuukauden pätkissä heitä kierrättäen. On tärkeää kierrättää työvoimareserviä, etteivät heidän taitonsa pääse ruostumaan.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Jos töihin ei kannata mennä, on työttömyyskorvaus liian suuri. Ehdotan seuraavassa yhtiökokouksessa etujärjestöllemme, ettei tupoon saa liittyä, ellei työttömyyskorvausta tarkisteta riittävästi alaspäin. Jos on varaa juoda päivät pitkät kapakassa keskikaljaa, on työttömyyskorvaus silloin liian suuri!


      • ihminen

        Ei sinun tarvitse meitä nuollakaan mutta älä sitten käytä meidän rahojamme. Me rahoitamme sinun työttömyyskorvauksesi.


      • Lössö
        Ankara hemmo kirjoitti:

        Isäni perusti 1970-luvulla yrityksen, johon minäkin normaalin työnhaun kautta pääsin lähetiksi 1995. Vain kovalla ja ahkeralla työnteolla olen onnistunut ylenemään yhtiössä siten, että istun nyt henkilöstöpäällikön pallilla. Monet pyrkyrit olen joutunut ohittamaan kyynärpäätaktiikalla, ja kesti kauan, ennen kuin pääsin kiinni edes työsuhdeautoon. Voiko sitä sanoa kultalusikkaisuudeksi?

        Ihmetyttää laiskat työläiset, jotka eivät tajua, että työpaikka voi laiskotellessa lähteä alta milloin vain. Meillä laitetaan aina tasaisin väliajoin YT-teatteri päälle, jotta saadaan siivottua kortistoon toivottomimmat laiskurit.

        Välillä toki olen pistänyt pihalle ihmisiä, jotka ovat yksinkertaisesti tulleet liian kalliiksi talolle. Hyvät ihmiset olemme ottaneet takaisin töihin valtion työllistämistuella, tosin kuuden kuukauden pätkissä heitä kierrättäen. On tärkeää kierrättää työvoimareserviä, etteivät heidän taitonsa pääse ruostumaan.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Jos töihin ei kannata mennä, on työttömyyskorvaus liian suuri. Ehdotan seuraavassa yhtiökokouksessa etujärjestöllemme, ettei tupoon saa liittyä, ellei työttömyyskorvausta tarkisteta riittävästi alaspäin. Jos on varaa juoda päivät pitkät kapakassa keskikaljaa, on työttömyyskorvaus silloin liian suuri!

        Jos olisit itse perustanut tuon firman, voisit täällä rehvastella. Kuvitteletko tosiaan olevasi niin hyvä hemmo, ettei lähettipaikan saantiisi vaikuttanut mitään se, että isukkisi omisti firman. Kuvitteletko, että ihmiset haluavat puoli-ilmaiseksi tulla kasvattamaan teidän omistajaöykkärien tilipussia?


      • Työtön

        Nimenomaan.
        Tää homma alkaa jo tosissaan vituttaan ihan rauhallistakin ihmistä.

        Miten saatana tää pehmoeläjä kuvittelee itse täällä pärjäävänsä jos työttömäksi joutuis.
        Voi herranjumala mitä mieleipiteitä.

        Hän ei todellakaan ole perehtynyt koko asiaan. Ei se niin helppoa ole. Ei harjanvarteenkaan oteta ketä sattuu. Liian koulutettukin saattaa olla riski.
        Ja kyseiseen hommaan kouluttamanton saattaa esim pilata siivoushommissakin esim. lattian pintamateriaalin hyvin nopeasti. Olen kuullut. Sen verran vois esim. siivoojan työtä kunnioittaa ettei se todellakaan ole mitään luutu käteen ja baanalle. Tai rakennusmiehen. Ei sinne voi mennä pistää ihmistä joka on opiskellut sosiologiaa, ei sillä rakentamaan opi tai sairaanhoitajan ammattiin, ei siihen voi merkonomia pistää.

        Voi näitä päiviä.


      • Työtön
        Ankara hemmo kirjoitti:

        Isäni perusti 1970-luvulla yrityksen, johon minäkin normaalin työnhaun kautta pääsin lähetiksi 1995. Vain kovalla ja ahkeralla työnteolla olen onnistunut ylenemään yhtiössä siten, että istun nyt henkilöstöpäällikön pallilla. Monet pyrkyrit olen joutunut ohittamaan kyynärpäätaktiikalla, ja kesti kauan, ennen kuin pääsin kiinni edes työsuhdeautoon. Voiko sitä sanoa kultalusikkaisuudeksi?

        Ihmetyttää laiskat työläiset, jotka eivät tajua, että työpaikka voi laiskotellessa lähteä alta milloin vain. Meillä laitetaan aina tasaisin väliajoin YT-teatteri päälle, jotta saadaan siivottua kortistoon toivottomimmat laiskurit.

        Välillä toki olen pistänyt pihalle ihmisiä, jotka ovat yksinkertaisesti tulleet liian kalliiksi talolle. Hyvät ihmiset olemme ottaneet takaisin töihin valtion työllistämistuella, tosin kuuden kuukauden pätkissä heitä kierrättäen. On tärkeää kierrättää työvoimareserviä, etteivät heidän taitonsa pääse ruostumaan.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Jos töihin ei kannata mennä, on työttömyyskorvaus liian suuri. Ehdotan seuraavassa yhtiökokouksessa etujärjestöllemme, ettei tupoon saa liittyä, ellei työttömyyskorvausta tarkisteta riittävästi alaspäin. Jos on varaa juoda päivät pitkät kapakassa keskikaljaa, on työttömyyskorvaus silloin liian suuri!

        Vai isäsi perusti. No niinpä niin. Ja vielä ankarasti olet työtäkin tehnyt. Niin minäkin tein, 80- luvusta lähtien. Miksihän lie en ylennyksiä saanut, kovasta työstä ja yrittämisestä huolimatta.
        Ihmeellisen nopeaa on urakehityksesi ollut ja millähän pohjakoulutuksella. Vai meni vielä kauan ennenkuin pääsit kiinni edes työsuhdeautoon ja nyt on vasta vuosi 2004, haloo pahvi.

        Minun isäni ei perustanut, siksi varaan olenkin työtön. Voi helvetin , varmaan on nokka pystyssä ja itsetunto kohdallaan.

        Nyt kun hekilöstöpäällikön paikalla istut niin otappa minut työhön. En ole laiskuri, teen työni, osaan tehdä paljon erilaisia töitä, olen myös oppimiskykyinen. En juo keskikaljaa enkä mitään muutakaan alkoholipitoista, ei tupakoi.

        Oletko muuten ajatellut näitä hyviä ihmisiä.
        Kuka heille tarjoaisi vakinaista työtä. Sen jälkeen he olisivat varmaan vielä tuottavampia.

        Kukahan sinut muuten elätti ennen vuotta -95?
        Mitä sinulla silloin oli suussa?


      • Motivoitunut
        Ankara hemmo kirjoitti:

        Isäni perusti 1970-luvulla yrityksen, johon minäkin normaalin työnhaun kautta pääsin lähetiksi 1995. Vain kovalla ja ahkeralla työnteolla olen onnistunut ylenemään yhtiössä siten, että istun nyt henkilöstöpäällikön pallilla. Monet pyrkyrit olen joutunut ohittamaan kyynärpäätaktiikalla, ja kesti kauan, ennen kuin pääsin kiinni edes työsuhdeautoon. Voiko sitä sanoa kultalusikkaisuudeksi?

        Ihmetyttää laiskat työläiset, jotka eivät tajua, että työpaikka voi laiskotellessa lähteä alta milloin vain. Meillä laitetaan aina tasaisin väliajoin YT-teatteri päälle, jotta saadaan siivottua kortistoon toivottomimmat laiskurit.

        Välillä toki olen pistänyt pihalle ihmisiä, jotka ovat yksinkertaisesti tulleet liian kalliiksi talolle. Hyvät ihmiset olemme ottaneet takaisin töihin valtion työllistämistuella, tosin kuuden kuukauden pätkissä heitä kierrättäen. On tärkeää kierrättää työvoimareserviä, etteivät heidän taitonsa pääse ruostumaan.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Jos töihin ei kannata mennä, on työttömyyskorvaus liian suuri. Ehdotan seuraavassa yhtiökokouksessa etujärjestöllemme, ettei tupoon saa liittyä, ellei työttömyyskorvausta tarkisteta riittävästi alaspäin. Jos on varaa juoda päivät pitkät kapakassa keskikaljaa, on työttömyyskorvaus silloin liian suuri!

        Ajattelumallisi kuuluu vuosikymmenien taakse. Huomaatko kuinka itse kannatat valtion varojen käyttöä yrityksen eduksi (työllistämistuki), mutta tuomitset työttömät. Vaikka kaltaisiasi on vielä paljon, onneksi on yhä enemmän niitä työnantajia, jotka ymmärtävät yrityksen menestyksen olevan sidoksissa työntekijöiden motivaatioon.

        Jos työntekijänä saa arvostusta ja palkka on kohdallaan, voi yritys myös tiukoissa paikoissa saada solidaarisuutta työntekijöiltä.
        Poukkoileva henkilöstöjohtaminen vaikuttaa koko henkilökuntaan.

        Kannattaa laajentaa osaamistaan isän firman ulkopuolella, ettet täysin jämähdä yksisilmäisiin ajatuksiisi. Mutta pärjäisitköhän muualla...


      • Ankara hemmo
        Työtön kirjoitti:

        Vai isäsi perusti. No niinpä niin. Ja vielä ankarasti olet työtäkin tehnyt. Niin minäkin tein, 80- luvusta lähtien. Miksihän lie en ylennyksiä saanut, kovasta työstä ja yrittämisestä huolimatta.
        Ihmeellisen nopeaa on urakehityksesi ollut ja millähän pohjakoulutuksella. Vai meni vielä kauan ennenkuin pääsit kiinni edes työsuhdeautoon ja nyt on vasta vuosi 2004, haloo pahvi.

        Minun isäni ei perustanut, siksi varaan olenkin työtön. Voi helvetin , varmaan on nokka pystyssä ja itsetunto kohdallaan.

        Nyt kun hekilöstöpäällikön paikalla istut niin otappa minut työhön. En ole laiskuri, teen työni, osaan tehdä paljon erilaisia töitä, olen myös oppimiskykyinen. En juo keskikaljaa enkä mitään muutakaan alkoholipitoista, ei tupakoi.

        Oletko muuten ajatellut näitä hyviä ihmisiä.
        Kuka heille tarjoaisi vakinaista työtä. Sen jälkeen he olisivat varmaan vielä tuottavampia.

        Kukahan sinut muuten elätti ennen vuotta -95?
        Mitä sinulla silloin oli suussa?

        Jos et juo lainkaan alkoholia, olet todennäköisesti tiukkapipo, joka pilaa muidenkin fiiliksen työpaikalla.


      • Ankara hemmo
        Motivoitunut kirjoitti:

        Ajattelumallisi kuuluu vuosikymmenien taakse. Huomaatko kuinka itse kannatat valtion varojen käyttöä yrityksen eduksi (työllistämistuki), mutta tuomitset työttömät. Vaikka kaltaisiasi on vielä paljon, onneksi on yhä enemmän niitä työnantajia, jotka ymmärtävät yrityksen menestyksen olevan sidoksissa työntekijöiden motivaatioon.

        Jos työntekijänä saa arvostusta ja palkka on kohdallaan, voi yritys myös tiukoissa paikoissa saada solidaarisuutta työntekijöiltä.
        Poukkoileva henkilöstöjohtaminen vaikuttaa koko henkilökuntaan.

        Kannattaa laajentaa osaamistaan isän firman ulkopuolella, ettet täysin jämähdä yksisilmäisiin ajatuksiisi. Mutta pärjäisitköhän muualla...

        ..valtion rahoja käytetään tukityöllistämiseen. Mutta rahat tulevat kyllä takaisin valtiolle, kun sen ei tarvitse maksaa työttömyyskorvauksia. Lisäksi meidän firma saa työntekijän edullisesti. Kaikki voittavat tällaisessa ratkaisussa.


      • Ankara hemmo
        Lössö kirjoitti:

        Jos olisit itse perustanut tuon firman, voisit täällä rehvastella. Kuvitteletko tosiaan olevasi niin hyvä hemmo, ettei lähettipaikan saantiisi vaikuttanut mitään se, että isukkisi omisti firman. Kuvitteletko, että ihmiset haluavat puoli-ilmaiseksi tulla kasvattamaan teidän omistajaöykkärien tilipussia?

        hakemalla normaalisti töitä. Uralla eteneminen on vain itsestä kiinni.


      • Avarakatseinen
        Työtön kirjoitti:

        Vai isäsi perusti. No niinpä niin. Ja vielä ankarasti olet työtäkin tehnyt. Niin minäkin tein, 80- luvusta lähtien. Miksihän lie en ylennyksiä saanut, kovasta työstä ja yrittämisestä huolimatta.
        Ihmeellisen nopeaa on urakehityksesi ollut ja millähän pohjakoulutuksella. Vai meni vielä kauan ennenkuin pääsit kiinni edes työsuhdeautoon ja nyt on vasta vuosi 2004, haloo pahvi.

        Minun isäni ei perustanut, siksi varaan olenkin työtön. Voi helvetin , varmaan on nokka pystyssä ja itsetunto kohdallaan.

        Nyt kun hekilöstöpäällikön paikalla istut niin otappa minut työhön. En ole laiskuri, teen työni, osaan tehdä paljon erilaisia töitä, olen myös oppimiskykyinen. En juo keskikaljaa enkä mitään muutakaan alkoholipitoista, ei tupakoi.

        Oletko muuten ajatellut näitä hyviä ihmisiä.
        Kuka heille tarjoaisi vakinaista työtä. Sen jälkeen he olisivat varmaan vielä tuottavampia.

        Kukahan sinut muuten elätti ennen vuotta -95?
        Mitä sinulla silloin oli suussa?

        "En juo keskikaljaa enkä mitään muutakaan alkoholipitoista, ei tupakoi.

        Oletko muuten ajatellut näitä hyviä ihmisiä."

        Sekö, että et juo etkä polta tekee sinusta hyvän ihmisen?

        Tuolla asenteella jos olet liikenteessä, en yhtään ihmettele miksi olet ja pysyt työttömänä.


      • siivooja

        Mene vain siivoojaksi ja putsaa ringin kultalusikkapennuilta muutakin kuin pölyt hyllyiltä. Et olisi ensimmäinen deeku joka on näin työkkärin pitkäaikaistyöttömyydestä rikastunut.


      • Ankara hemmo
        Työtön kirjoitti:

        Nimenomaan.
        Tää homma alkaa jo tosissaan vituttaan ihan rauhallistakin ihmistä.

        Miten saatana tää pehmoeläjä kuvittelee itse täällä pärjäävänsä jos työttömäksi joutuis.
        Voi herranjumala mitä mieleipiteitä.

        Hän ei todellakaan ole perehtynyt koko asiaan. Ei se niin helppoa ole. Ei harjanvarteenkaan oteta ketä sattuu. Liian koulutettukin saattaa olla riski.
        Ja kyseiseen hommaan kouluttamanton saattaa esim pilata siivoushommissakin esim. lattian pintamateriaalin hyvin nopeasti. Olen kuullut. Sen verran vois esim. siivoojan työtä kunnioittaa ettei se todellakaan ole mitään luutu käteen ja baanalle. Tai rakennusmiehen. Ei sinne voi mennä pistää ihmistä joka on opiskellut sosiologiaa, ei sillä rakentamaan opi tai sairaanhoitajan ammattiin, ei siihen voi merkonomia pistää.

        Voi näitä päiviä.

        Kyse on lopultakin vain markkinatalouden laeista. Jos nyt vaan siivoojia sattuu olemaan enemmän kuin mitä työpaikkoja on, silloin kaavitaan parhaat päältä. Sama koskee muitakin ammatteja. Kaikki on itsestä kiinni. Pitää yrittää, yrittää ja aina vain yrittää. Kaikilla on kuitenkin sama lähtökohta elämässä selviämiselle.


      • Keski-Suomesta päivää
        Ankara hemmo kirjoitti:

        ..valtion rahoja käytetään tukityöllistämiseen. Mutta rahat tulevat kyllä takaisin valtiolle, kun sen ei tarvitse maksaa työttömyyskorvauksia. Lisäksi meidän firma saa työntekijän edullisesti. Kaikki voittavat tällaisessa ratkaisussa.

        Tuota tuota,

        Kertoisitko, millä ihmeen logiikalla työttömyystilastot _pienenevät_ tai työttömien määrä millään lailla _vähenee_ kun noita työllistämistukia käyttävät juuri sellaiset yritykset, jotka toimivat moraalisesti täysin väärin, eivätkä siis itse asiassa ole kannattavia, hyviä yrityksiä, koska ei ole varaa pitää kallista työvoimaa....

        Jos irtisanot ihmisen, hänestä tulee työtön. Ja kun palkkaat hänet kortistosta työllistämistuilla, hän siis työllistyy puoleksi vuodeksi. Ja sitten taas kortistoon.
        Sitäpaitsi, ihmisen pitää olla pitkäaikaistyötön päästäkseen työllistämistukipaikkoihin.

        Tämän kaiken tiedän siksi, että puolet suvustani asustaa Keski-Suomessa.
        Siellä on paljon yrityksiä, jotka potkivat kalliit hyvät työntekijänsä pois ja palkkaavat heidät sitten ilmaistyövoimana takaisin.
        Tämä ei tosiaankaan siivoa tilastoja eikä paranna työllisyystilannetta!!!

        Itse olen ollut töissä 14-vuotiaasta asti. Rahoittanut oman elämäni kokonaan työnteolla. Ilman minkäänlaisia valtion tukia, edes opintotukea tai lainaa en ottanut. Yksi korkeakoulututkinto takataskussa, puhelinvaihteessa töissä kun näiden mainostamiesi YT-rulianssien jälkeen koko osasto myytiin ja työtehtävät tipahtivat meillä kaikilla suorittavalle tasolle. Jippii.
        Nyt sitten opiskelen toista tutkintoa ja yritän hankkia sellaisen työpaikan, jossa ei kaltaisiasi ole.


      • Ankara hemmo
        Keski-Suomesta päivää kirjoitti:

        Tuota tuota,

        Kertoisitko, millä ihmeen logiikalla työttömyystilastot _pienenevät_ tai työttömien määrä millään lailla _vähenee_ kun noita työllistämistukia käyttävät juuri sellaiset yritykset, jotka toimivat moraalisesti täysin väärin, eivätkä siis itse asiassa ole kannattavia, hyviä yrityksiä, koska ei ole varaa pitää kallista työvoimaa....

        Jos irtisanot ihmisen, hänestä tulee työtön. Ja kun palkkaat hänet kortistosta työllistämistuilla, hän siis työllistyy puoleksi vuodeksi. Ja sitten taas kortistoon.
        Sitäpaitsi, ihmisen pitää olla pitkäaikaistyötön päästäkseen työllistämistukipaikkoihin.

        Tämän kaiken tiedän siksi, että puolet suvustani asustaa Keski-Suomessa.
        Siellä on paljon yrityksiä, jotka potkivat kalliit hyvät työntekijänsä pois ja palkkaavat heidät sitten ilmaistyövoimana takaisin.
        Tämä ei tosiaankaan siivoa tilastoja eikä paranna työllisyystilannetta!!!

        Itse olen ollut töissä 14-vuotiaasta asti. Rahoittanut oman elämäni kokonaan työnteolla. Ilman minkäänlaisia valtion tukia, edes opintotukea tai lainaa en ottanut. Yksi korkeakoulututkinto takataskussa, puhelinvaihteessa töissä kun näiden mainostamiesi YT-rulianssien jälkeen koko osasto myytiin ja työtehtävät tipahtivat meillä kaikilla suorittavalle tasolle. Jippii.
        Nyt sitten opiskelen toista tutkintoa ja yritän hankkia sellaisen työpaikan, jossa ei kaltaisiasi ole.

        Katsopas, minä kerron nyt aivan suoraan mistä on kyse. Kun palkkaamme työllistämistuella työttömän töihin, säästämme huomattavasti palkkakustannuksissa.

        Etujärjestömme tavoite yhdessä hallituksen kanssa on, että puolet työvoimasta olisi työllistämistukien piirissä. Näin saamme aikanaan käsistä karanneet palkat laskemaan noin kolmannekseen nykyisestä, jolloin saavutamme kilpailukykyä esimerkiksi Kiinaan ja Intiaan nähden.

        Parasta tietenkin olisi, jos kaikki paitsi firmojen ylin johto olisi työllistämistuen piirissä. Tämä takaisi kilpailykymme säilymisen.


      • Lössö
        Ankara hemmo kirjoitti:

        hakemalla normaalisti töitä. Uralla eteneminen on vain itsestä kiinni.

        Olen minäkin kuule hakenut töitä. Vastauksissa on kerrottu hakijoita olleen kymmenistä satoihin. Sitten on todettu, että valintamme ei tällä kertaa kohdistunut teihin. Ei mitään perusteluja, miksi joku valittiin ja miksi minua ei. Liekö ehtineet edes kaikkia hakemuksia käsitellä, kun olivat jo etukäteen päättäneet, että tuo otetaan, kun sen isi omistaa firman. Olet naiivi, jos kuvittelet, että hakemusten käsittelijät ovat täysin objektiivisia valinnoissaan. Ihmisiä he ovat. Sitä paitsi on tutkittu, että suurin osa työpaikoista menee suhteilla.


    • Työssä

      On työpaikkoja, jotka ei täytä mitään lainkirjainta. Esim. Työsopimusta ei saa aikaiseksi, vaikka kuinka pyytäisi. Henkilö sanoo: "Työtä saa tehdä, mutta mitään ei pistetä paperille." Miten se menee?

      Lämpötila on 30 astetta celsiusta. Siihenkin on vaikea puuttua.

      • Kysyn vain

        Sitä tahtoisin sinulle sanoa , että tulet saamaan huomenna lopputilin. Sinä joudut tekemään yli puolta pienemmällä palkalla jouduttuasi työttömäksi, eli siis päivärahalla maan paskaisimmat hommat. Oletko onnellinen ja työhösi ja palkkaasi tyytyväinen samaan aikaan kun toiset tekevät ammattityönsä hyvällä liksalla. Tuntuuko epäoikeudenmukaiselta ja nöyryyttävältä?
        Työstään on jokaisen palkkansa saatava olipa hän vaikka paskan mättäjä tai sorakuopan kaivaja.
        Taidat olla jonkun Benin tai Iiroslainen tyyppinen työttömien haukkuja Räks räks räks !


    • Päivänsäde

      Oikea älykkö päässyt vauhtiin. Otetaan nyt tuo 7678 avointa työpaikkaa. Katsoitko milloin hakuaika päättyy? Jos se on päättynyt, paikkaan ei ole ollut yhtään hakijaa, joten siihen ei ole saatu työntekijää.

      Jos hakuaika päättyy tulevaisuudessa, siis vaikka vasta tänään, niin työpaikkaan on saattanut olla jo 1000 hakijaa. Ei tullut sellainen pikku seikka mieleen?

      Tosiasiassa meillä on muutamia satoja avoimia työpaikkoja. Useimmat niistä ovat jotain erikoistaitoja vaativia paikkoja.


      Kun olet noin ihmeellisen viisas, että haluat vaatia työttömyyskorvauksen vastikkeeksi jotain työtä, niin miksi meillä on laki, joka ei salli työttömän tehdä mitään itsenäistä työtä.

      Eikö sinusta ole ihmeellistä, että saadakseen työttömyyskorvauksen, ei saa yrittää työllistää itseänsä?

      Jos tuota kieltoa ei olisi, meillä ei olisi työttömyyttäkään. Työpaikkoja olisi kyllä kaikille. Kumpaa mieltä sinä nyt sitten olet? Pitäisikö itsensä työllistäminen edelleen kieltää ja pakottaa työttömät tekemään työtä, joka veisi työt sitten joltakin muulta?

      Vai, pitäisikö meidän ensin sallia itsenäs työllistäminen ja jättää tuki maksamatta niille, jotka eivät suostu menemään normaalisti palkattuun työhön (yli 1500€/kk)?

      Olemme miettineen mistä työttömyys johtuu. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että meillä ylläpidetään työttömyyttä nykyisen työttömyysturvalain avulla. Mitään muuta syytä työttömyyteen ei ole. Vaikka asiaa tarkastelee miltä kannalta, aina se syy löytyy työttömyysturvalaistamme.

      Sinultakin jää saamatta, jos olet keskituloinen, joka vuosi 8 000 euroa. Jos muuttaisimme tuon työttömyysturvalain ehdotukseni mukaiseksi, sinäkin saisit 8000 € joka vuosi lisää.

    • Ankarampi hemmo

      "Sailaksen listaan voisi vielä lisätä työttömyysturvan ehdoksi sen, että työtä pitäisi tehdä työttömyyskorvauksen vastikkeeksi. Maassa tarvitaan teiden rakentajia, sairaanhoitajia, sekatyömiehiä, rakennusmiehiä, siivoojia jne. Kaikista näistä on pulaa. Miksei siis pitäisi tehdä em. töitä työttömyyskorvauksen eteen? Miksi korvaus pitää saada vastikkeettomasti?"

      Tosi hyvä idea. Kuulut totisesti älymystöön. :) Sillä hetkellä, kun kyseinen ehto tulee voimaan, niin on varmaan aika hankala löytää palkkatyötä mainitsemiltasi aloilta. Kysynkin sinulta, typerykseltä, miksi siis pitäisi tehdä työtä työttömyyskorvauksen eteen? Eivät työttömät tee töitä. Heti kun he pääsevät tekemään mainitsemiasi töitä, heistä tulee työssäkäyviä, jolloin he eivät tarvitse työttömyysturvaa.

      Ei näitä mainitsemiasi teiden rakentajia jne. varmaan niin kovin paljon tarvitakaan, kun ei kerran niitä palkata. Jos kerran heille olisi käyttöä, niin tottahan palkanmaksuhaluisiakin löytyisi.

      Varmaan ottaisi kupoliin, kun sinultakin ruvettaisiin vaatimaan nykyisen työsi tekemistä työttömyyskorvauksen vastikkeeksi. :P Ja tokihan ruvettaisiin. Miksi maksaa, kun työnteko olisi edellytys työttömyyskorvaukselle.

    • Hakia

      Ne 7678 vapaata paikkaa on jo varmastti jo mennyt.Muutaman viikon päästä siellä on toiset7678 työpaikkaa ja ne menee heti kanssa

    • Hakia

      Tämä yhteiskunta on määrännyt miten töitä tehdään ja mitä maksetaan.Hoitakoon sitten nekin joille tämä yhteiskunta ole saanut järjestettyä töitä.Turha siinä on valittaa että jotku elävät vain työttömyys korvauksilla.Iteppähän ootte luoneet tälläisen järjestelmän

      • järkimies

        Ei yhteiskunnan pidä kenellekkään töitä järjestää! Jokaisen pitää itse hankkia työpaikkansa! Mikä h**vetin järjestelmä?

        Ei tarvi elää työttömyyskorvauksilla kun opiskelee kunnolla ja hankkiutuu sitten koulutuksensa mukaiseen työhön. Mielestäni äärimmäisen helppoa! Ainoa mitä vaaditaan on, että pitää nähdä vähän vaivaa oman elämänsä eteen.

        Monelle työttömyyttään narisevalle tuntuu vaan olevan perseen nostaminen sohvaltakin jo ylitsepääsemätön voimainkoetus.


      • Hakian
        järkimies kirjoitti:

        Ei yhteiskunnan pidä kenellekkään töitä järjestää! Jokaisen pitää itse hankkia työpaikkansa! Mikä h**vetin järjestelmä?

        Ei tarvi elää työttömyyskorvauksilla kun opiskelee kunnolla ja hankkiutuu sitten koulutuksensa mukaiseen työhön. Mielestäni äärimmäisen helppoa! Ainoa mitä vaaditaan on, että pitää nähdä vähän vaivaa oman elämänsä eteen.

        Monelle työttömyyttään narisevalle tuntuu vaan olevan perseen nostaminen sohvaltakin jo ylitsepääsemätön voimainkoetus.

        Koulut on käyty ja kaikki tehty muutta ei se riitä.Menisin töihin vaikka 1000€ mutta eihän se tässä järjestelmässä ole mahdollista ,kun eivät saa palkata pienellä palkalla.liikaa lakeja miten töitä tehdään.Yteiskunta valvoo!!!!!!!


      • järkimies
        Hakian kirjoitti:

        Koulut on käyty ja kaikki tehty muutta ei se riitä.Menisin töihin vaikka 1000€ mutta eihän se tässä järjestelmässä ole mahdollista ,kun eivät saa palkata pienellä palkalla.liikaa lakeja miten töitä tehdään.Yteiskunta valvoo!!!!!!!

        Minkä alan ihmisiä olet? Onko englannin kieli hallussa?


      • sivullinen
        järkimies kirjoitti:

        Minkä alan ihmisiä olet? Onko englannin kieli hallussa?

        Ihan vaan uteliaisuuttani ajattelin kysyä, että minkä alan töitä englannin osaaminen nykyään takaa? Tietääkseni 99% suomalaisista osaa sujuvasti kyseistä kieltä.


      • järkimies
        sivullinen kirjoitti:

        Ihan vaan uteliaisuuttani ajattelin kysyä, että minkä alan töitä englannin osaaminen nykyään takaa? Tietääkseni 99% suomalaisista osaa sujuvasti kyseistä kieltä.

        Tarkoitan, että koulutustaan vastaavaa työtä voi saada myös ulkomailta jos englannin kieli on hanskassa.


      • sivullinen
        järkimies kirjoitti:

        Tarkoitan, että koulutustaan vastaavaa työtä voi saada myös ulkomailta jos englannin kieli on hanskassa.

        No nyt ymmärsin minäkin. Tosin tuo työnsaanti ulkomailta on sekin työttömälle uskomattoman hankalaa. Pitäisi jo olla Suomessa hyvässä asemassa, niin voisi siirtyä muualle.


      • Realisti
        järkimies kirjoitti:

        Ei yhteiskunnan pidä kenellekkään töitä järjestää! Jokaisen pitää itse hankkia työpaikkansa! Mikä h**vetin järjestelmä?

        Ei tarvi elää työttömyyskorvauksilla kun opiskelee kunnolla ja hankkiutuu sitten koulutuksensa mukaiseen työhön. Mielestäni äärimmäisen helppoa! Ainoa mitä vaaditaan on, että pitää nähdä vähän vaivaa oman elämänsä eteen.

        Monelle työttömyyttään narisevalle tuntuu vaan olevan perseen nostaminen sohvaltakin jo ylitsepääsemätön voimainkoetus.

        "Ei tarvi elää työttömyyskorvauksilla kun opiskelee kunnolla ja hankkiutuu sitten koulutuksensa mukaiseen työhön. Mielestäni äärimmäisen helppoa! Ainoa mitä vaaditaan on, että pitää nähdä vähän vaivaa oman elämänsä eteen."

        Tuttavapiirissäni on kielenkääntäjiä, ekonomeja ja vieraiden kielten maistereita. Heidän tarinoitaan kun kuuntelee, ei voi kuin ihmetellä tätä nykyaikaa. Heistä yksikään ei ole koulutustaan vastaavassa työssä. Olemme kaikki valmistuneet samoihin aikoihin, 1996. Itse sain onnenkantamoisella sekatyöpaikan. Käännän, teen oikolukuhommia, vastaan vaihdepuheluihin, hoidan postitusta ja teen esittelykeikkoja. Mutta saan siis edes tehdä jotain, mikä sivuaa koulutustani.
        Näistä aika moni on jymähtänyt opiskeluaikaisiin työpaikkoihin: kaupan kassalle, call centereihin, yksi on siivoojana, yksi laivalla tarjoilijana. Kukaan heistä ei pääse edes haastatteluun, koska ovat kuulemma aina joko ylikoulutettuja tai alikoulutettuja ja tulisivat joka tapauksessa liian kalliiksi työnantajille.
        Minulla on porukan paras palkka: huikeat 1600 euroa kuukaudessa. Suurin osa tienaa sen 1500 euroa kuukaudessa.
        Siis tämä omaa koulutusta vastaavan työn löytäminen tässä maassa akateemisilla aloilla on sula mahdottomuus.
        Itse olen hakeutumassa ammattikorkeakouluun opiskelemaan 'oikean tutkinnon', joka työllistää jollekin tietylle alalle. Ekonomi-kaveri lähti lukemaan kasvatustieteitä.
        Pari humanistisen alan kaveria on joutunut YT-neuvotteluiden seurauksena työttömiksi, eivätkä onnistu saamaan millään mitään töitä. Eivät ota edes kaupan kassalle liian korkeasti koulutettuja ihmisiä.
        Itse olen yrittänyt hakea uusia töitä. 140 hakemusta olen kirjoittanut tämän ja viime vuoden aikana, 4 paikkaa tarjottu määräaikaisella ja osa-aikaisella sopimuksella siten, että palkka olisi jäänyt 1000 euroon kuukaudessa......Mikä tätä maata vaivaa?


      • Vastarannankiiski
        järkimies kirjoitti:

        Tarkoitan, että koulutustaan vastaavaa työtä voi saada myös ulkomailta jos englannin kieli on hanskassa.

        Tämä on yksi asia, mikä minua huolestuttaa.
        Minkä ihmeen takia työttömän pitää muuttaa koko perheensä ja elämänsä ulkomaille?
        Millä sille puolisollekin löytyy töitä? Ja lapsille koulupaikat?
        Vähän sama kun seurasin naapurin elämään.
        Mies, joka asui naapurissani eli viikot Helsingissä ja lensi viikonloppuisin Kemiin perheensä luo. Eipä mennyt vuottakaan, kun ero tuli ja vaimo oli löytänyt uuden miehen....


      • näin kävi
        Realisti kirjoitti:

        "Ei tarvi elää työttömyyskorvauksilla kun opiskelee kunnolla ja hankkiutuu sitten koulutuksensa mukaiseen työhön. Mielestäni äärimmäisen helppoa! Ainoa mitä vaaditaan on, että pitää nähdä vähän vaivaa oman elämänsä eteen."

        Tuttavapiirissäni on kielenkääntäjiä, ekonomeja ja vieraiden kielten maistereita. Heidän tarinoitaan kun kuuntelee, ei voi kuin ihmetellä tätä nykyaikaa. Heistä yksikään ei ole koulutustaan vastaavassa työssä. Olemme kaikki valmistuneet samoihin aikoihin, 1996. Itse sain onnenkantamoisella sekatyöpaikan. Käännän, teen oikolukuhommia, vastaan vaihdepuheluihin, hoidan postitusta ja teen esittelykeikkoja. Mutta saan siis edes tehdä jotain, mikä sivuaa koulutustani.
        Näistä aika moni on jymähtänyt opiskeluaikaisiin työpaikkoihin: kaupan kassalle, call centereihin, yksi on siivoojana, yksi laivalla tarjoilijana. Kukaan heistä ei pääse edes haastatteluun, koska ovat kuulemma aina joko ylikoulutettuja tai alikoulutettuja ja tulisivat joka tapauksessa liian kalliiksi työnantajille.
        Minulla on porukan paras palkka: huikeat 1600 euroa kuukaudessa. Suurin osa tienaa sen 1500 euroa kuukaudessa.
        Siis tämä omaa koulutusta vastaavan työn löytäminen tässä maassa akateemisilla aloilla on sula mahdottomuus.
        Itse olen hakeutumassa ammattikorkeakouluun opiskelemaan 'oikean tutkinnon', joka työllistää jollekin tietylle alalle. Ekonomi-kaveri lähti lukemaan kasvatustieteitä.
        Pari humanistisen alan kaveria on joutunut YT-neuvotteluiden seurauksena työttömiksi, eivätkä onnistu saamaan millään mitään töitä. Eivät ota edes kaupan kassalle liian korkeasti koulutettuja ihmisiä.
        Itse olen yrittänyt hakea uusia töitä. 140 hakemusta olen kirjoittanut tämän ja viime vuoden aikana, 4 paikkaa tarjottu määräaikaisella ja osa-aikaisella sopimuksella siten, että palkka olisi jäänyt 1000 euroon kuukaudessa......Mikä tätä maata vaivaa?

        oikein hyvä kirjoitus vuosien takaa


    • plääh!

      No eihän nyt kukaan töitä työn takia tee, vaan RAHAN. Poislukien tietysti ns hätäapu vapaaehtois ihmiset joilla on kutsumus auttaa muita.

    • Ankara hemmo

      Työttömyyden perimmäinen syyhän on tietysti ammattiliitot, joustamattomat työmarkkinat ja sen myötä käsistä karanneet palkat.

      Harva tajuaa, miten paljon palkanmaksu vaikuttaa yrityksen tulokseen. Ei millään kannattavalla yrityksellä voi olla varaa maksaa työntekijöilleen 6-7 euron tuntipalkkaa enempää. Työ on hinnoiteltu yläkanttiin.

      Yrityksen johto, joka tekee tuloksen, on tietenkin paremmat palkkansa ansainnut.

      Jos työttömyys halutaan edes puolittaa, pitää ay-liike kieltää ja järjestää asiat niin, että palkat sovitaan työpaikoilla. Näin toimittiin 1800-luvun Suomessa ja 1900-luvun alun Saksassa, ja talous pyöri tuohon aikaan täydellä teholla.

      Myös Indonesian mallia voitaisiin kokeilla Suomessa. Herätkää ihmiset.

      • Päivänsäde

        Jaa, paljastitpa itsesi. Et ole koskaan ollut tekemisissä työnantajana. Et nimittäin näy tietävän mitään työn hinnasta.

        Työn hinta on pienempi meillä Suomessa kuin monessa EU maassa. Eikä työn hinta ole juuri pienempi esimerkiksi Virossakaan.

        Sen sijaan sivukulut ja verot ovat meillä sitä suuruusluokkaa, että sen jälkeen kun ne lisätään työn hintaan, menemme kirkkaasti edelle kaikista maista.

        Joten, ammattiliittomme eivät voi olla syypäitä palkkavaatimuksineen siihen, että meillä on työttömyyttä. Sitä en mene sanomaan, ovatko ammattiliitot niitä yhteistyökumppaneita, joiden työministerimme sanoi estävän työttömyyden poistamisen. Työttömyyshän voitaisiin poistaa helposti muuttamalla työttömyysturvalain yhtä pykälää.

        Tuo joustamattomuus on monipiippuinen käsite. Sanotaan niin, että työmarkkinat ovat liian paakkuuntuneita. Kaikki asia pyritään tekemään samalla tavalla ja nämä laatikkomaiset sopimukset eivät taivu kaikille aloille, joilla olisi täitä. Mutta se on pientä tuon työttömyysturvalain ongelman kanssa.

        Nykyisin yrityksen johto ei ole yhtään paremmassa asemassa omistajien silmissä kuin kuka muukaan työntekijä. Jos yrityksen tulosta saadaan 10 % paremmaksi maksamalla jollekin sen työntekijälle prosentti tuosta parannuksesta, olkoon hän sitten alimmalla tasolla oleva tai yrityksen toimitusjohtaja, niin se ylimäärä kannattaa maksaa.

        Tuosta ay-liikkeen kieltämisestä varmaan jo saitkin itsellesi selvyyden. Jos Ay-liike kiellettäisiin, niin palkkakustannukset kasvaisivat meillä reilusti, aivan kuten on käynyt muissakin maissa missä ei ole toimivaa Ay-liikettä.


      • Nippe

        Suomella menee päin persettä, johtuen ihmisistä ketkä ajattelevat kuin Sinä isisi myötä nyt vähän kavunut henkilöstöpäälliköksi, eikö se niin mennyt. Vittu sanon minä, tuskaa on enemmän kun aloitat nollasta, siis aivan nollasta ja teet sitä ns uraputkea ja lopputulos on TYÖTÖN. Sitten pitäisi vielä ilmaiseksi paiskia teille osakkeenomistajille ym töitä työllisyysharjoittelujen ym myötä. Haista paska touhua ennenkuin systeemi muuttuu ja toivon erityisesti, että nämä lukuisat työttömät laittavat hanttiin eivätkä alistu kaltaisillesi hyväksikäyttäjille. Menkää parhaimmassa tapauksessa Indo Kiinaan saahan tässä työttömänä vaihtaa Eu maata tai mennä minne haluaa kerran aikaa on...


      • Voi saatana

        Herätät ainakin ajatuksia.

        Voi helvetin helvetti en voi muuta sanoa.

        Eikö yritysjohdon palkan voi edes puolittaa niin saatais edes kohtuulliset palkat työntekijöille. Ei työtä tosiaankaan ole hinnoiteltu yläkantiin. Tai mielellään yrityksessä sama palkaa jokaiselle työtehtävästä riippumatta niin voi olla että jokainen tosissaa ajattelisi myös toisen parasta siinä sivussa. Ja saneerataan kaikki ylimääräiset johtajat pois ja yhdistellään niiden työtä. Niin ois edes kunnon työtä kaikille johtajille.

        Näitä omaan napaa tuijottavia tosiaan kultalusikka suussa istuvia ankaria hemmoja niitä näyttää vaan riittävän.

        Onkohan työpaikkasi liian varma että joudat tuollaisia ajattelemaan. Pistetään sinutkin puoleksi vuodeksi aina työttömäksi niin opit jotain elämästä.


    • Työtön

      puhdas kämppäsi. Ei se kuule noin helppoa ole.
      Ei sitä työtä noin vain saa.

      Kun työttömiä on paljon enemmän kuin niitä paikkoja ja työnantaja ottaa vain juuri kyseiseen työhän koulutetun tai mielellään näillä markkinoilla ylikoulutetun.
      YM YM YM.....

      Tule itse tänne kotiin seinää vahtaan ja miettiin mistä saisit työtä. Käy nettisivulla, laita hakemuksia, käy haastatteluissa, pätkätöissä, työllisyyskursseilla. Kyllä näitä yrityksiä työllistymiseksi löytyy. Kokeileppa vasiten miten hanakasti nykyajan työnantajat palkaavat pidempiaikaista henkilökuntaa. Varsinkaan yli nelikymppisiä keskivertokansalaisia.

      Usko huviksesi ei oo helppoo.

      Toivon sinulle pitkää työttömyyttä tulevaisuuteen niin voit yrittää ponnistaa.

      • Ankara hemmo

        ois kyllä käyttöä yli nelikymppisellekin, kunhan hän ei vaadi kohtuutonta palkkaa. Työllistämistuki sopii tässäkin vaihtoehdossa hyvin, sillä työllistämistuen avulla meidän tarvitsee maksaa työntekijästä vain kohtuulliset pari euroa tunnilta.

        Tervetuloa taloon, mutta työnvälityksen kautta.


      • Tuottaja
        Ankara hemmo kirjoitti:

        ois kyllä käyttöä yli nelikymppisellekin, kunhan hän ei vaadi kohtuutonta palkkaa. Työllistämistuki sopii tässäkin vaihtoehdossa hyvin, sillä työllistämistuen avulla meidän tarvitsee maksaa työntekijästä vain kohtuulliset pari euroa tunnilta.

        Tervetuloa taloon, mutta työnvälityksen kautta.

        Taitaa se yrityksenne olla isukkisi virhesijoitus, tuottamaton paskayritys, jos ei sillä ole varaa maksaa työntekijöille asianmukaista palkkaa, vaan firmaanne pyöritetään yhteiskunnan tuilla. Konkurssiin joutaisivat tuollaiset riistoyritykset meidän työssäkävijöitten veroeuroja kuluttamasta.

        Täytyy firmasi johdon ullakoilla olla matot kunnolla kasassa, kun se ei arvosta työntekijöitään! Työntekijäthän ovat yrityksen tärkein voimavara ja tuotantoväline... vittu mitä peeloja. Toivottavasti tulee työvoimapula niin nähdään millainen yrityksenne on sen jälkeen työntekijöiden silmissä - itkekää sitten kun kukaan ei tule teille töihin!!!


      • Ankara hemmo
        Tuottaja kirjoitti:

        Taitaa se yrityksenne olla isukkisi virhesijoitus, tuottamaton paskayritys, jos ei sillä ole varaa maksaa työntekijöille asianmukaista palkkaa, vaan firmaanne pyöritetään yhteiskunnan tuilla. Konkurssiin joutaisivat tuollaiset riistoyritykset meidän työssäkävijöitten veroeuroja kuluttamasta.

        Täytyy firmasi johdon ullakoilla olla matot kunnolla kasassa, kun se ei arvosta työntekijöitään! Työntekijäthän ovat yrityksen tärkein voimavara ja tuotantoväline... vittu mitä peeloja. Toivottavasti tulee työvoimapula niin nähdään millainen yrityksenne on sen jälkeen työntekijöiden silmissä - itkekää sitten kun kukaan ei tule teille töihin!!!

        ei ainakaan meidän alallamme. Me ja useat kattojärjestömme muut yritykset olemme saaneet valtion tajuamaan, että tulevaisuudessakin pitää löytyä päteviä osaajia yhä vaativampiin tehtäviin. Olemme saaneet tahtomme läpi: opiskelijamäärät alla on kolminkertaistettu muutaman viime vuoden kuluessa.

        Niin että eiköhän niitä työntekijöitä saa jatkossakin. Joudut odottamaan sitä itkemistä varmaan aika pitkään.


      • Päivänsäde
        Ankara hemmo kirjoitti:

        ei ainakaan meidän alallamme. Me ja useat kattojärjestömme muut yritykset olemme saaneet valtion tajuamaan, että tulevaisuudessakin pitää löytyä päteviä osaajia yhä vaativampiin tehtäviin. Olemme saaneet tahtomme läpi: opiskelijamäärät alla on kolminkertaistettu muutaman viime vuoden kuluessa.

        Niin että eiköhän niitä työntekijöitä saa jatkossakin. Joudut odottamaan sitä itkemistä varmaan aika pitkään.

        Työvoimapula tulee nopeasti, jos saamme ehdottamani työttömyysturvalain muutoksen aikaiseksi. Muutamassa vuodessa. Silloin vain ne työnantajat, jotka pystyvät maksamaan riittävän hyvää palkkaa, saavat työntekijöitä, ei muut.

        Sehän merkitsee myös sitä, että yhteiskunta ei enää avusta työnantajia työllistämään, koska meillä on sitten niin paljon työvoiman tarvetta että työttömyys poistuu kokonaan ja kaikki pääsevät töihin, joko palkkatyöhön tai itsenäiseen työhön.

        Mutta jos kaikki halukkaat eivät saa pidettyä yritystään pystyssä, heilläkään ei ole hätää. He voivat ilmoittautua työttömiksi ja pääsevät johonkin toiseen yritykseen töihin ja voivat vielä valitakin, minkä työpaikan valitsevat eli mikä antaa parhaat edut työntekijälle.

        Tuo työttömyysturvalain muutos taitaa tulla aika pian. Kaikki merkit alkavat viitata siihen, että se tuodaan eduskunnan käsittelyyn seuraavan työllisyyttä käsittelevän välikysymyksen yhteydessä.


      • Ankara hemmo
        Päivänsäde kirjoitti:

        Työvoimapula tulee nopeasti, jos saamme ehdottamani työttömyysturvalain muutoksen aikaiseksi. Muutamassa vuodessa. Silloin vain ne työnantajat, jotka pystyvät maksamaan riittävän hyvää palkkaa, saavat työntekijöitä, ei muut.

        Sehän merkitsee myös sitä, että yhteiskunta ei enää avusta työnantajia työllistämään, koska meillä on sitten niin paljon työvoiman tarvetta että työttömyys poistuu kokonaan ja kaikki pääsevät töihin, joko palkkatyöhön tai itsenäiseen työhön.

        Mutta jos kaikki halukkaat eivät saa pidettyä yritystään pystyssä, heilläkään ei ole hätää. He voivat ilmoittautua työttömiksi ja pääsevät johonkin toiseen yritykseen töihin ja voivat vielä valitakin, minkä työpaikan valitsevat eli mikä antaa parhaat edut työntekijälle.

        Tuo työttömyysturvalain muutos taitaa tulla aika pian. Kaikki merkit alkavat viitata siihen, että se tuodaan eduskunnan käsittelyyn seuraavan työllisyyttä käsittelevän välikysymyksen yhteydessä.

        Minäkin olen aivan sataprosenttisen varma, että sinun ehdottomasi työttömyysturvalain muutos tuodaan eduskuntakäsittelyyn ;).


      • Päivänsäde
        Ankara hemmo kirjoitti:

        Minäkin olen aivan sataprosenttisen varma, että sinun ehdottomasi työttömyysturvalain muutos tuodaan eduskuntakäsittelyyn ;).

        Niin, meillehän se on helppoa kun voimme sen yhteistuumin tuoda sen ministeriön kautta eduskunnan käsitteltäväksi. Oletko muuten varma, että kansalaiset ovat jo niin valveutuneita, etteivät he ala vastustamaan muutosta? Vai pitäisikö meidän vielä keskustella näistä asioista joillakin keskusteluareenoilla?


      • Ankara hemmo
        Päivänsäde kirjoitti:

        Niin, meillehän se on helppoa kun voimme sen yhteistuumin tuoda sen ministeriön kautta eduskunnan käsitteltäväksi. Oletko muuten varma, että kansalaiset ovat jo niin valveutuneita, etteivät he ala vastustamaan muutosta? Vai pitäisikö meidän vielä keskustella näistä asioista joillakin keskusteluareenoilla?

        Olen siitäkin 100 %:n varma, että ministerimme lukevat tätä palstaa aina kun muilta kiireiltään ehtivät, ja sitten tekevät päätöksensä täällä esitettyjen mallien mukaan.


      • Päivänsäde
        Ankara hemmo kirjoitti:

        Olen siitäkin 100 %:n varma, että ministerimme lukevat tätä palstaa aina kun muilta kiireiltään ehtivät, ja sitten tekevät päätöksensä täällä esitettyjen mallien mukaan.

        Ai tarkoitat sitä heittoa jonka Kale silloin kertoi. No, hän oli sattumoisin eksynyt tänne, yleensähän avustajat hoitavat nämä asiat.

        Tämä keskustelu on varmaan nyt kaikkien mieleen. Emme sano mitään vaikka kirjoitamme monta sanaa. Hyvä me.


    • Tiina-Maria

      Sinulla ei taida todellakaan olla elämää, jos olet koko elämäsi ollut isäsi firmassa.

      Jos kaiken saa todella helposti, eikä koskaan joudu tekemään mitään sen eteen, että todella tekisi jotain asioiden eteen, niin johan ottaa oharaleipä vielä sullekin.

      Työttömiä mollaamalla et muuta kerro itsestäsi kuin että olet olet todella pilalle hemmoteltu idiootti.

      Kaikkien työttömien puolesta ja myös puhtaiden elämänarvojen puolesta huumorintajuisesti
      Tiina

      • Ankara hemmo

        En voi sanoa olevani töissä isäni firmassa, sillä olen nykyään osakkaana eli omistan osan yrityksestä. Firma on siis meidän omistajien yhteinen, tosin olen tehnyt sen verran ahkerasti töitä, että omistan lähes 40% osakkeista.

        Minä en ole saanut mitään helposti. Vain kovalla työllä olen onnistunut pääsemään eteenpäin. Moni laiskuri on saanut väistyä tieltäni, kun olen ylentynyt ja noussut hierarkiassa pikku hiljaa ylös.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Uskon, että tulemme käyttämään tukityöllistettyjen lisäksi myös ammattikoululaisia ja muita opiskelijoita, jotta he näkisivät, kuka sen opiskelun heille oikein maksaa.


      • työtön
        Ankara hemmo kirjoitti:

        En voi sanoa olevani töissä isäni firmassa, sillä olen nykyään osakkaana eli omistan osan yrityksestä. Firma on siis meidän omistajien yhteinen, tosin olen tehnyt sen verran ahkerasti töitä, että omistan lähes 40% osakkeista.

        Minä en ole saanut mitään helposti. Vain kovalla työllä olen onnistunut pääsemään eteenpäin. Moni laiskuri on saanut väistyä tieltäni, kun olen ylentynyt ja noussut hierarkiassa pikku hiljaa ylös.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Uskon, että tulemme käyttämään tukityöllistettyjen lisäksi myös ammattikoululaisia ja muita opiskelijoita, jotta he näkisivät, kuka sen opiskelun heille oikein maksaa.

        Hakeudu hoitoon. Turhan paskanjauhajia tähän maahan ja tälle palstalle ei enää tarvita-Kiitos!


      • kjkjiu
        Ankara hemmo kirjoitti:

        En voi sanoa olevani töissä isäni firmassa, sillä olen nykyään osakkaana eli omistan osan yrityksestä. Firma on siis meidän omistajien yhteinen, tosin olen tehnyt sen verran ahkerasti töitä, että omistan lähes 40% osakkeista.

        Minä en ole saanut mitään helposti. Vain kovalla työllä olen onnistunut pääsemään eteenpäin. Moni laiskuri on saanut väistyä tieltäni, kun olen ylentynyt ja noussut hierarkiassa pikku hiljaa ylös.

        Työnteon tulee kannattaa aina. Uskon, että tulemme käyttämään tukityöllistettyjen lisäksi myös ammattikoululaisia ja muita opiskelijoita, jotta he näkisivät, kuka sen opiskelun heille oikein maksaa.

        Tää Hemmo Paskiainen on täällä ihan selkeesti vaan provoilemassa. Ei tommonen tyyppi voi oikeesti olla missään johtavassa asemassa, edes isukin firmassa


    • Ankara hemmo

      Olin juuri yökerhossa kestitsemässä asiakkaitamme, kun törmäsin tuttavaani (ei ystävä), jonka tiedän olevan työttömänä. Siellä hän j-lauta, kaupungin kalleimmassa yökerhossa, veteli viinaa naamaan ja näytti viihtyvän hyvin.

      Ja kenen rahoilla, kysyn vaan. Hän joi sinun, minun ja mummomme rahoilla, eikä kaihtanut peitellä omahyväistä mielialaansa. Miten hän kehtasi?

      Laitoin kyypparille korttiin sen verran piikkiä, että asiakkaamme saavat mitä haluavat. Itse olin niin v****uuntunut loisen hummailusta, että päätin lähteä kotiin purkamaan kiukkuani. Jos on työtön, miten on varaa keikaroida hienostoklubilla, samalla kun yrittäjä joutuu tuskailemaan kirjanpitonsa kanssa? Kyllä sieppaa!

      • Päivänsäde

        Tuo on totta. Nyt on sinunkin hyvä aika tehdä jotain asialle. Mehän kumpikin tiedämme kuinka saadaan nämä loiset pois kortistosta. Se selvisi eilen sinullekin.

        Eli, kun saamme muutoksen ehdotukseni mukaisesti työttömyysturvalakiin, niin on jokseenkin mahdotonta olla työtön, koska sinä ja minä ja moni muu tarjotaa töitä kaikille.

        Meille varmaan tulee aikamoinen kilpailu siitä, kumpi työntekijöitä saa. Sanon tämän jo näin etukäteen, ettet pety jos et saakaan yhtään työntekijää kun tulee kilpailu siitä kuka maksaa parhaimmat palkat ja antaa parhaimmat edut. Moni jää siinä toiseksi. Palkat tulevat nousemaan ja pienellä palkalla saa vain heikoimmat työntekijät. Ammattimies tuntee arvonsa ja osaa vaatia hyvän palkan.

        Kehotankin sinua valmistautumaan tähän henkisesti. Reaalisestihan sinä voit alkaa korottamaan palkkoja siinä vaiheessa kun työttömyys alkaa vähentyä, yhteiskunnan verotulot kasvaa ja verotusta sen vuoksi pienennetään.


      • työtön
        Päivänsäde kirjoitti:

        Tuo on totta. Nyt on sinunkin hyvä aika tehdä jotain asialle. Mehän kumpikin tiedämme kuinka saadaan nämä loiset pois kortistosta. Se selvisi eilen sinullekin.

        Eli, kun saamme muutoksen ehdotukseni mukaisesti työttömyysturvalakiin, niin on jokseenkin mahdotonta olla työtön, koska sinä ja minä ja moni muu tarjotaa töitä kaikille.

        Meille varmaan tulee aikamoinen kilpailu siitä, kumpi työntekijöitä saa. Sanon tämän jo näin etukäteen, ettet pety jos et saakaan yhtään työntekijää kun tulee kilpailu siitä kuka maksaa parhaimmat palkat ja antaa parhaimmat edut. Moni jää siinä toiseksi. Palkat tulevat nousemaan ja pienellä palkalla saa vain heikoimmat työntekijät. Ammattimies tuntee arvonsa ja osaa vaatia hyvän palkan.

        Kehotankin sinua valmistautumaan tähän henkisesti. Reaalisestihan sinä voit alkaa korottamaan palkkoja siinä vaiheessa kun työttömyys alkaa vähentyä, yhteiskunnan verotulot kasvaa ja verotusta sen vuoksi pienennetään.

        Joku jossain ehdotti nimimerkki Päivänsädettä eduskuntaan. No johan siellä yksi Säde säteilee, miksi tarvitsisi "säteilijöitä" sinne lisää? Totta puhuen lieneekö Päiväsäde lainkaan työelämässä. Tuskin työssä kävijä jaksaisi ja ehtisi olla jatkuvasti jauhamassa samaa asiaa näillä palstoilla. Toista se on meidän työttömien laita. On vain parannettava tätä kurjaa maailmaa, mutta ei niillä toimenpiteillä mitä Päiväsäde esittää.


      • heheh
        työtön kirjoitti:

        Joku jossain ehdotti nimimerkki Päivänsädettä eduskuntaan. No johan siellä yksi Säde säteilee, miksi tarvitsisi "säteilijöitä" sinne lisää? Totta puhuen lieneekö Päiväsäde lainkaan työelämässä. Tuskin työssä kävijä jaksaisi ja ehtisi olla jatkuvasti jauhamassa samaa asiaa näillä palstoilla. Toista se on meidän työttömien laita. On vain parannettava tätä kurjaa maailmaa, mutta ei niillä toimenpiteillä mitä Päiväsäde esittää.

        Työelämä heheh mikä sana, aatelkaa ny, siis TYÖELÄMÄ heheh(nauraa kippurassa) hehehe


      • Päivänsäde
        työtön kirjoitti:

        Joku jossain ehdotti nimimerkki Päivänsädettä eduskuntaan. No johan siellä yksi Säde säteilee, miksi tarvitsisi "säteilijöitä" sinne lisää? Totta puhuen lieneekö Päiväsäde lainkaan työelämässä. Tuskin työssä kävijä jaksaisi ja ehtisi olla jatkuvasti jauhamassa samaa asiaa näillä palstoilla. Toista se on meidän työttömien laita. On vain parannettava tätä kurjaa maailmaa, mutta ei niillä toimenpiteillä mitä Päiväsäde esittää.

        Päivänsäde ei lähde eduskuntaan, ei ei ei. Olet aivan oikeassa, ei eduskunta Päivänsädettä tarvitse. Yhdellä siellä ei ole mitään tekemistä ja kaikki ryhmätkin painavat just sitä nappia mitä ylhäältä käsketään. Jos näin ei tapahdu, niin on pian entinen edustaja.

        Päivänsäde on työtön, palkkatyöläinen ja yrittäjä. Työttömän tulot käyvät liian pieniksi, täytyy Päivänsäteen säteillä muuallakin, yrittää ja tehdä joskus tuntitaksallakin jotakin. Koska se ei ole mahdollista laillisesti Suomessa, niin syntyy ongelma.

        Sen vuoksi Päivänsäde on käyttänyt energiaansa muuttaakseen työttömyysturvalakimme sellaiseksi, että kaiken työn tekeminen olisi sallittua kaikissa muodoissa, myös ilman että joku antaa sitä työtä. Olet varmaan huomannut, että jos sitä työtä yrittää saada vain muilta, niin töitä ei aina saakaan. Siitä osoituksena puolimiljoonaa työtöntä maassamme.

        Suhteilla niitä töitä saa, mutta silloin puhutaan tuottamattomasta työstä, jonka ahkerat kunnon työläiset kustantavat. Näitä tuottamattomassa työssä olevia meillä on toiset puolimiljoonaa. Yhteensä siis miljoonaa työkykyistä suomalaista elätetään toisten rahoilla.

        Ajatellaan vaikka että haluaisin mennä katsomaan tätiäni naapurikaupunkiin, jonne ei mene minkään valtakunnan linja-autoa. Koska meillä ei ole lakia, joka estää omistamasta omaa autoa tai polkupyörää, mopedia, skootteria tai kaivinkonetta, voin siis helposti mennä tätini luo.

        Mutta jos meillä olisi laki, joka estää omistamasta näitä kyseisiä kulkuvälineitä, minun olisi työttömänä aika vaikea käydä tätini luona. Taksiin ei olisi varaa. Ainut mahdollisuus olisi liftaaminen, jonkun olisi annettava minulle kyyti. Mutta voisi olla, että vaikka soittaisin tädilleni tulevani huomenna, en saisi kyytiä ja tapaaminen jäisi tekemättä.

        Mutta kun saan omistaa polkypyörän, helposti minä pyöräilen parikymmentä kilometriä. Jos minä saisin tehdä itsenäistä työtä, helposti minä hankkisin itselleni tuloja. Niinhän minä nyt teenkin, mutta kun en voi maksaa niistä veroja.

        Koska haluaisin olla rehellinen ja saada isona myös eläkkeen, haluaisin sellaisen lain, että kaikki saavat tehdä työtä ja maksaa veroja ja kartuttaa eläkettään.

        Työni ja yrittämiseni ei ole säännöllistä, teen sitä silloin kun on kysyntää ja toisinaan taas en. Ja muutenkin täytyy rajoittaa, muuten ympäristö alkaa ihmettelemään kuka se tuo hienolla mersulla ajeleva työtön oikein on ja mistä se saa rahaa.

        Kyllä minä verojakin maksan, ei se siitä ole kiinni. Joka kerran kun tankkaan, maksan veroja ja vielä lisääkin. Kun ostan kaupasta ruokaa, maksan siinä taas vähän veroja. Katuveroja maksan, samoin monia muita veroja. Tätä tuloveroa en voi maksaa, ja se minua kiusaa.

        Eihän se mitään, jos toiset haluvat maksaa minunkin osuuteni, mutta kyllä minä mielellään maksaisin ne itsekin kun se vain olisi sallittua, eikä siitä vietäisi minun työttömyysturvaani.

        Kun teillä työttömillä on aikaa, niin käyttäkää se parannusenergia siihen, että saatte aikaan lakimuutoksen, jonka avulla minäkin voi maksaa veroja niinkuin kunnon kansalaisen tulee maksaa tuloistaan.

        Oli muuten jännä peli.


      • Päivänsäde
        heheh kirjoitti:

        Työelämä heheh mikä sana, aatelkaa ny, siis TYÖELÄMÄ heheh(nauraa kippurassa) hehehe

        Olenkohan ymmärtänyt väärin tämän palstan ja työttömät. Vaikuttaa aivan siltä, että työelämä on kovin kaukana näistä kirjoittajista. Vai onko vain niin, että työttömyys sekoittaa ihmiset ja tuloksena on sitten tällaisia eläjiä kuin "heheh", jolle työelämä on aivan nagaatioksi muuttunut.

        No, kuten olen sanonut, työttömyysturvalain muuttaminen ehdotukseni mukaisesti parantaisi tämänkin tapauksen. Kun töitä olisi hehehellikin saatavilla, niin pian alkaisivat taas sanat pysyä hanskassa ja tulot suurempina kuin menot.


      • Työläinen
        heheh kirjoitti:

        Työelämä heheh mikä sana, aatelkaa ny, siis TYÖELÄMÄ heheh(nauraa kippurassa) hehehe

        Ise oon työläinen ja paiskin hommia itteni ja yhteiskunnan hyväksi.Elämä on nykyään sellaista että on työläisiä ,johtajia ja sit on se pienempi porukka


      • sokos
        heheh kirjoitti:

        Työelämä heheh mikä sana, aatelkaa ny, siis TYÖELÄMÄ heheh(nauraa kippurassa) hehehe

        oikeassa olet


      • Miten kehtaattekin!

        on kyllä varaa viedä asiakkaanne kaupungin kalleimpaan yökerhoon ryyppäämään, mutta ei maksaa työntekijöillenne kunnon palkkaa..?

        Eipä enää tarvitse ihmetellä, miksi meitä verotetaan niin raskaasti. Koko työllistämistukijärjestelmä tulisi purkaa, koska se vain vääristää kilpailua työmarkkinoilla ja mahdollistaa kaikenlaisen kieron pelin. Yritystä, joka ei kykene toimimaan ilman yhteiskunnan tukia ja joka vielä käyttää systeemiä häikäilemättä väärin, ei ole kannattavaa pitää tekohengityksellä pystyssä. Annetaan mennä nurin vaan.


    • Silakka

      Turhaan mietitte tollaisia asioita kun ei niistä ole mitään hyötyä sulle eikä kenellekkään.Mutta jos olet pääministeri anna tulla vain

      • Muikku

        Suomess ei mikään kannata ,vaikka työ tehtäisiin ilmaiseksi. Sen on arkielämä osoittanut.Taas kuulin uutisen,että Lapista irtisanotaan 100 työntekijää.
        Tällä menolla Suomi on pian konkurssissa. No sittenpä ehkä saadaan lisää EU-tukia( lue omia rahoja anotaan) Onneksi saadaan sieltä ruoka-apua kuten nälkämaahan konsanaan.
        Herrat vain nauraa partaansa ja korottavat omia palkkojaan. HEHHEHHEH !


      • Päivänsäde
        Muikku kirjoitti:

        Suomess ei mikään kannata ,vaikka työ tehtäisiin ilmaiseksi. Sen on arkielämä osoittanut.Taas kuulin uutisen,että Lapista irtisanotaan 100 työntekijää.
        Tällä menolla Suomi on pian konkurssissa. No sittenpä ehkä saadaan lisää EU-tukia( lue omia rahoja anotaan) Onneksi saadaan sieltä ruoka-apua kuten nälkämaahan konsanaan.
        Herrat vain nauraa partaansa ja korottavat omia palkkojaan. HEHHEHHEH !

        Tuotteen hinnasta työn osuus on 5-10 %. Tuotteen hinnasta verojen osuus on 35-75 %. Vaikka työ tehdään ilmaiseksi, tuotteen osuus Suomessa valmistettuna laskee vain 5-10%. Kuten huomaatte, työn osuus tuotteen hinnassa on mitätön eikä sillä ole vaikutusta tuotteen myyntiin esimerkiksi ulkomaille.

        Kerätyistä veroista kolmannes menee työttömyyteen ja toinen kolmannes jää saamatta, kun kolmesta miljoonasta työkykyisestä vain kahden miljoonan sallitaan tehdä tuottavia töitä.

        Tiedän että näiden tosiasioiden kertominen saa monet taas haukkumaan minua ja he käskevät mennä kuka minnekin. Mutta se ei ole minun syy että näin on. En voi sille yhtään mitään kuin esimerkiksi sillekään, että Ruotsissa on enemmän asukkaita kuin Suomessa.

        Nyt varmaan uusi lukija ihmettelee, miksi meillä on työttömyyttä, johon suuri osa veroista menee. Työttömyyttä meillä on sen vuoksi, että meillä on laki, joka maksaa yhteiskunnan keräämistä veroista 20 € päivässä niille, jotka suostuvat olemaan tekemättä mitään.

        Jos joku yrittää työllistää itsensä tai toisia, menettävät oikeuden saada tämä 20 € päivässä loppuelämäkseen, riippumatta siitä, onnistuivatko he työllistämään vai eivät. Kenenkään ei siis kannata yrittää työllistää itseään, kuten meillä puoli miljoonaa työtöntäkin on huomannut.

        Tämän menetelmän kannatus on kova, sen olen täällä(kin) palstalla huomannut. Useimmat ovat erittäin ärtyneitä siitä, että joku mainitseekaan sen, että työpaikkoja kyllä löytyisi kaikille jos tuon 20 € saisi kaikki ne, joiden tulot päivässä jäävät alle 25 euron. Tuntuu että suomalaiset eivät missään tapauksessa hyväksy sitä, että työpaikkoja syntyisi lisää ja työttömät joutuisivat töihin.

        Eilen yksikin oikein rukoilemalla pyysi, etten menisi tekemään mitään esitystä eduskuntaan, jolla poistuisi tämä hyvä mahdollisuus saaada 10 kk töitä ja sen jälkeen 24 kk ansiosidonnaista. Tuntuu tosiaan ihmeelliseltä, että työttömyyttä kannattavia on niin paljon ja niitä, joille sopisi työttömyyden poistaminen, on niin vähän.

        Muistutan vielä siitä, että nykyistä systeemiä muilta osin ehdotukseni ei ole muuttamassa, ansiosidonnainen säilyy, samoin 20 € päiväraha kaikille työttömille. Ainoastaan itsenäisen työn tekeminen muuttuisi eli kuka tahansa, niin työtön kuin työssä oleva, saisi tehdä itsenäisesti työtä menettämättä oikeutta saada työttönämä (ja etenkin tulottomana) nykyisenlaista työttömyystukea.

        Koska näytät olevan uusi täällä, huomautan, että tuota esitystä ei tunnu kukaan hyväksyvän. Sitä vastustetaan täällä, sitä vastustavat valtaa pitävät (se pimeä voima jota kukaan ei tiedä missä se sijaitsee). Ainoat jotka sitä kannattavat, tuntuvat olevan kansanedustajat ja työministeri. No, lisäksi on ollut muutamia lukijoita eri palstoilla jotka ovat kannattaneet, jotkut vasta kovan taivuttelun jälkeen.


      • Muikku
        Päivänsäde kirjoitti:

        Tuotteen hinnasta työn osuus on 5-10 %. Tuotteen hinnasta verojen osuus on 35-75 %. Vaikka työ tehdään ilmaiseksi, tuotteen osuus Suomessa valmistettuna laskee vain 5-10%. Kuten huomaatte, työn osuus tuotteen hinnassa on mitätön eikä sillä ole vaikutusta tuotteen myyntiin esimerkiksi ulkomaille.

        Kerätyistä veroista kolmannes menee työttömyyteen ja toinen kolmannes jää saamatta, kun kolmesta miljoonasta työkykyisestä vain kahden miljoonan sallitaan tehdä tuottavia töitä.

        Tiedän että näiden tosiasioiden kertominen saa monet taas haukkumaan minua ja he käskevät mennä kuka minnekin. Mutta se ei ole minun syy että näin on. En voi sille yhtään mitään kuin esimerkiksi sillekään, että Ruotsissa on enemmän asukkaita kuin Suomessa.

        Nyt varmaan uusi lukija ihmettelee, miksi meillä on työttömyyttä, johon suuri osa veroista menee. Työttömyyttä meillä on sen vuoksi, että meillä on laki, joka maksaa yhteiskunnan keräämistä veroista 20 € päivässä niille, jotka suostuvat olemaan tekemättä mitään.

        Jos joku yrittää työllistää itsensä tai toisia, menettävät oikeuden saada tämä 20 € päivässä loppuelämäkseen, riippumatta siitä, onnistuivatko he työllistämään vai eivät. Kenenkään ei siis kannata yrittää työllistää itseään, kuten meillä puoli miljoonaa työtöntäkin on huomannut.

        Tämän menetelmän kannatus on kova, sen olen täällä(kin) palstalla huomannut. Useimmat ovat erittäin ärtyneitä siitä, että joku mainitseekaan sen, että työpaikkoja kyllä löytyisi kaikille jos tuon 20 € saisi kaikki ne, joiden tulot päivässä jäävät alle 25 euron. Tuntuu että suomalaiset eivät missään tapauksessa hyväksy sitä, että työpaikkoja syntyisi lisää ja työttömät joutuisivat töihin.

        Eilen yksikin oikein rukoilemalla pyysi, etten menisi tekemään mitään esitystä eduskuntaan, jolla poistuisi tämä hyvä mahdollisuus saaada 10 kk töitä ja sen jälkeen 24 kk ansiosidonnaista. Tuntuu tosiaan ihmeelliseltä, että työttömyyttä kannattavia on niin paljon ja niitä, joille sopisi työttömyyden poistaminen, on niin vähän.

        Muistutan vielä siitä, että nykyistä systeemiä muilta osin ehdotukseni ei ole muuttamassa, ansiosidonnainen säilyy, samoin 20 € päiväraha kaikille työttömille. Ainoastaan itsenäisen työn tekeminen muuttuisi eli kuka tahansa, niin työtön kuin työssä oleva, saisi tehdä itsenäisesti työtä menettämättä oikeutta saada työttönämä (ja etenkin tulottomana) nykyisenlaista työttömyystukea.

        Koska näytät olevan uusi täällä, huomautan, että tuota esitystä ei tunnu kukaan hyväksyvän. Sitä vastustetaan täällä, sitä vastustavat valtaa pitävät (se pimeä voima jota kukaan ei tiedä missä se sijaitsee). Ainoat jotka sitä kannattavat, tuntuvat olevan kansanedustajat ja työministeri. No, lisäksi on ollut muutamia lukijoita eri palstoilla jotka ovat kannattaneet, jotkut vasta kovan taivuttelun jälkeen.

        Kyl toi 62%:n verotus on avaruudesta otettu. No tietysti jos siihen lisätään ruuan arvonlisävero ja kaiken maailman auto-kiinteistö-ja muut piiloverot ,niin eihän silloin käteen jääkään mitään. Niillä tietysti jää joilla on noin 5-10 tuhannen euron kuukausitulot. Itselläni tulot ovat vain 700€/kk. Eipä näillä tuloilla uusia autoja osteta, ei ole rahaa silmlaishin, ei suuriin lääke ja - terveydenhoitokuluihin, ei lehtitilauksiin, ei teatteriin, ei konsertteihin yms. Olen täysin yleisestä sivistyksestä ulkona. Kuvitellaan että ihminen ei tarvitse kuin ruokaa. Kyllä täällä kylmässä Pohjolassa on paljon muitakin kuluja kuin ruoka. Verotus lienee kohdallaan, jotta hyvinvointi ja terveyspalvelut voidaan säilyttää. En halua Suomi nimistä Amerikkaa. Siellä se vasta elämä kurjaa on kurjalistolla. Kyllä meidän ihmisinä pitää pitää huolta toisistamme.


      • Päivänsäde
        Muikku kirjoitti:

        Kyl toi 62%:n verotus on avaruudesta otettu. No tietysti jos siihen lisätään ruuan arvonlisävero ja kaiken maailman auto-kiinteistö-ja muut piiloverot ,niin eihän silloin käteen jääkään mitään. Niillä tietysti jää joilla on noin 5-10 tuhannen euron kuukausitulot. Itselläni tulot ovat vain 700€/kk. Eipä näillä tuloilla uusia autoja osteta, ei ole rahaa silmlaishin, ei suuriin lääke ja - terveydenhoitokuluihin, ei lehtitilauksiin, ei teatteriin, ei konsertteihin yms. Olen täysin yleisestä sivistyksestä ulkona. Kuvitellaan että ihminen ei tarvitse kuin ruokaa. Kyllä täällä kylmässä Pohjolassa on paljon muitakin kuluja kuin ruoka. Verotus lienee kohdallaan, jotta hyvinvointi ja terveyspalvelut voidaan säilyttää. En halua Suomi nimistä Amerikkaa. Siellä se vasta elämä kurjaa on kurjalistolla. Kyllä meidän ihmisinä pitää pitää huolta toisistamme.

        Luehan tarkemmin mitä kirjoitin. Sanoin, että jos kaikki saavat tehdä tuottavaa työtä, niin meillä tarvittavat verot putoavat kolmanneksella nykyisestä. Meillä on kolme miljoonaa työkykyistä. Nykyisin heistä kaksi miljoonaa tekee tuottavaa työtä ja miljonaa ei tee.

        Eli tätä miljoonaa työkykyistä elättää nämä kaksi miljoonaa tuottavaa työtä tekevää. Näiden lisäksi he elättävät sitä kahta miljoonaa, jotka eivät ole työkykyisiä eli sairaita, lapsia (ja heidän hoitajia) ja vanhuksia.

        Kuten itsekin laskit, 62 % osuus suomalaisen tuotteen hinnassa keskimäärin ei ole avaruudesta otettu, vaan se on ihan totta nykypäivän Suomessa. Ulkomaisissa tuotteissa tilanne on tietenkin siedettävämpi, mutta jos ostamme ulkomaisia tuotteita, rahamme menevät sitten niiden ulkomaisen työntekijöille ja meillä on työttömyys.

        Kuten jo tuossa huomasitkin, en puhunut henkilöverotuksesta, vaan tuotteen hinnassa olevista osuuksista. Se tuotteen hinta on se määräävä tekijä kun ostaja tekee sen ostopäätöksen. Oli se ostaja sitten ulkomaalainen tai kotimainen.

        Sanot että verotus on kohdallaan. Minun mielestäni verotus on kaikkea muuta kuin kohdallaan. Se on kaksinkertainen siihen verrattuna, mitä me tarvitsisimme siihen, että hyvinvointi ja terveyspalvelut voidaan tuottaa parempana kuin nykyisin. Siis ei säilyttää vaan tuottaa parempina. Nythän monta tuhatta ihmistä tänäkin vuonna kuolee leikkausjonoihin ja hoitoon, jota eivät saa.

        Koska veroista kolmannes menee työttömyyteen, helpoin tapa vähentää veroja olisi päästää kaikki ihmiset töihin. Huomaa että yhteiskunnan ei tarvitse antaa töitä, ainoastaan lupa että töitä saa tehdä. Itsensä tai toisten työllistämisestä ei siis enää rangaistaisi kuten nykyisin tehdään.

        Siis poliittinen päätös, jolla muutetaan työttömyysturvalaki sellaiseksi, että kaikki työkykyiset, joiden tulot ovat alle 750 €/kk, saavat työttömyystukea. Näin menetellen, kun kansalaiset saavat tehdä itsenäisesti töitä, työpaikkoja alkaa syntymään ja työttömyys poistuu muutamassa vuodessa.

        Kun näin on tapahtunut, emme tarvitse enää verovaroja työttömyyteen koska työttömiä ei ole, he ovat kaikki saaneet työpaikan, jossa palkka on vähintään 2 000 €/kk. Ja koska tällöin myös veronmaksajien määrä kasvaa, yhä enemmän verotuloa kertyy yhteiskunnalle.

        Eli vaikka jokainen maksaa vain puolet nykyisestä veroja, siitä riittää kaikille vanhuksille ja lapsille ja muille heikko-osaisille riittävästi tukea. Työttömäthän eivät tarvitse mitään koska heillä kaikilla on töitä, eivätkä he ole enää työttömiä.

        Minä ihmettelen sitä, että jokaiselle, jolle selitän tämän saman asian, he saavat mielikuvan että oltaisiin viemässä jotakin tukea pois tai oltaisiin siirtymässä esittämälläni tavalla Amerikkalaiseen malliin. Sitä en tosiaankaan ole esittämässä.

        Yleensä minun täytyy kirjoittaa tämä sama asia, minkä olen nyt kaksi kertaa sinulle toistanut, monia kertoja, ennenkuin se periaate selviää. Voisittekko ihmiset alkaa ajattelemaan itse, eikä vain olettaa että kaikki ovat teiltä riistämässä.

        Päivänsäde ei ole riistämässä keneltäkään. Päivänsäteen ehdotuksella kaikki voivat tehdä työtä. Päivänsäteen ehdotuksella voi olla myös tekemättä töitä, mutta silloin ei saa mitään tukea. Ketään ei siis jätetä ilman tukea, jos hän ei ole työkykyinen. Eikä ketään työkykyistä jätetä ilman tukea, jos hänelle ei löydy töitä.

        Mutta töitä ja työpaikkoja tulee löytymään niin paljon, että niitä riittää jokaiselle ja työttömyysaste painuu alle kahden prosentin, jota sanotaan täystyöllisyydeksi.


      • Niilo
        Päivänsäde kirjoitti:

        Luehan tarkemmin mitä kirjoitin. Sanoin, että jos kaikki saavat tehdä tuottavaa työtä, niin meillä tarvittavat verot putoavat kolmanneksella nykyisestä. Meillä on kolme miljoonaa työkykyistä. Nykyisin heistä kaksi miljoonaa tekee tuottavaa työtä ja miljonaa ei tee.

        Eli tätä miljoonaa työkykyistä elättää nämä kaksi miljoonaa tuottavaa työtä tekevää. Näiden lisäksi he elättävät sitä kahta miljoonaa, jotka eivät ole työkykyisiä eli sairaita, lapsia (ja heidän hoitajia) ja vanhuksia.

        Kuten itsekin laskit, 62 % osuus suomalaisen tuotteen hinnassa keskimäärin ei ole avaruudesta otettu, vaan se on ihan totta nykypäivän Suomessa. Ulkomaisissa tuotteissa tilanne on tietenkin siedettävämpi, mutta jos ostamme ulkomaisia tuotteita, rahamme menevät sitten niiden ulkomaisen työntekijöille ja meillä on työttömyys.

        Kuten jo tuossa huomasitkin, en puhunut henkilöverotuksesta, vaan tuotteen hinnassa olevista osuuksista. Se tuotteen hinta on se määräävä tekijä kun ostaja tekee sen ostopäätöksen. Oli se ostaja sitten ulkomaalainen tai kotimainen.

        Sanot että verotus on kohdallaan. Minun mielestäni verotus on kaikkea muuta kuin kohdallaan. Se on kaksinkertainen siihen verrattuna, mitä me tarvitsisimme siihen, että hyvinvointi ja terveyspalvelut voidaan tuottaa parempana kuin nykyisin. Siis ei säilyttää vaan tuottaa parempina. Nythän monta tuhatta ihmistä tänäkin vuonna kuolee leikkausjonoihin ja hoitoon, jota eivät saa.

        Koska veroista kolmannes menee työttömyyteen, helpoin tapa vähentää veroja olisi päästää kaikki ihmiset töihin. Huomaa että yhteiskunnan ei tarvitse antaa töitä, ainoastaan lupa että töitä saa tehdä. Itsensä tai toisten työllistämisestä ei siis enää rangaistaisi kuten nykyisin tehdään.

        Siis poliittinen päätös, jolla muutetaan työttömyysturvalaki sellaiseksi, että kaikki työkykyiset, joiden tulot ovat alle 750 €/kk, saavat työttömyystukea. Näin menetellen, kun kansalaiset saavat tehdä itsenäisesti töitä, työpaikkoja alkaa syntymään ja työttömyys poistuu muutamassa vuodessa.

        Kun näin on tapahtunut, emme tarvitse enää verovaroja työttömyyteen koska työttömiä ei ole, he ovat kaikki saaneet työpaikan, jossa palkka on vähintään 2 000 €/kk. Ja koska tällöin myös veronmaksajien määrä kasvaa, yhä enemmän verotuloa kertyy yhteiskunnalle.

        Eli vaikka jokainen maksaa vain puolet nykyisestä veroja, siitä riittää kaikille vanhuksille ja lapsille ja muille heikko-osaisille riittävästi tukea. Työttömäthän eivät tarvitse mitään koska heillä kaikilla on töitä, eivätkä he ole enää työttömiä.

        Minä ihmettelen sitä, että jokaiselle, jolle selitän tämän saman asian, he saavat mielikuvan että oltaisiin viemässä jotakin tukea pois tai oltaisiin siirtymässä esittämälläni tavalla Amerikkalaiseen malliin. Sitä en tosiaankaan ole esittämässä.

        Yleensä minun täytyy kirjoittaa tämä sama asia, minkä olen nyt kaksi kertaa sinulle toistanut, monia kertoja, ennenkuin se periaate selviää. Voisittekko ihmiset alkaa ajattelemaan itse, eikä vain olettaa että kaikki ovat teiltä riistämässä.

        Päivänsäde ei ole riistämässä keneltäkään. Päivänsäteen ehdotuksella kaikki voivat tehdä työtä. Päivänsäteen ehdotuksella voi olla myös tekemättä töitä, mutta silloin ei saa mitään tukea. Ketään ei siis jätetä ilman tukea, jos hän ei ole työkykyinen. Eikä ketään työkykyistä jätetä ilman tukea, jos hänelle ei löydy töitä.

        Mutta töitä ja työpaikkoja tulee löytymään niin paljon, että niitä riittää jokaiselle ja työttömyysaste painuu alle kahden prosentin, jota sanotaan täystyöllisyydeksi.

        Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa


      • työtön
        Niilo kirjoitti:

        Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa

        Tyypillistä kansanedustajaksi aikovalta.


      • Päivänsäde
        Niilo kirjoitti:

        Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa

        Hyvät lukijat. Tässä näette lauseen, jonka Niilo on saanut aikaiseksi päivän aikana.

        "Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa "


        Ensin hän on yrittänyt lukea kirjoitustani, mutta ikäväkseen hän on huomannut siellä niin monta outoa sanaa, että on alkanut viivata yli kaikki lauseet joissa on ollut joku outo sana ja merkannut ne ettei ymmärrä.

        Kun hän on sitten monen tunnin uurastuksen jälkeen saanut koko tekstin käytyä läpi, hän huomaa yliviivanneet kaikki lauseet. Niilon lopputoteamus on.

        "Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa "


        On totta, että tekstissäni ei ole mitään tuttuja sanoja. Ei alkoholin nimiä, ei jääkiekkoa, ei formulaa, ei edes naisista mitään, minkä varmaan olisi saanut selville Niilokin.

        Sanotaan, että kansa saa tasoisensa päättäjät. Kun kansan sivistystaso on tätä luokkaa, että asiasisältö katsotaan tekstin pituuden mukaan, sitä lukematta tai ainakaan ymmärtämättä, tämä meidän jumbosija hyvinvoinnissa EU:n sisällä ei ole mikään ihmeellinen asia.

        Mitähän asiaa se Niilo olisi halunnut tekstissäni olevan? Olisiko pitänyt kirjoittaa miten isken naisen illaksi? Vai mikähän olisi kiinnostanut? Kiinnostaakohan Niiloa ollenkaan työttömyys? Vai onko ihan sama vaikka kaikki suomalaiset olisivat työttömiä. Jokainen voi itse miettiä tämän perusteella millaisten lajikumppaneiden kanssa me elämme täällä maassamme.


      • Päivänsäde
        työtön kirjoitti:

        Tyypillistä kansanedustajaksi aikovalta.

        Kerrohan yksikin kansanedustaja, joka kirjoittaa lähellekään asiallista tekstiä. Minun tekstistäni et löydä yhtään asiavirhettä, kielioppivirheitä löydät kyllä. Ja johan sekin todistaa jotakin.

        Kun kansanedustaja sanoo jotakin, kaikki täällä ottavat siihen kantaa ja ovat eri mieltä. Kun minä kirjoitan, kaikki ovat hiljaa ja toteavat että kaikki mitä se kirjoitti, pitää paikkansa. Eli ei siis mitään yhteistä kansanedustajien tekstien kanssa.

        Mutta onhan se kiva heittää omasta mielestään hyviä sutkauksia tänne kun ei osaa eikä pysty olemaan erimieltäkään. Samaa mieltähän suomalainen ei ole vaikka henkeä uhattaisiin.

        Mutta hyviä jatkoja tänne palstalle. Päivänsäde lopettelee nyt toistaiseksi. Palaamme asiaan taas joskus myöhemmin.

        Koska näyttää aika heikolta päästä maksamaan veroja ja eläkemaksuja tuloistaan, olen päättänyt luopua toistaiseksi ajatuksesta ja tehdä pimeästi sen verran enemmän hommia, että saa riittävästi kerättyä rahoja jemma nimiseen paikkaan tässä seuraavien vuosikymmenten aikana.

        Kuten varmaan monet lukivatkin lehdistä, kaikille asia ei ole taas onnistunut. Ravintola-alalla suoritetuissa tarkastuksissa moni pimeän työn tekijä oli jäänyt kiinni. Täytyy siis olla varovaisempi ja hankkia enemmän. Mutta jos kansa ei halua antaa kaikkien maksaa veroja töistään, sille ei kai voi mitään.


      • työtön
        Päivänsäde kirjoitti:

        Hyvät lukijat. Tässä näette lauseen, jonka Niilo on saanut aikaiseksi päivän aikana.

        "Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa "


        Ensin hän on yrittänyt lukea kirjoitustani, mutta ikäväkseen hän on huomannut siellä niin monta outoa sanaa, että on alkanut viivata yli kaikki lauseet joissa on ollut joku outo sana ja merkannut ne ettei ymmärrä.

        Kun hän on sitten monen tunnin uurastuksen jälkeen saanut koko tekstin käytyä läpi, hän huomaa yliviivanneet kaikki lauseet. Niilon lopputoteamus on.

        "Paljon on kirjoitusta mutta vähän on asiaa "


        On totta, että tekstissäni ei ole mitään tuttuja sanoja. Ei alkoholin nimiä, ei jääkiekkoa, ei formulaa, ei edes naisista mitään, minkä varmaan olisi saanut selville Niilokin.

        Sanotaan, että kansa saa tasoisensa päättäjät. Kun kansan sivistystaso on tätä luokkaa, että asiasisältö katsotaan tekstin pituuden mukaan, sitä lukematta tai ainakaan ymmärtämättä, tämä meidän jumbosija hyvinvoinnissa EU:n sisällä ei ole mikään ihmeellinen asia.

        Mitähän asiaa se Niilo olisi halunnut tekstissäni olevan? Olisiko pitänyt kirjoittaa miten isken naisen illaksi? Vai mikähän olisi kiinnostanut? Kiinnostaakohan Niiloa ollenkaan työttömyys? Vai onko ihan sama vaikka kaikki suomalaiset olisivat työttömiä. Jokainen voi itse miettiä tämän perusteella millaisten lajikumppaneiden kanssa me elämme täällä maassamme.

        Tiivistä kirjoituksesi asiaan eläkä kirjoita turhanpäiväistä.Niin silloin viittisi edes lukea loppuun asti


      • Päivänsäde
        työtön kirjoitti:

        Tiivistä kirjoituksesi asiaan eläkä kirjoita turhanpäiväistä.Niin silloin viittisi edes lukea loppuun asti

        Ei löydy tältä palstalta niin älykästä lukijaa että ymmärtäisi kerrottua. Kun ensin kertoo yhdellä lauseella, vaikkapa näin:

        Työttömyys poistuu jos jokaiselle työkykyiselle, jonka tulot ovat alle 750 €/kk, maksetaan työttömyystukea suhteutettuna.

        Ensimmäinen reaktio lukijoilta on: "Amerikassa on paljon köyhiä ja mä en halua sellaista tänne".

        Kun selitän että lue tarkemmin, niin sitten seuraava toteamus yleensä on: "On aivan hullua maksaa kaikille 750 €".

        Kun taas selitän, että kuten tuosta lauseesta voi lukea, kaikille ei makseta, ainoastaan työkykyisille joiden tulot ovat alle 750 € ja heillekin suhteutettuna eli jos hankkii itse 500 €/kk, niin saa tukea lisäksi 250 €/kk.

        Seuraava kommentti on esimerkiksi tällainen: "Mutta ajattele sairaita, hehän kuolevat nälkään".

        Taas selitän, sairaille on omat lakinsa, tämä koskee vain työkykyisiä.

        On siis aivan turha yrittää kertoa yhdellä tai muutamalla lauseella asiaa, jota ihmiset eivät ymmärrä koska sellaista ei ole ollut täällä Suomessa kymmeniin vuosiin. Siksi joka ikiseen lauseeseen on laitettava niin mahdoton määrä varmistuksia, että varmasti kukaan ei voi väittää minun jättäneen reikää tekstiin. Ja kaikki asiat on kerrottava melkein joka kommentissa, koska muuten joku taas väittää etten ole sanonut jotakin jos en voi sanoa että katso tekstiäni, se löytyy sieltä.

        Mutta ei se mitään. En saanut tämän palstan väkeä vaatimaan työttömyyden poistoa päättäjiltä enkä uusien työpaikkojen syntymisen mahdollistamista. Minulle annettiin selvä kuva, että työttömyys on hyvä näin. Sitä ei saa mennä poistamaan. Anna työttömien olla rauhassa nauttimassa vapaudestaan.

        Näin kai se on, ei sille mitään voi. Kun kaikki haluavat työttömyyttä, miksi sitä pitäisi yrittää poistaa.

        Huomasit varmaan, että oli kommenttini lyhyt tai pitkä, kukaan ei keskustellut itse työttömyydestä tai sen poistamisesta ehdottamallani tavalla. Sen sijaan monet ottivat kantaa siihen, ettei työttömyyttä saa mennä vähentämään.

        Viesti on selvä, ainakin tämän palstan kirjoittajilta. Työttömyys jatkukoon. Muistakaa tämä seuraavan kerran kun valitatte työttömien ongelmista täällä.


      • Karsta
        Päivänsäde kirjoitti:

        Ei löydy tältä palstalta niin älykästä lukijaa että ymmärtäisi kerrottua. Kun ensin kertoo yhdellä lauseella, vaikkapa näin:

        Työttömyys poistuu jos jokaiselle työkykyiselle, jonka tulot ovat alle 750 €/kk, maksetaan työttömyystukea suhteutettuna.

        Ensimmäinen reaktio lukijoilta on: "Amerikassa on paljon köyhiä ja mä en halua sellaista tänne".

        Kun selitän että lue tarkemmin, niin sitten seuraava toteamus yleensä on: "On aivan hullua maksaa kaikille 750 €".

        Kun taas selitän, että kuten tuosta lauseesta voi lukea, kaikille ei makseta, ainoastaan työkykyisille joiden tulot ovat alle 750 € ja heillekin suhteutettuna eli jos hankkii itse 500 €/kk, niin saa tukea lisäksi 250 €/kk.

        Seuraava kommentti on esimerkiksi tällainen: "Mutta ajattele sairaita, hehän kuolevat nälkään".

        Taas selitän, sairaille on omat lakinsa, tämä koskee vain työkykyisiä.

        On siis aivan turha yrittää kertoa yhdellä tai muutamalla lauseella asiaa, jota ihmiset eivät ymmärrä koska sellaista ei ole ollut täällä Suomessa kymmeniin vuosiin. Siksi joka ikiseen lauseeseen on laitettava niin mahdoton määrä varmistuksia, että varmasti kukaan ei voi väittää minun jättäneen reikää tekstiin. Ja kaikki asiat on kerrottava melkein joka kommentissa, koska muuten joku taas väittää etten ole sanonut jotakin jos en voi sanoa että katso tekstiäni, se löytyy sieltä.

        Mutta ei se mitään. En saanut tämän palstan väkeä vaatimaan työttömyyden poistoa päättäjiltä enkä uusien työpaikkojen syntymisen mahdollistamista. Minulle annettiin selvä kuva, että työttömyys on hyvä näin. Sitä ei saa mennä poistamaan. Anna työttömien olla rauhassa nauttimassa vapaudestaan.

        Näin kai se on, ei sille mitään voi. Kun kaikki haluavat työttömyyttä, miksi sitä pitäisi yrittää poistaa.

        Huomasit varmaan, että oli kommenttini lyhyt tai pitkä, kukaan ei keskustellut itse työttömyydestä tai sen poistamisesta ehdottamallani tavalla. Sen sijaan monet ottivat kantaa siihen, ettei työttömyyttä saa mennä vähentämään.

        Viesti on selvä, ainakin tämän palstan kirjoittajilta. Työttömyys jatkukoon. Muistakaa tämä seuraavan kerran kun valitatte työttömien ongelmista täällä.

        Jos et saa väkisin väännettyä keskustelua siihen suuntaan kuin sinä itse haluaisit etkä saa työttömien nettikeskustelussa sellaisia vastauksia kuin odotatat saavasi, niin älä tee pelkästään sen perusteella noin kaikenkattavia johtopäätöksiä. Älä päättele kaikkien lukijoiden älystä yhtään mitään äläkä ala kiillotella itsellesi marttyrinkruunua ja bessevisser-asennetta. (Vaikka se varmasti "makealta" tuntuukin)Kaikenlaiset "muistakaa sitten mitä minä sanoin"-itsekorostukset ovat tympeää luettavaa työttömyyden, toimeentulo-ongelmien ja epäonnistuneen työnhaun parissa painiskelevien joukossa.

        .


    • - Teemu

      7678 työpaikkaa avoinna ja vaikka kaikki paikat täytettäisiin jäisi 229 322 ilman työtä.

      • tri.kapseli

        ei ole mitään ero 2012 ja 2004 vuoden välissä?.


      • Työn saanti epätod.
        tri.kapseli kirjoitti:

        ei ole mitään ero 2012 ja 2004 vuoden välissä?.

        Wikipediasta: "Suomessa oli elo-syyskuun vaihteessa 2009 269 500 työtöntä työnhakijaa. Avoimia työpaikkoja oli vain 31 100 eli vain joka yhdeksäs työtön löysi teoriassa työpaikan. Käytännössä työttömien oli tätäkin vaikeampi työllistyä, koska osa työpaikoista täytettiin oppilaitoksissa kirjoilla olevilla tai sellaisilla vastavalmistuneilla henkilöillä, jotka eivät olleet ehtineet ilmoittautua työttömiksi."

        Tilanne ei vieläkään liene ainakaan parempi, joten työpaikan saamisen todennäköisyys on noin 10 %, eli hyvin epätodennäköistä. Todellisuudessa kuitenkin työttömän mahdollisuudet saada työpaikka on selvästi alle 1 %, sillä kaikki avoimet työpaikat menevät työpaikkaa vaihtaville, eikä työttömille.


    • Seli seli seli seli

      Lainattu "Ankaran hemmon" tekstistä

      "Ei millään kannattavalla yrityksellä voi olla varaa maksaa työntekijöilleen 6-7 euron tuntipalkkaa enempää. Työ on hinnoiteltu yläkanttiin."

      Yritys kannattaa hyvin mutta ei oo varaa maksaa palkkaa...?
      Mitä kohtaa en ymmärtänyt...

      Vaikka tämä teksti on vanha niin olis kyllä tietää missä tämä pilipali henkilöstö päällikkö on töissä.

      Ja jos onkin niin meissä suomalaisissahan on se yleinen vika että meillehän pitäs maksaa palkkaa millä pitäs elättä perhe, maksaa laskut jne jne

    • en pääse töihin

      Luuletko muka, että 7678 vapaata työpaikaa riittää 200 000 työttömälle.

      Juu kyllä koko ajan laitetaan niitä hakemuksia, mutta ei vaan kukaan tunnu palkkaavan. Johtunee siitä, että jo yhteen paikkaan tulee se 7678 hakemusta.

    • tämä selvä..

      Tunnen paljon ihmisä jotka ovat päässeet töihin täysin isänsä tai sukulaisensa firmaan. Ketjun aloittaja on juuri tälläinen joka on töissä isänsä firmsssa ja ei tiedä miten vaikeaa on työpaikkaa saada jos sukulaisuhteita ei ole.

    • riistoa

      Siis mitä? Maksat 20 euroa siitä, että kotisi käydään siivoamassa kaksi kertaa kuussa?!? No kyllä varmaan olette te siivourinkiläiset tyytyväisiä, kun joku tekee VAIN 20 EUROLLA asuntonne koosta riippuen 4-8 h töitä... :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      277
      674
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe