Erikoinen päässälaskutehtävä kuudesluokkalaisille

MattiKSinisalo

Hiukan erikoinen päässälaskutehtävä näkyy olleen kuudennen luokan valtakunnallisessa kokeessa tänä vuonna:

1 c) Lahtisen perheessä ostetaan ruokaa 6000 eurolla vuodessa. Ostetusta ruoasta 5% menee hukkaan. Kuinka paljon hukkaan menneeseen ruokaan kuluu rahaa vuodessa?

Ongelmana tässä on se, ettei tehtävään ole täysin yksiselitteistä oikeaa vastausta.
Tehtävä sisältää implisiittioletuksen, että tuo viiden prosentin osuus ruoasta tarkoittaa nimenomaan osuutta ruokaan käytetystä rahamäärästä. Normaalisti hukkaan menevän ruoan määrää mitataan kuitenkin massaprosentteina. Tämän mittaaminen tapahtuu esimerkiksi punnitsemalla taloudessa syntyvän biojätteen määrä ja vertaamalla sitä kotiin kannettujen ruokakassien painoon. Kun lapsiperheessä hukkaan menevän ruoan osuus koostuu usein vaikkapa niistä halvimmista ruoka-aineksista ja kalliimmat herkut tekevät hyvin kauppansa, niin kysymys on erittäin huonosti asetettu.

Haluammeko, että lapsemme oppisivat oikeasti ratkaisemaan todellisessa elämässä vastaan tulevia käytännön ongelmia, vai onko tarkoitus sellainen, että he koulutehtäviä ratkoessaan ensisijaisesti joutuisivat miettimään, mitä kysymyksenasettaja oikein tehtävällään tarkoittaa?

29

408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikäisä

      En näkisi tuossa suurtakaan ongelmaa, läpi aikojen kansa- ja oppikouluissa on harjoiteltu laskentoa päässälaskujen ja sanallisten avulla. Ja ikäänkuin "kulttuuriin kuuluu" , asiasisällöltään ne ovat varsin pelkistettyjä, joskus huvittavan naiivejakin jos siltä kannalta haluaa asiaa katsoa, mutta toimivat tarkoituksessaan hyvin.

      Luulisin, että kyllä keskenkasvuinen enempi hämmentyy, jos niitä 'realitynä' pitäisi pystyä tarkastelemaan. Tuossa iässä odotus on, vastaus on selvästi joko oikein taikka väärin, erityisesti kun matematiikasta on kysymys.

      ps. on sitä aikuistenkin keskuudessa vedetty köyttä ja puitu nyrkkiä vaikkapa puukaupan yhteydessä halkopinon äärellä, että missähän määrin vääriä puita ja siten ilmaa (maksullista vs. maksutonta) löytyy pinokuutiometrin sisällä :)

    • 8+11

      Väkisin ympätty vihreitä arvoja mukaan. Samalla unohtunut varsinaisen tehtävän kunnollinen muotoilu. Laatija ilmeisesti ei ole matemaattisesti suuntautunut.

      Onneksi ei ole pidempää taustatarinaa. On helppo löytää sieltä saatavat lähtötiedot.
      Muuten voisi jäädä tunne ettei kaikkia tietoja ole löytänyt.

    • Ollakseni selkeäsanaisempi, tuossa tehtävässä sanotaan
      "Ostetusta ruoasta 5% menee hukkaan", mutta tällä pitäisi ymmärtää tarkoitettavan, että "Ruokaan käytetystä rahasta 5% menee hukkaan".

      Onko kysymyksessä oppilaiden oletettu lukihäiriö vai mikä?

      • Pilkunrakastelija

        No ei tuokaan muotoilu asiaa selkeytä, vaikka näin tavallaan onkin. Ei niitä euroja sellaisenaan roskiin heitetä!
        "Ruokaa menee hukkaan 5 % sen ostoarvosta" kai toimii yksiselitteisesti.


    • Kukkahattutätikö?

      Taitaa 'Lahtisen perhe' koostua vain yhdestä ainoasta yksineläjästä. Eihän noin 16 euroa päivässä mitenkään voi riittää ruokaan kahdellekaan ihmiselle.

      • 7+14

        Kun sisäfileekin maksaa 30 euroa kilo?


    • repe3

      Ymmärrän selvän epäkohdan, lapsi kuitenkin ajattelee melko yksinkertaisesti ja todennäköisesti tajuaa laskun, koska muuta tapaa laskea ei ole ja lapsena pitää pystyä aina laskemaan.

      Totta on se, että pitäisi aina lisätä ns käytännön järki mukaan, ettei ajaudu ylimieliseen tilaan:"osaan matikkaa tiedän kaiken elämästä".

    • On toki

      hatarasti sanottu, mutta onneksi ei ole muita lukuja ympärillä mihin voisi sekoittaa.

    • Laskee,

      Tässä, kuten monissa muissakin tehtävissä, on mahdollisuus osoittaa loogista ja käytännön ajattelua esittämällä vastauksessa ne oletukset jotka ovat vastauksen kannalta välttämättömiä ja joita ei tehtävänannossa ole mainittu. => "Koska hukkaprosentti lasketaan tavallisesti painon mukaan, tehtävän ratkaisemiseksi on oletettava että kaikki Lahtisen perheen ostama ruoka on kilohinnaltaan samansuuruista. Tällöin...."

      • Juuri näinhän, nimimerkin 'Laskee," esittämällä tavalla, se pitäisi periaatteessa ratkaista.

        Mutta eikö tällainen esitys ole ala-asteikäiseltä liikaa vaadittu?

        Tietysti tässäkin joukossa on poikkeusyksilöitä, mutta he ovat harvinaisia.
        Käytännössä tehtävän muotoilu suosii sellaisia oppilaita, jotka eivät liikaa ajattele.

        Tuurilla ne laivatkin seilaavat?


      • Olettamatta

        "tehtävän ratkaisemiseksi on oletettava että kaikki Lahtisen perheen ostama ruoka on kilohinnaltaan samansuuruista"

        Ei siinä mitään sellaista tarvitse olettaa.


      • ffffs
        MattiKSinisalo kirjoitti:

        Juuri näinhän, nimimerkin 'Laskee," esittämällä tavalla, se pitäisi periaatteessa ratkaista.

        Mutta eikö tällainen esitys ole ala-asteikäiseltä liikaa vaadittu?

        Tietysti tässäkin joukossa on poikkeusyksilöitä, mutta he ovat harvinaisia.
        Käytännössä tehtävän muotoilu suosii sellaisia oppilaita, jotka eivät liikaa ajattele.

        Tuurilla ne laivatkin seilaavat?

        Ei ole liikaa vaadittu 12-vuotiaalta. Kyllä lapset osaavat ottaa huomioon ja joskus lapset jopa kirjoittavat tehtävää täydentäen "rahaa menee varmaankin sitten saman verran hukkaan kuin ruokaakin"


    • Sumpsan Sulttaani

      Oi ja voi, kyllä hyvä mielikuvitus on hyvä vaan ei ihan jokapaikassa

    • 20+20

      Onpa pieniruokanen susi elättinä Lahtisen perheessä...

    • >

      Toki. Esimerkissäsi on juurikin kyse todellisessa elämässä vastaan tulevasta käytännön ongelmasta: paljonko on X prosenttia luvusta Y ? Prosenttilaskurutiinia omaava oppilas tunnistaa tehtävän välittömästi tällaiseksi, eikä todellakaan joudu pohtimaan, mitä kysymyksen asettaja tehtävällä tarkoittaa.

      Vastaavasti esim. ekaluokkalaiset laskevat yhteenlaskuja luonnollisilla luvuilla: kaupasta ostettiin viidellä eurolla maitoa ja kuudella eurolla perunoita. Paljonko ostokset maksoivat? Jos mennään Herra Sinisalon saivartelulinjalle, niin tällaiset laskutehtävät tulisi välittömästi poistaa oppikirjoista, sillä eihän todellisessa käytännön elämässä tuotteet juuri milloinkaan maksa tasarahaa! Sinisalo-pedagogiikan mukaan tällaisen tehtävän näkevä oppilas häkeltyy ja ryhtyy miettimään, että missä ihmeessä on kauppa, jossa kaikki tuotteen maksavat aina tasarahan.

      Jokainen hiemankaan didaktista kompetenssia omaava ymmärtää täysin tällaiset tehtävissä esitetyt "epärealistiset" asetelmat. Koska oppiminen on konstruktiivinen prosessi, jossa tieto tallentuu pitkäkestoiseen muistiin skeemojen muodossa, on ensin muodostettava niitä yksinkertaisia skeemoja, joita voidaan sitten pikkuhiljaa konstruoida yhä monimutkaisemmiksi skeemoiksi.

      Siis suomeksi, yksinkertaiset asiat on opittava ennen monimutkaisempia. Latvan kautta ei voi mennä puuhun. Siksi tehtävänasetelmat on pakko muokata epärealistisen yksinkertaistetuiksi oppimisen alkuvaiheessa. Se, mitä oppija jo entuudestaan tietää vaikuttaa siihen, miten hän tehtävän tulkitsee. Normaalisti oppija lähtee soveltamaan oppimaansa, eikä pohtimaan tehtävän annon kannalta epäoleellisia sivuseikkoja tai tehtävän asetelman realistisuutta. Kyllä jo kuudesluokkalainen osaa poimia tehtävästä sen oleellisen, joten olepa huoleti.

      • 17+14

        Vanelluksen maito-perunaesimerkki painii eri sarjassa kuin Sinisalon esiin ottama ja voidaankin kysyä kuka saivartelee. Kyllä maitoa voi ostaa viidellä eurolla ja perunoita kuudella, vaikka tavanomaisessa kauppalaskussa se onkin harvinaista. Ei siihen liity mitään periaatteellista epäselvyyttä.

        Sen sijaan avausviestin tehtävä voi hämmentää sillä ruokahävikki ilmaistaan yleensä kiloissa. Otan esimerkin Kuningaskuluttaja-artikkelista: "Me suomalaiset heitämme valtavat määrät ruokaa roskiin, yli 20 kiloa henkeä kohti vuosittain." Ei tuossa puhuta euroista. Epäselvyydestä olisi helposti päästy esim. jos keskimmäinen lause olisi muotoiltu seuraavasti: "Ostetusta ruoasta 5% menee hukkaan rahallisen arvon mukaan laskettuna". Valtakunnallisessa kilpailutehtävässä voisi odottaa tuollaista täsmällisyyttä.


      • 17+14 kirjoitti:

        Vanelluksen maito-perunaesimerkki painii eri sarjassa kuin Sinisalon esiin ottama ja voidaankin kysyä kuka saivartelee. Kyllä maitoa voi ostaa viidellä eurolla ja perunoita kuudella, vaikka tavanomaisessa kauppalaskussa se onkin harvinaista. Ei siihen liity mitään periaatteellista epäselvyyttä.

        Sen sijaan avausviestin tehtävä voi hämmentää sillä ruokahävikki ilmaistaan yleensä kiloissa. Otan esimerkin Kuningaskuluttaja-artikkelista: "Me suomalaiset heitämme valtavat määrät ruokaa roskiin, yli 20 kiloa henkeä kohti vuosittain." Ei tuossa puhuta euroista. Epäselvyydestä olisi helposti päästy esim. jos keskimmäinen lause olisi muotoiltu seuraavasti: "Ostetusta ruoasta 5% menee hukkaan rahallisen arvon mukaan laskettuna". Valtakunnallisessa kilpailutehtävässä voisi odottaa tuollaista täsmällisyyttä.

        >

        Tehtävä voi hämmentää henkilöä, joka on ruokahävikkeihin perehtynyt ja tottunut ilmaisemaan niitä kiloissa.

        Tehtävä ei hämmennä koululaista, joka on tottunut laskemaan miten paljon tietty prosenttimäärä on jostain luvusta. Koululainen tunnistaa tehtävän välittömästi suoraviivaiseksi prosenttilaskuksi, eikä hämmenny.

        Sivuutatte nyt täysin sen faktan, että miten suuri vaikutus oppijan ennakkotiedoilla on kaikkeen oppimiseen ja tiedon prosessointiin. Ja sen, että mikä on ollut kyseisen tehtävän tarkoitus. Tehtävä palvelee tarkoitustaan moitteettomasti, joten joutava saivartelu ja epäolennaisuuksiin puuttuminen on naurettavaa.


      • 17+14
        Vanellus kirjoitti:

        >

        Tehtävä voi hämmentää henkilöä, joka on ruokahävikkeihin perehtynyt ja tottunut ilmaisemaan niitä kiloissa.

        Tehtävä ei hämmennä koululaista, joka on tottunut laskemaan miten paljon tietty prosenttimäärä on jostain luvusta. Koululainen tunnistaa tehtävän välittömästi suoraviivaiseksi prosenttilaskuksi, eikä hämmenny.

        Sivuutatte nyt täysin sen faktan, että miten suuri vaikutus oppijan ennakkotiedoilla on kaikkeen oppimiseen ja tiedon prosessointiin. Ja sen, että mikä on ollut kyseisen tehtävän tarkoitus. Tehtävä palvelee tarkoitustaan moitteettomasti, joten joutava saivartelu ja epäolennaisuuksiin puuttuminen on naurettavaa.

        Niin kuin kirjoitin, lisäämällä neljä sanaa keskimmäiseen lauseeseen tehtävästä olisi tullut moitteeton. Ei ole kovin paljon vaadittu. On varmaan niin että yli 90 % koululaisista laskee tehtäviä mekaanisesti mutta pieni joukko ajattelee laajemmin ja voi jäädä ihmettelemään asiaa.


    • Tavallinen tallaaja

      Eihän tuo mitenkään oudosti ole asetettu.

      Ruokaan menee vuodessa 6000, 5% ostetusta ruuasta menee roskiin. Ruoka raha.

      Päättelyllä 6000e:sta 10% on 600, josta otetaan vielä puolet pois niin saadaan 5%.

      Olisihan tuohon voitu lisätä vielä kysymys että kuinka monta makkaraa tai banaania meni roskiin kun mummon vaatekaappiin mahtuu niin ja niin monta mekkoa, mutta luulen sen olevan vielä oudommin aseteltu kysymys 6lk:lle.

      Ei joka asiaa tarvitse tietää pilkulleen, kunhan näkee kokonaiskuvan mitä kysymyksellä haetaan... eikä kyse ole lukihäröstä.

    • Aloittajalla

      muitakin samanhenkisiä aloituksia tässä lähellä, pientä provoilua, kieliposkessa -totisuutta (humoria?) tai vastaavaa
      Nimim. Vanellus edustanee tässä eniten neutraalia linjaa, ja nykyajan koululaisen pitäisi oppia kyllä helpostikin olemaan hämmentymättä kaikenlaisista viisasteluista, mitkä eivät liity mitenkään kulloinkin opiskeltavaan rajattuun aiheeseen tai otsikkoon
      (se tärkeä medianlukutaito mm... :)

      • 18+16

        Näitä samanlaisia keskusteluja on ollut lukuisia sekä täällä matematiikan palstalla että fysiikan palstalla. Ensin joku toteaa tehtävässä jonkin epämääräisyyden. Poikkeuksetta löytyy joku muu tai joitain muita jotka puolestaan toteavat tehtävän erinomaiseksi ja esitetyn kritiikin pelkäksi saivarteluksi.

        Epäilemättä oppilaat osaavat laskea esim. nyt puheena olevan tehtävän; he "tunnistavat tehtävän välittömästi suoraviivaiseksi prosenttilaskuksi" ja annetut lähtötiedot riittävät ratkaisuun. Voidaankin kysyä, miksi laaditaan noita "käytännön elämän tehtäviä" koska oppilaat kuitenkin ratkaisevat tehtävän mekaanisesti ilman sen syvällisempää pohdintaa.


    • Tehtävän ratkaisu (ilman implisiittioletuksia):

      Merkitään
      m_1 = hyötykäyttöön menevän ruoan massa
      m_2 = hukkaan menevän ruoan massa
      a = hyötykäyttöön menevän ruoan keskimääräinen kilohinta
      b = hukkaan menevän ruoan keskimääräinen kilohinta

      Nyt
      a*m_1 b*m_2 = 6000 euroa

      Hukkaan menevään ruokaan käytetty rahamäärä on b*m_2

      Koska ruoasta viisi prosenttia menee hukkaan, niin
      m_2/(m_1 m_2) = 5/100 = 1/20,
      josta saadaan
      m_1 = 19*m_2

      Siten
      a*m_1 b*m_2 = 6000 euroa
      19*a*m_2 b*m_2 = 6000 euroa
      (19*a b)*m_2 = 6000 euroa
      m_2 = 6000 euroa/(19*a b)
      b*m_2 =(b/(19*a b)) * 6000 euroa
      b*m_2 =(1/(19*a/b 1)) * 6000 euroa

      Tästä nähdään:

      Jos hukkaan menevä ruoka on hyvin halpaa hyötykäyttöön menevään verrattuna, niin a/b on suuri ja hukattu rahasumma hyvin pieni, käytännössä nolla euroa.

      Jos hukkaan menevä ruoka on samanhintaista kuin hyötykäyttöön tuleva, niin a/b=1 ja hukkaan menee 5% käytetystä rahasta ts. 300 euroa.

      Jos hukkaan menevä ruoka on hyvin kallista hyötykäyttöön menevään verrattuna, niin a/b on pieni ja hukattu rahasumma suuri, käytännössä lähes tuo 6000 euroa.

      Oikea vastaus olisi siis:
      Hukkaan menevä rahasumma on välillä 0 – 6000 euroa, riippuen hyötykäyttöön menevän ja hukkaan heitetyn ruoan keskimääräisistä kilohinnoista.

      Tämän voi toki päätellä ilman pitkiä laskutoimituksiakin.

    • 6+8

      1 c) Lahtisen perheessä ostetaan ruokaa 6000 eurolla vuodessa. Ostetusta ruoasta 5% menee hukkaan. Kuinka paljon hukkaan menneeseen ruokaan kuluu rahaa vuodessa?
      Missä yksikössä ruokaa mitataan tässä esimerkissä?
      Kiloissa?
      Litroissa?
      Euroissa?
      Mittaus tapahtuu pelkästään euroissa. On varsin erikoista siirtyä yhtäkkisesti kiloihin ilman mitään perustelua.

      • 4598+5689=9177

        Käytähän järkeäsi. Miten mittaat hukkaan menevän ruoan määrän?
        Arvelisitko, että kurkistamalla biojäteastiaasi pystyt suoralta kädeltä sanomaan, paljonko rahaa on mennyt hukkaan? Tämä tehtävä on tarkoitettu 'käytännön' tehtäväksi, ja siinä tapauksessa sen muotoilun pitäisi myös olla tarkoituksen mukainen ja järkevä.


      • 3+1=4
        4598+5689=9177 kirjoitti:

        Käytähän järkeäsi. Miten mittaat hukkaan menevän ruoan määrän?
        Arvelisitko, että kurkistamalla biojäteastiaasi pystyt suoralta kädeltä sanomaan, paljonko rahaa on mennyt hukkaan? Tämä tehtävä on tarkoitettu 'käytännön' tehtäväksi, ja siinä tapauksessa sen muotoilun pitäisi myös olla tarkoituksen mukainen ja järkevä.

        Ei sinne jäteastiaan kurkistamalla kilotkaan selviä, vielä vähemmän painoprosenttit.
        Tehtävän muotoilu on aivan selvä. Ruokaa mitataan euroissa.


      • Mitä höpisette?
        4598+5689=9177 kirjoitti:

        Käytähän järkeäsi. Miten mittaat hukkaan menevän ruoan määrän?
        Arvelisitko, että kurkistamalla biojäteastiaasi pystyt suoralta kädeltä sanomaan, paljonko rahaa on mennyt hukkaan? Tämä tehtävä on tarkoitettu 'käytännön' tehtäväksi, ja siinä tapauksessa sen muotoilun pitäisi myös olla tarkoituksen mukainen ja järkevä.

        Kysymys on peruskoulun ensimmäisistä %-laskun harjoituksista, ns.käytännön tehtävät monesti ja kirjaimellisesti otettuina ovat vasta ammatillisen koulutusvaiheen (tai myöhemmänkin) tehtäviä, kuten aloittajan hivenen huumori- ja piikikkäälläkin mielellä esittämästä ratkaisuehdotuksesta voidaan nähdä.


      • 9879+6577=1346
        3+1=4 kirjoitti:

        Ei sinne jäteastiaan kurkistamalla kilotkaan selviä, vielä vähemmän painoprosenttit.
        Tehtävän muotoilu on aivan selvä. Ruokaa mitataan euroissa.

        Eli jos joku sinulta tänään kysyisi, paljonko olet tänään syönyt, vastaisit vaikkapa, että olet syönyt 15 euroa?


    • Suoraviivaistako?

      Entäpä miten ratkaistaisiin seuraava tehtävä?
      "Virtasen perheessä ostetaan ruokaa 1000 kiloa vuodessa. Ruokaan käytetystä rahasta 5% menee hukkaan. Kuinka paljon ruokaa menee hukkaan vuodessa?"

    • Koulumatematiikan harjoitustehtäviä on kahden tyyppisiä. Osa tehtävistä on puhtaasti teoreettisia. Osa tehtävistä on soveltavia ja käytännöllisiä. Näitä viimeksi mainittuja käytännön tehtäviä ratkoessaan koululaisen pitäisi kyetä mielessään hahmottamaan tilanne, missä opittua matematiikkaa sovelletaan. Tällöin tehtävän ratkaisuprosessissa mukaan tulevat lukuisat sellaiset asiat, joista koululaisella on omakohtaista tietoa ja kokemusta. Tämän kaiken tiedon joukosta koululaisen pitäisi pystyä päättelemään, mikä siitä on tehtävän ratkaisun kannalta relevanttia. Yksi tällaisista asioista on se, millaisia suureita tehtävän ratkaisemisessa tarvitaan, ja mitkä ovat niiden luonnolliset mittaustavat ja mittayksiköt. Jos jonkun tehtävän ratkaisemisessa edellytetään luonnollisista valinnoista poikkeavien suureiden, mittaustapojen ja mittayksiköiden käyttöä, on ajatteleva koululainen helposti ristiriitatilanteen edessä. Ristiriitatilannetta ei poista se, että tehtävä voidaan helposti ratkaista puhtaasti teoreettisen ongelman tapaisella mekaanisella menettelyllä, unohtamalla tehtävän kuvauksessa esiintyvien suureiden varsinaisen merkityksen. Puolitiehen jätetyt epäjohdonmukaiset, tulkinnanvaraiset ja ristiriitaiset soveltavat käytännön tehtävät ovat huonoa pedagogiikkaa. Ne ovat omiaan herättämään koululaisissa vastenmielisyyttä koko oppiainetta kohtaan.

      Ihmettelen, miksi palstan lukijat niin ehdottoman yksimielisesti ovat sillä kannalla, että koululaisten pitäisi oppia ratkaisemaan näitä 'käytännön' tehtäviä mekanistisesti, teoreettisten tehtävien tapaan, vaivautumatta pohdiskelemaan niiden varsinaista sisältöä ja järkevyyttä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1950
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1529
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      137
      1350
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1308
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1230
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      271
      1029
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      982
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      947
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      113
      917
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      48
      761
    Aihe