Stallman: Joka kännykässä on takaportti vakoojalle

takaportattu totuus

Stallman: Joka kännykässä on takaportti vakoojalle
http://www.itviikko.fi/ihmiset-ja-ura/2014/02/12/stallman-joka-kannykassa-on-takaportti-vakoojalle/20142075/7

"Kaikissa puhelimissa on takaportti, jolla puhelimeen voidaan huomaamatta asentaa vakoilusovelluksia, sanoo vapaiden ohjelmistojen kehittäjä Richard Stallman. Microsoftin Windowsia ja Applen käyttöjärjestelmiä hän kutsuu haittaohjelmiksi.

Ohjelmistoguru Richard Stallmanin mukaan lähes kaikissa matkapuhelimissa on takaportti, jonka kautta niihin voi asentaa vakoiluohjelmia. Aukko löytyy Stallmanin mukaan kantataajuusprosessorin ohjelmistosta, jonka avulla puhelin kytkeytyy matkapuhelinverkkoon.

Stallmanin mukaan takaportin käytön laajuudesta ei ole tietoa, mutta sitä on käytetty ainakin kerran. Hänen mukaansa tapaus mainitaan entisen brittidiplomaatin Craig Murrayn muistelmakirjassa Murder in Samarkand.

– Takaportin kautta voi asentaa kuunteluohjelman, joka välittää kaikki keskustelut, samalla kun puhelin teeskentelee, ettei se tee niin, Stallman sanoo It-viikon haastattelussa.

– Jos sammutat puhelimen, se teeskentelee sulkeutuvansa, mutta pysyy itse asiassa toiminnassa.

Edes akun poistaminen ei välttämättä auta.

– Joissakin laitteissa on useampi kuin yksi akku. On näkyvä akku, jonka voi poistaa, ja toinen akku, jota ei voi nähdä tai poistaa. Toissijainen akku pitää puhelimen toiminnassa jonkin aikaa, joten se kuuntelee sinua samalla.

Lisäksi puhelimet voidaan paikantaa koko ajan matkapuhelinverkon avulla, vaikka gps-paikannus ei olisikaan päällä.

– Mielestäni velvollisuuteni kansalaisena on tökätä sormella Isoveljeä silmään. Sen takia minulla ei ole puhelinta".


http://keskustelu.suomi24.fi/node/11855337
Yllätys: jokaisessa puhelimessa on kaksi käyttöjärjestelmää - ja se toinen on reikäinen

Lainaukset: http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/yllatys jokaisessa puhelimessa on kaksi kayttojarjestelmaa ja se toinen on reikainen/a947502

"Monille saattaa tulla yllätyksenä se, että käytännössä jokaisessa mobiililaitteessa on kaksi käyttöjärjestelmää. Tutun Androidin, iOSin ja Windows Phonen lisäksi kaikkea radioaaltoihin liittyvää toimintaa valvoo oma järjestelmänsä, ja se on usein yllättävän reikäinen.

Reaaliaikakäyttökäyttöjärjestelmä (rtos) sijaitsee laitteen varusohjelmistossa (firmware) ja sitä pyörittää kantataajuussuoritin. Käyttöjärjestelmä on hänen mukaansa aina siruvalmistajan omaa tuotantoa ja suljettu.

Holwerdan mukaan ongelman muodostaa se että kantataajuussuorittimien ohjelmistoihin ei pääse helposti käsiksi eikä niitä siksi tunneta laajalti. Turvallisina pidetyissä ohjelmistoissa on hänen mukaansa myös lukuisia tietoturvariskejä.

10

162

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nwo 99

      Itse asennoidun aina niin että kaikkea vakoillaan,läppärissäni pidän aina kameran peitettynä teipillä.

      Luulen että kaikki mitä koneellasi teet niin on jonkun tahon tiedossa.

      • sellastaseon

        Sellainen se rahan ja vallan valta on... Mutta tuomiopäiväkin kyllä tulee... Joten kuka uskaltaa? Toisinaan oon ajatellu tuosta tuomen vaakunasta, että kuka sen on oikein älynnyt laittaa suomelle, kun kansa on niin "lammasmaista". Onko se pelotteena viholliselle? Että täältä pesee jos tulette? Haluaisin nähdä venäjän upseerien ilmeet jos ja kun he tämän lukevat!


    • edistyksellisin

      Huippukehittynyt haittaohjelma vakoili satoja organisaatioita kymmenissä maissa
      http://www.tietoviikko.fi/uutisia/huippukehittynyt haittaohjelma vakoili satoja organisaatioita kymmenissa maissa/a967177

      "Tietoturvayhtiö Kaspersky Lab on paljastanut kybervakoiluoperaation, joka on ollut käynnissä yli viiden vuoden ajan.

      Kaspersky Labin julkaiseman raportin http://www.securelist.com/en/downloads/vlpdfs/unveilingthemask_v1.0.pdf mukaan haittaohjelma on erittäin hienostunut, jopa edistyksellisempi kuin viime vuosina paljastuneet Duqu, Gauss, Red October ja Icefog. Se on suunnattu sekä OS X:ään, Windowsiin että Linuxiin. Myös iOS- ja Android-tartunnoista on löytynyt viitteitä.

      Nimestä päätellen haittaohjelman tekijät ovat espanjankielisiä, mikä on varsin harvinaista".

      Voi jee, ja kielellä ei voi sitten hämätä;) Tuskin haitake ainakaan venäläinen on koska Kaspersky Lab sen paljasti, kuten on paljastanut noita aiempiakin valtiotason vakoiluohjelmia (näpäytys tietylle valtiolleko?). Eiköhän tämänkin takana ole kansallisen turvallisuuden ja etuaseman ohjelma jonka touhuja eräs ES on tuonut julki.

    • No minkälaisen vakoiluohjelman NSA asentaa jälkikäteen yli 10 v. vanhoihin Nokian prutkuihin...?

      • justiisajuups

        Siinäpä tyyppi joka ei todennäköisesti hijene edes tuomiopäivänä...


      • kuinka niin

        jälkikäteen? Luuletko tämän seurannan tulleen vasta nyt?


      • Remun koira
        kuinka niin kirjoitti:

        jälkikäteen? Luuletko tämän seurannan tulleen vasta nyt?

        Heh kekek-kekek on tyhyh-tyhyh-mä tai sitet-sitet-ten näytet-näytet-telee selal-selal-laista.


    • Stasi valvoo

      Vakavien rikosten uhreja laittomasti telesalakuunnellaan Suomessa:

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/10507053

      Tuo Pohjanmaan rikoksen uhrin salakuuntelujupakka on varoittava esimerkki. Vaikka eläisit täysin nuhteetonta elämää, joutuessasi vakavan rikoksen uhriksi, jonka toteuttajana on voimakas taho, joudut epämiellyttävän kiinnostuksen kohteeksi ja sinua nuhteetonta kansalaista tullaan kohtelemaan kuin rikollista. Ja vain sen vuoksi, että rikollinen salaseuralainen tai raharikas taho tms. saadaan pois rikospinteestä.

      Voi vain kysyä, että kuinka syvällä suomalaiset operaattorit ovat tässä kansainvälisessä vakoiluskandaalin suossa?

    • 2+18

      GSM-kryptaukseen kuuluu lisäavaimet, mitkä annetaan virallisille tahoille, jotta nämä voisivat salakuunnella ihmisiä lopaalien rahapiirien etujen ajamiseksi. Poliisin suorittama kännykkävakoilu hoituu tarkoituksellisen takaportin kautta.

      Pari vuotta sitten Kreikassa joku oli ujuttanut Vodafonen tukiasemiin oman ohjelman ja kuunteli maan johtoa.

      Tämän lisäksi kryptaus onnistuttiin purkamaan jo joskus 90-luvun lopulla sen aikaisella peruspeeceellä. Muistaakseni parin minuutin viiveellä, joten nykytehoilla ei voi enää puhua mistään kryptauksesta.

      Koko kännykkä/mobiili/some on yhtä *tun vakoilujärjestelmää.

    • 9wjt0wiht

      up

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe