Kun sanotaan maailmankaikkeuden laajenneen alkuhetkillä ylivalonnopeudella, niin mikä pituus laajeni ylivalonnopeudella? Laajeneehan nytkin maailmankaikkeus ylivalonnopeudella siinä mielessä, että kaukaisimpien galaksien pakonopeus ylittää valonnopeuden. Tilavuus ei voi laajeta valonnopeudella, sillä valonnopeuden mittayksikkö on m/s ei m^3/s.
Inflatorinen laajeneminen
11
115
Vastaukset
Kirjoitin virheellisesti "kaukaisimpien galaksien pakonopeus"...tarkoitin punasiirtymällä havaittua etääntymisnopeutta.
- jakinboas11
Suhteellisuusteoria ei aseta sille mitään rajaa. Vaikkapa näin, nollasta äärettömään sekunnin trilijoonasosan triljoonasosan milijoonaosassa. Teoriassa laajee edelleen koska äärettömässä ei ole rajaa ei laajeneminen voi koskaan loppua.
Tuohon mahtuu monenlaista pituutta.- fuckinboats69
Älä nyt ala esittämään mitään asiantuntijaa, vaikka oletkin lukenut muiden kirjoituksia (pakuripäissäsi).
- jakinboas12
fuckinboats69 kirjoitti:
Älä nyt ala esittämään mitään asiantuntijaa, vaikka oletkin lukenut muiden kirjoituksia (pakuripäissäsi).
Faktaa teille, ei minkään laajeneminen ei mihinkään, ei ole fysikaalisesti selitettävissä.
Jos 1 m laajenee nopeudella v m/s, niin 2 metriä pitenee nopeudella 2*v m/s ja 0.0001 mm kasvaa nopeudella (1 / 10000000) * v m/s. Eli eri laajenemisnopeuksia saadaan mitattua mielivaltaisia.
Toisaalta inflatorisen epookin ajanhetkessä 1.0E-35 sekunnissa 1.0E-32 sekuntiin protonin kokoinen pallo laajeni kuulemma metrin läpimittaiseksi, jolloin Plannckin pituus on laajentunut 1.619E 27 kertaisella valonnopeudella ja sinä aikana ei siis hitaampaa laajenemisnopeutta ole voinut olla, koska Planckin pituus on pienin pituus. Eli kyllä maailmankaikkeuden voidaan sanoa laajenneen yli valonnopeudella.- Tietää_
pkeckman kirjoitti:
Jos 1 m laajenee nopeudella v m/s, niin 2 metriä pitenee nopeudella 2*v m/s ja 0.0001 mm kasvaa nopeudella (1 / 10000000) * v m/s. Eli eri laajenemisnopeuksia saadaan mitattua mielivaltaisia.
Toisaalta inflatorisen epookin ajanhetkessä 1.0E-35 sekunnissa 1.0E-32 sekuntiin protonin kokoinen pallo laajeni kuulemma metrin läpimittaiseksi, jolloin Plannckin pituus on laajentunut 1.619E 27 kertaisella valonnopeudella ja sinä aikana ei siis hitaampaa laajenemisnopeutta ole voinut olla, koska Planckin pituus on pienin pituus. Eli kyllä maailmankaikkeuden voidaan sanoa laajenneen yli valonnopeudella.Mene pelle töihin!
Tietää_ kirjoitti:
Mene pelle töihin!
En voi. Onko se mun syy, että lääkäri passitti terveen miehen työkyvyttömyyyseläkkeelle?
- Ryhdistäydy.
pkeckman kirjoitti:
En voi. Onko se mun syy, että lääkäri passitti terveen miehen työkyvyttömyyyseläkkeelle?
On.
- Tietää_
pkeckman kirjoitti:
Takas yliopistolle sitten vaan!!
Tietää_ kirjoitti:
Mene pelle töihin!
Tietää: kirjoitti, mene pelle töihin , mikä rassaa? onko lukemisen jymärtäminen vjaikeeta.
hieronymus5252 kirjoitti:
Tietää: kirjoitti, mene pelle töihin , mikä rassaa? onko lukemisen jymärtäminen vjaikeeta.
Työ on melko absurdi yleiskäsite. Ihminen tekee joko viljaa, Candy King karamelleja, suksia, ylläpitää byrokratiaa, turhia kulutustuotteita, surkeita televisio-ohjelmia (onko muunlaisia?), ja kaikkea paskaa jota mainosmiehet huiputtavat massaa ostamaan. Sellaisessa yleiskäsitteessä ole oikein mieltä.
Eikä töihin niin vain mennä. Alaa, joka minua kiinnostaa ja johon olen eniten koulutusta saanut, vilisee työpaikka ilmoituksissaan kaikenlaisia lyhenteitä ja inhoan lyhenteitä. Osaatko ABC? Entäpä BBA? Vaadin sitä paitsi itseltäni aika paljon, joten oma tunteeni on, että en osaa mitään.
Olen aiemmin pohtinut "Tehdä työtä" käsitteen mielekkyyttä vähän pidemmälle ja se julkaistiin jossain Yliopiston lehdykässä, joten ei huvita pohtia sitä nyt enää. Mutta omasta mielestäni töitä tehdään jo nyt liikaa, joten pakkoko minun mennä niitä lisää tekemään. Turha työ teettää turhaa työtä, joka teettää turhaa työtä, joka pilaa luontoa ja tappaa henkisesti tekijää. Se, että verorahoja ei saada kerättyä jos ihmiset ei ole töissäjohtuu tavasta jolla verorahoja kerätään. Jos ei haluta ihan siihen mennä, että sen kun nostetaan tietokoneessa budjettitilien numeroarvoa ADD-käskyllä tarpeen vaatiessa, niin sitten voidaan vaikka edellisvuoden kokonaistuotanto kertoa 0,7:lla ja siirretään se määrä rahaa tileille, joilla ohjataan yhteisin varoin ylläpidettäviä toimintoja.
Sinänsähän miksi minun pitäisi mennä töihin, kun maailmassa varsinkin Suomessa niitä työhulluja riittää ihan vapaaehtoisesti? Antiikin Kreikassa jotkut ihmiset pakotettiin orjuuteen, mutta nykypäivänä iso osa ihmisistä on ihan omasta vapaasta tahdostaan valinnut orjuuden.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191702
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991538Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy37993Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29899Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38861Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50826Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43768Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37760Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56758Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37730