Sylkykuppien kuningas!

Fäääst

Ihmettelen miksi me taksikuskit/isännät ollaan kaikissa keskusteluissa pahinta sakkaa?
Me kuitenkin veidään teidät ryyppäämään, synnyttämään, lomille, jne... ja liki aina autossa ollaan parhaita kavereita... Mutta joka keskustelussa suunta muttuu, riistäjä paskamahoiksi somali rasisteiksi.
Lisäksi ajellaan liian hienoilla autoilla ja ryövätään verovarat auton ostoon! (Niinkuin muun alan yrittäjät ei saisi vähentää työkalujaan veroituksessa)
Siis mikä tässä palvelualassa sylettää niin paljon ?

35

452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hvlllö

      Mun mielestä näillä hinnoilla teillä pitäis olla bentleyt alla ja kieli syvällä asiakkaan perseessä vaan kun te apinat ette edes ovea saa auki niin kai se on turha itkeä miks ei hirveesti arvostusta heru.

      • 6+17

        Totta. 6 euron tuopin vastineeksi saa sentään oven auki portsarin toimesta.


      • Siffra
        6+17 kirjoitti:

        Totta. 6 euron tuopin vastineeksi saa sentään oven auki portsarin toimesta.

        Tipping is not a town in China


    • -.li,mjytnhtgfrd

      Entisenä autoilijana ja nykyisenä asatunnaisena asiakkaana voin sanoa tähän asiaan muutaman sanan.

      Itselläni on aina ollut se periaate että kun johokin ryhtyy, on se tehtävä kunnolla. Olen aina ollut ylpeä siitä mitä kulloinkin teen ja kun sen tekee kunnolla asiakasta kunnioittaen voi kaupungilla kulkea pystypäin ja olla perustellusti ylpeä työstään.
      Kyse ei ole mistään pokkuroinnista vaan maksavan asiakkaan kunnioittamisesta.

      Asiakaspalvelu on sellaista työtä että sitä voi opetella tiettyyn rajaan asti, mutta opettelemalla ei tule hyvää asiakaspalvelutyöntekijää. Hyväksi asiakaspalvelijaksi tarvitaan myös luotaisia ominaisuuksia. Jokainen meistä jotka asioi missä tahansa liikkeissä tunnistaa myllä opetellun asiakaspalvelun ja luontaisen asiakaspalvelun. Esim Mäkkärin tiskillä näkee paljon opeteltua asiakaspalvelua.

      Taksin ratin takaa löytyy paljon todellisia asiakaspalvelun moniosaajia, mutta aivan liian paljon sellaisia joita ei missään nimessä saisi päästää työskentelemään ihmisten parissa. Taksin kuljettajan homma on muutenkin erittäin vaativa asiakaspalvelun kannalta katsottuna ja kuljettajan olisi osattava hoitaa tonttinsa yksin ilman työnjohdollista ohjausta. Kaikille ei sovi itsenäinen työ ja taksin ratin takaa löytyy aivan liikaa myös näitä pikkudiktaattoreita joiden suurin huvi on asiakkaan kyykyttäminen.

      Taksin rattiin on vuosikymmenten aikana hakeutunut enemmän ns. "automiehiä" vaikka enemmän olisi tarvittu asiakaspalvelijoita. Autoa nyt oppii kuka vaan ajamaan, mutta asiakaspalvelua ei kaikki opi koskaan.
      Huonon kuljettajaaineksen pääsyä alalle on helpottanut koko 2000-2010 välisen ajan päällä ollut krooninen kuljettajapula. Alalle siis pääsi tuona aikana käytännössä jokainen joka osasi lukea ja kirjoittaa. Tällä hetkellä tilanne on kai vähän jo helpottunut.

      Itse aikanaan toimin liikennepaikkakunnallani myös puheenjohtajana taksiyhdistyksessä. Ennen puheenjohtajuuttani olin sinisilmäinen idealisti ja kuvittelin muidenkin suhtautuvan työhönsä suunnilleen samalla vakavuudella kuin itse siihen suhtauduin. Ne vuoden kuitenkin avasi silmät kun joutui viran puolesta selvittelemään aivan käsittämättömiä autoilijoiden ja kuljettajien tekemiä hölmöyksiä. Vitutti viran puolesta antaa paikallislehdelle haastattelua jutuissa jotka oli tyylillisesti mallia "Jyväskylä" josta saimme viime viikolla lehdestä lukea. Yritä siinä sitten kehua ammattikuntaasi ja pahoitella "marginaalitapaukseksi" ristimääsi yksittäisen ihmisen ylilyöntiä kun jo seuraava saman tyyppinen tapaus oli kulman takana odottamassa.
      Joiltakin alan toimijoilta yksinkertaisesti puuttuu ihan tavallinen perussivistys ja se puute näkyy asiakkaille ulospäin.

      Mielestäni taksiala on nykyisen kaltaisena järjestelmänä tullut tiensä päähän. Alalla on tiettyjä luutuneita toimintatapoja joista ei päästä eroon kuin täydellisellä tuulettamisella. Ala pitäisi vapauttaa jotta todellinen yrittäminen ja yritteliäisyys pääsisi oikeuksiinsa. Vapauttaa pitää niin luvat, hinta kuin ajovuorovelvoitekin. Tähän moni tietenkin sanoo että maaseutu kuolee, autoja tulee liikaa, hinnat nousee jne, mutta kyllä markkinat hoitaa automäärän ja hinnankin kohdalleen. Maaseudullakin on varmasti jatkossakin takseja jos se on taloudellisesti kannattavaa.

      • 5+13

        "Tähän moni tietenkin sanoo että maaseutu kuolee, autoja tulee liikaa, hinnat nousee jne, mutta kyllä markkinat hoitaa automäärän ja hinnankin kohdalleen. Maaseudullakin on varmasti jatkossakin takseja jos se on taloudellisesti kannattavaa."

        Amen!


      • 14-17

        nimenomaan paino sanalla JOS

        Maaseudullakin on varmasti jatkossakin takseja jos se on taloudellisesti kannattavaa.


      • dfytui09876
        14-17 kirjoitti:

        nimenomaan paino sanalla JOS

        Maaseudullakin on varmasti jatkossakin takseja jos se on taloudellisesti kannattavaa.

        Jos se ei ole kannattavaa niin miksi siellä edes tarvitsee taksia olla? Kyläkaupatkin kuolee kun maalaiset ajaa kymmeniä kilometrejä kaupunkiin markettiin ostokselle. Samaan hengenvetoon kuitenkin vaaditaan sen kyläkaupan säilyttämistä että voi sieltä käydä ostamassa sen 50 sentin hiivan joka oli unohtunut siitä 200€ kauppakuormasta.

        Ei ne kyläkaupat kuole jos käytätte sitä kauppaa päivittäin. Sama pätee taksiin. Ihmisten mielestä on kivaa että kylällä on taksi mutta sitä ei kuitenkaan käytetä kuin joka toinen vuosi.


      • Monopoli

        Koska monopoli (tai lähes)

        Toisin sanoen, autot tilataan saman tilauskeskusken kautta jolloin kyydin valintaan ei synny kilpailua.

        Nyt kenenkään on mahdotonta edes yrittää profiloitua laadukkaana taksiyrittäjän kun saman kanavan kautta tulee kaikki


    • Fääääääst

      Toisaalta samapa tuo minulle joka rakastan ammattiani, asiakkaani tuskin katoavat mihinkään vapautuksen myötä. Veikkaisin että jopa päinvastoin.
      Mutta toi eka kommetti kyllä kuvastaa hyvin tiettyä asiakaskuntaa, Ensi maristaan et on kallista ja pitäs ajaa daacialla et ois halvempaa mut silti vaaditaan bentleytä =)
      Toki kyllä huvittaa nää euro per kilsa kansalaistaksitkin mikä ratkasis maailman kaikki ongelmat!

      • 11+2

        Euron per kilsa kansalaistakseissa on vaan se ongelma, että ovat ihan liian kalliita =).


    • ajan öin ajan päivin

      onhansiinä se toinen vaihto ehto : kävele (tekee hyvää kansantaloudellisestikkin) tällä hinta rakenteella EI vaan voi ajaa havemmalla syy ei oo taksareiden vaan politikoiden!!! ei taksin hinnasta itke ku köyhät ja itse en enkilökohtaisesti ole edes kiinostunut näitä kyseisiä itkiöitä edes ajamaan. Kävelköön, mut tää asenne on jo siköinyt ylempään keskiluokkaan. tervetuloa ajamaan öitä aikaisija aamuja kaikki sosiaaliluokat on tervetulleita alalle, lopetetaan valitus ja ruvetaan töihin mitään ei saa ilmaiseksi ei edes taksikyytiä!!!!!!

      • Vielä kerran faktaa

        Taksien hintaa nostaa lähes puolella vain ja ainoastaan liian suuret työvelvoitteet jotka johtuvat liian pienestä lupamäärästä!
        Suomessa kun mikään ei ole niin kallista kuin työntekijän palkkaaminen!


      • rdtfghjkiiuytr
        Vielä kerran faktaa kirjoitti:

        Taksien hintaa nostaa lähes puolella vain ja ainoastaan liian suuret työvelvoitteet jotka johtuvat liian pienestä lupamäärästä!
        Suomessa kun mikään ei ole niin kallista kuin työntekijän palkkaaminen!

        Faktaa on myös se että suomessa on autotiheys suurempi kuin Ruotsissa jossa lupien määrää ei ole rajoitettu.

        Vapaa markkinatalous osaa hoitaa senkin homman paremmin. Vapautuksen jälkeen alalle tietenkin tulee näitä euro/kilometri ekonomisteja mutta ne tippuu kelkasta vuoden sisällä. Sen jälkeen alalle jääneillä alkaa kissan päivät kun ajoa on aina kun lähtee ajoon ja hinnan voi ruuvata mieleisekseen.


      • Millä logiikalla?
        rdtfghjkiiuytr kirjoitti:

        Faktaa on myös se että suomessa on autotiheys suurempi kuin Ruotsissa jossa lupien määrää ei ole rajoitettu.

        Vapaa markkinatalous osaa hoitaa senkin homman paremmin. Vapautuksen jälkeen alalle tietenkin tulee näitä euro/kilometri ekonomisteja mutta ne tippuu kelkasta vuoden sisällä. Sen jälkeen alalle jääneillä alkaa kissan päivät kun ajoa on aina kun lähtee ajoon ja hinnan voi ruuvata mieleisekseen.

        Jos lupia ja velvoitteita löysätään miksi ihmeessä yrittäjiä vähenisi?
        Pakottaako niitä nyt joku taho ajamaan vai?


      • sdfghjklöhg
        Millä logiikalla? kirjoitti:

        Jos lupia ja velvoitteita löysätään miksi ihmeessä yrittäjiä vähenisi?
        Pakottaako niitä nyt joku taho ajamaan vai?

        >>Jos lupia ja velvoitteita löysätään miksi ihmeessä yrittäjiä vähenisi? >>

        Ensin lisääntyy, mutta kun taloudelliset realiteetit astuu kuvaan, automäärä kääntyy laskuun. Sitten kun pudotuspeli on käynnissä niin vain parhaat ja yrittäjähenkisimmät jää jäljelle jolloin myös yrityskoko kasvaa.


      • Olet täysin pihalla!
        sdfghjklöhg kirjoitti:

        >>Jos lupia ja velvoitteita löysätään miksi ihmeessä yrittäjiä vähenisi? >>

        Ensin lisääntyy, mutta kun taloudelliset realiteetit astuu kuvaan, automäärä kääntyy laskuun. Sitten kun pudotuspeli on käynnissä niin vain parhaat ja yrittäjähenkisimmät jää jäljelle jolloin myös yrityskoko kasvaa.

        Jos luvat vapautetaan loppupeleissä jäävät vain suuret firmat ja ne jotka ajavat ITSE kaikki ajot!
        Nämä kalleimmat mahdolliset isäntä 2 kuskia häviävät markkinoilta niinkuin muiltakin aloilta koska muut pystyvät ajamaan huomattavasti halvemmalla!
        Näillä kohtuuttomilla työvelvoitteilla ja työntekijän kuluilla (n.6000 kk) ei siihen kukaan pysty!


      • autoilija vuod. 1988
        Olet täysin pihalla! kirjoitti:

        Jos luvat vapautetaan loppupeleissä jäävät vain suuret firmat ja ne jotka ajavat ITSE kaikki ajot!
        Nämä kalleimmat mahdolliset isäntä 2 kuskia häviävät markkinoilta niinkuin muiltakin aloilta koska muut pystyvät ajamaan huomattavasti halvemmalla!
        Näillä kohtuuttomilla työvelvoitteilla ja työntekijän kuluilla (n.6000 kk) ei siihen kukaan pysty!

        Miksi taksiliikenteen pitää olla valtion erityissuojeluksessa? Muillakin elinkeinotoiminnan aloilla on vapaus ryhtyä yrittäjäksi ilman kiintiöitä. Miksi taksiliikenteen pitää olla erityisasemassa? Ei tämä taksiliikennekkään mitään rakettitiedettä ole. Normaalilla yrittäjän älyllä varustettu ihminen suoriutuu tehtävästä ihan varmasti ja jos ei tällaista omaa, niin joutaakin kuolla pois.

        Muillakin aloilla on pieniä firmoja ja suuria firmoja ja kaikkea sen väliltä. Taksiliikenne ei tässäkään suhteessa ole mikään poikkeus, jos vain alaan liittyvä lainsäädäntö saataisiin purettua ja yritykset pääsisivät kehittämään toimintaansa vapaasti ilman viranomaissääntelyä.

        Lopettakaa se "taksikuskiajattelu" ja miettikää mitkä mahdollisuudet liberaalimpi lupamenettely ja vapaa taksa toisi tullessaan. Minä väitän että se olisi alalle itselleen eduksi vaikka ne tippuisikin kelkasta jotka ei osaa muuttaa omaa ajattelua sitä pientä taksiliikenteen ankkalammikkoa kauemmas.


      • lodölndf
        autoilija vuod. 1988 kirjoitti:

        Miksi taksiliikenteen pitää olla valtion erityissuojeluksessa? Muillakin elinkeinotoiminnan aloilla on vapaus ryhtyä yrittäjäksi ilman kiintiöitä. Miksi taksiliikenteen pitää olla erityisasemassa? Ei tämä taksiliikennekkään mitään rakettitiedettä ole. Normaalilla yrittäjän älyllä varustettu ihminen suoriutuu tehtävästä ihan varmasti ja jos ei tällaista omaa, niin joutaakin kuolla pois.

        Muillakin aloilla on pieniä firmoja ja suuria firmoja ja kaikkea sen väliltä. Taksiliikenne ei tässäkään suhteessa ole mikään poikkeus, jos vain alaan liittyvä lainsäädäntö saataisiin purettua ja yritykset pääsisivät kehittämään toimintaansa vapaasti ilman viranomaissääntelyä.

        Lopettakaa se "taksikuskiajattelu" ja miettikää mitkä mahdollisuudet liberaalimpi lupamenettely ja vapaa taksa toisi tullessaan. Minä väitän että se olisi alalle itselleen eduksi vaikka ne tippuisikin kelkasta jotka ei osaa muuttaa omaa ajattelua sitä pientä taksiliikenteen ankkalammikkoa kauemmas.

        Taksiliikenne on säänneltyä koska alan liikevaihdosta varmaan yli puolet on tavalla tai toisella julkisen sektorin maksamaa. Kelakyydit, koulukyydit, vammaiskuljetukset jne. Mikä muu ala on sellainen, että koko alan liikevaihdosta yli puolet on julkisen sektorin hommia, mutta ala on silti yksityinen?


      • retro esa
        autoilija vuod. 1988 kirjoitti:

        Miksi taksiliikenteen pitää olla valtion erityissuojeluksessa? Muillakin elinkeinotoiminnan aloilla on vapaus ryhtyä yrittäjäksi ilman kiintiöitä. Miksi taksiliikenteen pitää olla erityisasemassa? Ei tämä taksiliikennekkään mitään rakettitiedettä ole. Normaalilla yrittäjän älyllä varustettu ihminen suoriutuu tehtävästä ihan varmasti ja jos ei tällaista omaa, niin joutaakin kuolla pois.

        Muillakin aloilla on pieniä firmoja ja suuria firmoja ja kaikkea sen väliltä. Taksiliikenne ei tässäkään suhteessa ole mikään poikkeus, jos vain alaan liittyvä lainsäädäntö saataisiin purettua ja yritykset pääsisivät kehittämään toimintaansa vapaasti ilman viranomaissääntelyä.

        Lopettakaa se "taksikuskiajattelu" ja miettikää mitkä mahdollisuudet liberaalimpi lupamenettely ja vapaa taksa toisi tullessaan. Minä väitän että se olisi alalle itselleen eduksi vaikka ne tippuisikin kelkasta jotka ei osaa muuttaa omaa ajattelua sitä pientä taksiliikenteen ankkalammikkoa kauemmas.

        Mitä vittua on löytynyt yksi viisas ja vapaasti ajatteleva taksikuski! Tulihan tääkin päivä nähtyä. Onnea sulle ja toivottavasti saat ajattelullasi ajettua nämä taksin mädät omenat pois ja sun kaltasia miehiä alalle.


      • dftguiopälöokujyh
        lodölndf kirjoitti:

        Taksiliikenne on säänneltyä koska alan liikevaihdosta varmaan yli puolet on tavalla tai toisella julkisen sektorin maksamaa. Kelakyydit, koulukyydit, vammaiskuljetukset jne. Mikä muu ala on sellainen, että koko alan liikevaihdosta yli puolet on julkisen sektorin hommia, mutta ala on silti yksityinen?

        >>Mikä muu ala on sellainen, että koko alan liikevaihdosta yli puolet on julkisen sektorin hommia, mutta ala on silti yksityinen? >>

        Vaikka kuinka moni ala. Esimerkiksi monet maansiirto / kuljetusfirmat tekee pääsääntöisesti julkisia urakoita joka kunnille, valtiolle, ratahallinnolle jne jne.
        Toinen on yksityiset sosiaali ja terveyspalveluiden tuottajat. Kolmas voisi olla vaikka tiehallinnon urakat ja neljäs yksityiset ambulanssifirmat viidentenä joukkoliikenneluvilla koululaisia ja kelakuljetuksia ajavat autoilijat. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.


      • Uranvaihtoeessä
        Vielä kerran faktaa kirjoitti:

        Taksien hintaa nostaa lähes puolella vain ja ainoastaan liian suuret työvelvoitteet jotka johtuvat liian pienestä lupamäärästä!
        Suomessa kun mikään ei ole niin kallista kuin työntekijän palkkaaminen!

        "Suomessa kun mikään ei ole niin kallista kuin työntekijän palkkaaminen"
        Tyypillinen yrittäjä,miksi sitten pidät itselläsi työntekijää?.
        Maksatko kuskin palkan omasta pussistasi? no et! kyllä se kuskikin tuo
        sulle rahaa,mutta sinä vaan valitat;" taas meni huoltoon,taas meni renkaisiin jne.........."
        Älä pidä työntekijää aja itse,kun kallista on,ei ole pakko palkata ketään.


      • dfghiijklöojh
        Uranvaihtoeessä kirjoitti:

        "Suomessa kun mikään ei ole niin kallista kuin työntekijän palkkaaminen"
        Tyypillinen yrittäjä,miksi sitten pidät itselläsi työntekijää?.
        Maksatko kuskin palkan omasta pussistasi? no et! kyllä se kuskikin tuo
        sulle rahaa,mutta sinä vaan valitat;" taas meni huoltoon,taas meni renkaisiin jne.........."
        Älä pidä työntekijää aja itse,kun kallista on,ei ole pakko palkata ketään.

        >>ei ole pakko palkata ketään. >>

        Periaatteessa on pakko palkata jos aikoo noudattaa autolle määrättyä minimilistaa. Jos ajaa yksin listan läpi joutuu aika räikeästi rikkomaan ajoaikasäädöksiä ja jos taas pitää ajotunnit kohtuullisina, rikkoo taksilakia.
        Ainoa keino noudattaa molempia lakeja on palkata kuljettaja.

        >>kyllä se kuskikin tuo sulle rahaa,>>

        Aika nahkoineen kuljettajan ajamat vuorot kyllä menee. Esimerkiksi arki-illat on yleensä tappiollisia, koska maksan kuljettajille minimituntipalkkaa silloin kun on hiljaista. Joskus käy niinkin että kuljettajan palkka on yli 100% kassasta. viikonlopuista jää vähän pelivaraa joilla voi kuitata alkuviikon tappioita. Jos vielä sattuu tilikauden aikana jotain odottamatonta, esim kuski kolhii autoa, niin tulos saattaa kuljettajan ajamien vuorojen osalta olla plus miinus nolla. Näin se nyt vaan on.
        Esimerkiksi sellaiset pikku kolhut joissa maksetaan vahingon korvausta toiselle osapuolelle, korjataan oma auto, eikä viedä vakuutukseen, nielee helposti tonnin / kolhu. Vakuutukseen ei kannata kaikkea viedä koska bonusten 20% pudotus pariksi vuodeksi maksaa muutaman tonnin joka tapauksessa omavastuu osuudet, eli käytännössä kaikki alle 2000€ maksavat vahingot maksetaan omasta pussista.

        Jos kuljettaja sattuu olemaan säheltäjä niin näitä tonnin kulhuja tulee vähän väliä. Itse maksoin viime vuonna tällaisia huolimattomuus vahinkoja yli neljällä tonnilla. parkkipaikka peruutteluja yms.


      • lknvlknfs
        dftguiopälöokujyh kirjoitti:

        >>Mikä muu ala on sellainen, että koko alan liikevaihdosta yli puolet on julkisen sektorin hommia, mutta ala on silti yksityinen? >>

        Vaikka kuinka moni ala. Esimerkiksi monet maansiirto / kuljetusfirmat tekee pääsääntöisesti julkisia urakoita joka kunnille, valtiolle, ratahallinnolle jne jne.
        Toinen on yksityiset sosiaali ja terveyspalveluiden tuottajat. Kolmas voisi olla vaikka tiehallinnon urakat ja neljäs yksityiset ambulanssifirmat viidentenä joukkoliikenneluvilla koululaisia ja kelakuljetuksia ajavat autoilijat. Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

        Uskaltaisin silti väittää, että yli puolet koko maansiirtoalasta ei tee liikevaihtoaan julkisen sektorin piikkiin. Kuljetusalasta ei ainakaan tee. Terveydenhuolto ei ole alana yksityinen ja yksityinen sektori on pieni osuus koko potista ja varsinkin rahassa mitattuna. Joku luomenpoisto Diacorissa ei ole paljon mitään verrattuna keskosen syöpähoitoon lastenklinikalla. Tiehallinnon urakatkin on suurimmaksi osaksi valtion hommia (Destia).

        "Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle."

        Voisi toki, mutta lista vastaa väärään kysymykseen. Eli mitkä kokonaiset alat ovat sellaisia, jotka ovat yksityisiä, vaikka käytännössä yli puolet koko alan liikevaihdosta tulee julkisen sektorin pussista. Eikä niitä aloja paljon kyllä ole. Koulut, terveydenhuolto, rautatiet, armeija, poliisi, pelastuslaitos, jne. Yleensä kun valtio elättää koko toimialan niin se joko omistaa sen suoraan tai sitten on enemmistöomistajana ns. yksityisessä valtionyhtiössä. Taksi ja apteekki ovat harvinaisia poikkeuksia ja molemmat ovatkin rajoitettuja.


      • top10taksihölmöilyt
        dfghiijklöojh kirjoitti:

        >>ei ole pakko palkata ketään. >>

        Periaatteessa on pakko palkata jos aikoo noudattaa autolle määrättyä minimilistaa. Jos ajaa yksin listan läpi joutuu aika räikeästi rikkomaan ajoaikasäädöksiä ja jos taas pitää ajotunnit kohtuullisina, rikkoo taksilakia.
        Ainoa keino noudattaa molempia lakeja on palkata kuljettaja.

        >>kyllä se kuskikin tuo sulle rahaa,>>

        Aika nahkoineen kuljettajan ajamat vuorot kyllä menee. Esimerkiksi arki-illat on yleensä tappiollisia, koska maksan kuljettajille minimituntipalkkaa silloin kun on hiljaista. Joskus käy niinkin että kuljettajan palkka on yli 100% kassasta. viikonlopuista jää vähän pelivaraa joilla voi kuitata alkuviikon tappioita. Jos vielä sattuu tilikauden aikana jotain odottamatonta, esim kuski kolhii autoa, niin tulos saattaa kuljettajan ajamien vuorojen osalta olla plus miinus nolla. Näin se nyt vaan on.
        Esimerkiksi sellaiset pikku kolhut joissa maksetaan vahingon korvausta toiselle osapuolelle, korjataan oma auto, eikä viedä vakuutukseen, nielee helposti tonnin / kolhu. Vakuutukseen ei kannata kaikkea viedä koska bonusten 20% pudotus pariksi vuodeksi maksaa muutaman tonnin joka tapauksessa omavastuu osuudet, eli käytännössä kaikki alle 2000€ maksavat vahingot maksetaan omasta pussista.

        Jos kuljettaja sattuu olemaan säheltäjä niin näitä tonnin kulhuja tulee vähän väliä. Itse maksoin viime vuonna tällaisia huolimattomuus vahinkoja yli neljällä tonnilla. parkkipaikka peruutteluja yms.

        "Jos kuljettaja sattuu olemaan säheltäjä niin näitä tonnin kulhuja tulee vähän väliä. Itse maksoin viime vuonna tällaisia huolimattomuus vahinkoja yli neljällä tonnilla. parkkipaikka peruutteluja yms."


        Näin se on, autonajotaitoista henkilöä on vaikea saada taksikuskiksi


      • fdgrtyruuyt
        lknvlknfs kirjoitti:

        Uskaltaisin silti väittää, että yli puolet koko maansiirtoalasta ei tee liikevaihtoaan julkisen sektorin piikkiin. Kuljetusalasta ei ainakaan tee. Terveydenhuolto ei ole alana yksityinen ja yksityinen sektori on pieni osuus koko potista ja varsinkin rahassa mitattuna. Joku luomenpoisto Diacorissa ei ole paljon mitään verrattuna keskosen syöpähoitoon lastenklinikalla. Tiehallinnon urakatkin on suurimmaksi osaksi valtion hommia (Destia).

        "Tätä listaa voisi jatkaa vaikka kuinka pitkälle."

        Voisi toki, mutta lista vastaa väärään kysymykseen. Eli mitkä kokonaiset alat ovat sellaisia, jotka ovat yksityisiä, vaikka käytännössä yli puolet koko alan liikevaihdosta tulee julkisen sektorin pussista. Eikä niitä aloja paljon kyllä ole. Koulut, terveydenhuolto, rautatiet, armeija, poliisi, pelastuslaitos, jne. Yleensä kun valtio elättää koko toimialan niin se joko omistaa sen suoraan tai sitten on enemmistöomistajana ns. yksityisessä valtionyhtiössä. Taksi ja apteekki ovat harvinaisia poikkeuksia ja molemmat ovatkin rajoitettuja.

        Maksimitaksa ei tänä päivänäkään koske muuta kuin kuluttajataksaa, eli korkeimmalla mahdollisella taksalla suojataan vain yksittäisiä kuluttajia. Tarjouskilpailun alaiset kuljetukset on mahdollista voittaa myös mittaritaksaa korkeammalla hinnalla ja näin on myös monin paikoin tapahtunut. Itse olen voittanut kuljetuksia mittaritaksaa kalliimmalla hinnalla.

        >> Joku luomenpoisto Diacorissa ei ole paljon mitään verrattuna keskosen syöpähoitoon lastenklinikalla.>>

        Ajattele terveydenhoitoa vähän laajemmalla skaalalla. Yksityiset kotihoitofirmat on vanhus ja vammaispalveluissa noussut jo isoiksi toimijoiksi ja se ala kasvaa koko ajan. Kunnallisen kotihoidon eväät ei enää riitä. Myös ns. hoitokodit on nykyään pääsääntöisesti yksityisiä laitoksia.

        Eli sellainen perustelu maksimitaksalle, että yhteiskunnan kuljetusten osuus on niin suuri, on aika ontuva. Eikö sinulle itsellesi kelpaa parempi hinta työstäsi?

        Se että apteekkitoiminta on säädeltyä on pikkasen eri asia kun auton ajaminen pisteestä a pisteeseen b.


      • ihme isäntiä
        top10taksihölmöilyt kirjoitti:

        "Jos kuljettaja sattuu olemaan säheltäjä niin näitä tonnin kulhuja tulee vähän väliä. Itse maksoin viime vuonna tällaisia huolimattomuus vahinkoja yli neljällä tonnilla. parkkipaikka peruutteluja yms."


        Näin se on, autonajotaitoista henkilöä on vaikea saada taksikuskiksi

        Itse sinä niitä palkkaat. Ota selvää ennen työsopimusta niin ei tarvitse jälkikäteen itkeä.


      • Luvat vapaiksi!
        ihme isäntiä kirjoitti:

        Itse sinä niitä palkkaat. Ota selvää ennen työsopimusta niin ei tarvitse jälkikäteen itkeä.

        Niin ei tarvitse palkata näitä tampioita työvelvotteiden takia pelkästään!!!


      • ergthyjui6uyt
        ihme isäntiä kirjoitti:

        Itse sinä niitä palkkaat. Ota selvää ennen työsopimusta niin ei tarvitse jälkikäteen itkeä.

        Mistä saa selville kuljettajan ajokäyttäytymisen ennen palkkaamista?


      • sdftyruuiopäiluy
        Luvat vapaiksi! kirjoitti:

        Niin ei tarvitse palkata näitä tampioita työvelvotteiden takia pelkästään!!!

        Pelkkä lupien vapauttaminen ei riitä. Pitää poistaa myös ajovuorovelvoite ja maksimitaksa.


      • Riittääpäs!
        sdftyruuiopäiluy kirjoitti:

        Pelkkä lupien vapauttaminen ei riitä. Pitää poistaa myös ajovuorovelvoite ja maksimitaksa.

        Enemmän lupia samalle määrälle velvoitteita = vähemmän velvoitteita per lupa!


      • edes vähän
        ergthyjui6uyt kirjoitti:

        Mistä saa selville kuljettajan ajokäyttäytymisen ennen palkkaamista?

        Istu sen kyytiin ja käske ajaa kaupunkiin. Ellet jo siinä näe autonkäsittelytaitoa, liikennesääntöosaamista ja asennetta olet aika ulalla.


      • ytuioupouyt
        edes vähän kirjoitti:

        Istu sen kyytiin ja käske ajaa kaupunkiin. Ellet jo siinä näe autonkäsittelytaitoa, liikennesääntöosaamista ja asennetta olet aika ulalla.

        Luuletko että kuljettaja tällaisessa tilanteessa näyttää todellisen luontonsa?


      • joonas2222
        dfghiijklöojh kirjoitti:

        >>ei ole pakko palkata ketään. >>

        Periaatteessa on pakko palkata jos aikoo noudattaa autolle määrättyä minimilistaa. Jos ajaa yksin listan läpi joutuu aika räikeästi rikkomaan ajoaikasäädöksiä ja jos taas pitää ajotunnit kohtuullisina, rikkoo taksilakia.
        Ainoa keino noudattaa molempia lakeja on palkata kuljettaja.

        >>kyllä se kuskikin tuo sulle rahaa,>>

        Aika nahkoineen kuljettajan ajamat vuorot kyllä menee. Esimerkiksi arki-illat on yleensä tappiollisia, koska maksan kuljettajille minimituntipalkkaa silloin kun on hiljaista. Joskus käy niinkin että kuljettajan palkka on yli 100% kassasta. viikonlopuista jää vähän pelivaraa joilla voi kuitata alkuviikon tappioita. Jos vielä sattuu tilikauden aikana jotain odottamatonta, esim kuski kolhii autoa, niin tulos saattaa kuljettajan ajamien vuorojen osalta olla plus miinus nolla. Näin se nyt vaan on.
        Esimerkiksi sellaiset pikku kolhut joissa maksetaan vahingon korvausta toiselle osapuolelle, korjataan oma auto, eikä viedä vakuutukseen, nielee helposti tonnin / kolhu. Vakuutukseen ei kannata kaikkea viedä koska bonusten 20% pudotus pariksi vuodeksi maksaa muutaman tonnin joka tapauksessa omavastuu osuudet, eli käytännössä kaikki alle 2000€ maksavat vahingot maksetaan omasta pussista.

        Jos kuljettaja sattuu olemaan säheltäjä niin näitä tonnin kulhuja tulee vähän väliä. Itse maksoin viime vuonna tällaisia huolimattomuus vahinkoja yli neljällä tonnilla. parkkipaikka peruutteluja yms.

        _"ÄAika nahkoineen kuljettajan ajamat vuorot kyllä menee. Esimerkiksi arki-illat on yleensä tappiollisia, koska maksan kuljettajille minimituntipalkkaa silloin kun on hiljaista. Joskus käy niinkin että kuljettajan palkka on yli 100% kassasta._"

        Näin voi tietysti käydä, jos maksaa tuntipalkkaa. Tyyppillisesti käytetään kuitenkin prosenttipalkkausta, jolloin on käytännössä aina edullisempaa ajattaa autuoa kuin seisottaa sitä tallissa, olipa kuljettajan ajama kassa lähes miten pieni tahansa, kun ei kuitenkaan noudateta niitä työaikalain määräyksiä.


      • Kusettajien ala
        joonas2222 kirjoitti:

        _"ÄAika nahkoineen kuljettajan ajamat vuorot kyllä menee. Esimerkiksi arki-illat on yleensä tappiollisia, koska maksan kuljettajille minimituntipalkkaa silloin kun on hiljaista. Joskus käy niinkin että kuljettajan palkka on yli 100% kassasta._"

        Näin voi tietysti käydä, jos maksaa tuntipalkkaa. Tyyppillisesti käytetään kuitenkin prosenttipalkkausta, jolloin on käytännössä aina edullisempaa ajattaa autuoa kuin seisottaa sitä tallissa, olipa kuljettajan ajama kassa lähes miten pieni tahansa, kun ei kuitenkaan noudateta niitä työaikalain määräyksiä.

        "kun ei kuitenkaan noudateta niitä työaikalain määräyksiä"
        EU:ssa ajohommissa on myös urakkapalkkaus kielletty mutta jostain syystä sitä käytetään taksialalla vieläkin ja vielä täysin tietoisesti!


    • joopa joo

      kulut ovat liian suuret rehelliselle liiketoiminnalle.työtekijöitä ei voi palkata jos noudatetaan sääntöjä. taksi on kuluttajalle kallis,mutta työtekijät ja autoilijat eivät saa juuri mitään. on huvittavaa lukea miten vapauttamien auttaisi. tietysti jso tulee ulkomaalaisey firmat ja veroja ei makseta on mahdollista halvemmalakin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe