Ajovelvoite/vapaavuorolaiset

lammaslauma

Ainakin pääkaupunkiseudulla ala "tappaa" itsensä. Jossain on laskettu millaisella automäärällä pystytään hoitamaan henkilökuljetukset minäkin pvänä ja tietyin vuorokausiajoin. On ajovuorolistat. Sitten vapaavuorolaiset tulevat jakamaan tätä kuljetustarvetta ja kaikkien kassat pienenevät yhteiskunnan heikon- tai menestyksekkään tilan mukaan. Röyhkeimmät ajavat ylipitkiä vuoroja ilman lepoaikoja ja kukaan ei valvo ajoaikoja ja säännöksiä. Ajopäiväkirjat vaihtuvat aina kulloisenkin auton mukaan ja teoriassa tunnit näyttää olevan ok. Soppa on valmis.

"Kävelypoka" tolpat ovat ylikuormitettuja vapaavuorolaisista ja sinne jonoon pääsee vuorossa olevat sijalle n.10-20, jos sattuu se kyyti sille alueelle. Espoo ja Vantaa kiertää ympyrää käsipystyjen toivossa jos lasipalatsin tolpalla jo kymmeniä heikäläisiä jonossa. Vapaavuorolaisia suuri osa näistäkin? Kadut ovat keskustan "kävelytolpilla" tukittu jonottavilla takseilla. Rinnalle pysäköinti on röyhkeää ja törkeää tietyillä alueilla ja katuosuuksilla .Taksien kilpa-ajo keskustan suuntaan kaikilla väylillä on silmiinpistävää, kun tapellaan siitä jonopaikasta. Tämä on seuraus ja kukaan ei tee mitään.

Miten voi olla kannattavaa, että kuljetustarve jaetaan pieniin osiin ja kukaan ei saa edes kohtuullista ansiotuloa työstään. Kulut autoa kohden eivät vastaa sitä tuottoa, kun juoksut ovat ihan pers...stä tällä menolla. Kenelle tämä kannattaa?

Ala on täysin ylityöllistetty kuljettajista, koska tämä on mahdollista. Vakituisesti taksia ajava ei tänä pvänä saa edes vuoroillaan kohtuullista ansiotuloa. Isännät saavat tulevaisuudessa kaapia näitä muutaman vuoron keikkakuskeja autoihinsa, koska eihän tässä ole enää mitään järkeä! Autot on kolhittuja ja sanktioita paukkuu, koska kassoista tappelu on kuin ambumaalta.

Ollaan me kuljettajat aika tyhmiä, kun tällaista kassanpolkemista hyväksytään ja lähdetään tähän isäntien kilpajuoksuun mukaan. Auto saa ehkä jonkun euron, mutta kuljettajien palkka on laskeva ja laskee koko ajan. Kuka sillä almulla enää elättää itsensä saati perheensä? Vuoroissa notkutaan muutaman euron tuntipalkalla.

Miten olisi? Perse penkkiin kunnes tälle pelleilylle laitetaan piste? Onhan niillä se liitto joka nyt ei tee mitään. Vai on tämä asia jolle ei voi mitään? Ajattakoon sitten vaikka orjatyöllä ketä saa ja miten kunkin kuskin "suojaosuus" antaa myöten. Siinähän pyörität repaleista yritystä.

68

423

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 193

      tässä maassa ollaan huolissaan saako thaipoimijat marjoja. ei ne ehdi taksikuljettajien tuloja miettimään.

    • Näin se pitäis olla

      Listat avattiin silloin, kun keskustelu lupien vapauttamisesta kävi kiivaimmillaan.

      Ei ne muuksi enää tätä muuta, mutta Helsingin, Espoon ja Vantaan laittaminen samaan järjestelmään olisi tehtävä. Siinä on tietysti omat ongelmansa, mutta kyllä se tuntuisi positiivisena niin isäntien, kuin renkienkin kukkarossa.
      Lentokenttä ihan puhtaaseen tulojärjestykseen ja lähitaksin autoille Helsingin taksin oikeudet ja Helsingin takseille lähitaksin kanssa samat oikeudet.

      • Huhuu.

        Huhu kertto, että jotakin mullistavaa olisi tapahtumassa joskus 2016 vuoden alusta. Autoveron alennus pois ja vapautus lupien suhteen? Huhu on tietty huhua, en kuitenkaan investoisi kovinkaan suuria summia huonossa hapessa olevalle taksialalle. Konkursseja luvassa pian.....


      • 1+1
        Huhuu. kirjoitti:

        Huhu kertto, että jotakin mullistavaa olisi tapahtumassa joskus 2016 vuoden alusta. Autoveron alennus pois ja vapautus lupien suhteen? Huhu on tietty huhua, en kuitenkaan investoisi kovinkaan suuria summia huonossa hapessa olevalle taksialalle. Konkursseja luvassa pian.....

        Konkursseja vapauttamisesta seuraisi, mutta tuskin ensisijassa niille yrittäjille, jotka tuntevat alan. Pari ensimmäistä vuotta vapauttamisen jälkeen kun jaksaa ajaa ilman palkollisia vain oman palkkansa tienaten, niin selviää sen ensimmäisen rytistyksen yli. Eikä se ekakaan nyt niin kovin paha ole, mutta jos nyt vaikka 100 autoa lisää tulisi Helsinkiin, niin veisihän se ajoja. Ei kuitenkaan menisi kuin muutama kuukausi kun nämä uudet tulijat tajuaisivat, ettei sillä aletaksalla oikeasti pärjääkään ja pikkuhiljaa alkaisi näitä firmoja mennä konkurssiin ja poistua alalta. Jäljelle jääneet ajaisivat sitten hinnalla, jolla se kannattaa.


      • Urakkayrittäjä
        1+1 kirjoitti:

        Konkursseja vapauttamisesta seuraisi, mutta tuskin ensisijassa niille yrittäjille, jotka tuntevat alan. Pari ensimmäistä vuotta vapauttamisen jälkeen kun jaksaa ajaa ilman palkollisia vain oman palkkansa tienaten, niin selviää sen ensimmäisen rytistyksen yli. Eikä se ekakaan nyt niin kovin paha ole, mutta jos nyt vaikka 100 autoa lisää tulisi Helsinkiin, niin veisihän se ajoja. Ei kuitenkaan menisi kuin muutama kuukausi kun nämä uudet tulijat tajuaisivat, ettei sillä aletaksalla oikeasti pärjääkään ja pikkuhiljaa alkaisi näitä firmoja mennä konkurssiin ja poistua alalta. Jäljelle jääneet ajaisivat sitten hinnalla, jolla se kannattaa.

        "Ei kuitenkaan menisi kuin muutama kuukausi kun nämä uudet tulijat tajuaisivat, ettei sillä aletaksalla oikeasti pärjääkään ja pikkuhiljaa alkaisi näitä firmoja mennä konkurssiin ja poistua alalta. Jäljelle jääneet ajaisivat sitten hinnalla, jolla se kannattaa."

        Missä maailmassa te oikein elätte? Ette ainakaan tamän vuosituhannen yritysmaailmassa! Nyt valitetaan ettei ala kannata mutta silti on varaa vaihtaa auto uuteen harvase vuosi ja jopa palkata työntekijöitä vaikka itse töitä tehdään vain pari tuntia päivän aikana ja muuten odotellaan ja toimitetaan tyhjää! Näin ei ole millään muulla alalla!
        Väitän että jos hinnat puolitettaisiin olisi ajoa vähintään tupla määrä eikä kulut juurikaan nousisi ja kaikki voittaisivat.
        Tuntuu vain että alan ovat vallanneet työnvieroksujat joille ei vain työnteko maistu!


      • ....................
        Urakkayrittäjä kirjoitti:

        "Ei kuitenkaan menisi kuin muutama kuukausi kun nämä uudet tulijat tajuaisivat, ettei sillä aletaksalla oikeasti pärjääkään ja pikkuhiljaa alkaisi näitä firmoja mennä konkurssiin ja poistua alalta. Jäljelle jääneet ajaisivat sitten hinnalla, jolla se kannattaa."

        Missä maailmassa te oikein elätte? Ette ainakaan tamän vuosituhannen yritysmaailmassa! Nyt valitetaan ettei ala kannata mutta silti on varaa vaihtaa auto uuteen harvase vuosi ja jopa palkata työntekijöitä vaikka itse töitä tehdään vain pari tuntia päivän aikana ja muuten odotellaan ja toimitetaan tyhjää! Näin ei ole millään muulla alalla!
        Väitän että jos hinnat puolitettaisiin olisi ajoa vähintään tupla määrä eikä kulut juurikaan nousisi ja kaikki voittaisivat.
        Tuntuu vain että alan ovat vallanneet työnvieroksujat joille ei vain työnteko maistu!

        Jokainen ajettu kilometri nostaa aina kustannuksia. Vaikka ajoja olisi 4 kertaa enemmän, nousevat myös kustannukset täysin samassa suhteessa. Taksa on jo nyt äärettömän huono, ettei tuon alle voi enää mennä. Tule kokeilemaan, sitten tiedät, millä hinnalla kannattaa ajaa...


      • Huh mitä paskaa!
        .................... kirjoitti:

        Jokainen ajettu kilometri nostaa aina kustannuksia. Vaikka ajoja olisi 4 kertaa enemmän, nousevat myös kustannukset täysin samassa suhteessa. Taksa on jo nyt äärettömän huono, ettei tuon alle voi enää mennä. Tule kokeilemaan, sitten tiedät, millä hinnalla kannattaa ajaa...

        Vai että nousevat kulut samassa suhteessa!
        Nykyautot kuluttavat jo niin vähän ettei kaupunkiajossa tulleet kilometrit vaikuta kuluihin juuri mitään!
        Entisenä kuljetusalan yrittäjänä tiedän tasan että kalleinta on työntekijän palkkaaminen! Toisena kaluston hankinta ja ylläpito! Itse ajaminen uudella henkilöautolla on kokonaisuudessa häviävän pieni osa koko kulurakenteessa!!!
        Todelliset kulut yrityksen henkilöautolla ajamisella ovat max 0.2€ vaikka n. 2€/km nykyään näytetään kiskovan takseissa!


      • 1orja
        1+1 kirjoitti:

        Konkursseja vapauttamisesta seuraisi, mutta tuskin ensisijassa niille yrittäjille, jotka tuntevat alan. Pari ensimmäistä vuotta vapauttamisen jälkeen kun jaksaa ajaa ilman palkollisia vain oman palkkansa tienaten, niin selviää sen ensimmäisen rytistyksen yli. Eikä se ekakaan nyt niin kovin paha ole, mutta jos nyt vaikka 100 autoa lisää tulisi Helsinkiin, niin veisihän se ajoja. Ei kuitenkaan menisi kuin muutama kuukausi kun nämä uudet tulijat tajuaisivat, ettei sillä aletaksalla oikeasti pärjääkään ja pikkuhiljaa alkaisi näitä firmoja mennä konkurssiin ja poistua alalta. Jäljelle jääneet ajaisivat sitten hinnalla, jolla se kannattaa.

        "Eikä se ekakaan nyt niin kovin paha ole, mutta jos nyt vaikka 100 autoa lisää tulisi Helsinkiin, niin veisihän se ajoja."

        NE on jo! Joka vuorokauden aika vapaavuorolaiset jakaa ajovuorolistan ja valtaa kävelytolpat. Työvuorolistat laaditaan jo sen mukaan. Vakituisen kuskin ajovuorolistojen mukainen tuotto on siten kaikilla ihan orjuuden rajoilla, mutta fatta maksaa keikkakuskien tuloerot mitä uupuu ilmaisesta asunnosta ja muista tuista. Kuskit yrittää vetää ylipitkiä vuoroja, että saisi edes sen leivän. Isännät kiittää ja vuoden lopulla sitten huomaavat kulujen ja tuoton välisen selvän epäkohdan. Persnettoa kokonaisuudesta.

        Ala on tämän villin lännen touhun vuoksi vapautettava ehdot täyttäville kuljettajille jolloin yrittäjyys ratkaisee sikarinpolttelun sijaan. Silloin saatte tilausvälityskeskuksissanne ylikouluttaa näitä keikkakuskeja niin paljon kuin haluatte! Kait tuosta "työllistämisestä" jotain valtionapuakin saatte? Samassa veneessä kaikki maksajat.

        Uskomattomia ämmiä me kuljettajina ollaan, kun tätä menoa siedetään!


      • vi......
        .................... kirjoitti:

        Jokainen ajettu kilometri nostaa aina kustannuksia. Vaikka ajoja olisi 4 kertaa enemmän, nousevat myös kustannukset täysin samassa suhteessa. Taksa on jo nyt äärettömän huono, ettei tuon alle voi enää mennä. Tule kokeilemaan, sitten tiedät, millä hinnalla kannattaa ajaa...

        Nostaa joo nykymenolla. Kyydin saadakseen ajetaan sitä tuottamatonta ajoa huomattavasti enemmän kuin taksalla, koska vuoroissa roikkuu kaikki autoilijat kalustollaan. Sama on vapauttaa ala vaatimukset täyttäville kuljettajille ryhtyä itsenäiseksi yrittäjäksi. Orjuus on lopetettu muualta kuin Suomen taksista.


      • eikö vaan
        Urakkayrittäjä kirjoitti:

        "Ei kuitenkaan menisi kuin muutama kuukausi kun nämä uudet tulijat tajuaisivat, ettei sillä aletaksalla oikeasti pärjääkään ja pikkuhiljaa alkaisi näitä firmoja mennä konkurssiin ja poistua alalta. Jäljelle jääneet ajaisivat sitten hinnalla, jolla se kannattaa."

        Missä maailmassa te oikein elätte? Ette ainakaan tamän vuosituhannen yritysmaailmassa! Nyt valitetaan ettei ala kannata mutta silti on varaa vaihtaa auto uuteen harvase vuosi ja jopa palkata työntekijöitä vaikka itse töitä tehdään vain pari tuntia päivän aikana ja muuten odotellaan ja toimitetaan tyhjää! Näin ei ole millään muulla alalla!
        Väitän että jos hinnat puolitettaisiin olisi ajoa vähintään tupla määrä eikä kulut juurikaan nousisi ja kaikki voittaisivat.
        Tuntuu vain että alan ovat vallanneet työnvieroksujat joille ei vain työnteko maistu!

        Mitä kaltaisesi isot yrittäjät edellä sitä pienet ääliöt perässä. Kaltaistesi yrittäjien irtisanomisprosentithan näemme jo työttömyysluvuista.


      • "...................
        Huh mitä paskaa! kirjoitti:

        Vai että nousevat kulut samassa suhteessa!
        Nykyautot kuluttavat jo niin vähän ettei kaupunkiajossa tulleet kilometrit vaikuta kuluihin juuri mitään!
        Entisenä kuljetusalan yrittäjänä tiedän tasan että kalleinta on työntekijän palkkaaminen! Toisena kaluston hankinta ja ylläpito! Itse ajaminen uudella henkilöautolla on kokonaisuudessa häviävän pieni osa koko kulurakenteessa!!!
        Todelliset kulut yrityksen henkilöautolla ajamisella ovat max 0.2€ vaikka n. 2€/km nykyään näytetään kiskovan takseissa!

        Tiedätkö mitä. Jos vieras kuski ajaa alle euron juoksua, on se ihan kannattavuuden rajoilla. Nii-in, taksilain mukaan minun on palkattava vieras kuski, jotta ajovuorovelvoite tulee hoidettua. Ei se ole pas-kaa, että halpataksat syö tulosta niin, että ropisee! Tänne tuntuvat kirjoittavan pelkästään mutumiehet ja naiset, jotka ovat "entisiä" kuljetusyrittäjiä?? Miksi entisiä? Söikö halpataksat yrityksesi konkkaan?

        Nyt kaikki alasta kiinnostuneet: Hakekaa 2016 vuoden alusta omia lupia ja tulkaa koittamaan. Tiedän, että alalla tapahtuu tuolloin kato, kun yrittäjä toisensa perästä lopettaa hommansa tuolloin.

        Tulkaa, ajakaa niin maar perusteellisen halvalla ja kokekaa, mikä kannattaa. Eiköhän ääni muutu pian ja takki kääntyä?? :D


      • opettele
        "................... kirjoitti:

        Tiedätkö mitä. Jos vieras kuski ajaa alle euron juoksua, on se ihan kannattavuuden rajoilla. Nii-in, taksilain mukaan minun on palkattava vieras kuski, jotta ajovuorovelvoite tulee hoidettua. Ei se ole pas-kaa, että halpataksat syö tulosta niin, että ropisee! Tänne tuntuvat kirjoittavan pelkästään mutumiehet ja naiset, jotka ovat "entisiä" kuljetusyrittäjiä?? Miksi entisiä? Söikö halpataksat yrityksesi konkkaan?

        Nyt kaikki alasta kiinnostuneet: Hakekaa 2016 vuoden alusta omia lupia ja tulkaa koittamaan. Tiedän, että alalla tapahtuu tuolloin kato, kun yrittäjä toisensa perästä lopettaa hommansa tuolloin.

        Tulkaa, ajakaa niin maar perusteellisen halvalla ja kokekaa, mikä kannattaa. Eiköhän ääni muutu pian ja takki kääntyä?? :D

        Ajovuorovelvoite tulee hoidettua? Ajatathan sinä sitä vapaavuorolaistakin joka jakaa taas niitä ajovuorovelvollisten tienestejä?

        Sinun firmasi kannattamattomuus ja stressisisi tulee sieltä, että kulut eivät vastaa tuloja.

        Sinä tarvitset taksiin itsesi, yö- ja päiväkuskin ja sitten satunnaisen lomantekijän. Yksinkertaista.


      • ....................
        opettele kirjoitti:

        Ajovuorovelvoite tulee hoidettua? Ajatathan sinä sitä vapaavuorolaistakin joka jakaa taas niitä ajovuorovelvollisten tienestejä?

        Sinun firmasi kannattamattomuus ja stressisisi tulee sieltä, että kulut eivät vastaa tuloja.

        Sinä tarvitset taksiin itsesi, yö- ja päiväkuskin ja sitten satunnaisen lomantekijän. Yksinkertaista.

        2 miestä, ei enempää, ne on jo. En tarvitse firmaani 2016 alusta enää ketään. Eläkeläisenä lopetan. Yksinkertaista. P.S. Olen opetellut vasta 40 vuotta. Myös kirjanpitoa olen opetellut saman aikaa. Luulen osaavani. Helposti näen, mitä jää viivan alle. Aika vähän. 2016 alusta viedään autoveron palautus. Siihen onkin sitten sopiva lopettaa. Kun ei jää juurikaan mitään. Onnea uusille yrittäjille...


      • 1respect
        .................... kirjoitti:

        2 miestä, ei enempää, ne on jo. En tarvitse firmaani 2016 alusta enää ketään. Eläkeläisenä lopetan. Yksinkertaista. P.S. Olen opetellut vasta 40 vuotta. Myös kirjanpitoa olen opetellut saman aikaa. Luulen osaavani. Helposti näen, mitä jää viivan alle. Aika vähän. 2016 alusta viedään autoveron palautus. Siihen onkin sitten sopiva lopettaa. Kun ei jää juurikaan mitään. Onnea uusille yrittäjille...

        Arvostan Sinua, ajoit sen ajan, kun pelisäännöillä oli väliä. Nyt on meno toinen kuten varmasti tiedät. Laskuja, mutta ei rehellistä tuloa.


      • poppe1
        Huh mitä paskaa! kirjoitti:

        Vai että nousevat kulut samassa suhteessa!
        Nykyautot kuluttavat jo niin vähän ettei kaupunkiajossa tulleet kilometrit vaikuta kuluihin juuri mitään!
        Entisenä kuljetusalan yrittäjänä tiedän tasan että kalleinta on työntekijän palkkaaminen! Toisena kaluston hankinta ja ylläpito! Itse ajaminen uudella henkilöautolla on kokonaisuudessa häviävän pieni osa koko kulurakenteessa!!!
        Todelliset kulut yrityksen henkilöautolla ajamisella ovat max 0.2€ vaikka n. 2€/km nykyään näytetään kiskovan takseissa!

        0,2€ kilometri kulut, verottomat kilometri korvaukset ovat siis yli kaksi kertaa liian suuret. en oikein usko että tuo 0,2€ pitää paikkansa. taisit ottaa hatusta lukeman. ilmankos olet entinen kuljetus yrittäjä. jos ajan kyydin espoosta lentosemalle ja palaan tyhjänä takaisin menee polttoainetta noin 4-4,5l x 1,15015€ alviton dieselin hinta= 4,61-5,17€. kyyti maksaa noin 45-50 alv10% polttoaine kulu on noin 10%. mikä on tietysti mitätön jos sitä vertaa raskaan kaluston kulutukseen. se ihmetyttää kun taksi bisnes on niin kannattavaa, ja raskasliikenne niin huonoa bisnestä että miten kuljetusliikkeillä on varaa pitää palkattua työvoimaa ja monilla jopa useita autoja kuljettajineen sitten niillä ajetaan vain noin 10h päivä. täytyy yrittäjien omistaa paljon metsää tai tulla rikkaasta perheestä kun on vara pyörittää tuollasta bisnestä. en kyllä pystyis taksin päivä kassalla ajattamaan päivääkään jakelu autoa tai mitään sitä suurempaa. huh mitä paskaa


      • tulokas
        Huh mitä paskaa! kirjoitti:

        Vai että nousevat kulut samassa suhteessa!
        Nykyautot kuluttavat jo niin vähän ettei kaupunkiajossa tulleet kilometrit vaikuta kuluihin juuri mitään!
        Entisenä kuljetusalan yrittäjänä tiedän tasan että kalleinta on työntekijän palkkaaminen! Toisena kaluston hankinta ja ylläpito! Itse ajaminen uudella henkilöautolla on kokonaisuudessa häviävän pieni osa koko kulurakenteessa!!!
        Todelliset kulut yrityksen henkilöautolla ajamisella ovat max 0.2€ vaikka n. 2€/km nykyään näytetään kiskovan takseissa!

        En tiedä sun ammattilaisuudesta mutta itselläni on polttoainekulut isommat kuin se auton hankintakulu.
        Oikeassa olet siinä työntekijän palkkaamisessa


      • Nykyinen kuljetusyr.
        Huh mitä paskaa! kirjoitti:

        Vai että nousevat kulut samassa suhteessa!
        Nykyautot kuluttavat jo niin vähän ettei kaupunkiajossa tulleet kilometrit vaikuta kuluihin juuri mitään!
        Entisenä kuljetusalan yrittäjänä tiedän tasan että kalleinta on työntekijän palkkaaminen! Toisena kaluston hankinta ja ylläpito! Itse ajaminen uudella henkilöautolla on kokonaisuudessa häviävän pieni osa koko kulurakenteessa!!!
        Todelliset kulut yrityksen henkilöautolla ajamisella ovat max 0.2€ vaikka n. 2€/km nykyään näytetään kiskovan takseissa!

        Jos diesellasku on nyt kuukaudessa 1500-1600€, on se neljä kertaa enemmän ajettaessa 6000-6400€ kuukaudesa. Auto kuluu neljä kertaa nopeammin, renkaat neljä kertaa nopeammin, auto huollettava ja vaihdettava neljä kertaa useammin jne.
        Ihmettelen, miten ihmeessä kulut ei muka nousisi, jos ajomäärät lisääntyvät? No, sinähän oletkin entinen kuljetusyrittäjä. Usein laskutaidottomat ovatkin entisiä yrittäjiä. :D


      • Tyhmästä päästä kärsii..
        poppe1 kirjoitti:

        0,2€ kilometri kulut, verottomat kilometri korvaukset ovat siis yli kaksi kertaa liian suuret. en oikein usko että tuo 0,2€ pitää paikkansa. taisit ottaa hatusta lukeman. ilmankos olet entinen kuljetus yrittäjä. jos ajan kyydin espoosta lentosemalle ja palaan tyhjänä takaisin menee polttoainetta noin 4-4,5l x 1,15015€ alviton dieselin hinta= 4,61-5,17€. kyyti maksaa noin 45-50 alv10% polttoaine kulu on noin 10%. mikä on tietysti mitätön jos sitä vertaa raskaan kaluston kulutukseen. se ihmetyttää kun taksi bisnes on niin kannattavaa, ja raskasliikenne niin huonoa bisnestä että miten kuljetusliikkeillä on varaa pitää palkattua työvoimaa ja monilla jopa useita autoja kuljettajineen sitten niillä ajetaan vain noin 10h päivä. täytyy yrittäjien omistaa paljon metsää tai tulla rikkaasta perheestä kun on vara pyörittää tuollasta bisnestä. en kyllä pystyis taksin päivä kassalla ajattamaan päivääkään jakelu autoa tai mitään sitä suurempaa. huh mitä paskaa

        Kuka käskee ajamaan autolla jonka kulutus on yli kympin sadalla?
        Ja mitä palkkaamiseen tulee on Suomessa kaikkein kalleinta pitää yritystä missä on 1-3 työntekijää (lähes kaikki taksit) koska rahavirta/kulurakenne on pahiten pakkasella!
        Kyse oli siitä ettei kenenkään olisi pakko palkata työntekijää!
        Ja vielä pelkästä ajosta laskettu 0.2€ km oli vielä yläkanttiin laskettu pienikulutuksisella pakettiautoksi rekisteröydyllä henkilöautolla! Sen omistaminen oli halpaa firmalle mutta ajo lähes ilmaista!


      • Kohtuus kerjätessäkin
        poppe1 kirjoitti:

        0,2€ kilometri kulut, verottomat kilometri korvaukset ovat siis yli kaksi kertaa liian suuret. en oikein usko että tuo 0,2€ pitää paikkansa. taisit ottaa hatusta lukeman. ilmankos olet entinen kuljetus yrittäjä. jos ajan kyydin espoosta lentosemalle ja palaan tyhjänä takaisin menee polttoainetta noin 4-4,5l x 1,15015€ alviton dieselin hinta= 4,61-5,17€. kyyti maksaa noin 45-50 alv10% polttoaine kulu on noin 10%. mikä on tietysti mitätön jos sitä vertaa raskaan kaluston kulutukseen. se ihmetyttää kun taksi bisnes on niin kannattavaa, ja raskasliikenne niin huonoa bisnestä että miten kuljetusliikkeillä on varaa pitää palkattua työvoimaa ja monilla jopa useita autoja kuljettajineen sitten niillä ajetaan vain noin 10h päivä. täytyy yrittäjien omistaa paljon metsää tai tulla rikkaasta perheestä kun on vara pyörittää tuollasta bisnestä. en kyllä pystyis taksin päivä kassalla ajattamaan päivääkään jakelu autoa tai mitään sitä suurempaa. huh mitä paskaa

        Alle tunnin keikka ja 50€ alv mitätön?
        Jos ei riitä on yrittäminen täysin väärä homma!


      • Ootko provo?
        Nykyinen kuljetusyr. kirjoitti:

        Jos diesellasku on nyt kuukaudessa 1500-1600€, on se neljä kertaa enemmän ajettaessa 6000-6400€ kuukaudesa. Auto kuluu neljä kertaa nopeammin, renkaat neljä kertaa nopeammin, auto huollettava ja vaihdettava neljä kertaa useammin jne.
        Ihmettelen, miten ihmeessä kulut ei muka nousisi, jos ajomäärät lisääntyvät? No, sinähän oletkin entinen kuljetusyrittäjä. Usein laskutaidottomat ovatkin entisiä yrittäjiä. :D

        6000 diesel laskulla ajaa yli 100 000 km jos kulutus 6 l/100 km!
        Jos keskiverto keikka olisi 10km ja laskutus 5€ lähtö 1€/km olisi vuosilaskutus jo 150 000€ vuosi! Jos ei olisi pakko palkata ketään lupien vapauduttua miten ihmeessä yhden ihmisen firma yhdellä autolla ei muka kannattaisi?


      • Anteeksi....
        Ootko provo? kirjoitti:

        6000 diesel laskulla ajaa yli 100 000 km jos kulutus 6 l/100 km!
        Jos keskiverto keikka olisi 10km ja laskutus 5€ lähtö 1€/km olisi vuosilaskutus jo 150 000€ vuosi! Jos ei olisi pakko palkata ketään lupien vapauduttua miten ihmeessä yhden ihmisen firma yhdellä autolla ei muka kannattaisi?

        Kyse olikin kuukausilaskutuksesta ei vuosi mutta pitäähän se puolittaa tyhjän ajon takia ;-)


      • hvlllö
        Nykyinen kuljetusyr. kirjoitti:

        Jos diesellasku on nyt kuukaudessa 1500-1600€, on se neljä kertaa enemmän ajettaessa 6000-6400€ kuukaudesa. Auto kuluu neljä kertaa nopeammin, renkaat neljä kertaa nopeammin, auto huollettava ja vaihdettava neljä kertaa useammin jne.
        Ihmettelen, miten ihmeessä kulut ei muka nousisi, jos ajomäärät lisääntyvät? No, sinähän oletkin entinen kuljetusyrittäjä. Usein laskutaidottomat ovatkin entisiä yrittäjiä. :D

        Tais jäädä sunkin laskusta vähentämättä alvi tai sitten sulla on todella hyvin keikkaa. Mites se oli se laskutaito?


      • Naftan oikea hinta?
        poppe1 kirjoitti:

        0,2€ kilometri kulut, verottomat kilometri korvaukset ovat siis yli kaksi kertaa liian suuret. en oikein usko että tuo 0,2€ pitää paikkansa. taisit ottaa hatusta lukeman. ilmankos olet entinen kuljetus yrittäjä. jos ajan kyydin espoosta lentosemalle ja palaan tyhjänä takaisin menee polttoainetta noin 4-4,5l x 1,15015€ alviton dieselin hinta= 4,61-5,17€. kyyti maksaa noin 45-50 alv10% polttoaine kulu on noin 10%. mikä on tietysti mitätön jos sitä vertaa raskaan kaluston kulutukseen. se ihmetyttää kun taksi bisnes on niin kannattavaa, ja raskasliikenne niin huonoa bisnestä että miten kuljetusliikkeillä on varaa pitää palkattua työvoimaa ja monilla jopa useita autoja kuljettajineen sitten niillä ajetaan vain noin 10h päivä. täytyy yrittäjien omistaa paljon metsää tai tulla rikkaasta perheestä kun on vara pyörittää tuollasta bisnestä. en kyllä pystyis taksin päivä kassalla ajattamaan päivääkään jakelu autoa tai mitään sitä suurempaa. huh mitä paskaa

        Miksi tankkaat noin kallista dieseliä?
        Etkö saa vähentää verotuksessa dieselin alvitonta hintaa tulonhankkimiskuluna?


      • gikhjljjtth18
        Ootko provo? kirjoitti:

        6000 diesel laskulla ajaa yli 100 000 km jos kulutus 6 l/100 km!
        Jos keskiverto keikka olisi 10km ja laskutus 5€ lähtö 1€/km olisi vuosilaskutus jo 150 000€ vuosi! Jos ei olisi pakko palkata ketään lupien vapauduttua miten ihmeessä yhden ihmisen firma yhdellä autolla ei muka kannattaisi?

        Ehkä lasket uudestaan...
        6,8l/ 100km: 10,2 €
        Se krt 160.000 km: 16.320 €
        Siis dieselin hinta 1.5 €/ltr. ?


      • Älvi
        hvlllö kirjoitti:

        Tais jäädä sunkin laskusta vähentämättä alvi tai sitten sulla on todella hyvin keikkaa. Mites se oli se laskutaito?

        Alvi ei ole kulu, eikä tulo. Se on läpikulkuraha, se ei kuulu kassaan. Mitä te siitä alvista koko ajan valitatte. Ei edes kuski saa palkkaa mistään alvista.


    • Kauppaneuvos Paukku

      Olet oikeassa, huonokin kartelli voittaa aina vapaaan kilpailun

      • -yritys

        ... sitten nuo kartellijäsenet maksaa vapaaehtoisesti vielä sen tonnin kuussa jonnekin liittoon ja välityskeskuksille vaikka eikö sen veivaamisen ja kävelytolpilta ajamisen luulisi olevan kannattavaa tai kannattavampaa ilman tuota kuukausitonni miinusta? mitä niistä ajovuorolistan mukaisista ajotarjouksista, kun toisten leipää syömällä tuotto olisi parempi?


      • -yrittäjä
        -yritys kirjoitti:

        ... sitten nuo kartellijäsenet maksaa vapaaehtoisesti vielä sen tonnin kuussa jonnekin liittoon ja välityskeskuksille vaikka eikö sen veivaamisen ja kävelytolpilta ajamisen luulisi olevan kannattavaa tai kannattavampaa ilman tuota kuukausitonni miinusta? mitä niistä ajovuorolistan mukaisista ajotarjouksista, kun toisten leipää syömällä tuotto olisi parempi?

        Kuka maksaa tonnin kuussa liittoon? Välitysmaksut toki on ja pysyy, ei mikään keskus niitä keikkoja ilman anna. Keskukset sitoo henkilökuntaa, jonkun on heidänkin palkkansa maksettava. Sitten on tietty vielä pankkirojaltit ja korttiprovisiot, näillekkään yrittäjä ei voi yhtään mitään, ne on maksettava, jos mielii hommaa tehdä.

        Tuosta liiton tonnista per kk, mistä olet moisen summan vetäissyt? Edes vuodessa ei jäsenmaksu ole tonnia. Joillekkin sekin on liikaa, koska täällä ollaan niin Arskaa ja uhataan erolla? Taitaa joillain vain olla kassa miinuksella, että liiton viiissatanenkin per vuosi on liikaa?


      • sinä
        -yrittäjä kirjoitti:

        Kuka maksaa tonnin kuussa liittoon? Välitysmaksut toki on ja pysyy, ei mikään keskus niitä keikkoja ilman anna. Keskukset sitoo henkilökuntaa, jonkun on heidänkin palkkansa maksettava. Sitten on tietty vielä pankkirojaltit ja korttiprovisiot, näillekkään yrittäjä ei voi yhtään mitään, ne on maksettava, jos mielii hommaa tehdä.

        Tuosta liiton tonnista per kk, mistä olet moisen summan vetäissyt? Edes vuodessa ei jäsenmaksu ole tonnia. Joillekkin sekin on liikaa, koska täällä ollaan niin Arskaa ja uhataan erolla? Taitaa joillain vain olla kassa miinuksella, että liiton viiissatanenkin per vuosi on liikaa?

        Kerrotko isännän pakolliset maksut ajoihin liittyen? Välityskeskus, data, liiton jäsenmaksu.... Älä pane auton kuluja jotka kaikille veivareillekin samat.


      • -yrittäjä
        sinä kirjoitti:

        Kerrotko isännän pakolliset maksut ajoihin liittyen? Välityskeskus, data, liiton jäsenmaksu.... Älä pane auton kuluja jotka kaikille veivareillekin samat.

        Auton kulut on auton kuluja, ne eivät katoa yhtään minnekkään. Polttoaine, rengas, huolto, korjaukset, arvonalennus, autonvaihto, pesu, autotalli, ja mitä niitä onkaan. Ne tulevat vielä edellisten lisäksi. Sitten vakuutukset, palkat, verot, vaate, plus kaikenlaista kulua. Kun lasketaan tulojen ja kulujen suhdetta, alkaa kriittinen raja olla jo hyvin, HYViN lähellä. Tästä ei ajot enää kuurikaan voi pudota, kun edessä on vaikeuksia. Onneksi olen saanut pidettyä firmani hyvässä, tai ainakin kohtuullisessa kuosissa, tästä voi lopettaa ilman vahinkoja. Tiedän kuitenkin, että alalla on tulossa pian lukuisia konkursseja. Jos taksifirma ole nyt hyvässä kuosissa, ei sitä näillä ajoilla enään kuntoon saada. Helppo hengittää, firmani on velaton. Kuinka monella on velaton yritys?


      • 5...14
        -yrittäjä kirjoitti:

        Auton kulut on auton kuluja, ne eivät katoa yhtään minnekkään. Polttoaine, rengas, huolto, korjaukset, arvonalennus, autonvaihto, pesu, autotalli, ja mitä niitä onkaan. Ne tulevat vielä edellisten lisäksi. Sitten vakuutukset, palkat, verot, vaate, plus kaikenlaista kulua. Kun lasketaan tulojen ja kulujen suhdetta, alkaa kriittinen raja olla jo hyvin, HYViN lähellä. Tästä ei ajot enää kuurikaan voi pudota, kun edessä on vaikeuksia. Onneksi olen saanut pidettyä firmani hyvässä, tai ainakin kohtuullisessa kuosissa, tästä voi lopettaa ilman vahinkoja. Tiedän kuitenkin, että alalla on tulossa pian lukuisia konkursseja. Jos taksifirma ole nyt hyvässä kuosissa, ei sitä näillä ajoilla enään kuntoon saada. Helppo hengittää, firmani on velaton. Kuinka monella on velaton yritys?

        Et vastannut. 1000 lähellä?


      • -yrittäjä
        5...14 kirjoitti:

        Et vastannut. 1000 lähellä?

        1000 lähellä mitä????


      • mitahä
        -yrittäjä kirjoitti:

        1000 lähellä mitä????

        "Ne tulevat vielä edellisten lisäksi."

        Ne edelliset. Onko ne lähellä sitä 1000:a?


      • -yrittäjä
        mitahä kirjoitti:

        "Ne tulevat vielä edellisten lisäksi."

        Ne edelliset. Onko ne lähellä sitä 1000:a?

        Etkö tiedä. Etkö ole alalla, vai luuletko tietäväsi. Sen tiedän, jos ei itse aja, ei jää juuri mitään liiketoimen harjoittajalle. Viime vuoden liikevaihto 160.000€, jäi 12.000€, tästä pois verot. Nyt kun nappaavat vielä autoveron 3200€/v. pois, on aika lopettaa. Ajaisin itse, terveyteni ei enää salli sitä, joten jään eläkkeelle.

        Kateelliset, tervetuloa alalle.....


      • Laskuja piisaa.
        mitahä kirjoitti:

        "Ne tulevat vielä edellisten lisäksi."

        Ne edelliset. Onko ne lähellä sitä 1000:a?

        Pelkkä diesellasku on 1600€ kuukaudesa. Revi siitä.


      • -yrittäjä
        -yrittäjä kirjoitti:

        Etkö tiedä. Etkö ole alalla, vai luuletko tietäväsi. Sen tiedän, jos ei itse aja, ei jää juuri mitään liiketoimen harjoittajalle. Viime vuoden liikevaihto 160.000€, jäi 12.000€, tästä pois verot. Nyt kun nappaavat vielä autoveron 3200€/v. pois, on aika lopettaa. Ajaisin itse, terveyteni ei enää salli sitä, joten jään eläkkeelle.

        Kateelliset, tervetuloa alalle.....

        Kenen kanssa muuten keskustelen, nimimerkki vaihtuu joka kommentissa? Jos keskustelua kaipaat, pidä edes keskustelun ajan samaa nimimerkkiä.


      • bada bing
        Laskuja piisaa. kirjoitti:

        Pelkkä diesellasku on 1600€ kuukaudesa. Revi siitä.

        Siinäpä ajatatte vuorottomana. Ei se ole ihme, että kulut voittaa tuotot, kun keikkaa jahdataan 20-30km säteellä. Hölmöläisten hommaa.

        Kuskilla on aina helppo lopettaa ja ruveta keräämään pulloja. Sama liksa. Ahneilla on paskanen loppu.


      • 1bada bing1
        Laskuja piisaa. kirjoitti:

        Pelkkä diesellasku on 1600€ kuukaudesa. Revi siitä.

        Siinäpä ajatatte vuorottomana. Ei se ole ihme, että kulut voittaa tuotot, kun keikkaa jahdataan 20-30km säteellä. Hölmöläisten hommaa.

        Kuskilla on aina helppo lopettaa ja ruveta keräämään pulloja. Sama liksa. Ahneilla on paskanen loppu.


      • 183
        -yrittäjä kirjoitti:

        Etkö tiedä. Etkö ole alalla, vai luuletko tietäväsi. Sen tiedän, jos ei itse aja, ei jää juuri mitään liiketoimen harjoittajalle. Viime vuoden liikevaihto 160.000€, jäi 12.000€, tästä pois verot. Nyt kun nappaavat vielä autoveron 3200€/v. pois, on aika lopettaa. Ajaisin itse, terveyteni ei enää salli sitä, joten jään eläkkeelle.

        Kateelliset, tervetuloa alalle.....

        Kiitos. 1 lupa lisää vapaille markkinoille. Kiitos kaikista vuosista myös Sinulle. Ostan lupasi, jos hinnoista sovitaan.


      • tyhjää ajoa
        Laskuja piisaa. kirjoitti:

        Pelkkä diesellasku on 1600€ kuukaudesa. Revi siitä.

        Joutokäynti ja tuottamattomat kilometrit= kuljettajan palkka. Veivareita lisää.


      • Mikähän riittäisi?
        Laskuja piisaa. kirjoitti:

        Pelkkä diesellasku on 1600€ kuukaudesa. Revi siitä.

        Jos siis ajat n. 16000 km/kk mistä laskutat puolet 2€/km tekee jo 8000€/kk pelkistä kilometreistä ilman aloitusmaksuja! Eikö muka vieläkään riitä?


    • orjuus alas

      Koska päättäjät, taksi-isännät ja välityskeskukset sekä ely ovat alistuneet tähän tilanteeseen niin silloin on paras, että kukin halukas kuljettaja kurssit ym. käytyään ja hakuehdot täytettyään saa OMAT KEINOT. Näin ollen ei alalla ole sitä orjatyövoimaa poljettavana joka ei saa edes minimipalkkaa. Sitten on valinnanvapaus ajaako itselleen yrittäjänä vai jääkö toisten poljettavaksi.

      Tähän vielä mennään. Täytyy ruveta kirjoittelemaan päättäjille.

    • Kiertäkää kiertäkää

      Muuten olen kanssasi samaa mieltä mutta tätä ihmettelen "Espoo ja Vantaa kiertää ympyrää käsipystyjen toivossa jos lasipalatsin tolpalla jo kymmeniä heikäläisiä jonossa. Vapaavuorolaisia suuri osa näistäkin?"

      Ihan samalla tavalla ne siellä kiertävät kuin Helsingin autot Vantaan ja Espoon yhteisliikenneasemilla. Toki sillä erolla, että suurin osa näistä "kiertäjistä" on Helsingistä Espooseen tai Vantaalle Helsingistä siirtyneitä kuljettajia tai sinne luvat saaneita. Yhteisliikenne asemat taas ovat ELY:n määrittelemiä paikallisten autoilijoiden ehdotuksen mukaan. Tosin ne ovat jo aikansa eläneet.

      • joku raja

        Nyt en puhu aseman tarkistamisesta onko tilaa, vaan siitä, että vuoro kulutetaan tuossa ympyräkehässä. Helsingin autot ei kierrä tuota kehää Vantaalla eikä Espoossa. En minäkään vastusta tuota yhteisliikenneasemaa. Vastustan sitä, että tuosta kehästä poimitaan myös tilatut ajot. Kännisillähän on se tapa, että noustaan autoon kuin autoon ellei kuljettaja pidä huolta, että tilattua ajoa ei viedä toiselta. Kauanko luulet, että se kehänkiertäjä näin toimii? Tämä ei ole luulo vaan tieto.


      • Kiertäkää kiertäkää
        joku raja kirjoitti:

        Nyt en puhu aseman tarkistamisesta onko tilaa, vaan siitä, että vuoro kulutetaan tuossa ympyräkehässä. Helsingin autot ei kierrä tuota kehää Vantaalla eikä Espoossa. En minäkään vastusta tuota yhteisliikenneasemaa. Vastustan sitä, että tuosta kehästä poimitaan myös tilatut ajot. Kännisillähän on se tapa, että noustaan autoon kuin autoon ellei kuljettaja pidä huolta, että tilattua ajoa ei viedä toiselta. Kauanko luulet, että se kehänkiertäjä näin toimii? Tämä ei ole luulo vaan tieto.

        Juu muiden kyytien koolaaminen on törkeätä. Kehänkiertäjät jotka ovat tolloja tekevät tätä myös tulevaisuudessa, koska heiltä puuttuu tarvittava moraali kollegoja kohtaan.


      • elanto -
        Kiertäkää kiertäkää kirjoitti:

        Juu muiden kyytien koolaaminen on törkeätä. Kehänkiertäjät jotka ovat tolloja tekevät tätä myös tulevaisuudessa, koska heiltä puuttuu tarvittava moraali kollegoja kohtaan.

        Nyt olemme samaa mieltä pääasiasta.

        Mutta, näin vaan kuitenkin käy, kun kaikki on sallittua. Nyt on enemmän suoria housuja, mutta vähemmän järkeä. Tämä on ainut lopputulema vaikka tekisivät mitä laatuvaatimuksia ellei jotain rotia tähän vuorojärjestelmään ja vapaalta roikkumiseen saada.


    • TURHAT KULUT POIS

      Tilausvälityskeskukset ja taksitoimistot sekä päällekkäiset alueelliset Ry:t ja Oy:t maksaa takseille aivan älyttömästi liikaa ja turhaa. Keskuksen akoilla on liksat paremmat kuin ajavilla autoilijoilla, varsinkin niillä toimiston ylimielisillä ylipalkatuilla "toimistopäälliköillä". Tilauskeskusta kyllä voisi pyörittää maailmalla olevilla tekniikoilla halvemmallakin ja toimiston toimet voi ulkoistaa, jolloin hinta putoaisi ainakin puoleen. Nyt taksin sivukulut on jokatapauksessa järjettömällä tasolla, joita on pakko leikata.

      • 1liikaa

        "... sitten nuo kartellijäsenet maksaa vapaaehtoisesti vielä sen tonnin kuussa jonnekin liittoon ja välityskeskuksille vaikka eikö sen veivaamisen ja kävelytolpilta ajamisen luulisi olevan kannattavaa tai kannattavampaa ilman tuota kuukausitonni miinusta? mitä niistä ajovuorolistan mukaisista ajotarjouksista, kun toisten leipää syömällä tuotto olisi parempi?"


    • persaukistenala

      Toivottavasti moni vie lupansa ELY-keksuksiin. Laiskat pois ja rehelliset työnantajat kehiin. Jos joku tarjoaa minulle bruttotuloina vaikka 1700€/kk teen sopimuksen jolla ajan isännän tarjoamat työlainsäädäntöön kuuluvat ajovuorot/kk. Verot maksan tietysti verottajan määräämän prosentin mukaan. Työn teen hyvin kuten tähän astikin ja siitä ei ole moitetta.

      Väitän. Ei ainuttakaan työtarjousta Taksista herrat.

      • herra taksista

        sovitaan näin. sitoudut tuomaan 5000 eur kassaa joka kuukausi, taatusti maksan tuon 1700 eur/kk


      • 1913
        herra taksista kirjoitti:

        sovitaan näin. sitoudut tuomaan 5000 eur kassaa joka kuukausi, taatusti maksan tuon 1700 eur/kk

        vitsikäs työnantaja


    • herra taksista

      Joo, vitsihän se on jos työnantaja jotain vaatis työntekijältä tällä alalla.
      Se taas on ihan asiaa, kun työntekijä täällä marisee, kun ei saa koko liikevaihtoa itselleen palkkana

      • vai niin

        Asenteesi on lapsellinen. Vai on työntekijäsi vaatimassa koko liikevaihdon itselleen. Kasva aikuiseksi ja keskustele edes realiteettipohjalta.


      • 40% liikevaihdosta
        vai niin kirjoitti:

        Asenteesi on lapsellinen. Vai on työntekijäsi vaatimassa koko liikevaihdon itselleen. Kasva aikuiseksi ja keskustele edes realiteettipohjalta.

        Osaatko kertoa, mikä muu ala maksaa palkkana jopa 40% firman liikevaihdosta? Sitten valitellaan, että työnantajat ovat nihilistejä, nuukia p-askoja?


      • sillä ei elä
        40% liikevaihdosta kirjoitti:

        Osaatko kertoa, mikä muu ala maksaa palkkana jopa 40% firman liikevaihdosta? Sitten valitellaan, että työnantajat ovat nihilistejä, nuukia p-askoja?

        Osaatko vastata missä yrityksessä työtä tehdään tuntimääräisesti yhtä paljon ja yhtä huonolla palkalla kuin taksinkuljettajat?


      • Osaan kertoa!
        40% liikevaihdosta kirjoitti:

        Osaatko kertoa, mikä muu ala maksaa palkkana jopa 40% firman liikevaihdosta? Sitten valitellaan, että työnantajat ovat nihilistejä, nuukia p-askoja?

        Alalla ei väliä mutta kaikilla yrityksillä missä on vain 1-2 työntekijää ja POMO menee YLI puolet liikevaihdosta työntekijän kuluihin! Niin pitäisi vähintäänkin kuulua!


      • Osaan kertoa
        40% liikevaihdosta kirjoitti:

        Osaatko kertoa, mikä muu ala maksaa palkkana jopa 40% firman liikevaihdosta? Sitten valitellaan, että työnantajat ovat nihilistejä, nuukia p-askoja?

        Alalla ei väliä mutta kaikilla yrityksillä missä on vain 1-2 työntekijää ja POMO menee YLI puolet liikevaihdosta työntekijän kuluihin! Niin pitäisi vähintäänkin olla koska yhden auton pitäminen ei niin kallista ole!


      • Töillä elää!
        sillä ei elä kirjoitti:

        Osaatko vastata missä yrityksessä työtä tehdään tuntimääräisesti yhtä paljon ja yhtä huonolla palkalla kuin taksinkuljettajat?

        Osaatko vastata missä työssä tehdään yhtä vähän hommia työaikana?
        Jos täydessä päivässä oikeasti ajetaan pari tuntia ei siitä voi vaatia ahkeran duunarin täyden päivän palkkaa!


      • Pöljä kysymys
        Töillä elää! kirjoitti:

        Osaatko vastata missä työssä tehdään yhtä vähän hommia työaikana?
        Jos täydessä päivässä oikeasti ajetaan pari tuntia ei siitä voi vaatia ahkeran duunarin täyden päivän palkkaa!

        Osaan vastata: esim. sinun työssäsi.

        Taksi ajaa niin paljon, kun on kyytiä. Kyydeiksi ei kuljettaja taas voi muuttua. Täyden pvän ne kuljettajat joutuvat siltikin tekemään, että se auton ajovelvoite tulee täytetty. Olisipa hienoa mikäli kuljettaja saisi ajaa ne kyydit ja isäntä päivystäisi sen muun ajan. Näin ei kuitenkaan ole, koska se on mahdottomuus. Maksetaanhan palokunnassakin palkkaa vaikka edes joka työvuoro ei pala :)

        Taksitöillä ei elä.


      • kypärä sentään
        Pöljä kysymys kirjoitti:

        Osaan vastata: esim. sinun työssäsi.

        Taksi ajaa niin paljon, kun on kyytiä. Kyydeiksi ei kuljettaja taas voi muuttua. Täyden pvän ne kuljettajat joutuvat siltikin tekemään, että se auton ajovelvoite tulee täytetty. Olisipa hienoa mikäli kuljettaja saisi ajaa ne kyydit ja isäntä päivystäisi sen muun ajan. Näin ei kuitenkaan ole, koska se on mahdottomuus. Maksetaanhan palokunnassakin palkkaa vaikka edes joka työvuoro ei pala :)

        Taksitöillä ei elä.

        Niin mäkin saan palkkani osingoista ja yrityskaupoista ja suurimmaksi osaa ajasta en tee paskan vertaa. Mikä saa sut vertaamaan itses palomieheen tai edes minuun? Huippu osaaminen liiketaloudessa vai mikä?


      • Pian entinen isäntä
        Osaan kertoa kirjoitti:

        Alalla ei väliä mutta kaikilla yrityksillä missä on vain 1-2 työntekijää ja POMO menee YLI puolet liikevaihdosta työntekijän kuluihin! Niin pitäisi vähintäänkin olla koska yhden auton pitäminen ei niin kallista ole!

        " Niin pitäisi vähintäänkin olla koska yhden auton pitäminen ei niin kallista ole! "

        Minulla on yksi auto, enkä aja terveyteni vuoksi itse. Kaksi palkattua kuljettajaa ajaa vakituisesti. Itse huollatan ja pesen auton ja teen myös paperityöt itse, palkattua kirjanpitäjää ei ole.

        Liikevaihto oli kohtuullinen 160.000€/v. Tästä minulle jäi verotettavaa tuloa 12.000€/v. - verot. Juu, eihän yhden auton pitäminen todellakaan ole kallista, "vain" 148.000€ vuodessa. Tämä siis vuonna 2013. Halpaahan se yhden auton pito on. Halpaa kun makkara.... :D


      • höpö höpö
        40% liikevaihdosta kirjoitti:

        Osaatko kertoa, mikä muu ala maksaa palkkana jopa 40% firman liikevaihdosta? Sitten valitellaan, että työnantajat ovat nihilistejä, nuukia p-askoja?

        Eihän se prosentti ole firman liikevaihdosta vaan sen kuljettajan ajamasta kassasta.


      • niinpäniin
        kypärä sentään kirjoitti:

        Niin mäkin saan palkkani osingoista ja yrityskaupoista ja suurimmaksi osaa ajasta en tee paskan vertaa. Mikä saa sut vertaamaan itses palomieheen tai edes minuun? Huippu osaaminen liiketaloudessa vai mikä?

        Jos sinulla olisi huppuosaamista liiketaloudesta et notkuisi täällä takseja haukkumalla. Paremminkin taitaa osaaminen olla sossun tukien nostamisessa.


      • Mitä sä selität?
        Pian entinen isäntä kirjoitti:

        " Niin pitäisi vähintäänkin olla koska yhden auton pitäminen ei niin kallista ole! "

        Minulla on yksi auto, enkä aja terveyteni vuoksi itse. Kaksi palkattua kuljettajaa ajaa vakituisesti. Itse huollatan ja pesen auton ja teen myös paperityöt itse, palkattua kirjanpitäjää ei ole.

        Liikevaihto oli kohtuullinen 160.000€/v. Tästä minulle jäi verotettavaa tuloa 12.000€/v. - verot. Juu, eihän yhden auton pitäminen todellakaan ole kallista, "vain" 148.000€ vuodessa. Tämä siis vuonna 2013. Halpaahan se yhden auton pito on. Halpaa kun makkara.... :D

        Auton pitämisen kulut on täysin eri esia kuin työntekijöiden palkkaaminen ja auton tankkaaminen koska kilometrien laskuttaminen kuuluu keikkaan!
        Vähennäs nyt alkuun siitä henkilöstökulut keikoissa laskutettava osa pois...


      • Kokemusta on
        höpö höpö kirjoitti:

        Eihän se prosentti ole firman liikevaihdosta vaan sen kuljettajan ajamasta kassasta.

        Suomessa yhden työntekijän palkkaaminen on niin kallista (ikävä kyllä) mukaan lukien eläkkeet, lomakorvaukset, vakuutukset ym. että sillä rahalla itse ajaa jo niin paljon kuin vain jaksaa!
        Edelleenkin jos taksien ei tarvitsisi palkata työntekijöitä olisi varaa laskea hintoja huomattavasti!


      • Pian entinen isäntä
        Mitä sä selität? kirjoitti:

        Auton pitämisen kulut on täysin eri esia kuin työntekijöiden palkkaaminen ja auton tankkaaminen koska kilometrien laskuttaminen kuuluu keikkaan!
        Vähennäs nyt alkuun siitä henkilöstökulut keikoissa laskutettava osa pois...

        Kerroin vain faktatietoa. Tuotosta vähennetty menot. Faktatietoa suoraan veroilmoituksesta, jonka jätin juuri hiljattain.

        Tämä siis jäi "viivan alle" taksin pyörittämisestä.

        Kerros nyt vähän, mitä SINÄ selität?


    • Urpoja

      Niin sehän ei ole työaikaa kun odottaa kyytejä. Sehän on vapaa-aikaa. Huh huh.

      • Rengin retale

        Samalla tavalla se provikkapalkkainen portsari seisoo tyhjän räkälän ovella, tai provikkapalkkainen myyjä kiertää tyrkyttämässä paskoja imureita tms.
        Suomessa pelkkä verotus on sellainen, että pitää olla melkoinen hilavitkutin, millä yrittäjä siirtää itsensä miljoonakerhoon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe