Kannattaako Mensaan liittyä?

Hmm.

Kävin mielenkiinnosta Mensan järjestämässä älykkyystestissä ja sain äskettäin myös postista tuloksen. Tulos on riittävä, että voisi liittyä Mensan jäseneksi. Mielenkiinnosta haluaisin kuulla ihmisten mielipiteitä asiasta, kannattaako liittyä jäseneksi?

Kaikki positiiviset ja negatiiviset näkökulmat ovat ilahduttavia.

71

3137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dgklödfkl

      Yleensä Mensan jäsenyys jostain syystä noteerataan korkealle. En suosittele sanomaan kysyjille ÄO-lukemaa.

      • MakeA82

        1

        Mensan testin tapauksessa testi antaan jäsenkelpoiselle usein "vähintään"-tyyppisen tuloksen, ei tarkaa arvoa. Lisäksi kateus vie kalatkin vedestä.


    • Puolueellinen

      Itse olin Mensan jäsen, mutta lähetin sille pian eropaperit, kun tajusin, että siellä lähes kaikki ihmiset näkevät ihmisen vain ÄO-lukemana. Lisäksi en luokittelisi sieltä kaikkia ihmisiä älykkäiksi, vaikka FRT väittää toista.

      Ja jos päätät mennä liittyä Mensan jäseneksi, en suosittele huutamaan sitä jokaiselle vastaantulijalle, koska kyseiseen järjestöön kuuluminen herättää ihmisissä erilaisia tunteita. En suosittele kertomaan sitä edes työhaastattelussa, vaikka monet Mensalaiset käyttävät sitä juuri syynä, miksi ihmisten pitäisi mennä "testien testiin".

      Anteeksi näin suppeasta vastauksesta, mutta en ole paras henkilö antamaan puolueetonta vertausta Mensan hyvistä ja huonoista puolista.

      • Hmm.

        Kiitos paljon näkökulmasta. En mennyt testiin, että voisin mainita siitä työhaastattelussa. En ole vaihtamassa työpaikkaa. Jos mahdollista, niin pysyn samassa työpaikassa mahdollisimman kauan.

        En myöskään mennyt testiin siksi, että voisin mahdollisesta hyvästä testituloksesta kehua muille. Ylpeys ja ylpeily on yksi pahimmista synneistä. Tarkemmin ajateltuna jättäisin sen kertomatta lähipiirilleni, jos liittyisin Mensan jäseneksi. Kuitenkin tosiasia on, että ei ole salaisuutta, joka ei tulisi ilmi.


      • Yrmys
        Hmm. kirjoitti:

        Kiitos paljon näkökulmasta. En mennyt testiin, että voisin mainita siitä työhaastattelussa. En ole vaihtamassa työpaikkaa. Jos mahdollista, niin pysyn samassa työpaikassa mahdollisimman kauan.

        En myöskään mennyt testiin siksi, että voisin mahdollisesta hyvästä testituloksesta kehua muille. Ylpeys ja ylpeily on yksi pahimmista synneistä. Tarkemmin ajateltuna jättäisin sen kertomatta lähipiirilleni, jos liittyisin Mensan jäseneksi. Kuitenkin tosiasia on, että ei ole salaisuutta, joka ei tulisi ilmi.

        Ei kannata liittyä. Aikaa ja rahaa kuluu mensakavereiden kanssa touhutessa ja muija tulee mustasukkaiseksi kun pelehtii käsittämättömän upeiden mensabeibejen kera. Parempi säästää tuskaansa ja pysyä autuaan tietämättömänä ihmisälyn monista erilaisista ilmenemismuodoista. Vakaaseen ja vakavaan elämäntaipaleeseen ei kuulu mensan jäsenyys.


      • gscsdc

        Lähetit eropaperit? Eli et ole koskaan Mensaan kuulunutkaan. Sen sijaan taidat kuulua niihin ennakkoluuloisiin, joilla on valmis mielikuva Mensalaisista ja ilmeisesti jonkin näköinen alemmuuskompleksi...


      • Puolueellinen
        gscsdc kirjoitti:

        Lähetit eropaperit? Eli et ole koskaan Mensaan kuulunutkaan. Sen sijaan taidat kuulua niihin ennakkoluuloisiin, joilla on valmis mielikuva Mensalaisista ja ilmeisesti jonkin näköinen alemmuuskompleksi...

        Etkö osaa katsoa asioita hieman moniulotteisemmin? Jos sanon, että lähetin eropaperit, se ei tarkoita sitä, että olisin konkreettisesti eronnut selluloosasta tehtyjen papereiden välityksellä. Yritin korostaa tuolla sanavalinnalle tapahtuman "virallisuutta", koska silloin käänsin uuden sivun elämässäni. Tai jos tarkoitit sitä, että en olisi eronnut Mensasta, jos olisin oikeasti liittynyt ja tutustunut siihen ("Se on liian täydellinen, jotta siitä voisi erota"), olet väärässä.

        Yhdessä asiassa olet teityltä näkökulmalta katsottuna oikeassa: Minulla on pienoinen alemmuuskompleksi. Se on ehkä syy, miksi en viihtynyt Mensassa.

        Ps. Anteeksi edellisen viestini kirjoitusvirheistä. Lievä keskittymishäiriö ja kiire ei ole hyvä yhdistelmä, jos haluat tehdä tarkkaa jälkeä.


      • Hmm.
        Yrmys kirjoitti:

        Ei kannata liittyä. Aikaa ja rahaa kuluu mensakavereiden kanssa touhutessa ja muija tulee mustasukkaiseksi kun pelehtii käsittämättömän upeiden mensabeibejen kera. Parempi säästää tuskaansa ja pysyä autuaan tietämättömänä ihmisälyn monista erilaisista ilmenemismuodoista. Vakaaseen ja vakavaan elämäntaipaleeseen ei kuulu mensan jäsenyys.

        Ei oikein vakuuta tuo naisten määrä Mensassa. Testitilanteessa oli 9 miestä ja yksi keski-ikäinen nainen. Mensan jäsenistä vain noin yksi kolmasosa on naisia.

        Muijan mustasukkaiseksi tekemisen motiivista sanoisin, että ei ole eritysen viisaan oloinen motiivi. Tietysti jos haluaa hankkiutua vanhasta muijasta eroon, niin ehkä siinä on jotain järkeä. Lähtökohtaisesti ei kannata aloittaa olemaan sellaisen muijan kanssa, jonka kanssa ei halua olla.


      • Jartsa5
        Hmm. kirjoitti:

        Ei oikein vakuuta tuo naisten määrä Mensassa. Testitilanteessa oli 9 miestä ja yksi keski-ikäinen nainen. Mensan jäsenistä vain noin yksi kolmasosa on naisia.

        Muijan mustasukkaiseksi tekemisen motiivista sanoisin, että ei ole eritysen viisaan oloinen motiivi. Tietysti jos haluaa hankkiutua vanhasta muijasta eroon, niin ehkä siinä on jotain järkeä. Lähtökohtaisesti ei kannata aloittaa olemaan sellaisen muijan kanssa, jonka kanssa ei halua olla.

        Liityitkö?

        Oliko toinen testiavustajanne krapulassa?


      • Hmm.
        Jartsa5 kirjoitti:

        Liityitkö?

        Oliko toinen testiavustajanne krapulassa?

        En ole liittynyt. En ole vielä keksinyt/saanut riittävän hyvää perustelua liittymiselle.

        Saattoi muuten olla. Olitko testissä 12.4:ttä Helsingissä?


      • Jartsa5
        Hmm. kirjoitti:

        En ole liittynyt. En ole vielä keksinyt/saanut riittävän hyvää perustelua liittymiselle.

        Saattoi muuten olla. Olitko testissä 12.4:ttä Helsingissä?

        Sama tapaus.

        Mitä sitten haluaisit tai toivoisit saavasi Mensalta jos jäseneksi liittyisit?


      • Hmm.
        Jartsa5 kirjoitti:

        Sama tapaus.

        Mitä sitten haluaisit tai toivoisit saavasi Mensalta jos jäseneksi liittyisit?

        Hyvä kysymys. Tuskin saan mitään erityistä Mensalta, jos liittyisin jäseneksi. Annettavaa kyllä on. Kuten aimmista keskusteluista käy ilmi, niin uskon Jeesukseen Kristukseen, että Hän on Jumalan Poika ja Hän on sovittanut minun synnit ristillä. Tämän syntien sovituksen tähden kelpaan Jumalalle.

        Mensan jäsenistössä on paljon ateisteja, jotka kieltävät tämän totuuden. Jumala on luonut myös jokaisen ateistin ja tahtoo, ettei yksikään heistä joutuisi kadotukseen. Totuus on, ettei ole muuta tietä taivaaseen Isän luo, kuin ottaa vastaan Jeesuksen syntien sovitustyö henkilökohtaisesti.

        En ainakaan vielä ole liittymässä Mensan jäseneksi. Jos Jumala kehoittaa niin tekemään, niin sitten voin liittyä.


      • Jartsa5
        Hmm. kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Tuskin saan mitään erityistä Mensalta, jos liittyisin jäseneksi. Annettavaa kyllä on. Kuten aimmista keskusteluista käy ilmi, niin uskon Jeesukseen Kristukseen, että Hän on Jumalan Poika ja Hän on sovittanut minun synnit ristillä. Tämän syntien sovituksen tähden kelpaan Jumalalle.

        Mensan jäsenistössä on paljon ateisteja, jotka kieltävät tämän totuuden. Jumala on luonut myös jokaisen ateistin ja tahtoo, ettei yksikään heistä joutuisi kadotukseen. Totuus on, ettei ole muuta tietä taivaaseen Isän luo, kuin ottaa vastaan Jeesuksen syntien sovitustyö henkilökohtaisesti.

        En ainakaan vielä ole liittymässä Mensan jäseneksi. Jos Jumala kehoittaa niin tekemään, niin sitten voin liittyä.

        Jos etsit paikkaa julistaa evankeliumia, Mensa ei siihen ole paras paikka. On totta että jäsenistössä on prosentuaalisesti huomattavasti enemmän ateisteja kuin koko väestössä, itsekin kuulun heihin. Ongelmaksi kannaltasi muodostuu se, että nämä ateistit ovat älykkäitä ja tutustuneet eri uskontoihin todella tarkasti. Et siis saa heitä käännytettyä valistuksella, vaan saat todennäköisesti ensimmäisen kyllästyttyä hyvinkin spesifejä kysymyksiä liittyen uskontoon, ainoana intressinä että jättäisit muut rauhaan.

        Mensassa jokainen saa olla mitä on, avoimesti uskovaisiakin löytyy eikä heidän uskontoaan millään tavalla väheksytä kenenkään toimesta. Tämä kuitenkin on kaksisuuntainen tie, niin kauan kuin kunnioitat muiden elämäntapaa ja -katsomusta, sinuakin kunnioitetaan. Uskonto, politiikka ym. ovat asioita, joista voi halutessaan keskustella, mutta keneltäkään ei sitä oleteta. Sinun täytyy siis itse olla aktiivinen joutuaksesi tällaisiin keskusteluihin. Keskustelun sävykin on yleensä hyvin asiallinen, ja toisen vakaumusta kunnioittava. Mensassa pääset tutustumaan ja viettämään aikaa muiden älykkäiden kanssa, pääset haastamaan itseäsi ja näkemyksiäsi ja opit lisää itsestäsi. Lisäksi kaveripiirisi laajenee noin parillasadalla hengellä.

        Jos kuitenkin ainoa motivaattorisi jäsenyyteen olisi uusi paikka levittää evankeliumin ilosanomaa, en suosittele jäsenyyttä. Se johtaa todennäköisesti sinun jättäytymiseesi toiminnasta vuoden sisään, sillä et viihdy porukassa. Et ainakaan sen jälkeen kun ensimmäinen ateistiaktivisti kertoo sinulle omia näkemyksiään painokkaasti.


      • Hmm.
        Jartsa5 kirjoitti:

        Jos etsit paikkaa julistaa evankeliumia, Mensa ei siihen ole paras paikka. On totta että jäsenistössä on prosentuaalisesti huomattavasti enemmän ateisteja kuin koko väestössä, itsekin kuulun heihin. Ongelmaksi kannaltasi muodostuu se, että nämä ateistit ovat älykkäitä ja tutustuneet eri uskontoihin todella tarkasti. Et siis saa heitä käännytettyä valistuksella, vaan saat todennäköisesti ensimmäisen kyllästyttyä hyvinkin spesifejä kysymyksiä liittyen uskontoon, ainoana intressinä että jättäisit muut rauhaan.

        Mensassa jokainen saa olla mitä on, avoimesti uskovaisiakin löytyy eikä heidän uskontoaan millään tavalla väheksytä kenenkään toimesta. Tämä kuitenkin on kaksisuuntainen tie, niin kauan kuin kunnioitat muiden elämäntapaa ja -katsomusta, sinuakin kunnioitetaan. Uskonto, politiikka ym. ovat asioita, joista voi halutessaan keskustella, mutta keneltäkään ei sitä oleteta. Sinun täytyy siis itse olla aktiivinen joutuaksesi tällaisiin keskusteluihin. Keskustelun sävykin on yleensä hyvin asiallinen, ja toisen vakaumusta kunnioittava. Mensassa pääset tutustumaan ja viettämään aikaa muiden älykkäiden kanssa, pääset haastamaan itseäsi ja näkemyksiäsi ja opit lisää itsestäsi. Lisäksi kaveripiirisi laajenee noin parillasadalla hengellä.

        Jos kuitenkin ainoa motivaattorisi jäsenyyteen olisi uusi paikka levittää evankeliumin ilosanomaa, en suosittele jäsenyyttä. Se johtaa todennäköisesti sinun jättäytymiseesi toiminnasta vuoden sisään, sillä et viihdy porukassa. Et ainakaan sen jälkeen kun ensimmäinen ateistiaktivisti kertoo sinulle omia näkemyksiään painokkaasti.

        On hienoa lukea, että mainitset evankeliumin ilosanomaksi, mitä se todellakin on. Atesteissa on monia masentuneita, jotka todellakin tarvitsevat kuulla ilosanoman.

        "Hän masensi heidän sydämensä kärsimyksellä; he sortuivat eikä ollut auttajaa. Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän pelasti heidät heidän ahdistuksistaan." (Psalmi 107:12-13)

        Tykkään muuten älyllisistä keskusteluista ateistien kanssa. Muistan mm. yhden ateistiaktivistin, jonka kanssa keskustelimme hyvin syvällisen keskustelun.


      • Markus-

        Niin siis, kumpi meistä on saanut porttikiellon sille foorumille?

        Itsehän todennäköisesti olen estolistallasi kysyttyäni onko sulla kaikki inkkarit kanootissa. Se, että lisäät minut listallesi ei tarkoita suinkaan sitä, että voittaisit jonkun väittelyn. Se ei edes tarkoita sitä että minun käytökseni olisi yleisten käytösnormien ulkopuolella.

        Järkevään keskusteluun kyllä pystyy, mutta on aika turha odottaa että shakkikaan olisi kovin laadukasta toisen pelaajan osalta jos et pelaa itse kunnolla. Peli joko loppuu tai sinulle huomautetaan tavastasi.

        Ja minuthan tunnistat Sandor Glegane-profiilikuvasta.


      • Puolueellinen kirjoitti:

        Etkö osaa katsoa asioita hieman moniulotteisemmin? Jos sanon, että lähetin eropaperit, se ei tarkoita sitä, että olisin konkreettisesti eronnut selluloosasta tehtyjen papereiden välityksellä. Yritin korostaa tuolla sanavalinnalle tapahtuman "virallisuutta", koska silloin käänsin uuden sivun elämässäni. Tai jos tarkoitit sitä, että en olisi eronnut Mensasta, jos olisin oikeasti liittynyt ja tutustunut siihen ("Se on liian täydellinen, jotta siitä voisi erota"), olet väärässä.

        Yhdessä asiassa olet teityltä näkökulmalta katsottuna oikeassa: Minulla on pienoinen alemmuuskompleksi. Se on ehkä syy, miksi en viihtynyt Mensassa.

        Ps. Anteeksi edellisen viestini kirjoitusvirheistä. Lievä keskittymishäiriö ja kiire ei ole hyvä yhdistelmä, jos haluat tehdä tarkkaa jälkeä.

        Puolueellinen, en saa kirjoituksestasi selvää. Oletko Mensan jäsen vai et? Jos olet, niin ota yhteyttä. Alemmuuskompleksista voi selvitä hyvillä ystävilläkin.


      • Markus-

        Ai että kirjoituskielto ja porttikielto eivät ole sama asia?

        Kerroin jo ihan riittävästi tuntomerkkejä. Älykkäänä varmasti osaat yhdistää käyttämäni nimimerkin ja estolistasi tiedot, sekä lopulta varmistaa että menikö oikein katsomalla profiilikuvaa, josta jo kerroin.

        Foorumilla et taida olla samasta asiasta tunnistettavissa. Kovin mustalta näyttää.


      • Markus-

        Nooh, minähän sen siellä todistin mm. kertomalla että olin aktiivinen itsekin seurakunnan toiminnassa kunnes aloin tutustua uskontoon syvällisemmin. Tuon luit koska se oli ennen oletettua estolistalle päätymistä. Lopputulemana on ettei moista Jumalaa ole, ja vaikka erehtyisinkin niin en todellakaan halua viettää iäisyyttä hänen seurassaan. Aika vastenmielinen tapaus.

        Kuten itsekin huomasit, tietty käytös johtaa tietynlaisiin reaktioihin. Se, että kaikki muut ovat pahoja sanoessaan sinua ärsyttäväksi floodaajaksi, on toki mahdollista. Ainahan on mahdollista että kaikki muut ovat väärässä ja sinun käytöksesi on ok.

        Jos joku miettii jäsenyyttä, ja olettaa tätä hyväksi paikaksi levittää evankeliumia, se johtaa lopulta vain pahaan mieleen. Lopulta monelta, esim. minulta, menee hermot ja sitten sanotaan vähän ikävästi. Koska minä en ole lähdössä, ainoa keino päästä eroon minusta on lähteä itse. Osallistun myös aktiivisesti tapahtumiin sekä järjestäjänä että kävijänä, joten niissäkin minun välttelyni on hankalahkoa.

        Itsehän en estolistoja harrasta. Jos en kestä lukea jonkun minulle kohdistettuja sanomisia, kannattaa varmaan miettiä miksi näin sanotaan ja onko kenties minussakin jotain vikaa.


      • Markus-

        Näköjään se jäsentutkimuksen aineisto on poistettu julkisilta nettisivuilta. 2008 tehtiin moinen, joka kertoi mm. tuota.

        Mihin kysymyksiisi en ole vastannut? Kysy uudestaan niin vastaan kaikkiin, säilytän kuitenkin anonymiteettini koska en voi asioita aina kommentoida yksityishenkilönä.


      • Markus-

        Kai ymmärrät etten voi tehdä tuota? Foorumilta ei saa viedä mitään ulos ilman hallituksen lupaa, eikä toisen henkilön jäsenyyttä saa kertoa ulkopuolisille?

        Väität ihan oikeasti ettet ole saanut kirjoituskieltoa? Kumma juttu, tuolta voi lukea toista.

        Oletko edes tutustunut sääntöihin?


      • sivustahuutelija

        "Jos haluat tehdä vaikutuksen, niin lähetä ystävällinen kirje minulle postitse, jossa selkeästi ilmoitat käsin kirjoitettuna, mistä olet pahastunut ja voisinko muuttaa tapojani syystä x."

        Hohoo, vai että ihan fanipostia pitäisi ruveta kirjoittamaan. Älä ole niin ylimielinen että odotat ihmisten aina silottelevan sinulle osoitettuja ohjeitaan mitenkään erityisesti. Jos et kestä kritiikkiä anonyymiltä henkilöltä netistä, on lähes varmaa että vielä vähemmän kestät henkilökohtaisempaa sellaista. Jolloin rupeat kritiikkiä välttelemään ja mitätöimään. Mikä taas johtaa siihen että et ikinä kehity.

        "Sinulla on liikaa aikaa jos et harrasta estolistoja paikoissa, joissa löytyy aina älykkäämpää seuraa."

        Tai sinä olet onnistunut hankkimaan liikaa vihamiehiä, jos aikasi kuluu vihapostin lukemiseen "älykkään seuran" sijaan.


    • pancho1

      Puoli vuotta maksaa 17,50e ni eikun kokeilemaan...

      • pancho1

        Eipä siinä mitään häviä...


      • Kulttuuri-K.
        pancho1 kirjoitti:

        Eipä siinä mitään häviä...

        Ei kannata liittyä. Olen ollut jäsen 18 vuotta ja tiedän asian.

        Miksi seurustelusin kiinnostavien ihmisten kanssa?


      • Hmm.
        Kulttuuri-K. kirjoitti:

        Ei kannata liittyä. Olen ollut jäsen 18 vuotta ja tiedän asian.

        Miksi seurustelusin kiinnostavien ihmisten kanssa?

        Hyvä näkökulma. Kuitenkin kiinnostavia ihmisiä kohtaa myös samalla tavalla alkoholisteissa, narkomaaneissa, työelämässä, rikollisissa piireissä, uskovissa yhteyksissä, harrastuksissa jne.


      • Kommentaattori
        Hmm. kirjoitti:

        Hyvä näkökulma. Kuitenkin kiinnostavia ihmisiä kohtaa myös samalla tavalla alkoholisteissa, narkomaaneissa, työelämässä, rikollisissa piireissä, uskovissa yhteyksissä, harrastuksissa jne.

        Mensalainen voi olla vaikka noita kaikkia yhtä aikaa. Erityistä lahjakkuutta sekin. :D


    • Liity vuodeksi. Katso millainen se mielestäsi on ja jatka jäsenyyttä jos se tuo sinulle lisäiloa. Vuosimaksu ei ole korkea.

    • laktoosi

      Ehkä jäsennyydessä on jotain pointtia jos sosiaalinen ympäristö ei muuten ole älyllisesti suuntautunut kuten yliopisto tms. Kaikkein älykkäimpiä ihmisiä siellä tuskin kuitenkaan tapaat - joku yliopisto voi olla siihen parempi paikka.

      • Ei pidä paikkaansa.


      • laktoosi
        pinkkisokeri kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa.

        Missä suhteessa ei pidä paikkansa ja millä perusteella?


      • laktoosi kirjoitti:

        Missä suhteessa ei pidä paikkansa ja millä perusteella?

        Olen Mensan jäsen ja tunnen yliopistolaisia.

        Älykkyyttä ei mitata koulutuksella tai tutkinnoilla.

        Oletko käynyt Mensan testissä?


      • laktoosi
        pinkkisokeri kirjoitti:

        Olen Mensan jäsen ja tunnen yliopistolaisia.

        Älykkyyttä ei mitata koulutuksella tai tutkinnoilla.

        Oletko käynyt Mensan testissä?

        Olen käynyt ja saanut hyvän tuloksen. Olen myös suorittanut useita yliopistotutkintoja. Mensalaisen tunnistaa parhaiten siitä, että hän harrastaa pikkunäppärää sanakikkailua ja hänellä aivan liian suuret luulot itsestään.


      • laktoosi kirjoitti:

        Olen käynyt ja saanut hyvän tuloksen. Olen myös suorittanut useita yliopistotutkintoja. Mensalaisen tunnistaa parhaiten siitä, että hän harrastaa pikkunäppärää sanakikkailua ja hänellä aivan liian suuret luulot itsestään.

        Määrittele hyvä tuloksesi prosenttimääränä verrattuna valtaväestöön. ÄO ei kiinnosta, koska se riippuu tuossa testissä keskihajonnasta. :-)


      • Jartsa5
        laktoosi kirjoitti:

        Olen käynyt ja saanut hyvän tuloksen. Olen myös suorittanut useita yliopistotutkintoja. Mensalaisen tunnistaa parhaiten siitä, että hän harrastaa pikkunäppärää sanakikkailua ja hänellä aivan liian suuret luulot itsestään.

        Lahjoitan sinulle mielelläni testilahjakortin :)

        Ei mensalaisuus tee minusta parempaa ihmistä. Ei sinun myöskään tarvitse kokea mitään alemmuuskompleksia sen takia että minulla on korkea testattu älykkyys.

        Ei ainakaan ala-asteelta tutuilla menetelmillä että painetaan sitä jotain saavuttanutta alaspäin samalla korostaen omia saavutuksiaan. Koulussa se on koulukiusaamista.


      • Intoleranssi
        Jartsa5 kirjoitti:

        Lahjoitan sinulle mielelläni testilahjakortin :)

        Ei mensalaisuus tee minusta parempaa ihmistä. Ei sinun myöskään tarvitse kokea mitään alemmuuskompleksia sen takia että minulla on korkea testattu älykkyys.

        Ei ainakaan ala-asteelta tutuilla menetelmillä että painetaan sitä jotain saavuttanutta alaspäin samalla korostaen omia saavutuksiaan. Koulussa se on koulukiusaamista.

        Korkea testattu älykkyys, mitä ei vain tiedepiireissä arvosteta kovinkaan korkealle, koska tutkitusti, nuo testit ovat väistämättä kulttuurisidonnaisia, vaikka niistä onkin yritetty tehdä siitä riipumattomia. Lisäksi ihmisen mielentila testaushetkellä vaikuttaa liikaa tulokseen.


    • uraputkessa

      Mensaan liittymisen järkevyydestä en tiedä, mutta sopivaan "herrahissiin" liittyminen on järkevää.

    • Antti_____h

      Olen ollut jäsen about vuoden ja kokemukseni on varovaisen positiivinen.

      Luennot jne ovat olleet poikkeuksetta mielenkiintoisia.
      ihmiset ovat mielenkiintoisia ja pääosin sosiaalisia.
      ( ) foorumi on välillä osittain mielenkiintoinen. En tosin jaksa kirjoittaa itse tai kovin paljoa edes lukea.

      - mensalaisuutta ei kannata kertoa kaikille. Etenkin itsetuntonsa kanssa epävarmat ystäväni eivät kestä mensalaisuuttani vaan ottavat sen jonkunlaisena piikkinä. Täytyy siis opetella olemaan hiljaa välien säilymiseksi.
      Tasapainoinen ihminen ei mielestäni ota sitä hyökkäyksenä.
      -ottaisi enemmän aikaa kun on, ruuhkavuosista on vaikeanipistää. En ole siis ehtinyt läheskään kaikkiin tapahtumiin mitkä kiinnostaisivat.

      • Annoin plussaa. Kiitos että jaoit näkemyksesi jäsenvuodestasi. :)


      • oikaisija

        Normaalit ihmiset eivät pidä älyllä brassailusta. Epätasaiset ihmiset kehuskelevat mensan jäsenyyksilä.


      • laktoosi
        oikaisija kirjoitti:

        Normaalit ihmiset eivät pidä älyllä brassailusta. Epätasaiset ihmiset kehuskelevat mensan jäsenyyksilä.

        Älyllä brassailu on typerää egon pönkitystä. Asiasta voi kuitenkin kertoa myös asiallisesti tiedostaen testin rajoitteet ja omat heikkoutensa.


      • Antti_____h
        oikaisija kirjoitti:

        Normaalit ihmiset eivät pidä älyllä brassailusta. Epätasaiset ihmiset kehuskelevat mensan jäsenyyksilä.

        Hei Oikaisija!

        Minulla ja ystävillani on pääsääntöisesti luottamukseen, kannustamiseen ja rakkauteen perustuvat välit. Kerromme toisillemme niin hyvistä kuin huonoistakin elämän käänteistä liikoja sensuroimatta. Juuri niin kuin ystävykset tekevät.

        Minulla ei ole mielestäni tapana brassailla millään. Eihän minulla siihen ole mitään syytä; olen hyvä kuviopäättelyissä ja muuten aika tavallinen tyyppi. Eikä kukaan minua ole brassailusta ikinä syyttänytkään, paitsi sinä nyt.

        Mistä sinulle edes tuli moinen mieleen?


      • Jartsa5
        Antti_____h kirjoitti:

        Hei Oikaisija!

        Minulla ja ystävillani on pääsääntöisesti luottamukseen, kannustamiseen ja rakkauteen perustuvat välit. Kerromme toisillemme niin hyvistä kuin huonoistakin elämän käänteistä liikoja sensuroimatta. Juuri niin kuin ystävykset tekevät.

        Minulla ei ole mielestäni tapana brassailla millään. Eihän minulla siihen ole mitään syytä; olen hyvä kuviopäättelyissä ja muuten aika tavallinen tyyppi. Eikä kukaan minua ole brassailusta ikinä syyttänytkään, paitsi sinä nyt.

        Mistä sinulle edes tuli moinen mieleen?

        Se johtuu siitä että jotkut ei-mensalaiset eivät ymmärrä kuinka hieno ja merkityksellinen asia Mensaan kuuluminen on. Se tosiaan on verrattavissa minkä tahansa yhdistyksen jäsenyyteen eikä se edes ole kovin hienoa.

        Itse varon puheissa kyllä Mensaa aika paljon, lähinnä jos kerron olleeni mensaporukalla jossain. Tuo täytyy kiertää vaan jotenkin.

        Hauska muuten tuo laktoosin kommentti sen jälkeen kun kaveri on kertonut olevansa mensan rajaa älykkäämpi, moneen otteeseen :) Voi ollakin, en minä sitä kiistä.


      • sicetnon
        Jartsa5 kirjoitti:

        Se johtuu siitä että jotkut ei-mensalaiset eivät ymmärrä kuinka hieno ja merkityksellinen asia Mensaan kuuluminen on. Se tosiaan on verrattavissa minkä tahansa yhdistyksen jäsenyyteen eikä se edes ole kovin hienoa.

        Itse varon puheissa kyllä Mensaa aika paljon, lähinnä jos kerron olleeni mensaporukalla jossain. Tuo täytyy kiertää vaan jotenkin.

        Hauska muuten tuo laktoosin kommentti sen jälkeen kun kaveri on kertonut olevansa mensan rajaa älykkäämpi, moneen otteeseen :) Voi ollakin, en minä sitä kiistä.

        No jos joku haluaa liittyä jäseneksi, niin kannattaa lukea tämä keskustelu kokonaan.


      • sicetnon kirjoitti:

        No jos joku haluaa liittyä jäseneksi, niin kannattaa lukea tämä keskustelu kokonaan.

        Olen samaa mieltä. Jos jo promille Mensan jäseniä saa aikaan näin suuren vääntömomentin suomalaisella anonyymiforumilla, niin voi miettiä millaista itse yhdistyksen sisäpiirissä mahtaa olla...

        Löysin netistä Mensan testin valmistusohjeet:
        http://i.imgur.com/phpmAyz.jpg

        Miltä Mensan testi näyttää pöydällä kun et ole vielä ratkaissut sitä:
        http://i.imgur.com/MjsJCVX.jpg

        Vain kaksi sadasta osaa ratkaista testin tavalla, että ovi aukeaa. Uskallatko sinä tehdä Mensan testin ja katsoa mitä siitä seuraa?


      • Hmm.
        pinkkisokeri kirjoitti:

        Olen samaa mieltä. Jos jo promille Mensan jäseniä saa aikaan näin suuren vääntömomentin suomalaisella anonyymiforumilla, niin voi miettiä millaista itse yhdistyksen sisäpiirissä mahtaa olla...

        Löysin netistä Mensan testin valmistusohjeet:
        http://i.imgur.com/phpmAyz.jpg

        Miltä Mensan testi näyttää pöydällä kun et ole vielä ratkaissut sitä:
        http://i.imgur.com/MjsJCVX.jpg

        Vain kaksi sadasta osaa ratkaista testin tavalla, että ovi aukeaa. Uskallatko sinä tehdä Mensan testin ja katsoa mitä siitä seuraa?

        Kieltämättä on ollut hyvä tämä keskusteluketju. Keskusteluketjusta voi tehdä sen johtopäätöksen, että ei ainakaan heikolla itsetunnolla varustetun henkilön kannata liittyä Mensan jäseneksi.


      • 12+3
        Hmm. kirjoitti:

        Kieltämättä on ollut hyvä tämä keskusteluketju. Keskusteluketjusta voi tehdä sen johtopäätöksen, että ei ainakaan heikolla itsetunnolla varustetun henkilön kannata liittyä Mensan jäseneksi.

        Johtopäätös tuokin. Kannattaa muistaa että mensalaiset keskustelijat eivät välttämättä edusta hyvin mensalaista, pikemminkin äärimielipiteitä omaavat ovat kärkkäitä esittämään mielipiteitään. Ja jokainen joka väittävät saavuttaneensa mensarajan tai olevansa mensan jäsen ei välttämättä sitä ole.


      • OssiBee
        oikaisija kirjoitti:

        Normaalit ihmiset eivät pidä älyllä brassailusta. Epätasaiset ihmiset kehuskelevat mensan jäsenyyksilä.

        Mensaha on siitä erikoinen paikka, ettei siellä voi kehuskellä älykkyydellään. Ei se muuallakaan ole hyvä tapa.


    • Ehkä mensa, sou not.

      Joks Pinkkisokeri on löytäny profilointiprojektin tulokset? Paljos niitä ateisteja oli?

      Ja joo, on ihan totta ettei yksittäisistä mensalaisista kannata kovin pitkällä vietyjä johtopäätöksiä tehdä, sehän olis vähän sama jos tuomitsis vaikka kaikki ulkomaalaiset parin mukaan, tolla tais joku nimikin olla:)

      Erityisesti julkimensalaiset, siis ne jotka muistaa erikseen huomauttaa olevansa jäseniä, ei anna kovin kattavaa kuvaa. Sit on ne neutraalisti asiaan suhtautuvat, ja lopuks vielä piilomensalaiset jotka ei ikinä näy edes muille mensalaisille, ovat vaan jäseniä jostain mystisestä syystä.

      ps. Onko pinkillä sokerilla veljeä nimeltä Niko?

      • Profilointituloksia on (täällä) väitetty olevan olemassa, mutta mitään dokumenttia tai edes linkkiä sellaiseen ei ole annettu. Epäilen sellaisen tutkimuksen olemassaoloa Mensasta, jossa ei vaadita kertomaan omaa uskontokuntaansa liityttäessä. TNS ja Intertel ovat sitten eri asioita, ryhmät ovat niin pienet että gallup voidaan helposti toteuttaa.

        Kaksi veljeä löytyy, mutta kumpikaan heistä ei ole Niko. Myös sisaruksia löytyy. :-)


      • Tuusula4ever

        Pinkkisokerihan on Niko.


      • Tuusula4ever kirjoitti:

        Pinkkisokerihan on Niko.

        Höpö höpö. Mutta Tuusula oli kyllä ihana paikka asua, hyvä ja turvallinen kasvuympäristö lapselle. :-)


    • Recommender

      Kenen tahansa, kuka pystyy liittymään Mensaan ja omaa sopivan luonteenlaadun, kannattaa ilman muuta liittyä. Ihmisen henkinen kehitys hyötyy siitä, että saa kuulla mitä älykkäillä ihmisillä on sanottavana, eli liittyminen hyödyttää oppimista.

    • Pari_vuotta

      ollut jäsenenä, mutta en mitenkään aktiivisesti ole osallistunut rientoihin. Illanvietot lähinnä biljardin ja minigolfin peluuta sekä keilaamista ja keskiolutkuppilassa notkumista ja kun ei ne kuulu harrastuksiin muutenkaan, niin evvk...

    • Ossi B.

      Kumma juttu, mun Mensa-kalenterissa on ihan toisenlaisia tapahtumia kuin Pari_vuotta-nimimerkin kalenterissa. Ehkä siksi olen keskiaktiivinen osallistuja.

    • Minä sain Suomen Mensa ry:n järjestämästä älykkyystestistä Helsingissä vuonna 2011 tuloksen >135 eli täydet pisteet.

      Kuvan todistuksessa virheellisesti testauspäivämäärä 24.5.2014 vaikka testauspäivämääräni oli 24.5.2011: http://i.imgur.com/OjpaY15.jpg

      Tässä vielä kuva minusta sängyllä: http://i.imgur.com/dvECAya.jpg

      • .-.-.-.

        Paljonko harjoittelit ennen testiin menoa?


      • .-.-.-. kirjoitti:

        Paljonko harjoittelit ennen testiin menoa?

        En harjoitellut. Olin käyttämättä huumeita sen aamun.


      • jtta
        pinkkisokeri kirjoitti:

        En harjoitellut. Olin käyttämättä huumeita sen aamun.

        Juu juu, kauppareissulla huomasit testipaikan ja kävit tekemässä ex tempore.


      • jtta kirjoitti:

        Juu juu, kauppareissulla huomasit testipaikan ja kävit tekemässä ex tempore.

        Olin katsonut aiemmin missä ja milloin testi pidetään.


      • severe

        Oisko kuitenkin niin, että sait uuden todistuksen nimenvaihdoksen jälkeen? Ei siinä mitään virhettä ole.


    • 164

      Ei Suomen Mensa, tuo suljettu vain täysi-ikäisille tarkoitettu Ylilauta, ole ainakaan kunnostautunut muussa kuin nettivainoamisen mahdollistajana ja ylläpitäjänä. Ilmapiiri on juuri sellainen, myös ylläpidolla. Ei siellä kukaan oikeasti fiksu viihdy. Siis älä liity, jos et halua taantua.

    • Ylilauta

      Kurssiarvosanat ja testitulokset eivät näemmä merkitse mitään. Sen olen saanut itse karvaasti kokea, 9.5 lukion keskiarvolla ja hyvillä "älykkyyspisteillä" varustettuna.

      Paljon enemmän merkitsevät asenne, hyvä itsetunto, kyky tulla toimeen ihmisten kanssa, asioiden syvällinen ymmärtäminen ja se että on löytänyt "oman juttunsa". Yhtälailla merkitsevät luku- ja kirjoitustaito sekä kriittinen ajattelu, ehkä myös vähän päässälaskutaito ja nykypäivänä kyky käyttää tietokonetta.

      Aika moni näistä on opittuja taitoja tai riippuu ihmisen persoonallisuudesta ja/tai tavasta suhtautua asioihin. Älykkyys on taustalla jossain, mutta sen suoranainen merkitys kalpenee näiden rinnalla.

      Älykkyyden mittauttamisella ei siis saa suoraa tietoa siitä miten hyvät edellytykset ihmisellä on pärjätä yhteiskunnassa. Selville saa vain epäsuoran korrelaation, joka vallitsee älykkyyden ja menestyksen välillä. En siis liittyisi Mensaan vaan käyttäisin aikani johonkin hyödyllisempään.

    • reputtanut

      Kaksi kertaa käynyt testissä ja jäänyt muutaman hassun pisteen päähän.

      Ekalla kertaa tuli 139, mutta silloin oli vanhanmallinen testi, raja taisi olla 148.

      Toisella kertaa tuli 129 nykyisestä testistä, raja on nyt kai 131.

      Periaatteessa saisin kuulemma kokeilla vielä kerran koska vanhoista testeistä ei ole kirjaa.

      Pitää nyt kattoa jos jaksaa vielä käydä.

      • M-Testaaja

        Nykyiseen testiin voi osallistua kahdesti. Vanha testi ei vaikuta asiaan. Toisella kerralla saa hieman erilaisen tehtäväsarjan


    • erikoinenälykkö

      Pinkkisokeri, oletko tosissasi, kun nimimerkkisis kuvauksessa on seuraavaa: "30-vuotias transnainen etsii huumeidenkäyttö- ja seksiseuraa."

    • kaveritvoivalita

      Älykkyys on hieno asia! Liity vaan Mensaan, jos sinne kerran testin perusteella pääset

      Julista muihin verrattuna ylivertaista älykkyyttäsi kavereillesi yhteisillä kalastusreissuillanne ja työpaikalla kahvipöydässä. Kerro puolison sukulaisille, että olet 98% todennäköisyydellä älykkäämpi kuin he. Mietikkää sitten yhdessä kerhon kokouksissa, että on se kumma kun kaveripiiri on muuttunut kertaheitolla toiseksi, eivätkä entiset kaverit oikein halua kuulla, että olet heitä älykkäämpi ja muut ovat mitä ovat.

    • Ossibee

      Olen ollut pitkään jäsen. Kiinnostavia ihmisiä, mielenkiintoista ohjelmaa. Viihdyn porukassa hyvin, helppo selittää asiat, tulee vaivatta ymmärretyksi. Olen ilmoittautunut kevätkokokseenkin.

    • turhajuttu

      Poikkeuksellisen lahjakkaista hyvin harvat ovat Mensan jäseniä. Useimmat eivät tunne tarvetta kuulua kerhoon, vaan normaaliin elämään.

      • OssiBee

        Totta, läheskään kaikki poikeuksellisen lahjakkaat eivät ole Mensan jäseniä, mutta Mensan jäsenistä lähes kaikki ovat hollain tavoin poikkeuksellisen lahjakkaita.

        Jokainen ihminen taitaa viettää omasta mielestään normaalia ja mahdollisimman sopivaa elämää. En tunne ketään, joka tietoisesti haluaisi viettää epänormaalia elämää.Ulospäin asiat voivat näyttää erikoisilta, mutta se on vaan määrittelykysymys.


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2102
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      47
      1654
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1491
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      25
      1468
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1441
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1425
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1397
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1331
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1250
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      6
      1229
    Aihe