Alarmistit valmiita vedonlyöntiin?

765fvtr5bvt5rt

Olen valmis lyömään vetoa arktisen jääpeitteen laajuudesta elokuun alussa (1.8-10.8). Väitän, että tuohon ajankohtaan ylitetään jossain vaiheessa keskimääräinen laajuus eli mennään positiivisella anomalialla. Sitähän ei ole käynyt sitten 90-luvun alkupuoliskon...

Tämän hetkinen tilanne tässä:

http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_stddev_timeseries.png

Olen myös valmis lyömään vetoa, että tänä kesänä mitataan tästä päivästä lähtien korkeintaan yksi 30 asteen lukema, siis yhtenä päivänä max mennään yli. Aivan sama kuinka monessa mittauspisteessä siis...

Kuinka vankasti uskossa olette? Vetoja pöytään...

41

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ------------

      Alarmistit? Uskossa? Mitä ihmettä oikein sekoilet?

      Toukokuu oli globaalisti mittaushistorian lämpimin toukokuu. Jäätiköt sulavat ja meret lämpenevät kiihtyvällä vauhdilla ja merenpinta nousee. Ihan lapsellisuudestasi huolimatta.

      • höpö höpö

        Ei ollut, ei sula, eikä nouse.


    • uyhtfre3

      No paljon olet valmis lyömään vetoa? Olet ilmeisen varma, että jäät sulavat niin luulisi olevan nobrainer veto sulle. Kuka sekopää voi väittää, että tänä kesänä minimijäät ovat ylikeskiarvojen, eikö?

      • ---------------

        Ohuen merijään laajuus vaihtelee säiden mukaan. Eikä niitä säitä pysty ennustamaan luotettavasti yli viikkoa kauemmas. Joten miksi moisesta arpapelistä pitäisi lyödä vetoa?

        Ilmasto lämpenee koko ajan, ja sen seurauksena massiiviset mannerjäätiköt sulavat kiihtyvällä vauhdilla. Joten siitäkin on täysin turhaa lyödä vetoa.

        Eli siirry ihmeessä vedonlyöntiesi kanssa johonkin raveihin tai jalkapalloon tai vastaavaan, ja ennen kaikkea pois tältä tiedepalstalta, kiitos.


      • -------------

        Ehdotan sinulle paremmin palstan aiheeseen sopivaa vedonlyöntiä:

        Väitän, että globaalisti NASA/GISS:n mukaan seuraavat 12 kuukautta (heinäkuu 2014 - kesäkuu 2015) ovat lämpimämpiä kuin edelliset 12 kuukautta.

        Kuinka vankasti kylmenemisuskossasi olet? Kuinka paljon olet valmis lyömään vetoa minun väitettäni vastaan? Onko sinulla ehdotuksia, miten käytännössä hoidamme tuon vedonlyönnin?


      • frf4rf4
        --------------- kirjoitti:

        Ohuen merijään laajuus vaihtelee säiden mukaan. Eikä niitä säitä pysty ennustamaan luotettavasti yli viikkoa kauemmas. Joten miksi moisesta arpapelistä pitäisi lyödä vetoa?

        Ilmasto lämpenee koko ajan, ja sen seurauksena massiiviset mannerjäätiköt sulavat kiihtyvällä vauhdilla. Joten siitäkin on täysin turhaa lyödä vetoa.

        Eli siirry ihmeessä vedonlyöntiesi kanssa johonkin raveihin tai jalkapalloon tai vastaavaan, ja ennen kaikkea pois tältä tiedepalstalta, kiitos.

        Eli sinäkin uskot, että tänä syksynä minimit ovat keskiarvoissa tai vähän yli? Hyvä...


      • ---------------
        frf4rf4 kirjoitti:

        Eli sinäkin uskot, että tänä syksynä minimit ovat keskiarvoissa tai vähän yli? Hyvä...

        Niin, onhan se mahdollista, mutta ilmaston jatkuvasti lämmetessä todennäköisyys sille pienenee jatkuvasti.

        Kerro ihmeessä, miten toteutamme nämä ehdottamasi vedonlyönnit ihan konkreettisesti ja käytännössä. Kyllä minulle helppo raha kelpaa, jota sinulta kylmenemishörhöltä näyttäisi olevan helposti saatavana. Koska ilmasto on tunnetusti lämpenemään päin.


      • +_+
        ------------- kirjoitti:

        Ehdotan sinulle paremmin palstan aiheeseen sopivaa vedonlyöntiä:

        Väitän, että globaalisti NASA/GISS:n mukaan seuraavat 12 kuukautta (heinäkuu 2014 - kesäkuu 2015) ovat lämpimämpiä kuin edelliset 12 kuukautta.

        Kuinka vankasti kylmenemisuskossasi olet? Kuinka paljon olet valmis lyömään vetoa minun väitettäni vastaan? Onko sinulla ehdotuksia, miten käytännössä hoidamme tuon vedonlyönnin?

        Poistetaanko tuloksista adjustointi ja muu vääristely ennen tulosten tarkastamista?


      • _+_
        +_+ kirjoitti:

        Poistetaanko tuloksista adjustointi ja muu vääristely ennen tulosten tarkastamista?

        Mikä vääristely? Adjustoinnilla saadaan tieteellisesti vertailukelpoisia tuloksia. Kelpaako veto?


    • g6t5f4rdes

      Voin lyödä vetoa, että vuonna 2020 ollaan tultu alas 0,5C-1C tämän hetken globaaleista keskiarvoista.

      Mutta, sovitaan että voit tehdä omat vedonlyöntiavauksesi ja sanella siellä omat ehtosi. Kuvittelin, että avaukseni oli tarpeeksi selvä ja vedonlyönnin kohteet ehtoineen selvästi esillä. Mutta olishan se pitänyt arvata, että lukemisen ymmärtäminen tuottaa vaikeuksia tietylle kansanryhmälle.

      Eli avauksen vetoon ketään ottamassa kiinni? Jos et ole niin ei tarvitse edes vastata.

      • --------------

        Kerro ihmeessä, miten toteutamme nämä ehdottamasi vedonlyönnit ihan konkreettisesti ja käytännössä. Kyllä minulle helppo raha kelpaa, jota sinulta kylmenemishörhöltä näyttäisi olevan helposti saatavana. Koska ilmasto on tunnetusti lämpenemään päin.


      • ytgfredsw
        -------------- kirjoitti:

        Kerro ihmeessä, miten toteutamme nämä ehdottamasi vedonlyönnit ihan konkreettisesti ja käytännössä. Kyllä minulle helppo raha kelpaa, jota sinulta kylmenemishörhöltä näyttäisi olevan helposti saatavana. Koska ilmasto on tunnetusti lämpenemään päin.

        Rahaa ei tietenkään koskaan onnistuta vaihtamaan, koska kumpikaan ei luota toiseen tarpeeksi kuitenkaan.

        Sovitaan, että jos olen oikeassa sinä lopetat tämän palstan häiriköinnin ja jos olen väärässä niin minä lopetan puolestani tänne kirjoittelun.


      • --------------
        ytgfredsw kirjoitti:

        Rahaa ei tietenkään koskaan onnistuta vaihtamaan, koska kumpikaan ei luota toiseen tarpeeksi kuitenkaan.

        Sovitaan, että jos olen oikeassa sinä lopetat tämän palstan häiriköinnin ja jos olen väärässä niin minä lopetan puolestani tänne kirjoittelun.

        Muuten hyvä, mutta sovitaan niin, että jos minä olen oikeassa sinä lopetat tämän palstan lapsellisen häiriköinnin ja jos olen väärässä niin minä lopetan puolestani tänne kirjoittelun.


      • huoh....
        -------------- kirjoitti:

        Muuten hyvä, mutta sovitaan niin, että jos minä olen oikeassa sinä lopetat tämän palstan lapsellisen häiriköinnin ja jos olen väärässä niin minä lopetan puolestani tänne kirjoittelun.

        Mutta et lapsellista häiriköintiäsi?
        Mitään asiallistahan et ole koskaan tänne kirjoittanutkaan.


    • ilmastorealisti

      En ole alarmisti vaan realisti, mutta vastaan silti.

      Ei varmasti tulla menemään tuon NSIDC-käyrän keskiarvon yläpuolelle tämän kesän aikana. Säätyyppikin on juuri vaihtumassa Jäämerellä. Pitkään jatkuneet matalapaineet vaihtuvat korkeapaineiksi ja se tietää jäiden nopeaa vähenemistä.

      http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsecmeur.html

    • tybgtbtvrcf
    • tgvrcfed
      • ????????

        Valemeteorologin sääennusteita ilmastonmuutospalstalla? Miksi ihmeessä?


      • 543333ftded
        ???????? kirjoitti:

        Valemeteorologin sääennusteita ilmastonmuutospalstalla? Miksi ihmeessä?

        Jos linkitän tähän vaikka forecan viikon ennustuksen, tuleeko siitä silloin minun sääennuste? Jos vastaat ei, miksi Wattsin linkkaamasta NOAAn ennustuksesta tulee hänen ennustuksensa?

        Jos vastaat kyllä, niin enpä ylläty siitäkään. Tuskin edes vastaat tähän, kunhan trollasit taas mielenvikaisuus puuskissasi. =)


      • -.----------
        543333ftded kirjoitti:

        Jos linkitän tähän vaikka forecan viikon ennustuksen, tuleeko siitä silloin minun sääennuste? Jos vastaat ei, miksi Wattsin linkkaamasta NOAAn ennustuksesta tulee hänen ennustuksensa?

        Jos vastaat kyllä, niin enpä ylläty siitäkään. Tuskin edes vastaat tähän, kunhan trollasit taas mielenvikaisuus puuskissasi. =)

        Vain sinä denialistihihhuli täällä olet mielenvikainen. Ja vain sinä olet linkittänyt tänne tässäkin ketjussa valemeteorologin huuhaa-roskablogia.

        Jos satut sairastumaan, niin riennätkö heti jonkun valelääkärin vastaanotolle?


      • 6yt5r4e

      • yhbtgvrfced
        6yt5r4e kirjoitti:

        http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfsv2_fcst_history/201405/imagesInd3/sieMon.gif

        http://www.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfsv2_fcst_history/201404/imagesInd3/sieMon.gif

        Ja lopuksi vielä se tuorein kertauksen vuoksi...

        Huimasti on tultu ylöspäin ennustuksissa sitten huhtikuun, kuten vähä-älyisimmätkin palstan lukijat osaavat nähdä. Mitä sitten jää jäljelle, kun arktinen jääkin on normaaleissa lukemissa? Lämpötilot menivät jo meren pohjaan (= ei nousua kohta 20 vuoteen), mikäköhän selitys jäille keksitään. Odotan innolla, asiantuntijoiden mukaan piti olla jo icefree...

        http://origin.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfsv2fcst/imagesInd3/sieMon.gif


      • ylliserkki
        yhbtgvrfced kirjoitti:

        Ja lopuksi vielä se tuorein kertauksen vuoksi...

        Huimasti on tultu ylöspäin ennustuksissa sitten huhtikuun, kuten vähä-älyisimmätkin palstan lukijat osaavat nähdä. Mitä sitten jää jäljelle, kun arktinen jääkin on normaaleissa lukemissa? Lämpötilot menivät jo meren pohjaan (= ei nousua kohta 20 vuoteen), mikäköhän selitys jäille keksitään. Odotan innolla, asiantuntijoiden mukaan piti olla jo icefree...

        http://origin.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfsv2fcst/imagesInd3/sieMon.gif

        Alarmistit itkee kohta, tai tekee katoamistempun. Toivon jälkimmäistä...


      • ilmasto lämpenee!
        ylliserkki kirjoitti:

        Alarmistit itkee kohta, tai tekee katoamistempun. Toivon jälkimmäistä...

        Jääkausialarmistit ovat tosiaankin niin naurettavia pellejä, että heidän katoamistaan toivovat kaikki järkevät.


      • kerro ihmeessä
        ilmasto lämpenee! kirjoitti:

        Jääkausialarmistit ovat tosiaankin niin naurettavia pellejä, että heidän katoamistaan toivovat kaikki järkevät.

        Niinpä, vain alarmistit hokevat kokoajan tuosta jääkaudesta. Miksi?


    • ilmastorealisti
    • ilmastorealisti

      Täytyy sanoa, että veikkauksesi näyttää osuvan pahasti metsään.

      http://www.ijis.iarc.uaf.edu/seaice/extent/Sea_Ice_Extent_v2_L.png

      No, sitä se tietää, kun ei suostu uskomaan tosiasioita. Realistina on helppo olla. Seisoo tukevalla betonijalustalla ja aina löytyy kättä pidempää. Uskoon perustuvat korttitalot sortuvat helposti.

    • Eelis Permanen

      http://origin.cpc.ncep.noaa.gov/products/people/wwang/cfsv2fcst/imagesInd3/sieMon.gif

      Yhä edelleen ennustavat heinäkuun aikana kovaa kiriä. Heinäkuussa aletaankin olla siinä pisteessä, että alkaa pikku hiljaa olemaan sulanut ne alueet, jotka joka tapauksessa sulavat joka kesä. Tasoittaa käyriä nopeastikin tarvittaessa...

      Itse en perusta ennustustani pelkästään ylläolevaan ennustukseen, vaan monen muun asiantuntijan arvioihin. Ylläoleva edustaa varmasti optimistisinta linjaa, mutta uskon vankasti että positiivinen anomalia on totta elokuun alussa. Tuskin kuitenkaan ihan 0,6miljoonaa neliökilometriä mutta kukapa tietää... =)

      • ilmastorealisti

        Tässä vertailu kesäkuun 28. päivän tilanteesta tänä vuonna ja vuonna 2012 (jolloin tehtiin edellinen minimi).

        http://s18.postimg.org/po5992tll/Arctic.gif

        Tilanne on hyvin samanlainen kuin vuonna 2014. Jäätä on vain hieman eri paikoissa. Paksuus on samaa luokkaa. Aika epäsuotuisat kelit täytyy tulla, jotta jäätäisiin positiiviseen poikkeamaan. Näin realistina on erittäin vaikea ellei mahdoton uskoa.


    • Greenman

      Nimikin - 765fvtr5bvt5rt - viittaa siihen, että ihminen on vähän sekaisin. Missään nimessä Arktisen merijään laajuus ei ole elokuun alussa 1981 - 2010 keskiarvon yläpuolella.

    • ilmastorealisti
    • Greenman

      Heinäkuussa on ollut jo kolme 30 asteen hellepäivää, ja lisää on tulossa: 7. heinäkuuta 30,7 °C Utsjoella, 8. heinäkuuta 30,4 °C Turussa ja 9. heinäkuuta 30,0 °C Kouvolassa.

      Vieläkö on vedonlyönti voimassa 765fvtr5bvt5rt?

    • hohhoijaata

      No niin, tämän ketjun aloituksen vedonlyöntihaaste alkaa pikku hiljaa ratkeamaan.

      Aloituksen linkin mukaan ja aloittajan väittämän vastaisesti arktisen jääpeitteen laajuudessa ollaan näin elokuun alussa selkeästi alle keskimääräisen laajuuden. Eikä näyttäisi olevan toivoakaan sen ylittymisestä lähipäivinä.

      Ja aloittajan väittämän vastaisesti yli 30 asteen lukemia on mitattu meillä Suomessa tänä kesänä kymmenittäin aloituksen jälkeen.

      Nyt jään mielenkiinnolla odottelemaan aloittajan kommentteja ja lupaustensa lunastamista.

      Nolottaako aloittajaa?

      • voi reppanaa

        No etpä uskaltanut lyödä vetoa, joten turha enää huudella.


    • ttttttttt

      Miten persaukisen tieteenpelkääjä-sossupummi-denialistin kanssa voi lyödä mistään vetoa? Rahattomia alkoholistireppanoita.

      Polkupyöränresu ja haisevat vaatteet ainoa omaisuus. Höh.

    • feefesfse

      Muta varakkaat, autoilevat tieteenrakastajat ovat aiheuttaneet ilmaston lämpenemisen. Polkupyöräilevät, haisevat, luonnonvaroja kuluttavaa suihkua ja vaatteiden pesua karttavat pummit (kuten minä) ovat ekomiehiä!

    • Greenman

      Kyllä meni totaalisesti 765fvtr5bvt5rt (denialisti) ennustukset pieleen. Tämän vuoden elokuun alussa on ollut 1.2 miljoonaa neliökilometriä vähemmän Arktista merijäätä kuin mitä on vuosien 1981-2010 keskiarvo: http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_stddev_timeseries.png . Lisäksi Suomen hellearvio on täysin metsässä. Jokohan olisi aika luopua denialismista?

      • Greenman

        Suosittelen katsomaan Yle Areenasta TV-ohjelman: Luontoretkellä kohti pohjoisnapaa http://areena.yle.fi/tv/1661997 . Kukaan ei ole onnistunut vaeltamaan Pohjoisnavalle kesäaikaan, ja jos haluja on yrittää, niin tämä ohjelma on hyvä opetusvideo.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4895
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3096
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1797
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1750
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1471
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1187
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe