Mormonidiplomatiaa-banaanitasavalta-Suomi

en sentin senttiä

Ulkomaalaisten kautta pelaaminen -ja yllyttäminen vastaan- on tuttua.

Motiivina usko, käytännössä siis vainoa.

Miksei mormonien oikeusloukkauksista puhuta-usko ei ole oikeusloukkausperuste.

Suomen mormonit ovat käännynäisiä, ei uskoon syntyneitä.

Mikä on uskonvapaustaso mormonismissa? Olematon?

Jos mormonit haluavat valtavirtaan, heidän on sopeuduttava demokraattiseen oikeusajatteluun-usko on yksilövalinta, ei yhteisön.

91

150

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jätän nyt alkuosat pois, kun niistä ei saa tolkkua ja vastaan ymmärrettäviin kohtiin.

      " Suomen mormonit ovat käännynäisiä, ei uskoon syntyneitä."

      Ei kukaan "synny uskoon", vaan lapselle pitää opettaa uskoa. Se on jokaisen uskonnon periaate, eikä ole peruste vainota jotakin uutta uskontoa.

      " Mikä on uskonvapaustaso mormonismissa?"

      Jokainen jäsen on jossain vaiheessa liittyessään sitoutunut yhteiseen uskoon. Jos ei usko kirkon oppeihin, niin voi erota.

      " jos mormonit haluavat valtavirtaan, heidän on sopeuduttava demokraattiseen oikeusajatteluun - usko on yksilövalinta, ei yhteisön."

      " Demokraattista oikeusajattelua" tuskin on olemassa. Sellainen taisi olla Ateenassa, jossa - muistaakseni Sokrates - tuomittiin kuolemaan.

      Usko on tietenkin yksilön valinta, mutta jos monta yksilöä valitsee saman uskon, niin siitä syntyy yhteisö. Eli samoin uskovien uskonnollinen yhdyskunta, joka voidaan rekisteröidä virallisesti. Mikä tässä on vaikeata ymmärtää?

      kristinusko syntyi aluperin juuri samoin uskovista. Nykyisin Luterilainen kirkko itse asiassa kärsii siitä, että ei voi puhdistaa itseään toisin uskovista (Luther säätiö) erottamalla siihen kuuluvat kirkosta.

      Voidaan tässä yhteenvetona sanoa, että uskonnonvapauteen kuuluu oikeus uskoa ja harjoittaa uskontoa yhdessä, jonka vuoksi järjestäydytään ja perustetaan kirkko tai jonkin muun- niminen uskonnollinen yhdyskunta.

      Siihen kuuluu myös oikeus erottaa jäsenyydestä yhteisiä sääntöjä rikkovat.

      • !!!

        Uskonnon opettaminen on aivopesua.

        > Jokainen jäsen on jossain vaiheessa liittyessään sitoutunut yhteiseen uskoon

        Esim. 8-vuotiaana mennessään kasteelle? Älä naurata!


      • !!! kirjoitti:

        Uskonnon opettaminen on aivopesua.

        > Jokainen jäsen on jossain vaiheessa liittyessään sitoutunut yhteiseen uskoon

        Esim. 8-vuotiaana mennessään kasteelle? Älä naurata!

        8-vuotias osaa jo uskoa. Ei uskonnonopetus ole aivopesua - ainakaan silloin, jos se ei ole painostavaa. Jos lapsi jostain syystä kieltäytyisi kasteesta, niin sen kehitystä seurattaisiin ja saatetaan kastaa myöhemmin.

        Jos lapsena kastettu myöhemmin aikuisiässä kokee, että hänet oli pakotettu kasteelle, niin silloin joko muistissa voi olla häiriötä tai jokin oli epäonnistunut kasvatuksessa. Yleensä vanhemmat antavat lapsen päättää itse ajankohdasta, jolloin menevät kasteelle.

        Käsitykseni mukaan draumaatiset kokemukset liittyvät ns. käännynäiskasteisiin: Lapsi kastetaan samaan aikaan uskontoa vaihtaneitten vanhempien kanssa. lapsi ei ollut vielä ehtinyt juurtua uuteen yhteisöön ja oppia tuntemaan kirkon oppeja, jotta olisi itse ymmärtänyt kasteen tarkoituksen.


      • Ent. mormoni
        lehi kirjoitti:

        8-vuotias osaa jo uskoa. Ei uskonnonopetus ole aivopesua - ainakaan silloin, jos se ei ole painostavaa. Jos lapsi jostain syystä kieltäytyisi kasteesta, niin sen kehitystä seurattaisiin ja saatetaan kastaa myöhemmin.

        Jos lapsena kastettu myöhemmin aikuisiässä kokee, että hänet oli pakotettu kasteelle, niin silloin joko muistissa voi olla häiriötä tai jokin oli epäonnistunut kasvatuksessa. Yleensä vanhemmat antavat lapsen päättää itse ajankohdasta, jolloin menevät kasteelle.

        Käsitykseni mukaan draumaatiset kokemukset liittyvät ns. käännynäiskasteisiin: Lapsi kastetaan samaan aikaan uskontoa vaihtaneitten vanhempien kanssa. lapsi ei ollut vielä ehtinyt juurtua uuteen yhteisöön ja oppia tuntemaan kirkon oppeja, jotta olisi itse ymmärtänyt kasteen tarkoituksen.

        Jos sinulla lehi on itselläsi lapsia, niin tiedät että puhut palturia. 8-vuotias luottaa aikuisiin ja uskoo, jos aikuiset opettavat että mormonismi on oikea ujskonto.

        Minut kastettiin mormonikirkon jäseneksi 8-vuotiaana. Opin lukemaan vasta kesänä, jonka syksyllä täytin 9 vuotta. Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia vertailla uskontoja keskenään niin, että olisin voinut päätyä 8 vuoden iässä itsenäiseen uskonratkaisuun.

        Muistini on poikkeuksenllisen hyvä. Kasvatuksesta on vaikea sanoa mitään, kun mormonismi saastutti niin varhaisessa vaiheessa kotimme.

        Minua ei pakotettu kasteelle, silloinhan olisin rimpuillut, potkinut ja huutanut... minulle vain valehdeltiin, että mormonikirkko on totta. Lapsen tapaan luotin aikuisiin. en osannut ajatellakaan sellaista mahdollisuutta, että oma isäni ja muut mormonit kehtaisivat valehdella lapselle päin kirkkaita silmiä.


      • Lapsena
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos sinulla lehi on itselläsi lapsia, niin tiedät että puhut palturia. 8-vuotias luottaa aikuisiin ja uskoo, jos aikuiset opettavat että mormonismi on oikea ujskonto.

        Minut kastettiin mormonikirkon jäseneksi 8-vuotiaana. Opin lukemaan vasta kesänä, jonka syksyllä täytin 9 vuotta. Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia vertailla uskontoja keskenään niin, että olisin voinut päätyä 8 vuoden iässä itsenäiseen uskonratkaisuun.

        Muistini on poikkeuksenllisen hyvä. Kasvatuksesta on vaikea sanoa mitään, kun mormonismi saastutti niin varhaisessa vaiheessa kotimme.

        Minua ei pakotettu kasteelle, silloinhan olisin rimpuillut, potkinut ja huutanut... minulle vain valehdeltiin, että mormonikirkko on totta. Lapsen tapaan luotin aikuisiin. en osannut ajatellakaan sellaista mahdollisuutta, että oma isäni ja muut mormonit kehtaisivat valehdella lapselle päin kirkkaita silmiä.

        vielä kaikki oli sinullakin hyvin...


      • entinen lutku
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos sinulla lehi on itselläsi lapsia, niin tiedät että puhut palturia. 8-vuotias luottaa aikuisiin ja uskoo, jos aikuiset opettavat että mormonismi on oikea ujskonto.

        Minut kastettiin mormonikirkon jäseneksi 8-vuotiaana. Opin lukemaan vasta kesänä, jonka syksyllä täytin 9 vuotta. Minulla ei ollut mitään mahdollisuuksia vertailla uskontoja keskenään niin, että olisin voinut päätyä 8 vuoden iässä itsenäiseen uskonratkaisuun.

        Muistini on poikkeuksenllisen hyvä. Kasvatuksesta on vaikea sanoa mitään, kun mormonismi saastutti niin varhaisessa vaiheessa kotimme.

        Minua ei pakotettu kasteelle, silloinhan olisin rimpuillut, potkinut ja huutanut... minulle vain valehdeltiin, että mormonikirkko on totta. Lapsen tapaan luotin aikuisiin. en osannut ajatellakaan sellaista mahdollisuutta, että oma isäni ja muut mormonit kehtaisivat valehdella lapselle päin kirkkaita silmiä.

        Yksi minun 8 vuotiaistani ei kastettu 8 vuotiaana! Ystäväni poika kastettiin vasta 10 vuotiaana.
        Toisin sanoin sinut aivopestiin myöhemmin kirkon vastaiseksi. Sinulle syötettiin paljon pajunköyttä jonka uskoit ja erosit. Tai sitten eroamisesi johtui henkilökohtaisesta antipatiasta, sekä vanhempiesi vastustamisesta.


      • Ent. mormoni
        entinen lutku kirjoitti:

        Yksi minun 8 vuotiaistani ei kastettu 8 vuotiaana! Ystäväni poika kastettiin vasta 10 vuotiaana.
        Toisin sanoin sinut aivopestiin myöhemmin kirkon vastaiseksi. Sinulle syötettiin paljon pajunköyttä jonka uskoit ja erosit. Tai sitten eroamisesi johtui henkilökohtaisesta antipatiasta, sekä vanhempiesi vastustamisesta.

        Erosin mormonikirkosta, koska se suhtauitui rasistisesti mustaihoisiin. Martin Luther King murhattiin Yhdysvalloissa vuonna 1968. Tapahtuma sinetöi lopullisesti valintani erota kirkosta heti, kun se tuolloin oli iän puolesta mahdollista.

        Tuohon aikaan ei Suomessa ollut mormonismivastaista kirjallisuuttatai ainakaan minä en ollut sellaista nähnyt. Internetiä ei ollut ja kaikki kaverini olivat mormoneja koulukavereita lukuun ottamatta. Kuka minut olisi aivopessyt?

        Minulle riitti kirkon rasismi. Paras lapsuudenystäväni oli ikäiseni juutalaistyttö, jonka äiti oli ollut keskitysleirillä. Olen tajunnut jo lapsena, että rasismi on väärin. Siitä vain en ollut tietoinen vielä lapsena vaan vasta vanhempana, että kirkko johon kuuluin oli rasistinen.


      • Ent. mormoni
        Lapsena kirjoitti:

        vielä kaikki oli sinullakin hyvin...

        No miten sen nyt ottaa. Millaista lapsuutta sinä pidät hyvänä lapsuutena?


      • Joo. joo...
        Lapsena kirjoitti:

        vielä kaikki oli sinullakin hyvin...

        Niin varmaan olikin ennen perheenisän kääntymistä mormonismiin, jolloin omaa perhettä pystyi kohtelemaan "pappeudenvaltuudella" käyttäen mm. fyysistä väkivaltaa.


      • Kristitykö eivät
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Erosin mormonikirkosta, koska se suhtauitui rasistisesti mustaihoisiin. Martin Luther King murhattiin Yhdysvalloissa vuonna 1968. Tapahtuma sinetöi lopullisesti valintani erota kirkosta heti, kun se tuolloin oli iän puolesta mahdollista.

        Tuohon aikaan ei Suomessa ollut mormonismivastaista kirjallisuuttatai ainakaan minä en ollut sellaista nähnyt. Internetiä ei ollut ja kaikki kaverini olivat mormoneja koulukavereita lukuun ottamatta. Kuka minut olisi aivopessyt?

        Minulle riitti kirkon rasismi. Paras lapsuudenystäväni oli ikäiseni juutalaistyttö, jonka äiti oli ollut keskitysleirillä. Olen tajunnut jo lapsena, että rasismi on väärin. Siitä vain en ollut tietoinen vielä lapsena vaan vasta vanhempana, että kirkko johon kuuluin oli rasistinen.

        suhtaudu rasistisesti seurakunnissaan?


      • Ent. mormoni
        Kristitykö eivät kirjoitti:

        suhtaudu rasistisesti seurakunnissaan?

        Ai Suomessa kristityt kirkot ja seurakunnat olivat rasistisia vuoteen 1978 asti? Vai ovat edelleenkin rasistisia? En tiedä. Mutta en tiedä mitään muuta uskontoa kuin mormonismi, jossa rasismi on ollut kirkon oppia ja jonka pyhissä kirjoituksissa on edelleen rasismia.

        Hindulaisuuden sivutuotetta, kastijärjestelmää, voi pitää rasistisena. Vaikka kastit on virallisesti kielletty, kastilaitos jyllää edelleen ja tuottaa suurta kärsimystä. Olen omalta pieneltä osaltani vastustamassa rasismia ja mukana Dalitien solidaarisuusverkostossa.

        http://dalit.fi/kastisyrjinta/mita-kastisyrjinta-on/


      • Miten on?
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Ai Suomessa kristityt kirkot ja seurakunnat olivat rasistisia vuoteen 1978 asti? Vai ovat edelleenkin rasistisia? En tiedä. Mutta en tiedä mitään muuta uskontoa kuin mormonismi, jossa rasismi on ollut kirkon oppia ja jonka pyhissä kirjoituksissa on edelleen rasismia.

        Hindulaisuuden sivutuotetta, kastijärjestelmää, voi pitää rasistisena. Vaikka kastit on virallisesti kielletty, kastilaitos jyllää edelleen ja tuottaa suurta kärsimystä. Olen omalta pieneltä osaltani vastustamassa rasismia ja mukana Dalitien solidaarisuusverkostossa.

        http://dalit.fi/kastisyrjinta/mita-kastisyrjinta-on/

        Mietipä vaikka laulua Musta Saara http://keskustelu.suomi24.fi/node/6878635
        Siellä sanatkin. Tuota laulua veisataan yhä mm. Luterilaisissa tilaisuuksissa. Kumma kun et ole tuohon puuttunut?


      • Ent. mormoni
        Miten on? kirjoitti:

        Mietipä vaikka laulua Musta Saara http://keskustelu.suomi24.fi/node/6878635
        Siellä sanatkin. Tuota laulua veisataan yhä mm. Luterilaisissa tilaisuuksissa. Kumma kun et ole tuohon puuttunut?

        Kyllä kyllä, mutta ei yksi ihminen ehdi korjata kaikkia maailman vääryyksiä ja vinoutumia. On myös kirjoja, joissa on rasismia. Lauluja voidaan lakata laulamasta, mutta mitä kirjoille pitäisi tehdä? Poltetaan kuten natsit aikoinaan?

        Jumala antoi minulle kodin, joka saastui mormonismilla ollessani 7 vuotias. Minä olen saanut sen nurkan maailman likaa ja Jumalalta tehtävän puhdistaa sitä omalta pieneltä osaltani.

        Musta Saara -laulu ei ilmoita Saaran ihonvärin syyksi rangaistusta jostain aiemmin tapahtuneesta. Nykyisin on sopimatonta käyttää N-alkuista sanaa, mutta laulun kirjoittamisaikaan sana oli neutraali - ei rasistinen.

        Saaran muuttuminen valkoiseksi ei laulussa tarkoita ihon värin muuttumista vaan synneistä puhdistumista. Totta kai Jumalan kasvojen edessä olemme kaikki säteileviäö hänen valostaan, kirkkaita, valoa hohtavia.


      • täh...
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta ei yksi ihminen ehdi korjata kaikkia maailman vääryyksiä ja vinoutumia. On myös kirjoja, joissa on rasismia. Lauluja voidaan lakata laulamasta, mutta mitä kirjoille pitäisi tehdä? Poltetaan kuten natsit aikoinaan?

        Jumala antoi minulle kodin, joka saastui mormonismilla ollessani 7 vuotias. Minä olen saanut sen nurkan maailman likaa ja Jumalalta tehtävän puhdistaa sitä omalta pieneltä osaltani.

        Musta Saara -laulu ei ilmoita Saaran ihonvärin syyksi rangaistusta jostain aiemmin tapahtuneesta. Nykyisin on sopimatonta käyttää N-alkuista sanaa, mutta laulun kirjoittamisaikaan sana oli neutraali - ei rasistinen.

        Saaran muuttuminen valkoiseksi ei laulussa tarkoita ihon värin muuttumista vaan synneistä puhdistumista. Totta kai Jumalan kasvojen edessä olemme kaikki säteileviäö hänen valostaan, kirkkaita, valoa hohtavia.

        Jaa..valkoinen opettaja opettaa n..ri lasta mustaa.. lopussa kärsimystä kautta musta valkoiseksi muuttuu. Älä viitsi, ole pahempi selittäjä kuin mormonit tai muut.


      • Miten On?
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta ei yksi ihminen ehdi korjata kaikkia maailman vääryyksiä ja vinoutumia. On myös kirjoja, joissa on rasismia. Lauluja voidaan lakata laulamasta, mutta mitä kirjoille pitäisi tehdä? Poltetaan kuten natsit aikoinaan?

        Jumala antoi minulle kodin, joka saastui mormonismilla ollessani 7 vuotias. Minä olen saanut sen nurkan maailman likaa ja Jumalalta tehtävän puhdistaa sitä omalta pieneltä osaltani.

        Musta Saara -laulu ei ilmoita Saaran ihonvärin syyksi rangaistusta jostain aiemmin tapahtuneesta. Nykyisin on sopimatonta käyttää N-alkuista sanaa, mutta laulun kirjoittamisaikaan sana oli neutraali - ei rasistinen.

        Saaran muuttuminen valkoiseksi ei laulussa tarkoita ihon värin muuttumista vaan synneistä puhdistumista. Totta kai Jumalan kasvojen edessä olemme kaikki säteileviäö hänen valostaan, kirkkaita, valoa hohtavia.

        Karitsan veri saa vaikeaksi MUSTAN Saaran kokonaan. Ihonväristä puhutaan kokoajan laulussa, valkoisesta opettajasta ja kärsivästä Ne....ristä. Onpa tekopyhää puolustelua sinulta. Taidat vähintäänkin piilorasisti.


      • Miten on..
        Miten On? kirjoitti:

        Karitsan veri saa vaikeaksi MUSTAN Saaran kokonaan. Ihonväristä puhutaan kokoajan laulussa, valkoisesta opettajasta ja kärsivästä Ne....ristä. Onpa tekopyhää puolustelua sinulta. Taidat vähintäänkin piilorasisti.

        Siis valkeaksi saa..


      • Miten On?
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta ei yksi ihminen ehdi korjata kaikkia maailman vääryyksiä ja vinoutumia. On myös kirjoja, joissa on rasismia. Lauluja voidaan lakata laulamasta, mutta mitä kirjoille pitäisi tehdä? Poltetaan kuten natsit aikoinaan?

        Jumala antoi minulle kodin, joka saastui mormonismilla ollessani 7 vuotias. Minä olen saanut sen nurkan maailman likaa ja Jumalalta tehtävän puhdistaa sitä omalta pieneltä osaltani.

        Musta Saara -laulu ei ilmoita Saaran ihonvärin syyksi rangaistusta jostain aiemmin tapahtuneesta. Nykyisin on sopimatonta käyttää N-alkuista sanaa, mutta laulun kirjoittamisaikaan sana oli neutraali - ei rasistinen.

        Saaran muuttuminen valkoiseksi ei laulussa tarkoita ihon värin muuttumista vaan synneistä puhdistumista. Totta kai Jumalan kasvojen edessä olemme kaikki säteileviäö hänen valostaan, kirkkaita, valoa hohtavia.

        Laulukirjoista ne laulut löytyy, niiden hävittämisellä ei rasismi maailmasta häviä.
        Linkissä Musta Saarasta ns. "Oikeat uskovat" kilvan kehuvat virttä ihanaksi. Ihmettelen miksi nim. Ent.mormoni ei puutu rasismiin kuin mormonismi palstalla, ei Muualla? Se jos mikä on tekopyhyyttä. Tuo virsi kuvaa hyvin ajatusmaailmaa jossa EV.Lut. Saarnaajat Afrikassa elivät. Valkoinen uskova tuo mustille pakanoille totuuden Jumalasta. Alkuasukkaat ovat lapsen tasolla olevia villejä joita hänen tulee paimentaa. Uskomatonta kuinka tietämätöntä tästäkin kaikesta Ent.mormoni esittää.
        Kaikenlainen rasismi on aina kuulunut uskontoihin , vahvana myös luterilaisuudessa.


      • Ent. mormoni
        Miten On? kirjoitti:

        Laulukirjoista ne laulut löytyy, niiden hävittämisellä ei rasismi maailmasta häviä.
        Linkissä Musta Saarasta ns. "Oikeat uskovat" kilvan kehuvat virttä ihanaksi. Ihmettelen miksi nim. Ent.mormoni ei puutu rasismiin kuin mormonismi palstalla, ei Muualla? Se jos mikä on tekopyhyyttä. Tuo virsi kuvaa hyvin ajatusmaailmaa jossa EV.Lut. Saarnaajat Afrikassa elivät. Valkoinen uskova tuo mustille pakanoille totuuden Jumalasta. Alkuasukkaat ovat lapsen tasolla olevia villejä joita hänen tulee paimentaa. Uskomatonta kuinka tietämätöntä tästäkin kaikesta Ent.mormoni esittää.
        Kaikenlainen rasismi on aina kuulunut uskontoihin , vahvana myös luterilaisuudessa.

        En minä ole luterilainen vaan olen entinen mormoni. Miksi olisin tilivelvollinen luterilaisten virsistä?

        On aivan eri asia, että luopumuksen tilassa olevat kirkot rikkovat Jumalan käskyä rakastaa lähimmäistä kuten itseään kuin se, että palautettu Jeesuksen Kristuksen Kirkko rikkoo käskyjä heti perustamisestaan alkaen.

        Mormonikirkko teki rasismista Jumalan asettaman opillisen asiansa, mikään muu uskonto ei ole enää 1800-luvun alkupuoliskolla opillisesti rasistinen.
        Lutherilla oli rasistisia käsityksiä kehitysvammaisista ja juutalaisista, mutta ei hän sentään väittänyt omia mielipiteitään Jumalan mielipiteiksi.


      • Hyvävelisopimus
        Miten On? kirjoitti:

        Laulukirjoista ne laulut löytyy, niiden hävittämisellä ei rasismi maailmasta häviä.
        Linkissä Musta Saarasta ns. "Oikeat uskovat" kilvan kehuvat virttä ihanaksi. Ihmettelen miksi nim. Ent.mormoni ei puutu rasismiin kuin mormonismi palstalla, ei Muualla? Se jos mikä on tekopyhyyttä. Tuo virsi kuvaa hyvin ajatusmaailmaa jossa EV.Lut. Saarnaajat Afrikassa elivät. Valkoinen uskova tuo mustille pakanoille totuuden Jumalasta. Alkuasukkaat ovat lapsen tasolla olevia villejä joita hänen tulee paimentaa. Uskomatonta kuinka tietämätöntä tästäkin kaikesta Ent.mormoni esittää.
        Kaikenlainen rasismi on aina kuulunut uskontoihin , vahvana myös luterilaisuudessa.

        Yhdessä mustaihoisten kylässä syntyi mustalle naiselle valkoiselta näyttävä lapsi. Kyläpäällikkö otti kristityn lähetyssaarnaajan puhutteluun sanoen: "Sinä olet ainoa valkoihoinen täällä. Kerropa miten on mahdollista, että täällä syntyi lapsi, jonka isä on selvästikin valkoinen?"

        Lähetyssaarnaaja keksi osoittaa lammaslaumaa ja sanoi: "Katsopa tuota lammaslaumaa. Lähes kaikki ovat valkoisia, mutta joukossa on muutama musta karitsa. Miten se on mahdollista?"

        Kyläpäällikkö sanoi hädissään: "Hyvä on. Sinä et kerro mitään, minä en kerro mitään."


      • hmm..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        En minä ole luterilainen vaan olen entinen mormoni. Miksi olisin tilivelvollinen luterilaisten virsistä?

        On aivan eri asia, että luopumuksen tilassa olevat kirkot rikkovat Jumalan käskyä rakastaa lähimmäistä kuten itseään kuin se, että palautettu Jeesuksen Kristuksen Kirkko rikkoo käskyjä heti perustamisestaan alkaen.

        Mormonikirkko teki rasismista Jumalan asettaman opillisen asiansa, mikään muu uskonto ei ole enää 1800-luvun alkupuoliskolla opillisesti rasistinen.
        Lutherilla oli rasistisia käsityksiä kehitysvammaisista ja juutalaisista, mutta ei hän sentään väittänyt omia mielipiteitään Jumalan mielipiteiksi.

        Et tietenkään ole tilivelvollinen, mutta kun sanot olevasi rasismia vastaan mikset puutu noihin mm.luterilaisten rasisti siin käsityksen.


      • Näin on..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        En minä ole luterilainen vaan olen entinen mormoni. Miksi olisin tilivelvollinen luterilaisten virsistä?

        On aivan eri asia, että luopumuksen tilassa olevat kirkot rikkovat Jumalan käskyä rakastaa lähimmäistä kuten itseään kuin se, että palautettu Jeesuksen Kristuksen Kirkko rikkoo käskyjä heti perustamisestaan alkaen.

        Mormonikirkko teki rasismista Jumalan asettaman opillisen asiansa, mikään muu uskonto ei ole enää 1800-luvun alkupuoliskolla opillisesti rasistinen.
        Lutherilla oli rasistisia käsityksiä kehitysvammaisista ja juutalaisista, mutta ei hän sentään väittänyt omia mielipiteitään Jumalan mielipiteiksi.

        Jos vähänkin tuntisit yleistä kirkko historiaa tietäisit että esim Etelä-Afrikan Reformoitu kirkko sai maailman Reformoitujen kirkkojen maailmanjärjestöltä moitteita aparthaidista vasta 1980 luvulla ja tuli eroitetuksi järjestöstä. Siihen asti rasismi ei haitannut järjestöön kuuluneet.
        On järkyttävää tietämättömyyttä sanoa ettei rasismia ole tietoisesti esiintynyt 1900 luvulla muussa kuin Mormonismissa. Se on ollut hyvin yleistä kautta maailman, näihin päiviin saakka.

        Ps. Musta Saara on edelleen Laulukirjoissa rasistisine sanoneen.


      • monenlaista rasismia
        Näin on.. kirjoitti:

        Jos vähänkin tuntisit yleistä kirkko historiaa tietäisit että esim Etelä-Afrikan Reformoitu kirkko sai maailman Reformoitujen kirkkojen maailmanjärjestöltä moitteita aparthaidista vasta 1980 luvulla ja tuli eroitetuksi järjestöstä. Siihen asti rasismi ei haitannut järjestöön kuuluneet.
        On järkyttävää tietämättömyyttä sanoa ettei rasismia ole tietoisesti esiintynyt 1900 luvulla muussa kuin Mormonismissa. Se on ollut hyvin yleistä kautta maailman, näihin päiviin saakka.

        Ps. Musta Saara on edelleen Laulukirjoissa rasistisine sanoneen.

        Näin on, tänä päivänä ns.Kristillinen sionismi edistää monien mielestä rasismia selviä millään. Mm. Usa:n kirkkojen valtakunnallinen järjestö on tuominnut Kristillisen Sionismin koska se levittää mustavalkoista maailman kuvaa ja asettaa mm. Muslimit eriarvoiseen tilaan muihin verraten. Suomessa mm. Leo Meller on tunnettu kasvo tuolla saralla.


      • Ent. mormoni
        Miten On? kirjoitti:

        Karitsan veri saa vaikeaksi MUSTAN Saaran kokonaan. Ihonväristä puhutaan kokoajan laulussa, valkoisesta opettajasta ja kärsivästä Ne....ristä. Onpa tekopyhää puolustelua sinulta. Taidat vähintäänkin piilorasisti.

        Laulussa Saara pääsee taivaaseen. Mormonismin mukaan mustaihoiset eivät päässeet edes kuoltuaan Jumalan kasvojen eteen, koska eivät ihonvärinsä vuoksi saaneet mormonien temppelitoimituksia. Heihin ei mormonien mielestä auttanut mikään, ei edes karitsanveri.

        Olennaistahan tässä on se että itseään maailman ainoaksi oikeaksi kirkoksi kutsuva Joseph Smithin vuonna 1830 perustama uusi uskonto on lyhyen historiansa aikana rypenyt samat lammikot kuin muutkin. Mormonikirkko luopui rasismistaan vasta vuonna 1978 ankaran yhteiskunnallisen ja taloudellisen painostuksen alla. Kirkko pitää edelleen pyhinä pyhissä kirjoituksissaan olevia rasistisia kohtia, eikä ole poistanut niitä.

        Minusta koko laulu Mustasta Saarasta on ollut epämiellyttävää tunnekökköä ja sentimentaalista roskaa jo lapsena, kävin nimittäin luterilaista pyhäkoulua. Pyhäkoulunopettaja ihmetteli, kun laulun sisältö ei ollenkaan koskettanut pientä tyttöä. Heivatkoon kaikin mokomin laulunsa tunkiolle, jos sitä vielä noilla sanoilla lauletaan - jota suuresti epäilen,.


      • ....
        Ent. mormoni kirjoitti:

        En minä ole luterilainen vaan olen entinen mormoni. Miksi olisin tilivelvollinen luterilaisten virsistä?

        On aivan eri asia, että luopumuksen tilassa olevat kirkot rikkovat Jumalan käskyä rakastaa lähimmäistä kuten itseään kuin se, että palautettu Jeesuksen Kristuksen Kirkko rikkoo käskyjä heti perustamisestaan alkaen.

        Mormonikirkko teki rasismista Jumalan asettaman opillisen asiansa, mikään muu uskonto ei ole enää 1800-luvun alkupuoliskolla opillisesti rasistinen.
        Lutherilla oli rasistisia käsityksiä kehitysvammaisista ja juutalaisista, mutta ei hän sentään väittänyt omia mielipiteitään Jumalan mielipiteiksi.

        Babtistithan... on muuten protestanttinen uskonto kuten luterilaisuus... alottivat uuden .yliopiston jonne EI hyväksytä mustia. Tämä muutama vuosi sitten.


      • ....
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kyllä kyllä, mutta ei yksi ihminen ehdi korjata kaikkia maailman vääryyksiä ja vinoutumia. On myös kirjoja, joissa on rasismia. Lauluja voidaan lakata laulamasta, mutta mitä kirjoille pitäisi tehdä? Poltetaan kuten natsit aikoinaan?

        Jumala antoi minulle kodin, joka saastui mormonismilla ollessani 7 vuotias. Minä olen saanut sen nurkan maailman likaa ja Jumalalta tehtävän puhdistaa sitä omalta pieneltä osaltani.

        Musta Saara -laulu ei ilmoita Saaran ihonvärin syyksi rangaistusta jostain aiemmin tapahtuneesta. Nykyisin on sopimatonta käyttää N-alkuista sanaa, mutta laulun kirjoittamisaikaan sana oli neutraali - ei rasistinen.

        Saaran muuttuminen valkoiseksi ei laulussa tarkoita ihon värin muuttumista vaan synneistä puhdistumista. Totta kai Jumalan kasvojen edessä olemme kaikki säteileviäö hänen valostaan, kirkkaita, valoa hohtavia.

        Ajatus että mustat ovat huonompia tai pahoja tai että he olisivat Jumalan merkitsemiä oli olemassa ennen mormonismia. Mormonismiin tulivat nämä ajatukset siihen liittyneiden käännynnäisten kautta.


      • manivesti
        Näin on.. kirjoitti:

        Jos vähänkin tuntisit yleistä kirkko historiaa tietäisit että esim Etelä-Afrikan Reformoitu kirkko sai maailman Reformoitujen kirkkojen maailmanjärjestöltä moitteita aparthaidista vasta 1980 luvulla ja tuli eroitetuksi järjestöstä. Siihen asti rasismi ei haitannut järjestöön kuuluneet.
        On järkyttävää tietämättömyyttä sanoa ettei rasismia ole tietoisesti esiintynyt 1900 luvulla muussa kuin Mormonismissa. Se on ollut hyvin yleistä kautta maailman, näihin päiviin saakka.

        Ps. Musta Saara on edelleen Laulukirjoissa rasistisine sanoneen.

        No tuossapa hyvä viitekehys mormonikirkolle -- Etelä-Afrikan Reformoitu kirkko, Etelä-Afrikan apartheidin suuri kannattaja. Ei muiden kirkkojen ja ihmisten rasismi ole tietenkään mormonien vika, mutta kuten Ent.mormoni osuvasti sanoi "palautetun" Kristuksen kirkon opeilta voi kyllä vaatia korkeampaa standardia kuin "luopumuksen" kirkoilta. On säälittävä ja hävettävää että mormonit eivät vielä 2000-luvullakaan voi tehdä selvää pesäeroa oman kirkkonsa rasistiseen historiaan vaan puolustelevat sitä argumenteille "kun ne muutkin" teki pahaa.

        Mormonikirkon oppi oli etteivät mustat voineet saada pappeutta eivätkä osallistua ns. evankeliumin korkeimpiin toimituksiin joita suoritetaan temppeleissä. Kun näin mustilta evättiin endaumentti ja iankaikkiseen avioliittoon vihkiminen evättiin heiltä samalla korotukseen pääsy. Apostoli Mark E. Petersenin mukaan kastetut mustat kyllä pääsivät selestiseen valtakuntaan, mutta palvelijoina. Siis palvelemaan valkoisia jäseniä jotka saavat korotuksen.


      • manivesti
        .... kirjoitti:

        Babtistithan... on muuten protestanttinen uskonto kuten luterilaisuus... alottivat uuden .yliopiston jonne EI hyväksytä mustia. Tämä muutama vuosi sitten.

        Annatko linkin tästä uudesta baptistien yliopistosta jonne ei mustia hyväksytä. Kuulostaa epäilyttävältä 2000-luvun USA:ssa.


      • Niinpä..
        manivesti kirjoitti:

        No tuossapa hyvä viitekehys mormonikirkolle -- Etelä-Afrikan Reformoitu kirkko, Etelä-Afrikan apartheidin suuri kannattaja. Ei muiden kirkkojen ja ihmisten rasismi ole tietenkään mormonien vika, mutta kuten Ent.mormoni osuvasti sanoi "palautetun" Kristuksen kirkon opeilta voi kyllä vaatia korkeampaa standardia kuin "luopumuksen" kirkoilta. On säälittävä ja hävettävää että mormonit eivät vielä 2000-luvullakaan voi tehdä selvää pesäeroa oman kirkkonsa rasistiseen historiaan vaan puolustelevat sitä argumenteille "kun ne muutkin" teki pahaa.

        Mormonikirkon oppi oli etteivät mustat voineet saada pappeutta eivätkä osallistua ns. evankeliumin korkeimpiin toimituksiin joita suoritetaan temppeleissä. Kun näin mustilta evättiin endaumentti ja iankaikkiseen avioliittoon vihkiminen evättiin heiltä samalla korotukseen pääsy. Apostoli Mark E. Petersenin mukaan kastetut mustat kyllä pääsivät selestiseen valtakuntaan, mutta palvelijoina. Siis palvelemaan valkoisia jäseniä jotka saavat korotuksen.

        Oikeammin nim. Ent.mormoni väitti ettei mikään muu kirkko kuin mormonit hyväksy rasismia. No sehän on moneen kertaan tässäkin todettu ettei asia suinkaan ole niin.
        Toisen rasismi ei tietenkään sitä toiselle oikeuta, se on päivän selvää.


      • Kerropa
        .... kirjoitti:

        Ajatus että mustat ovat huonompia tai pahoja tai että he olisivat Jumalan merkitsemiä oli olemassa ennen mormonismia. Mormonismiin tulivat nämä ajatukset siihen liittyneiden käännynnäisten kautta.

        Mikä kirkko opetti ennen Smithin kirkkoa, että mustaihoisiksi syntyneet ovat olleet vähemmän uskollisia taivaan sodassa?


      • Ent. mormoni
        Niinpä.. kirjoitti:

        Oikeammin nim. Ent.mormoni väitti ettei mikään muu kirkko kuin mormonit hyväksy rasismia. No sehän on moneen kertaan tässäkin todettu ettei asia suinkaan ole niin.
        Toisen rasismi ei tietenkään sitä toiselle oikeuta, se on päivän selvää.

        Lukutaito hakusessa?

        "Oikeammin nim. Ent.mormoni väitti ettei mikään muu kirkko kuin mormonit hyväksy rasismia."

        Tarkistapa nyt, mitä tuolla ylempänä lukee. Kysymys on siitä, onko rasismi kirkon OPPIA vai eikö ole, ei siitä millaisia asenteita eri kirkkojen jäsenillä on ollut tai on. Rasismia on ollut ja on edelleen. Meissä jokaisessa asuu pieni rasisti, halusimme sitä tai emme, koska olemme kasvaneet rasismin ilmapiirissä.

        Erittäin silmiä avaavaa luettavaa, suosittelen:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Neekerikammo


      • Ent. mormoni
        Hyvävelisopimus kirjoitti:

        Yhdessä mustaihoisten kylässä syntyi mustalle naiselle valkoiselta näyttävä lapsi. Kyläpäällikkö otti kristityn lähetyssaarnaajan puhutteluun sanoen: "Sinä olet ainoa valkoihoinen täällä. Kerropa miten on mahdollista, että täällä syntyi lapsi, jonka isä on selvästikin valkoinen?"

        Lähetyssaarnaaja keksi osoittaa lammaslaumaa ja sanoi: "Katsopa tuota lammaslaumaa. Lähes kaikki ovat valkoisia, mutta joukossa on muutama musta karitsa. Miten se on mahdollista?"

        Kyläpäällikkö sanoi hädissään: "Hyvä on. Sinä et kerro mitään, minä en kerro mitään."

        No olipa rasistinen vitsi. Ketä naurattaa? Tällä tavalla piilorasismi juuri ilmenee, et tainnut itsekään tajuta jakavasi rasistista vitsiä.


      • T.I.Ukkapipo
        Ent. mormoni kirjoitti:

        No olipa rasistinen vitsi. Ketä naurattaa? Tällä tavalla piilorasismi juuri ilmenee, et tainnut itsekään tajuta jakavasi rasistista vitsiä.

        Tuossahan pantiin halvalla valkoista ja mustaa tasapuolisesti...


      • Niinpä..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Lukutaito hakusessa?

        "Oikeammin nim. Ent.mormoni väitti ettei mikään muu kirkko kuin mormonit hyväksy rasismia."

        Tarkistapa nyt, mitä tuolla ylempänä lukee. Kysymys on siitä, onko rasismi kirkon OPPIA vai eikö ole, ei siitä millaisia asenteita eri kirkkojen jäsenillä on ollut tai on. Rasismia on ollut ja on edelleen. Meissä jokaisessa asuu pieni rasisti, halusimme sitä tai emme, koska olemme kasvaneet rasismin ilmapiirissä.

        Erittäin silmiä avaavaa luettavaa, suosittelen:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Neekerikammo

        Ja sinulle on kerrottu että muidenkin kirkkojen oppia rasismi on ollut, et vain halua uskoa.Jos miettii suuria nyky uskontoja, tulee Islam väistämättä mieleen , se on erittäin rasistinen etenkin toisin uskovia kohtaan. Myös naisen asema on islsmissa hyvin erilainen kuin mihin meillä on totuttu siis hyvin nätisti ilmaistuna.


      • heh..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        No olipa rasistinen vitsi. Ketä naurattaa? Tällä tavalla piilorasismi juuri ilmenee, et tainnut itsekään tajuta jakavasi rasistista vitsiä.

        Ihan hauska juttu, etenkin sinun kuivan valituksen sekaan.. :)


      • Ent. mormoni
        T.I.Ukkapipo kirjoitti:

        Tuossahan pantiin halvalla valkoista ja mustaa tasapuolisesti...

        Ei suinkaan pantu halvalla tasapuolisesti. Pitääkö vitsi selittää sinulle?


      • Pannaan sano Paavi.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Ei suinkaan pantu halvalla tasapuolisesti. Pitääkö vitsi selittää sinulle?

        Tosi halvalla, suorastaan ilmaiseksi pantiin. Hyvä vitsi se oli, älä urputa.


      • *-*
        Niinpä.. kirjoitti:

        Ja sinulle on kerrottu että muidenkin kirkkojen oppia rasismi on ollut, et vain halua uskoa.Jos miettii suuria nyky uskontoja, tulee Islam väistämättä mieleen , se on erittäin rasistinen etenkin toisin uskovia kohtaan. Myös naisen asema on islsmissa hyvin erilainen kuin mihin meillä on totuttu siis hyvin nätisti ilmaistuna.

        Mormonismi on ainoa oikea kirkko. Miksi sen piti ottaa islamista oppia? Sitä paitsi islamissa ei jaotella ihmisiä ihonvärin mukaan. Ja islamilaiset sortavat ennen kaikkea islamista pois kääntyneitä, siis aivan kuten mormonit omia eronneitaan.


      • T.I.Ukkapipo
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Ei suinkaan pantu halvalla tasapuolisesti. Pitääkö vitsi selittää sinulle?

        Ei tarvitse selittää. Osaan lukea. Voit tietysti itse mielessäsi arvottaa sen, että kumpi on räikeämpää; se. että lähetyssaarnaaja panee kylän naisia vaiko se, että kyläpäällikkö panee lampaita.


      • 6+16
        *-* kirjoitti:

        Mormonismi on ainoa oikea kirkko. Miksi sen piti ottaa islamista oppia? Sitä paitsi islamissa ei jaotella ihmisiä ihonvärin mukaan. Ja islamilaiset sortavat ennen kaikkea islamista pois kääntyneitä, siis aivan kuten mormonit omia eronneitaan.

        Tällä palstalla on todettavissa, miten entiset mormonit hyökäävät mormoneita vastaan.


      • No niin..
        *-* kirjoitti:

        Mormonismi on ainoa oikea kirkko. Miksi sen piti ottaa islamista oppia? Sitä paitsi islamissa ei jaotella ihmisiä ihonvärin mukaan. Ja islamilaiset sortavat ennen kaikkea islamista pois kääntyneitä, siis aivan kuten mormonit omia eronneitaan.

        Islam on ainoa oikea uskonto, niin Ortodoksisuuskin (ven.Pravaslavnik eli oikea uskoiset) Kerro yksikin kirkko joka ei sano olevansa se oikea?, Haluatko sinä kuulua melkein oikeaan kirkkoon. Typerää inttämistä tuollainen. Islam sortaa kaikkia jotka eivät ole muslimeja, ja vaikka olisitkin muslimi mutta sattumoisin nainen et ole samanvertainen missään suhteessa. Onko mormoneilla lupa tappaa porukasta lähtenyt? Muslimeilla on?


      • *-*
        No niin.. kirjoitti:

        Islam on ainoa oikea uskonto, niin Ortodoksisuuskin (ven.Pravaslavnik eli oikea uskoiset) Kerro yksikin kirkko joka ei sano olevansa se oikea?, Haluatko sinä kuulua melkein oikeaan kirkkoon. Typerää inttämistä tuollainen. Islam sortaa kaikkia jotka eivät ole muslimeja, ja vaikka olisitkin muslimi mutta sattumoisin nainen et ole samanvertainen missään suhteessa. Onko mormoneilla lupa tappaa porukasta lähtenyt? Muslimeilla on?

        > Onko mormoneilla lupa tappaa porukasta lähtenyt?

        Kyllä. Verisovitushan on ainoa keino, jolla hän voi sen jälkeen "pelastua".


      • Kerro..
        *-* kirjoitti:

        > Onko mormoneilla lupa tappaa porukasta lähtenyt?

        Kyllä. Verisovitushan on ainoa keino, jolla hän voi sen jälkeen "pelastua".

        Ja tämä tapa on käytössä? Milloin viimeksi ??


      • *-*
        Kerro.. kirjoitti:

        Ja tämä tapa on käytössä? Milloin viimeksi ??

        Profeetta Brigham Young valitteli sitä, että maallinen lainsäädäntö estää verisovituksen käytön, mutta hän ennusti, että tulee aika, jolloin Jumalan lait ovat täydessä voimassaan.


      • Ent. mormoni
        6+16 kirjoitti:

        Tällä palstalla on todettavissa, miten entiset mormonit hyökäävät mormoneita vastaan.

        Eri mieltä uskonnosta oleminen ei ole rasismia. Onko käsitteet sekaisin?

        Jos eri mieltä oleminen on mielestäsi rasismia, niin silloin mormonit hyökkäävät kristinuskoa kohtaan.

        Äitini oli kristitty ja perheen mormoni, isäni, vainosi häntä hamaan kuolemaan saakka. Mormoni pilkkasi äitini vakaumusta ja luterilaista kirkkoa "luopumuskirkoksi" Viimein seurakuntansa pastorin kanssa neuvoteltuaan äitini jopa erosi evankelisluterilaisesta kirkosta papin neuvosta toivoen siten saavansa jatkuvan painostuksen ja pakkokäännyttämisen loppumaan mja pelastetuksi avioliittonsa ja lapsilleen molemmat vanhemmat.

        Luterilaisesta kirkosta eroaminen ei valitettavasti auttanut. Paitsi että äitini joutui kotona kieltämään uskonsa hän päätyi hädässään jopa teeskentelemään, etteivät hengelliset asiat kiinnostaneet häntä lainkaan.

        Helpottaakseen sietämätöntä ja jatkuvaa käännytettävänä oloa hän alkoi käyttää rauhoittavia kotona ollessaan. Niistä olikin äidillemme aluksi apua kotitilanteen sietämisessä, mutta loppupeleissä lääkeaineet kääntyivät hänen onnettomuudekseen.

        Mormoni vainosi kristttyä äitiäni hellittämättömästi yli 10 vuotta ja kun ei saanut omaa tahtoaan läpi, kirosi vaimonsa ja 4 lapsensa äidin. Olen ylpeä ja kiitollinen siitä, että äiti ei koskaan sisimmässään lujopunut uskostaan. Uskon, että hänellä on nyt kaikki hyvin Jumalan kasvojen edessä iankaikkisessa kirkkaudessa.


      • Irvistys
        heh.. kirjoitti:

        Ihan hauska juttu, etenkin sinun kuivan valituksen sekaan.. :)

        Hauska juttu! ?
        Yksikään naisihminen ei näe siinä mitään huvittavaa. On hyvä esimerkki miesten teini-ikään jääneestä kakkahuumorista, jolle pikkukaljoissa sitten nauretaan saunan kuistilla.


      • Kerro..
        *-* kirjoitti:

        Profeetta Brigham Young valitteli sitä, että maallinen lainsäädäntö estää verisovituksen käytön, mutta hän ennusti, että tulee aika, jolloin Jumalan lait ovat täydessä voimassaan.

        Ai jaa, no sitä odotellassa.. tuoko on ihan kirkon virallista oppia?
        Taitaa kuulua omiin ajatemiin kuten Lutherin puheet juutalaisista ja vammaisista.


      • heh....
        Irvistys kirjoitti:

        Hauska juttu! ?
        Yksikään naisihminen ei näe siinä mitään huvittavaa. On hyvä esimerkki miesten teini-ikään jääneestä kakkahuumorista, jolle pikkukaljoissa sitten nauretaan saunan kuistilla.

        Äläpä yleistä miehiä sen paremmin kuin naisiakaan. Olet tyyppi esimerkki huumorintajuttomasta kukkahattu sovinistista joka jokakäänteessä on neuvomassa muita.


      • *-*
        Kerro.. kirjoitti:

        Ai jaa, no sitä odotellassa.. tuoko on ihan kirkon virallista oppia?
        Taitaa kuulua omiin ajatemiin kuten Lutherin puheet juutalaisista ja vammaisista.

        Et kai väitä, että ainioan oikean kirkon suoraan Jumalalta ilmoitusta saava profeetta päästelisi tuollaisia juttuja omasta hanuristaan? Hänhän vielä sanoi, että mikäli se mitä hän opettaa ei ole Jumalasta, silloin hän ei ole oikea Jumalan profeetta.

        Minä en ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilyistä. Eikös Luther sinun mielestäsi kuulu perkeleen kirkkoon, joten miksi vertaat häneen?


      • ....
        Kerropa kirjoitti:

        Mikä kirkko opetti ennen Smithin kirkkoa, että mustaihoisiksi syntyneet ovat olleet vähemmän uskollisia taivaan sodassa?

        Protestanttiset ryhmät ainakin.


      • hanuristille
        *-* kirjoitti:

        Et kai väitä, että ainioan oikean kirkon suoraan Jumalalta ilmoitusta saava profeetta päästelisi tuollaisia juttuja omasta hanuristaan? Hänhän vielä sanoi, että mikäli se mitä hän opettaa ei ole Jumalasta, silloin hän ei ole oikea Jumalan profeetta.

        Minä en ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilyistä. Eikös Luther sinun mielestäsi kuulu perkeleen kirkkoon, joten miksi vertaat häneen?

        Hän ei osannut soittaa hanuria.


      • Kerropa
        .... kirjoitti:

        Protestanttiset ryhmät ainakin.

        Kaikki protestanttiset ryhmät? Annapa linkki edes yhteen!


      • Ent. mormoni
        hanuristille kirjoitti:

        Hän ei osannut soittaa hanuria.

        No miten sen nyt ottaa, taitava petomaani nyt ainakin.


      • Kerro..
        *-* kirjoitti:

        Et kai väitä, että ainioan oikean kirkon suoraan Jumalalta ilmoitusta saava profeetta päästelisi tuollaisia juttuja omasta hanuristaan? Hänhän vielä sanoi, että mikäli se mitä hän opettaa ei ole Jumalasta, silloin hän ei ole oikea Jumalan profeetta.

        Minä en ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilyistä. Eikös Luther sinun mielestäsi kuulu perkeleen kirkkoon, joten miksi vertaat häneen?

        Kaikki mitä profeetta puhuu ei ole profetiaa, tuo mistä puhut ei ole kirkon virallista oppia eikä ole koskaan ollutkaan, kuten hyvin tiedät. "En ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilystä.." Muut luterilaisetko siis ovat? Onko mormonit vastuussa jonkun aiemmin eläneen omista ajatuksista? Epäilen..


      • M.E.L.
        6+16 kirjoitti:

        Tällä palstalla on todettavissa, miten entiset mormonit hyökäävät mormoneita vastaan.

        Ja HYVISTÄ SYISTÄ!

        Selkäänne sietäisitte, huijarit.


      • *-*
        Kerro.. kirjoitti:

        Kaikki mitä profeetta puhuu ei ole profetiaa, tuo mistä puhut ei ole kirkon virallista oppia eikä ole koskaan ollutkaan, kuten hyvin tiedät. "En ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilystä.." Muut luterilaisetko siis ovat? Onko mormonit vastuussa jonkun aiemmin eläneen omista ajatuksista? Epäilen..

        Kaikki tuntemani luterilaiset sanoutuvat irti noista Lutherin käsityksistä. Jos sinusta BY erehtyi tuossakin, miksi et sano sitä suoraan?


      • Ent. mormoni
        Kerro.. kirjoitti:

        Kaikki mitä profeetta puhuu ei ole profetiaa, tuo mistä puhut ei ole kirkon virallista oppia eikä ole koskaan ollutkaan, kuten hyvin tiedät. "En ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilystä.." Muut luterilaisetko siis ovat? Onko mormonit vastuussa jonkun aiemmin eläneen omista ajatuksista? Epäilen..

        Jos MAP-kirkko kirkkona sanoutuu täysin irti kaikista profeettansa Brigham Youngin rasistisista lausunnoista, verisovitusta koskevista lausunnoista ja kuohitsemista koskevista lausunnoista, silloin mormoneja ei enää kovistella niistä.

        Niin kauan kuin kirkko ei ole VIRALLISESTI sanoutunut irti ja PYYTÄNYT ANTEEKSI tekemiään vääryyksiä, asia on edelleen auki ja saatte kuulla ja lukea kirkkonne virheiden kovasanaistakin arvostelua.

        Toisessa ketjussa joku mormoninimimerkki edelleen selitteli, että kirkon harjoittama sorto ja rasismi ei ole ollut rasismia ja seli seli.


      • Kerro..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos MAP-kirkko kirkkona sanoutuu täysin irti kaikista profeettansa Brigham Youngin rasistisista lausunnoista, verisovitusta koskevista lausunnoista ja kuohitsemista koskevista lausunnoista, silloin mormoneja ei enää kovistella niistä.

        Niin kauan kuin kirkko ei ole VIRALLISESTI sanoutunut irti ja PYYTÄNYT ANTEEKSI tekemiään vääryyksiä, asia on edelleen auki ja saatte kuulla ja lukea kirkkonne virheiden kovasanaistakin arvostelua.

        Toisessa ketjussa joku mormoninimimerkki edelleen selitteli, että kirkon harjoittama sorto ja rasismi ei ole ollut rasismia ja seli seli.

        Tuota....missä ja milloin Luterilainen kirkko on irtisanoutunut perustajansa ajatuksista? En ole koskaan kuullut sitä tapahtuneen, yksittäiset ihmiset toki sanoutuvat irti niistä ,entä kirkko instituutiona?
        Minä uskon Youngin puhuneen ajatuksiaan ääneen, en minä niihin ainakaan usko.
        Kirkon oppia ne eivät koskaan ole olleet.


      • mkl1
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Jos MAP-kirkko kirkkona sanoutuu täysin irti kaikista profeettansa Brigham Youngin rasistisista lausunnoista, verisovitusta koskevista lausunnoista ja kuohitsemista koskevista lausunnoista, silloin mormoneja ei enää kovistella niistä.

        Niin kauan kuin kirkko ei ole VIRALLISESTI sanoutunut irti ja PYYTÄNYT ANTEEKSI tekemiään vääryyksiä, asia on edelleen auki ja saatte kuulla ja lukea kirkkonne virheiden kovasanaistakin arvostelua.

        Toisessa ketjussa joku mormoninimimerkki edelleen selitteli, että kirkon harjoittama sorto ja rasismi ei ole ollut rasismia ja seli seli.

        Tuota sopii epäillä. Jos MAP-kirkko "irtisanoutuisi" Brigham Yongin joistakin lausumista sanoista, niin seuraavaksi vaaditaisiin "sanoutumaan irti" jonkun muun kirkon johtajan opetuksista jne. Vaatimukset vain kasvaisivat.

        Toiseksi, B.Y lausumia opetuksia ei ole hyväksytty virallisesti, joten ei niistä voida irtisanoutuakaan.


      • Ent. mormoni
        mkl1 kirjoitti:

        Tuota sopii epäillä. Jos MAP-kirkko "irtisanoutuisi" Brigham Yongin joistakin lausumista sanoista, niin seuraavaksi vaaditaisiin "sanoutumaan irti" jonkun muun kirkon johtajan opetuksista jne. Vaatimukset vain kasvaisivat.

        Toiseksi, B.Y lausumia opetuksia ei ole hyväksytty virallisesti, joten ei niistä voida irtisanoutuakaan.

        Mitä te muiden vatimuksia pelkäätte? Tehkää se, mikä teidän mielestänne on suoraselkäistä, rohkeaa ja kunnioitettavaa, itsenne vuoksi.

        Mormonismi on hengellinen kotinne. Pankaa se kuntoon. Muuten kirkon häpeällinen historia jatkaa tuhojensa tekemistä. Asutte nyt epäterveellisessä rakennuksessa, jonka kantavat rakenteet ovat lahoamassa.
        http://www.ouka.fi/oulu/ppm/laho


      • Ent. mormoni
        Kerro.. kirjoitti:

        Tuota....missä ja milloin Luterilainen kirkko on irtisanoutunut perustajansa ajatuksista? En ole koskaan kuullut sitä tapahtuneen, yksittäiset ihmiset toki sanoutuvat irti niistä ,entä kirkko instituutiona?
        Minä uskon Youngin puhuneen ajatuksiaan ääneen, en minä niihin ainakaan usko.
        Kirkon oppia ne eivät koskaan ole olleet.

        Miksi toistuvasti vertaat maailman ainoaa oikeaa ja palautettua Jeesuksen Kristuksen Kirkkoa (hymiö) luopumuksen tilassa oleviin kirkkoihin? Haluatteko olla ihan yhtä huono uskonto ja kirkko kuin kaikki entisetkin, vai panna vielä huonommaksi - kuten olette tehneet mm. rasismin kohdalla?

        Jos minä vedän kaatokännin kerran viikossa, niin olenko silloin kovinkaan paljon parempi ihminen kuin naapurini, joka vetää myös kaatokännit kerran viikossa, mutta sen lisäksi laulaa kännissä nuotin vierestä?

        - minähän en siis käytä alkoholia, tämä vain esimerkin vuoksi -


      • mkl1
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Mitä te muiden vatimuksia pelkäätte? Tehkää se, mikä teidän mielestänne on suoraselkäistä, rohkeaa ja kunnioitettavaa, itsenne vuoksi.

        Mormonismi on hengellinen kotinne. Pankaa se kuntoon. Muuten kirkon häpeällinen historia jatkaa tuhojensa tekemistä. Asutte nyt epäterveellisessä rakennuksessa, jonka kantavat rakenteet ovat lahoamassa.
        http://www.ouka.fi/oulu/ppm/laho

        Olemme juuri siinä suoraselkäisiä, että emme taivu ulkopuolisten vaatimuksiin.


      • *-*
        mkl1 kirjoitti:

        Olemme juuri siinä suoraselkäisiä, että emme taivu ulkopuolisten vaatimuksiin.

        Eli jatkaytte kiemurtelua. Miksi on vaikeaa myöntää, että osa BY:n jutuista oli kirjoitettua, osa oraalista, osa anaalista?


      • Ent. mormoni
        mkl1 kirjoitti:

        Olemme juuri siinä suoraselkäisiä, että emme taivu ulkopuolisten vaatimuksiin.

        Toimikaa hyvät mormonit oman parhaan moraalinne, ymmärryksenne ja omantuntonne mukaan. Kukaan ei vaadi teitä toimimaan muiden vaatimusten mukaan paitsi silloin, kun olette rikkoneet lakia. Silloin häkki tarvittaessa aina heilahtaa tai tulee sakot, kuten kirkkonne historiasta hyvin muistanette.

        Jos teidän OMAT tasovaatimuksenne, käsityksenne hyvästä ja oikeasta ym. hyväksyvät kirkossanne harjoitetun rasismin, verisovitusopin, neitosen sulhasen kuohitsemisen jotta tyttö saataisiin vanhan mormonimiehen haaremiin jalkavaimoksi, Adam-jumala -opin, naisten alistamisen jalkavaimoiksi vastoin maan lakeja ym. ym. niin hyväksykää ne sitten älkääkä irtisanoutuko näistä.

        Mutta:

        Silloin saatte kestää jatkossakin kovaa kritiikkiä, koska ihmisyhteisöt toimivat niin että sanktioivat sellaisen, joka ei ole yleisen moraalin ja oikeustajun mukaan oikein.


      • Ev.lut.
        *-* kirjoitti:

        Et kai väitä, että ainioan oikean kirkon suoraan Jumalalta ilmoitusta saava profeetta päästelisi tuollaisia juttuja omasta hanuristaan? Hänhän vielä sanoi, että mikäli se mitä hän opettaa ei ole Jumalasta, silloin hän ei ole oikea Jumalan profeetta.

        Minä en ole luterilainen enkä ole vastuussa Lutherin hölmöilyistä. Eikös Luther sinun mielestäsi kuulu perkeleen kirkkoon, joten miksi vertaat häneen?

        "Hänhän vielä sanoi, että mikäli se mitä hän opettaa ei ole Jumalasta, silloin hän ei ole oikea Jumalan profeetta."

        Mutta tässähän Brigham Young oli aivan oikeassa. Ei hän ollut Jumalan profeetta.


    • Joopa joo,

      mormonit siis ampuivat Kingin??????

      • Ent. mormoni

        Mahdollisesti. Martin Luther Kingin murha on edelleen selvittämättä.

        Rasistinen murha.


      • Typerää
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Mahdollisesti. Martin Luther Kingin murha on edelleen selvittämättä.

        Rasistinen murha.

        vihjailua dramaturgian harrastajalta.


      • Ent. mormoni
        Typerää kirjoitti:

        vihjailua dramaturgian harrastajalta.

        Dramaturgia on mukava harrastus. Vielä mukavampaa on, jos on saanut dramaturgin koulutuksen. Silloin voi yhdistää työn ja harrastuksen.

        Googleta Martin Luther Kingin nimellä, löytyy paljon pohdittavaa.

        :)


      • Kerro...7
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Dramaturgia on mukava harrastus. Vielä mukavampaa on, jos on saanut dramaturgin koulutuksen. Silloin voi yhdistää työn ja harrastuksen.

        Googleta Martin Luther Kingin nimellä, löytyy paljon pohdittavaa.

        :)

        Oliko siinä välissä mistä löytyy "Juutalaiset WTC tornien tuhon takana" ja USA ei koskaan laskeutunut Kuuhun?


      • Heh...
        Kerro...7 kirjoitti:

        Oliko siinä välissä mistä löytyy "Juutalaiset WTC tornien tuhon takana" ja USA ei koskaan laskeutunut Kuuhun?

        USA ei todellakaan ole laskeutunut kuuhun. Siellä se USA on entisellä paikallaan.


      • Kerro..7
        Heh... kirjoitti:

        USA ei todellakaan ole laskeutunut kuuhun. Siellä se USA on entisellä paikallaan.

        Oletko varma? Voihan kaiken takana olla salaliitto. :-)


    • Mikä banaani?

      Kirjoitatte, että rasismia on aina ollut kaikissa uskonnoissa.
      Huomattava, että rasismi on ennen ollut täysin hyväksyttävää kaikissa yhteiskunnissa. Orjuus oli länsimaissakin hyväksytty monissa maissa.
      Ei se asenne ole ollut uskonnon tuoma, mutta uskonnolliset yhteisöt ovat eläneet maan tapojen mukaan.

      Suomessa ei ennen 80-lukua ollut ihonväriin perustuvaa rasismia, koska täällä ei ollut muun värisiä ihmisiä kuin valkoisia. Rotumellakat ja apartheid ihmetyttivät pohjoismaalaisia aikanaan. Sitä ei voitu ymmärtää.
      Mustalaiset ovat aina olleet syrjitty heimo, mutta ei ihonvärinsä takia, vaan tapakulttuurinsa takia.
      Juutalaisten syrjintä loppui Suomen itsenäistymisen myötä. Tsaarin vallan alaisuudessa heitä rajoitti monet säännökset, mutta itsenäinen Suomi ei ole ryhmitellyt kansalaisiaan uskonnon tai ihonvärin perusteella. Suomi tuntee yhä häpeää niistä muutamasta juutalaisesta, jotka se luovutti Natsi-Saksalle sodan aikana. He eivät olleet Suomen kansalaisia.

      Kirkkohistoriaan en ole perehtynyt, mutta tavallisena riviluterilaisena en ole ikinä kuullut, että Suomen kirkko olisi syrjinyt muun rotuisia tai kieltänyt kirkkoon kuulumisen, saati erottanut seurakunnasta jonkun "väärärotuisen". Uskon vahvasti, että teologiaa pääsee lukemaan jokainen pääsytutkinnossa selviytynyt, minkä värinen tahansa.

      Rasismi on syvään juurtunut maissa, missä lait luetaan rodun tai yhteiskunnallisen aseman mukaan.

      • ...

        On myös muistettava, että kaikkina aikoina on ollut rasimin vastustajia, niin uskonnollisissa piireissä kuin niiden ulkopuolellakin, usein jopa oman henkensä nojalla. USA:ssakin vaikuttivat mm. kveekarit, jotka auttoivat rasismin uhreja monin tavoin.


      • Ent. mormoni

        Mainosten tavoite on ollut lisätä myyntiä. Lakritsit, vaahtosuukot sun muut eivät ole uskonkappaleita, joita jokin Brunberg-tehdas pitää Jumalan säätäminä.

        Mutta jos ajattelemme, että myös uskonnot ovat tuotteita niin mitä todennäköisimmin mormonikirkon rasistisuus on lisännyt uskontotuotteen menekkiä. Valkoihoiset ovat voineet hankkia uskontotuotteen itselleen osamaksulla (= kymmenykset koko elämän ajan) ja luottaa siihen, että ainakaan mormonitemppelissä eivät joudu puljaamaan samoissa altaissa, joissa on lionnut myös mustaihoisia.


      • Mikä banaani.
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Mainosten tavoite on ollut lisätä myyntiä. Lakritsit, vaahtosuukot sun muut eivät ole uskonkappaleita, joita jokin Brunberg-tehdas pitää Jumalan säätäminä.

        Mutta jos ajattelemme, että myös uskonnot ovat tuotteita niin mitä todennäköisimmin mormonikirkon rasistisuus on lisännyt uskontotuotteen menekkiä. Valkoihoiset ovat voineet hankkia uskontotuotteen itselleen osamaksulla (= kymmenykset koko elämän ajan) ja luottaa siihen, että ainakaan mormonitemppelissä eivät joudu puljaamaan samoissa altaissa, joissa on lionnut myös mustaihoisia.

        Aika raadollinen ajatus. Valita ihonväriin sopiva uskonto!

        Suomessa on niin vähän täällä syntyneitä muunrotuisia, että on vaikea ajatella tuolla tavalla. Luulen, että suomalainen uskonetsijä on sen verran luterilainen joka tapauksessa, että ei hyväksy epätasa-arvoa uususkonnossa.
        Kaikki ovat Jumalan edessä samanarvoisia, väristään ja sukupuolestaan riippumatta. Ja tämä amerikkalainen sävy varmasti torjuu monet etsivät.

        Mutta emmehän me taviksetkaan olla rasismista vapaat:

        Muistan kyllä erään tuttavani lahjatavarakaupassa valitsemassa jotain koriste-esinettä. Sanoi minulle, että olisi ostanut TUON, mutta se ei nyt tule kysymykseenkään, kun tuo somalimuslimi oli käpälöinyt sitä juuri äsken. - Luulin, että kyseessä oli epäonnistunut vitsi, mutta ei, ihan tosissaan tämä ihan järkevä, suomalainen rouva oli. Menin sanattomaksi.

        Rasismi on saapunut tänne pohjan perukoillekin.


      • Meloni..
        Mikä banaani. kirjoitti:

        Aika raadollinen ajatus. Valita ihonväriin sopiva uskonto!

        Suomessa on niin vähän täällä syntyneitä muunrotuisia, että on vaikea ajatella tuolla tavalla. Luulen, että suomalainen uskonetsijä on sen verran luterilainen joka tapauksessa, että ei hyväksy epätasa-arvoa uususkonnossa.
        Kaikki ovat Jumalan edessä samanarvoisia, väristään ja sukupuolestaan riippumatta. Ja tämä amerikkalainen sävy varmasti torjuu monet etsivät.

        Mutta emmehän me taviksetkaan olla rasismista vapaat:

        Muistan kyllä erään tuttavani lahjatavarakaupassa valitsemassa jotain koriste-esinettä. Sanoi minulle, että olisi ostanut TUON, mutta se ei nyt tule kysymykseenkään, kun tuo somalimuslimi oli käpälöinyt sitä juuri äsken. - Luulin, että kyseessä oli epäonnistunut vitsi, mutta ei, ihan tosissaan tämä ihan järkevä, suomalainen rouva oli. Menin sanattomaksi.

        Rasismi on saapunut tänne pohjan perukoillekin.

        Miten niin saapunut? Rasismi on asia jota tavataan jokaisessa ihmisryhmässä, ympäri maailmaa, ihonväri tai uskonto ei siihen vaikuta. Vai uskotteko ettei vaikkapa noista "somalimuslimeista" rasisteja löydy?


      • Ent. mormoni
        Mikä banaani. kirjoitti:

        Aika raadollinen ajatus. Valita ihonväriin sopiva uskonto!

        Suomessa on niin vähän täällä syntyneitä muunrotuisia, että on vaikea ajatella tuolla tavalla. Luulen, että suomalainen uskonetsijä on sen verran luterilainen joka tapauksessa, että ei hyväksy epätasa-arvoa uususkonnossa.
        Kaikki ovat Jumalan edessä samanarvoisia, väristään ja sukupuolestaan riippumatta. Ja tämä amerikkalainen sävy varmasti torjuu monet etsivät.

        Mutta emmehän me taviksetkaan olla rasismista vapaat:

        Muistan kyllä erään tuttavani lahjatavarakaupassa valitsemassa jotain koriste-esinettä. Sanoi minulle, että olisi ostanut TUON, mutta se ei nyt tule kysymykseenkään, kun tuo somalimuslimi oli käpälöinyt sitä juuri äsken. - Luulin, että kyseessä oli epäonnistunut vitsi, mutta ei, ihan tosissaan tämä ihan järkevä, suomalainen rouva oli. Menin sanattomaksi.

        Rasismi on saapunut tänne pohjan perukoillekin.

        Rasismi on vieraan pelkoa tai outoutta, ei aina pahantahtoista - vain typerää.

        Pojallani oli samanikäinen Etiopiasta Suomeen adoptoitu koulukaveri. Vein heitä usein uimahalliin. Kerran taas sattui, että poikia piti tiukkaan sävyyn komentaa pois altaasta saunaan lämmittelemään. Viereeni tuli keski-ikäinen rouvashenkilö, joka näki altaassa vitivalkoisen poikani ja etiopialaispojan. Vilpittömän kiinnostuneena ja ihmeissään hän kysyi: Voiko neekexille tulla kylmä?


      • Mikä banaani
        Meloni.. kirjoitti:

        Miten niin saapunut? Rasismi on asia jota tavataan jokaisessa ihmisryhmässä, ympäri maailmaa, ihonväri tai uskonto ei siihen vaikuta. Vai uskotteko ettei vaikkapa noista "somalimuslimeista" rasisteja löydy?

        Meloni.
        On siis saapunut, ja kuten itsekin huomautit, rasismi ei ole vain "valkoisten" rasite.
        Nokittelu puolin ja toisin on rasismin siemen, ja on epätodennäköistä, että siitä enää päästäisiin.

        Alkuaikoina maahan tuleville pakolaisille kalustettiin asunnot ja holhottiin liikaakin, koska monilla oli omakohtaisia evakkokokemuksia. Tiedettiin, miten vaikeaa tulijoilla on, mutta alkuinnostus hiipui pian. Tulijoita alkoi olla liikaa.


      • Niinpä..
        Mikä banaani kirjoitti:

        Meloni.
        On siis saapunut, ja kuten itsekin huomautit, rasismi ei ole vain "valkoisten" rasite.
        Nokittelu puolin ja toisin on rasismin siemen, ja on epätodennäköistä, että siitä enää päästäisiin.

        Alkuaikoina maahan tuleville pakolaisille kalustettiin asunnot ja holhottiin liikaakin, koska monilla oli omakohtaisia evakkokokemuksia. Tiedettiin, miten vaikeaa tulijoilla on, mutta alkuinnostus hiipui pian. Tulijoita alkoi olla liikaa.

        Rasismia on ollut suomessa jo paljon ennen nykyisiä mamuja. Hyysääminen tietenkin ärsyttää, kun ei ole kaikilla suomessakaan asiat hyvin, miten voisimme muitakaan auttaa.


      • mikä vastaus?
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Rasismi on vieraan pelkoa tai outoutta, ei aina pahantahtoista - vain typerää.

        Pojallani oli samanikäinen Etiopiasta Suomeen adoptoitu koulukaveri. Vein heitä usein uimahalliin. Kerran taas sattui, että poikia piti tiukkaan sävyyn komentaa pois altaasta saunaan lämmittelemään. Viereeni tuli keski-ikäinen rouvashenkilö, joka näki altaassa vitivalkoisen poikani ja etiopialaispojan. Vilpittömän kiinnostuneena ja ihmeissään hän kysyi: Voiko neekexille tulla kylmä?

        Niin voiko?? Kipuahan ne ei tunne.


      • Ent. mormoni
        mikä vastaus? kirjoitti:

        Niin voiko?? Kipuahan ne ei tunne.

        Kun olisi silloin hoksannut tyrkätä rouvan altaaseen ja kysyä "voiko tyhmä puupää hukkua?"


      • Niinpä..
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Kun olisi silloin hoksannut tyrkätä rouvan altaaseen ja kysyä "voiko tyhmä puupää hukkua?"

        Rasismia vastaan taistellaan juuri noin tyrkkimällä ihmisiä veteen ja haukkumalla.
        Olet yhtä tyhmä kuin se rouva tai oikeastaan vielä tyhmempi ,hän sanoi tuon tsrkoittamatta sitä tarkoituksella.


      • Ent. mormoni
        Niinpä.. kirjoitti:

        Rasismia vastaan taistellaan juuri noin tyrkkimällä ihmisiä veteen ja haukkumalla.
        Olet yhtä tyhmä kuin se rouva tai oikeastaan vielä tyhmempi ,hän sanoi tuon tsrkoittamatta sitä tarkoituksella.

        Onhan se täyttä järjen köyhyyttä, jos ei näe altaassa kahta LASTA, vaan näkee siellä jotain, jolla ei ole edes ihmisen perusominaisuuksia, kuten olla kuumissaan tai kylmissään.

        En sanonut naiselle mitään, yritin vain saada nopeasti lapset saunaan ennen kuin seuraava rupisammakko turskahtaa ulos rouvan suusta.


      • Niin, niin, mutta...
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Onhan se täyttä järjen köyhyyttä, jos ei näe altaassa kahta LASTA, vaan näkee siellä jotain, jolla ei ole edes ihmisen perusominaisuuksia, kuten olla kuumissaan tai kylmissään.

        En sanonut naiselle mitään, yritin vain saada nopeasti lapset saunaan ennen kuin seuraava rupisammakko turskahtaa ulos rouvan suusta.

        Rasisti löytää aina oikeuden sanoilleen.


      • hottentot venus
        Ent. mormoni kirjoitti:

        Onhan se täyttä järjen köyhyyttä, jos ei näe altaassa kahta LASTA, vaan näkee siellä jotain, jolla ei ole edes ihmisen perusominaisuuksia, kuten olla kuumissaan tai kylmissään.

        En sanonut naiselle mitään, yritin vain saada nopeasti lapset saunaan ennen kuin seuraava rupisammakko turskahtaa ulos rouvan suusta.

        Eikös se rupisammakko ollut siellä altaassa, sen ihmislapsen kanssa?


      • Niin, niin,mutta...
        hottentot venus kirjoitti:

        Eikös se rupisammakko ollut siellä altaassa, sen ihmislapsen kanssa?

        Vitsiniekka saa aina kuulijoita kun vetää rasismikortin esiin.


      • Kumminkin.
        Niin, niin,mutta... kirjoitti:

        Vitsiniekka saa aina kuulijoita kun vetää rasismikortin esiin.

        BY ei kuitenkaan ollut vitsiniekka, vaan oli ihan tosissaan.


      • höttentötti
        Kumminkin. kirjoitti:

        BY ei kuitenkaan ollut vitsiniekka, vaan oli ihan tosissaan.

        Tietenkin tosissaan.. Mitä pahaa siinä on, jos nekuria vähän kurmottaa?? Kukaan ei kärsi!


      • höttentöt
        Niin, niin, mutta... kirjoitti:

        Rasisti löytää aina oikeuden sanoilleen.

        Ketkähän niitä syrjijiä oikein on?? KKK:kaan ei voi enää avoimesti toimia, kun nekkerit suuttuu.... Ja yritäpäs black pantheriin liittyä, ei se ihmiseltä onnistu..


      • Jep..
        höttentötti kirjoitti:

        Tietenkin tosissaan.. Mitä pahaa siinä on, jos nekuria vähän kurmottaa?? Kukaan ei kärsi!

        Ei minulla ainakaan ole mitään nekureita vastaan, minusta kaikilla pitäisi ainakin yksi sellainen olla.


      • Niinpä..
        Jep.. kirjoitti:

        Ei minulla ainakaan ole mitään nekureita vastaan, minusta kaikilla pitäisi ainakin yksi sellainen olla.

        Heh..kohta on monta jokaisella, ainakin elätettävänä.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      2177
    3. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      2175
    4. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      2175
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      2174
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      2174
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      2173
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      2173
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      2173
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      2173
    Aihe