Opetatko esim. lapsenlapsellesi vierasta kieltä ohimennen leikin

hyvää tehdä

varjolla silloin tällöin?

40

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "hyvä kysymys"

      hyvää tehdä

      En opeta, koska vanhemmat osaavat paremmin kuin minä, mutta eivät opeta. (Lapset alakoulussa vielä). Sen olen tehnyt kuitenkin, että tilasin toiselle Kalle Ankan ja toiselle Girl´s lehden tietenkin toivoen, että äiti joutuisi niitä lukemaan.

      Kuinka sinulle tuollainen kysymys juolahti mieleen ja tämän ikäisissä? Kerro oma taustasi,.....noin suurinpiirtein.

      • "hyvä kysymys"

        ps. tietenkin lapsenlapset. Omat ovat jo keski-ikäisiä ja lapsenlapsenlapsia ei ole.


      • Kalle Anka

        Siis, Kalle Anka ei ole vieraskielinen, vaan toisella kotimaisella kielellä oleva sarjakuvalehti.

        Omat lapsenlapset puhuvat "täydellistä" suomea, koulua käyvät ruottiks, siis Finlands Svenska.


      • "hyvä kysymys"
        Kalle Anka kirjoitti:

        Siis, Kalle Anka ei ole vieraskielinen, vaan toisella kotimaisella kielellä oleva sarjakuvalehti.

        Omat lapsenlapset puhuvat "täydellistä" suomea, koulua käyvät ruottiks, siis Finlands Svenska.

        Kalle Ankka

        Ai, niinkös se onkin? Miksi ei minun lapsenlapseni puhuneet jo syntyessään Ruotsia, vaikka äitinsä on käynyt ruotsinkielisen koulun? Entäs minä, joka en oppinut ruotsinkieltä vaikka yritin opiskella sitä?

        Nyt äkkiä hallitus tai Kekkonen apuun, tai käyn huutamaan täällä. Osaan minä ruotsiksi huutaa!!! :)))))


      • "hyvä kysymys"
        Kalle Anka kirjoitti:

        Siis, Kalle Anka ei ole vieraskielinen, vaan toisella kotimaisella kielellä oleva sarjakuvalehti.

        Omat lapsenlapset puhuvat "täydellistä" suomea, koulua käyvät ruottiks, siis Finlands Svenska.

        Kalle Ankka

        Jotenkin odotin vastaustasi tuohon, kuinka erinomaiset lapsenlapset sinulla onkaan, että käyvät ihan Ruotsinkielistä koulua?

        Minun lapseni kävivät jo sitä, mutta lapsenlapset asuvat sellaisella paikkakunnalla, että täällä ei ole Ruotsinkielistä koulua. Siksi tilasin tuon Kalle Ankan, että äitinsä edes lukisi sitä heille. Toiselle tilasin Girls`-lehden, koska eka kieli on Englanti.

        Hyvin hän jo "kuulustelee" minua, mutta sanat ovat vielä helppoja. Ääntämys on taas sellaista, että äitinsä kuullen en edes yritä niitä lausua, vaikka vuoden olenkin ollut joskus nuoruudessa Englannissa töissä. Kaikki unohtuu joskus, jos kieltä ei joudu käyttämään.

        Jotenkin tulkitsin kirjoituksesi minua halventavaksi, joten olkoon tässä nyt tämä "kirjeenvaihto".

        Mikähän kielitaito mahtaa olla itselläsi?


      • sitroen.
        Kalle Anka kirjoitti:

        Siis, Kalle Anka ei ole vieraskielinen, vaan toisella kotimaisella kielellä oleva sarjakuvalehti.

        Omat lapsenlapset puhuvat "täydellistä" suomea, koulua käyvät ruottiks, siis Finlands Svenska.

        Kalle Anka siis saameksi?
        Muita kotimaisia kieliähän meillä ei olekaan kuin suomi ja saame. Muut on ulkomaan kieliä kuten niitten nimikin jo sille älykkäämmälle lukijalle kertoo.


    • tiina mummmmo

      juuri noin leikin avulla pikkuhiljaa arjessa opetan vaivihkaa, osaa jo jotain toi 3-vuotias. :)

      siinähän samalla se tulee.

    • Olispas edes viisas mummo jolla olisi.
      Aikanaan ehdotin venäjän-kielistä lasten-tarhaa.(Minä!)
      Mutta minulla oli, taas kerran muijanani tyhmä nainen.
      Viisas lapseni on sanonut että harmillista, nyt hänelle olisi siitä kielestä
      hyötyä.
      Moittien minua aiheellisesti tossuksi.
      Pitää kuitenkin muistaa että Suomen-kieli on opittava ensin kunnolla, kuten
      äidin-maito.
      Vasta sitten voi siirtyä mössöihin.
      Muuten tulee lapsen aivoon epä-tasainen toleranssi ja sekavaa ripulia.

      H.

      • ,.,.

        "Muuten tulee......"

        Sinä olet hyvä esimerkki miten käy.


      • pahasekinon
        ,.,. kirjoitti:

        "Muuten tulee......"

        Sinä olet hyvä esimerkki miten käy.

        Lopeta jo tuo jatkuva nälviminen. Jos on paha olla, mene hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä, se helpottaa. Vai oletko vain niin kateellinen sinua fiksummille, ettet voi pitää myrkkyjä sisälläs.


      • lentäjän poika
        pahasekinon kirjoitti:

        Lopeta jo tuo jatkuva nälviminen. Jos on paha olla, mene hakkaamaan nyrkkeilysäkkiä, se helpottaa. Vai oletko vain niin kateellinen sinua fiksummille, ettet voi pitää myrkkyjä sisälläs.

        En tiedä, miksi viitsii olla paikassa, jossa jokaista aliarvioi ja nälvii.
        Meitä muita suoraan, omiaan kiertäen kolmella solmulla.
        Minulle ei varmasti moista oikeutta annettaisi.
        Mutta, onhan täällä muutama tabu, jolla tuntuu olevan yläilmojen siunaus.


      • vähän tyhmä?

        Hunksi ihmettelen miksi sulla aina on ollut tyhmä muija? Viisaat ovat kiertäneet sinut kaukaa vai häntäkö sua on johtanut?


      • vähän tyhmä? kirjoitti:

        Hunksi ihmettelen miksi sulla aina on ollut tyhmä muija? Viisaat ovat kiertäneet sinut kaukaa vai häntäkö sua on johtanut?

        "vähän tyhmä'?"

        Mistä luulet kaltaiseni ihmisen voivan löytää ketään, joka olisi itseäni
        viisaampi?
        Viisaus on kuin juoppous, se on vain tunnustettava itselleen.
        Viisaudesta ei tosin pääse eroon, vaikka kuinkakin toistelisi: Hei! Älä ny aina
        viitti...
        Viisas lipsahtaa helpommin paheeseensa kuin juoppo tai häntä.
        Varsinkin tällä palstalla viisaan on mahdotonta piilotella vammaansa.

        H.


      • ....
        hunksz kirjoitti:

        "vähän tyhmä'?"

        Mistä luulet kaltaiseni ihmisen voivan löytää ketään, joka olisi itseäni
        viisaampi?
        Viisaus on kuin juoppous, se on vain tunnustettava itselleen.
        Viisaudesta ei tosin pääse eroon, vaikka kuinkakin toistelisi: Hei! Älä ny aina
        viitti...
        Viisas lipsahtaa helpommin paheeseensa kuin juoppo tai häntä.
        Varsinkin tällä palstalla viisaan on mahdotonta piilotella vammaansa.

        H.

        Ainahan voi juoda aivonsa narikkaan.


      • heppiheikki...
        hunksz kirjoitti:

        "vähän tyhmä'?"

        Mistä luulet kaltaiseni ihmisen voivan löytää ketään, joka olisi itseäni
        viisaampi?
        Viisaus on kuin juoppous, se on vain tunnustettava itselleen.
        Viisaudesta ei tosin pääse eroon, vaikka kuinkakin toistelisi: Hei! Älä ny aina
        viitti...
        Viisas lipsahtaa helpommin paheeseensa kuin juoppo tai häntä.
        Varsinkin tällä palstalla viisaan on mahdotonta piilotella vammaansa.

        H.

        Miinustin.


    • Joulun alla hoilailtiin: Morsgrisar är vi allihopa .... . Merkannee että lapsukaisten kielikorva ja sävelkorva saivat hiukka 'haasteita' eli kärsiä, vaan naurua piisasi.

    • Voulez-vous

      Ei ole lastenlapsia, ja kielitaitokin on vain oppikoulun mittainen, joten mitään ahtikarjalais-englantia en opettaisi.

    • bessie*

      Kyllä opetan. Enimmäkseen 'leikin varjolla', mutta sattumoisin olen juuri oikein opettamalla opettanut ranskalaiset kohteliaisuus sanat ja lauseet vähän numeroita ja muuta tarpeellista.

      Yleensä 'opetan' aina enemmän tai vähemmän. Kerron miksi teen jonkun asian juuri niin kuin teen yms..
      Mikäli liikumme julkisilla laitan lapset etsimään aikataulut ja kaikki muut tarvittavat tiedot kuten (pysäkin nro, eri vaihtoehtojen vertailu) netistä ja joskus myös kotiin tulleesta aikataulukirjasta.
      Asemilla laitan katsomaan opastetauluja ja kulkemaan edellä jne.. Lähijunalla kotiin päin tullessa sanon, että se on nyt teidän vastuullanne, että poistumme oikealla asemalla, kuunnelkaa kuulutuksia ja muistakaa ainakin pari edellistä asemaa. Ensimmäisellä kerralla onnistui, toisella kerralla ajoimme ohitse, mutta huomasivat sen itse seuraavaa asemaa kuulutettaessa.

      • lukutaitosia tiet.

        Minkä ikäisiä lapsenlapsesi ovat?


      • bessie*
        lukutaitosia tiet. kirjoitti:

        Minkä ikäisiä lapsenlapsesi ovat?

        10 ja 8.


      • eppu2

        Oletan, että asut pääkaupunkiseudulla.
        Tuo mitä kerroit on erittäin järkevää mielestäni.
        Lapset oppivat käyttämään julkista liikennettä siellä, missä se toimii.


    • asento lepo

      Älkää liikaa opettako jälkipolvia, eivät pian suostu tulemaan kylään.

    • Tavoitteeni on opettaa pojalle karjalanmurre, nyt hän osaa useamman sanan englantia kuin mummonsa murretta.
      Tähän mennessä hän on oppinut minulta vain yhden tuhman sanan, kun sormeni jäi rattaiden turvavyön lukituksen väliin.
      Väitän sen olleen ranskaa, jos vielä sen muistaa.
      Kai hän kohta puhuu stadin slangia.

    • Ei ihan huono ajatus, mutta jos meinaa opettaa vierasta kieltä suksessiivisesti niin eka kieli on paree olla suhteellisen "valmis" On ollut meilläkin puhetta ja ollaan hiukka luettukikin espanjankielisiä kuvakirjoa lastenlasten kanssa jotka innostuivat äitinsä ensimmäisestä kielestä Colombian vierailun aikana. Vahinko että äiti ei ole puhunut heille englantia samanaikaisesti kun isä puhgui ruotsia kun he olivat pieniä; tytär puhuu muutenkin mieluiten englantia minun ja veljensä kanssa ja myös usein miehelleen joka sitten vastaa ruotsiksi.

      Muuten olen sitä mieltä että kaikki suomalaiset pienokaiset on opetettava puhumaan sujuvasti ruuskien kieltä ja ja kun balalaikka alkaa soimaan joka niemessä, laaksossa ja notkelmassa niin osaavat laulaa mukana. (Kävin muuten sillä päiväristeilyllä Viipurissa ja olin ihan otettu...hieno kaupunkihan se oli joskus ollut. Voiskohan russkit viedä vaikka johinki nkansainväliseen oikeusistuimeen ihan hyvän ja siistin kaupungin heitteillejättämisestä ja tarkoituksellisesta likaamisesta, alentamisesta ja tuhoamisesta?)

      • Lorena*

        Samoissa tunnelmissa olen Viipurin suhteen jossa kävin viimeisen kerran noin 7v sitten. Silloin olin vähällä tulla entiseksi ilman omaa syytäni.

        Arkkitehti Aallon suunnittelema kirjasto oli korjauksen alla sekin oli saatu varsin huonoon kuntoon. Pyöreä torni ei kiinnostanut, muukaan ympäristö ei sen kummemmin. Tuntui oikein hyvältä päästä laivaan, kohti kanavaa ja kotimaan mannerta.

        Paljon kansalaiset päivän risteilyille haluavat, onhan se hyppäys suoraan toisenlaiseen maailmaan. Matkustelu toisiin kulttuureihin avartaa, on tosi, osaa antaa arvoa oman maan kansalaisuudelle..


    • 3-12

      Vain leikin, heillä täytyy olla halu oppia.

      • Kyllä lapsia voi motivoida myös haluamaan. Omat lapsenlapseni innostuvat kielistä kaikkien ulkomaanmatkojensa aikana. Pienten lasten oppiminen on tapahduttava lasten omasta halusta ja leikin muodossa.


      • 9-11
        Paloma.se.co kirjoitti:

        Kyllä lapsia voi motivoida myös haluamaan. Omat lapsenlapseni innostuvat kielistä kaikkien ulkomaanmatkojensa aikana. Pienten lasten oppiminen on tapahduttava lasten omasta halusta ja leikin muodossa.

        Turhia luuloja, aika näyttää.


    • ent. siivoojaparka

      Jos niitä lastenlapsia joskus alkaa tulemaan, niin kyllä minä niille suomenkielen opetan heti vauvasta saakka. Mummo ei sitten puhu sanaakaan ruotsia niille. Sen saavat oppia vanhemmiltaan.

    • tajuton

      Mummon itsekäs tapa yrittää olla nokkela ja tarpeellinen.
      Mikä tuossa lieneekään se oleellinen ajatus?
      Ei oo järkee, järkee, järkee!

      • selitäs nyt

        Niinkun missä ja kenen mummon...??? Mistä puhut?

        Tajuttoman kommentissa ei tosiaankaan ole järkee, järkee, järkee...


    • Lorena*

      Otsikko kyseli, opetatko lapsenlapsellesi "vierasta kieltä"?

      Vastaan opin ja olen oppinut lapsenlapsiltani "vierasta kieltä" sanoja kerrallaan. Tämän vuoden kesälomalla kielitaitoni koheni samoin lastenlasten kielitaito Suomen kieleen. Lapset oppivat harvinaisen nopeasti vieraassa ympäristössä korvakuulolta sanojen merkityksen, ainakin mansikka kakku ja mustikkapiirakka joita yhdessä valmistimme.

      Elämäni tämän päivän rikkaus on tavata jälkikasvua. Kuulla isojen tyttöjen akateemisten opintojen sujumista ja saada tietoa uusista tutkimuksista. Pienempi kaksikko opettelee suomea ja minä lasten kotikieltä. Mikäköhän sotku tästä tulee näiden lasten kohdalla kun opettelevat äidinkielen lisäksi
      3 muuta kieltä? Pihassa tulivat hyvin toimeen samanikäisten lasten kanssa ja hauskaa oli.Tällaista on nykymaailman meno.

    • myrryhyppijä

      Kannattaisiko opettaa myös taitoja, joita yhä harvemmilla nykylapsilla on?
      Marjanpoimintaa, sienestystä, yleensä luonnossa samoilua.

      Ylisuojelevien vanhempien, oma lisäys ainokaiset, lapset ovat useammin ylipainoisia, kuin muut, kertoo uutinen.
      Liikuntaa laajemminkin voisivat isovanhemmat lastenlapsiensa kanssa harrastaa.
      Muutakin kuin autolla kuljetusta maksettuihin.

      • bessie*

        Ensisijaisesti kai kannattaisi opettaa niitä 'erityis'taitoja joita lapsi tarvitsee omassa elinympäristössään ja tietenkin niitä tavallisia taitoja joita tarvitaan kaikkialla.

        Kaupunkilaislapselle nuo mainitsemasi taidot kuuluvat paremminkin harrastuspuolelle, ja kuljetuskin yleensä on tarpeen. Partiotoiminnan suosio muuten on nousussa.

        Tiedä sitten mikä menee ylisuojelun puolelle, parempi mielestäni 'ylisuojella' kuin luottaa liikaa lapsen osaamiseen ja keskittymiskykyyn. Muutama päivä sitten pieni jalkakäytävällä pyöräilevä pikkupoika kurvasi vauhdikkaasti ja yllättäen autoni eteen suojatielle, kahden kaverinsa jatkaessa suoraan. Onneksi alueella on 30 km rajoitus ja olin siitäkin hiljentänyt pojat nähdessäni, täpärä tilanne silti.

        Uusissa ympäristöissä toimimista ja selviytymisstrategioita tilanteiden varalta pitää mielestäni paitsi opettaa, myös vähän kuivaharjoitella ja jo opittua kerrata, kuulustella ja muistuttaa ja vielä kerran varmistella, jatkuvasti mutta kohtuudessa pysyen.


      • "hyvä kysymys"
        bessie* kirjoitti:

        Ensisijaisesti kai kannattaisi opettaa niitä 'erityis'taitoja joita lapsi tarvitsee omassa elinympäristössään ja tietenkin niitä tavallisia taitoja joita tarvitaan kaikkialla.

        Kaupunkilaislapselle nuo mainitsemasi taidot kuuluvat paremminkin harrastuspuolelle, ja kuljetuskin yleensä on tarpeen. Partiotoiminnan suosio muuten on nousussa.

        Tiedä sitten mikä menee ylisuojelun puolelle, parempi mielestäni 'ylisuojella' kuin luottaa liikaa lapsen osaamiseen ja keskittymiskykyyn. Muutama päivä sitten pieni jalkakäytävällä pyöräilevä pikkupoika kurvasi vauhdikkaasti ja yllättäen autoni eteen suojatielle, kahden kaverinsa jatkaessa suoraan. Onneksi alueella on 30 km rajoitus ja olin siitäkin hiljentänyt pojat nähdessäni, täpärä tilanne silti.

        Uusissa ympäristöissä toimimista ja selviytymisstrategioita tilanteiden varalta pitää mielestäni paitsi opettaa, myös vähän kuivaharjoitella ja jo opittua kerrata, kuulustella ja muistuttaa ja vielä kerran varmistella, jatkuvasti mutta kohtuudessa pysyen.

        bessie*
        Huomasin tuon, mitä ensisijaisesti täytyisi opettaa ja jotenkin alkoi naurattamaan, mitä itse opetin?

        Olihan lapseni kesät mummolassa, jossa oppivat lypsämään, marjastamaan, sienestämään ja karjalanpiirakoiden teon, mutta se oman talouden hoito jäi kai vähälle. Mummihan hoiti siellä, kuten minä kotona, nämä pyykkäykset ja siivoamiset, siis mitä siihen tarvitaan.

        Niin olikin huvittavaa todeta, kun lapseni muutti "omilleen" asuntoon, jonka jääkaappi ei kylmennyt? Ei ymmärtänyt tätä vipua, jolla se säädetään? Entäs pyykkäri pesukone? Laski vedet? ei tiennyt sitäkään, miksi?

        Pian tulikin taas kotiin kirje, oikein "virallinen" Punaiselta Ristiltä ja aivan kaksikielisenä "Röda korsen"???

        Pyydämme apua seuraaviin kohteisiin? Lista oli pitkä, mutta sitten minäkin "hokasin", kun oli tiskirätti! Siellähän tämä itsenäinen tyttäreni ei ollut huomannut, että sellaistakin tarvitaan?

        No nyt tietää ja on alvariinsa vaihtamassa minun tiskirättiä, koska se on basilleja täynnä???

        Aloitushan oli näistä "vieraista" kielistä ja joku oikaisikin minua, että ruotsinkieli ei ole vieras? Minulle se on edelleen.

        Enempi minua ihmetyttää nämä nykyajan lapsetkin, kuinka uusavuttomia he ovat? Jos oli omanikin, tämä toinen, mutta toinen ei.

        Lapsenlapseni taas tietävät paremmin sienistä, siis näistä , joita itse en tunnista, koska ovat vanhempien kanssa aina mukana, kuten kalassakin. Siivouksesta ei kumpikaan tajua "hölkkäsenpöläystä"???


      • bessie*
        "hyvä kysymys" kirjoitti:

        bessie*
        Huomasin tuon, mitä ensisijaisesti täytyisi opettaa ja jotenkin alkoi naurattamaan, mitä itse opetin?

        Olihan lapseni kesät mummolassa, jossa oppivat lypsämään, marjastamaan, sienestämään ja karjalanpiirakoiden teon, mutta se oman talouden hoito jäi kai vähälle. Mummihan hoiti siellä, kuten minä kotona, nämä pyykkäykset ja siivoamiset, siis mitä siihen tarvitaan.

        Niin olikin huvittavaa todeta, kun lapseni muutti "omilleen" asuntoon, jonka jääkaappi ei kylmennyt? Ei ymmärtänyt tätä vipua, jolla se säädetään? Entäs pyykkäri pesukone? Laski vedet? ei tiennyt sitäkään, miksi?

        Pian tulikin taas kotiin kirje, oikein "virallinen" Punaiselta Ristiltä ja aivan kaksikielisenä "Röda korsen"???

        Pyydämme apua seuraaviin kohteisiin? Lista oli pitkä, mutta sitten minäkin "hokasin", kun oli tiskirätti! Siellähän tämä itsenäinen tyttäreni ei ollut huomannut, että sellaistakin tarvitaan?

        No nyt tietää ja on alvariinsa vaihtamassa minun tiskirättiä, koska se on basilleja täynnä???

        Aloitushan oli näistä "vieraista" kielistä ja joku oikaisikin minua, että ruotsinkieli ei ole vieras? Minulle se on edelleen.

        Enempi minua ihmetyttää nämä nykyajan lapsetkin, kuinka uusavuttomia he ovat? Jos oli omanikin, tämä toinen, mutta toinen ei.

        Lapsenlapseni taas tietävät paremmin sienistä, siis näistä , joita itse en tunnista, koska ovat vanhempien kanssa aina mukana, kuten kalassakin. Siivouksesta ei kumpikaan tajua "hölkkäsenpöläystä"???

        Näistä minun lapsenlapsistani ei taida uusavuttomia tulla. Heidän on osallistuttava kaikkiin kodin töihin ja hoidettava osuutensa säännöllisesti ja tehtävä työt vähän sitä mukaa kun niitä tulee, ei pidä pikku askareita siirtämällä kerätä itselleen ylivoimaiselta tuntuvaa urakkaa. Joskus niin pääsee käymään, etenkin pienemmälle. Silloin on pyydettävä apua, 'stressata' ei mokoman porukalla suitsait hoidettavan homman takia saa.

        Vanhemmat eivät ehdi kaikkea tavallaan 'ylimääräistä' opettaa, mutta minulla taas usein on heidän kanssaan aikaa vanhempien töissä ollessa.
        Esim. kun he olivat ensimmäistä kertaa Ranskaan menossa opetin sikäläistä tapakulttuuria, tyyliin Ranskassa täytyy muistaa aina tervehtiä ja puhutella kohteliaasti hotellin työntekijöitä ja myyjiä jne.. Sitten opetin kuinka se tehdään. Lisäksi 'selviytymisfraasit' ja sen sellaista. Kohteisiin ennalta tutustumista tietenkin myös. Seuraavan matkan alla kerrataan ja muistellaan jo aiemmin opittua ja etsitään lisää kaikkea kiinnostavaa tietoa.
        Mitä-tehdään-jos kertausta ilman muuta aina kun johonkin ollaan menossa, lisättynä mahdollisilla kohteen vaatimilla selkeillä ja yksinkertaisilla lisäyksillä.

        Lapset opettelevat mielellään kaikenlaista, ja heistä on todella hauskaa yllättää vanhempansa lukemalla sujuvasti esim. venäjäksi kirjoitettuja metrolinjojen nimiä.

        Ruoanlaitossa neuvon ja autan, mutta en juurikaan valitse mitä tehdään, jätän sen heille.


    • ollakovaiei ei rek

      Ei tiä viel jos vaikka suomea opettaisin :).

    • reppuriika

      Mikäli niitä lapsenlapsia olisi niin voisin opettaa jotain vierasta kieltä (tietenkin vanhempien kanssa yhteistuumin). Lapsi oppii kieltä automaattisesi ja ei tarvitse mitään pänttäystä. Olisin myös tarkkana, että kuultu kieli olisi aidosti kansallisen kielentaitajan puhumaa.

      • ulla uu upatius

        Montako kieltä osaat, kuin kansallinen kielentaitaja?

        Kysymys on pelkällä hyvällä mielin ja uteliaisuudella laadittu.


    • 1-11

      En opeta, heillä näkyi kuitenkin olevan kiinnostus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe