Saako liikenestäpoistettu autoa pitä tyhjäkäynissä...

niko412

kerrostalon pihalla.
tarkoituksena että voitelu kierta mootorissa eikä paikat kohmetu.
Jos polisi tule paikalle onko lainmukaan ok. jos auto ei liiku. mutta mootri käynissä?

9

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Redneck Baboons
    • ?????

      Melko tulkinnanvarainen asia. Joutokäynti on kielletty Tieliikennelaissa, mutta sen velvoittavuus kerrostalon pihalla, alkaa olemaan tulkinnanvaraista.

      • ....,,,,

        Itse asiassa joutokäyntiä ei ole kielletty tieliikennelaissa, vaan asetuksella;
        Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä


    • adsfghjklesxdcfgvhb

      Mulla on liikennekäytöstäpoistettu auto kerrostalon tallissa tien vieressä oottamassa että saan kortin. Käyn aina välillä käynnistämässä sen. Avaan tallin oven ja käynnistän toviksi. Ei se poliisi sinne tule kattomaan.

    • tyhjää käy aina vaan

      jos poliisi tulee paikalle niin sammuttaa silloin moottorin ei se voi sakottaa jos ei ole itse todennut yli 2min tyhjäkäyntiä. sitäpaitsi pysäköinninvalvonta taitaa olla se taho mikä näistä sakottaa.

      minä en ole koskaan saanut tyhjäkäyntisakkoa. talvella kun auto on kadunvarressa parkissa ja käyn käynnistämässä sen säännönmukaisesti aamulla vähintään 15min ennen lähtöä. pakkasella jopa pidemmäksi aikaa.

      jos ajan vain pienen matkan esim. kauppaan ja on pakkasta niin jätän moottorin pyörimään siksi aikaa. en voi toimia niin että sammuttaisin moottorin joka tilanteessa. tolppapaikkaa tai webastoa ei ole.

      moottorin pitää käynnistyä kovallakin pakkasella kylmänä ja akku täytyy olla sitä varten täydessä varauksessa. kylmäkäynnistykset vie paljon virtaa ja se täytyy ladata takaisin.

      akku ottaa kovalla pakkasella virtaa huonosti vastaan joten on ihan pakko tyhjäkäyttää koska muuten akku ei ikinä kerkeäisi lataantua tarpeeksi ja sitten jokin aamu moottori ei käynnistyisikään.

      • Keuto Atkuilija

        Ja lässyn lässyn. Kyllä häirikkö aina tekosyitä keksii. Sekaan yksi tosiasiakin, niin kuulostaa uskottavammalta. Häirikön omaan korvaan...


      • tyhjää käy aina vaan
        Keuto Atkuilija kirjoitti:

        Ja lässyn lässyn. Kyllä häirikkö aina tekosyitä keksii. Sekaan yksi tosiasiakin, niin kuulostaa uskottavammalta. Häirikön omaan korvaan...

        no lässyn lässyn niin.

        mietippä jos on pakkasta ja starttaan kylmän moottorin, ajan muutaman minuutin johonkin. sammutan. starttaan vaikka vartin päästä uudelleen ja ajan taas muutaman minuutin.

        auto seisoo vuorokauden ja taas samanlainen reissu. jne. muutamana päivänä tällainen ajo tai pari niin akku on tyhjä ja sitten ollaankin apuvirtaa kyselemässä seuraavana aamuna kun pitäisi käynnistää.

        muutamassa minuutissa akku ei lataannu yhtään mihinkään jos on pakkasta. yritä nyt ymmärtää.

        olen varmasti välttänyt useita kertoja akun tyhjenemisen toimimalla tällä tavoin. tyhjäkäyntisäädöksiä noudattamalla olisi ollut monet kerrat apukaapeleille käyttöä.

        aion jatkaa samaan malliin myös ensi talvena välttääkseni hankaluuksia.

        ainoa haittapuoli on että polttoainetta menee ihan pirusti. jos on kova pakkanen ja ajan ehkä 5km ja sitä varten käytän tyhjäkäyntiä puolikin tuntia ja kylmäkäynnistys niin polttoainetta kuluu jo niihin ehkä n. pari litraa.


    • Redneck Baboons

      "jos ajan vain pienen matkan esim. kauppaan ja on pakkasta niin jätän moottorin pyörimään siksi aikaa. "

      Kannattaisiko joskus yrittää mennä vaikka kävellen sinne kauppaan? Noin lyhyt matka kuulostaa kävelyhommilta. Ellet sitten tarkoita yli 15 asteen pakkasia joita ei kovin paljoa ole, ainakaan täällä etelässä.

    • Redneck Baboons

      "tyhjää käy aina vaan"

      Taitaa tuo tyhjäkäynti pitää laajemminkin paikkansa kun näitä kommenttejasi lukee. Oletko liikuntakyvytön?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe