Järjellinen sovitteluratkaisu *JC:lle

Puolimutkateisti

Multinikkimme *JC on satojen viestien ajan yrittänyt valheillaan, vääristelyillään sekä monimuotoisella (ja eittämättä luovalla) kieroilullaan osoittaa olevansa oikeassa siinä, että Enqvistin kolikko-esimerkissään esittämä todennäkösyyttä koskeva väite olisi väärä.

Toki *JC itsekin tiedostaa olevansa väärässä ja ilmeisen väsyneenä puolustamaan väärässä oloaan ketkuilemalla, hän vetosi minuun (http://keskustelu.suomi24.fi/node/12420205#comment-69378133-view):

"Nyt vetoan järkeesi, puolimutka. Ehdota jotain sovinnollista, niin olen valmis lopettamaan tämän keskustelun ja voimme siirtyä muihin aiheisiin.”

Koskapa hän vetosi nimenomaan järkeeni, niin ystävällisesti sovinnon eleenä tarjoan hänelle nimenomaan järjellisen sekä ehdottoman rehellisen, reilun, objektiivisen ja yksikäsitteisen tavan lopettaa tämä sinänsä turha keskustelu. Keskustelu on ollut turha nimenomaan totuuden näkökulmasta, koska *JC on ollut yksikäsitteisesti väärässä alusta lähtien. Muista näkökulmista keskustelu on ollut hedelmällistä. Se on osoittanut, että kreationisti on valmis vaikka Jumalansa nimeen valehtelemaan välttyäkseen tunnustamasta väärässä oloaan. Ja onhan *JC jopa kyennyt oppimaankin muutamia todennäköisyyden alkeita, joita olemme hänelle päähän väsymättä takoneet :)

Esitän *JC:lle matemaattisen todistuksen siitä, että Enqvist on matemaattiseesti oikeassa väitteessään. Kutsutaan Enqvistin kuvaamaa (http://www.skepsis.fi/lehti/2009/2009-4-jarvinen1.html
) koetta vaikka satunnaiskokeeksi E:

1. Satunnaiskokeen E otosavaruus on Ω = {ω1, ω2, ..., ωN}, missä N on symmetristen tulosvaihtoehtojen (eli kolikkojonojen) määrä. Heitettäessä kolikkoa 100 kertaa saadaan 2^100 erilaista järjestettyä jonoa. Eli N = 2^100.

2. Satunnaiskokeen E kullakin suorituskerralla voi tulokseksi sattua ainoastaan yksi tulosvaihtoehto N:n mahdollisen tulosvaihtoehdon joukosta.

3. Merkitään satunnaiskokeessa E sattuvaa tulosta eli kolikkojonoa symbolilla ω ja tietenkin muistetaan, että väistämättä ω ∈ Ω, {ω} ⊂ Ω ja |{ω}| = 1. (Formaalia matematiikka erittäin heikosti osaavalle *JC:lle tiedoksi, että merkintä |A| tarkoittaa joukon A alkioiden lukumäärää eli joukon mahtavuutta)

4. Muistetaan, että otosavaruus Ω on myös tapahtuma, jonka todennäkösyys on P(Ω) = 1 (Kolmogorovin toinen aksiooma). (Anekdoottina mainittakoon, että tollo *JC on jopa väittänyt, että otosavaruus ei aina toteudu tapahtumana satunnaiskoe suoritettaessa: http://keskustelu.suomi24.fi/node/11653523#comment-63114305-view)

5. Satunnaiskokeen E alkeistapahtumat: {ωi} ⊂ Ω, missä i = 1, 2, … N. Muistetaan, että {ωi} ⊂ Ω ja ωi ∈ Ω ja |{ωi}| = 1, ∀ i = 1, 2, …, N.

6. P(Ω) = P({ω1}) P({ω2}) ... P({ωN}) = 1 (Seurausta Kolmogorovin kolmannesta aksioomasta)

7. Koska satunnaiskokeen E tulosvaihtoehdot ovat symmetriset niin P({ω1}) = P({ω2}) = ... = P({ωN}). Tästä seuraa, että P({ω1}) P({ω2}) ... P({ωn}) = N * P({ωi}) = 1, ∀ i = 1, 2, ..., N

8. Koska N * P({ωi}) = 1, ∀ i = 1, 2, ..., N niin seuraa P({ωi}) = 1/N = 1/2^100, ∀ i = 1, 2, ..., N.

9. Koska satunnaiskokeen E sattuvalle tulokselle ω väistämättä pätee ω
∈ Ω ja {ω} ⊂ Ω niin väistämättä pitää paikkansa todennäkösyys P({ω}) = 1/N. Eli satunnaiskokeessa E tulokseksi sattuvan jonon ω todennäkösyys sattua on aina P({ω}) = 1/N = 1/2^100 . Tällöin Envqvist oli täysin oikeessa ilmoittaessaan sattuvan ja ylöskirjattavaksi tulevan jonon todennäkösyydeksi triljoonasosa triljoonasosa.

Jotta *JC voisi mitenkään olla oikeassa, hänen täytyy matemaattisesti ja matematiikan määrittelyjä noudattaen osoittaa että edellä esittämäni matemaattinen todistus on väärin. Vastaavasti, jos hän ei kykyne osoittamaan todistustani vääräksi hän myöntää Enqvistin olevan oikeassa ja itse olevansa väärässä.

Hylkään suoralta kädeltä *JC:lle tyypilliset epärelevantit jaarittelut sekä asiattomat väitteet, jotka eivät perustu matematiikkaan ja väitteet, joissa *JC yrittää ketkuilla käyttämällä monitulkintaisia ja epämääräisiä ilmasuja kuten esimerkiksi: P(“jokin jono”) , P(sattunut jono) tai P("alkeistapahtuma")

Ja jotta keskustelua olis helpompi seurata ja hallita, niin kussakin kommentissa keskustellaan vain yhdestä esittämästäni 9 väitteestä.

Luulisi, että todennäkösyysteorian omien sanojensa mukasesti täydellisesti ymmärtävälle *JC:lle olisi helppo nakki todistaa minun olevan väärässä.

2

98

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puolimutkateisti

Eipä kykyne multinikkimme matematiikan avulla haasteeseeni vastaamaan. Haasteeni on selvästi JCn mukavuusalueen ulkopuolella. JC ominta osaamisaluetta on nimittäin kielellinen kieroilu, vääristely ja valehtelu.

Multinikin heikkojen älyllisten kykyjen ja matemaattisen osaamattomuuden asettamat rajoitteet tietenkin estävät häntä osallistumasta älyllisesti rehelliseen matemaattiseen väittelyyn.

• trollit sucks

Olen sitä mieltä että *JC on pelkkä kieroutuneella luonteella varustettu viheliäinen palstatrolli. Esimerkiksi hänen valheensa ovat ilmiselvän tietoisia.

Tuo sinänsä täysin matemaattisesti validi avauksesi on siinä mielessä turha, ettei *JC millään ilveellä kykene kumoamaan yksinkertaista matemaattista tosiasiaa.

Olen ehdottomasti sitä mieltä. että näitä trolleja ei kannattaisi ruokkia yrittämällä keskustella heidän kanssaan. Trollit kun eivät kunnioita mitään rehellisen keskustelun pelisääntöjä, kuten *JC:n tapauksessa tulee harvinaisen hyvin esille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1469
    2. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      67
      1255
    3. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      222
      1225
    4. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      203
      1223
    5. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1049
    6. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1019
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      946
    8. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      923
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      79
      821
    10. Ihmeelliseltä pikkunaiselta....

Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t
      Ikävä
      123
      808
    Aihe