Vanhenemisen oireet

Liekö normaalia?

Millaisia vanhenemisen oireita olette havainneet itsessänne n.60-vuotiaana.

Itse olen huomannut, että kun nousen aamulla vuoteesta, niin sattuu vaikka minne ja olen melkoisen jäykkä. Siitä kyllä vetristyn melko nopeasti ja kolotuskin lakkaa liikkeellelähdön myötä. Kuuluukohan tuo vanhenemiseen vai vaivaako minua jokin sairaus.

130

1966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kramppi on kamala

      Sama vaiva kiusaa minuakin, vaikka olen alle 60. Aamujäykkyys on kamala. Parhaillaan kokeilen sivellä Devils Claw Root yrttivoidetta jalkojeni taakse. Ei kannata popsia särkylääkettä yms.
      Pitänee kai pyytää päästä labraan, jos vaan osaa pyytää lisää mitkä verikokeet olisi tarpeen? Oli otettu aiemmin foolihappo- ja B-12, lisäksi kilpisrauhasarvot. Ne ovat seurattavissa.
      On mitattu jalkojen verenpaine, ok. Ehkä hermoratatutkimus olisi tarpeen? Verenpaineeni on lievästi koholla ja on seurattavissa. Ei lääkitystä sille.
      Omalääkärini on niin nuori...
      Vanhenen oman fyysisen ja henkisen jaksamiseni rajoilla. En ole sohvaperuna.
      Olen köyhä... Ei varaa yksityiseen.

      • Pihtiote#

        Entäs hampaat? Mikähän on nykytrendi? Hammaslääkäri sanoi hiljattain että juurihoitokertoja on nykyään yksi tai kaksi ja jos ei ole parantunut niin sitten pihtihoitoa:(
        Eikös ennen yritetty säästää hammas hinnalla millä hyvänsä eikä poistettu jos juuri oli kunnossa. Eihän siihen enää voi laittaa kuin implantin tilalle jos on poistettu mutta jos on vähänkin hammasta jäljellä niin voi päällystää sen tai rakentaa paikka-aineesta hampaan.
        Onko se niin että kun tuleee 60 ikään niin meinaavat ettei enää ole väliä vaikka oliskin koloja hammasrivissä?
        Millaisia kokemuksia teillä 60 ihmiset on, poistetaanko hampaita helposti ja onko teillä juurihoidettuja hampaita vai oletteko niin hyvähampaisia ettei juurihoitoja ole tarvittu?

        Implantin hinta:

        Tämä halvimmasta päästä. Yleensä n. 2000€ yksi hammas.

        http://www.implanttihoito.fi/?gclid=CMjH2sG4pcACFYr2cgodGjYAiA


      • hammasasiaa..
        Pihtiote# kirjoitti:

        Entäs hampaat? Mikähän on nykytrendi? Hammaslääkäri sanoi hiljattain että juurihoitokertoja on nykyään yksi tai kaksi ja jos ei ole parantunut niin sitten pihtihoitoa:(
        Eikös ennen yritetty säästää hammas hinnalla millä hyvänsä eikä poistettu jos juuri oli kunnossa. Eihän siihen enää voi laittaa kuin implantin tilalle jos on poistettu mutta jos on vähänkin hammasta jäljellä niin voi päällystää sen tai rakentaa paikka-aineesta hampaan.
        Onko se niin että kun tuleee 60 ikään niin meinaavat ettei enää ole väliä vaikka oliskin koloja hammasrivissä?
        Millaisia kokemuksia teillä 60 ihmiset on, poistetaanko hampaita helposti ja onko teillä juurihoidettuja hampaita vai oletteko niin hyvähampaisia ettei juurihoitoja ole tarvittu?

        Implantin hinta:

        Tämä halvimmasta päästä. Yleensä n. 2000€ yksi hammas.

        http://www.implanttihoito.fi/?gclid=CMjH2sG4pcACFYr2cgodGjYAiA

        Itselle oli järkytys, kun 60-v päivä oli lähellä. Olin havainnut että ylähampaat olivat löystyneet ja hammaslääkäri totesi, että paras ottaa pois ne, mitkä olivat jäljellä. Muutamia oli jouduttu vuosien mittaan poistamaan. Hampaat olivat niin irti, ettei tarvinnut voimaa käyttää poistossa. Piti mukautua tekareihin ja tottuihan niihin. Ja sain niin hyvät ja aidonäköiset, ettei monikaan tiedä että mulla on tekarit.jos en itse kerro. Ei edes oma lapsi ole erottanut aidoista ja pääsi tietämään monen vuoden päästä.

        Muistelen, että tälläkin palstalla on morkattu ihmisiä jotka ovat joutuneet päätymään tekareihin. Ei kannata. Niin sanoi hammaslääkärini. Ei ole lainkaan yksioikosta tuomita ketään huonosta hammashoidosta mitä luullaan hampaidenpoiston syyksi. Usein löytyy tekijöitä joihin ihminen ei voi vaikuttaa. Niin kävi minullekin. Minulla ei ole ollut varaa edes harvita kalliita implantteja.


      • hammasasiaa.. kirjoitti:

        Itselle oli järkytys, kun 60-v päivä oli lähellä. Olin havainnut että ylähampaat olivat löystyneet ja hammaslääkäri totesi, että paras ottaa pois ne, mitkä olivat jäljellä. Muutamia oli jouduttu vuosien mittaan poistamaan. Hampaat olivat niin irti, ettei tarvinnut voimaa käyttää poistossa. Piti mukautua tekareihin ja tottuihan niihin. Ja sain niin hyvät ja aidonäköiset, ettei monikaan tiedä että mulla on tekarit.jos en itse kerro. Ei edes oma lapsi ole erottanut aidoista ja pääsi tietämään monen vuoden päästä.

        Muistelen, että tälläkin palstalla on morkattu ihmisiä jotka ovat joutuneet päätymään tekareihin. Ei kannata. Niin sanoi hammaslääkärini. Ei ole lainkaan yksioikosta tuomita ketään huonosta hammashoidosta mitä luullaan hampaidenpoiston syyksi. Usein löytyy tekijöitä joihin ihminen ei voi vaikuttaa. Niin kävi minullekin. Minulla ei ole ollut varaa edes harvita kalliita implantteja.

        Mieheltäni poistettiin yläleuasta takaa yksi hammas koska juuri oli kuollut. Marraskuussa kun palaamme takaisin Suomeen hänelle laitetaan implantti pois otetun tilalle. Implanttihan porataan luuhun jos ei ole juurta mihin se asetetaan.

        Minulla on tosi kallis suu, kelpaa hymyillä. Se, että onko vanhemmalla henkilöllä tekohampaat, implantteilla korvattuja omia hampaita tai hyvin hoidettu omat hampaat, pääasia on, että purenta on oikein kohillaan ei suu ole sisään painunut.

        Syy päänsärkyihin ja huippauksiin voi johtua epätasaisesta purennasta.


      • non niin
        korppis kirjoitti:

        Mieheltäni poistettiin yläleuasta takaa yksi hammas koska juuri oli kuollut. Marraskuussa kun palaamme takaisin Suomeen hänelle laitetaan implantti pois otetun tilalle. Implanttihan porataan luuhun jos ei ole juurta mihin se asetetaan.

        Minulla on tosi kallis suu, kelpaa hymyillä. Se, että onko vanhemmalla henkilöllä tekohampaat, implantteilla korvattuja omia hampaita tai hyvin hoidettu omat hampaat, pääasia on, että purenta on oikein kohillaan ei suu ole sisään painunut.

        Syy päänsärkyihin ja huippauksiin voi johtua epätasaisesta purennasta.

        ?????
        Harvemmin kai juuri kuolleilta mitään hampaita poistetaan.
        Saksalaiset sitä kyllä aikoinaan harrastivat.


      • juuri kuollut
        non niin kirjoitti:

        ?????
        Harvemmin kai juuri kuolleilta mitään hampaita poistetaan.
        Saksalaiset sitä kyllä aikoinaan harrastivat.

        Hampaan juuri oli kuollut. Ei ihminen.


    • L - L

      Olen todistellut itselleni, että on normaalia. Vähentynyt unen tarve!
      Menen pehkuihin klo 23:n tienoissa. Nukahdan heti. Vaimon kertoman mukaan minuutissa, kahdessa.

      Mutta, jukopliuta nämä aamuiset heräämiset! Nytkin heräsin jo hieman ennen 6:tta.
      Yöuni alle 7-tuntia ja tämä oli vielä paremmasta päästä.

      Muista oireista voisi tehdä pitkän listan.
      Koordinaatio on heikentynyt. Vaimo väittää kuulevansa kolinasta misä päin liikun. Liioittelua!!
      Liikkuvuus, kimmoisuus, teho ja voimataso heikkenevät vastaanrimpuilusta huolimatta.
      Parisuhteen syvimmän olemuksen toimivuus edellyttää likimain täydellistä raittiutta.
      Epäilyni "loppukiristä" saattaa olla perusteltua?
      Muutenkaan häppä ei maistu aikaisempien vuosikymmenten malliin vaikka en mikään suurkuluttaja ollutkaan. Siirtyminen mietoihin on ollut luontevaa.
      Olen tullut aikaisempaa itsekkäämmäksi. Joustoni ovat vähentyneet. Aikaisemminkaan en hirveästi välittänyt sivullisten mielipiteistä. Nykyään en piittaa heidän tunteistaankaan.

      Veikko Lavin sanoin "lähestyypi maa" lienee inhottava toisiasia.
      Mutta 2:n tunnin kuluttua viivytystaisteluun.

    • täti vihreä

      Jess, tästä saadaan vuoden pisin ketju, kun kaikki kertovat vaivansa ja vertailevat niitä muiden kanssa.

      • Yks monista

        Totta puhut täti vihreä, tämä on yleismaailmallinen ilmiö.


      • L - L

        Hyvähän sinun on ilmeisen ikivihreänä, huyväkuntoisena ja terveenä lesoilla meille rappeutuville!

        Eikö ole paikallaan, että on foorumi jossa me rappikset voimme jakaa kohtalomme muiden ikäluokkamme ihmisten kanssa?
        Saamme vertaistukea ja ehkä jopa vinkkejä parempaan selviytymiseen.


      • täti vihreä
        L - L kirjoitti:

        Hyvähän sinun on ilmeisen ikivihreänä, huyväkuntoisena ja terveenä lesoilla meille rappeutuville!

        Eikö ole paikallaan, että on foorumi jossa me rappikset voimme jakaa kohtalomme muiden ikäluokkamme ihmisten kanssa?
        Saamme vertaistukea ja ehkä jopa vinkkejä parempaan selviytymiseen.

        Mistä sinä terveyteni tai ikivihreyteni tietäisit, saatan olla hyvinkin raihnainen ja sairas.
        Vastauksessani en halveerannut ketään, kuten sinä teit minulle.
        Totesin vain tilanteen, harvoilla ikäisillämme ei mitään vaivoja ole.


      • vaivoja vailla!

        täti vihreä

        Taidankin lukea ensin noista toisten vaivoista, koska minua todellakin kiinnostaa, mistä ne vanhuuden vaivat alkaa?


      • ****
        vaivoja vailla! kirjoitti:

        täti vihreä

        Taidankin lukea ensin noista toisten vaivoista, koska minua todellakin kiinnostaa, mistä ne vanhuuden vaivat alkaa?

        Syntymästä.


      • vaivoja vailla
        **** kirjoitti:

        Syntymästä.

        ****

        Vai syntymästä? Onneksi on jo sellainen dementia, että en muista moista.

        Ensimmäisen "vaivani" muistan, kun jouduin sairaalaan noin 22 vuotiaana, mutta kyseessä oli vain joku raskaus tutkimus. Peloitti niin hirveästi, että vapisin kuin horkassa, jota hoitohenkilökunta ihmetteli.

        Sen jälkeen ei ole peloittanut mikään, sillä noita sairaala reissuja on tullut lukuisia ja onneksi aina on ollut kivat hoitajat ja lääkärit.

        Aloittaja kyselee "aamu" jäykkyydestä!? Naisena olen huomannut, että miehillä sitä ilmenee noissa pissa vehkeissä!! Se onneksi menee pian ohi!

        Aloittajan kannattaisi vähentää tietsikan käyttöä, siis mennä nukkumaan, tai ainakin siihen asentoon jo klo 21. Jos ei uni tule, niin ensin hyvä kirja luettavaksi ja sitten radiosta tämä Puhe päälle. Kyllä uni tulee, kun Pekka Tiilikainen selostaa noita vanhoja urheilukisoja, joissa Suomi sai k u l t a a!!!

        On siellä muutakin, kun ja jos jaksaa kuunnella. Minulle tulee uni aika äkkiä, joten aamulla herään noin kuudelta...pisulle ja tupakalle!


      • vaivainen
        täti vihreä kirjoitti:

        Mistä sinä terveyteni tai ikivihreyteni tietäisit, saatan olla hyvinkin raihnainen ja sairas.
        Vastauksessani en halveerannut ketään, kuten sinä teit minulle.
        Totesin vain tilanteen, harvoilla ikäisillämme ei mitään vaivoja ole.

        Halveerasit aihetta ja ketjun todennäköistä jatkumista jatkumista --------


      • pellava
        Yks monista kirjoitti:

        Totta puhut täti vihreä, tämä on yleismaailmallinen ilmiö.

        eilen olin päivää nuorempi, mutta tänään ei kuitenkaan särkenyt mitään paikkaa, vaikka olenkin nyt vanhempi


      • täti vihreä
        vaivainen kirjoitti:

        Halveerasit aihetta ja ketjun todennäköistä jatkumista jatkumista --------

        Se on sun näkökantasi, minkä mä sille teen.
        Totuushan on että ihmiset innostuvat, kun saavat vaivoistaan ja saurauksistaan kertoa ja sen vuoksi ketju voi venyä pitkäksikin. Jos totuus on mielestäsi halveeraamista, niin ole aivan vapaasti sitä mieltä, ei se minua vaivaa.


    • --!--

      Tiedän ikäni, minkä takia vaivaisin sillä päätäni koska näillä eväillä mennään ja peilistä sen näkee kummiskin.

    • Pirre*

      Normaalia, ja niinkuin julkisuudessa on kerrottukin, heti herättyä ei kannata venytellä, vaan sitten kun kone on kunnolla käynnistynyt. Ja minuakin vaivas yö unen lyhentyminen joka ärsyttää joskus

    • reppuriika

      Minulla on yleisvointi hyvä ja aamulla ei ole roppa kankea. Se kyllä huomaa, että ei enää jaksa rehkiä marjametsässä niin kuin vielä kymmenen vuotta sitten. Jos tekee pitkän ja raskaan reissun, niin seuraava päivä on levättävä ja väsymys tuntuu vielä kehossa. Aikaisemmin oli seuraavana aamuna veto päällä ja matsäkunnossa. Saattaa olla kyllä syynä fyysinen kunto heikko, kun en ole harrastanut voimatreenejä ja lenkkeilen kevyesti.
      Katsomalla peiliin kyllä huomaa, että ei ole enää nuori. Kun on myös laihtunut muutaman kilon (ihan tietoisesti), niin se vanhentaa hieman kasvoja vaikka vaatteet istuvat.

    • demeter1

      Jaa-a. Mikähän ero on valittamisella ja jonkin ikävän asian toteamisella ?

      Itse ajattelen, että se, minkä joku voi kokea valittamisena, on minulle asian työstämistä ja jos siihen saan vastakaikua muilta, se avartaa ja myös helpottaa omaa oloa jos sen kokee vaikeana.

      Aamujäykkä olen, mutta en pitkään..)) Minulla ei ole särkyjä vaivaksi asti, lienevätkö tietyt luontaistuotteet ja voimistelu auttaneet ?

      Unen vähyys kiusaa minuakin. 5-6 tuntia yössä, enkä ole herättyäni levänneen oloinen. Väsyneenä on tietysti aina vähän toistaitoinen, hajamielinen ainakin, eikä stressinsietokykykään ole vanhemmiten parantunut, vaikka neuvokkuutta onkin tullut lisää...

      Myös minulla olisi pitkä lista muista vanhuuteen liittyvistä oireista, mutta ketä kiinnostaa..))

    • IP.N2O

      Vanheneminen ei ole sairautta, siksi se ei pidä sisällään minkäänlaisia oireita. Vanheneminen on kulumista ja nivelet ja nivelnesteet kärsivät siitä että kollageenit sun muut menettävät kimmoisuutensa ja joustokykynsä. Sitten tätä seuraa se että pienenvät lihakset eivät saa tukea ja jos ei pientä lisäläskiä saa vähitellen, niin ihonalaiskudokset hyllyvät ja kohta roikkuvat allit ja vaappuvat reisien sisäosat valtoimenaan. Nukkumman mennessä pitäisi muistaa juoda runsaasti nesteitä niin, että rakkohälytin herättäisi käymään toiletissa ainakin kolmesti yön aikana ja samalle kyljelle ei kannata käydä nukkumaan, mistä aiemmin heräsi. Selällään nukkuessa pitäisi polvien alla olla tukityyny ettei polvet oikene liikaa. Liian koukkupolvisena ei kannata nukkua. Kannattaa katsoa elokuva Aatamin puvussa ja vähän Eevankin, siinä on hyvät jumppaohjeet. Parempi tehdä ne hidastetulla vauhdilla. Kullakin on oikeus omaan vanhenemisteoriaan ja sen voi muut hyväksyä tai olla hyväksymättä.

      • vaivojensa vankina

        Viimeistään siitä tietää, että on tullut vanhaksi kun päällimmäisenä on kaikenlaiset vaivat. Se on totta. Toki kaikki eivät ole valittajiatyyppejä. Tunnen monta.
        Lieneekö opeteltavissa ettei valittaisi liikaa vaan pyrkisi näkemään lasin puoleksi täynnä..:)


      • IP.N2O
        vaivojensa vankina kirjoitti:

        Viimeistään siitä tietää, että on tullut vanhaksi kun päällimmäisenä on kaikenlaiset vaivat. Se on totta. Toki kaikki eivät ole valittajiatyyppejä. Tunnen monta.
        Lieneekö opeteltavissa ettei valittaisi liikaa vaan pyrkisi näkemään lasin puoleksi täynnä..:)

        Meillä on suvussa vikana huonot nivelet raajoissa ja oikuttelevat selkänikamat kaikkine välijuttuineen. Tiedä häntä milloin itse joutuu leikkuupöydälle välilevyn pullistuman takia. Eipäilen kyllä vahvast olevani onnellinen väliinputoja eli selviän ilman leikkausta, ainakaan en ole alkanut lyhenemään ja osteoporoosia ei ole.. Nämä muut kivut ja krempat onneksi lientyvät, kunhan vaihdevuodet ovat kokonaan takana ja kaikki hormonaalinen pääsee uuteen tasapainoon.


      • kuuskuusv..
        IP.N2O kirjoitti:

        Meillä on suvussa vikana huonot nivelet raajoissa ja oikuttelevat selkänikamat kaikkine välijuttuineen. Tiedä häntä milloin itse joutuu leikkuupöydälle välilevyn pullistuman takia. Eipäilen kyllä vahvast olevani onnellinen väliinputoja eli selviän ilman leikkausta, ainakaan en ole alkanut lyhenemään ja osteoporoosia ei ole.. Nämä muut kivut ja krempat onneksi lientyvät, kunhan vaihdevuodet ovat kokonaan takana ja kaikki hormonaalinen pääsee uuteen tasapainoon.

        Ilmeisesti olet reilusti alle kuuskymppinen jos sua vaihdevuosioireita on.


    • .......

      Nivelkivut. Nivelrikko on todettu polvissa ja on sitä varmaan muuallakin.
      Olkapäästä pamahti jänteitä poikki kaksin kappalein, ei voi leikata kun korjaaminen ei yleensä onnistu näin pahassa tapauksessa.
      Oikea käsi on puolikuntoinen, varmaan sellaiseksi jääkin.
      Välillä ei ole kiinnostusta mihinkään kun yöunet ovat jääneet särkyjen takia vähiin.
      En silti luovuta, on elämässä paljon hyvää vieläkin, ulkoinen olemus on nuorekas, ei uskoisi että on näin paljon vaivoja.
      Naureskeltiin ystävättären kanssa, ennen puhuttiin miehistä ja huvittelusta kun nähtiin, nyt kumpikin aloittaa yhteen ääneen valittamaan vaivojaan.

    • Venyttelen sängyssä usein kun herään suht aikaisin (siis m i n u l l e aikaisin) enkä viitsi vielä nousta ylös.

      Joku täällä tiesi että ei pitäisi venytellä aamulla, miksiköhän? Venytteleehän kissakin! Mutta minähän olenkin jellonan sukua ;-)

    • 60+-

      Onhan noita vikoja ja vaivoja siunaantunut, vaikka muille jakaa.

      Ei mahda montakaan 60 olla ihan viattomia.

    • L - L

      Anoppini kävi pisimmät puhelinkeskutelunsa sisarensa kanssa heidän kilpaillessaan siitä kumpi heistä on sairaampi.
      Taisivat päättyä ratkaisemattomiin.

      Olisikohan ollut kyse vanhenemisen oireesta?

      • nouseevielämullakin

        Itse olen melkein monien eri vaivojen kassakaappi, mutten koskaan ystävieni kanssa siunaile omiani, eivätkä hekään omia vaivojaan.
        Minusta keskustelu, puhelu, kuin tämä palstakin voisi olla parhaimmillaan mielialankohotusta.


      • L - L
        nouseevielämullakin kirjoitti:

        Itse olen melkein monien eri vaivojen kassakaappi, mutten koskaan ystävieni kanssa siunaile omiani, eivätkä hekään omia vaivojaan.
        Minusta keskustelu, puhelu, kuin tämä palstakin voisi olla parhaimmillaan mielialankohotusta.

        Vaikeuksista voittoon! Kivuista kuntoon! Tai ainakin täysipainoiseen elämään luonnollisista rajoituksista huolimatta.
        Niinhän sen tulisi olla.

        Olemme mollikansaa joka ei saa olla tyytyväinen oloonsa.
        Harmi!


      • nouseevielämullakin
        L - L kirjoitti:

        Vaikeuksista voittoon! Kivuista kuntoon! Tai ainakin täysipainoiseen elämään luonnollisista rajoituksista huolimatta.
        Niinhän sen tulisi olla.

        Olemme mollikansaa joka ei saa olla tyytyväinen oloonsa.
        Harmi!

        Minä olen tyytyväinen, olenhan elossa.


      • kato veitikkaa
        nouseevielämullakin kirjoitti:

        Minä olen tyytyväinen, olenhan elossa.

        Aamu jäykkänä


      • nouseevielämullakin
        kato veitikkaa kirjoitti:

        Aamu jäykkänä

        On mulla ihan pikkuinen veitikka, ja sen toimethan määrään jonkun toisin isompi veitikka.

        Veitikoidaan.


      • Voitto kotiin

        "L-L"
        Nuorena parina mieheni kanssa kisailtiin siitä kumpi on köyhemmästä kodista.
        Kun kaikki valttikortit oli isketty pöytään oli mieheni pakko todeta että minä olin
        hiuksenhienosti selvinnyt voittajaksi.


    • netti riippuvuus!??

      Liekö normaalia

      Ei niille, jotka ei yöllä kuku jonkun tietsikan äärellä ja mieti vaivojaan!?

      Toivottavasti et tuki terveyskeskusta moisten ongelmien vuoksi, sillä oli tuossa aloitus siitäkin, kun oli kerran herännyt yöllä, mutta ei mennyt "terkkariin"???

      Kirjoitat juttuasi klo 01,10 yöllä??? Mitäs, jos menisit nukkumaan aikaisemmin?

      On kai siinä kroppa jäykkä ja hartiat jumissa, jos yöllä on pakko täällä saitilla kirjoitella?

      • :////

        Ei täällä Kello-Kalleja tarvita.

        Kukaan ei tiedä muiden ajankäyttöä.


      • ent. siivoojaparka

        Tuo kellonaika tuossa on aina suomen aikaa. Jossain päin maapalloa voi olla aamu silloin.


    • Oisko vanhenemisen oire sekin et ikuisuuskysymykset alkavat yhä enempi olemaan tapetilla.

      • konkari esh

        Taidat olla oikeassa. Kun tietää, että elämä on rajallinen niin alkaa miettiä ikuisuuskysymyksiä enemmän.
        Mutta suosittelen kaikille, jotka luette kirjoja, että lukekaa Ehtoolehdon kuolema ja Ehtoolehdon pakolaiset. Luin kirjat hiljattain ja sain molemmat kerralla pikalainana.

        Kirjoissa tuli asiaa, huumoria ja vaikka mitä... Palvelutalon yli 90-vuotiaat pääosassa ja ei suru puserossa. Sattui ja tapahtui. Voisi osin olla tottakin vaikka itsellä kokemukset akuuttisairaanhoidon puolelta. Lukekaa kirjat niin saatte piristystä:) itse nauroin ääneen kun luin junamatkalla ja mieli virkistyi. Aloin nähdä silmieni edessä "tyypit ja persoonat" ja toivon, että joku tekee tv-elokuvan kirjoista.


      • pellava

        varmaankin. ei ollut nuorena kovinkaan oma- eikä ajankohtaista. kivut muistuttavat elämästä, josta pitää nyt nauttia - ...


      • konkari esh
        konkari esh kirjoitti:

        Taidat olla oikeassa. Kun tietää, että elämä on rajallinen niin alkaa miettiä ikuisuuskysymyksiä enemmän.
        Mutta suosittelen kaikille, jotka luette kirjoja, että lukekaa Ehtoolehdon kuolema ja Ehtoolehdon pakolaiset. Luin kirjat hiljattain ja sain molemmat kerralla pikalainana.

        Kirjoissa tuli asiaa, huumoria ja vaikka mitä... Palvelutalon yli 90-vuotiaat pääosassa ja ei suru puserossa. Sattui ja tapahtui. Voisi osin olla tottakin vaikka itsellä kokemukset akuuttisairaanhoidon puolelta. Lukekaa kirjat niin saatte piristystä:) itse nauroin ääneen kun luin junamatkalla ja mieli virkistyi. Aloin nähdä silmieni edessä "tyypit ja persoonat" ja toivon, että joku tekee tv-elokuvan kirjoista.

        Nyt vastaan itselleni ja teille keitä nuo kirjat kiinnostavat.Löysin jutun viime vuodelta ja näköjään Neil Hardwick on suunnitellut elokuvaa ensimmäisestä kirjasta.Missä vaiheessa lienee? Toivon, että yhdistäisi toisenkin kirjan tai siitä erillinen elokuva.

        Kirjojen anti on juuri sen minkä Hardwick kIteyttää; Elämänilo ja pelottomuus, vaikka tietää ,että ehtoopuolella ollaan. Päähenkilöt "elävät", eivätkä viihdy pääosin neljän seinän sisällä. Uteliaisuus ulkopuolista maailmaa ja elämää kohtaan pitää vireänä.

        Mietin joku aika sitten mahdollisia näyttelijöitä, jos joku tekee elokuvan; saa nähdä keitä nähdään elokuvassa ? ehkä Birgitta Ulfsson, Anja Pohjola, Ritva Valkama jne tulivat mieleen. Ritva V sopisi Siiri Kettusen rooliin...:)
        21
        http://www.teos.fi/uutiset/minna-lindgrenin-kirja-kuolema-ehtoolehdossa.html


      • konkari esh kirjoitti:

        Nyt vastaan itselleni ja teille keitä nuo kirjat kiinnostavat.Löysin jutun viime vuodelta ja näköjään Neil Hardwick on suunnitellut elokuvaa ensimmäisestä kirjasta.Missä vaiheessa lienee? Toivon, että yhdistäisi toisenkin kirjan tai siitä erillinen elokuva.

        Kirjojen anti on juuri sen minkä Hardwick kIteyttää; Elämänilo ja pelottomuus, vaikka tietää ,että ehtoopuolella ollaan. Päähenkilöt "elävät", eivätkä viihdy pääosin neljän seinän sisällä. Uteliaisuus ulkopuolista maailmaa ja elämää kohtaan pitää vireänä.

        Mietin joku aika sitten mahdollisia näyttelijöitä, jos joku tekee elokuvan; saa nähdä keitä nähdään elokuvassa ? ehkä Birgitta Ulfsson, Anja Pohjola, Ritva Valkama jne tulivat mieleen. Ritva V sopisi Siiri Kettusen rooliin...:)
        21
        http://www.teos.fi/uutiset/minna-lindgrenin-kirja-kuolema-ehtoolehdossa.html

        "Elämänilo ja pelottomuus, vaikka tietää ,että ehtoopuolella ollaan."

        Ninmenomaan, siihen tulisi pyrkiä. Miksi janttautua tiettyyn ikärooliin ja oletusmuottiin, jos se ei tunnu omalta. Innolla jäämmä elokuvaa odottelemaan.


    • .mollis

      Minulla on tullut yllätyksenä silmien kuivuminen. Yli kolkytä vuotta enempi vähempi päätetyötä ehkä osasyy.
      Ja ne hampaat, hammaskiven poisto vähän väliä ja yhden hampaan kirurginen hoito.
      Välillä huomaan olevani hidas välkkyaivojen kanssa, ei välähdä heti.
      Näilä mennään.

      • äitemuori*

        Kuivat silmät mullakin ja just perjantaina olin silmälääkärissä, niin tuli tämä tohtori kaikkien vempaittensa kans touhuttuaan tulokseen, että kaihi kehittymäsä molempiin silmiin. Huh, siin vähä kauhistuin. Olen kyl huomannu näkökykyni heikentyneet viime vuoden aikana. Mut kumminki laseilla saa korjattua, vielä.

        Hampait on hoidettu joka vuosi, mut tulee niidenkin aika ettei enää edes paikata. Sillon on hankittava proteesit.
        Mä sanosin et kyllä ikä tekee tehtävänsä. Yks entinen naapuri sanos et jos aamulla ei kolota mistään niin hengis et ole. Kaik lääkäripalstat jätän lukematta, multa löytys varmaan kaikki vaivat.
        Tämä läppäri vetelee viimesiää ett aika harvoin tällä sivulla käyn, no hyvät syksyt.


      • .mollis
        äitemuori* kirjoitti:

        Kuivat silmät mullakin ja just perjantaina olin silmälääkärissä, niin tuli tämä tohtori kaikkien vempaittensa kans touhuttuaan tulokseen, että kaihi kehittymäsä molempiin silmiin. Huh, siin vähä kauhistuin. Olen kyl huomannu näkökykyni heikentyneet viime vuoden aikana. Mut kumminki laseilla saa korjattua, vielä.

        Hampait on hoidettu joka vuosi, mut tulee niidenkin aika ettei enää edes paikata. Sillon on hankittava proteesit.
        Mä sanosin et kyllä ikä tekee tehtävänsä. Yks entinen naapuri sanos et jos aamulla ei kolota mistään niin hengis et ole. Kaik lääkäripalstat jätän lukematta, multa löytys varmaan kaikki vaivat.
        Tämä läppäri vetelee viimesiää ett aika harvoin tällä sivulla käyn, no hyvät syksyt.

        Kaihin alkua minullakin, sanoi lääkäri. Uudet lasit tulossa. Kahenlaisia tippoja.
        Hyvää syksyä äitemuorille* :-)


      • ||>>||
        äitemuori* kirjoitti:

        Kuivat silmät mullakin ja just perjantaina olin silmälääkärissä, niin tuli tämä tohtori kaikkien vempaittensa kans touhuttuaan tulokseen, että kaihi kehittymäsä molempiin silmiin. Huh, siin vähä kauhistuin. Olen kyl huomannu näkökykyni heikentyneet viime vuoden aikana. Mut kumminki laseilla saa korjattua, vielä.

        Hampait on hoidettu joka vuosi, mut tulee niidenkin aika ettei enää edes paikata. Sillon on hankittava proteesit.
        Mä sanosin et kyllä ikä tekee tehtävänsä. Yks entinen naapuri sanos et jos aamulla ei kolota mistään niin hengis et ole. Kaik lääkäripalstat jätän lukematta, multa löytys varmaan kaikki vaivat.
        Tämä läppäri vetelee viimesiää ett aika harvoin tällä sivulla käyn, no hyvät syksyt.

        Onneksi kaihista pääsee eroon nykyisin helposti. Tutulta juuri leikattiin.


      • L - L
        äitemuori* kirjoitti:

        Kuivat silmät mullakin ja just perjantaina olin silmälääkärissä, niin tuli tämä tohtori kaikkien vempaittensa kans touhuttuaan tulokseen, että kaihi kehittymäsä molempiin silmiin. Huh, siin vähä kauhistuin. Olen kyl huomannu näkökykyni heikentyneet viime vuoden aikana. Mut kumminki laseilla saa korjattua, vielä.

        Hampait on hoidettu joka vuosi, mut tulee niidenkin aika ettei enää edes paikata. Sillon on hankittava proteesit.
        Mä sanosin et kyllä ikä tekee tehtävänsä. Yks entinen naapuri sanos et jos aamulla ei kolota mistään niin hengis et ole. Kaik lääkäripalstat jätän lukematta, multa löytys varmaan kaikki vaivat.
        Tämä läppäri vetelee viimesiää ett aika harvoin tällä sivulla käyn, no hyvät syksyt.

        Kaihista kyse. Jos olisin älynnyt niin olisin leikkauttanut kaihini molemmista silmistä heti ensimmäisten häikäisyoireiden ilmaannuttua mutta pidin herkistymistä vain normaalina, ikääntymiseen liittyvänä ilmiönä.

        Lasini olivat -6:set joten pienet muutokset näön tarkkuudessa jäivät huomiotta.
        Lasiton elämä on paljon laadukkaampaa.


      • .mollis
        ||>>|| kirjoitti:

        Onneksi kaihista pääsee eroon nykyisin helposti. Tutulta juuri leikattiin.

        Sen verran järkytyin, vaikka lääkäri sanoi ettei vielä mitään hätää, katsoin netistä ja laserilla tehdään.

        Vanha kansa sanoi, että pitää syödä voita ettei kasva kynnet silmiin:-)
        Ja silmälääkärini mainitsi myös rasvoista, vedestä ja sinkistä kuivasilmäisyyteen.


      • L - L
        .mollis kirjoitti:

        Sen verran järkytyin, vaikka lääkäri sanoi ettei vielä mitään hätää, katsoin netistä ja laserilla tehdään.

        Vanha kansa sanoi, että pitää syödä voita ettei kasva kynnet silmiin:-)
        Ja silmälääkärini mainitsi myös rasvoista, vedestä ja sinkistä kuivasilmäisyyteen.

        Kaihi haittaa katsomista tai sitten tekniikka on viime tipassa muuttunut.
        Tähän saakka laserilla on tehty taittovihekorjaukset ja kaihit ultraamalla pienen viillon kautta samentuma pois ja ujuttamalla paikalle korjaava / korvaava linssi.

        Ei hätää? Ei varmaankaan mutta kaihi ei parane omia aikojaan.
        Jos olisin tajunnut, niin olisin leikkauttanut onat kaihini heti oireiden ilmestyttyä.
        Miksi viivytellä?


      • .mollis
        L - L kirjoitti:

        Kaihi haittaa katsomista tai sitten tekniikka on viime tipassa muuttunut.
        Tähän saakka laserilla on tehty taittovihekorjaukset ja kaihit ultraamalla pienen viillon kautta samentuma pois ja ujuttamalla paikalle korjaava / korvaava linssi.

        Ei hätää? Ei varmaankaan mutta kaihi ei parane omia aikojaan.
        Jos olisin tajunnut, niin olisin leikkauttanut onat kaihini heti oireiden ilmestyttyä.
        Miksi viivytellä?

        Joo, veitsetön leikkaus femtolaserilla, näin luin netistä.
        Täytyypä kysyä silmälääkäriltä miksei hän suositellut leikkausta.
        Kiitos vinkistä :-)


      • L - L
        .mollis kirjoitti:

        Joo, veitsetön leikkaus femtolaserilla, näin luin netistä.
        Täytyypä kysyä silmälääkäriltä miksei hän suositellut leikkausta.
        Kiitos vinkistä :-)

        Täytyipä tarkistaa. Ainakin yksi klinikka mainostaa ko. tekniikkaa joka vaikuttaa uskottavasti paremmalta kuin käytössä oleva.

        Uusi vaikuttaisi soveltuvan nykyistä paremmin myös taittovirheiden korjaamiseen.
        Omalla kohdallani pääsin -6:sta 0,5:een joten lasien tarve loppui mutta pienen tekstin lukeminen tai lähelle tiiraaminen vaatii vanhan ukon lukulasit.
        Ehkä uusi menetelmä on rinnastettavissa laserilla tehtyihin taittovirhekorjauksiin.

        Sitäkin suuremmalla syyllä olisin leikkauttanut kaihini ja korjauttanut taittoni välittömästi kaihien havaitsemisen jälkeen.

        Kahdella tuttavallani on perinteisen menetelmän jälkimainingeissa hankaluuksia. Taiton korjaus ei ole täysin onnistunut.


      • äitemuori*
        L - L kirjoitti:

        Kaihista kyse. Jos olisin älynnyt niin olisin leikkauttanut kaihini molemmista silmistä heti ensimmäisten häikäisyoireiden ilmaannuttua mutta pidin herkistymistä vain normaalina, ikääntymiseen liittyvänä ilmiönä.

        Lasini olivat -6:set joten pienet muutokset näön tarkkuudessa jäivät huomiotta.
        Lasiton elämä on paljon laadukkaampaa.

        Mä kaihista kysyin lääkäriltä ja hän sano ettei leikata liian aikaseen. Ennen vanhaan leikattiin vasta sit kun silmä oli melkeen sokee.

        Mun äidiltä leikattiin vasta 80-kymppisenä kaihi (laser) ja hänen silmänsä kyl näytti kuin lasikuulalta. Yhdeltä tutulta leikattiin alle 60-kymppisenä, näin se tiede sit kehittyy. Taitaa olla kustannuskysymys myös. Siis ettei yhteiskunnan varoja moiseen liikaa käytettäs.
        Pari vuotta mun pitäs odottaa, en varmaan niin kauaa jaksas jos näkö täysin pimenee. Olishan se helppoo ilman prillejä.


      • L - L
        äitemuori* kirjoitti:

        Mä kaihista kysyin lääkäriltä ja hän sano ettei leikata liian aikaseen. Ennen vanhaan leikattiin vasta sit kun silmä oli melkeen sokee.

        Mun äidiltä leikattiin vasta 80-kymppisenä kaihi (laser) ja hänen silmänsä kyl näytti kuin lasikuulalta. Yhdeltä tutulta leikattiin alle 60-kymppisenä, näin se tiede sit kehittyy. Taitaa olla kustannuskysymys myös. Siis ettei yhteiskunnan varoja moiseen liikaa käytettäs.
        Pari vuotta mun pitäs odottaa, en varmaan niin kauaa jaksas jos näkö täysin pimenee. Olishan se helppoo ilman prillejä.

        Kun minun kaihini leikattiin muutama vuosi sitten oli lähetteeni naapurikaupungin keskussairaalaan.
        Leikkauksen kanssa vitkuteltiin vedoten julkisen puolen näkökykyehtoihin.
        En muista muuta kuin lukemat 0,3 ja 0,6.
        Molempien silmien oli täytettävä "huonousehto" leikkauksen edellytyksenä.
        Minulla oli toisessa silmässä liian hyvä näkökyky.

        Siirsin lähetteen yksityisklinikalle. Kävin tarkastuksessa ja molemmat silmäni leikattiin mukisematta.
        Valmista tuli 3:ssa viikossa.

        Talomme yhtä mummelia hyppyytetään hoitotakuun puitteissa ja mummeli puhuu kaihien kypsymisestä"!
        Ilmeisesti kyse on noista julkisen puolen rajoista.

        Kaihitekniikallahan tehdään pelkkiä taittovirhekorjauksiakin!


    • Kaarisillalla

      Hautapaikkaa olen alkanut kunnostamaa, mieheni siellä jo köllöttelee, viereen
      meinaan. Olen kuunliljoja siihen istuttanut ja keskellä on ruusu, mielestäni
      on kaunis. Kiveen aion laitattaa koristeen, pronssisen enkelin, niin meinasin.
      Tyttären ei sitten tarvitse sitä laittaa, saan itse valita mieleisen. Ompahan
      valmiina hauta, ruumis tulee sitten kun joutuu. Vaivoja on joten taidan olla
      kaarisillan alamäessä. Pillereitä kun popsii niin pärjäilee, vaan on niissäkin
      kenkkuja sivuvaikutuksia, väsyttävät. Taitaa olla taaksejäänyttä kuntoilut. Mutta
      huumorinkukka se yllättää vielä iloisesti vähän väliä, joten elellään.

    • pellava

      semmoista vihlomista, viiltelyä, nipistelyä, natinaa, napsahtelua, klonksahtelua, rahinaa, ratinaa: jokahetkisiä tuntemuksia kroonisten kipujen lisäksi. kaikkiin tottuu ja oppii niiden kanssa tulemaan toimeen. juttelenkin kehon tuntemuksille: yritän ymmärtää kehoani ja itseni. huvittavaa on, että vasta nyt alkaa ymmärtää, mistä se mummovainaakin aikoinaan aina puhui: kivuistaan.

      • ceetreepio

        Aamujäykkyys on enempi nuorten miesten murhe. Vanhemmiten ongelma on kun vaimo ei halua. Mutta mikä on kun aamuisin jalkapohjia särkee?
        Sitä en ymmärrä että illalla pitäisi juoda jotta yöllä pääsisi kuselle. Iloitsen jokaisesta yöstä jonka saan nukkua ilman vessakäyntiä.


      • ceetreepio kirjoitti:

        Aamujäykkyys on enempi nuorten miesten murhe. Vanhemmiten ongelma on kun vaimo ei halua. Mutta mikä on kun aamuisin jalkapohjia särkee?
        Sitä en ymmärrä että illalla pitäisi juoda jotta yöllä pääsisi kuselle. Iloitsen jokaisesta yöstä jonka saan nukkua ilman vessakäyntiä.

        Aamujäykkyys vaivaa essolaisiakin

        Iän myötä aamujäykkyys on alkanut vaivata meitä essolaisiakin, vaikka olemmekin muuten hyväkuntoisia. Jäykkyydestä ei ole suurta haittaa, sillä pyrimme pitämään Einari Essosen ohjeiden mukaisesti jäykät jäsenet piilossa pöydän alla, jotta baarissa käyvät simpsakat neidot eivät häiriinny vaivamme johdosta.

        Joskus amujäykkyys palaa takaisin keskellä päivääkin, mikäli katselemme liian pitkään reheviä neitoja. Vanhan kunnanlääkärimme mukaan kyse ei kuitenkaan ole sairaudesta, vaan vaiva johtuu kuulemma siitä, että hetkittäin emme muista ikäämme oikein. Jos joka hetki tiedostaisimme sen, että olemme jo vanhoja miehiä, niin aamujäykkyyttä ei enää esiintyisi päivällä. Usein toistuva aamujäykkyys on siis muistisairaus.


      • muka mas
        Yleismies kirjoitti:

        Aamujäykkyys vaivaa essolaisiakin

        Iän myötä aamujäykkyys on alkanut vaivata meitä essolaisiakin, vaikka olemmekin muuten hyväkuntoisia. Jäykkyydestä ei ole suurta haittaa, sillä pyrimme pitämään Einari Essosen ohjeiden mukaisesti jäykät jäsenet piilossa pöydän alla, jotta baarissa käyvät simpsakat neidot eivät häiriinny vaivamme johdosta.

        Joskus amujäykkyys palaa takaisin keskellä päivääkin, mikäli katselemme liian pitkään reheviä neitoja. Vanhan kunnanlääkärimme mukaan kyse ei kuitenkaan ole sairaudesta, vaan vaiva johtuu kuulemma siitä, että hetkittäin emme muista ikäämme oikein. Jos joka hetki tiedostaisimme sen, että olemme jo vanhoja miehiä, niin aamujäykkyyttä ei enää esiintyisi päivällä. Usein toistuva aamujäykkyys on siis muistisairaus.

        Hyvät naurut sain Yleismiehen jutusta.

        Terveisiä essolaisille.


    • Liike on lääke

      Pitkään eläneet nivelet ne siellä vain muistuttavat siitä seikasta, että nivelten omistajan täytyisi pitää huolta siitä, että nivelet ovat ja pysyvät liikkuvina ja toimintakykyisinä. Joten haepa tietoa 'voiteluaineista', kaikista niistä.

    • L - L

      Rimpuilua rappeutumista vastaan. Kävin tänään Tanhuvaaran Urheiluopiston kehonkoostumusanalyysissä ja vertaan tulostetta kahden vuoden takaiseen.

      Paino on pudonnut 91,9kg > 90,7kg. 1,2kg = ei käytännön merkitystä.
      Tavoitepainoni on 89,6kg.
      Rasvamassa on pudonnut 3,4kg ja nykyinen rasva% = 16.
      Fittness indeksi on 97.

      Lihasmassa on kokonaisuudessaan kasvanut hieman mutta yläraajoissa pientä taantumaa.

      Pelkään, että jossakin vaiheessa tulee repsahdus mutta se on sen ajan murhe. Yritän vain hidastaa rappeutumista koska tälläinen vanheneminen on mukavaa ikävistä oheisilmiöistä huolimatta.

    • eppu2

      Minullakin on nivelistä ollut riesaa. Vasemmalla kyljellä ei voinut maata, kun lonkkaan sattui ja siellä täällä vaihtelevasti vaivaa.
      Vaan olen nyt useamman vuoden syönyt hainrusto-vihersimpukka kapseleita ja vaivat ovat hyvin vähäisiä.
      Olen yrittänyt lopettaa kapseleiden käytön monta kertaa, mutta viikon päästä on jo pakko ottaa särkylääkettä.

      • sitroen.

        Muuan pitkän linjan amerikkalainen lääkäri kirjoitti noista hainrusto- ja kukonhelttapillereistä, että samaa valkuaista saat broilerin rustoista paljon halvemmalla. Sivutuotteena mahasi täyteen...
        Eli kun broileria syödä jukerrat, niin syö ne rustotkin. Ovat vieläpä hyvän makuisia. Tosin kaupassa grillatut ovat osittain raakoja ja raakoja ne ovat kotonakin jos et pitempään paista kuin mitä paketin päällä ohjeissa lukee. Niin että tee kypsää...

        Minä olen vasta 70 v eikä mitään paikkaa särje. Ei särkenyt isälläkään, kuoli 98 v iässä. Satunnaisesti on suonenvetoja säärissä, mutta lienee vähentynyt magnesiumin syönnillä.
        Väsymys vain lisääntyy. Joskus pitää olla ottavinaan päivätorkut, vaikka uni ei tule.
        Eilen kertasin ympäristöoppia ajelemalla Hailuotoa ristiin rastiin. Illalla olin ihan naatti. Ei pitäisi olla, mutta minkäs teet... Ja pari pitempää reittiä suunnitelmissa tälle syksyä... Sitten saavat jäädä.


    • bessie*

      Omakohtaista kokemusta ei ole noista hainrustoista tai kukonheltoista, mutta olen itsekseni ihmetellyt että miten ne oikein voivat toimia. Nivel- ja rustovaivoihin niveliä ja rustoja, en voi mitään sille että minulle tulee mieleen poppamiesmäinen uskomushoito. Mutta jos joku sanoo että ne hänellä toimivat niin uskon kyllä.

      Noita rustoja olisi varmaan pitänyt oppia pienestä pitäen syömään. Nyt koen todella vastenmielisenä pienenkin suuhun päässeen rustonpalasen.
      Jo vuosikymmeniä sitten jouduin pinteeseen kun vieraanvaraiset ihmiset tarjosivat parhaita herkkujaan. Todella pitkät kanankaulat kuuluivat tarjottujen pataruokien parhaisiin paloihin ja koska niitä tietenkin oli padassa puolta vähemmän kuin kanan muita osia, niin huolehdittiin erityisesti etteivät vieraat jää paitsi.
      Kotona Suomessa olin tottunut lähinnä kanan valkoista lihaa syömään, broilereista ei vielä ollut tietoakaan.
      Noinkohan sitä vielä oppisi syömään rustot broilerista jota aika paljon syön ja tosiaan mieluummin ylikypsänä juuri ne osat joissa rustojakin on.

      Vielä toistaiseksi ei minullakaan ole mitään vaivoja ollut, ei edes väsytä. Voimat vain hiljalleen vähenevät, mutta kai sitäkin voisi vähän toppuutella jos vain viitsisi. Näihin saakka en ole esim. vedettävää matkalaukkua tykännyt käyttää kun se mielestäni on hankala ja hidastaa menoa.
      Olen käyttänyt (repun lisäksi) suurta olalla(kin) kannettavaa laukkua , mutta nykyään se on ruvennut tuntumaan painavalta.

      Minne päin olet lähdössä?

      • sitroen.

        Jos minulta kysyit, niin päiväseltään Keski-Suomessa piipahdan ja muutaman viikon päästä parin päivän lenkki entisillä asuinsijoilla etelärannikolle.
        Keskikesällä käväisin siellä Pyhä-Nattasella niinkuin aiemmin suunnittelin. Vanhuus tulee: se 2 km:n kävely tunturin rinnettä ylös... piti monta kertaa pysähtyä puuskuttamaan, vaikka ei olisi kaiken järjen mukaan pitänyt. Näin vain on käynyt, ei mahda mitään...


      • bessie*
        sitroen. kirjoitti:

        Jos minulta kysyit, niin päiväseltään Keski-Suomessa piipahdan ja muutaman viikon päästä parin päivän lenkki entisillä asuinsijoilla etelärannikolle.
        Keskikesällä käväisin siellä Pyhä-Nattasella niinkuin aiemmin suunnittelin. Vanhuus tulee: se 2 km:n kävely tunturin rinnettä ylös... piti monta kertaa pysähtyä puuskuttamaan, vaikka ei olisi kaiken järjen mukaan pitänyt. Näin vain on käynyt, ei mahda mitään...

        Sinulta kysyin, olinkohan huolimaton 'osoitteen kanssa', ilmeisesti.

        Sattuiko olemaan helteistä Lapissakin silloin kun sinä kävit? Vaan laittaahan tuollainen nousu ainakin minut levähtelemään viileämmälläkin kelillä. Asia erikseen vielä se, että hapenottokyvyssäni olisi toivomisen varaa ja voisihan tuon oikein hengittämisenkin vihdoin opetella.

        Malminkartanon täyttömäen korkeus ei mahda olla sataa metriä, mutta aina vähän nolottaa kun tuntuu että kaikki ohittavat minut rapuissa. Tosin siellä käydään aika paljon treenausmielessä, toisin kuin minä. Yleensä kävelen sinne aikaani kuluttamaan sillä välin kun autoni on huollossa tai korjattavana Konalassa. Usein 'lainaan' koiran mukaani kaveriksi. Ärsyttää kun sekin vähän väliä katsoo olkansa yli tosi hämmästyneen näköisenä että mikä nyt on, miksi näin hiljaa mennään tai miksi ihmeessä pysähdyttiin rappusissa.

        Onhan se vanhuus tuolla jossain edessä päin ja mikäpäs siinä, mutta kyllä me kai noin periaatteessa sille jotain mahtaisimmekin...


      • sitroen.
        bessie* kirjoitti:

        Sinulta kysyin, olinkohan huolimaton 'osoitteen kanssa', ilmeisesti.

        Sattuiko olemaan helteistä Lapissakin silloin kun sinä kävit? Vaan laittaahan tuollainen nousu ainakin minut levähtelemään viileämmälläkin kelillä. Asia erikseen vielä se, että hapenottokyvyssäni olisi toivomisen varaa ja voisihan tuon oikein hengittämisenkin vihdoin opetella.

        Malminkartanon täyttömäen korkeus ei mahda olla sataa metriä, mutta aina vähän nolottaa kun tuntuu että kaikki ohittavat minut rapuissa. Tosin siellä käydään aika paljon treenausmielessä, toisin kuin minä. Yleensä kävelen sinne aikaani kuluttamaan sillä välin kun autoni on huollossa tai korjattavana Konalassa. Usein 'lainaan' koiran mukaani kaveriksi. Ärsyttää kun sekin vähän väliä katsoo olkansa yli tosi hämmästyneen näköisenä että mikä nyt on, miksi näin hiljaa mennään tai miksi ihmeessä pysähdyttiin rappusissa.

        Onhan se vanhuus tuolla jossain edessä päin ja mikäpäs siinä, mutta kyllä me kai noin periaatteessa sille jotain mahtaisimmekin...

        Hellettä oli ja tuhansia isoja paarmoja, mutta ei ne haitanneet, vanhuus kai se alkaa vaivaamaan...

        Joskus vähän yli 10 v sitten kävin silloin 12 -vuotiaan tytön kanssa Kuusamossa Iivaaralla. Minä läähätin ja huohotin ja hyvä että hengissä pääsin vaaran päälle. 55 minuuttia siihen meni. Tyttö hyppeli kiveltä kivelle ylöspäin ja puhua kälkätti koko ajan... En minä siihen pystynyt...
        Alastulo sitten menikin 20 minuutissa. Kai se kunto oli kiivetessä kohentunut kun sama matka alaspäin meni alle puoleen aikaan...


    • Pirre*

      Kohtalaisessa kunnossa vielä tässä, mutta joskus supi töksähtää, niinku eilen illalla kun oli ensin mättänyt klapeja tilapäiseen talvisäilöön, sellaiseen betoniverkosta tehtyyn häkkiin, aika korkealle täytyi viimeiset puut viskata 2m:riin. Sitten kuorin ja silppusin ison muovikassillisen omenia ja keitin niistä omenahilloa, tosin ne valmistui/kiehui leivinuunissa jonka olin aamulla läämittänyt ennen puusavottaa, - iltasella kun olin vielä pakannu miehen kyytiin olin tosiaan niin poikki ettei jalka enää noussu kuin parraina hetkinä, vaan oliko ihmekään. :)

      No polveen tuli ruttu, ja ranne meni haavoille, eipä nuista nyt pahempaa vaivaa, enää :)

    • eppu2

      Näytti olevan TV:ssä apteekin mainos glukosamiinipillereistä, nivelvaivoihin.
      Sama aine mitä hainrustosta uutetaan.
      Ihmisen oma tuotanto, kun alkaa vanhemmiten huveta.

      • sitroen.

        Jospa se on samaa, mitä broilerin rustoissa on. Broileria joskus ostan, pillereinä en.
        Tiedänpä ihmisen, joka on ostanut porkkanapuristepillereitä ja pajunkuoriuutettakin. Mikähän kun ei porkkanat kelpaa sellaisenaan eikä pellonojassa kasvavaa pajua viitsi imeä???


      • Pirre*

        Polviniveleeni laitettiin 5 vuotta sitten hainrustoa piikitellen ja sen koommin ei nivel ole vaivannut, oli jo siinä kunnossa ettei antanut kunnolla.


      • eppu2
        sitroen. kirjoitti:

        Jospa se on samaa, mitä broilerin rustoissa on. Broileria joskus ostan, pillereinä en.
        Tiedänpä ihmisen, joka on ostanut porkkanapuristepillereitä ja pajunkuoriuutettakin. Mikähän kun ei porkkanat kelpaa sellaisenaan eikä pellonojassa kasvavaa pajua viitsi imeä???

        Muistelen, että pajunkuoressa on asetysalisyylia.


      • sitroen.
        eppu2 kirjoitti:

        Muistelen, että pajunkuoressa on asetysalisyylia.

        Niin onkin. Siitä vaan pajun kuorta pureksimaan kun nuppia kivistää...
        Ennen pajun kurella (parkilla) parkittiin nahkoja. Prosessia en tarkemmin tunne.


      • bessie*
        Pirre* kirjoitti:

        Polviniveleeni laitettiin 5 vuotta sitten hainrustoa piikitellen ja sen koommin ei nivel ole vaivannut, oli jo siinä kunnossa ettei antanut kunnolla.

        Se, että joku aine tehoaa piikitellen laitettuna käy minunkin järkeeni, silloinhan se menee oikeaan paikkaan.

        Kirjoitan vain omia omituisia ajatuksiani, ja se vain on niin etten ymmärrä miten suun kautta otetut 'rustotuotteet' ensinnäkin säilyttäisivät täyden tehonsa (jos sitä nyt sitten on) kuljettuaan ruoansulatusjärjestelmämme läpi. Ja ennen kaikkea ihmettelen että kuinka ne osaavat mennä juuri oikeaan paikkaan rakennus- ja voitelulaineiksi vai mitä nyt niiden onkaan määrä tehdä. En todellakaan itselleni haluaisi ylimääräisiä kalvoja ja rustoja aivoihini tai keuhkoihini tai mihinkään.


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        Polviniveleeni laitettiin 5 vuotta sitten hainrustoa piikitellen ja sen koommin ei nivel ole vaivannut, oli jo siinä kunnossa ettei antanut kunnolla.

        :)siis ei antanut nukkua, nivelkipu häiritsi jo yöuntani..


      • eppu2
        bessie* kirjoitti:

        Se, että joku aine tehoaa piikitellen laitettuna käy minunkin järkeeni, silloinhan se menee oikeaan paikkaan.

        Kirjoitan vain omia omituisia ajatuksiani, ja se vain on niin etten ymmärrä miten suun kautta otetut 'rustotuotteet' ensinnäkin säilyttäisivät täyden tehonsa (jos sitä nyt sitten on) kuljettuaan ruoansulatusjärjestelmämme läpi. Ja ennen kaikkea ihmettelen että kuinka ne osaavat mennä juuri oikeaan paikkaan rakennus- ja voitelulaineiksi vai mitä nyt niiden onkaan määrä tehdä. En todellakaan itselleni haluaisi ylimääräisiä kalvoja ja rustoja aivoihini tai keuhkoihini tai mihinkään.

        Miten sitten sormiustunkukasta eristetty digitalis on osannut mennä oikeaan paikkaan, entä homeesta keksitty penisilliini.
        Miten ruuassa olevat vitamiinit ja hivenaineet osaavat mennä elimistössä oikeaan paikkaan.
        Kun jalkaa särkee miksei särkylääke mene päähän tai sormeen.


      • ----
        eppu2 kirjoitti:

        Miten sitten sormiustunkukasta eristetty digitalis on osannut mennä oikeaan paikkaan, entä homeesta keksitty penisilliini.
        Miten ruuassa olevat vitamiinit ja hivenaineet osaavat mennä elimistössä oikeaan paikkaan.
        Kun jalkaa särkee miksei särkylääke mene päähän tai sormeen.

        Tottakai se menee, mutta jospa minimaalinen osa menisi oikeaankin osoitteeseen.
        Toisaalta aivot määräävät kipua.


      • eppu2
        ---- kirjoitti:

        Tottakai se menee, mutta jospa minimaalinen osa menisi oikeaankin osoitteeseen.
        Toisaalta aivot määräävät kipua.

        Niin, eiköhän ne ihmisen omat säätelymekanismit hoida elimistössä kulkevat aineet oikeaan paikkaan.
        Ja poistaa haitalliset ja tarpeettomat.


      • bessie*
        eppu2 kirjoitti:

        Miten sitten sormiustunkukasta eristetty digitalis on osannut mennä oikeaan paikkaan, entä homeesta keksitty penisilliini.
        Miten ruuassa olevat vitamiinit ja hivenaineet osaavat mennä elimistössä oikeaan paikkaan.
        Kun jalkaa särkee miksei särkylääke mene päähän tai sormeen.

        Vitamiineilla ja hivenaineilla on omat määrätyt tehtävänsä, joten osaahan elimistömme niitä oikein käyttää, eli ohjata ne oikeaan paikkaan, eppu2
        Määrillä ja aineiden keskinäisillä suhteilla, tasapainolla, on suuri merkitys.

        Jos sinulla särkee vain yhtä paikkaa ja siihen otat särkylääkettä niin siinä määrätyssä paikassahan sinä sen vaikutuksen huomaat (toivottavasti), mutta ei se tarkoita etteikö se menisi päähän tai sormeenkin. Sama antibioottien kanssa, vaikka kai niissä jotain paikallisemmin vaikuttaviakin on.
        Digitaliksesta en tiedä sitäkään vähää kuin muista lääkkeistä. Oletan että se on 'löydetty' niin että on havaittu sen vaikuttavan juuri sydämen toimintaan, ja meillähän on vain yksi tuollainen pumppu joten ei se samalla tavalla voi mihinkään muualle vaikuttaakaan. Haittavaikutuksia kai silläkin voi olla?


      • Pirre*
        eppu2 kirjoitti:

        Miten sitten sormiustunkukasta eristetty digitalis on osannut mennä oikeaan paikkaan, entä homeesta keksitty penisilliini.
        Miten ruuassa olevat vitamiinit ja hivenaineet osaavat mennä elimistössä oikeaan paikkaan.
        Kun jalkaa särkee miksei särkylääke mene päähän tai sormeen.

        Eikös lääkkeet vaikuta nimenomaan pään kautta.


      • eppu2
        Pirre* kirjoitti:

        Eikös lääkkeet vaikuta nimenomaan pään kautta.

        Kipulääkkeet estää kivun välittymistä hermostoon.


    • spontaanisti

      Eikö kehitys mene just sillai eteenpäin
      että perinteitä pistetään haasteiden eteen?

      Taloutta ja energiaa samassa paketissa.

    • otin opiksi

      Vanhemmiten pitää olla tarkkana liikkeistään. Itse olen ihmetelly, mikä alaseklää särkee ja on tosi kipeena kummaltakin puolen selkrankaa.

      Tänä aamuna huomasin, et nykäsen tuolia lähemmäks pöytää alakropalla.

      Siis nin sitä itse huomaa joskus mistä vaiva tulee.Hyvä, etten menny lääkäriin, sillä aina jotenkin tunnen olevani riesa kun käyn siellä joskus.

      • otin opiksi

        vielä, virheitä kirjoituksessa kun tämä koneeni vetelee viimesiään, näppäimet kans kuluu käytössä, kaikki vanhenee ja vanhana ei kestä kuin nuorena kaikenlaista liikettä :)


    • L - L

      Kävin tänään paikkakunnallamme aloittavan hyvinvointiklinikan maksuttomassa avajaistarjouksessa jossa selvitettiin olotilani ja annattiin hyvinvoinnin ohjeita hyvinvoinnin kohentamiseen.
      Olin täyttänyt ennakkoon kyselylomakkeen.

      - Kehonkoostumuksen mittaus läpyllä seisten ei antanut mitään uutta tietoa mutta tulos poikkesi InBody 720:n tulosteesta.
      - Täyttämäni lomakkeen perusteella käydyssä keskustelussa ja koko puolituntisen tuloksessa oleellisinta oli se, että minun täytyisi juoda enemmän vettä.

      Ei tuo puolituntinen hukkaan mennyt koska tieto, ettei ole mitään olellisesti uutta tietoa on sinänsä hyvä tieto.

      Rattoisa puolituntinen keskustellessa molempia yhdistävän aiheen tiimoilla.

    • .mollis

      Kattelin just tossa, että meidän UH:ssa tehdään kehonkoostumustestauksia à 25 €.
      Ajattelin testauttaa tossa syyskuun lopulla.
      Mites se nestetasapaino mitataan, sitä ei ole koskaan tehty?

      • L - L

        Koostumusmittareissa on eroja. Olen käynyt muutaman päivän sisällä kolmessa eri vekottimessa ja niiden tulokset eroavat toisistaan huomattavasti.

        Yksi on "käsikahvavekotin".

        Toinen on "jalkapohjavekotin".

        Kolmas on noiden yhdistelmä, InBoby720 vekotin jonka tuloste on hyvin yksityiskohtainen. Luotan eniten tähän.
        Erottelee mm. solun ulkoisen ja sisäisen nesteen.
        Tietoa myös kehonosittain.

        Kaikki vekottimet perustunevat kehon sähkönjohtavuuteen.

        Absoluuttisilla lukemilla on oma merkityksensä mutta itse olen kiinnostunut saman laitteen tulosten keskinäiseen vertailuun ja muutosten seurantaan vuoden, kahden välein.


      • sitroen.

        Humpuukia tuollaiset testaukset.
        Ainoa uskottava tehdään ruumiinavauksessa.


      • MrsHedgehog
        L - L kirjoitti:

        Koostumusmittareissa on eroja. Olen käynyt muutaman päivän sisällä kolmessa eri vekottimessa ja niiden tulokset eroavat toisistaan huomattavasti.

        Yksi on "käsikahvavekotin".

        Toinen on "jalkapohjavekotin".

        Kolmas on noiden yhdistelmä, InBoby720 vekotin jonka tuloste on hyvin yksityiskohtainen. Luotan eniten tähän.
        Erottelee mm. solun ulkoisen ja sisäisen nesteen.
        Tietoa myös kehonosittain.

        Kaikki vekottimet perustunevat kehon sähkönjohtavuuteen.

        Absoluuttisilla lukemilla on oma merkityksensä mutta itse olen kiinnostunut saman laitteen tulosten keskinäiseen vertailuun ja muutosten seurantaan vuoden, kahden välein.

        Minäkin olen kerran käyyt tuollaisessa kehonkoostumusmittauksessa ja sama tulos minullakin, pitäisi juoda enemmän vettä jonka kyllä tiesin ennen mittauksiakin. Positiivinen löydös kuitenkin se, että rasva ei ollut siellä sisäelimien ympärillä vaan ulkopuolella, jolloin se on helpompi vissiin saada pois. Nyt sitten läskiä sulatellaan ja puolen vuoden pästä jännä nähdä uusi mittaustulos et miltä näyttää.


      • .mollis
        MrsHedgehog kirjoitti:

        Minäkin olen kerran käyyt tuollaisessa kehonkoostumusmittauksessa ja sama tulos minullakin, pitäisi juoda enemmän vettä jonka kyllä tiesin ennen mittauksiakin. Positiivinen löydös kuitenkin se, että rasva ei ollut siellä sisäelimien ympärillä vaan ulkopuolella, jolloin se on helpompi vissiin saada pois. Nyt sitten läskiä sulatellaan ja puolen vuoden pästä jännä nähdä uusi mittaustulos et miltä näyttää.

        Hyvää, rentouttavaa lomaa :-)


      • MrsHedgehog
        .mollis kirjoitti:

        Hyvää, rentouttavaa lomaa :-)

        Voi kiitos. Just kottiuvuin ja mies oli paistanut lohimedaljongit ja tehnyt tuoresalaatin, sekä hakenut valkkaripullon. Aurinko paistaa ja huomena vapaata ennen reisua.Voiko elämä hymyillä leveämmin :).


    • miemie

      Jos yli 50-vuotiasta ei sängystä noustessa kolota johonkin, hän on todennäköisesti kuollut.

      • sitroen.

        Ei minua vaan vielä kolota. Olen 70 v. Kai sitten olen kuollut...
        Ei kolottanut isäukkoakaan. Hänen kuolintodistuksensa kirjoitettiin muutama kuukausi 98 -vuotispäivän jälkeen.


      • ent. siivoojaparka
        sitroen. kirjoitti:

        Ei minua vaan vielä kolota. Olen 70 v. Kai sitten olen kuollut...
        Ei kolottanut isäukkoakaan. Hänen kuolintodistuksensa kirjoitettiin muutama kuukausi 98 -vuotispäivän jälkeen.

        Pitäisi minultakin pulssi mitata, kaiken varalta. Ei kolota aamuisin, ei iltaisin, ei öisin, ei päivisin. Vai johtuisiko hengissä olemiseni siitä, että en koskaan nouse sängystä, vaan laskeudun sängystä.


      • heittää unihiekkaa
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Pitäisi minultakin pulssi mitata, kaiken varalta. Ei kolota aamuisin, ei iltaisin, ei öisin, ei päivisin. Vai johtuisiko hengissä olemiseni siitä, että en koskaan nouse sängystä, vaan laskeudun sängystä.

        Nukutko kerrossängyn yläkerroksessa?


      • ent. siivoojaparka
        heittää unihiekkaa kirjoitti:

        Nukutko kerrossängyn yläkerroksessa?

        Ei, siellä varmaan saisin korkeanpaikan kammon. Muuten vain korkea prinsessasänky, minne saa oikein pompata. Vielä pääsen ilman tikkaita, mutta ajanoloon on varmasti otettava yksi patja pois.


      • ;))
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Ei, siellä varmaan saisin korkeanpaikan kammon. Muuten vain korkea prinsessasänky, minne saa oikein pompata. Vielä pääsen ilman tikkaita, mutta ajanoloon on varmasti otettava yksi patja pois.

        Laita sängyn viereen tramboliini.


      • ent. siivoojaparka
        ;)) kirjoitti:

        Laita sängyn viereen tramboliini.

        Vielä pystyn pomppaamaan sinne ilman, että tarttee olla toisen takapuolesta työntämässä. Katsotaan sitten, kun koittaa se traaginen ilta, että rojahdan sängyn viereen, kun pomppaaminen epäonnistuu. Sitten on tehtävä uusi tilannekatsaus.


    • londi

      Minuakin kolotti polvesta. Menin lääläriin ja hän sanoi ettäon vettä polvessa.
      Minä siihen että ei voi olla, en ole käynyt uimassa koko kesänä.

      • Antti Puujalka

        Vielä kun hankit laineita päähäsi, oletkin valmis merimies...


    • selkä ja jalat

      Nukuin reissussa lattialla patjan päällä. En päässyt sieltä ylös muutoin kuin konttaamalla lähimmän tuolin luokse ja siitä tuen avulla ylös seisoma-asentoon.

    • L - L

      Puukolla oireettomaksi.
      Polvi 57v ja olkapää 65:na.
      Siinähän nuo olivatkin.

      • Kuminauha twist

        Vileäkö noin vanhoja leikataan? On mullakin olkapää kipeä mutta omalääkäri käskee vain jumpata kuminauhalla.


      • ent. siivoojaparka
        Kuminauha twist kirjoitti:

        Vileäkö noin vanhoja leikataan? On mullakin olkapää kipeä mutta omalääkäri käskee vain jumpata kuminauhalla.

        Kyllä ne näkyy leikkaavan. Tunnen yhden, joka täyttää pian 80 ja hänen olkapäätään leikattiin pari vuotta sitten.


      • L - L
        Kuminauha twist kirjoitti:

        Vileäkö noin vanhoja leikataan? On mullakin olkapää kipeä mutta omalääkäri käskee vain jumpata kuminauhalla.

        Vasta 6:n viikon ja yhtä monen tk-käynnin jälkeen uskoivat, että polvi on pas kana.
        2,5h:n leikkaus alapää turtana. Moitteettomaksi ei polvi tullut.

        Vauhtia yksityiseltä. Olkapäästä tk-lekuri kertoi, ettei saa kantaa mitään raskasta.
        Kantaminen ja vetäminen ei aiheuttanut kipua. Vedin maasta 180kg mutta en puhunut mitään.
        Ohjeen mukaan piti käydä useammin kaupassa, että kassi on kevyempi.
        Yksityinen reitti oli valmis 3:ssa viikossa ja, toipumiskuukausien jälkeen olkapää on moitteettomassa kunnossa.

        Molemmat olivat vanhoja urheiluvammoja jotka alkoivat oireilemaan vasta sidekudosten alettua rappeutumaan.


    • teräsvaari

      Mulla vain voimat kasvaa vanhetessa!
      Ennen ei meinannut millään jaksaa kantaa kaupasta kotiin 100 euron ruokatarvikkeita.
      Nykyään ne kulkee kevyesti mukana yhdellä kädellä.

    • voi tokkii

      Kyllä työ ootte sit saerasta porukkoo tuntuu että teissä ei oo tervettä kohtoo, yks käy viimesillä voimilla testilöissä ja ryömimällä männöö kotia, parempi ois olla peiton alla.
      Seksi hommat jättäkee poies se laittaa pumpun koville, ae etteikö ota etteen se on hyvä unoha koko touhu, niihän se on päevät männöö mukavammin peiton alla myssy päässä
      Hyvvee yötä koettakee valavoa miunkin puolesta.

      • vaiko poikkeus?

        Onko kaikki savolaiset yhtä lyhytselkäisiä, että aivot on noin lähellä alapäätä?


      • Vanheksi
        vaiko poikkeus? kirjoitti:

        Onko kaikki savolaiset yhtä lyhytselkäisiä, että aivot on noin lähellä alapäätä?

        Seksi meidän iässämme ei ole pakollista eikä edes itsestäänselvyys. Se voi olla korvike, pakkomielle tai jotain jota tehdään ihan huvikseen niin kauan kun se huvittaa.


      • hyvvee
        Vanheksi kirjoitti:

        Seksi meidän iässämme ei ole pakollista eikä edes itsestäänselvyys. Se voi olla korvike, pakkomielle tai jotain jota tehdään ihan huvikseen niin kauan kun se huvittaa.

        Elekee ottakee tosissaan mitä puhun, puhun lämpimiksi ilman tarkoitusta meillä päen ei oteta vakavasti kuin vakavia asioita nii mistästäs sen tietää onko se vakavaa ei sitä tiiä savolainenkaan mutta ottakee vakavat vakavasti no tää män vakavaksi öitä


      • Me täällä
        hyvvee kirjoitti:

        Elekee ottakee tosissaan mitä puhun, puhun lämpimiksi ilman tarkoitusta meillä päen ei oteta vakavasti kuin vakavia asioita nii mistästäs sen tietää onko se vakavaa ei sitä tiiä savolainenkaan mutta ottakee vakavat vakavasti no tää män vakavaksi öitä

        Seksi vetää suun vakavaksi tässä ijässä. Sinusta tiiä oletko semmoinen tekijä vai naatiskelija... ;)

        Ei oteta tosissaan...


    • Tossikseksi

      En ole vielä kuuttakymmentä mutta huomaan että terävä huumorini ja seksintarve on hiipumaan päin.
      Muuten olen kuin ennenkin.

      • kassikseksi

        Samat viat mut kymmene vuotta vanhempana :)
        eli hyvin männöö.!


      • Tossiseksi
        kassikseksi kirjoitti:

        Samat viat mut kymmene vuotta vanhempana :)
        eli hyvin männöö.!

        Tossiseksi täällä! Siispä odotan tulevaa luottavaisin mielin... Isompia muutoksia oloon ei ole odotettavissa eikä uhkanakaan.


      • kuuskytäplus

        Sittenhän sinä olet väärällä palstalla. Teidän oma 50 palsta on kuivumassa kokoon, kun kaikki seksustelijat tulevat tänne


      • Sex
        kuuskytäplus kirjoitti:

        Sittenhän sinä olet väärällä palstalla. Teidän oma 50 palsta on kuivumassa kokoon, kun kaikki seksustelijat tulevat tänne

        Minkäslaiset seksihalut 70 palstalla on? Vai tuleeko nekin tänne?


      • mee palstalles!
        Sex kirjoitti:

        Minkäslaiset seksihalut 70 palstalla on? Vai tuleeko nekin tänne?

        Mistä minä tiiän, ku en oo seitentäkymmentä.


      • kottaraisen topi
        kuuskytäplus kirjoitti:

        Sittenhän sinä olet väärällä palstalla. Teidän oma 50 palsta on kuivumassa kokoon, kun kaikki seksustelijat tulevat tänne

        Ikää tulee lisää siksi tulin minäkin katsomaan olisiko VANHOJA tuttuja


    • kunnoton62

      Minullakinon noita kolotuksia tullut selkään ja niskaan.

      Ajattelin taas aloittaa kuntoilun muutaman vuoden tauon jälkeen. Kävelyä, pyöräilyä, soutua ja salilla pari kertaa viikossa. Katotaan miten äijän käy.

      • MrsHedgehog

        Kalliita nuo kuntosalimaksut tällaiselle pienituloiselle, nelijäkymppiä kuussa on iso raha vuodessa.


      • MrsHedgehog kirjoitti:

        Kalliita nuo kuntosalimaksut tällaiselle pienituloiselle, nelijäkymppiä kuussa on iso raha vuodessa.

        Helsingin kaupungin monipuolinen Liikuntamylly Myllypurossa on todella edullinen monitoimi halli jota käytän kun on lähelläkin.

        Liikuntapassi maksaa esim. 20 euroa/4kk....

        Kausikortti 36 euroa/4kk, ja kortilla pääsee muutamaan muuhunkin kaupungin saleihin.


    • virtaa on

      Minäkin ihmettelen, miten sitä jaksaa enempi kuin parikymmentä vuotta sitten,kauppakassit ei paina ja jaksaa kävellä joka paikkaan, autoa ei tarvii pieniin matkoihin, kuten aiemmin.

    • tämä on kaikki -
    • kuten kuulet -
    • ei pahalla

      Ei millään pahalla mutta en ole koskaan hyväksynyt uskonnon tyrkyttämistä, tulee aivopesun maku.
      Politiikka siinäkin on tätä samaa ympäri puhumista,

    • omapa on asiasi-

      ei pahalla


      mutta kuitenki sinä pahalla,
      ilmiselvästi sinulla on omallatunnolla jotain todella pahoja asioita,
      ja kieltämällä jumalan olemassa olon yrität luoda itsellesi paremman olotilan,
      totuus tulee sun silmien eteen kuolin hetkellä,
      sillä kukaan ei voi väistää totuutta,
      jumala ja jumalan sana on totuus ja vain totuus,
      väärin tekijät pelkää totuutta henkeen ja vereen asti,

      • ei pahalla

        Ei ole, täytyy oikein miettiä mitä pahoja ?
        Tosi asia on et sinään tiedä kuoleman jälkeistä elämää, teillä se perustuu uskomuksiin.
        Mulle taas evoluuttiseen elämään, ei luomiskertomukseen luomiskertomusta ei opeteta kouluissakaan.
        En pahastu uskonnosta, mutta sen tyrkyttäminen kuvottaa.


      • ent. siivoojaparka
        ei pahalla kirjoitti:

        Ei ole, täytyy oikein miettiä mitä pahoja ?
        Tosi asia on et sinään tiedä kuoleman jälkeistä elämää, teillä se perustuu uskomuksiin.
        Mulle taas evoluuttiseen elämään, ei luomiskertomukseen luomiskertomusta ei opeteta kouluissakaan.
        En pahastu uskonnosta, mutta sen tyrkyttäminen kuvottaa.

        Sekö on tyrkyttämistä, jos joku laittaa linkin hengelliseen lauluun? Sekö ottaa niin koville, että pitää alkaa torumaan toista?

        Minua kuvottaa jazz ja silloin tällöin sitä minulle "tyrkytetään". Minäpä olen niin ovela, että en avaa sellaista linkkiä. Radiosta kun tulee, niin laitan kiinni tai vaihdan kanavaa.


      • ei pahalla
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Sekö on tyrkyttämistä, jos joku laittaa linkin hengelliseen lauluun? Sekö ottaa niin koville, että pitää alkaa torumaan toista?

        Minua kuvottaa jazz ja silloin tällöin sitä minulle "tyrkytetään". Minäpä olen niin ovela, että en avaa sellaista linkkiä. Radiosta kun tulee, niin laitan kiinni tai vaihdan kanavaa.

        Ehkä totesin tyhmästi, kuitenkin, ei linkki silloin tällöin maata kaada joten anteeksi


      • --------------------
        ei pahalla kirjoitti:

        Ei ole, täytyy oikein miettiä mitä pahoja ?
        Tosi asia on et sinään tiedä kuoleman jälkeistä elämää, teillä se perustuu uskomuksiin.
        Mulle taas evoluuttiseen elämään, ei luomiskertomukseen luomiskertomusta ei opeteta kouluissakaan.
        En pahastu uskonnosta, mutta sen tyrkyttäminen kuvottaa.

        suinulla näyttä omatunto kolkuttavan aika pahasti vastauksista päätellen,
        pikkusen nurattaa noi sun selitys yritykset,
        juuu
        paha saa aikanaan palkkansa,
        siihen jumalan sana ole millän tavalla ole syylinen,
        eikä täällä kukaa sinulle ole tyrkyttäny jumalan sanaa,
        vanha sanonta
        se koira älähtää johon kalikka kalahtaa,
        siis jokin on sinun sielussa levottomana kun ärhentelet pelkästä musiikista,
        otat heti ittteesi kuvittelet että nyt paljastuu jotain aivan järisyttävää,


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe