Asun yksin, elän yksin, viihdyn yksin

toinen nainen

Kaikesta viihtymisestä huolimatta on joskus ikävä ihmistä. Katselen kaupungilla, vaellan kaupoissa, menen kahvilaan. Kaikkialla olen yksin. Myyjiäkään kaupoissa ei enää ole, kassoilla mykät naiset. Kerran kutsuin ihmisen kahville ja juttelemaan. Tulikin. Toi kukkia, olutta toi ja siideriä, sanoin etten minä niitä, kahvia ajattelin tarjota. Oli vain kahvia ja pullaa.
Joikin, toinenkin kupillinen kelpasi. Sitten kävi käsiksi, yritti ainakin, ei ollut ollenkaan se ihminen jollaiseksi kuvittelin, ei ihminen ollenkaan. Valehtelin että kohta tulee poika, ajoi jo kadunvarteen, jospa menet ja otat nuokin, kukat ja oluet ja siiderit, ettei epäile. Se on niin tarkka, poikani.
Ottikin. Lähti. Lukitsin turvalukonkin ja ikkunasta katselin kuinka pälysteli kadun varressa, poikaa. Eihän minulla poikaa edes ole. Yksin asun, elän, tämä kaupunki on vieras ja ehkä ynseä, en ole nuori, en käy riennoissa. Kuka nyt yksin.
Pitkän aikaa olin varuillani, menin toiseen kauppaan, kuljin takaovesta. Häpesin kun olin ollut hupsu, luullut ystäväksi.
Silti joskus kaipaan ihmistä, ääntä, juttelua, että tietää toisen tulevan, toistekin. Kahville vain, kaveriksi. Mitään sen kummempaa en uskalla ajatella pitkään aikaan, hyvin pitkään aikaan, kun vanha rakkaus yhä asuu minussa ja muutin kaupunkiin, jossa hänen hautansa on.
Hän ei tule enää koskaan, ei luokseni siihen kaupunkiin jossa odotin häntä. Niin monet vuodet hän oli minun joka torstai ja joskus kokonaisen pyhänseudun, kun rouva oli matkoillaan. Nyt minä olen hänen joka torstai, satoi tai paistoi. Tuon kukan tai oksan, jotakin huomaamatonta, vaikka eihän leski käy torstaisin, käykö koskaan. Jouluna asetin kynttilän koskemattomaan lumeen. Lapsetkaan eivät.
Toisella puolen käytävää lepää nainen jota rakastetaan yhä. Mies viipyy pitkään, on ajatuksissaan. Muistelee, kaipaa. Hän on alkanut nyökätä tervehdyksen ja se tekee minut iloiseksi. Kävelen kotiin kuin ihminen joka on ollut ystävän luona.

99

403

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihan hyvä juttu

      Todella hyvä kirjoitus! Voisin olla ystäväsi mutta taidan kaukana asua. Kalakukkolassa...no täälläkin voisin olla . Olen nainen hetero enkä niin nuori minäkään!

      • toinen nainen

        Missä on Kalakukkola?


      • ???
        toinen nainen kirjoitti:

        Missä on Kalakukkola?

        Porishan se.hehe


    • Yrjö Nyhtänköljä

      Olipa sinulla huono tuuri tuon kahvivieraan kanssa. Hyvin osasit kuitenkin eroon päästä.

      Miehen käytökselle en muuta selitystä keksi sen käsiksi käymisen suhteen, kuin että jos mies ei käy käsiksi, hänet leimataan jotenkin erikoiseksi. Ehkä homoksi, ehkä joksikin muuksi. Jos taas tulkitsee käsiksikäynnin suotavaksi, on... No, tiedätkin jo.

      Minä olen osannut käydä kahvilla käymättä käsiksi (viimeksi tänään) ja viemättä muita viemisiä kuin kaffeepaketin. Hirveän harvoin vain kaffeelle kutsutaan, ei edes joka vuosi. Ja silloinkin naimisissa olevat naiset joko miehensä kanssa tai sitten ei.

      Joskus harvoin annetaan selvästi ymmärtää, että saisi sitä lähempääkin tuttavuutta tehdä, mutta minusta on tullut sattuneista syistä arka. Ja toiselle varattuun en koske. Enää... Ei siitä turpaan tullut tms, mutta muuten. Onko se tällainen jotakin moraalia vai mitä? En minä tiedä...

      Kai se tämä loppuaikakin menee yksin.

      • toinen nainen

        Oletko aivan varma? vaiko kai?


      • Yrjö Nyhtänköljä
        toinen nainen kirjoitti:

        Oletko aivan varma? vaiko kai?

        Mistä asiasta?


    • Kerroit hyvin ajatuksesi ja kokemasi,en kumminkaan osaa ja kykene sinua neuvomaan.
      Nenäkkäin jos oltais niin vierees istuisin ja saisit purkaa tuntojas.hiljaa olisin.

    • dirli

      Hieno kirjoitus! Yksin ollaan usein tässä iässä vaikka ei toisia naisia oltaisikaan. Minä olen yksin koska olen eronnut. Taas tänään muistin yksin elämisen hyvät puolet kun hain exän ja poikani tekemään pienen kaapinsiirtohomman. Nyt on taas alkukuu ja eläkeläisen tilipäivä oli eilen. Pari viikkoa hänellä menee taas kaljan kanssa turatessa kunnes tilistä pohja paistaa.
      Jospa muuttaisit, vielä kerran. Täällä savossa saa juttuseuraa kaikkialla. Ihmiset alkavat jutella missä vain. Eilen oli taas apteekissa ilahduttava ja yllättävä juttutuokio.
      Luokseni en monia kutsu, enää. Pari naapuria käy säännöllisesti kahvilla. Ex kollegaa käyn joskus moikkaamassa työpaikalla. Tytär asuu naapurissani ja poika muutaman kilometrin päässä samoin kuin lasteni isäkin.
      Tuosta Kalakukkolasta tulee kyllä ensimmäisenä mieleen Kuopio :)

      • Yksin yksinäinen

        Joskus mietin että olenkohan edes oikea mies tai mikä minussa on vikana kun ei viina maistu? En vaan näe siinä juomisessa mitään järkeä, kaljan pari otan joskus saunan jälkeen ja sitten saattaa olla hyvinkin vaikka 2kk ilman olutta, niinkuin nytkin olen ollut :) mutta en minä vain näköjään naisille kelpaa tälläisenäkään? Tai noh, en ole heille liiemmin itseäni edes viimeaikoina tarjonnut ja kun baarit ei kiinnosta niin iskupaikat jäävät täten ujolla miehellä nolliin :(


      • k/k
        Yksin yksinäinen kirjoitti:

        Joskus mietin että olenkohan edes oikea mies tai mikä minussa on vikana kun ei viina maistu? En vaan näe siinä juomisessa mitään järkeä, kaljan pari otan joskus saunan jälkeen ja sitten saattaa olla hyvinkin vaikka 2kk ilman olutta, niinkuin nytkin olen ollut :) mutta en minä vain näköjään naisille kelpaa tälläisenäkään? Tai noh, en ole heille liiemmin itseäni edes viimeaikoina tarjonnut ja kun baarit ei kiinnosta niin iskupaikat jäävät täten ujolla miehellä nolliin :(

        Sattu vaan silmään sun kirjotus,ei myöskään viina kiinosta ja uskallan sanoa moi selvinpäinkin.
        Kotosalla tykkään olla ja kauheen hiljanen,en varmaan enää kaverii sais jos yksin jäisin,toivotaan et vaimo hoitaa mullan alle tuhkat.
        On meitä maan hiljasia nurkat pullollaan.


      • Pirre*
        Yksin yksinäinen kirjoitti:

        Joskus mietin että olenkohan edes oikea mies tai mikä minussa on vikana kun ei viina maistu? En vaan näe siinä juomisessa mitään järkeä, kaljan pari otan joskus saunan jälkeen ja sitten saattaa olla hyvinkin vaikka 2kk ilman olutta, niinkuin nytkin olen ollut :) mutta en minä vain näköjään naisille kelpaa tälläisenäkään? Tai noh, en ole heille liiemmin itseäni edes viimeaikoina tarjonnut ja kun baarit ei kiinnosta niin iskupaikat jäävät täten ujolla miehellä nolliin :(

        No voihan Yksin yksinäinen, kun eivät tyttöset ymmärrä parastaan, mutta toivotaan että vielä tärppää ja mukava "mummeli" sattuu kohdalle :)


    • ikuista ihmettelyä -

      aiheuttavat teot.


      Jostain syystä alottajan juttu puistattaa,
      olen aviovaimo,
      leski nyt,
      puolisoni ei koskaan olla fyysisesti uskollinen, mutta psyykkisesti olin hänen ainoa vaimonasa,
      monet naiset hän hurmasi, jostain syystä naiset ihastui suinpäin hänneen aina kun hän heille " muka " mun salaa hymyili, ( huomasin kyllä )
      vaikka hän ei olle koviunkaa älykäs, mutta hänellä oli taito hurmata naikkosen kuin naikkosen,
      hautajaisiinki tuli atresseja hänen naikkosiltaan, vaikka heitä ei ollu kutsuttu,
      koen hyvin surulliseksi koko elämän,
      jotkut naikkoset luulee olevansa ainoa se oikea toisen aviomiehelle,
      kuinka se on mahdollista, ??? sitä jaksan ihmetellä ikuisesti,
      häneltä meni aivot sököksi lopulta,
      kuten raammattu sanoo, jos ei toimi jumalan sanan mukaisesti ihmisestä tulee hidas ja tyhmä, ( siis sairastuu neurologiseen sairauteen vakavasti )
      näin kävi puolisolleni,
      nyt yksin suren elmää, yksin kuljen hänen haudallaan, hoidan kukkia, itken joskus hiljaa kaivaten,
      olihan hän ainoain, ja suuren lapsiperheen isä,
      kuinka joku jalkavaimo luulee olevansa se aioa hänelle, kun niitä on paljon muitaki salaisia suhteita hänellä,
      eikö heillä hälyytyskellot soinu kun ei halunnu ottaa eroa omasta vaimostaan,
      eikä ikinä puhunu avioerosta,
      päin vastoin toitotti, että oma vaimo on maailman tärkein ihminen,

      • k/k

        Pikkasen raarollisesti sanoisin et poikamiehen ilot ja perheellisen edut.
        Sä itte sen elämän mahdollisti.
        Tohon sairauteen oikeestaan aioin sanoa sen,ei mun tuntema luoja lyö ihmistä sairaudella vaikkei kirkossa kuljekkaan.


    • uskovainen, -

      EI MILLÄÄ pahalla tuotakaa kertonu,
      jokainenhan tekee itse omat ratkaisunsa elämässä, ja jos sattuu että alitajunnassa jokin ääni varottaa että nyt teet pahoin itseäsi ja läheisiäsi vastaan,
      ja silti toimit raamatun sanan vastaisesti, ei siitä kukkan sinua syytä kuin ehkä sinä itse voit harmitella tekojasi,

      EI kukaan tässäkää raamatulla ketään päähän lyö,
      mutta on totta että raamatussa on niin sanottu,
      mä tykään että ramatun sana on aina totta, ja vain totta,


      EI OLE TYRKYTYSTÄ; eikä sun tarvi ottaa itteesi, mutta saat miettiä jos haluat,

      • k/k

        En tierä kelle vastasit mut ku sattu hollille niin jatkan juttua.
        Tääl oli sellanen nikki ku seppä aikoinaan ja sil oli sanonta ,suorat sivut elämässä.
        Mä pirän omatuntoni ja raamatun erillään koska omatunto on joustavampi kun raamattu, heikkoo autetaan ja kpäitäkään ei turhaan kiusata,pikkasen vaan opiksi.
        Harva asia on kallioon hakattu ja yhren totuuren taktiikalla ei asioita hoireta.
        Kunnen oo viaton niin en toisiakaan osaa tuomita.


    • uskovainen --

      Yksikään ihmien ei ole täydellinen,
      --- mutta jokainen voi kykynsä mukaan pyrkiä hyvyyteen,
      olemme kaikki JOKA IKINEN ihminen vajaa ja syntinen jumalan edessä,
      mutta jumala on armollinen ja viisaampi kuin ihminen,
      hän tietää ihmisestä kaiken
      tietää kuinka heikko ihminen on
      siksi jumala on armollinen koska hän tietää kaiken paremmin kuin yksikään ihminen koskaan maanpäällä
      hänen ajatusmaailmasa on niin suurta
      ettei ihminen ikinä opi tuntemaan sitä,
      joten ole rahuallinen, luotat vain luojaasi, hän johdattaa sinut justiin sinne minne hän on suunitellu,
      sillä sinäki olet yksi hänen suurista suunitelmistaan, olipa se sitten mitä tahansa,
      vaikka ei siltä tuntuisikaa,

    • kiinostaa toisen --

      näkemys miehen avioliitosta,




      Kysymys alotuksen tekijälle !


      MIKSI olit " toinen nainen " miksi alistuit tilanteeseen,
      etkö ajatellu hänen perhettään, kuinka hänen perheensä voi kun miehellä on toinen nainen viihdykkeenä avioliiton liksäksi,
      tiesitkö koskaan totuutta avioliitosta,
      vai kertoiko mies niin hyviä juttuja että ne meni sinulle täydestä ??
      OLISI paljon muitaki kysymyksiä mutta nämä aluksi,

    • Toisen naisen tytär

      Vastaan teille ja samalla pyydän anteeksi tarinaani, sillä mikään siinä ei ole todellista, mitään kuvatunlaista ei ole koskaan tapahtunut tarinan naiselle, jonka loin voidakseni asettua hänenlaisensa ihmisen ihoon ja kohtaloon ymmärtääkseni syvemmin ketä tahansa naista, joka on valinnut kuten hän.
      Tehtäväni oli kuvata vanhenevan naisen surua. Tarina alkoi soljua itsestään, mutta omasta mielestäni tarinan nainen jäi kuoreksi, estyneeksi ihmiseksi vailla syviä tunteita. Silti hänen kolkko kerrontansa joitakin kosketti, joitakin suututti tai inhotti, joten pakkohan hänessä kuitenkin oli olla kipuna todentuntuista ihmistä.
      Jos tarina jatkuisi, nainen ei luultavasti osoittautuisi viihdykkeeksi vaan joksikin, josta miehen oli täytynyt luopua täyttääkseen velvollisuutensa. Mikä se velvollisuus voisi olla? Lupaus?Lapsi?Lapset? Olisiko mies halunnut toisin? Rakastiko tarinan nainen miestä niin syvästi, ettei halunnut tuottaa hänelle sitä kipua, jonka perheen rikkominen väistämättä tuo? Ehkä nainen muutti pois, vieraaseen kaupunkiin tai vieraaseen maahan, ehkä hän oli kadoksissa kauan, yritti unohtaa ja melkein onnistuikin? Kunnes tapahtui jotakin? Ehkä mies etsi häntä kaikkialta, tunsi itsensä rikotuksi ja vajaaksi ja rakkaudettomaksi ja löydettyään hänet vihdoin ei halunnut enää kadottaa? Alistuiko tarinan nainen tilanteeseen vai tekikö hän valinnan tahtomatta elämältä mitään muuta? Jos kukaan teistä ei kirjoita tarinaa eteenpäin, emme koskaan saa tietää.
      Kommentit kuvastavat erinomaisesti mielipiteiden kirjoa, olemme alttiita hyväksymään ja ymmärtämään, inhoamaan, mustamaalaamaan, syyttämään ihmistä joka on vain kirjainten rivi, mielikuva, ajatus ja kysymys. Onko asenne julmimmillaankin vain empatian vääristynyt kaiku: jospa se tapahtuisi minulle itselleni? Tai asettumista perimmäisen kysymyksen äärelle: kenellä on lupa rakastaa?

      • hanki oikeesti -

        oma mies, älä tunkeudu koskaan kenenkää avioliittoon muuksi kuin viihdyttäjäksi, et kuulu perheeseen.



        Tosi kertomus elämän kestävästä avioliitosta,
        avioliitto on rakkautta, päätös, lupaus, sopimus, sitoutumista perheen hyvinvoinnin edistämiseen,
        mikään muu maailmassa ei pariskunnalle ole tärkeämpää kuin oma perhe,
        mutta jokainen ihminen on heikko, myös nainen, jokaiselle ihmiselle tulee jossakivaiheessa elämää houkutus käydä vieraissa,
        mutta se ei välttämättä riko avioliittoa koskaan aikuiseksi fiksuiksi kypsyneitten ihmisten kohdalla,
        pitkään elämänmitaiseen avioliittoon kuuluu aina myös rakkaus,
        vaikka sitä ei välttämättä jokapäivä toitoteta, vaan se kasvaa ihmisen sielussa,
        ikuisena kiintymyksenä , läheisyydentunteena, kuten omiin lapsiin, koska oma puoliso on aina oma puoliso, teki hän sitten mitä tahansa,
        jokaikiseen avioliittoon tulee myös kriisivaiheet,
        niistä selvitään puhumalla puolisolle, luotettavien ystävien kesken, tai ulkopuolisen terapian avulla,
        -- nämä viihdykkeet, toiset naiset, niitä nimittäin on useampia pitkän avioliiton aikana, ne EI koskaan tule merkitsemään samaa kuin miehen oma vaimo,
        -- mies kyllä naikkosille vakuuttaa ainutlaatuisuutta, ainutkertaisuutta, suurta merkitystä miehen elämään, päästäkeen pikkupöksyihin käsiksi, ja mieshän pääsee joka naisen pikkuhousuihin, koska mies on mies,
        nämä naikkoset ovat puutteessa, ja tahtois oman miehen myös itselleen,
        harmi vain kun nämä vanhatpiiat ei hoksaa totuutta, että mies on oikeesti sitoutunu omaan perheeseensä,
        siksi mies ei koskaan kerro vaimolleen vieraissa käymisistään, vaikka näille naikkosille toisin väittää,
        miehelle on hirvittävä loukkaus jos vaimo ottaa eron,
        siksi on perehsurmia aivan liikaa,
        mies tahtoo vaimonsa pitää ikuisesti omanaan,
        mies on itsekäs,
        alffauros,
        siksi hän vakuttaa näille kaikille naikkosile kuinka ihania he ovat,
        siis miehellä on näitä ainutkertaisia naikkosia vain tyydyttääkseen miehiset tarpeenssa,
        siis pussien tyhjennys on miehelle suorastaan tervydellisistä syistä välttämättömyys, -- pano toiminta on tärkein sivusuhteissa,
        yleensä mies poistuu naikosen luota mahdollisimman nopeesti,
        päästäkseen tydyttämään oman vaimonsa,
        mies on perimmäiseltä luonnoltaan metsästäjä, vieras houkuttaa häntä aina,
        samoin kuin eläin maailmassaki uros hankkii mahdollisimman suuren haaremin ja taistelee uhkaavat vieraat urokset pois haaremin lähistöltä,
        --- nämä naikkoset ei koskaan ole merkinny miehelle samaa kuin oma vaimo,
        --- kun mies sairastuu vakavasti, ja kuolema on väistämätön, mies pyytää anteeksi vaimoltaan tekojaan, tunnustaa kaiken, ja perustelee tekojaan,
        -- kertoo kuinka tärkeä on ollu oma perhe, oma vaimo, jonka onki osottanu usein eri tilanteissa elämän mittaisessa avioliitossaan
        vain oma vaimo ainostaan on ollu elämän suurin rakkaus ja lastensa äiti,
        vaimon suuri suru on aito puolison kuoleman jälkeen, onha eletty 40 - 60 vuotta yhteiselämää, kaikista karikoista huolimatta,
        vanhana korostuu yhteenkuuluvuus kaikkein eniten aviopolisoitten kesken,
        -- tänä päivänäki tiedän tämmösiä miehiä olevan olemassa,
        ---- ikävä kun tuotin suuren pettymyksen kertoessani totuuden miehen elämästä
        toiselle naiselle.


      • ??----

        Mitä ihmeen surua tuntee nainen, joka haluaa vain ilomiehen, gigolon, jonka kanssa on kiva juhlia.
        Joskus, silloin tällöin, harvoin, jopa jakaa koko yöllisen sänkykokemuksen, jos nyt enää miehellä seisoo.
        Ei tarvi pestä, ei paistaa, muusata, saa vain timantteja multakuorman sijaan.

        Minulle riittää oma kulta, jonka kanssa saa jakaa aamun ja illan, ei tarvi yksinäisyyttään täällä kuikuilla.
        Pitää palstaa ystävänään.

        Kerran kun loppuu yhteydenpito, voi vain arvailla, mitä tapahtui.
        Rakastaa vai hyväksikäyttää? Kumpi?


    • *******

      Hän ei tule enää koskaan, ei luokseni siihen kaupunkiin jossa odotin häntä. Niin monet vuodet hän oli minun joka torstai ja joskus kokonaisen pyhänseudun, kun rouva oli matkoillaan

      • miehet ja naiset?

        *******
        Minä ymmärrän tuon "toinen nainen" kirjoitusta, koska karmein esim. oli ystävälläni, kun miehellä oli ollut 10 vuotta rakastajatar, joka selvisi sitten vaimolle eron yhteydessä.

        Ilmeisesti täällä jokainen kirjoittaja peilaa kirjoitustaan vain omiin kokemuksiinsa, tietämättä, mitä kaikkialla tapahtuu?

        Minun "suhteeni" on kestänyt 40 vuotta, kummankaan vastaisen osapuolen tietämättä asiasta. Molemmilla on perhe, lapsia ja lapsenlapsia, joista juttelemme yhdessä, mutta tapaamisemme on jossain hotellissa yön yli, joten siitä voi arvailla?

        Sinä erehdyit kerran ukkomieheen? Noinhan kirjoitit. Sitten kirjoitat toisesta ilmeisesti "ukkeli piti sinua huonosti"? Olit aina saatavilla? Tarkoitatko nyt kuitenkin itseäsi, sillä et voi tietää, kuinka ukkomiehet kohtelevat näitä "toisia naisia"?

        Aika mielenkiintoinen aloitus "toiselta naiselta", koska miehelläni on ollut ja on näitä "toisia naisia", mutta minulla onkin "toinen mies"!!!!


      • fiktio
        miehet ja naiset? kirjoitti:

        *******
        Minä ymmärrän tuon "toinen nainen" kirjoitusta, koska karmein esim. oli ystävälläni, kun miehellä oli ollut 10 vuotta rakastajatar, joka selvisi sitten vaimolle eron yhteydessä.

        Ilmeisesti täällä jokainen kirjoittaja peilaa kirjoitustaan vain omiin kokemuksiinsa, tietämättä, mitä kaikkialla tapahtuu?

        Minun "suhteeni" on kestänyt 40 vuotta, kummankaan vastaisen osapuolen tietämättä asiasta. Molemmilla on perhe, lapsia ja lapsenlapsia, joista juttelemme yhdessä, mutta tapaamisemme on jossain hotellissa yön yli, joten siitä voi arvailla?

        Sinä erehdyit kerran ukkomieheen? Noinhan kirjoitit. Sitten kirjoitat toisesta ilmeisesti "ukkeli piti sinua huonosti"? Olit aina saatavilla? Tarkoitatko nyt kuitenkin itseäsi, sillä et voi tietää, kuinka ukkomiehet kohtelevat näitä "toisia naisia"?

        Aika mielenkiintoinen aloitus "toiselta naiselta", koska miehelläni on ollut ja on näitä "toisia naisia", mutta minulla onkin "toinen mies"!!!!

        Lue vastaus tuolta ylempää
        Toisen naisen tytär
        3.9.2014 00:10
        aloittajan kirjoitushan oli fiktiota


    • Hassu aloitus.
      Minä olen aina elänyt yksin, vaikka olisinkin toisinaan ollut kaksinkin.
      Omalta kohdaltani näen naurettavan turhaksi valittaa häiriö-tekijöistä jotka itse
      olen valinnut.
      Niin kauan kuin muistan, on hälinä itseni ympäröinnyt.
      Varmaan kuolemassanikin joku haloo nousee.
      Ei sitä kesä-iltaa, ettei joku olisi inissyt.
      Tai riippumattoman liikkumattomassa riippu-matossa narahtanut.
      Yhdestäkään, taakse-jättämästäni matosta en näe syytä kyyneltä vuodattaa,
      rinnastani kaipuuta karjahdella.
      60 -aikuisen rinta-äänien pitää jo olla kokemuksen kumeaa murinaa.
      Ei enää lapsellista marinaa.

      "Olen neitsyt ja yksin kaipuuni kanssa
      vain vuoteeni kanssani valittaa.

      Olen piirtänyt kyynelein lakanaan kuvan
      sinun rakkaani toivoen sun saapuvan.

      Aitan oven raosta kaiku vain vastaa
      tule rakas ota minut ikuisesti saat omistaa."

      H.

    • Rakkaudella Marja

      Alkuperäinen kirjoittaja: Kirjoitit kauniisti, koskettavasti..Muistelin minäkin omaa nuoruuttani kuinka yksinäinen olin, ihan kuin sinäkin ja alkoi itkettää... Ulkopuolisuuden tunne on surullista sain sen itsekin kokea. Varmaan jossakin on oikea ihminen sinullekin, johon ei tarvitse pettyä..... Pitäisi vain jaksaa yrittää etsiä, niin onnenkauppaa kuin se nykyään onkin, sen kunnollisen, oikean löytäminen...Itse löysin aikoinani sen oikean, jo vanhoilla päivilläni kirjeenvaihdon kautta...Sanotaan että yksin ihminen on vaan puolikas ihminen,,,älä masennu, yritä vielä, joskus se rakas voi löytyä ihan uskomattomista paikoista......Entä se mies joka käy vaimonsa haudalla? tutustukaa, ei se paikasta ole kiinni.

      • "Rakkaudella Marja"

        Jos riimejäni tarkoitit.
        Ne olivat lähinnä pientä pilkkaa.
        60 osaa kyllä niille nauraa, viisaana ilkkaa.

        H.


    • utelias lady

      hunksz-nimimerkki oletko mies vai nainen, uskallatkos paljastaa????

      • "utelias lady"

        Suht' koht' partainen kuva on profiilissani.
        Eihän se tietysti nykyään mitään ihmisestä kerro.
        Hetero mies minä olen.
        Pari runoilija-neitsyttä saanut aikaan.
        Raavaan kundinkin, joka tietenkään ei ole mikään runoilija.
        Kundilla on gimmoja, giltseistä en osaa sanoa, mitä niillä on.
        Tuskinpa lähes neljäkymppisillä enää on mitään.
        Taitaa koittaa aika, jolloin minun taas pitää opettaa heidät runoilemaan
        kauniisti.

        "Miksi olen minäkin vielä muistanut
        ikäni taaskin mut sieluuni suistanut.

        Miksi isi ei minulle antanut koskaan
        viisasta ohjetta poikia kohtaan.

        Miksi äiti nauroi minulle aina
        saunassakin lauantaina.

        Saunan lauteilla isi aina tuki
        sanoi, sinusta tulee vielä hyvä muki.

        Minä menen lentäen mukista toiseen
        isin runoja tuhlaa en roisiin moiseen."

        H.


    • tämä on elämää

      jota tyhmempi ihminen ei voi välttää,
      koska ei ole sitä selkärankaa kieltäytyä houkutuksesta,
      ikäväkyllä tämä tuo moneen avioliittoon paljon turhaa kärsimystä,,

      https://www.youtube.com/watch?v=hSOUt-EfA4w

      • allomatuuk

        Olen aina pitänyt tästä Susannan tulkitsemasta laulusta.
        Kirjoituksestasi en niinkään.
        On osoittelevaa ja huonoa käytöstä ihmistä tuntematta tuomita hänet tyhmäksi.
        Et voi tietää taustoja ja motiiveja.

        Aivan älytöntä mikä määrä tiukkapipoisia siveyden sipuleita täällä pitää majaa :)


      • Hän joka

        kaunis laulu, kiitos.


      • pipo tiukemalle -
        allomatuuk kirjoitti:

        Olen aina pitänyt tästä Susannan tulkitsemasta laulusta.
        Kirjoituksestasi en niinkään.
        On osoittelevaa ja huonoa käytöstä ihmistä tuntematta tuomita hänet tyhmäksi.
        Et voi tietää taustoja ja motiiveja.

        Aivan älytöntä mikä määrä tiukkapipoisia siveyden sipuleita täällä pitää majaa :)

        yhelle jos toisellekki, tympii turha pyykkinen kärsimys yhteiskunnassamme,,


        allomatuuk

        tommonen sekoilu on " h u o r a am i s t a "
        raamatun sanan mukaan, h u o ra a m i s e st a ei koskaan hyvää seuraa,


      • pyykkiäriittää
        pipo tiukemalle - kirjoitti:

        yhelle jos toisellekki, tympii turha pyykkinen kärsimys yhteiskunnassamme,,


        allomatuuk

        tommonen sekoilu on " h u o r a am i s t a "
        raamatun sanan mukaan, h u o ra a m i s e st a ei koskaan hyvää seuraa,

        voisko sen pyykkisen kärsimyksen laittaa pesulaan, jos sua se tympii?


      • että näin ---
        pyykkiäriittää kirjoitti:

        voisko sen pyykkisen kärsimyksen laittaa pesulaan, jos sua se tympii?

        pyykkiäriittää

        pannaan siihen S johonki kohtaan niin siitä tulee psyykkinen taitaa tätä tarkottaa,
        vaikka pyykkiä kyllä riittää siinäkisuhteessa aivan riittämiin,
        elämä on nääs likasta pyykkiä j o s k u s ,
        -- muinoin joku viisas sanoi " likapyykki petään kotona " oli muistaakseni näytelmästä Niskavuoren naiset,


    • Näin kävi minulle

      Saman perheen sisällä voi kyteä kaksi rakkautta. Monella miehellä on kotona puute ja kurjuus,mutta kodin ulkopuolelta löytyy auttajia,hellyyden antajia.Nurkan takana voi olla kohtalontoveri,joka katsoo sinua "sillä silmällä" ja pian sinusta on tullut listaykkönen toisen naisen elämässä.

      • toinen nainen

        Miehen tarina?

        Katselen vaimoani, hänen hehkuaan, hänen iloaan joka karkaa ilmoille vaikka hän yrittää hillitä odotuksensa riemua. Pohdin minkä selityksen hän kertoo, kuka on se Liisa, Pirkko, Marjatta, Outi jonka kanssa hän tällä kertaa lähtee risteilylle tai teatterimatkalla tyttöjen kesken. Vaatehuoneeseen piilotetut uudet kauniit alusvaatteet olen jo löytänyt, takin alle piilotetun rohkean puseron. Hetken ajan tunsin hillitöntä tarvetta repiä, silpoa kaiken tuon toiselle miehelle varatun. Se tunne meni ohi, menee joka kerta.
        Olen tavannut sen miehen, kätellessäni häntä viha kovetti käteni hurjaan puserrukseen, mutta hän ei värähtänytkään. Tiesikö hän minun tietävän?Kovettunut ääliö, ties kuinka monen naisen salainen huvi, siloiteltu liero jonka halusin repiä ja tappaa mutta mitä olisin tehnyt? Ei minulla ole voimaa, olen kuihtunut vanha mies, kovaa ja voimakasta minussa on vain vihani.
        Solvaan itseäni, oli hulluutta ottaa niin nuori nainen, jättää kaikki raikkaan nuoren lihan vuoksi, hamuta omakseen lapsekkaan suloinen olemus ja helisevä nauru. Nauraako hän nyt minulle, tummaa aikuisen naisen nauruaan jonka poimuissa nuoruus helisee yhä?
        Vihaan. Olen ansassa. Pelkään. Vihaan. Ne jotka jätin hänen vuokseen, hylkäsivät minut, katsovat nyt ohitseni ja lävitseni. Olen lakannut olemasta niin monelle. Vain yksi ei ole hylännyt minua vaikka katosikin kauas ja torjui minut niin kiivaasti, kun lopulta löysin hänet. Nuoruuteni rakkaus. Sen oli määrä kestää mutta senkin hylkäsin ja särjin haukatakseni osan paremmasta elämästä. Helpommasta. Kaikki oli lopulta harhaa ja kaikki mitä halusin on otettu minulta pois, elämä valuu minusta pois.
        Vielä jaksan turvata vanhuuden naiselle, joka kuunteli minua, otti takaisin sydämeensä ja rakasti minut hiukan ehjemmäksi. Että olisi joku joka ajattelisi minua, olisi valmis jättämään vuokseni kaiken, vielä kerran. Hänen uuden kotinsa ikkunasta on kaunis näkymä kirkkomaalle ja toivon että vähän kerrallaan on tuntee omakseen tämän kaupungin, minun ikuisuuteni.


      • Hiljasi
        toinen nainen kirjoitti:

        Miehen tarina?

        Katselen vaimoani, hänen hehkuaan, hänen iloaan joka karkaa ilmoille vaikka hän yrittää hillitä odotuksensa riemua. Pohdin minkä selityksen hän kertoo, kuka on se Liisa, Pirkko, Marjatta, Outi jonka kanssa hän tällä kertaa lähtee risteilylle tai teatterimatkalla tyttöjen kesken. Vaatehuoneeseen piilotetut uudet kauniit alusvaatteet olen jo löytänyt, takin alle piilotetun rohkean puseron. Hetken ajan tunsin hillitöntä tarvetta repiä, silpoa kaiken tuon toiselle miehelle varatun. Se tunne meni ohi, menee joka kerta.
        Olen tavannut sen miehen, kätellessäni häntä viha kovetti käteni hurjaan puserrukseen, mutta hän ei värähtänytkään. Tiesikö hän minun tietävän?Kovettunut ääliö, ties kuinka monen naisen salainen huvi, siloiteltu liero jonka halusin repiä ja tappaa mutta mitä olisin tehnyt? Ei minulla ole voimaa, olen kuihtunut vanha mies, kovaa ja voimakasta minussa on vain vihani.
        Solvaan itseäni, oli hulluutta ottaa niin nuori nainen, jättää kaikki raikkaan nuoren lihan vuoksi, hamuta omakseen lapsekkaan suloinen olemus ja helisevä nauru. Nauraako hän nyt minulle, tummaa aikuisen naisen nauruaan jonka poimuissa nuoruus helisee yhä?
        Vihaan. Olen ansassa. Pelkään. Vihaan. Ne jotka jätin hänen vuokseen, hylkäsivät minut, katsovat nyt ohitseni ja lävitseni. Olen lakannut olemasta niin monelle. Vain yksi ei ole hylännyt minua vaikka katosikin kauas ja torjui minut niin kiivaasti, kun lopulta löysin hänet. Nuoruuteni rakkaus. Sen oli määrä kestää mutta senkin hylkäsin ja särjin haukatakseni osan paremmasta elämästä. Helpommasta. Kaikki oli lopulta harhaa ja kaikki mitä halusin on otettu minulta pois, elämä valuu minusta pois.
        Vielä jaksan turvata vanhuuden naiselle, joka kuunteli minua, otti takaisin sydämeensä ja rakasti minut hiukan ehjemmäksi. Että olisi joku joka ajattelisi minua, olisi valmis jättämään vuokseni kaiken, vielä kerran. Hänen uuden kotinsa ikkunasta on kaunis näkymä kirkkomaalle ja toivon että vähän kerrallaan on tuntee omakseen tämän kaupungin, minun ikuisuuteni.

        Herätys, Viljami, iltapäiväkohveet odottaa. Leipaisin nukuskellessasi ihania örkkyjä.


      • palstojen uudistus
        toinen nainen kirjoitti:

        Miehen tarina?

        Katselen vaimoani, hänen hehkuaan, hänen iloaan joka karkaa ilmoille vaikka hän yrittää hillitä odotuksensa riemua. Pohdin minkä selityksen hän kertoo, kuka on se Liisa, Pirkko, Marjatta, Outi jonka kanssa hän tällä kertaa lähtee risteilylle tai teatterimatkalla tyttöjen kesken. Vaatehuoneeseen piilotetut uudet kauniit alusvaatteet olen jo löytänyt, takin alle piilotetun rohkean puseron. Hetken ajan tunsin hillitöntä tarvetta repiä, silpoa kaiken tuon toiselle miehelle varatun. Se tunne meni ohi, menee joka kerta.
        Olen tavannut sen miehen, kätellessäni häntä viha kovetti käteni hurjaan puserrukseen, mutta hän ei värähtänytkään. Tiesikö hän minun tietävän?Kovettunut ääliö, ties kuinka monen naisen salainen huvi, siloiteltu liero jonka halusin repiä ja tappaa mutta mitä olisin tehnyt? Ei minulla ole voimaa, olen kuihtunut vanha mies, kovaa ja voimakasta minussa on vain vihani.
        Solvaan itseäni, oli hulluutta ottaa niin nuori nainen, jättää kaikki raikkaan nuoren lihan vuoksi, hamuta omakseen lapsekkaan suloinen olemus ja helisevä nauru. Nauraako hän nyt minulle, tummaa aikuisen naisen nauruaan jonka poimuissa nuoruus helisee yhä?
        Vihaan. Olen ansassa. Pelkään. Vihaan. Ne jotka jätin hänen vuokseen, hylkäsivät minut, katsovat nyt ohitseni ja lävitseni. Olen lakannut olemasta niin monelle. Vain yksi ei ole hylännyt minua vaikka katosikin kauas ja torjui minut niin kiivaasti, kun lopulta löysin hänet. Nuoruuteni rakkaus. Sen oli määrä kestää mutta senkin hylkäsin ja särjin haukatakseni osan paremmasta elämästä. Helpommasta. Kaikki oli lopulta harhaa ja kaikki mitä halusin on otettu minulta pois, elämä valuu minusta pois.
        Vielä jaksan turvata vanhuuden naiselle, joka kuunteli minua, otti takaisin sydämeensä ja rakasti minut hiukan ehjemmäksi. Että olisi joku joka ajattelisi minua, olisi valmis jättämään vuokseni kaiken, vielä kerran. Hänen uuden kotinsa ikkunasta on kaunis näkymä kirkkomaalle ja toivon että vähän kerrallaan on tuntee omakseen tämän kaupungin, minun ikuisuuteni.

        Eikös se rakkausnovellipalsta ole ihan erikseen? Oli ennen. Vai onko se nyt liitetty tähän palstaan?

        Jatkonovellipalsta löytyi ainakin vielä

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3468


      • juu sii
        palstojen uudistus kirjoitti:

        Eikös se rakkausnovellipalsta ole ihan erikseen? Oli ennen. Vai onko se nyt liitetty tähän palstaan?

        Jatkonovellipalsta löytyi ainakin vielä

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3468

        Tämähän on yleiskeskustelupalsta, jossa aihe on vapaa.
        Ainoa tarvittava on asiallisuus.


      • ootellaan
        palstojen uudistus kirjoitti:

        Eikös se rakkausnovellipalsta ole ihan erikseen? Oli ennen. Vai onko se nyt liitetty tähän palstaan?

        Jatkonovellipalsta löytyi ainakin vielä

        http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3468

        elämän pituinen novelli on aina keskustelun arvoinen. Ilman keskustelua novelli jää vain novelliksi. Jatkapa sinä, palstojen uudistus nikki.


      • ei kai
        juu sii kirjoitti:

        Tämähän on yleiskeskustelupalsta, jossa aihe on vapaa.
        Ainoa tarvittava on asiallisuus.

        Onko novelli oikeastaan keskustelua?


      • dairy :))
        ei kai kirjoitti:

        Onko novelli oikeastaan keskustelua?

        Kannat vaihtelee, minusta oman elämänsä päiväkirjaaminen ei ole, jonkun mielestä on.

        Haitanneeko tuo mittään?


      • tghjmlö-
        ei kai kirjoitti:

        Onko novelli oikeastaan keskustelua?

        Missä on se novelli minäkin lukisin. Mukava olis keskustella jostain oikeastikkin, ainasen kinaaminen ja riidan sijasta. Mutta täältä kai tapana,savustetaan pois ne jotka keskustelee? pieni piiri pyörii niinkö?


      • synkkäsynkempisynkin
        tghjmlö- kirjoitti:

        Missä on se novelli minäkin lukisin. Mukava olis keskustella jostain oikeastikkin, ainasen kinaaminen ja riidan sijasta. Mutta täältä kai tapana,savustetaan pois ne jotka keskustelee? pieni piiri pyörii niinkö?

        Lyökäämme käsi kätehen.
        Ei täällä ole keskustelua kuin himpun verran vahingossa.
        Siksipä ei enää koskaan tänne eksy ilomielellä.
        Toiset pitää blogejaan, toiset vain mykkinä ihmettelevät.


      • tämä on totuus---
        toinen nainen kirjoitti:

        Miehen tarina?

        Katselen vaimoani, hänen hehkuaan, hänen iloaan joka karkaa ilmoille vaikka hän yrittää hillitä odotuksensa riemua. Pohdin minkä selityksen hän kertoo, kuka on se Liisa, Pirkko, Marjatta, Outi jonka kanssa hän tällä kertaa lähtee risteilylle tai teatterimatkalla tyttöjen kesken. Vaatehuoneeseen piilotetut uudet kauniit alusvaatteet olen jo löytänyt, takin alle piilotetun rohkean puseron. Hetken ajan tunsin hillitöntä tarvetta repiä, silpoa kaiken tuon toiselle miehelle varatun. Se tunne meni ohi, menee joka kerta.
        Olen tavannut sen miehen, kätellessäni häntä viha kovetti käteni hurjaan puserrukseen, mutta hän ei värähtänytkään. Tiesikö hän minun tietävän?Kovettunut ääliö, ties kuinka monen naisen salainen huvi, siloiteltu liero jonka halusin repiä ja tappaa mutta mitä olisin tehnyt? Ei minulla ole voimaa, olen kuihtunut vanha mies, kovaa ja voimakasta minussa on vain vihani.
        Solvaan itseäni, oli hulluutta ottaa niin nuori nainen, jättää kaikki raikkaan nuoren lihan vuoksi, hamuta omakseen lapsekkaan suloinen olemus ja helisevä nauru. Nauraako hän nyt minulle, tummaa aikuisen naisen nauruaan jonka poimuissa nuoruus helisee yhä?
        Vihaan. Olen ansassa. Pelkään. Vihaan. Ne jotka jätin hänen vuokseen, hylkäsivät minut, katsovat nyt ohitseni ja lävitseni. Olen lakannut olemasta niin monelle. Vain yksi ei ole hylännyt minua vaikka katosikin kauas ja torjui minut niin kiivaasti, kun lopulta löysin hänet. Nuoruuteni rakkaus. Sen oli määrä kestää mutta senkin hylkäsin ja särjin haukatakseni osan paremmasta elämästä. Helpommasta. Kaikki oli lopulta harhaa ja kaikki mitä halusin on otettu minulta pois, elämä valuu minusta pois.
        Vielä jaksan turvata vanhuuden naiselle, joka kuunteli minua, otti takaisin sydämeensä ja rakasti minut hiukan ehjemmäksi. Että olisi joku joka ajattelisi minua, olisi valmis jättämään vuokseni kaiken, vielä kerran. Hänen uuden kotinsa ikkunasta on kaunis näkymä kirkkomaalle ja toivon että vähän kerrallaan on tuntee omakseen tämän kaupungin, minun ikuisuuteni.

        tuhannet vahat miehet on kironneet itsensä ja nuoren vaimonsa alimpaan h e l ve t t i i n,
        kaikii peruisi tekemänsä virheen jos jaksaisivat,
        moni jaksaaki, moni palaaki vanha vaimonsa rinnalle loppuelämäkseen jos vain vanha vaimo enään huolis,
        katsii ajatella ensin kuin suinpäin syöksyy noren naisen syliin, ja jää lankaan,
        sillä nuori nainen ei jaksa vanhaa miestä kauaakaan, hän odottaa vain vanhan miehen kuolemaa ja suurta perintöä ja eläkettä,
        itten onki maailma heidän edessän,
        vanha on unohtunu, vain nurret miehet mielessä,


      • :///
        tämä on totuus--- kirjoitti:

        tuhannet vahat miehet on kironneet itsensä ja nuoren vaimonsa alimpaan h e l ve t t i i n,
        kaikii peruisi tekemänsä virheen jos jaksaisivat,
        moni jaksaaki, moni palaaki vanha vaimonsa rinnalle loppuelämäkseen jos vain vanha vaimo enään huolis,
        katsii ajatella ensin kuin suinpäin syöksyy noren naisen syliin, ja jää lankaan,
        sillä nuori nainen ei jaksa vanhaa miestä kauaakaan, hän odottaa vain vanhan miehen kuolemaa ja suurta perintöä ja eläkettä,
        itten onki maailma heidän edessän,
        vanha on unohtunu, vain nurret miehet mielessä,

        Naisillakin on tunteet ja aivot, harvalla noin musta maailmankuva.


    • Toisen sukulainen

      Minusta "toinen nainen" kirjoittaa hyvin! Pistää ajattelemaan. Ei tarinoiden tarvi olla todellisuudesta, kyllä niistä silti voi keskustella.

      Todellisuudessa yksi sukulaiseni oli vuosikausia yhden miehen rakastajatar. Mies teki sukulaiselleni heti selväksi ettei koskaan tulisi jättämään vaimoaan, tai tekisi mitään mikä häntä jollain tavoin vahingoittaisi. Vaimo tiesi että miehellä oli muita, se oli heidän yhteinen päätös. Heillä ei samanlaista rakkautta ollut toisiaan kohtaan kuin aikaisemmin, mutta niin hyvä yhteinen elämä ja suuri lojaliteetti toisiaan kohtaan että tahtoivat jatkaa yhdessä.
      Sitä en tiedä oliko vaimollakin toinen mies, tai ainakin siihen lupa samoin kuin miehellään.

      Tällaisia tapauksia taitaa olla jonkin verran? En näe niissä mitään pahaa. Jokainen tietää missä mennään ja tekee omat päätöksensä.

      Tämä tarina loppui niin, että mies lopulta katkaisi suhteen. Sukulaiseni oli häneen enemmän ihastunut ja suru suuri. Tavallaan ajattelee että mies oli roisto joka käytti häntä hyväkseen, mutta ei se tietysti niin ole. Suhdehan olisi voinut loppua ihan yhtä lailla vaikka mies olisi ollut vapaa, niinhän käy ihmisille jatkuvasti.

      Että eipä edes uskottomuus ole noin vaan tuomittavissa. Ulkopuolisena ja asiaa tarkemmin ajattelematta sen kyllä helposti tekee.

    • lopulta rikos --

      paljstuu kuolinvuoteella kun mies tunnustaa tuskissaan tekemänsä rikoksen,



      Uskottomuus on paha rikos, JOS vaimolta salataan miehen suhde muihiin naisiin,
      on älytöntä ja jopa ympäristön rikos, jos koko kylä tietää mutta VAIMO EI OLE asiasta tietonen,
      koska mies on hyvä näytteliä rakus-suhteessan vaimoa ja perhettään kohtaan,
      lahjoja ostaa, ja rakkuttaan vannoo kymmeniä vuosia vaimoleen,

      eikö rakastajatar häpeä tekoaan,

      vanha sanonta on

      " ennen maaki repeää kuin h u o r a häpeää " pitää edelleenki paikkansa,

      • harvasanainen....

        Onhan perheitä, joissa isillä voi olla vaimo, ja lisäksi toinen nainen.
        Kumpikin nainen tietää toisestaan.
        Kummankin kanssa miehellä on lapsia.

        Kuolinvuoteella harva saa sanaa suustaan.


      • onniminni

        En tiedä oliko miehelläni muita. Sanoin hänelle, että hoitaisi asiat niin, etten saisi tietää, jos jotain olisi. Vei salaisuudet mukanaan, hyvä niin. Olimme onnellisia.


      • ent. siivoojaparka
        harvasanainen.... kirjoitti:

        Onhan perheitä, joissa isillä voi olla vaimo, ja lisäksi toinen nainen.
        Kumpikin nainen tietää toisestaan.
        Kummankin kanssa miehellä on lapsia.

        Kuolinvuoteella harva saa sanaa suustaan.

        Voi, on on niitä. On enemmän kuin uskoisittekaan ja lisää tulee.

        Minulla oli yksikin työkaveri, jolla on neljä vihittyä vaimoa kotimaassaan. Ikävä vaan, että Ruotsissa ei vielä toistaiseksi ole sitä tasa-arvoista avioliittolakia, että kaikki neljä hyväksyttäisiin hänen aviovaimoikseen. Vain yhden hän sai käydä hakemassa tänne. Mutta kyllä se moniavioisuuslaki vielä tulee voimaan meillekin, olkaa huoleti. Ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen.

        Ajat muuttuu ja suvaitsevaisuus lisääntyy. Eiköhän tämäkin ketju ole jo pohjustusta moniavioisuuden hyväksymiselle. Tuolleen varovasti ujuttaen. Konstit on monet.


      • Toisen sukulainen
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Voi, on on niitä. On enemmän kuin uskoisittekaan ja lisää tulee.

        Minulla oli yksikin työkaveri, jolla on neljä vihittyä vaimoa kotimaassaan. Ikävä vaan, että Ruotsissa ei vielä toistaiseksi ole sitä tasa-arvoista avioliittolakia, että kaikki neljä hyväksyttäisiin hänen aviovaimoikseen. Vain yhden hän sai käydä hakemassa tänne. Mutta kyllä se moniavioisuuslaki vielä tulee voimaan meillekin, olkaa huoleti. Ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen.

        Ajat muuttuu ja suvaitsevaisuus lisääntyy. Eiköhän tämäkin ketju ole jo pohjustusta moniavioisuuden hyväksymiselle. Tuolleen varovasti ujuttaen. Konstit on monet.

        Kyllähän tällainen uskottomuus josta tässä on kyse on ihan puhdasta pohjoismaista "perinnettä". Esim. kuinka monilla tilanomistajilla ei ollut piikojen kanssa lapsia vaimonsa lisäksi? Ei siihen tarvita mitään ulkomaalaisia vaikutteita, kyllä täälä on taitoa ihan omasta takaa...


      • ent. siivoojaparka
        Toisen sukulainen kirjoitti:

        Kyllähän tällainen uskottomuus josta tässä on kyse on ihan puhdasta pohjoismaista "perinnettä". Esim. kuinka monilla tilanomistajilla ei ollut piikojen kanssa lapsia vaimonsa lisäksi? Ei siihen tarvita mitään ulkomaalaisia vaikutteita, kyllä täälä on taitoa ihan omasta takaa...

        Niin niin, taitoa siihen jo on, mutta ei täällä ole vihittyjä vaimoja kenelläkään vielä enempää kuin yksi kerrallaan.

        Moniavioisuuslaki tulee kyllä aikaa myöten, kunhan suvaitsevaisuus lisääntyy vielä entisestään. Sitten ei kenenkään tarvitse olla uskoton. Eikö se olekin hienoa? Maahanmuuttajaystävämmekin saisivat tuoda tullessaan kaikki vihityt vaimonsa ihan laillisesti.


      • Toisen sukulainen
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Niin niin, taitoa siihen jo on, mutta ei täällä ole vihittyjä vaimoja kenelläkään vielä enempää kuin yksi kerrallaan.

        Moniavioisuuslaki tulee kyllä aikaa myöten, kunhan suvaitsevaisuus lisääntyy vielä entisestään. Sitten ei kenenkään tarvitse olla uskoton. Eikö se olekin hienoa? Maahanmuuttajaystävämmekin saisivat tuoda tullessaan kaikki vihityt vaimonsa ihan laillisesti.

        No niin joo, se on totta että aviossa ei voi olla useamman kanssa kerrallan. Taas toisaalta, kuten sanottu, täälä osataan harrastaa moniperheisyyttä niin hyvin, että liekö lakimuutos tarpeellinen.

        Mietin myös että kun täälä meilläpäin niin monet ei mene naimisiin lainkaan, niin mahtaako löytyä tarpeeksi innostuneita viemään muutos läpi. Pohjola kun vielä lisäksi on ollut monogaaminen alue niin kauan, niin veikkaisin että ei käy käden käänteessä.

        Tosin en minäkään mahdottomana pidä mitään muutosta, globalisaation myötä kaikki maat muuttuu.

        Jää nähtäväksi kuinka käy.


      • --------------------

        Näitä tapauksia on liikaa suomessa, jossa koko kylä tietää miehen rakastajatteret, mutta vaimolta salataan ,
        jopa virkaatekevät sosun työntekijätki sattaa salata vaimolta miehen touhut,
        TÄMMÖSESSÄ tapauksessa on kyse VAIMON halventaminen,
        siis otetaan VAIMOLTA POIS mahdollisuus itse päättää haluaako jatkaa avioliittoa, vai korjaako mies käytöstään,
        tämä on kaikkein HIRVEIN vaimoa halventava tilanne mitä ikinä tiedän,

        ----- tästä asiasta on fakta tietoa, joka paljastui kun mies sairastui kuolettavaan tautiin ja tunnusti kaiken ja pyysi anteeksi vaimoltaan,
        --- kaikkein eniten ihmetyttää kuinka naikkoset ( muutama ) kehtaa olla kateellinen aviovaimolle joka sai lesken eläkkeen,
        mistä he lopulta muka tietävät totuutta kuinka hyvä avioliitto todellisuudessa oli puolisoitten kahden kesken,
        miehet on taipuvaisia vanommaan vaikka mitä naikosille päästäkseen heidän pöksyyn,
        tässä tapauksessa naiset tuli tyrkylle itse

        nainen on susi naiselle, kateus on kavala tauti,


      • pitkä suhde

        En pysty ajattelemaan että rakastaminen on rikos. Jos miehellä on pitkä suhde se todistaa kiintymyksestä ja myös siitä että tuo toinen nainen ei halua rikkoa miehen elämää johon kuuluu vaimo ja lapset, toimeentulo ja velat ja suvut ja tuttavat. Ei toinen nainen varmaan halua niistä mitään eikä hänelle ole tärkeää olla esillä jonkun vaimona. Hänellä on oma elämä, työ jossa hän viihtyy, elämänpiirinsä johon kuuluu myös ihmisiä, joiden maailmaa hän ei halua rikkoa. Jokainen tapaaminen on pieni lämmin juhla läheisyyttä, kehollista ja älyllistä ja arkipäivä vaikeuksineen jää hetkeksi syrjään, vaikka murheistakin joskus puhutaan ja usein toisen naisen hiukan etäisempi näkökulma asioihin antaa usein ratkaisumallin josta vaimo ja perhe hyötyvät, onhan onnellinen mies helpompi kumppani ja parempi isä.


      • harvasanainen....
        ent. siivoojaparka kirjoitti:

        Voi, on on niitä. On enemmän kuin uskoisittekaan ja lisää tulee.

        Minulla oli yksikin työkaveri, jolla on neljä vihittyä vaimoa kotimaassaan. Ikävä vaan, että Ruotsissa ei vielä toistaiseksi ole sitä tasa-arvoista avioliittolakia, että kaikki neljä hyväksyttäisiin hänen aviovaimoikseen. Vain yhden hän sai käydä hakemassa tänne. Mutta kyllä se moniavioisuuslaki vielä tulee voimaan meillekin, olkaa huoleti. Ensin Ruotsiin ja sitten Suomeen.

        Ajat muuttuu ja suvaitsevaisuus lisääntyy. Eiköhän tämäkin ketju ole jo pohjustusta moniavioisuuden hyväksymiselle. Tuolleen varovasti ujuttaen. Konstit on monet.

        Minun kommenttini ihmiset ovat supisuomalaisia. Kaikkea mekin osaamme, ei ole tarvis hakea oppia omien rajojen takaa.
        Mikä ihmeen Viattomala täällä sijaisisi. Ei yhtään mikään.

        Minä uskon monogamiaan, johan vaikkapa naiset loppuisivat kesken, jos joillekin miehille annettaisiin oikeus naida virallisesti monta.
        Mitä luonnottomuutta siitä seuraisi heille, joille ei riitä ensimmäistäkään?
        Saa täällä sorvata lakeja ja säädöksiä, Life is out there.


      • yleinen syyllinen
        -------------------- kirjoitti:

        Näitä tapauksia on liikaa suomessa, jossa koko kylä tietää miehen rakastajatteret, mutta vaimolta salataan ,
        jopa virkaatekevät sosun työntekijätki sattaa salata vaimolta miehen touhut,
        TÄMMÖSESSÄ tapauksessa on kyse VAIMON halventaminen,
        siis otetaan VAIMOLTA POIS mahdollisuus itse päättää haluaako jatkaa avioliittoa, vai korjaako mies käytöstään,
        tämä on kaikkein HIRVEIN vaimoa halventava tilanne mitä ikinä tiedän,

        ----- tästä asiasta on fakta tietoa, joka paljastui kun mies sairastui kuolettavaan tautiin ja tunnusti kaiken ja pyysi anteeksi vaimoltaan,
        --- kaikkein eniten ihmetyttää kuinka naikkoset ( muutama ) kehtaa olla kateellinen aviovaimolle joka sai lesken eläkkeen,
        mistä he lopulta muka tietävät totuutta kuinka hyvä avioliitto todellisuudessa oli puolisoitten kahden kesken,
        miehet on taipuvaisia vanommaan vaikka mitä naikosille päästäkseen heidän pöksyyn,
        tässä tapauksessa naiset tuli tyrkylle itse

        nainen on susi naiselle, kateus on kavala tauti,

        Niin. Toisille miehille riittää naisia tungokseen asti. Minulle vain ei yhtään.
        Tiedän, tiedän. Syy ja vika on minussa...


      • nyt selkä suoraksi--
        yleinen syyllinen kirjoitti:

        Niin. Toisille miehille riittää naisia tungokseen asti. Minulle vain ei yhtään.
        Tiedän, tiedän. Syy ja vika on minussa...

        ja mars mars hakemaan ammatti apua asiaa, sinulla on oikeus myös onneliseen elämään toisen ihmisen rinnalla,



        yleinen syyllinen

        älä luovuta, et vain ole kohdannu itsellesi sopivaa,
        hyvä neuvo olisi,
        jos menisit terapiaan,
        siellä sinun persoonasi alkaisi ymmärtämään erikantilta koko asiaa kuin nyt,
        sinusta tulee hurmaava miellyttävä ihminen,
        ja naisia alkaa virtaamaan jonona sun ovellesi,


      • kaikkea on nähty ja
        pitkä suhde kirjoitti:

        En pysty ajattelemaan että rakastaminen on rikos. Jos miehellä on pitkä suhde se todistaa kiintymyksestä ja myös siitä että tuo toinen nainen ei halua rikkoa miehen elämää johon kuuluu vaimo ja lapset, toimeentulo ja velat ja suvut ja tuttavat. Ei toinen nainen varmaan halua niistä mitään eikä hänelle ole tärkeää olla esillä jonkun vaimona. Hänellä on oma elämä, työ jossa hän viihtyy, elämänpiirinsä johon kuuluu myös ihmisiä, joiden maailmaa hän ei halua rikkoa. Jokainen tapaaminen on pieni lämmin juhla läheisyyttä, kehollista ja älyllistä ja arkipäivä vaikeuksineen jää hetkeksi syrjään, vaikka murheistakin joskus puhutaan ja usein toisen naisen hiukan etäisempi näkökulma asioihin antaa usein ratkaisumallin josta vaimo ja perhe hyötyvät, onhan onnellinen mies helpompi kumppani ja parempi isä.

        kuultu--






        pitkä suhde :


        et tietenkää käsitä tehneesi väärin, koska olet se toinen nainen,
        ei toinen nainen koskaan käsitä tekevänsä väärin,
        jotkut toiset naiset ovat jopa harvinaisen röyhkeitä, on käyny niinkin erään pariskunnan kohdalla,
        että aviomien piti suuttua jopa vaimon paikalla ollesessa ja sanoa ilkeästi liian ihastuneelle naiselle,
        mies sanoi kaikkien kuullen, ettei hän ala sun kanssa mihinkää olet h u o r a , jätä rauhaan,
        että näinki voi käydä liian tukeilevalle naikkoselle,
        ei kenekää avioliittoa saa häiritä vaikka kuinka olis rakastunu toisen mieheen,


      • hävettää lukea
        kaikkea on nähty ja kirjoitti:

        kuultu--






        pitkä suhde :


        et tietenkää käsitä tehneesi väärin, koska olet se toinen nainen,
        ei toinen nainen koskaan käsitä tekevänsä väärin,
        jotkut toiset naiset ovat jopa harvinaisen röyhkeitä, on käyny niinkin erään pariskunnan kohdalla,
        että aviomien piti suuttua jopa vaimon paikalla ollesessa ja sanoa ilkeästi liian ihastuneelle naiselle,
        mies sanoi kaikkien kuullen, ettei hän ala sun kanssa mihinkää olet h u o r a , jätä rauhaan,
        että näinki voi käydä liian tukeilevalle naikkoselle,
        ei kenekää avioliittoa saa häiritä vaikka kuinka olis rakastunu toisen mieheen,

        Lopeta jo tuo h u o r i t t e l u. Ei kuulu kaikkien sanavarastoon.


      • kaiken kokenu -----
        hävettää lukea kirjoitti:

        Lopeta jo tuo h u o r i t t e l u. Ei kuulu kaikkien sanavarastoon.

        se on jo paljon jos ihminen osaa hävetä tekojaan,
        osaisi vaan vetäytyä ukkomiehistä kauemaksi, olis vielä parempi,


      • 6+2
        kaiken kokenu ----- kirjoitti:

        se on jo paljon jos ihminen osaa hävetä tekojaan,
        osaisi vaan vetäytyä ukkomiehistä kauemaksi, olis vielä parempi,

        Juuri tuollaisten raivotar-vaimojen miehet kaipaavat elämäänsä naista jota voi rakastaa ja kunnioittaa ihmisenä.Ei avioliitto ole sen kummempi kuin mikään muu suhde.Uskollisuus tulee sydämestä eikä papin aamenesta.Mies narrataan avioliittoon kun nainen hankkii itsensä raskaaksi ja uusi lapsi taas vahingossa saa alkunsa kun mies tekee lähtöä. Näin meillä.Katkeraa elättää homsuista häijyä naista, onneksi lapset kohta kaikki aikusia ja voin kysyä oikealta rakkaaltani huolitko minut miehen vanhan väsyneen. Lapsiani rakastan vaimoani en.


      • Pirre*
        Toisen sukulainen kirjoitti:

        No niin joo, se on totta että aviossa ei voi olla useamman kanssa kerrallan. Taas toisaalta, kuten sanottu, täälä osataan harrastaa moniperheisyyttä niin hyvin, että liekö lakimuutos tarpeellinen.

        Mietin myös että kun täälä meilläpäin niin monet ei mene naimisiin lainkaan, niin mahtaako löytyä tarpeeksi innostuneita viemään muutos läpi. Pohjola kun vielä lisäksi on ollut monogaaminen alue niin kauan, niin veikkaisin että ei käy käden käänteessä.

        Tosin en minäkään mahdottomana pidä mitään muutosta, globalisaation myötä kaikki maat muuttuu.

        Jää nähtäväksi kuinka käy.

        Kyllä pitää elinkustannusten laskea kovasti, tai sitten palkkojen nousta huimasti mieli monta muijaa elättää, ja perhettä joka niistä kasaantuisi :))

        Munasa jos viepi vieraaseen pesään ja lentää pois, se ei paljoa maksa..


      • Pirre*
        -------------------- kirjoitti:

        Näitä tapauksia on liikaa suomessa, jossa koko kylä tietää miehen rakastajatteret, mutta vaimolta salataan ,
        jopa virkaatekevät sosun työntekijätki sattaa salata vaimolta miehen touhut,
        TÄMMÖSESSÄ tapauksessa on kyse VAIMON halventaminen,
        siis otetaan VAIMOLTA POIS mahdollisuus itse päättää haluaako jatkaa avioliittoa, vai korjaako mies käytöstään,
        tämä on kaikkein HIRVEIN vaimoa halventava tilanne mitä ikinä tiedän,

        ----- tästä asiasta on fakta tietoa, joka paljastui kun mies sairastui kuolettavaan tautiin ja tunnusti kaiken ja pyysi anteeksi vaimoltaan,
        --- kaikkein eniten ihmetyttää kuinka naikkoset ( muutama ) kehtaa olla kateellinen aviovaimolle joka sai lesken eläkkeen,
        mistä he lopulta muka tietävät totuutta kuinka hyvä avioliitto todellisuudessa oli puolisoitten kahden kesken,
        miehet on taipuvaisia vanommaan vaikka mitä naikosille päästäkseen heidän pöksyyn,
        tässä tapauksessa naiset tuli tyrkylle itse

        nainen on susi naiselle, kateus on kavala tauti,

        Älä vaahtoa katkoviiva, tuo on jo hurmahenkisyyteen viittaavaa hurmosta.


      • ____||
        -------------------- kirjoitti:

        Näitä tapauksia on liikaa suomessa, jossa koko kylä tietää miehen rakastajatteret, mutta vaimolta salataan ,
        jopa virkaatekevät sosun työntekijätki sattaa salata vaimolta miehen touhut,
        TÄMMÖSESSÄ tapauksessa on kyse VAIMON halventaminen,
        siis otetaan VAIMOLTA POIS mahdollisuus itse päättää haluaako jatkaa avioliittoa, vai korjaako mies käytöstään,
        tämä on kaikkein HIRVEIN vaimoa halventava tilanne mitä ikinä tiedän,

        ----- tästä asiasta on fakta tietoa, joka paljastui kun mies sairastui kuolettavaan tautiin ja tunnusti kaiken ja pyysi anteeksi vaimoltaan,
        --- kaikkein eniten ihmetyttää kuinka naikkoset ( muutama ) kehtaa olla kateellinen aviovaimolle joka sai lesken eläkkeen,
        mistä he lopulta muka tietävät totuutta kuinka hyvä avioliitto todellisuudessa oli puolisoitten kahden kesken,
        miehet on taipuvaisia vanommaan vaikka mitä naikosille päästäkseen heidän pöksyyn,
        tässä tapauksessa naiset tuli tyrkylle itse

        nainen on susi naiselle, kateus on kavala tauti,

        Susi on erittäin hieno ja sosiaalinen eläin.
        Ihmisen vertaaminen suteen halventaa eläintä.
        Allekirjoitan Pirren viestin.
        Jokin raja sentään kaikella.


      • Pirre*
        harvasanainen.... kirjoitti:

        Onhan perheitä, joissa isillä voi olla vaimo, ja lisäksi toinen nainen.
        Kumpikin nainen tietää toisestaan.
        Kummankin kanssa miehellä on lapsia.

        Kuolinvuoteella harva saa sanaa suustaan.

        harvasanainen, ei millään pahalla, mutta miulla on yksi esimerkki "perheestä" jossa miehellä oli toinen perhe, ja jota hän elätti siinä sivutta, - mutta kun miehen aika oli lähteä pietarin portille, hän toivoi ettei tämä ulkopuolinen "vaimo" tulisi häpäisemään (miehen sanojen mukaan kuulemma) hautajaisiaan.


      • Pirre*
        Pirre* kirjoitti:

        harvasanainen, ei millään pahalla, mutta miulla on yksi esimerkki "perheestä" jossa miehellä oli toinen perhe, ja jota hän elätti siinä sivutta, - mutta kun miehen aika oli lähteä pietarin portille, hän toivoi ettei tämä ulkopuolinen "vaimo" tulisi häpäisemään (miehen sanojen mukaan kuulemma) hautajaisiaan.

        ..korjaan..siis "siinä sivussa jne."


      • noin tai toisinpäin
        Pirre* kirjoitti:

        harvasanainen, ei millään pahalla, mutta miulla on yksi esimerkki "perheestä" jossa miehellä oli toinen perhe, ja jota hän elätti siinä sivutta, - mutta kun miehen aika oli lähteä pietarin portille, hän toivoi ettei tämä ulkopuolinen "vaimo" tulisi häpäisemään (miehen sanojen mukaan kuulemma) hautajaisiaan.

        Minun hyvin tuntemassani triangelidraamassa on vanhempi pariskunta, ja varmaan heidän lastensa ikäinen nainen.
        Tarina alkaa jo muutama vuosikymmen sitten.
        Mies ja nuorempi nainen tapaavat, ihastuvat toisiinsa. Seurustelevat.

        Mies ei ole koskaan piilotellut nuorempaa vaimoaan, saati lapsiaan (huom. monikko).
        Nainen on hyvin kouluttautunut, omaa hyvän ja hyvinpalkatun viran.
        Kaikki ovat tienneet toisistaan, olleet kosketuksissa toisiinsa.
        Ei varmasti kukaan häpeä ketään.
        Vanha pari on edelleen yhdessä, rauhassa ja rakkaudessa.

        Karsea sanoma kertomasi miehen suussa, itsepä on aikoinaan valinnut tekemänsä ja tekemättä jättämisensä.


      • oma on ollu tärkein
        Pirre* kirjoitti:

        Älä vaahtoa katkoviiva, tuo on jo hurmahenkisyyteen viittaavaa hurmosta.

        Pirre* riepu ,,,



        tekeekö totuus kipeetä, kalahtiko kailla nilkaasi,
        kuinka voit puolustella mielipidettäsi,
        huomaa,,, se on VAIN sinun mielipide,

        jos puliso tunnustaa kaiken ja pyytää anteeksi ennen kuolemaansa ,
        mieti ,,,,, !!!!! mitä puolisolle onkaa OMA PERHE MERKIINY, ?????


      • noin tai toisinpäin kirjoitti:

        Minun hyvin tuntemassani triangelidraamassa on vanhempi pariskunta, ja varmaan heidän lastensa ikäinen nainen.
        Tarina alkaa jo muutama vuosikymmen sitten.
        Mies ja nuorempi nainen tapaavat, ihastuvat toisiinsa. Seurustelevat.

        Mies ei ole koskaan piilotellut nuorempaa vaimoaan, saati lapsiaan (huom. monikko).
        Nainen on hyvin kouluttautunut, omaa hyvän ja hyvinpalkatun viran.
        Kaikki ovat tienneet toisistaan, olleet kosketuksissa toisiinsa.
        Ei varmasti kukaan häpeä ketään.
        Vanha pari on edelleen yhdessä, rauhassa ja rakkaudessa.

        Karsea sanoma kertomasi miehen suussa, itsepä on aikoinaan valinnut tekemänsä ja tekemättä jättämisensä.

        Niin kai olikin, mutta katui kai ennen kuolemaansa (kuoli kivuliaan syöpä kuoleman), tai ei ainakaan arvostanut siinä vaiheessa toista ns, "vaimoaan".


      • tämmöstä elämän -
        noin tai toisinpäin kirjoitti:

        Minun hyvin tuntemassani triangelidraamassa on vanhempi pariskunta, ja varmaan heidän lastensa ikäinen nainen.
        Tarina alkaa jo muutama vuosikymmen sitten.
        Mies ja nuorempi nainen tapaavat, ihastuvat toisiinsa. Seurustelevat.

        Mies ei ole koskaan piilotellut nuorempaa vaimoaan, saati lapsiaan (huom. monikko).
        Nainen on hyvin kouluttautunut, omaa hyvän ja hyvinpalkatun viran.
        Kaikki ovat tienneet toisistaan, olleet kosketuksissa toisiinsa.
        Ei varmasti kukaan häpeä ketään.
        Vanha pari on edelleen yhdessä, rauhassa ja rakkaudessa.

        Karsea sanoma kertomasi miehen suussa, itsepä on aikoinaan valinnut tekemänsä ja tekemättä jättämisensä.

        pitäisi olla, ihmettelen vaan, miksi nyky ihmiset salaa kaiken omalta puolisoltaan, kaikkihan lopulta paljastuu ja sitten seuraa avioero, kun ei ole luottettu toisiinsa, ja kun on salaamalla loukattu omaa rakasta puolisoa,



        jooo,

        aikoinaan isäni oli hyvin avoin äitiä kohtaan, hän kertoi kaikki naisjutut jopa meidän lastenkuullen äidille,
        joten jos pariskunta elää avointa rehellistä avioliittoa, ei silloin miehen ystävät häiritse avioliittoa ollenkaa, koska vaimo on kaikesta hyvin perillä,
        siis on tärkeää ARVOSTAA omaa vanhaki vaimoa kaikkein tärkeimpänä ihmisenä elämässään, näin teki isäni aikoinaan,
        äiti kuoli ennen isää, mutta isäni kaipasi häntä toistakymmentä vuotta kunne itse kuoli,
        hänellä oli kyllä naisystävä mutta se ei koskaan merkinny samaa kuin äitini,
        isä itki aina äitäni, kävi alussa päivittäin haudalla, sitten vähintäin viikottain, ei ikinä hyljänny edes kuoleman jälkeen omaa vaimoaan,
        ei koskaan päässy irti äidin muistosta, vaikka oli uusi ystävätär elämässä,

        samaa avoimuutta olisin odottanu omalta puolisolta,
        mutta hän salasi kaikki naisjuttunsa, kunnes kuoleman sairauden kohdattua hän tunnusti kaiken ja pyysi anteeksi,
        annoin hänelle anteeksi, koska aina kuitenki vaistosin olevani hänelle se elämän tärkein ihminen,


      • :///
        pir-miina49 kirjoitti:

        Niin kai olikin, mutta katui kai ennen kuolemaansa (kuoli kivuliaan syöpä kuoleman), tai ei ainakaan arvostanut siinä vaiheessa toista ns, "vaimoaan".

        Taisi kielteisyys olla eniten, että itse katui tekojaan, ja samalla vyörytti syyn toisen kannettavaksi.
        Itse oli häpeänsä valinnut.


      • Pirre*
        oma on ollu tärkein kirjoitti:

        Pirre* riepu ,,,



        tekeekö totuus kipeetä, kalahtiko kailla nilkaasi,
        kuinka voit puolustella mielipidettäsi,
        huomaa,,, se on VAIN sinun mielipide,

        jos puliso tunnustaa kaiken ja pyytää anteeksi ennen kuolemaansa ,
        mieti ,,,,, !!!!! mitä puolisolle onkaa OMA PERHE MERKIINY, ?????

        oma ollu tärkein nimmarille, luet kuin piru raamattua, - mitähän Sinä nyt sekoilet siellä, olisikohan silmälasiesi uusinnan aika ? :)


      • Pirre*
        :/// kirjoitti:

        Taisi kielteisyys olla eniten, että itse katui tekojaan, ja samalla vyörytti syyn toisen kannettavaksi.
        Itse oli häpeänsä valinnut.

        :///, tai sitten ei halunnut enää vaimoa nöyryyttää, eikä tälle häpeää, uskoisin että oli pyytänyt anteeksi elämistään ja kai se peruuttamaton lähtökin pisti miettimään, vaikka vain viime hetkellä ja mikä tietää oliko tullut uskoon.

        P.s. en tunne tapausta kuin toisen käden tietojen kautta.


      • Pirre*
        tämmöstä elämän - kirjoitti:

        pitäisi olla, ihmettelen vaan, miksi nyky ihmiset salaa kaiken omalta puolisoltaan, kaikkihan lopulta paljastuu ja sitten seuraa avioero, kun ei ole luottettu toisiinsa, ja kun on salaamalla loukattu omaa rakasta puolisoa,



        jooo,

        aikoinaan isäni oli hyvin avoin äitiä kohtaan, hän kertoi kaikki naisjutut jopa meidän lastenkuullen äidille,
        joten jos pariskunta elää avointa rehellistä avioliittoa, ei silloin miehen ystävät häiritse avioliittoa ollenkaa, koska vaimo on kaikesta hyvin perillä,
        siis on tärkeää ARVOSTAA omaa vanhaki vaimoa kaikkein tärkeimpänä ihmisenä elämässään, näin teki isäni aikoinaan,
        äiti kuoli ennen isää, mutta isäni kaipasi häntä toistakymmentä vuotta kunne itse kuoli,
        hänellä oli kyllä naisystävä mutta se ei koskaan merkinny samaa kuin äitini,
        isä itki aina äitäni, kävi alussa päivittäin haudalla, sitten vähintäin viikottain, ei ikinä hyljänny edes kuoleman jälkeen omaa vaimoaan,
        ei koskaan päässy irti äidin muistosta, vaikka oli uusi ystävätär elämässä,

        samaa avoimuutta olisin odottanu omalta puolisolta,
        mutta hän salasi kaikki naisjuttunsa, kunnes kuoleman sairauden kohdattua hän tunnusti kaiken ja pyysi anteeksi,
        annoin hänelle anteeksi, koska aina kuitenki vaistosin olevani hänelle se elämän tärkein ihminen,

        Vai vielä kertoa, höpö höpö, ei vaimokaan sure sitä mitä ei "tiedä"; kerskailua ja silkkaa ilkeyttä jos vielä lasten kuullen retostelee naisillaan, ehkä olemattomillakin :)


      • tämä on tosi
        6+2 kirjoitti:

        Juuri tuollaisten raivotar-vaimojen miehet kaipaavat elämäänsä naista jota voi rakastaa ja kunnioittaa ihmisenä.Ei avioliitto ole sen kummempi kuin mikään muu suhde.Uskollisuus tulee sydämestä eikä papin aamenesta.Mies narrataan avioliittoon kun nainen hankkii itsensä raskaaksi ja uusi lapsi taas vahingossa saa alkunsa kun mies tekee lähtöä. Näin meillä.Katkeraa elättää homsuista häijyä naista, onneksi lapset kohta kaikki aikusia ja voin kysyä oikealta rakkaaltani huolitko minut miehen vanhan väsyneen. Lapsiani rakastan vaimoani en.

        6 2


        TÄMÄ 6 2 juttu ON NAISEN kirjoittama mielikuvituksen tuote,
        6 2 elää mielikuvitus maailmassa,
        keksii juttuja lohduttaakseen itseään ja kuvitelmaansa joskus saada toisen naisen aviomiehen itselleen,
        hän on ollu rakastajattaren asemassa kauan,
        epätoivoisesti kuvittelee vielä saavansa tahtonsa läpi,
        mutta turha toivo,
        miehelle ON aina OMA PERHE maailman tärkein asia,
        ja jos oma vaimo jättää miehen se on maailman suurin loukkaus miehen itsetunnolle,
        viihdykkeet jää aina entisikis h u r i k s i miehen elämässä,


      • otan osaa murheeseen
        Pirre* kirjoitti:

        oma ollu tärkein nimmarille, luet kuin piru raamattua, - mitähän Sinä nyt sekoilet siellä, olisikohan silmälasiesi uusinnan aika ? :)

        Pirre*llä on huono omatunto, ressukka on jääny toiseksi , heh , mies valitsiki oman vaimonsa heh
        älä kuitenaa tukehdu kiukkuusi


      • Pirre*
        otan osaa murheeseen kirjoitti:

        Pirre*llä on huono omatunto, ressukka on jääny toiseksi , heh , mies valitsiki oman vaimonsa heh
        älä kuitenaa tukehdu kiukkuusi

        :DD elä naurata, höpsö :)


      • ++++1
        Pirre* kirjoitti:

        :DD elä naurata, höpsö :)

        Muakin naurattaa, saako nauraa duona?


      • Pirre*
        ++++1 kirjoitti:

        Muakin naurattaa, saako nauraa duona?

        1, nauretaan vain :)


      • ----------------
        harvasanainen.... kirjoitti:

        Minun kommenttini ihmiset ovat supisuomalaisia. Kaikkea mekin osaamme, ei ole tarvis hakea oppia omien rajojen takaa.
        Mikä ihmeen Viattomala täällä sijaisisi. Ei yhtään mikään.

        Minä uskon monogamiaan, johan vaikkapa naiset loppuisivat kesken, jos joillekin miehille annettaisiin oikeus naida virallisesti monta.
        Mitä luonnottomuutta siitä seuraisi heille, joille ei riitä ensimmäistäkään?
        Saa täällä sorvata lakeja ja säädöksiä, Life is out there.

        harvasanainen :=

        ENTÄPÄ kun nainen haluaa itselleen monta miestä,

        kuinka sitten harvasanainen suunsa panee, irvistääkö vai sanoo hyvä hyvä,

        naiselle nimittäin ei monta miestä ole minkäänlainen rasite fyysisesti, päinvastoin, suuri nautinto, jos toiminta olis turvallista,

        mutta kun miehet on mustasukkaisia ja väkivaltaia heti muille miehille,


      • oikein heille,
        noin tai toisinpäin kirjoitti:

        Minun hyvin tuntemassani triangelidraamassa on vanhempi pariskunta, ja varmaan heidän lastensa ikäinen nainen.
        Tarina alkaa jo muutama vuosikymmen sitten.
        Mies ja nuorempi nainen tapaavat, ihastuvat toisiinsa. Seurustelevat.

        Mies ei ole koskaan piilotellut nuorempaa vaimoaan, saati lapsiaan (huom. monikko).
        Nainen on hyvin kouluttautunut, omaa hyvän ja hyvinpalkatun viran.
        Kaikki ovat tienneet toisistaan, olleet kosketuksissa toisiinsa.
        Ei varmasti kukaan häpeä ketään.
        Vanha pari on edelleen yhdessä, rauhassa ja rakkaudessa.

        Karsea sanoma kertomasi miehen suussa, itsepä on aikoinaan valinnut tekemänsä ja tekemättä jättämisensä.

        Enimmäkseen toinen nainen saa likasankon naamalleen loppuvaiheessa,
        ON hyvin ymmärtää kun mies on sano ettei tule hautajaisiin häntä häpäisemään,

        se vaan on kumma kun jalkavaimot ei tätä käsitä,
        riekkuvat suunapäänä miehessä kiinni , kehuskelevat tärkeyyttään, vaikka mies sanoo päin naamaa niille totuuden,


      • pidä kyntesi ---
        Pirre* kirjoitti:

        :DD elä naurata, höpsö :)

        erillään toisen miehestä, siitä saat vain itse näppyjä,




        kyllä vaan naurrattaa, suorastaan hohotutta hah hah haaaaaa
        miksi roikkua toisen aviomiehessä kun sen tietää vääräksi, ja mieski on sen päin naamaa sanonu,


      • ++++
        oikein heille, kirjoitti:

        Enimmäkseen toinen nainen saa likasankon naamalleen loppuvaiheessa,
        ON hyvin ymmärtää kun mies on sano ettei tule hautajaisiin häntä häpäisemään,

        se vaan on kumma kun jalkavaimot ei tätä käsitä,
        riekkuvat suunapäänä miehessä kiinni , kehuskelevat tärkeyyttään, vaikka mies sanoo päin naamaa niille totuuden,

        On ihmisyyden puutetta, jos noin sanoo entiselle rakastetulleen.

        Mies häpesi entistä suhdettaan, häpesi itseään.


      • nainen myös
        oikein heille, kirjoitti:

        Enimmäkseen toinen nainen saa likasankon naamalleen loppuvaiheessa,
        ON hyvin ymmärtää kun mies on sano ettei tule hautajaisiin häntä häpäisemään,

        se vaan on kumma kun jalkavaimot ei tätä käsitä,
        riekkuvat suunapäänä miehessä kiinni , kehuskelevat tärkeyyttään, vaikka mies sanoo päin naamaa niille totuuden,

        Onhan lesken hyvä laittaa näitä sanomisia kuolleen ukkonsa suuhun, ei turpeen alta kukaan tule väärin käsitystä oikasemaan. Näitä rouvia kohtaan en ole kyllä kade, julmaahan se on että antanut koko elämänsä miehelle joka ollutkin petturi mutta jos ei olis ollut yksi nainen niin sitten toinen tai kolmas. Eli ei se ole naisen valinta jos ukko mies jää roikkumaan ja parkuu huonoja koti oloja, lasten takia ei voi erota tai omaisuuden. Ollaan rehellisiä tässäkin.


      • asdflkjhg
        pidä kyntesi --- kirjoitti:

        erillään toisen miehestä, siitä saat vain itse näppyjä,




        kyllä vaan naurrattaa, suorastaan hohotutta hah hah haaaaaa
        miksi roikkua toisen aviomiehessä kun sen tietää vääräksi, ja mieski on sen päin naamaa sanonu,

        Ei sinun miehesi ole sanonut muuta kuin että hänellä on kaamea katkoviiva.


      • näin se menee
        kaikkea on nähty ja kirjoitti:

        kuultu--






        pitkä suhde :


        et tietenkää käsitä tehneesi väärin, koska olet se toinen nainen,
        ei toinen nainen koskaan käsitä tekevänsä väärin,
        jotkut toiset naiset ovat jopa harvinaisen röyhkeitä, on käyny niinkin erään pariskunnan kohdalla,
        että aviomien piti suuttua jopa vaimon paikalla ollesessa ja sanoa ilkeästi liian ihastuneelle naiselle,
        mies sanoi kaikkien kuullen, ettei hän ala sun kanssa mihinkää olet h u o r a , jätä rauhaan,
        että näinki voi käydä liian tukeilevalle naikkoselle,
        ei kenekää avioliittoa saa häiritä vaikka kuinka olis rakastunu toisen mieheen,

        hah haha. mies sanoo vaimon kuulten. nikkasee salaa silmää ja nurkan takana lemmen kohtaus sen naikkosen kanssa. Näin on.


    • 12v kokemus

      Toinen nainen haluaa vaan ja ainoastaan kankea ja kielt*.

    • kaveli....

      Yksin oloon tottuu, tottuu ehkä liiankin hyvin.

      Minä olen viettänyt lähes koko elämäni yksin ja sen kerran kun yritin parisuhdetta
      tapasin naisen joka oli jo liiaksi tottunut yksin elämiseen.

      Nyt kun joskus joku käy kyläilemässä, tunnin päästä alan jo ajattelemaan ",,etkö voisi jo lähteä.." En tietenkään sano sitä. Eli, olen jo liian tottunut yksin oloon.

      Noh, olenpa aina arvoisessani seurassa;)

    • yksin parasta ---

      saa tulla ja mennä kuinka lystää,,,,



      kaveli :

      juu sama täällä, ei enää kaipaa edes vieraita käymään, riittää omat jälkeläiset,
      hyvä kun kävivät vielä parempi ku lähtivät
      vanhempi ihminen väsyy

    • att2

      Muita lukematta, ei yksin ole hyvä olla.

      Tänään maailma on toista, maailma on avoin kaikille-- voit kertoa surut murheet vain heille jotka haluat---nitä on paljon.

      Tämä on riittävä minulle kirjoittaessa suomeksi.

      Rakkaudella on aika kunnes kuolema ottaa sen pois... jäljellä on vain muistot.

      Voin tulla uusi rakkaus joka näkee sinun elämän samalla tavalla kuin sinä.


      Vaimoni haudalle hänen kanssaan laitettiin uusia kukkasia syksyyn.

      Kaikilla ihmisillä on rakkaus..

      • yksin?+

        Olen ollut rakastunut, kunnes heräsin, että kaikki on vain harhaa .Rakkautta ei kestänyt häiden jälkeen, mutta myöhäistä oli katua.
        Siinä meni vuosikymmenet, yhdessä eletiin, mutta rakkaus katosi, eikä sitä tunnetta voinut koskaan enää korjata, mikä oli kerra särjetty.
        En voi valittaa, kohtuullinen elämä meillä oli niin kauan kunnes kuolema erotti.
        Yksin olen ollut avioliitossa ja yksin jatkan leskenä. Kaikkaeen tottuu jopa yksinäisyyteen.
        Mutta olettehan te siellä omien pääteidenne ääressä, voimme vaihtaa ajatuksia, siis olenko yksin?


    • Väärää puuta

      Minusta on kummallista että naiset tappelee keskenään ja vihaavat toisiaan kun
      syyllinen on se vieraissa ramppaavat ukko. Ukkoaanhan vaimon kannattaisi
      löylyttää, siinähän se syntipukki on. Ukko ei pysy uskollisena vaikka on seurakunnan
      ym. edessä
      luvannut hyvinä ja huonoina päivinä pysyä ruodussa.
      Jättäkää toinen nainen rauhaan ja alkakaa höyhentämään suurinta törkykasaa,
      sitä ukkoanne.

      • näin on näreet

        kyllä se toinen nainen saa turpiinsa ennemin kuin oma rakas ukko,


        pysykää naikkoset kaukana mun miehestä siitä ei hyvä seuraa, turpiin tulee että mosahtaa,


      • vhkhkhv

        Mulla aikoinaan yks mies, joka pari kaljaa juotuaan joskus flirttaili muiden naisten kanssa. En piitannut, olin kun en olis huomannutkaan. Hän sitten kerran vaivihkaa sanoi, että olis se makeeta kun naiset tappelis hänestä, oikein kävis toisiinsa käsiksi. Katsoin häntä vähän aikaa ja tokaisin että "Tyhmäkö olet, vai tappelisin? Sinähän valintasi teet, en minä." Kummasti parantui se tarve muiden kanssa flirttailuun.


    • näitäOn pilvinpimein
    • Väärää puuta

      Ukko juoksee naisten perässä, muija ukon perässä,
      olette te hauska näky. Eikö ole toivotonta, siltä se ainakin sivusta näyttää.
      On se kiva kun ei ole tuotakaan riesaa elämässä, ei käy kateeksi.

    • semmosta elämä on

      hauskaa olla pittää,

      vaikka hampaat irvessä

    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      7955
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      180
      1767
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1036
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      194
      956
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      833
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe