Ostin viinaa, ei sovi minulle.

Nemes.

Menetin noin vuosi sitten uskoni, mutta olen vielä nimellisesti vanhoillislestadiolainen.
Olen liikkeessä mukana lähinnä sen yhteisöllisyyden vuoksi. Vähitellen olen yrittänyt hakea paikkaani liikkeen ulkopuolelta siinä kuitenkaan onnistumatta. En tiedä, missä tutustua uusiin ihmisiin.

Ostin sitten itelle viinaa. Varasin laivamatkan Tallinnaan. Ostin varuille kassillisen viinaksia. Olen käynyt useampaan otteeseen ravintoloissa. Meno siellä on minulle todella vierasta. Ja ihmiset voimakkaasti itsekeskeisiä. Yksin sieltä on äärimmäisen vaikeaa löytää seuraa. Kännistä en pidä. Minulla on kuitenkin hirveä tarve paeta jotenkin todellisuutta, kun nykytilanne ei tunnu kivalle. Kaksoiselämä myöskin on rankkaa. Haluaisin olla vl, mutta en siihen kykene.

Nyt mulla on ongelma, minne minä nää viinat? Tiedän, ettei viina sovi mulle. Muutun kerrassaan ääliöksi, kun olen kännissä. Teen mielettömiä mokia, hyppään vääriin busseihin, en löydä isoista yökerhoista ulos jne. Ja mitä noista biletyksistä jää käteen? Ei yhtään mitään. Ainoastaan seuraavan aamun darra! Voimakas morkkis, miksi teinkään taas näin jne.
Minulla on hirmusti viinaa ja oluttakin. Yksin näiden nauttimisessa ei ole mitään järkeä. Yleensä ihmiset juo sosiaalisten tilanteiden vuoksi... Mun ystävät taas eivät juo ollenkaan ja vanhoillislestadiolaisuudessa ei muutenkaan hyväksytä alkoholilla läträämistä joka on oikeastaan aika hyvä juttu.

Tänään olen hakannut kallooni: ei enää ikinä yökerhoihin ja baareihin. Ne vain eivät ole minun paikkoja!

Lorotanko viinat viemäristä alas? Entä jos tulen katumapäälle. Myyminen on kiellettyä, joten sitä ei voi edes miettiä. Jos juon näitä ns. kohtuudella, jossa en myöskään näe mitään mieltä, näiden juomiseen kestää ikuisuus!

15

127

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nemes.

      Minulla on myös voimakkaita haluja päästä elämästä pois! Pois vaivoista.
      Minulla on alkanut ilmetä ärsyttäviä paniikkikohtauksia, jotka vaikeuttavat elämääni.
      Tunnistan itessä voimakkaasti masennuksen merkkejä, mutta luottamus oikeanlaiseen masennuksenhoitoon on kärsinyt. Luottamus hyvään tulevaisuuteenkin on kadonnut. Näen edessä vain toivottomuutta.

      Tänään en ole kyennyt tekemään yhtään mitään. Tekemättömät työt kasautuvat, ympärilläni valtava kaaos. Tiedän, että en voi antaa asioiden vain olla... Se, että kaikki on hujan hajan lisää vain stressiä.

    • tsemppiä

      Ota ihmeessä yhteyttä ammattiauttajaan. Tavalliselle lääkärille kerrot huolesi niin se laittaa sinulle ajan ammattiauttajalle, älä jää yksin. Eikö sinulla ole ketään tuttua joka saisi myytyä ne viinat jollekkin käyttäjälle niin saat rahat pois niistä. Alkoholi ei sovi tuohon tilanteeseen, tekee vain rauhattomaksi kun hommaa krapuloita ja morkkiksia huonoon tilanteeseen.

      • Nemes.

        Mun ystäväni ovat kaikki vanhoillislestadiolaisia ja he eivät juo. Voisin toki yrittää myydä niitä työ- ja opiskelukavereille....

        En tiedä, miksi minun piti edes ostaa lisää juomia, kun niitä oli jo ennestään. Juon niin aniharvoin. Viime aikoina on ruvennut tulemaan voimakkaita tunteita siitä, että minä olen pikkuhiljaa joutumassa porukan ulkopuolelle. Voi olla pelkästään tunnekin. Tai sitten tällaisen ehkä apaattisen kanssa ei jakseta olla.
        Opiskelu- ja työkavereiden kanssa olen joskus ollut viihteellä, mutta tunnen itseni niin muukalaiseksi heidän seurassaan.


    • synti

      Olen vähä sitä mieltä että joka haluaa juoda on juotava niin kaun kuin itse päättää lopettaa, ammattiauttajista ei välttämäti ole apua, tällä palstalla ei tietty kukaan juuri uskalla ees keskustella viinasta, sehän on hirveä

    • veejii2

      Kyllä viinaa saa myydä omillaan. Ja muutaman kassillisen myynti voitollakaan ei tätä valtiota kaada.

      Myy pois ne jossain kaivopuistossa :D

      Kyllä niitä voit säilyttää ens kesään ja myy sitte tai juo pois pikkuhiljaa. Yksi paukku illassa unilääkkeeksi..

    • 84eikk

      Kaada pois vaan tai anna "epäuskoselle" kaverille..Et kohtuudella osaa juoda? No kyllä minäkin vedin ekat kännit viinalla, kun olin 16.Eikait siinä mitään outoa,kokeilla pitää sitä mistä ei tiedä mitään.

      • Nemes.

        Iteasiassa nyt en juonut itseäni darraan, vaan se oli liioiteltua. Morkkis sen sijaan tuli... Eli itsesyytökset, miksi tein näin.
        Vaikka ostin useita viinapulloja, en avannut tällä kertaa yhtäkään niistä. Join halpaa Walter-olutta. Seitsemän prosenttista. Join vain yhden kahdenlitran pullon sitä ja yökerhossa yhden kolmostuopin. Tiedän, että sen enempää mun ei kannata juoda, koska sitten en kykene pitää kontrollia ja hyppään helposti väärään bussiin.

        Tällä kertaa lähdin yökerhosta kahdelta pois.. Tyhjä fiilis jäi siltä kerralta. Näin kyllä paljon ihmisiä, mutta kenenkään kanssa en oikeastaan jutellut.
        Vaikka yökerhossa oli todella monenlaisia erilaisia "koloja" joissa soi erilainen musiikki ja oli erilainen fiilis, en saanut paikasta nautintoa.
        Yhdessä "barissa" tanssittiin pöydillä, toisessa oli livebändi, kolmannessa soi elektroninen musiikki ja kolmannessa tanssittiin höyryn ja kuplien seassa jne..

        Lähdin tyhjin käsin. Kävelin suoraan asemalle, otin bussin... Mutta olin kovin väsynyt. Nukahdin ja päädyin päätepysäkille. Jouduin kävelemään tämän vuoksi 2,5 kilometriä. Se oli väsyneenä tosi pitkä matka.

        Laukussani on viisi litranpulloa Vergi-viinaa, kaksi Viru Valge viinapulloa, punaviiniä, Margaritapullo, salmiakkilikööripullo, 24-tölkkiä Saku-olutta, 6 pint-kokoista tölkkiä Saku Rock Olutta ja muutama sampanjapullo. Punaviinipullot ovat jo kaksivuotta vanhoja.. Toinen pullotettu 2008 ja toinen 2006. Itse olen omistanut ne n. kaksi vuotta. Margaritapullo on vuoden vanha... En tiä ees onko se enää juotavaa. Kyllähän näiden myymiseen aikaa menee, vaikka menisin niitä Kaivariin myymään... Ja ne painaa! Painaa ihan hervottomasti!


      • 84eikk
        Nemes. kirjoitti:

        Iteasiassa nyt en juonut itseäni darraan, vaan se oli liioiteltua. Morkkis sen sijaan tuli... Eli itsesyytökset, miksi tein näin.
        Vaikka ostin useita viinapulloja, en avannut tällä kertaa yhtäkään niistä. Join halpaa Walter-olutta. Seitsemän prosenttista. Join vain yhden kahdenlitran pullon sitä ja yökerhossa yhden kolmostuopin. Tiedän, että sen enempää mun ei kannata juoda, koska sitten en kykene pitää kontrollia ja hyppään helposti väärään bussiin.

        Tällä kertaa lähdin yökerhosta kahdelta pois.. Tyhjä fiilis jäi siltä kerralta. Näin kyllä paljon ihmisiä, mutta kenenkään kanssa en oikeastaan jutellut.
        Vaikka yökerhossa oli todella monenlaisia erilaisia "koloja" joissa soi erilainen musiikki ja oli erilainen fiilis, en saanut paikasta nautintoa.
        Yhdessä "barissa" tanssittiin pöydillä, toisessa oli livebändi, kolmannessa soi elektroninen musiikki ja kolmannessa tanssittiin höyryn ja kuplien seassa jne..

        Lähdin tyhjin käsin. Kävelin suoraan asemalle, otin bussin... Mutta olin kovin väsynyt. Nukahdin ja päädyin päätepysäkille. Jouduin kävelemään tämän vuoksi 2,5 kilometriä. Se oli väsyneenä tosi pitkä matka.

        Laukussani on viisi litranpulloa Vergi-viinaa, kaksi Viru Valge viinapulloa, punaviiniä, Margaritapullo, salmiakkilikööripullo, 24-tölkkiä Saku-olutta, 6 pint-kokoista tölkkiä Saku Rock Olutta ja muutama sampanjapullo. Punaviinipullot ovat jo kaksivuotta vanhoja.. Toinen pullotettu 2008 ja toinen 2006. Itse olen omistanut ne n. kaksi vuotta. Margaritapullo on vuoden vanha... En tiä ees onko se enää juotavaa. Kyllähän näiden myymiseen aikaa menee, vaikka menisin niitä Kaivariin myymään... Ja ne painaa! Painaa ihan hervottomasti!

        No et kai sinä nyt niitä kaikkia samaan aikaan laukussa kanna :D ja Ps.jos klubit ei kiinnostaa niin mene johonkin pienempään paikkaan, pieneen pubiin.Sieltä voisit helpommin saada juttuseuraakin eikä luja musiikki vie kuuloa.


      • Nemes.
        84eikk kirjoitti:

        No et kai sinä nyt niitä kaikkia samaan aikaan laukussa kanna :D ja Ps.jos klubit ei kiinnostaa niin mene johonkin pienempään paikkaan, pieneen pubiin.Sieltä voisit helpommin saada juttuseuraakin eikä luja musiikki vie kuuloa.

        Niin jos myy ne vähissä määrin. Se vaatisi vain silloin useamman käynnin jonnekin puistoon.

        Elän kohtalaisen ristiriitaista aikaa. En kykene uskomaan niin, kuin meidän keskuudessa opetetaan. Toisaalta haluaisin uskoa niin kuin opetetaan. Minulla on ollut aidosti yritystä saada itseni ymmärtämään uskon asiat. Ja että voisin tehdä parannuksen. Tunnustaa, että minun sydämessäni oli usko kuollut.
        Pidän liikkeen yhteisöllisyydestä. Toisaalta on voimakkaammin alkanut tulla tuntemuksia, ettei minua täysin enää kelpuuteta tähän joukkoon. Koen ikään kuin joutuvani vähitellen sivuun. Pelottaa ajatus, jos joudun vanhoillislestadiolaisista kavereista eroon, enkä saa uusia ulkopuolelta. Minun kyvyt haalia ystäviä vl-liikkeen ulkopuolelta ovat aika olemattomat. Olen syntynyt niin kovin erilaiseen kulttuuriin, mitä keskiverto suomalainen.

        Tänään olis tehnyt mieli lähteä pikkulauantain viettoon. Olen miettinyt lähiöni baaria. Toisaalta en uskalla mennä sinne, sillä saatan tulla tutuiksi naapureiden kanssa. Mietitäämpä tilanne:
        Olen tulossa ry:ltä ja aion pitää iltakylän. Kävelen kavereiden kanssa parkkihallista asunnolle. Vastaan tulee naapuri joka tulee juttelee baari-illasta. Tai sanoo, että olit sitten laulamassa karaoeka.
        Tämän vuoksi en ole lähikuppiloita suosinut.
        Toisaalta mikään ei estä mua kävelemästä kahden kilometrin päähän johonkin muuhun kuppilaan. Toisaalta; sielläkin voin nähdä naapureita. Ja viiden kilometrin päähän jonnekin pieneen kuppilaan meneminen taas ei tunnu hirveän mielekkäältä.

        Kuulostelen tilannetta. Jos tuntuu käyvän niin, että tipahdan tästä vl-porukasta, silloin saatan jättää julkisesti vl-liikkeen taakse. Toisaalta sitten takaisin paluu voi olla huomattavasti haasteellisempaa ja seuroissa käyntikin voi vaikeutua, kun epäuskoisena mua kuitenkin kohdeltaisiin siellä eri tavalla.


      • ex-näre
        Nemes. kirjoitti:

        Niin jos myy ne vähissä määrin. Se vaatisi vain silloin useamman käynnin jonnekin puistoon.

        Elän kohtalaisen ristiriitaista aikaa. En kykene uskomaan niin, kuin meidän keskuudessa opetetaan. Toisaalta haluaisin uskoa niin kuin opetetaan. Minulla on ollut aidosti yritystä saada itseni ymmärtämään uskon asiat. Ja että voisin tehdä parannuksen. Tunnustaa, että minun sydämessäni oli usko kuollut.
        Pidän liikkeen yhteisöllisyydestä. Toisaalta on voimakkaammin alkanut tulla tuntemuksia, ettei minua täysin enää kelpuuteta tähän joukkoon. Koen ikään kuin joutuvani vähitellen sivuun. Pelottaa ajatus, jos joudun vanhoillislestadiolaisista kavereista eroon, enkä saa uusia ulkopuolelta. Minun kyvyt haalia ystäviä vl-liikkeen ulkopuolelta ovat aika olemattomat. Olen syntynyt niin kovin erilaiseen kulttuuriin, mitä keskiverto suomalainen.

        Tänään olis tehnyt mieli lähteä pikkulauantain viettoon. Olen miettinyt lähiöni baaria. Toisaalta en uskalla mennä sinne, sillä saatan tulla tutuiksi naapureiden kanssa. Mietitäämpä tilanne:
        Olen tulossa ry:ltä ja aion pitää iltakylän. Kävelen kavereiden kanssa parkkihallista asunnolle. Vastaan tulee naapuri joka tulee juttelee baari-illasta. Tai sanoo, että olit sitten laulamassa karaoeka.
        Tämän vuoksi en ole lähikuppiloita suosinut.
        Toisaalta mikään ei estä mua kävelemästä kahden kilometrin päähän johonkin muuhun kuppilaan. Toisaalta; sielläkin voin nähdä naapureita. Ja viiden kilometrin päähän jonnekin pieneen kuppilaan meneminen taas ei tunnu hirveän mielekkäältä.

        Kuulostelen tilannetta. Jos tuntuu käyvän niin, että tipahdan tästä vl-porukasta, silloin saatan jättää julkisesti vl-liikkeen taakse. Toisaalta sitten takaisin paluu voi olla huomattavasti haasteellisempaa ja seuroissa käyntikin voi vaikeutua, kun epäuskoisena mua kuitenkin kohdeltaisiin siellä eri tavalla.

        Minä käyttäisin tuollaista viinavarastoa siten, että punaviinit ruoanlaittoon ja ehkä pullo kirkasta erilaisiin säilöntäjuttuihin, mutta muut menisivät viemäristä alas. En haluaisi kaupata pulloja kellekään, joten rahallinen menetys olisi se, mitä alkot ovat maksaneet. Ja koska tiedän, ettei alkoholi ole minun juttuni, pullojen säilyttämisessäkään ei olisi mieltä. Sellaista hetkeä ei ole, eikä tule, että alkoholi tekisi elämästäni parempaa. Tällä tavalla minun kohdallani.

        Uskonasioiden kohdalla neuvon lähtemään siitä, mitä usko sinulle merkitsee. Haluatko uskoa omalle kohdallesi sen, että Jeesus on sinunkin puolestasi syntisi sovittanut? Tämä on olennaisin asia. Vasta sen jälkeen tulee kaikki muu. Tämän kysymyksen ratkaisun jälkeen kysymykset opetuksista ja yhteisöstä saattavat muuttua yksinkertaisemmiksi, mutta ellei niin kävisikään, asioista voi aina keskustella ja keskustelujen kautta löytää elämän palapeliin paloja paikoilleen.


      • Nemes.
        ex-näre kirjoitti:

        Minä käyttäisin tuollaista viinavarastoa siten, että punaviinit ruoanlaittoon ja ehkä pullo kirkasta erilaisiin säilöntäjuttuihin, mutta muut menisivät viemäristä alas. En haluaisi kaupata pulloja kellekään, joten rahallinen menetys olisi se, mitä alkot ovat maksaneet. Ja koska tiedän, ettei alkoholi ole minun juttuni, pullojen säilyttämisessäkään ei olisi mieltä. Sellaista hetkeä ei ole, eikä tule, että alkoholi tekisi elämästäni parempaa. Tällä tavalla minun kohdallani.

        Uskonasioiden kohdalla neuvon lähtemään siitä, mitä usko sinulle merkitsee. Haluatko uskoa omalle kohdallesi sen, että Jeesus on sinunkin puolestasi syntisi sovittanut? Tämä on olennaisin asia. Vasta sen jälkeen tulee kaikki muu. Tämän kysymyksen ratkaisun jälkeen kysymykset opetuksista ja yhteisöstä saattavat muuttua yksinkertaisemmiksi, mutta ellei niin kävisikään, asioista voi aina keskustella ja keskustelujen kautta löytää elämän palapeliin paloja paikoilleen.

        Mulla on valtavasti rahaa kiinni niissä. Viinat etenkin ovat juomia, joita on vaikeaa hyödyntää missään muussa tarkoituksessa. Toissa päivänä join viime lauantaina aloittamani Walter-olut pullon loppuun. Eli noin litran verran. Otin sen sen verran hitaalla tahdilla, ettei se ehdi nousta päähän ja ei ehtinytkään.
        Juoma oli olueksi kohtalaisen hyvää, vaikka oli halpaa. kahden litran pullo 7 prosenttista maksoi alle 2 euroa.

        Uskon asiat ovat olleet vähän taka-alalla, kun ollut niin paljon erilaisia huolia, joiden vuoksi näitä viinojakin lähdin ostelemaan. Huomasin, että viinoilla en voi paeta tätä tilannetta ja aina kun olen kitannut enemmän, siitä seuraa valtava morkkis, vaikkei varsinaiseen krapulaan asti ole juonutkaan. Minulla ei ole oikeutta tuntea hyvää, jos asiani ovat oikeasti ihan kuralla. Minun täytyy tehdä toimenpiteitä, että saan elämäni raiteilleen, viinaa lutkuttumalla se vain ei onnistu!

        Olen huomannut, että keskustelutaitoni yms. ovat kärsineet voimakkaasti selkeän masennuksen vuoksi. Minulla täytyy olla jonkinasteinen tarkkaavaisuushäiriö, tai jopa sekamuotoinen bibolaarihäiriö. En ole käynyt hakemassa diagnoosia, mutta käyttäydyn välillä turhankin holtittomasti.
        Minun täytyisi välttää suuria tarjousmyyntitapahtumia. Olin ensin täynnä intoa, ajattelin, että laitan elämäni remonttiin. Myyn kaiken turhan. Järjestän ihmissuhteitani. Mietin harrastekerhoihin liittymistä jne.

        Mulla oli tarve eräälle tavaralle ja kun sain tietää, että eräässä suuressa tarjousmyyntitapahtumassa se olisi erittäin edullisesti saatavilla, marssin sinne.
        Mitä mukaani tarttui: ostin tuota, vau ku saa niin halvalla. no saihan se ja tarvettakin oli, mutta oliko se tässä taloustilanteessa kuitenkaan ihan välttämätön?!! Ja vau, tuonkin saisi nyt noin halvalla. Huomaamattani laitoin rahaa likoon. Vaikkei nyt hirveän suurista summista puhuta, huomasin sen, että hullaannun ihan täysin, jos ympärilläni on valtavasti tuotteita, joita sais puoleen hintaan jne. Kun olin varannut, että rahaa tulee palamaan X-euroa, rahaa menikin X4. Eikö tämä kerro jotain tietynlaisen kontrollin puutteesta. Olenko yhtäaikaa masennuksessa ja maniassa?
        Siellä päätin, nyt suljen silmät. En voi ostaa kaikkea. Minun nimenomaan pitää karsia omaisuutta, eikä haalia sitä lisää. Olishan se kiva omistaa kaikkea, mutta kun tilat ovat rajalliset ja niin ovat varatkin!

        Niin ja palatakseni jälleen juominkeihin. Kyllä ne tässä tilanteessa tekisi mieli myydä pois. Kurkkuun en tule niitä kaatamaan. Jos en saa jotain tolkkua tähän rahan käyttöön, mun on pakko lähteä hakemaan apua... Mutta mistä?


    • Yks ateisti

      Kannattaa kokeilla vielä kaikki huumeet läpi. Ehkä löydät niistä sinulle parhaiten sopivan nautintoaineen.

      • Nemes.

        Vaikka vitsillä kerroitkin tuon, mua ei kiinnosta laittaa itteä millään kemikaalilla sekaisin. Mieluiten haluaisin pois! Mutta entä jos rajan takana onkin helvetti?


      • Yks ateisti
        Nemes. kirjoitti:

        Vaikka vitsillä kerroitkin tuon, mua ei kiinnosta laittaa itteä millään kemikaalilla sekaisin. Mieluiten haluaisin pois! Mutta entä jos rajan takana onkin helvetti?

        Eipäilempä, että ei siellä mitään helvettiä ole. Mutta yhtä paljon epäilen, että ei sielä mitään taivasta/paratiisia ole.


    • Nemes.

      Olen luuseri, kuten eräs rakas kanssakulkijamme totesikin eräässä toisessa aloituksessa. Koska mulla ei ole vakiintunutta nikkiä, se vaihtelee. Taitavammat lukijat ehkä huomaavat, mitkä kirjoitukset ovat minulta, mutta toisaalta, olen huomannut tällä palstalla, että kohtalon tovereitakin on. Kaikki saman aiheen ympärillä aloitetut postaukset eivät siis ole minulta.

      No ja sitten itse asiaan. Aloin järjestellä paikkojani. Siivosin.. Huomasin, että osa juomistani oli vuotanut lattialle. Tölkit jotenkin valskannut. Otin sitten nyt muutaman tuopposen.. tiedän, että juominen ei sovi mulle, ei sillä, että olisin alkoholisti, vaan sillä, etten pidä känniolosta. Tänään ajattelinkin ottaa hyvin kohtuudella. Tarkoitus ei ollut ottaa ollenkaan, mutta täytyy nuo vajaat juoda.

      Tuhoaisin juomani heti, mutta kun näissä on rahaa paljon kiinni. Näin ollen olen säästänyt niitä. Jos oikein emävastoinkäyminen tulee, niin voin sitten ruveta kiskoo näitä enemmän, jota tietenkään en toivo!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      78
      3865
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3032
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2960
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2808
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2754
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2505
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      277
      2325
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      216
      2025
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1957
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1917
    Aihe