Voiko taloyhtiön osakas hoitaa huoltomiehen tehtäviä

lark

Törmäsin tänään taloyhtiömme huoltomieheen, joka sitten keskustelun myötä paljastui entiseksi huoltomieheksi. Isännöitsijän mukaan taloyhtiössämme asukkaat 'haluavat hoitaa talon huolto - ja korjaustyöt itse'. Nähtävästi taloyhtiön yhtiökokous on asunto-osakeyhtiömme tapauksessa - talous on kuralla - päättänyt teetättää talon päivystys- ja huoltohommat talon asukkailla talkoilla. Jos talon 'talkoohuoltomies' joka meidän tapauksessamme on pahasti alkoholisoitunut entinen huoltomies hoitaa tehtävänsä huonosti niin, että huollosta aiheutuu myöhempää harmia ja vahinkoa, kuka silloin on vahinkovastuussa. Onko se taloyhtiö vai tämä yhtiökokouksessa päätetty epäpätevä huoltomies. Oikea huoltomiehemme itseasiassa kypsyi myös aikoinaan siihen, että juuri nykyisin talossa huoltohommat 'hoitavan' hemmon vaimo käyttäytyi häntä kohtaan epäasiallisesti. Olin itse paikalla, kun entinen huoltomies kesällä 2013 remppasi taloomme aitaa, kun tämä kyseinen nainen alkoi vittuilla huoltomiehelle (ei nähtävästi tätä tuntenut) kuinka tämä varastaa taloyhtiömme sähköä :)

139

5602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tekninen_Tissi83

      Kuulostaa oikein mukavalta yhtiöltä, laitan kuitenkin suositukseksi "myy".
      Välittäjäharjoittelija voi kommentoida kiinteistönhoitotöiden järjestämistä talkooperiaatteella lisää.

      • Ön hyöltöjä

        Kyl nöitä äsyntöjä jä hyöltötöitä ön jös jönkinmöisiä.


      • et kehtaisi
        Ön hyöltöjä kirjoitti:

        Kyl nöitä äsyntöjä jä hyöltötöitä ön jös jönkinmöisiä.

        ääliö olet. taidat olla hääriintynyt teini idiootti ääkkönesi. jokapaikassa niiden kanssa


      • idiootti kanava
        et kehtaisi kirjoitti:

        ääliö olet. taidat olla hääriintynyt teini idiootti ääkkönesi. jokapaikassa niiden kanssa

        just paras näitä lissää Ön vaan PÖRAS lukea hahahh


      • nössö
        Ön hyöltöjä kirjoitti:

        Kyl nöitä äsyntöjä jä hyöltötöitä ön jös jönkinmöisiä.

        öötkö öikein super nösse


      • pölyri
        nössö kirjoitti:

        öötkö öikein super nösse

        ja peli on suljettu.....ei enään panoksia..


      • isännöitsijä oma tal

        meillä tehdään talkoilla taloyhtiön kaikki työt.polttopuut lumityöt.keittiöremontit vc remontit.talon kattoremontti viimekesänä.nyt on vuorossa keittiöremontti ja kaikki muutkin maalaus remontit tehdään talkoilla.putkiremontti keväällä.jos joskus on myymässä saa siitä sievoiset voitot josta ei mene veroa kun säästää remonttitarpeitten kuitit tallessa,siitä ei mene veroa ja kuitit hinta vähennetäänn myyntihinnasta päältä pois ja loppu on veronalaista tuloa.niin helppoa kun osaa.jokainen osakas maksaa oman osuuden suoraan tarvikkeina.jos teetät vieraalla remontti maksaa tuplat enemmän kuin itse tehty työ,tosin on pieni verohelpotus vieraasta palkasta,mutta jos osaa tehdä itse se on suoraan euroja omaan pussiin.


      • arrapaa
        Ön hyöltöjä kirjoitti:

        Kyl nöitä äsyntöjä jä hyöltötöitä ön jös jönkinmöisiä.

        Hmm... Selvaa huomionhakua tuollainen. No jaa. Ullapito tekee lopun homman.


      • Väi niin
        arrapaa kirjoitti:

        Hmm... Selvaa huomionhakua tuollainen. No jaa. Ullapito tekee lopun homman.

        Vöi sitä näylöjä näkytellä.


    • Vastuuta

      Vahingosta on vastuussa periaatteessa vahingon aiheuttaja, mutta joissain tapauksissa myös yhtiön hallitus voi tulla vastuulliseksi (esim. jos hallituksen tiedossa on että sähkötöitä on tehnyt henkilö, jolla ei ole lupia). Vastuu syntyy kuitenkin vain, jos pystytään osoittamaan tuottamuksellisuutta (eli suomeksi tahallisuutta tai huolimattomuutta).
      Käytännössä siis taloyhtiö vastaa siitä, että jos jotain jää tekemättä tai jotain on tehty vähän sinnepäin.

      • Tätä mietä olen

        Mielestäni jos taloyhtiö teettää talkoilla työtä ja tietää, että nämä tekijät eivät ole ammattilaisa ja tämän talkoon teettämisen takanan on taloyhtiön hallitus, on hallitus vastuussa siitä.

        Kuulostaa todella samanlaiselta, kun tämä taloyhtiö, jonka mielestä siivuous täytyy teettää kaikkien halvemmalla ja surkeimmalla tekijällä. Ei se rappukäytävän kuulu uida vaikka siellä pestäisiin laattiat.

        Talkoilla on tehty jopa taloyhtiön talvikunnossapitoa ja silloin oli hiukan ns. sanomista, kun kaikki ei osallistunut, mutta minä totesin, en ole koskaan luvanut tehdä sitä ja talkootyö on vapaaehtoista, eli siitä vaan ne jotka jaksaa ja ehtii....


      • 183727181726282
        Tätä mietä olen kirjoitti:

        Mielestäni jos taloyhtiö teettää talkoilla työtä ja tietää, että nämä tekijät eivät ole ammattilaisa ja tämän talkoon teettämisen takanan on taloyhtiön hallitus, on hallitus vastuussa siitä.

        Kuulostaa todella samanlaiselta, kun tämä taloyhtiö, jonka mielestä siivuous täytyy teettää kaikkien halvemmalla ja surkeimmalla tekijällä. Ei se rappukäytävän kuulu uida vaikka siellä pestäisiin laattiat.

        Talkoilla on tehty jopa taloyhtiön talvikunnossapitoa ja silloin oli hiukan ns. sanomista, kun kaikki ei osallistunut, mutta minä totesin, en ole koskaan luvanut tehdä sitä ja talkootyö on vapaaehtoista, eli siitä vaan ne jotka jaksaa ja ehtii....

        Aloittajan tapauksessa päätöksen oli tehnyt yhtiökokous ja taitaa olla sen luokan kysymys, että ei hallitus sellaista yleensäkään yksinään tee.


      • 183727181726282 kirjoitti:

        Aloittajan tapauksessa päätöksen oli tehnyt yhtiökokous ja taitaa olla sen luokan kysymys, että ei hallitus sellaista yleensäkään yksinään tee.

        Ei se yhtiökokouskaan voi sellaista päätöstä tehdä. Työvelvoitetta ei missään tilanteessa voi asettaa osakkaalle.


      • älä pyydä apua!
        Tätä mietä olen kirjoitti:

        Mielestäni jos taloyhtiö teettää talkoilla työtä ja tietää, että nämä tekijät eivät ole ammattilaisa ja tämän talkoon teettämisen takanan on taloyhtiön hallitus, on hallitus vastuussa siitä.

        Kuulostaa todella samanlaiselta, kun tämä taloyhtiö, jonka mielestä siivuous täytyy teettää kaikkien halvemmalla ja surkeimmalla tekijällä. Ei se rappukäytävän kuulu uida vaikka siellä pestäisiin laattiat.

        Talkoilla on tehty jopa taloyhtiön talvikunnossapitoa ja silloin oli hiukan ns. sanomista, kun kaikki ei osallistunut, mutta minä totesin, en ole koskaan luvanut tehdä sitä ja talkootyö on vapaaehtoista, eli siitä vaan ne jotka jaksaa ja ehtii....

        Niin, olet se siipeilijä elämässä. Sulla ikkunaverhot heiluu kun kurkistelet verhojen välistä, muiden ollessa talkoissa.


      • Valittaja_LKV
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Ei se yhtiökokouskaan voi sellaista päätöstä tehdä. Työvelvoitetta ei missään tilanteessa voi asettaa osakkaalle.

        Ei se yhtiökököyskään vöi selläistä päätöstä tehdä. Työvelvöitettä ei missään tilänteessä vöi äsettää ösäkkäälle.


    • turhaavalitusta

      No menet sinne pihalle tekemään ne hommat paremmin, niin silloinhan ne on tehty ja saat rauhan. Olisit mennyt sinne yhtiökokoukseen puolustamaan etujasi, niin tietäisit asioista, eikä tarvitse jälkikäteen ruikuttaa.

      • OKT-rulez

        Tämän vuoksi en asu kerrostalossa. Voi tehdä omat päätöksen kaiken suhteen eikä tartte kuunnella muiden kitinää.


      • Päättäjät maksaa

        Ei auta, vaikka menee yhtiökokoukseen esittämään vastalauseen. Voivat silti päättää amatöörit hommiim. Korkeintaan voi kirjauttaa vastalauseen pöytäkirjaan.


    • Jorma Hulkkonen

      Talkootyöt ovat vapaaehtoista työtä ja niihin ei voi velvoittaa.

      Eli, taloyhtiö voi järjestää talkoita, mutta niihin ei ole pakko osallistua. Taloyhtiö ei voi pakottaa ketään tekemään ilmaiseksi töitä!

      Tällaisella viestillä lähestyisin isännöitsijää ja käskisin ilmoittamaan kannastasi taloyhtiön hallitukselle. Lisäksi, myös talkootyö on vakuutettava työtapaturmien varalta.

      • herne

        Mutta rahaa joka säästetään lumitöillä yms. maalauksilla, rännien putsauksilla kyllä ollaan nauttimassa ja mielellään vastikkeen kohtuullisena pysyminen otetaan vastaan.
        Suureen kerrostaloon vaan sitten asumaan kuin muita ei olisikaan.


      • aina valmis!
        herne kirjoitti:

        Mutta rahaa joka säästetään lumitöillä yms. maalauksilla, rännien putsauksilla kyllä ollaan nauttimassa ja mielellään vastikkeen kohtuullisena pysyminen otetaan vastaan.
        Suureen kerrostaloon vaan sitten asumaan kuin muita ei olisikaan.

        Juuri näin! Nämä itsekkäät ja laiskat valittajat, eivät itse ole valmiita koskaan auttamaan ja osallistumaan yhteiseen hyvään. Vain loisivat muiden kustannuksella. Tulis talvi ja tappais loiset pois. ;)


      • Puh.Joht

        Jorma mene kokoukseen ilmoita kantasi ja neuvosi, millä ja missäkin saadaan säästöön jotain?

        Arveluttavaa on jos ei jotain talkoovakuutusta ole kaiikilla taloyhtiöillä kaiken muun vakuuttamisen mukana.

        Ilmaista työtä mutta omalle yhtiölle mutta säästö siis kaikille osakkeen omistajille .

        Että aika hiljaa kannattaa purnata ja moittia jos joku tekee lumityöt tai haravoi lehdet tai siistii jotain kun uusavuttomien ei kannata ja kiirelliset päivittäköön twitteriinsä jotai p#askan tärkeää.

        Aika usein näissä jutuissa ollaan sillä linjalla että taloyhtiö on joku erillinen yksikkö haittaamassa, määräämässä ja jopa valvomassa jonkun elämää, eikö?.


      • Laiskat kuriin
        aina valmis! kirjoitti:

        Juuri näin! Nämä itsekkäät ja laiskat valittajat, eivät itse ole valmiita koskaan auttamaan ja osallistumaan yhteiseen hyvään. Vain loisivat muiden kustannuksella. Tulis talvi ja tappais loiset pois. ;)

        Niinpä. Eihän niitä talkootöitä ole pakko kenenkään tehdä. Mutta. Ei laiskalla kai koskaan tule pieneen mieleen paljonko työn teettäminen maksaa. Pienet maalaushommat ja muut jotka ihan kansakoulupohjalla onnistuu on turhan kallista teettää ulkopuolisella.

        Onhan se mukava maksaa pienempää yhtiövastiketta jonka muiden antama työpanos mahdollistaa. Lusmuilijoiden pitäisi maksaa yhtiövastikkeensa korotettuna. Se olisi reilua talkoisiin tunnollisesti osallistuvia osakkaita kohtaan.

        Miksi ette muuta vuokralle asumaan? Se olisi luontevampi asumismuoto laiskalle. Pitäkää niin kovaa sosiaalista painetta laiskoille osakkaille, etteivät ilkeä naamaansa näyttää jos ei talkoot suju.


      • häh?
        Laiskat kuriin kirjoitti:

        Niinpä. Eihän niitä talkootöitä ole pakko kenenkään tehdä. Mutta. Ei laiskalla kai koskaan tule pieneen mieleen paljonko työn teettäminen maksaa. Pienet maalaushommat ja muut jotka ihan kansakoulupohjalla onnistuu on turhan kallista teettää ulkopuolisella.

        Onhan se mukava maksaa pienempää yhtiövastiketta jonka muiden antama työpanos mahdollistaa. Lusmuilijoiden pitäisi maksaa yhtiövastikkeensa korotettuna. Se olisi reilua talkoisiin tunnollisesti osallistuvia osakkaita kohtaan.

        Miksi ette muuta vuokralle asumaan? Se olisi luontevampi asumismuoto laiskalle. Pitäkää niin kovaa sosiaalista painetta laiskoille osakkaille, etteivät ilkeä naamaansa näyttää jos ei talkoot suju.

        Luuletko oikeasti, että se vuokraisäntä tulisi tekemään ne lumityöt päivittäin vuokralaisen puolesta? Silti sen vuokralaisten työt on tehtävä taloyhtiön toimesta. Etnäs minä, kun en pysty lapiota tai kolaa pitelemään tarvittavalla voimalla, kun on molempien peukalonivelten nivelrikko? Ja olen työssäkäyvä? Onkohan minulle inva-asuntoja, ettei tarvitsisi tyhmien kanssa tapella itsestäänselvyyksistä?


      • Laiskat kuriin
        häh? kirjoitti:

        Luuletko oikeasti, että se vuokraisäntä tulisi tekemään ne lumityöt päivittäin vuokralaisen puolesta? Silti sen vuokralaisten työt on tehtävä taloyhtiön toimesta. Etnäs minä, kun en pysty lapiota tai kolaa pitelemään tarvittavalla voimalla, kun on molempien peukalonivelten nivelrikko? Ja olen työssäkäyvä? Onkohan minulle inva-asuntoja, ettei tarvitsisi tyhmien kanssa tapella itsestäänselvyyksistä?

        Ei se "vuokraisäntä" itse tule henkilökohtaisesti lumitöitä tekemään. Tarkoitit kai vuokraisännällä vuokrataloyhtiön isännöitsijää?

        Ei vuokrataloissa asukkaan tarvitse tehdä lumitöitä tai muuta kiinteistönhuoltotöitä. Sitä varten taloyhtiö on palkannut kiinteistöhuollon. Vuokra-asunnossa asuvalle kuuluvat vain ne velvoitteet mitä vuokrasopimuksessa on määrätty.

        Täällä jupistaan asunto-osakkeen omistajista joille ei talkootyöt maistu. Laiskoista osakkaista, jotka vetoavat siihen, ettei talkootyöhön voi osakasta velvoittaa. Mutta joille kuitenkin kernaasti kelpaa talkootyöstä saatu hyöty eli pienemmät vastikkeet.

        Monessa yhtiössä yhtiövastikkeet yhtiövastike on rahalliselta arvoltaan nimellinen talkootyön ansiosta. Ei ruohonleikkuuseen, lumitöihin ja muihin pikkuhommiin oikeasti tarvitse koulun käynyttä huoltomiestä.


      • Iloinen maksaja
        Laiskat kuriin kirjoitti:

        Ei se "vuokraisäntä" itse tule henkilökohtaisesti lumitöitä tekemään. Tarkoitit kai vuokraisännällä vuokrataloyhtiön isännöitsijää?

        Ei vuokrataloissa asukkaan tarvitse tehdä lumitöitä tai muuta kiinteistönhuoltotöitä. Sitä varten taloyhtiö on palkannut kiinteistöhuollon. Vuokra-asunnossa asuvalle kuuluvat vain ne velvoitteet mitä vuokrasopimuksessa on määrätty.

        Täällä jupistaan asunto-osakkeen omistajista joille ei talkootyöt maistu. Laiskoista osakkaista, jotka vetoavat siihen, ettei talkootyöhön voi osakasta velvoittaa. Mutta joille kuitenkin kernaasti kelpaa talkootyöstä saatu hyöty eli pienemmät vastikkeet.

        Monessa yhtiössä yhtiövastikkeet yhtiövastike on rahalliselta arvoltaan nimellinen talkootyön ansiosta. Ei ruohonleikkuuseen, lumitöihin ja muihin pikkuhommiin oikeasti tarvitse koulun käynyttä huoltomiestä.

        Meillä on asunto Helsingin keskustassa ja vietämme siellä max. kahdeksan viikkoa vuodessa. Muuten se on tyhjillään.

        Ei ole onneksi meidän taloyhtiössä mitään älyttömiä talkoita ehdoteltu mutta jos ehdotettaisiin ja jostain sattuman oikusta olisimme paikalla juuri silloin niin ei tulisi mieleenkään osallistua. Sen takia niitä vastikkeita maksetaan että EI tarvitse itse noista jutuista stressata. Korottakoon vastikkeita rauhassa jos ei nykyinen riitä.


    • loiku

      Jos teette talkoilla, niin ottakaa ns. talkoovakuutus talkoopäiväksi. Kokemuksesta voin kuitenkin sanoa että ei tule onnistumaan taloyhtiön töiden hoito talkoilla. Sanomista tulee....ne ei tullu, ne tuli mutta vaan kahville, ne teki kunnolla, nuo vaan katseli, ja lopuksi on vaan pari henkeä niissä talkoissa ja muut luimistelee ohi mennessään.

      • telle64

        Näin se usein menee.Tuttu juttu meillä,kun talossa asuu vanhoja ihmisiä,jotka eivät kykene tekemään,vaikka haluja olisikin.Jos taloyhtiön hallitus on tehnyt päätöksen asiasta niin silloin hallitus on myös vastuussa!!!


      • Osallistu kokouksiin
        telle64 kirjoitti:

        Näin se usein menee.Tuttu juttu meillä,kun talossa asuu vanhoja ihmisiä,jotka eivät kykene tekemään,vaikka haluja olisikin.Jos taloyhtiön hallitus on tehnyt päätöksen asiasta niin silloin hallitus on myös vastuussa!!!

        Taloyhtiön halltus ei tee päätöksiä. Hallitus tekee esityksen asiasta yhtiökokoukselle, joka tekee päätöksen. Yhtiökokous on päätäntävaltainen mikäli kokouksessa on paikalla enemmistö taloyhtiön osakkaista. Yhtiökokouksessa myös myönnetään hallitukselle vastuuvapaus. Vastuussa ovat siis enemmistön päätöksellä taloyhtiön kaikki osakkaat.


      • Asumme näin.
        telle64 kirjoitti:

        Näin se usein menee.Tuttu juttu meillä,kun talossa asuu vanhoja ihmisiä,jotka eivät kykene tekemään,vaikka haluja olisikin.Jos taloyhtiön hallitus on tehnyt päätöksen asiasta niin silloin hallitus on myös vastuussa!!!

        Meillä kaksi nuorta ihmistä paiskii tahoillaan töissään pitkää päivää ja maksamme jotain 350-400e /kk yhtiövastiketta sisältäen rahoitus- ja huoltovastikkeen sekä veden. Emme aio osallistua yksiinkään talkoisiin (eikä sellaisia ole kyllä vakavissaan järjestettykään, lähinnä ikäihmiset keskenään grillaavat ja puuhastelevat, joka on erittäin hyvä asia!), koska juuri huoltotöiden ulkoistuksen ja helppouden vuoksi on asumismuotomme tämä.

        Muuttakaa omakotitaloon, jos haluatte tehdä lumitöitä tai leikata nurmikoita.


    • Tosi on

      Hyvä huoltomies on korvaamaton. Hyviä huoltomiehiä on hyvin hyvin vähän. Pääsääntöisesti he ovat samanlaisia tumpeloita kuin sinäkin ja sen lisäksi vieroksuvat niitä töitä.

    • asia on niin, että

      hallituksen puh.joht. ja isännöitsijä yhdessä on vastuussa siitä, että kunnossapitotyöt tulee suoritettua.. Tehtävän saa suorittaa kuka tai ketkä tahansa, mutta valvonnasta huolehtii hall-puh.joht., ja isännöitsijä,, he jos haluaa siirtää vastuuta muille, on hankittava huoltofirma, joka hoitaa nuo vs.työt,, ja viralliselta huoltofirmaltahan löytyy tarvittavat vakuutukset ja luvat tehtävän hoitoon..

    • vaikee paikka

      Hallituksella on vastuu, ja tekijän on oltava työkuntoinen. Mitä hommien laatuun tulee, vaikkapa maalaukset, ei ole itsestäänselvää, että huoltoyhtiökään tai maalausliike on asiallinen. Mutta hyvä, jos on yhteeisöllisyyttä. Toki pitää ymmärtää, että esim. vanhukset eivät pysty osallistumaan talkoisiin, ja ne homma olisi mietittävä. Vaikkapa nurmen leikkuu omalta pläntiltä. Voi olla isokin ongelma vanhukselle, silloinhan hän saattaa joutua itse maksumieheksi hommasta, joka saattaa olla taloyhtiön heiniä.

    • työtä ja työtä

      Ei tuollaisiin talkoisiin voi ketään määrätä, jos joku haluaa niitä tehdä, niin tehköön.

      Taloyhtiön hallitus ja isännöitsijä ovat vastuussa talon huoltotöistä.

      Isännöitsijä ei voi itsenäisesti määrätä, mitä taloyhtiössä tehdään ja miten, koska päätökset tekee taloyhtiön hallitus. Isännöitsijä toimii hallituksen ohjeiden ja määräysten mukaan.

      • Asumme näin.§

        Isännöitsijä on todellakin vain hankittu palvelemaan taloyhtiötä ja isännöitsijää voi myös helposti vaihtaa.

        Sen tasoista asiakaspalvelua olen saanut eräältä paikallisittain suurelta toimijalta, että saattaapi vaihtuakin tai saattaapi olla vaihtumattakin :)


    • Höpöhöpöhöpö

      Tuollaisen asian päättäminen kuuluu yhtiökokoukselle eikä hallitus voi päättää että tehdään huolto talkoilla.

      • yhtiöjärjestys

        Kiinteistön huollosta vastaa taloyhtiön hallitus apunaan isännöitsijä, joka hoitaa asian käytännön järjestelyt. Yhtiökokous valitsee hallituksen, mutta ei päätä siitä, kuka tekee huoltotyöt.


    • minä vaan

      Tiedän rivitaloalueen, missä ruohonleikkuu tehdään asukkaiden toimesta ja muut tekee huoltoyhtiö.

      Mikäli talkoissa tapahtuu vahinko, taloyhtiö vastuussa

    • talkkarinpoika

      Aika yksinkertainen ? Nyky Suomessa?
      Kuka henkiselle=akateemiselle alalle koulutettu ja konttori ym konsultointi tai suojatöitä tekevä osaa tehdä mitään fyysisiä hommia ainakaan kunnolla edes
      talontalkoissa? Vailla pelkoa sudesta sekundasta tai sairaudesta..
      Puheissa saatetaan siis teoriassa osata ja muka tehdä mitä hyvänsä vailla
      minkään moista aiempaa käytännönkokemusta.
      Semmosta se on kun teoriaopinnoissa käy eikä kunnon töistä ole käsitystäkään.
      Hakotileillä oltiin jos siinä vaiheessa kun vanhat kunnon talkkarit (jopa sivutoimiset) korvattiin muka säästösyistä ja kalliiksi koitui.
      Siinä sivussa talkkarin pikku kämppä realisoitiin..
      Johtunee siitä et pöljiksi koulitut kaikkien alojen "asíantuntijat" muuttivat taloon turvautuen maksulliseen konsultin apuun jos ei muuten oikein suju.
      huoltofirmoilla joita alettiin kilpailutella.
      Pöljät euvat vaa huomanneet ihan kaikkea mitä siinä huoltosopimuksessa lukee.
      Ei ainakaan meijän taloyhtijössä.
      Kyse o enempi siitä ettei kaikista ole kun siitä että kenestä olisi.
      Nyttemmin on talkkarit tulleet taas muotiin niissä taloissa missä se on mahdollista sattuneesta syystä.
      Voisin kertoa lukemattomia käytännön esimerkkejä pöljyydestä taloyhtijöissä ja hukkaan heitetyistä suurista rahasummista sen takia kun kukaan ei ossaa oikeesti tehä.
      Miten sitte jaat taakan tasasesti jos et oo Jehova valtakunnansali työmaalla?
      Entäs vastuun?
      Nykysin kaikki eu oo ees sallittua hyväntekoa omassa talossaan.

    • realityx

      no teillä ei varmaan ole yhtiövastikettakaan maksettavana ??

      • talkkarinpoika

        On ja nimenomaan se harmittaa eniten miten paljon siitä menee hukkaan pöljien takia.
        Samalla rahalla saatas tehtyä kunnollakin ja aikaseksi.


    • Lapioton

      Itse joskus talvella teen taloyhtiössä lumitöitä kunnon vuoksi. Kukaan ei pyydä eikä kielläkään. Saa hyvää liikuntaa ilmaiseksi. Suomalaisten taloyhtiöiden ilmapiiri on aika ankea. Ei mitään yhteisöllisyyttä. Hyvä, jos tervehditään...revi siitä talkoot...nostan hattua jos onnistuu.

      • 13+1

        Minkä s-nan takia taloyhtiössä pitäisi olla jotain "yhteisöllisyyttä"??? Suksi johonkin hemmetin ompelukerhoon, jos sellaista haluat.


    • ghdhsrth

      Aloittaja tarkoittaa varmaa talon koko kiinteistöhuoltoa.. Eli aiemmin ollut huoltoyhtiö hoitamassa asiaa. Sitten on käynyt niin että joko isännöitsijä on ollut kyvytön hoitamaan tehtäviään, eli ei ole seurannut riittävästi taloyhtiön taloutta eikä ole älynnyt esittää vastikkeen asettamista riittävälle tasolle tai sitten isännöitsijä on yrittänyt esittää vastikkeen korotusta mutta hallitus on torpannut ajatuksen tai viimeistään yhtiökokous on kaatanut vastikkeen korotuksen, perusteena että asuntojen arvo laskee kun on liian korkea vastike. Ihmisillä kun on sellanen outo käsitys että kun on alhainen vastike niin yhtiö on hyvin hoidettu.. vaikka asia on juuri päinvastoin.
      Aloittajan tapauksessa taloyhtiö on vastuussa tilanteesta koska huoltoyhtiön käytöstä luopuminen on yhtiökokouksen päätös asia.
      Hallitus taas toimii yhtiökokouksen päätösten mukaan.

      Talkoo työnä hoidettu kiinteistöhuolto voi toimia ihan hyvin joskus mutta harvoin se hyvä on. Itse en ostaisi asuntoa taloyhtiöstä missä ei ole kiinteistöhuoltoa.

    • Kyllästynythallitus

      Minusta sinun kannattaa mennä seuraavaan yhtiökokoukseen ja ilmoittaa haluavasi hallitukseen niin asia on ratkennut eikä tarvitse täällä arvailla.
      Monesti näitä hallituksen arvostelijoita on taloyhtiössä, mutta kun yhtiökokouksessa kysellään hallitukseen porukkaa niin ei ole halukkaita ja jopa hyvä että koko yhtiökokouksessa on porukkaa että niistä saa hallituksen kasaan.
      Myöskin ne jotka on kovimpia arvostelemaan ja levittään huhuja taloyhtiössä on näitä jotka ei osallistu talkoihin tai yhtiökokoukseen.
      Aina näissä taloyhtiön asioissa vastuu lopullisesti kuuluu taloyhtiölle.
      Hyvä isännöitsijä ja huoltomies on taloyhtiön kannalta parhain vaihtoehto ja lopuksi hallitus joka on kiinnostunut hoitamaan taloyhtiön asioita.
      Mutta nykyisin ei sinne hallitukseen saa päteviä ihmisiä koska arvostelijoita riittää ja vastuu on kova lisäksi kun monessa yhtiössä hommia tehdään talkootyönä ja palkaksi saat arvostelua vain.

      • Ball bins

        Yhtiövastinetta voitanee joko nostaa taikka laskea asiakkaan halukkuuden ja kykenevyyden mukaan ellei hänellä ole asiaan vaikuttavia liikuntarajoitteita.


    • työhön osallistuva

      Hallitushan on se joka vastaa taloyhtiön hallinnosta. Yhtiökokous taas voi vaihtaa huonon hallituksen pois.
      Huono hallitus on sellainen joka teettää ammattitaitoa vaativat työt osaamattomilla. Talkootyöt eivät voi koskaan olla pakollisia, ne ovat aina vapaaehtoistyötä.
      Aivan eri asia on se, jos talon ylläpito töitä on jaettu osakkaille yhtiösopimuksen mukaan ja tässä on huomioitava valitun osakkaan osaaminen ja kyky selviytyä töistään.
      Jaetut työt eivät ole talkootöitä vaikka ne voivat näyttää siltä.
      Ymmärtäkää käsitteiden erot.

      • Työvelvoitetta ei koskaan voi AsOy:ssä asettaa.


      • Ei ilmaista vastuuta

        Taidat olla ammatti isännöitsijä kun sysäät isännöitsijän työt hallitukselle. Sehän on selvä ettei hallitus teetä huoltotöitä tai muuta korjaustöitä vaan se on isännöitsijä eli taloyhtiön toimitusjohtaja joka ehdottaa hallituksen kokouksessa mikä urakoitsija tai huoltoyhtiön tekemä työ on taloyhtiölle parhain.
        Eli siis hallitus ei teetä mitään töitä tai ei edes ole tarkoitus että siellä istuu ammattitaitoista porukkaa joka osaa esim. putki remontin taidot,
        Jos homma olisi näin kun esität niin älkää osakkaat missään nimessä lähtekö talkoo työhön hallitukseen.


    • isännöitsijä

      Asuntoyhtiössä osakas maksaa vastiketta, jolla yhtiön kustannukset katetaan.
      Jos yhtiöjärjestyksessä ei ole mainittu muita vastuita (osakkaan tehtävät huoltotyöt) ei yhtiössä voi vaatia edes yhtiökokouksen päätöksellä ketään tekemään huoltotöitä.
      Ei myöskään kenenkään vastiketta voi pienentää vapaaehtoistöiden korvikkeeksi.

      • heikolle isännälle

        Ei ole olemassakaan osakkaalla muita vastuista, osakkaan tehtävät ym... vapaa valintaisia tehtäviä ovat kaikki, ei velvoita osakasta mihkään..


    • issariopiskelija

      Tutkikaas netist AOYL eli asunto- osakeyhtiölaki . Mukavaa luettavaa.

    • Heideken

      Talkootyönä pitäisi tehdä vain sellaista, joka osataan ilman koulutusta. Esimerkiksi pihan haravointia ja muuta pientä ehostusta. Mikä vaatii ammattitaitoa pitäisi teettää niillä, jotka osaavat. Siitä pitää tietysti saada maksu, vaikka olisikin talon asukas.

      Talkootyö ei aina ole kokonaisuuden kannalta edullista. Taloyhtiössämme talkoointoilijat (he olivat tietysti Pohjanmaalta) saivat kerran aikaan sen, että parvekkeet päätettiin maalata asukkaiden toimesta. Seurauksena oli, että kaikkien piti hankkia telat, pensselit ja tärpätit erikseen, vaikka maalin saikin yhteisesti. Osa asukkaista oli niin vanhoja, että heistä ei ollut hommiin, joten naapureiden piti maalata heidänkin parvekkeensa. Koska yhtiömme on suuri, olisi loppujen lopuksi tullut jopa halvemmaksi teettää kaikki oikeilla maalareilla, joilla on jo valmiina tehokkaat työkalut.

      Talkootöissä on vielä se huono puoli, että niitä tekee vain osa asukkaista. Toiset ovat vanhoja ja sairaita, toisilla taas on sellainen työ, että hekään eivät ehdi. Toiset taas eivät viitsi.

      • työt selväksi

        Talkoisiin osallistuminen pitäisi olla täysin vapaaehtoista. Ei siis pakkotyötä. Kunnolla hoidetussa taloyhtiössä hallitus osaa selvittää ne "vastuunjakoon" liityvät ongelmat.
        Parvekeremontit (maalaukset) eivät todellakaan sovi talkootyöksi. Jos maalaus on välttämätöntä niin homma pitää selkeästi esittää yhtiökokouksessa hyväksytyssä vastuunjako taulukossa josta käy ilmi: mitkä työt kuuluu taloyhtiölle ja mitkä työt osakkaalle. Tehtävien jaon tulee olla selvä.
        Onhan se selvää ettei ketään liikuntakyvytöntä vanhusta pitäisi panna parvekkeen maalariksi pakkomääryksellä. Myös se on selvää ettei kellekkään talkootyöläiselle pidä maksaa PALKKAA koska talkootyö on todella sitä vapaaehtoista ilmaistyötä.


      • siis hetkinen!
        työt selväksi kirjoitti:

        Talkoisiin osallistuminen pitäisi olla täysin vapaaehtoista. Ei siis pakkotyötä. Kunnolla hoidetussa taloyhtiössä hallitus osaa selvittää ne "vastuunjakoon" liityvät ongelmat.
        Parvekeremontit (maalaukset) eivät todellakaan sovi talkootyöksi. Jos maalaus on välttämätöntä niin homma pitää selkeästi esittää yhtiökokouksessa hyväksytyssä vastuunjako taulukossa josta käy ilmi: mitkä työt kuuluu taloyhtiölle ja mitkä työt osakkaalle. Tehtävien jaon tulee olla selvä.
        Onhan se selvää ettei ketään liikuntakyvytöntä vanhusta pitäisi panna parvekkeen maalariksi pakkomääryksellä. Myös se on selvää ettei kellekkään talkootyöläiselle pidä maksaa PALKKAA koska talkootyö on todella sitä vapaaehtoista ilmaistyötä.

        Ei missään nimessä parvekeremontteja tai maalauksia talkootöinä!


      • Eihän ne olekkaan
        työt selväksi kirjoitti:

        Talkoisiin osallistuminen pitäisi olla täysin vapaaehtoista. Ei siis pakkotyötä. Kunnolla hoidetussa taloyhtiössä hallitus osaa selvittää ne "vastuunjakoon" liityvät ongelmat.
        Parvekeremontit (maalaukset) eivät todellakaan sovi talkootyöksi. Jos maalaus on välttämätöntä niin homma pitää selkeästi esittää yhtiökokouksessa hyväksytyssä vastuunjako taulukossa josta käy ilmi: mitkä työt kuuluu taloyhtiölle ja mitkä työt osakkaalle. Tehtävien jaon tulee olla selvä.
        Onhan se selvää ettei ketään liikuntakyvytöntä vanhusta pitäisi panna parvekkeen maalariksi pakkomääryksellä. Myös se on selvää ettei kellekkään talkootyöläiselle pidä maksaa PALKKAA koska talkootyö on todella sitä vapaaehtoista ilmaistyötä.

        pakollisia, taloyhtiölle osakkaan tekemät työt,, sanoohan jo sanakin, talkootyöt, että vapaaehtoistyöstä on kyse.. Joissakin talkootyöt toimii, joissakin ei... hallitus ja isännöitsijä järjestää muulla tavoin kunnossapidot, jos ei toimi.. Hyvin yksinkertaista käytännössä.


    • sietokyky lopussa

      Asunto-osakeyhtiölain lukeminen vaatii lukutaitoa jota kaikilla ei näytä olevan vaikka sitä koulutusta on saatu. Talossa jossa asun on monia osakkaita jotka eivät ymmärrä eivätkä tule ymmärtämään yhtiövastikkeen määrityksen perusteita.
      Pihaparlamentissa kyllä kuulee näitä suuriäänisiä, mutta mihin unohtui se ymmärryskyky? Eihän tälläisessä taloyhtiössä kukaan järjellinen ihminen voi viihtyä, on pakko panna osakkeet myyntiin.

    • paavali26

      juu meillä tehdään porukalla lumitöitä ja ruohonleikkuuta ja hiekotusta ja haravointi, aurakuski käy jos on oikeasti tarvetta. muuten kyllä käy putkimies sähkäri tekemässä muut hommat.

      • kaikkienvastuu

        Sama täällä, hommat hoituu sopimuksella. Menkää Viroon asumaan, niin huomaatte, että lakikirjan kanssa ei voi kävellä peräämässä vastuita. Näkee että meillä täällä Suomessa on lakimiehet olleet/ovat johtamassa ja siksi kansalaiset luulee, että aina voi riidellä yhteisistä asioista, se on jopa velvollisuus.

        Tää maa tarvitsee yhteishenkeä, joka on täysin kadoksissa.


      • 13+1
        kaikkienvastuu kirjoitti:

        Sama täällä, hommat hoituu sopimuksella. Menkää Viroon asumaan, niin huomaatte, että lakikirjan kanssa ei voi kävellä peräämässä vastuita. Näkee että meillä täällä Suomessa on lakimiehet olleet/ovat johtamassa ja siksi kansalaiset luulee, että aina voi riidellä yhteisistä asioista, se on jopa velvollisuus.

        Tää maa tarvitsee yhteishenkeä, joka on täysin kadoksissa.

        Kyllä se laki on laki Virossakin. "Yhteiset asiat" voit tunkea anukseesi.


    • vastuullinen

      Taloyhtiön hallitus on vastuussa.

    • alansa ammattilainen

      Missään taloyhtiössä ei voida laillisesti teettää talkoilla vaativia remontteja eli ne talkootyöt on haravointia, pienimuotoisia lumitöitä, pihakeinujen rasvaamista, pihanhiekottamista tavella , ulko-oven edustan harjaamista, pihakukkien hoitoa, ....

    • Talkkarit takaisin

      Hervannassa oleva "huolto-yhtiö" Tulevat paikalle kuinka sattuu ja kirjaavat vian/viat ylös ja tilaavat ammattimiehet..Hienoa huoltoa.

      Tuollainen systeemi ja ja työmiehetkään pysy sitä työaikaansa paikalla.!!!!

      Ja paljonko tuollainen vuosisopimus maksaa.!!!!!!!!

      Auraukset voisi tehdä talkoilla tms.


      Olen kauan ihmetellyt tuota meininkiä.. Nooo... Taitaa isännoitsijöillä ja huoltoyhtiöillä vaihtua "ruskeat kuoret"

      Talonmiehet takaisin.. halvemmat kulut jne.

    • Itsekin isännöitsijä

      Nostakaa vastikkeita ja palkatkaa huoltoyhtiö. Talous kuralla? Erikoista, koska on isännöitsijä joka maksaa laskut ja tekee kirjanpidon. Kyllä sen pitää kertoa heti, kun rahat ei riitä ja ilmoittaa yhtiökokouksessa välittömästi vastikkeiden korotuksesta.

      • suunnitelma B

        Miksi tuosta talouden kurallaolosta on tehty ongelma ? Kun meillä meni yllättävien menojen vuoksi talous miinukselle, niin hommattiin taloyhtiön tilille 20 t€:n limittii, mitä pitä käyttää jopa 80-90-prosenttisesti ennenkuin saatiin taloutta korjatuksi parin seuraavan vuoden aikana ruotuunsa.
        Kyllä osakkaiden pitää ymmärtää, että vastiketta on korotettava joka vuosi, jotta menot saadaan katettua siten, että vajetta ei pääse syntymään.
        Suurimmat menoerät, kun lämpöenergia, vesi ja sähkö tuppaavat vuositasolla nousemaan jopa 5-6 %:a . Kiinteistoliiton arvio on seuraavalle 10:lle vuodelle keskimäärin 3,5-4 %:a vuodessa. Lisäksi isännöinti ja huolto nousevat kumpikin 2-3 %:a vuodessa, sillä sinne ei lama iske.
        Aloittajan tarkoittama roima kulujen alentaminen on mahdollista omalla työllä, jos talosta löytyy sellainen vahvasti sitoutuva ryhmittymä ammattimiehiä, mikä koostuu ainakin putkimiehestä, sähkömiehestä, rakennusmiehestä ja jostakin tekniikka- ja koneasioista ymmärtävästä yleisnikkarista. Se siis voisi toimia.
        Huoltomies yleensä soittaa paikalle ammattimiehen.
        No osaahan sitä puhelinta käyttää kuka tahansa.


    • A0cB79

      20/80 sääntö. 20% talkooväestä juo 80% kaljoista.

    • ei käsnää

      Miksi tehdä talkoita kun on huoltoyhtiö.. Siittähän niille maksetaan.

      • laiskalinna5

        varmaan vitsiksi tarkoitettu, minä en ole vielä löytänyt asiantuntevaa ja työtä ammattitaitoisesti tekevää huoltoyhtiötä,talon säädöt on ensiasennuksia ja huoltomiehet eivät osaa tai halua koskea niihin.Kaikenkaikkiaan voin sanoa että huoltoyhtiöt ovat kiinteistöjen tuho


      • huoltomees16
        laiskalinna5 kirjoitti:

        varmaan vitsiksi tarkoitettu, minä en ole vielä löytänyt asiantuntevaa ja työtä ammattitaitoisesti tekevää huoltoyhtiötä,talon säädöt on ensiasennuksia ja huoltomiehet eivät osaa tai halua koskea niihin.Kaikenkaikkiaan voin sanoa että huoltoyhtiöt ovat kiinteistöjen tuho

        Ei se tarkoita ettei asiantuntijoita olisi jos sinä et niihin ole törmännyt. Tässä tulee samanlainen spedekommentti kuin sinulta, mitä ikinä teetkin työksesi se on vitsi ja jonkun alan tuho.


    • ei mene läpi!

      Ei varmasti voi teettää. Kysy hallituksen pj:ltä, paljonko vastikkeesi laskee, jos teet niitä palkattomia töitä, joista verottajakin saattaisi kiinnostua.

      • ookko tyhmä?

        ? ei verottajalla ole mitään sanomista talkoista. Kukaan ei saa rahaa.


    • naapurikyttääjä

      Vaikka taloyhtiö päättäis mitä vaan. Asukkaan ei tarvi tehdä mitään töitä, jos ei itse halua. Oma asunto tietenkin pitää hoitaa ja rivitalossa oman pihan nurmikon leikkaus ja lumityöt.

      • muuta maalle!

        hoida edes sitten pihas kyylis! Äläkä tule nuotioiltaan syömään talkoolaisten eväitä itsekäs laiska paska!


    • Peukalo keskellä

      Jos tehtävistä on karsittu ne työt, jotka vaativat lain mukaan ammattimiehen työn, niin jäljelle jää pihatyöt, lumenluonti ja erilaiset siivoukset, kuten lehtien poisto ränneistä, pikkukorjaukset, joihin riittää vasara ja Backanddecker. Hyvähän se on, että asukkaat opettelevat hoitamaan asiat itse ja huolehtimaan repsahtaneista nurkista, mutta ottakaa selvää, mitä vakuutusyhtiö sanoo, jos ja kun tehdään esim. joku vesivahinkokorjaus, jonka jälkeen rakenteet kastuvat ja homeitiöt pillastuvat.

      Suunsoittajia voi olla missä tahansa taloyhtiössä, sille ei voi mitään näinä aikoina, jolloin kotikasvatus on laiminlyöty jo vuosikymmenten ajan "vapaan kasvatuksen" nimissä.

      • Kas, Vattaja

        Pahimmat suunsoittajat on pilalle hakattuja avohoidon tarpeessa olevia pätijöitä. Oikeanlaisen kasvatuksen saaneet ei päätänsä auo kun osaavat keskustella asioista. Hehän oppivat sen tavan jo lapsena. Vapaa kasvatus taas on jotain mikä aikaansaa uusavuttomia tolloja, ne ei paljoa huutele kun pääasia on lojua sohvalla ja ryystää olutta.


      • Loordi
        Kas, Vattaja kirjoitti:

        Pahimmat suunsoittajat on pilalle hakattuja avohoidon tarpeessa olevia pätijöitä. Oikeanlaisen kasvatuksen saaneet ei päätänsä auo kun osaavat keskustella asioista. Hehän oppivat sen tavan jo lapsena. Vapaa kasvatus taas on jotain mikä aikaansaa uusavuttomia tolloja, ne ei paljoa huutele kun pääasia on lojua sohvalla ja ryystää olutta.

        C2H5OH vei akan.
        Itteki menos.
        Ei hyvä.


    • kallis lasti reisill

      Jaa, että teette talkoilla huollot? Kukas järjestää lämmönjakohuoneen päivystyksen jokaiselle vuorollaan ja opettaa mitä tehdään missäkin tilanteessa? Kukas menee aamuviideltä luomaan lumet talvella jotta pääsette niillä koslillanne töihin? Aika urpoa toimintaa jos ne taloyhtiössä päättävät toopet luulee, että talkoilla pärjää vähänkään isommassa yhtiössä.

      Onnea kaaokseenne, sitä tulette tarvitsemaan.

    • ex-omakotitalolainen

      minä maksan siitä, etten joudu tekemään pihatöitä kerrostalossa eli huoltoyhtiö on hoitaja, siis en jaksa häärärtä pihassa

      • tyhmää.

        Mitä virkaa huoltoyhtiöllä jos asukkaat tekee hommat kimpassa talkoina?


    • Loordi

      Talkkarit takaisin.

    • Korruptiovaltiot

      Kaikki talkootyö on verotettavaa. Näin verottaja kertoi verotoimistossa. Muutama tuttu on joutunut maksamaan tuhansia euroja veroja takautuvasti verottajalle. Ovat nyt ulosotossa.

      Jos rakennat taloa talkoovoimin, siitä kuuluu maksaa vero valtiolle. Samoin kaikki vastikkeellinen / vastikkeeton palvelu joita on netissä joskus ollut, ovat lopettaneet suurelta osin verotuksen vuoksi. Jotain vielä voi löytyä, ehkä.

      Mielestäni verotuskäytäntö on mielivaltainen ja estää yhteiskuntaa kehittymästä ihmisiä auttamasta. Hyväntekeväisyys on sallittu mutta ns. talkooauttaminen on kielltettyä.

      Sairasta koko kunta- ja valtiosektorin korruptiovirkamieshallinto. Jos auttaminen lasketaan verotettavaksi, voidaan kohta laskea jo happivero keuhkotilavuuden mukaan. Mitä isommat keuhkot sitä suurempi happivero.

      Happiveroa odotellessa

    • eisuinkaan

      Talkootöistä ei voi päättää . Mutta voi sopia että jotkut HALUKKAAT voivat tehdä , eivät tiettää . Kaikki ylläpitotyöt ovat hallituksen vastuulla että ne tehdään .

    • Deadlift

      Minkäköhän tähden HOITOvastiketta oikein mahdetaankaan maksaa!!?

      Täysin turha keskustelu.

    • näin meillä

      No ei ole Teidän taloyhtiössä paljoa asiat paremmin kuin meillä.

      Kun yhtiö päättää kokouksissan, että "talkoilla tehdään" ja vaikka määrää vuorot jokaiselle, niin se tarkoittaa, että ei ole pakko sinun osallistua. Osakkaan osallistuminen on vapaaehtoista. Voitat käräjäoikeudessa, kun asiasi hoidat heidän kanssaan. Taloyhtiö ja isännöitsijä ei vie sinua käräjäoikeuteen, koska tietävät häviavänsä. Kyllä se on vastuussa huoltovirheistä se taloyhtiö ja jopa hallitus. Hallitushan ne allekirjoitukset on tehneet. Vahingoista henkilöille saattaapi olla vastuussa hallitus. Heidän thtävä on tehdä työt oikealla tavalla virallisilla huoltomiehillä (ei juopoilla).

    • jyft

      > Jos talon 'talkoohuoltomies' joka meidän tapauksessamme on pahasti alkoholisoitunut entinen huoltomies hoitaa tehtävänsä huonosti niin, että huollosta aiheutuu myöhempää harmia ja vahinkoa, kuka silloin on vahinkovastuussa.

      Jos noista käräjille mennään, niin yleensä muisti siinä vaiheessä heikkenee hirveästi. Kukaan ei muista ainakaan mitään vastuuta ottaneensa tai mitään luvanneensa. Ja vastuulliset tietysti luulivat muiden ottaneen vastuun. Tuomio riippuu niin paljon yksityiskohdista, jotka eivät ole (vielä?) tiedossa. Pystyykö kantaja osoittamaan, että vastaajan olisi pitänyt ymmärtää, etteivät talkootyöläiset pysty tekemään jotain oikein? En usko että pelkästään alkoholismi riittää osoittamaan mitään. Kyse on enemmän siitä, miten paljon alkoholismi vaikuttaa työtehtävien hoitoon. Jos näyttää siltä, että pätevää talkooväkeä ei ole, riski on ilmeinen, että ennen pitkää jotain tapahtuu. Ja jos talous on kuralla, jokin on jo mennyt vikaan.

      • jyfti ei jaarittele

        vaan totuus on yksinkertainen ja helppo taloyhtiölakia lukien,,,, hall.puh.joht. ja isännöitsijä on vastuussa talkootöistä, oli se sitte hyvin tai huonosti hoidettu, tai humalassa tai selvinpäin tehty,,, Heille kuuluu valvonta , että asiat hoidetaan oikealla tavalla, ei kenellekkää muulle.. piste..


      • Tekninen_Tissi83
        jyfti ei jaarittele kirjoitti:

        vaan totuus on yksinkertainen ja helppo taloyhtiölakia lukien,,,, hall.puh.joht. ja isännöitsijä on vastuussa talkootöistä, oli se sitte hyvin tai huonosti hoidettu, tai humalassa tai selvinpäin tehty,,, Heille kuuluu valvonta , että asiat hoidetaan oikealla tavalla, ei kenellekkää muulle.. piste..

        Missä kohtaa tässä "taloyhtiölaissa" asetetaan hallituksen puheenjohtajalle jokin erityinen korkeampi vastuu muuhun hallitukseen nähden? Tarkka lakiviite.


    • talkoolainen

      Ei, se ei ole talkoovoimin tekemistä että on talkoo mies joka tekee kaiken "talkootyönä". Talkoo työ on sitä että jokainen talon asukas tekee jonkun työ osuuden esim: yhteisten tilojen siivouksen (portaikot, sauna, pesutupa ym.) vuorollaan. Työt voivat vaihtua, ja vastuu on tekijällä. Onko työt tehty niin kuin on sovittu. Silti on töitä joita ei talkoo työnä tai ilman ammattilaista tehdä, esim: sähkötyöt. Tällä talkkarilla on jonkinlainen sopimus esim: asunnossa sen hinnassa, tai vuokrassa. Talkoo työnä tehtäviä töitä ovat juuri, siivoukset, ikkunan pesut. yhteisten tilojen kunnossa pito, ovien kiinni laitto, pyykkitupavuorot, ulkoalueiden kunnossapito yms. työt jotka eivät vaadi ammattimiehen käyttöä.

    • mek

      Jos rahat ei riitä niin yhtiöävastiketta nostetteva niin paljon että voi teettää huollot omalla tai juoltoyhtiön tekijällä. Vaadi että e henkilö joka tekee ottee virheiden varalta honkkelivakuutuksen joka korvaa isommat virheet tai sitten yhtiökokousen pöytäkirjaa maininta ettei koske sinua jos et halua tehdä mitään. Taloyhtiö ja sen asukkaat maksavat keaiken viimekädessä ja jos joku tekee isomman mokan niin oikeuteen on mentävä jos jotai korvauksia tekijältä haluaa.

    • maalari

      Parvekemaalauksesta tämän verran. Ammattitaidottomat voivat maalata kosteaa betonia. Ei maalia kannata vetää kostean betonin päälle. Ammattimies voi mitata ennen maalausta betonin pintakosteuden.
      Tehdään ne maalaukset edes kunnolla.

      • fresko maalataan

        Semmosta ku maalataan kosteelle pinnalle sanotaan että FRESKO.
        Remprantti teki ja Mikkel Ankelo. Hyvää taidetta!


      • toinen maalari
        fresko maalataan kirjoitti:

        Semmosta ku maalataan kosteelle pinnalle sanotaan että FRESKO.
        Remprantti teki ja Mikkel Ankelo. Hyvää taidetta!

        Nämä maalarimestarit eivät sentään käyttäneet lateksimaaleja joita nykyään suositaan, myös betonipinnoille. Kyllä se tietotaito on useimmilta kadoksissa.


    • talkota

      Asun Talo Yhtiösä ja tteen AINA talkota. Ttee snäkin talkota.

    • Tälköilty ön, ön, ön

      Jöö...kylä sitä ön tylly tälköityä jö reilyt 20 vyöttä. Ei ole kyllä kiitöstä sääny. Päremminkin häykytty jä vittyilty kökö äikä..pärkele kyiten.

      • Änteeksi körjään...

        Ei öle....


    • Voihan niitä..

      Siis tiettyjä juttuja voi tehdä talkoilla taloyhtiössä ja varsin tuottoisaakin puuhaa. Omistamme yhdestä taloyhtiöstä huoneiston, jossa nurmikonleikkuu ja lumityöt ovat osakkaiden itse tehtäviä, kukiin tekee vuorollaan ja homma on toiminut vuosia. Meidän tapauksessamme vuokralaiset ovat leikanneet nurmikkoa ja tehneet lumitöitä, mutta kukaan vuokralainen ei ole vielä tästä valittanut viimeisen 15v. aikana.

      Jotain vaativampia töitä en sen sijaan antaisi osakkaiden tehtäväksi, kuten lvi- ja sähköön liittyviä töitä.

      • Riski on kova

        Eikä niitä saa tehdä. Pitää olla luvat ja pätevyys. Tarkkaa onkin. Siis sähkö, lvi jne työt.
        Vastuu on kova jos jotain sattuu.


      • mek
        Riski on kova kirjoitti:

        Eikä niitä saa tehdä. Pitää olla luvat ja pätevyys. Tarkkaa onkin. Siis sähkö, lvi jne työt.
        Vastuu on kova jos jotain sattuu.

        Keoppa kuinka monella sähkärillä on luvat ja aika harvalla ja ne on yleensä joko firman omistajalla tai pomolla tai jollain sähkösuunnittelijalla ja se tekijä tekee niiden luvilla mutta vastuu on sen kuka ne luvat on saanut.


      • Tekninen_Tissi83
        mek kirjoitti:

        Keoppa kuinka monella sähkärillä on luvat ja aika harvalla ja ne on yleensä joko firman omistajalla tai pomolla tai jollain sähkösuunnittelijalla ja se tekijä tekee niiden luvilla mutta vastuu on sen kuka ne luvat on saanut.

        Mistähän luvista herrasväki nyt puhuu?
        S-pätevyyksistä vai sähkötöiden johtajan pätevyydestä? Äidin luvasta?


    • Servicemann

      Minä olen entinen huoltomies 40vuotta alalla,nyt eläkkeellä,jouduin taloyhtiö kokouksessa hallitukseen, koska eräs henkilö tiesi, että olen huoltomies!
      ei siinä mitään, on parempi jos jollakin on kiinteistöstä kokemusta Nyt sitten joutuu
      kaikenlaiseen palaveri ja tarkastuskierrokselle isännöitsijän yms. kanssa? Mutta on se
      parempi kuin sellaiset hallitksen jäsenet, joilla ei ole minkäälaistta kokemusta kiinteistönhoidosta? Olen kuitenkin tyytyväinen tähän hommaan!

      • servicemann

        Lisäyksenä, meillä on huoltoyhtiö ja siivousfirma,jotka tekee työt!


    • tähän törmäillään

      Asunto-osakeyhtiö ei voi siirtää yhtiön vastuulla olevien töiden tekemistä osakkeenomistajien tai vuokralla asuvien tehtäväksi. On myös tilanteita, joissa osakas voi yhtiön laskuun teettää kohtuutonta haittaa aiheuttavan vian korjauksen tai työn, jota ei ole huomautuksesta huolimatta asiallisesti kuntoon laitettu. Lisää tietoa löytyy asunto-osakeyhtiölaista. Työt on myös tehtävä hyvää rakennustapaa noudattaen ja siihen antaa lisäohjeistusta Kiinteistö RYL (rakentamisen yleiset laatuvaatimukset) varsin kattavasti. Töiden teettäminen ammattilaisilla on siis varsin perusteltua. Tällöinhän myös kustannukset jakautuvat tasapuolisesti. Sellaista yhtiötä, jossa näin toimitaan, saattaa kuitenkin olla vaikea löytää vapailta asuntomarkkinoilta. Vai onko?

    • Omistajat = asuntoyh

      Minä olen osa asuntoyhtiötä. Eli asunnon omistajat ovat se asuntoyhtiö.
      Ei ole mitään ulkopuolista asuntoyhtiötä.
      ASUNTOYHTIÖN SIIS MUOTOSTAVAT ASUNNON OMISTAJAT YHDESSÄ.

      Jos omistat 10 prosenttia osakkeista voit vaatia esim. ylimääräisen yhtiökokouksen koolle jo yksin.

      • Älkää liioitelko

        Eikä se yhtiökokous niin paljoa maksa. Korkeintaan isännöitsijän sovitun kokouspalkkion.
        Sekin saattaa monesti jo kuulua isännöitsijän kuukausipalkkaan.
        Riippuu minkälaisen sopimuksen olette tehneet isännöitsijän kanssa.

        Ainoa "valta" tai oikeastaan velvollisuus minkä hallitus voi tehdä on isännöitsijän vaihto.


    • knkkfkfkfkkfnflfnflm

      Voi kun oikein vanhaa stalinistia lämmittää, miten jossain vielä jaksetaan herätellä neuvostomeininkiä henkiin. Eihän se toki neuvostoliitossa toiminut, mutta kun tarpeeksi monta kertaa kokeilee, niin voi se joskus jossain toimiakin. Ehkä.
      Kolhoosi on parasta, mitä maailma voi ihmiselle tarjota. Tai ainakin parasta, mitä neuvostoliitto voi.

    • näin on

      Mikähän siinä on että näitä valittajia aina löytyy, mutta kun on yhtiökokous niin niitö ei siellä näy.
      Jokainen osakas joka on ollut yhtiökokouksessa niin hallitukseen pääse jos haluu, mutta totta kai on helppoa valittaa täällä tai muuten valitella.
      Kunnioitan meidän taloyhtiön hallituksen jäseniä koska jaksavat tehdä ilmaistyötä ja kantaa vastuuta.
      Totuus on että taloyhtiö kantaa taloudellisen vastuun lopuksi ja siinä ei ole muuta mahdollisuutta.

    • XD XD XD

      luin et voiko HULLUT teettää talkoilla ÄKSDEE!!!

    • KAMALIA KOLHOOSEJA

      Töitä? Ei meillä ainakaan hallitus eväänsä väräytä. Mitä ne tekee?
      22 vuoden kokemuksella näin sanon. Mitä tekemistä sillä sitten todellisuudessa on? Ei mitään.

      Yksi kokous vuodessa. Siinä se. Senkin hoitaa isännöitsijä.
      Meillä on aina samat pyrkyrit hallituksessa tekemättä mitään.
      Muita ei valita. Siis aina ne samat vuodesta toiseen. Eivätkä ikinä eväänsä väräytä.
      Mitä niiden sitten pitäisikään tehdä? No ei sitten mitään. Parempi onkin kun eivät yritäkään tehdä mitään tunarit mitättömyydet.
      Sehän on vain sellainen nimellinen asia koko hallitus koska asuntoyhtiölaki sen vaatii.

    • isännöitsijä

      Taloyhtiö voi teettää töitä vain taloyhtiön päätöksellä. Työ voi olla aina ilmaista, mutta ei koskaan verovapaata.
      Kaikesta ilmaistyöstä yritykselle, sekä yksityiselle on tehtävä ilmoitus verottajalle, joka laskee työn arvon mukaan verotusarvot eri osapuolille.
      Ihan virallisesti lumitöiden tekeminen naapurille voi olla ilmaista yhteisellä sopimuksella, mutta verotuspäätöstä eri veroperusteista ei voi kukaan tehdä verottajan puolesta.
      Vaasan hallinto-oikeudessa käsiteltiin keväällä Kajaanilaisen vanhuksen kolmea tekemäänsä sukkaparia tuttavalleen. Sukat olivat saajalleen veronalaista tuloa. Veroa ei oltaisi määrätty teon vähäisyyden puolesta, mutta määrättiin 370,00 EUR sakko verottajalle ilmoittamatta jättämlsestä. Kaikki tulo pitää ilmoittaa verottajalle. Tulon ei tarvitse olla rahaa vaan rahanarvoinen etu on samalla asteikolla yhtälailla verotettavaa.

      Ihan suurinta harmaataloutta, laitonta ilmaistyötä (ihmiskauppaa, orjatyövoimaa) ovat talkooyhtiöiden talkootyöt, jossa mahdollinen palkka maksetaan talkootyöläisille pimeästi ruokana tai muuna hyödykkeenä ja verottajalta pimitetään koko talkootyö.

      • ***

        Eipä löydy hallinto-oikeudesta tuollaista päätöstä. Laitatko linkin, jotta voimme tarkastaa asian.


    • Raksa

      En ole laki-ammattilainen mutta sen tiedän, että kuka ikinä taloyhtiötä hoitaa, niin on vastuussa. Vaikka asukkaat jopa itse "omistajina" haluaisivat korjauksetkin hoitaa, niin eiköhän se vastikkeen saaja ole vastuuhenkilö.

      Olisihan se hienoa jos asukkaat, vaikka puutarhaa hoitaisivat yhdessä, jotta yhteisöllisyys pysyisi, mutta rakennus- ja huoltotöissä oikeasti tarvitaan voimassa olevat sopimukset. - Ja ammattitaito, mikäli johtajalla on itsesuojeluvaistoa (edes muiden suojelun sijaan - pahimmassa tapauksessa, mitä vain voi sattua ).

    • Järki käteen håmåt

      Tuollaisella p.skapalkallako pitäisi vielä jotain tehdäkin mitä huolto miehen taulukkopalkat on ??????????????

    • talkkarinpoika

      Voi mite paljo vanha kunnon talkkari teki ilmaseksi?
      Avasi ovetki viikonlakkoisin öisin kilteille ihmisille maksutta jos nämä oli jättäneet anaisensa kotiin ja ilman papereita..laittomasti. Kas kun oli kaikkien tuttava sosiaalityöntekoijä , poliisi , lastenvati ties mitä vailla muka muka amattitaitoa?
      Nykytyylisuunta o et jos taloyhtiön pihas o lumikasa nii isännöittijä lähettää apupojan
      ottamaan siitä dikikuvan ja järkätään ylimääränen yhtiökokoomus missä pohditaan
      mitä tehtäs?
      Ja lasku tulee postissa taloyhtiön ties mille isännän palveluksesta? Kokouspalkat ym. päälle..
      Lumikasa tosin ei oo siirtyny yhtään mihkään viellä sillä summalla...
      Mite ne talkkarit onnistu ennenvanhaa hävittämään kaikki lumet pihoista?
      Noin nuunkui huomaamatta?
      Nykyää o vissii melko laitonta käyttää järkee ees osaketaloissa?

    • tee vahinko!

      Kyllä se velvollisuus loppuu saman tien, kun teet jotain hommaa, josta tulee kallis vahinko. Jokainen osakas maksaa, joten ei tuo oppitunti sinulle kalliiksi tule.
      Ei kukaan oman arvonsa tunteva tee työtä ilmaiseksi.

    • Kivat naapurit

      Jokainen varmaan ymmärtää saavansa " palkan" edullisemman yhtiövastikkeen muodossa. Talkootyöt myös parantavat yhteisöllisyyttä, jos tarvitset apua sitä voi saada naapurista. Rivarin talkootyöt ovat kovasti vähäisiä, muutaman kerran kesässä ruohonleikkuu ja yhteisten alueiden siistiminen porukalla. Pari kertaa vuodessa jjuodaan yhdessä kahvit, ehkä grillataan makkaraa.
      Ihmettelen ihmisiä, jotka kyllä ottavat edut, mutta eivät kanna vastuuta.

    • Järkevä toiminta

      Kerrostalo talkoolaisten työn laatu tahtoo olla sellaista, että ammattiulkotyöntekijä joutuu niitä sitten myöhemmin parsimaan. Meillä kun piti maalata parkkipaikan puuaitaa talkoissa, niin samalla tuli maalattua parkkeerattuja autoja ja töhrittyä metallikaiteita. Liukkauden torjunnassa voi tulla jo sitten oikein kunnon vahinkoja kun on epäsäännöllinen hiekoitus tehtynä seurauksella luitten murtumisia yms. Ei tosiaan sovi kenen tahansa kyseiseen työhön tottumattoman hoidettavaksi.

    • HHUHUH

      Mikä ettei, jos porukka on intoontunut ja osaavaa ko asiaan, mutta muistakaa nyt kuitenkin tämä meidän kaikkien rakastama Verottaja, jolle on tehtävä pilkuntarkasti selostus talkoisiin osallistuvamn porukan kengännumerosta asti selonteko ja todistaa se, ettei näille ole maksettu senttiäkään.

      • mek

        EI niitä hommia mihinkään verottajalle tartte ilmoitella ja jos kyselee niin meillä ei tehdä yhtään mitään.


      • HHUHUH
        mek kirjoitti:

        EI niitä hommia mihinkään verottajalle tartte ilmoitella ja jos kyselee niin meillä ei tehdä yhtään mitään.

        Ei tietenkään, en minäkään ilmottaisi, mutta muistakaa että niitä naapureita on ympärillä ja paljon ja suomalaisethan on tunnetusti kateellisia, joten aina ja varmasti löytyy vähintään se yksi vitt**ainen henkilö joka tehtailee ilmoituksia sinne ja tänne. Eihän nuo asiat salassa pysy


    • neiti-ihminen

      Tee-se-itse-huoltomiehet ovat parhaita panomiehiä. Olen tyytyväinen.

    • talkoillaan vaan

      Tutun ensimmäinen omistusasunto oli luhtitalon toisessa kerroksessa. Yhtiöllä ei ollut huoltosopimusta mihinkään, vaan vaarit tekivät hommat iha ite. Ensimmäinen syys-sade tuli katon läpi tuttuni asuntoon ja kasteli keittiön kaapit, lattian ja seinät tietenkin. Tasakaton kaivot oli täynnä monen vuoden puun roskaa, eivätkä vetäneet vettä.
      Kenellekään vaarille ei tullet edes mielen viereen kyseinen asia. Vanhat parrat halusivat säästää ja tehdä itse huoltohommat. Eikä niistä kenestäkään olisi edes ollut kuntoa kiivetä katolle.
      Näin sitä sitten "säästettiin".

      • mek

        Meidän rivarissa on kuuis taloa ja jokaisessa on nimetty henkilö joka huolehtii että keväisin ja syksyisin ja kesäisin kun sateita tulee niin käydään kattomassa ja puhdistamassa ne kaivot siellä katolla niin ei tule niitä vahonkoja. Ylennsä vähänkin isommassa taloyhtiössä on rakennus tai muun alan ammattilaisia jotka tietävät asioista jotain ja tulee huolehdittua että ne hommat tulee tehtyä.


      • Tekninen_Tissi83
        mek kirjoitti:

        Meidän rivarissa on kuuis taloa ja jokaisessa on nimetty henkilö joka huolehtii että keväisin ja syksyisin ja kesäisin kun sateita tulee niin käydään kattomassa ja puhdistamassa ne kaivot siellä katolla niin ei tule niitä vahonkoja. Ylennsä vähänkin isommassa taloyhtiössä on rakennus tai muun alan ammattilaisia jotka tietävät asioista jotain ja tulee huolehdittua että ne hommat tulee tehtyä.

        Ja yhtä hyvin ne kattokaivot voivat jäädä puhdistamatta myös huoltoyhtiöltä jos työtä ei ole kirjattu huoltosopimukseen.


    • Huoltomies tai talkkari ei nyt kuitenkaan mitään remontteja yleensä tee joten ei siitä mitään haittaa ole vaikka pikku jurrissa haravoi tai kolaa.

    • muskelia
    • Huru-ukko

      Taloyhtiön huru-ukko hoitaa pihatyöt, mutta vain niille joiden
      p......ttä haluaa nuolla. Muiden kohdalla millilleen vedetty viiva
      - tuohon en koske.
      Tapa tämäkin hoitaa pihatyöt.

    • lakiinTutustunut

      lark
      taloyhtiössä vastaavat kaikki yhtiöön kuuluvat veloista, töistä, tulevista töistä remonteista jne. Jos taloyhtiö joutuu korjaamaan esim naapurissasi tulevan kylpyhuoneremontin; kaikki taloyhtiöön kuuluvat ovat tavalla tai toisella maksumiehiä.
      Kehoittaisin googlettamaan ja ottamaan selvää sanasta taloyhtiö; löydät vastauksia paljon muuhunkin asiaan liittyvää.
      tsemmiä RS

    • Tyhjän lässyttäjiä?

      Osalle etenkin kokouspalkkijoita eikä niinkään vastuuta nauttiville ja laskuttaville välikädellisellä maksaville "asijantuntijoille" isännille sekä tuttavien virmoille mutta etenkin pätemisen tarpeellisille omia henkisiä kykyjään esitteleville yhtiökokoomushan
      o Herran lahjus?
      Ku päästää byrokratiassa tekemään fyysisiä hommia oikein talkoilla?
      Yhtiökokouksessa A4 arkkeja laatimalla?
      Muistuttaa iha Suomen hallitusta moni taloyhtiön hallitus?
      Jotkut jopa eroaa siitä ja alottaa paremmissa viroissa.
      Kyse taitaakin olla rahasta siinä vastikkeessa ynnä paljon muussaki?
      Vaikkei mistään työnteosta edes talkoilla ilmaiseksi ja verovapaasti?
      Hankaksi on toi vapaaehtoinen hyväntyöntekeminen menny nyky Suomessa?
      Jopa "omassa" taloyhtijössä.
      Vaikuttaa siltä ettei asijoita nähdä järkevästi? Johtuiskohan osittain koulutuksesta?
      Jonka jälkeen asijoita ei edes ymmärretä kunnolla OK.
      Järkeä kun ei opeteta missään nyky Suomessa ei ainakaan oppilaitoksessa.
      Ja det kostar.. kansa varattomille ja viattomille osakkeille.
      Helppoahan se o viisastella jos ei osaa.

    • kuka ottaa vastuun

      Joka paikan remonttireiskat aiheuttavat usein suurempaa vahinkoa kuin hyötyä. Useimmat "tee se itse" miehet aiheuttavat taidottomalla työllä piileviä vaurioita ja vahinkoja jotka ilmenevät vasta vuosien ja vuosikymmenien kuluttua.

      Kiinteistöliiton laatima Vastuujakotaulukko on suurin syyllinen kerrostalojen korkeisiin lämmityskustannuksiin ja kalliisiin ikkuna ja oviremontteihin.
      Lisäksi käytännössä toimimaton Vastuujakotaulukko estää suunnitelmien mukaisesti säädetyn ilmanvaihdon toiminnan. Tämä puolestaan pilaa sisäilman laatua ja heikentää merkittävästi asumismukavuutta.

    • entinen asiakas

      Ihan uteliaisuuttani kyselen, onko isännöitsijä siuntiolainen, joka pitää majaa espoossa ja kirkkonummella? Jos, niin en ihmettele yhtään. Myy kiireesti kämppäsi. Ko. isännöitsijä on kuin tauti ja se lähtee vasta, kun on kupannut yhtiön tilit tyhjiksi, sitä ennen ette ulos saa. Niin ja työt se jättää tekemättä, mutta palkkiot ovat huikeat ja turhaa laskutusta, mikä on osatu ovelasti piilottaa, tosin hiukankin fiksummat huomaamat kyllä, jos viitsivät vaivautua.

      • vaihtanut....

        Hallitus palkkaa ja myös erottaa isännöitsijän. Isännöitsijä lähtee kuin leppäkeihäs kun hallitus niin päättää. Lähtee irtisanomisajan puitteissa milloin vain, vaikka kesken tilikauden.


      • PalkkaaVain
        vaihtanut.... kirjoitti:

        Hallitus palkkaa ja myös erottaa isännöitsijän. Isännöitsijä lähtee kuin leppäkeihäs kun hallitus niin päättää. Lähtee irtisanomisajan puitteissa milloin vain, vaikka kesken tilikauden.

        Isännöitsijä lähtee kyllä samantien, jos hallitus niin haluaa. Irtisanomisajalta joutuu vain palkkion vielä maksamaan, mutta ei se isännöitsijän vaihtoa mitenkään muuten hidasta.


    • oikea suunta

      Nykyään kun näitä lomautettuja/työttömiä riittää melko monessa huoneistossa, niin eikö se ole vain hyvä, että taloyhtiöissä hoidetaan hommat talkoilla. Ei ne takoyhtiöiden hommat kuitenkaan mitään erikoisosaamista yleensä vaadi. Onhan sitä myös joukossa aina erikoisosaajia, jos tarvitaan.

    • En halua lisäveroa

      Mielenkiinnosta miten ilmoitan verottajalle tekemäni talon talkootyön ja juodut oluet?

    • hallaa tekee vaan

      tai vaikkapa pihan hoito, jossa joku pihatouho tonkii pensaiden alustat syksyllä puhtaaksi, vaikka huoltofirma jättää osan lehdistä suojaksi

    • silleesä

      Eikö se verottaja iske kun tehdään töitä.Verotonta vapaaehtoistötä kun ei enään ole.

    • ljnkgjng

      Alkuperäiselle kirjoittajalle, onko yhtiö kantvikissa? Kuulostaa tutulle.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe