Kutsuja pukkaa - 1,7 miljoonaa autoa takaisin

P e n t t i

Keskiviikon ensimmäiset kutsut aluillaan. Kannattaa tilata hinuri, koska nyt puuttuuvat jarrut.

http://www.iltalehti.fi/autot/2014101518747134_au.shtml

Ei muuta kuin verkkarit suoraan ja menoksi.

52

680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • frefre

      Alihankkkijat tekevät nykyisin ihan kelvotonta työtä. Osia tilaavat toyotalle puolasta, turkista, venäjältä, romaniasta, bulgariasta, kiinasta jne

      • siitä huolimatta

        omistajat hehkuttavat japanilaista laatua, hehehe!


      • auts.

        Sutta ja sekundaa pukkaa. Halvalla saa halpaa, eikä sitä pitäisi yrittää kalliilla myydä. Näpeilleen saa.


      • Fobia 2000

        Totta puhut. Fabiaan vaihdettu ohjaustehostin kesti kaksi ja puoli vuotta / 18 000 km.


      • ei pärnäselle
        Fobia 2000 kirjoitti:

        Totta puhut. Fabiaan vaihdettu ohjaustehostin kesti kaksi ja puoli vuotta / 18 000 km.

        Mitäs vaihdatit pärnäsen korjaamolla halpis-tarvikeosaan. Olisit laitattanut alkuperäisen varaosan.


      • Fobia 2000
        ei pärnäselle kirjoitti:

        Mitäs vaihdatit pärnäsen korjaamolla halpis-tarvikeosaan. Olisit laitattanut alkuperäisen varaosan.

        Oli ihan merkkihuollossa.


    • räätäliturusta

      Hyvä Lexus taas esimerkillistä toimintaa. Mitenkäs muiden merkkien jarruhuolet on hoidettu, Esim. ne kuuluisat sähköhydrauliset jarrut eräässä premium merkissä. Ei takaisinkutsua hiljaisuudessa peräkamarissa vaan kuiskitaan.

      Ja ne 197 autoa joita tuo suomessa koskee niin tuskin tulee suurta ruuhkaa. Ja tuskin Lexuksen omistaja verkkareita käyttää. Mittatilauspukuja paremminkin.

      • No hätä

        Kiitettävästi Toyota pitää huolta myymistään autoista ja asiakkaistaan.
        Toyotan ostaessaan kaupan tekijäisiksi saa maksuttoman
        huolenpitosopimuksen . Tosin saksalaiseenkin kansanautoon saa
        maksuttoman vikojen salassapitosopimuksen ilman veloitusta.


      • Trafi valvoo
        No hätä kirjoitti:

        Kiitettävästi Toyota pitää huolta myymistään autoista ja asiakkaistaan.
        Toyotan ostaessaan kaupan tekijäisiksi saa maksuttoman
        huolenpitosopimuksen . Tosin saksalaiseenkin kansanautoon saa
        maksuttoman vikojen salassapitosopimuksen ilman veloitusta.

        Ja seliseli taas. Ei maahantuoja/valmistaja päätä takaisinkutsujen julkaisemisesta. Viranomainen määrittää säännöt:

        Trafi:
        "Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos auton, moottoripyörän ja muiden L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen sekä perävaunun ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle."

        Jos millä tahansa automerkillä on tällainen jarruvika kuin Toyotalla nyt on niin julkistaminen on pakollista. Ei voi lakaista maton alle.


      • Nouhätä
        Trafi valvoo kirjoitti:

        Ja seliseli taas. Ei maahantuoja/valmistaja päätä takaisinkutsujen julkaisemisesta. Viranomainen määrittää säännöt:

        Trafi:
        "Ajoneuvomallin valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Liikenteen turvallisuusvirasto Trafiin valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos auton, moottoripyörän ja muiden L-luokkaan kuuluvien ajoneuvojen sekä perävaunun ajoneuvomallissa tai osassa tällaista mallia olevista ajoneuvoista todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle taikka terveydelle."

        Jos millä tahansa automerkillä on tällainen jarruvika kuin Toyotalla nyt on niin julkistaminen on pakollista. Ei voi lakaista maton alle.

        Suomen Trafiko pakottaa takaisinkutsuihin USA:ssakin,jossa niitä
        kutsuja pääsääntöisesti on. Kuinka joku voi olla noin tyhmä?
        Läheskään kaikki ei koske liikenneturvallisuutta. Eli on huolenpitoa.


      • Lukeminen kunniaan
        Nouhätä kirjoitti:

        Suomen Trafiko pakottaa takaisinkutsuihin USA:ssakin,jossa niitä
        kutsuja pääsääntöisesti on. Kuinka joku voi olla noin tyhmä?
        Läheskään kaikki ei koske liikenneturvallisuutta. Eli on huolenpitoa.

        "Suomen Trafiko pakottaa takaisinkutsuihin USA:ssakin,jossa niitä
        kutsuja pääsääntöisesti on. Kuinka joku voi olla noin tyhmä?"

        Opettelisit lukemaan. Lue tuo lainaus tarkemmin niin ymmärrät kuka tässä on tyhmä.


      • Tyhmä tero
        Nouhätä kirjoitti:

        Suomen Trafiko pakottaa takaisinkutsuihin USA:ssakin,jossa niitä
        kutsuja pääsääntöisesti on. Kuinka joku voi olla noin tyhmä?
        Läheskään kaikki ei koske liikenneturvallisuutta. Eli on huolenpitoa.

        Siinä terolle huolenpitoa. Liikenteen turvallisuusvirasto joutuu tuon tuostakin puuttumaan asioihin, kun tojo ei välitä paskaakaan.

        http://m.taloussanomat.fi/?page=showSingleNews&newsID=201413501&c=mobile&rss=mob


      • IS250

        Kyllä mulla verkkaritkin on. Mitä ihmeellistä on Lexuksen omistamisessa? Hyvä auto, kuten kaikki PREMIUM-merkit.


    • Montako Suomessa?24
    • toilooota

      toitoja surkee

    • qweqweqweqwe

      Jos VW välittäisi asiakkaistaan samalla lailla kuin Toyota olisi kaikki DSG ja TSI paskeet pitänyt kutsua takaisin korjattaviksi. Toyotalla näitä takaisinkutsuja on juuri siksi että suunnittelu / valmistusvirheiden paljastuessa ne tuodaan julki ja korjataan eikä piilotella ja laiteta asiakasta maksamaan.

      • mä vaan ajan

        Kiinnostaisi tietää mitä mun golfista pitäisi korjata takaisinkutsun kautta kun se on toiminut ilman mitään ongelmia. Niinkuin se edellinenkin.


      • Ajattele edes vähän

        "Jos VW välittäisi asiakkaistaan samalla lailla kuin Toyota olisi kaikki DSG ja TSI paskeet pitänyt kutsua takaisin korjattaviksi."

        Toyotan takaisinkutsut on tehty siksi että jarrut eivät välttämättä toimi. Selkeä vaara turvallisuudelle. Mahdollinen vika moottorissa/vaihteistossa ei ole samanlainen uhka turvallisuudelle. Siksi se ei joudu samalla tavalla viranomaiskäsittelyyn.
        Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää, vai mitä?


      • ajattelin vähän
        Ajattele edes vähän kirjoitti:

        "Jos VW välittäisi asiakkaistaan samalla lailla kuin Toyota olisi kaikki DSG ja TSI paskeet pitänyt kutsua takaisin korjattaviksi."

        Toyotan takaisinkutsut on tehty siksi että jarrut eivät välttämättä toimi. Selkeä vaara turvallisuudelle. Mahdollinen vika moottorissa/vaihteistossa ei ole samanlainen uhka turvallisuudelle. Siksi se ei joudu samalla tavalla viranomaiskäsittelyyn.
        Ei pitäisi olla vaikeaa ymmärtää, vai mitä?

        Sujuvasti meni asian vierestä! Ei kaikki takaisinkutsut läheskään koske
        liikenneturvallisuutta. Eivät ne jarrut minnekkään häviä. Jos näin olisi
        Trafi määräisi ne ajokieltoon. Kysymyshän on tietenkin viimekädessä
        maksumiehestä. Vikanaattoreissa se yleensä on asiakas iitse erittäin
        kalliiksi käyvissä suunnitteluvirheissä ja Toyotalla valmistaja kustantaa
        omat pienetkin virheensä katkaisijoista ja jarrusylinterien tiivisteistä
        lähtien. Siinä on se ero,eikä ihan pieni. Vikavaagenin vastuuttomuus
        valmistamistaan tuotteista on kantautunut kaikenlaisiin medioihin.
        Hyvä niin että salattuja vikoja tuodaan julkisuuteen.


      • Seuraava ajatus
        ajattelin vähän kirjoitti:

        Sujuvasti meni asian vierestä! Ei kaikki takaisinkutsut läheskään koske
        liikenneturvallisuutta. Eivät ne jarrut minnekkään häviä. Jos näin olisi
        Trafi määräisi ne ajokieltoon. Kysymyshän on tietenkin viimekädessä
        maksumiehestä. Vikanaattoreissa se yleensä on asiakas iitse erittäin
        kalliiksi käyvissä suunnitteluvirheissä ja Toyotalla valmistaja kustantaa
        omat pienetkin virheensä katkaisijoista ja jarrusylinterien tiivisteistä
        lähtien. Siinä on se ero,eikä ihan pieni. Vikavaagenin vastuuttomuus
        valmistamistaan tuotteista on kantautunut kaikenlaisiin medioihin.
        Hyvä niin että salattuja vikoja tuodaan julkisuuteen.

        "Ei kaikki takaisinkutsut läheskään koske
        liikenneturvallisuutta."

        Juu ja ei. Olen koko ajan yrittänyt selittää tätä samaa asiaa, mutta hieman eri sanoin. Sun on helpompi ymmärtää meikän tekstejä jos ajattelet että tarkoitan takaisinkutsuilla vain niitä caseja jotka kuuluvat trafin määrittämiin tapaukseen. Jos autonvalmistaja haluaa tämän ulkopuoleta fixata jotain niin se on toinen asia. Erona takaisinkutsuihin on se että silloin autonvalmistaja määrittelee mitä tiedotetaan ja kenelle. Viranomaiset eivät ole silloin pelissä mukana, se on kaupallinen harjoitus.


      • LaadutonautoTojo

        Miksi toimivaa pitäisi korjata? Toyotan paskoja ei saada myyntiin asti tehdashallista, kun paska pitää jo purkaa. Huonoa on Toyotan osalta kertakaikkiaan!


      • Olet hölmö

        Älä muuta puheenaihetta qweqweqweqwe. Tämä on toyota sivu, jos et tuolta aloituksesta nähnyt. Pysytään nyt vain aiheessa toyota, ja toyotan takaisinkutsuissa.


    • 5432

      Toyota jos et autoo saa !

    • addasdasasasd

      "Kiinnostaisi tietää mitä mun golfista pitäisi korjata takaisinkutsun kautta kun se on toiminut ilman mitään ongelmia. Niinkuin se edellinenkin."

      Niin on valtaosa tämänkin takaisinkutsun autoista. Takaisinkutsuilla kun korjataan usein vikoja jotka saattavat ilmetä vain joissain autoissa vaikka piilevä virhe olisikin kaikissa.

      • mä vaan ajan

        "Niin on valtaosa tämänkin takaisinkutsun autoista. Takaisinkutsuilla kun korjataan usein vikoja jotka saattavat ilmetä vain joissain autoissa vaikka piilevä virhe olisikin kaikissa. "

        Mä kysyinkin että mitä mun TSI-DSG:stä pitäisi korjata? Mikä on se piilevä vika?


      • awejktaopagjkä
        mä vaan ajan kirjoitti:

        "Niin on valtaosa tämänkin takaisinkutsun autoista. Takaisinkutsuilla kun korjataan usein vikoja jotka saattavat ilmetä vain joissain autoissa vaikka piilevä virhe olisikin kaikissa. "

        Mä kysyinkin että mitä mun TSI-DSG:stä pitäisi korjata? Mikä on se piilevä vika?

        no onkos noita dsg takaisinkutsuja koskaan ollut Suomessa, Kiina, USA, Australia, Japani ainakin ......
        tuskinpa on vaikka samoja autoja.


      • Sen tulet
        mä vaan ajan kirjoitti:

        "Niin on valtaosa tämänkin takaisinkutsun autoista. Takaisinkutsuilla kun korjataan usein vikoja jotka saattavat ilmetä vain joissain autoissa vaikka piilevä virhe olisikin kaikissa. "

        Mä kysyinkin että mitä mun TSI-DSG:stä pitäisi korjata? Mikä on se piilevä vika?

        kyllä itse vielä huomaamaan kun kilometrejä kertyy 50-100.000 km. Ja siinä vaiheessa remontti on sinulle niin kallis että saksalaiset kutsuvat sitä sattuvasti nimellä "Wirtsafliche totalschade" eli taloudellinen täystuho. Ei kannata enää korjata.


    • jahassssss
      • ehkä näin

        Et niin, koska se on salattu nimellä välihuoltoon kutsulla.


      • saunan taakse
        ehkä näin kirjoitti:

        Et niin, koska se on salattu nimellä välihuoltoon kutsulla.

        Ei terot missään välihuollossa autojaan käytä päätellen siitä, että yli 90% Trafin takaisinkutsuista on suorittamatta. Vanhimmat ovat kuitenkin vuodelta 2003. Teron mielestä välihuolto on vain öljynvaihto ja se tehdään saunan takana.


      • 18+3
        saunan taakse kirjoitti:

        Ei terot missään välihuollossa autojaan käytä päätellen siitä, että yli 90% Trafin takaisinkutsuista on suorittamatta. Vanhimmat ovat kuitenkin vuodelta 2003. Teron mielestä välihuolto on vain öljynvaihto ja se tehdään saunan takana.

        No eihän tojo voi merkitä niitä suoritetuiksi, kun ne tehdään kaikessa hiljaisuudessa määräaikaishuoltojen yhteydessä. Tuolloinhan Terojn maailmankuva särkyisi, kun kuulisivart että heidän autoihinsa on tehty korjauksia.

        Siksipä Toyotalla onkin niin lyhyet huoltovälit, että saadaan hissun kissun korjattua kaikki viat, jotka muuten pitäisi erikseen käydä korjaamassa. Ja sinnehän ne huoltohintoihin saadaan nätisti kätkettyä piilovikojenkin korjaukset.

        Ja Tojo-Terot laulaa hoosiannaa ja ylistää luotettavaa Tojotaa, jossa ei ole ikinä mitään vikaa.


    • Seniori1

      Kova on kiire työntää autoja markkinoille. Testaukset jäävät pakostakin vähiin. Toyotan ongelma ovat suuret valmistusmäärät. Silloin kun jotain tulee ilmi, koskee se aina suuria automääriä. Nämä ovat kuitenkin sinänsä pieniä vikoja, jos varsinaisia vahinkoja ei ole sattunut. Kenellä muulla valmistajalla olisi kanttia tuoda julki vikoja tuotteessaan. Muissakin autoissa on vikoja, se on varma. Eivät ne Toyotaa kummempia ole. Korjauksia tehdään salaa tai sitten ei tehdä, kun uskallusta ei ole rehellisesti niistä ilmoittaa. Tämä on yksi syy siihen miksi luotan Toyotaan. Vaikka takaisinkutsuja on ollut useita keikkuu Toyota silti jostain syystä jatkuvasti myyntilukujen kärjessä. Tätä kannattaa miettiä mistä se johtuu. Tälläkin palstalla puhutaan jatkuvasti halpisautosta. En kyllä ymmärrä miksi, sillä eihän se mikään halpa auto ole.

    • näinnkinmyööös

      Enemmän tämä on median ongelma siinä mielessä, että noista miljoonamääristä oikein revitellään näyttäviä otsikoita.

      Eihän Toyota ole eri takaisinkutsujen kampanjoiden määrissä kuin keskinkertainen takaisinkutsuja niin USAssa kuin Suomessakin..
      Esim. Suomessa on parin viime vuoden aikana mm. Hyundailla ja Kialla ollut kaksinkertainen määrä eriaiheisia takaisinkutsuja Toyotaan nähden.

      Suuret valmistusmäärät ja se, että Toyotalla (kuin myös Hondalla) on useimmiten samassa automallissa aina samat saman alihankkijan osat nostaa takaisinkutsuissakin esim.USAssa kappalemäärät suuriksi.
      Yksittäiselle automiehelle se on yks hailee montako miljoonaa takaisinkutsua kaikkiaan on, yhtä autoa enempää ainakaan samaa mallia harvempi kuitenkaan omistaa.

      • teron toinen luonto

      • näinnkinmyööös
        teron toinen luonto kirjoitti:

        Onko ihan pakko valehdella tuollaisessakin asiassa kuin takaisinkutsut Suomessa? Kummallakaan, Huyndailla tai Kialla ei ole niin paljoa uusia takaisinkutsuja parin vuoden (2012-2014) aikana kuin Toyotalla. Toyota on lisäksi loppuun saattamattomien takaisinkutsujen ehdoton valtias kaikkien merkkien joukossa.
        http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=&mark=&model=

        Takaisinkutsut 1.1.2013-15.10.2014 = 1 v 9 kk 15 pv

        Hyundai 13, Kia 12, Toyota 10.

        Kaikkiaan myynnissä Hyundailla 8 mallia, Toyotalla 16.

        Mallimäärät huomioiden on Hyundailla kyllä tuolla välillä yli kaksinkertainen takaisinkutsumäärä.


      • teron toinen luonto
        näinnkinmyööös kirjoitti:

        Takaisinkutsut 1.1.2013-15.10.2014 = 1 v 9 kk 15 pv

        Hyundai 13, Kia 12, Toyota 10.

        Kaikkiaan myynnissä Hyundailla 8 mallia, Toyotalla 16.

        Mallimäärät huomioiden on Hyundailla kyllä tuolla välillä yli kaksinkertainen takaisinkutsumäärä.

        Yrität sumuttaa lukijoita rajaamalla vuoden 2012 pois kokonaan!
        Asia on tasan kuten kirjoitin aikaisemmin: "Kummallakaan, Huyndailla tai Kialla ei ole niin paljoa uusia takaisinkutsuja parin vuoden (2012-2014) aikana kuin Toyotalla." Toyotalla on tuolla aikavälillä 17 eri takaisinkutsua, koskien kymmenkertaista määrää autoyksilöitä kuin mitä Huyndaita ja Kiaa on EDES MYYTY. Toyotia on myyty 35241kpl välillä 1/2012-9/2014 ja takaisinkutsuja julkaistu n. 60000 yksilöä koskien. Jos tarkastellaan aikaa vuosikymmenen alusta saakka, suhde muuttuu Toyotan kannalta entistä ikävämmäksi.


    • Frenchpotatos

      No se siitä sitten. Eilen vielä olin ostamassa naapurin tosihyvää avansista. Enää en olisi niin varma.
      Ostan jonkin ranskalaisen. Ne on huippuhiljaisia.

    • klongs klongs

      Olishan se kamalaa jos mersukin kutsuis saman verran autoja takaisin
      Kun se ei valmistakkaan vuodessa 1400000 kpl tai BMW 1600000 kpl

      • mersu jyrää

        Oi oi on se mersukin niin vaarallinen auto että ei saisi ajaa... Repikääs petteri tästäkin jutusta vuosia kestävä tarina.

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014101418744571_au.shtml


      • ulos kiertoradalta
        mersu jyrää kirjoitti:

        Oi oi on se mersukin niin vaarallinen auto että ei saisi ajaa... Repikääs petteri tästäkin jutusta vuosia kestävä tarina.

        http://www.iltalehti.fi/autot/2014101418744571_au.shtml

        Nii'ih ensin tehtiin auto joka ei kurvissa pysynyt pystyssä.
        Kaatui jo koeajossa ja nyt ei ohjaus toimi,menee kurvista
        suoraan ulos tai toisten päälle. Pieniä ovat Toyotan ikkunakytkinmurheet.


    • meediopeliä

      Hys hys media, ei ollut lupa kirjoittaa muista kuin Toyotan takaisinkutsuista !
      Nyt loppu ilmaiset lounaat Iltalehdeltä !

      • ??????????????

        Telkkarissakaan ei ole mitään mainittu vaikka ohjaus häviää.
        Oisko merkkeli kieltänyt ?


    • hahhaaaa

      Kyllä nyt varmasti Teroja harmittaa. No tekniikan maailmasta nämä tuulipukupellet varmasti jonkin kultaisen ohjesäännön ja vastauksen tähänkin löytyvät.

      Jaaha kello alkaa jo kohta olla pykälässä. Pitääpi ottaa kravetti pois liituraitapuvusta ja lähteä uudella BMW 5-sarjalaisella viikonlopun viettoon ja nauttimaan Premium elämästä!

    • totuusontoisenlainen

      "Jaaha kello alkaa jo kohta olla pykälässä." Lue: pääsi koulusta kotiin.

      "Pitääpi ottaa kravetti pois liituraitapuvusta ja lähteä uudella BMW 5-sarjalaisella viikonlopun viettoon ja nauttimaan Premium elämästä! "
      Lue: Pääsee isin kanssa opettelemaan mopolla ajoa ja viikonloppuna ehkä mäkkärille jos on kiltisti.

    • Popeda

      Toyotaa ei kannata ostaa. On rahoille parempaa käyttöä kuin takaisinkutsujen aiheuttama rahan meno.

      Entä jos on teettänyt suuren remontin Toyotaan ja saa maksettavakseen tuhansien eurojen takaisinkutsun. Sivuilla on kirjoitettu Toyotan kannentiivisteenkin maksavan vaihdettuna noin 9000 euroa.

      Entä, jos auton arvo on 7000 euroa? Arveluttaa käyttää autoon useita kertoja uuden auton hinta korjauksiin.

      Kannattaa ostaa Fiat. Siihen tuskin saa menemään viittä tonnia korjauksiin viidessä vuodessa. Volkkariin menee tämä summa, mutta onko sillä merkitystä. Ei ainakaan tarvitse hävetä takaisinkutsuja.

      • voi raukkaa

        Siis takaisinkutsu ei aiheuta rahallisia menoja. Petteri on nyt taas ymmärtänyt väärin.


    • koukku keulaan

      FALK hoitaa kätevästi siirrot maahantuojan piikkiin!

    • Aloittaja lienee itse hinuri ??
      Eipä ole tarvinnut toyolle kyytiä ihmeemmin kutsua.

    • fgyhhhg

      Noinkin ylelliselle merkille(ennen kestävälle) on todella huonoa mainetta nuo loputtomat takaisinkutsut ja massiiviset korvaukset. Toyota on sellainen merkki missä ei tuollaisia vikoja pitäisi olla kun sitä aina hehkutetaan, milloin kaasu hirttää pohjaan tai air bagit laukeaa itsekseen, eikä kyse ole satunnaisesta viasta vaan jonoon riittää tuhansia Toyotan samoja malleja samoilla vioilla.

      Kestävyyden maine Toyotassa on ollut jo kauan menneen talven lumia, siksi se taitaakin olla kestävin liukuhihnalla kun valmistusvirheitä ei silloin vielä ilmene vaikka pitäisi.

    • JVC.

      Penttitero ei tiedosta sitä, että toyotan takaisinkutsuissa asiakas ei joudu maksajaksi. Pesunkestävät penttiterot/petteriterot ja turboterot eivät myöskään ole vielä tietoisia siitä, että toyota on jättisakkojen saamisen jälkeen muuttanut toiminta tapaansa, nykyään toyota takaisinkutsuu autojaan vapaaehtoisesti ilman viranomaisten tai trafin pakottamista koska toyotalla halutaan nykyään huolehtia siitä ettei uusia auton suunnitteluviasta johtuvia kuolemia enää tapahdu lisää. Lisäksi toyota haluaa välttyä uusilta jättisakoilta.

      • Teron jöpötyshöpötys

        Silti huonoa mainetta tojolle vaikka tero kuinka siinä täräjää.


    • ifa 580

      saksassa tehdään niin surkeaa työn jälkeä että
      vikalistojen pito lopetettiin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe