Mitä wikipedia kertoo Adventisteista.

sana mies

Kolmiyhteiseen Jumalaan, Isään ja Poikaan ja Pyhään Henkeen, joka on Luoja ja kaikkeuden kuningas, kaikkitietävä, kaikkivoiva ja kaikkialla läsnäoleva. Adventistit formuloivat kolminaisuusoppia lähinnä vanhan kirkon ajan antiokialaisen koulukunnan ns. ekonomisen triniteetin mukaisesti eli he tarkastelevat triniteettiä Jumalan tekojen kautta. Muissa lännen kirkoissa ontologinen triniteetti, jossa tarkastellaan enemmän Jumalan olemusta, on yleisempi. Adventistien näkemys kolminaisuudesta onkin........ lähempänä idän kirkkoja kuin lännen kirkkoja.

Jaahas... että sitä uskotaan muiden kirkkojen pohjalta, mitä uskotaan.

RAAMATTU ON LUOTETTAVA, joka on ihmiskunnalle annettu ohjeeksi- ja opaskirjaksi Luojaltamme.

38

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sana mies

      Lisää wikipediaa:

      H elvettiä ei ole tällä hetkellä olemassa, eikä se ole ikuinen. H elvetti on viimeisen päivän tulimeri, jossa jumalattomat tuhotaan tuhatvuotiskauden jälkeen. H elvetissä sielut tuhoutuvat sen jälkeen, kun ovat kärsineet tulessa tekojensa mukaan määrätyn ajan, ja niiden olemassaolo lakkaa. Oppia kutsutaan kristillisessä teologiassa annihilationismiksi.

      VÄÄRIN, Raamattu ei kerro tuollaista h elvettioppia

      • pyh!

        Kyllä opettaa. Sinusta viis.


      • sana mies kirjoitti: «Oppia kutsutaan kristillisessä teologiassa annihilationismiksi.

        VÄÄRIN, Raamattu ei kerro tuollaista h elvettioppia»

        Annihilationismi ja ikuisen piinan h'elvetti ovat molemmat raamatullisia. Kirjoitin tästä avauksen taannoin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12313906


      • v.aari kirjoitti:

        sana mies kirjoitti: «Oppia kutsutaan kristillisessä teologiassa annihilationismiksi.

        VÄÄRIN, Raamattu ei kerro tuollaista h elvettioppia»

        Annihilationismi ja ikuisen piinan h'elvetti ovat molemmat raamatullisia. Kirjoitin tästä avauksen taannoin.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/12313906

        v.aari eikö olisikin ollut parempi sanoa että >Kari Kuulan mielestä< ovat niin ikuisen piinan hellvetti kuin anihilationismi tavallaan löydettävissä Raamatusta. Minä ainakin ymmäärrän asian siten että Kari Kuula oikeastaan tarkoitti, että hän ymmärtää jos on ihmisiä jotka uskovat ikuiseen piinaan ja että on ihmisiä jotka eivät usko.

        Mutta emmehän me voi ajatella että Raamatun tarkoitus olisi että Raamatussa olisi olemassa molemmat .. siellä on joko olemassa "ikuinen piina" tai sitten ei ole .. ja kun tutkii Raamattua sellaisenaan niin tulee nopeasti siihen lopputulokseen että mitään ikuista piinaa ei Raamatussa voi olla - jo siitäkin syystä että se tarkoittaisi esimerkiksi että Jumala olisi joko sadisti tai sitten erehtyvä.. ja Raamatun Jumala ei ole kumpaakaan..
        Toinen vakava syy olisi että lunastus ei enää olisikaan täydellinen .. ja on paljon muitakin syitä, mutta jo nämä kaksi kertovat että mitään ikuista pinaa ei Raamatussa ole..

        alex


      • alex.kasi kirjoitti:

        v.aari eikö olisikin ollut parempi sanoa että >Kari Kuulan mielestä< ovat niin ikuisen piinan hellvetti kuin anihilationismi tavallaan löydettävissä Raamatusta. Minä ainakin ymmäärrän asian siten että Kari Kuula oikeastaan tarkoitti, että hän ymmärtää jos on ihmisiä jotka uskovat ikuiseen piinaan ja että on ihmisiä jotka eivät usko.

        Mutta emmehän me voi ajatella että Raamatun tarkoitus olisi että Raamatussa olisi olemassa molemmat .. siellä on joko olemassa "ikuinen piina" tai sitten ei ole .. ja kun tutkii Raamattua sellaisenaan niin tulee nopeasti siihen lopputulokseen että mitään ikuista piinaa ei Raamatussa voi olla - jo siitäkin syystä että se tarkoittaisi esimerkiksi että Jumala olisi joko sadisti tai sitten erehtyvä.. ja Raamatun Jumala ei ole kumpaakaan..
        Toinen vakava syy olisi että lunastus ei enää olisikaan täydellinen .. ja on paljon muitakin syitä, mutta jo nämä kaksi kertovat että mitään ikuista pinaa ei Raamatussa ole..

        alex

        Alex,

        Kari Kuula on kirjoittanut kirjansa tiedemiehen otteella ja perustelee lauseensa hyvin. Kysymys ei ole vain hänen mielipiteestään, vaan vastalauseet on perusteltava samalla tasolla.

        Hän ei todellakaan tarkoittanut vain, että on ikuiseen piinaan uskovia ihmisiä ja toisia, jotka eivät usko. Hän ihan selvästi esittää, että nuo mainitut kolme kuoleman jälkeisyyden skenaariota löytyvät kaikki Raamatusta.

        Miksi emme voi ajatella, että Raamatussa olisi kahdesta tai useammasta toisensa pois sulkevasta käsityksestä molemmat tai kaikki yhtä aikaa? Vetoat johonkin "Raamatun tarkoitukseen". Raamattu ei kuitenkaan ole mikään henkilö, jolla olisi tarkoitus tai mielipide. Se on heterogeeninen kokoelma eri ihmisten kirjoittamia tekstejä. Ei ole mitään välttämätömyyttä sille, että olisi olemassa jokin yhtenäinen Raamatun tarkoitus.

        Ihmisten ajatukset ja joskus teotkin ovat kovin sadistisia. Ihminen on myös usein erehtyvä. Ei ole yllättävää, että myös Raamatun kirjoitukset voivat olla sellaisia. Ihminen on luonut Jumalan omaksi kuvakseen.

        Minä en pidä ikuisen piinan opista, kuten olen tällä palstalla kertonutkin. Minusta sellaiseen uskomisella on huono vaikutus moraaliin. Pidän parempana vaihtoehtona annihilationismia.

        Tämä ei tarkoita, että uskoisin kirjaimellisesti kumpaankaan. Ajattelen asiaa käytännön vaikutusten kannalta.


    • Mihin laitat nämä Raamatun tekstit? Et voi mitenkään ymmärtää, että ne ovat vain vertauskuvia tms., sillä tuo päivä tulee, joka palaa kuin pätsi. Se on ennustettu Raamatussa, johon uskot monessa paikassa. Olisi parempi, että uskot siihen joka kohdassa, etkä vain jossain.

      2. Piet. 1:20,21
      Ja tietäkää ennen kaikkea se, ettei yksikään Raamatun profetia ole kenenkään omin neuvoin selitettävissä;
      sillä ei koskaan ole mitään profetiaa tuotu esiin ihmisen tahdosta, vaan Pyhän Hengen johtamina ihmiset ovat puhuneet sen, minkä saivat Jumalalta.


      2. Piet. 3:9-13
      Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niinkuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen.
      Mutta Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat.
      Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa,
      teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat!
      Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu.

      Ilm. 20: 6-10
      Autuas ja pyhä on se, jolla on osa ensimmäisessä ylösnousemuksessa; heihin ei toisella kuolemalla ole valtaa, vaan he tulevat olemaan Jumalan ja Kristuksen pappeja ja hallitsevat hänen kanssaan ne tuhannen vuotta.
      Ja kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet, päästetään saatana vankeudestaan,
      ja hän lähtee villitsemään maan neljällä kulmalla olevia kansoja, Googia ja Maagogia, kootakseen heidät sotaan, ja niiden luku on kuin meren hiekka.
      Ja he nousevat yli maan avaruuden ja piirittävät pyhien leirin ja sen rakastetun kaupungin. Mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät.
      Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli-ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.

      Muista myös tämä kohta Raamatun viimeisellä sivulla:

      Ilm. 22:18,19

      Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

      On vaarallista olla Jumalan vastustajien puolella ja tehdä omin päin omia sepustuksiaan Raamatun totuudesta, sillä usko tulee Jumalan sanan kuulemisesta.

    • Huomenta !


      Ihmettelin mitä tarkoittaa "ekonominen trinitetti" Jumalaan liittyen?

      Triniteetti-oppi on Jumalan olemuksen analysointia ja selittämistä.

      Ekonominen triniteetti on sama kuin immanentti triniteetti- jossa ikäänkuin lasketaan
      Jumalan persoonallisuuksien lukumäärä ja että onko Jumala taivaassa vai maan päällä. > Eli ekonomisessa trinitettiopissa pitää näin osata laskea 1 1=2 ja 1 1 1 =3.
      Ei tämän hankalampaa ekonomiaa. Lukiolaiselle ainakin helppoa trinitetti-opin ekonomia.

      Ontologinen eli käytännöllinen triniteetti tarkoittaa taas Jumalan "persoonallisuuden" analysointia johon varsinkin kreikkalainen filosofia pyrki.

      Ensimmäisen vuosituhannen kirkolliskokoukset tekivät päätöksiä Jumalan olemuksen määrittelystä.

      Minulle ns. "kolminaisuusoppi" oli kristinuskon vaikein kysymys.
      Luulin että kasteella pitää osata kaikki hyvin mitä kysytään ja valehtelin ensimmäistä kertaa elämässäni kun sanoin että ymmärrän kolminaisuusopin.

      Yritin hakea tietoa kolminaisuuden teoriasta mutta ei sitä kirjaston hyllyiltä löydy.
      Ei yksikään pappi osannut selittää sitä minulle vaikka kuinka kyselin.

      Minun oli se sitten ymmärrettävä ja selitettävä itse. Ymmärrys kolminaisuudesta syntyi sitten 10-15 vuoden mietiskelyjeni jälkeen. Halusin selittää kolminaisuuden niin että oppi kajahtaa ihmisjärkeen.
      Täällä se on luettavissa; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.1

      >>>>>>>>>>>>>>> Tärkeätä on ymmärtää ettei monoteistista Jumalaa ole jaettu
      kolmeen osaan, vaan että Raamattu ilmoittaa kaikki kolme Jumalan ilmoituksena ihmiselle. Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat totuuksia joiden ympärillä koko Raamatun pelastushistorian Jumalan ilmoitukset ovat. Ilmoitukset ja Jumalan huolenpito ihmisen uskoon tulon, uskon ylläpitämisen ja pelastuksen vuoksi.
      Kol 2:9, Apt 17:29 = jumaluus. >>>>>>>>>> Että on kyse ykseydestä ei jaetusta Jumalasta.
      Jumala on jakamaton ja yhtä kaikessa niissä muodoissa joissa Hän on itsensä ihmiselle ilmoittanut.

      Jumalan siunausta
      Jari Laurila
      keskustelija

    • Lainaus sanamies ja wikipedia: " H elvetissä sielut tuhoutuvat sen jälkeen, kun ovat kärsineet tulessa tekojensa mukaan määrätyn ajan, ja niiden olemassaolo lakkaa. Oppia kutsutaan kristillisessä teologiassa annihilationismiksi."
      __________________________

      Aika sadistinen Jumala tässä adventismissa :O

      Ensin tuhkat makaa maassa tiedottomana ja sitten ne vielä herätetään kuitenkin uudelleen kidutettavaksi ja jokaiselle vielä oma aikansa ! :O

      Aivan järjetöntä !

      • sekoilet sanoissasi

        Taas kopittelijan lukihäiriötä.

        Eikös ymmärrä ja käsitä?

        Viimeinen tuomio ja lopputulos tuomioherätyksen jälkeen.

        Helvetin tuli ja tulos on se tuhka.

        Sinä sitten vielä alas sekoilla ja herätellä tuhkaa.

        Mieti jo hyvämies, mitä kirjoitat.


      • sekoilet sanoissasi kirjoitti:

        Taas kopittelijan lukihäiriötä.

        Eikös ymmärrä ja käsitä?

        Viimeinen tuomio ja lopputulos tuomioherätyksen jälkeen.

        Helvetin tuli ja tulos on se tuhka.

        Sinä sitten vielä alas sekoilla ja herätellä tuhkaa.

        Mieti jo hyvämies, mitä kirjoitat.

        Mutta ensinhän syntinen ihminen adventismin mukaan kuolee ja on tiedoton ! EIKÖ ?

        Ja mitä sitten....

        Hänet herätetään kitumaan määrätyksi ajaksi ja sitten poltetaan tuhkaksi häviämään !

        Siis tämä sinun " tuomioherätyksesihän" on täyttä kidutusta ja tällaiselle syntiselle niin kuin minäkin niin tosiiiii pitkä aika ! :D


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Mutta ensinhän syntinen ihminen adventismin mukaan kuolee ja on tiedoton ! EIKÖ ?

        Ja mitä sitten....

        Hänet herätetään kitumaan määrätyksi ajaksi ja sitten poltetaan tuhkaksi häviämään !

        Siis tämä sinun " tuomioherätyksesihän" on täyttä kidutusta ja tällaiselle syntiselle niin kuin minäkin niin tosiiiii pitkä aika ! :D

        " Sinä sitten vielä alas sekoilla ja herätellä tuhkaa."

        _______________________________

        Niin... eikös nykyaikana tuolla hautuumaalla hautakiven alla makaa aika moni tuhkana !

        Isänikin makaa muistolehdossa jossain turpeen alla !


      • pyh!

        Vaan tuo on mitä Raamattu opettaa. Sinusta viis.


      • kerettiläinen

        >>> Aika sadistinen Jumala tässä adventismissa :
        Ensin tuhkat makaa maassa tiedottomana ja sitten ne vielä herätetään kuitenkin uudelleen kidutettavaksi ja jokaiselle vielä oma aikansa ! :O


      • kerettiläinen kirjoitti:

        >>> Aika sadistinen Jumala tässä adventismissa :
        Ensin tuhkat makaa maassa tiedottomana ja sitten ne vielä herätetään kuitenkin uudelleen kidutettavaksi ja jokaiselle vielä oma aikansa ! :O

        Totta - Raamattua tulee lukea yhtenä kokonaisuutena - ja silloin tulee esiin juuri tuo - että ihminen itse tuottaa omat kärsimyksensä .. ei Jumala ketään kiduta.

        Minä haluan myös yhdistää nämä Paavalin sanat niihin ensimmäisiin ylösnousseisiin:

        1. Kor. 15: 16 > 28 ..
        Sillä jos kuolleita ei HERÄTETÄ , ei Kristuskaan ole HERÄTETTY.
        Mutta jos Kristus ei ole HERÄTETTY, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa NUKKUNEETKIN olisivat kadotetut.

        (Paavali ei muuten koskaan kirjoittanut sanaakaan kadotuksesta vaan aina tuhoutumsesta - Siis toisiasiassa Paavali sanoi:"Ja silloinhan Kristuksessa NUKKUNEETKIN olisivat tuhon omia." )

        Paavali jatkaa:
        Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

        Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena KUOLOON NUKKUNEISTÄ.

        Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.

        Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki TEHDÄÄN ELÄVÄKSI Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan:

        ESIKOISENA Kristus,
        sitten KRISTUKSEN OMAT hänen tulemuksessaan;
        sitten tulee loppu, kun hän ANTAA valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun,
        KUKISTETTUAAN kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
        Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        Vihollisista VIIMEISENÄ kukistetaan kuolema.

        Sillä: "kaikki (Isä) hän on alistanut hänen jalkojensa alle".

        Mutta kun hän (siis Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se (siis Isä itse) , joka on alistanut kaiken hänen (Jeesuksen) allensa.

        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin ALISTETAAN sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
        ------
        Kirjoitin ISOILLA vain siksi jos kopittelija sattuu lukemaan .. :)) tämä kun ei sovi hänen uskontoonsa alkuunkaan .. tässä onkin kopittelijalle selittämistä .. ja olis mukava kuulla adventistienkin selitys noille Paavalin sanoille..

        Minä en nimittäin usko että adventistit ovat ihan oikeassa kun he puhuvat tuomitsemisesta. Se sana "tuomitsemisesta" voisi tarkoittaa enemmänkin "tutkimista" ja enemmänkin jopa positiivisessa mielssä ..
        Me ihmiset olemme saaneet tuon tuomitsemisen itseemme jo lapsesta - jos teet pahaa sinua rangaistaan ja rankaisija on joku toinen - ja loppujen lopuksi Jumala itse - parempi olis kasvattaa lapset siihen ymmärrykseen että heidän teoillaan on aina seurauksens - hyvien tekojen seuraukset ovat aina hyvät ja pahojen tekojen seuraukset ovat aina pahat..

        alex


      • näin se vain on
        alex.kasi kirjoitti:

        Totta - Raamattua tulee lukea yhtenä kokonaisuutena - ja silloin tulee esiin juuri tuo - että ihminen itse tuottaa omat kärsimyksensä .. ei Jumala ketään kiduta.

        Minä haluan myös yhdistää nämä Paavalin sanat niihin ensimmäisiin ylösnousseisiin:

        1. Kor. 15: 16 > 28 ..
        Sillä jos kuolleita ei HERÄTETÄ , ei Kristuskaan ole HERÄTETTY.
        Mutta jos Kristus ei ole HERÄTETTY, niin teidän uskonne on turha, ja te olette vielä synneissänne. Ja silloinhan Kristuksessa NUKKUNEETKIN olisivat kadotetut.

        (Paavali ei muuten koskaan kirjoittanut sanaakaan kadotuksesta vaan aina tuhoutumsesta - Siis toisiasiassa Paavali sanoi:"Ja silloinhan Kristuksessa NUKKUNEETKIN olisivat tuhon omia." )

        Paavali jatkaa:
        Jos olemme panneet toivomme Kristukseen ainoastaan tämän elämän ajaksi, niin olemme kaikkia muita ihmisiä surkuteltavammat.

        Mutta nytpä Kristus on noussut kuolleista, esikoisena KUOLOON NUKKUNEISTÄ.

        Sillä koska kuolema on tullut ihmisen kautta, niin on myöskin kuolleitten ylösnousemus tullut ihmisen kautta.

        Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki TEHDÄÄN ELÄVÄKSI Kristuksessa, mutta jokainen vuorollaan:

        ESIKOISENA Kristus,
        sitten KRISTUKSEN OMAT hänen tulemuksessaan;
        sitten tulee loppu, kun hän ANTAA valtakunnan Jumalan ja Isän haltuun,
        KUKISTETTUAAN kaiken hallituksen ja kaiken vallan ja voiman.
        Sillä hänen pitää hallitseman "SIIHEN ASTI, kunnes hän on pannut kaikki viholliset jalkojensa alle".
        Vihollisista VIIMEISENÄ kukistetaan kuolema.

        Sillä: "kaikki (Isä) hän on alistanut hänen jalkojensa alle".

        Mutta kun hän (siis Isä) sanoo: "kaikki on alistettu", niin ei tietenkään ole alistettu se (siis Isä itse) , joka on alistanut kaiken hänen (Jeesuksen) allensa.

        Ja kun kaikki on alistettu Pojan valtaan, silloin itse Poikakin ALISTETAAN sen valtaan, joka on alistanut hänen valtaansa kaiken, että Jumala olisi kaikki kaikissa.
        ------
        Kirjoitin ISOILLA vain siksi jos kopittelija sattuu lukemaan .. :)) tämä kun ei sovi hänen uskontoonsa alkuunkaan .. tässä onkin kopittelijalle selittämistä .. ja olis mukava kuulla adventistienkin selitys noille Paavalin sanoille..

        Minä en nimittäin usko että adventistit ovat ihan oikeassa kun he puhuvat tuomitsemisesta. Se sana "tuomitsemisesta" voisi tarkoittaa enemmänkin "tutkimista" ja enemmänkin jopa positiivisessa mielssä ..
        Me ihmiset olemme saaneet tuon tuomitsemisen itseemme jo lapsesta - jos teet pahaa sinua rangaistaan ja rankaisija on joku toinen - ja loppujen lopuksi Jumala itse - parempi olis kasvattaa lapset siihen ymmärrykseen että heidän teoillaan on aina seurauksens - hyvien tekojen seuraukset ovat aina hyvät ja pahojen tekojen seuraukset ovat aina pahat..

        alex

        Kyllä Jumala kostaa vihollisilleen. Sanoo Raamattu. Ilmestyskirjan mukaan jumalattomia kidutetaan tulijärvessä. Tuomitseminenkin on tosiasia, ei pelkkä tutkiminen.



      • Jos olisi niin, että esimerkiksi sinä et saisi ylösnousemusta ollenkaan, olisiko se oikeudenmukaista? Että et saisi osoittaa Jumalalle ja kaikille muillekin, että todella olet kuolematon sielu... ilman Jumalaakin .. mitä ainakin minä suuresti epäilen .. :)) ( siis tarkoittaa että tosiasiassa en usko sinun oma-kuolemattomuuteesi tippaakaan)

        Jos vain ne jotka tunnustavat tarvitsevansa Jumalaa voidakseen välttää kuoleman saisivat ylösnousemuksen - olisiko se oikeudenmukaista ...

        Synnin palkka on kuolema - ja jokainen on syntiä tehnyt ja jokainen kuolee - miksi vain osa saisi ylösnousemuksen? Raamattu sanoo että jokainen saa ylösnousemuksen - tosin ei samaan aikaan .. mutta kuitenkin .. muutamat saavat nukkua kuoleman untaan 1000 vuotta pidempään.. ennenkuin herätyskello soi .. ja on aika nousta kuolon unesta > takaisin elämään .. joskaan ei iankaikkiseen ..

        alex


    • sana mies

      Käydään nyt Raamatun valossa, MIKÄ ON HELVETTI ?

      Monet uskonnolliset järjestöt mm. Adventistit, "OPETTAVAT", että pahoja kidutetaan loputtomasti helvetin tulessa. Mutta opettaako Jumalan sana tälläistä ?
      Saatat tietää mitä oma seurakuntasi / kirkkojärjestösi tarkoittaa " helvetillä ", mutta oletko koskaan TUTKINUT, mitä Raamattu tarkoittaa sillä ?
      Mikä on helvetti Raamatun mukaan.

      Siveysopin ja Raamatun historian kirja kertoo:
      Sikäli kun sana helvetti esiintyy Raamatussa heprealaisissa kirjoituksissa, se on käännetty heprealaisesta sanasta SEOL. Tämä sana esiintyy kaikkiaan 65 kertaa. Vanha kirkkoraamattu kääntää kuitenkin seolin 49 kertaa "helvetiksi", 13 kertaa "haudaksi", 2 kertaa "tuonelaksi" ja kerran "ahdistukseksi".

      Laajalle levinnyt englanninkielinen Hyväksytty käännös kääntää seolin 31 kertaa "helvetiksi". 31 kertaa "haudaksi" ja 3 kertaa "kuopaksi".
      Kristillisissä kreikkalaisissa kirjoituksissa sana "helvetti" on toisinaan käännetty Kreikkalaisesta sanasta haades. Kaikissa 10 kohdassa, joissa haades esiintyy, vanha kirkkoraamattu kääntää sen "helvetiksi".

      Onko helvetti kuuma?

      Viittaavatko seol ja haades paikkaan, missä pahat kärsivät kuoleman jälkeen ?
      Varmasti eivät, sillä olemme jo nähneet etteivät kuolleet ole tietoisia eivätkä siksi voi kärsiä. Raamattu ei ole ristiriitainen puhuessaan helvetissä olevien tilasta. Tämä käy ilmi siitä, että Raamattu sanoo Jeesuksen olleen helvetissä
      Apostolien teot 2:31

      Kun apostoli Pietari mainitsi tämän helluntaipäivänä, niin hän tarkoitti selvästi, että Jeesus oli ollut haudassa eikä tulisessa kidutuspaikassa
      1. Korinttolaisille 15:3 - 4

      Sanoessaan tämän apostoli lainasi Psalmista:
      Psalmit 16:10

      Siinä on käytetty heprealaista sana seol ja........
      Apostolien teot 2:31

      ......tämä sana on käännetty kreikkalaisella sanalla haades. Tämä osoittaa, että seol ja haades tarkoittavat samaa. Raamatun "helvetti" on TODELLISUUDESSA ihmiskunnan hauta.

      Ajattele tämä lisätodisteeksi, Jobin tapausta, Jumalan vanhurskaan palvelijan, joka kärsi paljon. Hän rukoili Jumalaa:
      Job 14:13

      Miten järjetöntä olisikaan ajatella, että Job halusi Jumalan piilottavan hänet helvettiin, JOS se olisi tulikuuma paikka ! On täysin selvää, että tämä "helvetti" on yksinkertaisesti HAUTA, ja Job halusi päästä sinne, jotta hänen kärsimyksensä LAKKAISIVAT.. Niin hyvät kuin pahatkin ihmiset menevät Raamatun "helvettiin", siis koko ihmiskunnan yhteiseen hautaan.

      • H.elvetti eli Gehenna (ruumiitten polttopaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Gehenna ) on eri asia kuin Tuonela = Hebr Sheol ja Kreik Haades !

        TUONELA on ns. Kuolleiden henkien valtakunta, "Paratiisi" (Luuk 43:23), "Kolmas Taivas" (2Kor 12:3-4), "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31)

        Ja jossa JEESUS kävi saarnaamassa Nooan aikaisille sieluille 3 päivän aikana ennen ylösnousemustaan:
        Vrt. Ef 4:9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
        4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI."

        Jeesus täytti myös siis Tuonelan läsnäolollaan ! :)))

        " Hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (1 Piet 3:18,19) Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.(4:6)"

        ELI

        H.elvetti eli Gehenna tarkoittaa lopullista kadotusta mutta Tuonela tarkoittaa
        ns." välitilaa", jossa kuolleiden sielut odottavat ylösnousemuksen aamua !


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        H.elvetti eli Gehenna (ruumiitten polttopaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Gehenna ) on eri asia kuin Tuonela = Hebr Sheol ja Kreik Haades !

        TUONELA on ns. Kuolleiden henkien valtakunta, "Paratiisi" (Luuk 43:23), "Kolmas Taivas" (2Kor 12:3-4), "Aabrahamin helma" (Luuk 16:19-31)

        Ja jossa JEESUS kävi saarnaamassa Nooan aikaisille sieluille 3 päivän aikana ennen ylösnousemustaan:
        Vrt. Ef 4:9 Mutta että hän astui ylös, mitä se on muuta, kuin että hän oli astunut alaskin, maan alimpiin paikkoihin?
        4:10 Hän, joka on astunut alas, on se, joka myös astui ylös, kaikkia taivaita ylemmäksi, TÄYTTÄÄKSEEN KAIKKI."

        Jeesus täytti myös siis Tuonelan läsnäolollaan ! :)))

        " Hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
        jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille (1 Piet 3:18,19) Sillä sitä varten kuolleillekin on julistettu evankeliumi, että he tosin olisivat tuomitut lihassa niinkuin ihmiset, mutta että heillä hengessä olisi elämä, niinkuin Jumala elää.(4:6)"

        ELI

        H.elvetti eli Gehenna tarkoittaa lopullista kadotusta mutta Tuonela tarkoittaa
        ns." välitilaa", jossa kuolleiden sielut odottavat ylösnousemuksen aamua !

        Tuonela ei ole mikään paratiisi. Olet ihan sekopää. Tuonela on hauta. Paratiisi on Jumalan puutarha Uudessa Jerusalemissa.

        Vääristelet Raamattua omaan korvasyyhyysi koko ajan.


      • pyh! kirjoitti:

        Tuonela ei ole mikään paratiisi. Olet ihan sekopää. Tuonela on hauta. Paratiisi on Jumalan puutarha Uudessa Jerusalemissa.

        Vääristelet Raamattua omaan korvasyyhyysi koko ajan.

        Perustele PYH sanomisesi RAAMATULLASI jos sinulla sellainen ON ! Äläkä huutele puskista älyttömyyksiäsi !

        Tuo näkemyksesi selvästi esiin ja perustele näkemyksesi Raamatulla... Kiitos !


      • pyh!
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Perustele PYH sanomisesi RAAMATULLASI jos sinulla sellainen ON ! Äläkä huutele puskista älyttömyyksiäsi !

        Tuo näkemyksesi selvästi esiin ja perustele näkemyksesi Raamatulla... Kiitos !

        Sinä se puskista aivopierujasi huutelet.


      • kerettiläinen

        >>> Monet uskonnolliset järjestöt mm. Adventistit, "OPETTAVAT", että pahoja kidutetaan loputtomasti helvetin tulessa.


      • A-haa, jehovan todistajat eivät tiedä, mitä eri kirkkokunnat opettavat?????
        Luultavasti, et aukaise aiheeseen liittyviä linkkejäkään, niin tuossapa olisi h elvettiin liittyvää asiaa adventtikirkon nettisivuilta.....

        "Heti tuomion julistamisen tapahduttua Saatana enkeleineen ja häntä seuranneet ihmiset saavat rangaistuksensa. Heidän on kuoltava ikuinen kuolema. "Taivaasta iskee tuli, ja se tuhoaa ne kaikki" (Ilm. 20:9). Kaupungin ulkopuolella oleva maakin näyttää sulavan; siitä tulee suuri tulinen järvi. Tämä on se päivä, "jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan" (2. Piet. 3:7). "Herran kostonpäivä" (Jes. 34:8), jolloin hän tekee 'oudon työnsä' (Jes. 28:21) tuhotessaan vihollisensa, on koittanut. "Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen" (Ilm. 20:15). Paholainen ja hänen apulaisensa kärsivät saman kohtalon (Ilm. 20:10).

        Koko Raamatun ilmoitus tekee hyvin selväksi, että tämä "toinen kuolema" (Ilm. 21:8), jonka jumalattomat joutuvat kärsimään, merkitsee heidän täydellistä hävittämistään. Mistä sitten on tullut käsitys ikuisesti palavasta helvetistä? Huolellinen tutkiminen osoittaa, että Raamattu ei opeta sellaisen helvetin tai piinan olemassaoloa.

        1. Helvetti. Raamatun opetuksen mukaan helvetti on "rangaistuksen ja hävityksen paikka ja tila, jossa ne, jotka hylkäävät Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen tarjoaman pelastuksen, kärsivät iankaikkisen tulen vaikutuksesta toisen kuoleman." *13

        (Sana 'helvetti' esiintyy suomalaisessa raamatunkäännöksessä vain Uudessa testamentissa ja on käännös kreikan kielen sanasta geenna, gehenna. Sana esiintyy yhtä poikkeusta (Jaak. 3:6) lukuunottamatta vain evankeliumeissa: Matt. 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark. 9:43, 45, 47; Luuk. 12:5. - Suom. huom.)

        Kreikan sana geenna on peräisin heprean sanoista Ge Hinnom, 'Hinnomin laakso' - Jerusalemin eteläpuolella sijaitseva rotko. Siellä israelilaiset olivat toimittaneet pakanallisia riittejä polttamalla lapsia Moolokille (2. Aikak. 28:3; 33:1,6). Jeremia ennusti, että tämän synnin tähden Herra tekisi laaksosta Murhalaakson, jonne israelilaisten ruumiita haudattaisiin kunnes niille ei olisi enää tilaa. "Kenenkään hätistelemättä saavat haaskalinnut ja villieläimet syödä kuolleiden ruumiita" (Jer. 7:32,33; 19:6; Jes. 30:33). Jeremian profetia epäilemättä johti israelilaiset pitämään Ge Hinnomia jumalattomien tuomion paikkana, rangaistuksen ja häpeän kammottavana paikkana. *14 Myöhemmin rabbiininen traditio mainitsee sen raatojen ja jätteiden polttopaikkana.

        Jeesus käytti Hinnomin tulta vertauskuvana helvetin tulesta (ks. esim. Matt. 5:22; 18:9). Siten Hinnomin liekit kuvasivat viimeisen tuomion kuluttavaa tulta. Jeesus totesi, että helvetin tuli pystyy hukuttamaan sekä sielun että ruumiin (Matt. 10:28; vrt. Luuk. 12:5).


      • Stork kirjoitti:

        A-haa, jehovan todistajat eivät tiedä, mitä eri kirkkokunnat opettavat?????
        Luultavasti, et aukaise aiheeseen liittyviä linkkejäkään, niin tuossapa olisi h elvettiin liittyvää asiaa adventtikirkon nettisivuilta.....

        "Heti tuomion julistamisen tapahduttua Saatana enkeleineen ja häntä seuranneet ihmiset saavat rangaistuksensa. Heidän on kuoltava ikuinen kuolema. "Taivaasta iskee tuli, ja se tuhoaa ne kaikki" (Ilm. 20:9). Kaupungin ulkopuolella oleva maakin näyttää sulavan; siitä tulee suuri tulinen järvi. Tämä on se päivä, "jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan" (2. Piet. 3:7). "Herran kostonpäivä" (Jes. 34:8), jolloin hän tekee 'oudon työnsä' (Jes. 28:21) tuhotessaan vihollisensa, on koittanut. "Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen" (Ilm. 20:15). Paholainen ja hänen apulaisensa kärsivät saman kohtalon (Ilm. 20:10).

        Koko Raamatun ilmoitus tekee hyvin selväksi, että tämä "toinen kuolema" (Ilm. 21:8), jonka jumalattomat joutuvat kärsimään, merkitsee heidän täydellistä hävittämistään. Mistä sitten on tullut käsitys ikuisesti palavasta helvetistä? Huolellinen tutkiminen osoittaa, että Raamattu ei opeta sellaisen helvetin tai piinan olemassaoloa.

        1. Helvetti. Raamatun opetuksen mukaan helvetti on "rangaistuksen ja hävityksen paikka ja tila, jossa ne, jotka hylkäävät Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen tarjoaman pelastuksen, kärsivät iankaikkisen tulen vaikutuksesta toisen kuoleman." *13

        (Sana 'helvetti' esiintyy suomalaisessa raamatunkäännöksessä vain Uudessa testamentissa ja on käännös kreikan kielen sanasta geenna, gehenna. Sana esiintyy yhtä poikkeusta (Jaak. 3:6) lukuunottamatta vain evankeliumeissa: Matt. 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark. 9:43, 45, 47; Luuk. 12:5. - Suom. huom.)

        Kreikan sana geenna on peräisin heprean sanoista Ge Hinnom, 'Hinnomin laakso' - Jerusalemin eteläpuolella sijaitseva rotko. Siellä israelilaiset olivat toimittaneet pakanallisia riittejä polttamalla lapsia Moolokille (2. Aikak. 28:3; 33:1,6). Jeremia ennusti, että tämän synnin tähden Herra tekisi laaksosta Murhalaakson, jonne israelilaisten ruumiita haudattaisiin kunnes niille ei olisi enää tilaa. "Kenenkään hätistelemättä saavat haaskalinnut ja villieläimet syödä kuolleiden ruumiita" (Jer. 7:32,33; 19:6; Jes. 30:33). Jeremian profetia epäilemättä johti israelilaiset pitämään Ge Hinnomia jumalattomien tuomion paikkana, rangaistuksen ja häpeän kammottavana paikkana. *14 Myöhemmin rabbiininen traditio mainitsee sen raatojen ja jätteiden polttopaikkana.

        Jeesus käytti Hinnomin tulta vertauskuvana helvetin tulesta (ks. esim. Matt. 5:22; 18:9). Siten Hinnomin liekit kuvasivat viimeisen tuomion kuluttavaa tulta. Jeesus totesi, että helvetin tuli pystyy hukuttamaan sekä sielun että ruumiin (Matt. 10:28; vrt. Luuk. 12:5).

        Millainen on luonteeltaan helvetin tuli? Palavatko ihmiset helvetissä ikuisesti?

        2. Jumalattomien kohtalo. Raamatun mukaan Jumala lupaa ikuisen elämän vain vanhurskaille. Synnin palkka on kuolema, ei ikuinen elämä helvetissä (Room. 6:23).

        Raamattu opettaa, että jumalattomien kohtalona on tuho (Ps. 37:9,34), he tuhoutuvat (Ps. 37:20; 68:3). He eivät elä ikuisesti tietoisuuden tilassa, vaan heidät poltetaan (Mal. 3:19; Matt. 13:30,40; 2. Piet. 3:10). Heistä tehdään loppu (Ps. 145:20; 104:35), heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus (2. Tess. 1:9).

        3. Ikuinen rangaistus. Puhuessaan jumalattomien rangaistuksesta, Uusi testamentti käyttää sanoja 'ikuinen', 'iankaikkinen'. Ne on käännetty kreikan kielen sanasta aioonios, ja niitä käytetään sekä Jumalasta että ihmisestä puhuttaessa. Väärinkäsityksen välttämiseksi on muistettava, että aioonios on merkitykseltään suhteellinen. Kun Raamattu käyttää sanaa aioonios (iankaikkinen, ikuinen) Jumalasta, se merkitsee että hänen olemassaolonsa on päättymätön - sillä Jumala on kuolematon. Mutta kun tätä sanaa käytetään kuolevaisista ihmisolennoista tai katoavista asioista, se merkitsee niin pitkää aikaa kuin henkilö elää tai asianomainen esine on olemassa.

        Esimerkiksi Juudaksen kirjeen 7. jakeessa sanotaan, että Sodoma ja Gomorra kärsivät "iankaikkisen tulen rangaistusta" (VKR). Kuitenkaan nuo kaupungit eivät enää pala. Pietari kirjoitti, että tuo tuli poltti nuo kaupungit "poroksi" (2. Piet. 2:6). "Ikuinen" tuli paloi niin kauan kuin oli jotain palamatta, ja sitten tuli sammui (ks. myös Jer. 17:27; 2. Aikak. 36:19).

        Samoin kun Kristus lähettää jumalattomat "ikuiseen tuleen" (Matt. 25:41), heidät poltetaan "sammumattomassa tulessa" (Matt. 3:12). Vasta sitten kun tuli on polttanut kaiken eikä mitään ole jäänyt palamatta, tuli sammuu. *15


      • Stork kirjoitti:

        Millainen on luonteeltaan helvetin tuli? Palavatko ihmiset helvetissä ikuisesti?

        2. Jumalattomien kohtalo. Raamatun mukaan Jumala lupaa ikuisen elämän vain vanhurskaille. Synnin palkka on kuolema, ei ikuinen elämä helvetissä (Room. 6:23).

        Raamattu opettaa, että jumalattomien kohtalona on tuho (Ps. 37:9,34), he tuhoutuvat (Ps. 37:20; 68:3). He eivät elä ikuisesti tietoisuuden tilassa, vaan heidät poltetaan (Mal. 3:19; Matt. 13:30,40; 2. Piet. 3:10). Heistä tehdään loppu (Ps. 145:20; 104:35), heidän rangaistuksenaan on ikuinen kadotus (2. Tess. 1:9).

        3. Ikuinen rangaistus. Puhuessaan jumalattomien rangaistuksesta, Uusi testamentti käyttää sanoja 'ikuinen', 'iankaikkinen'. Ne on käännetty kreikan kielen sanasta aioonios, ja niitä käytetään sekä Jumalasta että ihmisestä puhuttaessa. Väärinkäsityksen välttämiseksi on muistettava, että aioonios on merkitykseltään suhteellinen. Kun Raamattu käyttää sanaa aioonios (iankaikkinen, ikuinen) Jumalasta, se merkitsee että hänen olemassaolonsa on päättymätön - sillä Jumala on kuolematon. Mutta kun tätä sanaa käytetään kuolevaisista ihmisolennoista tai katoavista asioista, se merkitsee niin pitkää aikaa kuin henkilö elää tai asianomainen esine on olemassa.

        Esimerkiksi Juudaksen kirjeen 7. jakeessa sanotaan, että Sodoma ja Gomorra kärsivät "iankaikkisen tulen rangaistusta" (VKR). Kuitenkaan nuo kaupungit eivät enää pala. Pietari kirjoitti, että tuo tuli poltti nuo kaupungit "poroksi" (2. Piet. 2:6). "Ikuinen" tuli paloi niin kauan kuin oli jotain palamatta, ja sitten tuli sammui (ks. myös Jer. 17:27; 2. Aikak. 36:19).

        Samoin kun Kristus lähettää jumalattomat "ikuiseen tuleen" (Matt. 25:41), heidät poltetaan "sammumattomassa tulessa" (Matt. 3:12). Vasta sitten kun tuli on polttanut kaiken eikä mitään ole jäänyt palamatta, tuli sammuu. *15

        Kun Kristus puhui "iankaikkisesta rangaistuksesta" (Matt. 25:46), hän ei tarkoittanut ikuista rankaisemista. Hän tarkoitti sitä, että samoin kuin "iankaikkinen elämä jatkuu halki ikuisuuden loppumattomien aikakausien, myös rangaistus on iankaikkinen - ei ikuisesti kestävää tietoista kärsimistä, vaan rangaistus, joka on lopullinen. Tuon rangaistuksen kärsivien loppu on toinen kuolema. Tämä kuolema on ikuinen, siitä ei ole eikä voi olla mitään ylösnousemusta." *16

        Kun Raamattu puhuu "iankaikkisesta lunastuksesta" (Hepr. 9:12, VKR) ja "iankaikkisesta tuomiosta" (Hepr. 6:2), se viittaa lunastuksen ja tuomion ikuisiin tuloksiin - ei loppumattomasti jatkuvaan lunastamiseen tai tuomitsemiseen. Samoin kun Raamattu puhuu ikuisesta tai iankaikkisesta rangaistuksesta, se puhuu rangaistuksen tuloksesta eikä rankaisemisesta. Se kuolema, jonka jumalattomat kuolevat, on lopullinen ja ikuinen.

        4. Kidutetaan aina ja ikuisesti. Myöskin Raamatun käyttämä ilmaisu "aina ja ikuisesti" (Ilm. 14:11; 19:3; 20:10) on antanut aihetta päätelmälle, että Saatanan ja jumalattomien rankaisemisprosessi jatkuisi kautta ikuisuuden. Mutta tässäkin alkutekstin sanonnan merkitys on riippuvainen siitä, mistä tai kenestä on kysymys. Kun puhe on Jumalasta, sen merkitys on absoluuttinen - sillä Jumala on kuolematon; mutta kun puhe on kuolevaisista luoduista, sen merkitys on rajoitettu.

        Raamatun kuvaus Edomin rankaisemisesta antaa hyvän esimerkin tästä. Jesaja sanoo, että Jumala muuttaisi maan "palavaksi pieksi. Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen" (Jes. 34:9,10). Edom hävitettiin, mutta ei se enää pala. Sen hävityksen "iankaikkisuus" kesti kunnes tuho oli täydellinen.

        Kaikkialta Raamatusta voimme selvästi havaita, että käsitteellä "ainiaan" on rajansa. Vanha testamentti sanoo, että orjan on palveltava isäntäänsä "ainiaan" (2. Moos. 21:6), että Samuel - poikanen sai jäädä pyhäkköön "ainiaaksi" (1. Sam. 1:22, VKR; uusi kirkkoraamattu suomentaa sanonnan alkutekstin todellisen merkityksen mukaisesti: "koko elämänsä ajaksi") ja että Joona ajatteli joutuneensa kalan vatsaan "ainiaaksi" (Joona 2:7), "iankaikkisesti" (VKR). Uusi testamentti käyttää sanontaa samalla tavoin: esimerkiksi Paavali neuvoi Filemonia ottamaan vastaan Onesimuksen, jotta tämä saisi asua hänen luonaan "ikuisesti" (Filem. 15). Kaikissa näissä tapauksissa sanonnat 'ainiaan' ja 'ikuisesti' tarkoittavat: 'niin kauan kun asianomainen elää'.

        Psalmissa 92:8 sanotaan, että jumalattomat "tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi". Ja ennustaessaan suuresta lopullisesta maailmanpalosta Malakia kirjoittaa: "Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin - sanoo Herra Sebaot - eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta" (Mal. 3:19).

        Kun jumalattomat - Saatana, pahat enkelit ja katumattomat ihmiset - ovat kaikki hävitetyt tulella, enää ei ole käyttöä Kuolemalle eikä Tuonelalle. Nekin Jumala hävittää ainiaaksi (Ilm. 20:14).

        Raamattu tekee siis hyvin selväksi, että rangaistus, ei rankaiseminen, on ikuinen - toinen kuolema. Tästä rangaistuksesta ei ole ylösnousemusta, sen vaikutukset ovat ikuisia.

        Arkkipiispa William Temple oli oikeassa kun hän lausui: "Yhden asian voimme sanoa varmuudella: ikuinen piina ei kuulu kuvaan. Jos ihmiset eivät olisi omaksuneet kreikkalaista ja epäraamatullista käsitystä yksilön sielun luontaisesta häviämättömyydestä ja sitten lukeneet Uutta testamenttia tuo käsitys valmiina mielessään, he olisivat omaksuneet siitä (Uudesta testamentista) opin annihilaatiosta eikä ikuisesta piinasta. Raamattu nimittää tulta ikuiseksi, ei siihen heitettyä elävää olentoa." *17

        Kun Jumalan lain rikkomisesta säädetty rangaistus on täysimääräisesti toimeenpantu oikeuden vaatimukset on tyydytetty. Nyt taivas ja maa julistavat Herran vanhurskautta."


      • Stork kirjoitti:

        Kun Kristus puhui "iankaikkisesta rangaistuksesta" (Matt. 25:46), hän ei tarkoittanut ikuista rankaisemista. Hän tarkoitti sitä, että samoin kuin "iankaikkinen elämä jatkuu halki ikuisuuden loppumattomien aikakausien, myös rangaistus on iankaikkinen - ei ikuisesti kestävää tietoista kärsimistä, vaan rangaistus, joka on lopullinen. Tuon rangaistuksen kärsivien loppu on toinen kuolema. Tämä kuolema on ikuinen, siitä ei ole eikä voi olla mitään ylösnousemusta." *16

        Kun Raamattu puhuu "iankaikkisesta lunastuksesta" (Hepr. 9:12, VKR) ja "iankaikkisesta tuomiosta" (Hepr. 6:2), se viittaa lunastuksen ja tuomion ikuisiin tuloksiin - ei loppumattomasti jatkuvaan lunastamiseen tai tuomitsemiseen. Samoin kun Raamattu puhuu ikuisesta tai iankaikkisesta rangaistuksesta, se puhuu rangaistuksen tuloksesta eikä rankaisemisesta. Se kuolema, jonka jumalattomat kuolevat, on lopullinen ja ikuinen.

        4. Kidutetaan aina ja ikuisesti. Myöskin Raamatun käyttämä ilmaisu "aina ja ikuisesti" (Ilm. 14:11; 19:3; 20:10) on antanut aihetta päätelmälle, että Saatanan ja jumalattomien rankaisemisprosessi jatkuisi kautta ikuisuuden. Mutta tässäkin alkutekstin sanonnan merkitys on riippuvainen siitä, mistä tai kenestä on kysymys. Kun puhe on Jumalasta, sen merkitys on absoluuttinen - sillä Jumala on kuolematon; mutta kun puhe on kuolevaisista luoduista, sen merkitys on rajoitettu.

        Raamatun kuvaus Edomin rankaisemisesta antaa hyvän esimerkin tästä. Jesaja sanoo, että Jumala muuttaisi maan "palavaksi pieksi. Ei sammu se yöllä eikä päivällä, iäti nousee siitä savu; se on oleva raunioina polvesta polveen, ei kulje siellä kukaan, iankaikkisesta iankaikkiseen" (Jes. 34:9,10). Edom hävitettiin, mutta ei se enää pala. Sen hävityksen "iankaikkisuus" kesti kunnes tuho oli täydellinen.

        Kaikkialta Raamatusta voimme selvästi havaita, että käsitteellä "ainiaan" on rajansa. Vanha testamentti sanoo, että orjan on palveltava isäntäänsä "ainiaan" (2. Moos. 21:6), että Samuel - poikanen sai jäädä pyhäkköön "ainiaaksi" (1. Sam. 1:22, VKR; uusi kirkkoraamattu suomentaa sanonnan alkutekstin todellisen merkityksen mukaisesti: "koko elämänsä ajaksi") ja että Joona ajatteli joutuneensa kalan vatsaan "ainiaaksi" (Joona 2:7), "iankaikkisesti" (VKR). Uusi testamentti käyttää sanontaa samalla tavoin: esimerkiksi Paavali neuvoi Filemonia ottamaan vastaan Onesimuksen, jotta tämä saisi asua hänen luonaan "ikuisesti" (Filem. 15). Kaikissa näissä tapauksissa sanonnat 'ainiaan' ja 'ikuisesti' tarkoittavat: 'niin kauan kun asianomainen elää'.

        Psalmissa 92:8 sanotaan, että jumalattomat "tuhoutuvat, katoavat ikiajoiksi". Ja ennustaessaan suuresta lopullisesta maailmanpalosta Malakia kirjoittaa: "Katso, se päivä tulee liekehtivänä kuin tulinen uuni. Kaikki röyhkeät ja pahantekijät ovat silloin oljenkorsia. Se päivä tulee ja sytyttää ne liekkiin - sanoo Herra Sebaot - eikä niistä jää jäljelle juurta eikä vartta" (Mal. 3:19).

        Kun jumalattomat - Saatana, pahat enkelit ja katumattomat ihmiset - ovat kaikki hävitetyt tulella, enää ei ole käyttöä Kuolemalle eikä Tuonelalle. Nekin Jumala hävittää ainiaaksi (Ilm. 20:14).

        Raamattu tekee siis hyvin selväksi, että rangaistus, ei rankaiseminen, on ikuinen - toinen kuolema. Tästä rangaistuksesta ei ole ylösnousemusta, sen vaikutukset ovat ikuisia.

        Arkkipiispa William Temple oli oikeassa kun hän lausui: "Yhden asian voimme sanoa varmuudella: ikuinen piina ei kuulu kuvaan. Jos ihmiset eivät olisi omaksuneet kreikkalaista ja epäraamatullista käsitystä yksilön sielun luontaisesta häviämättömyydestä ja sitten lukeneet Uutta testamenttia tuo käsitys valmiina mielessään, he olisivat omaksuneet siitä (Uudesta testamentista) opin annihilaatiosta eikä ikuisesta piinasta. Raamattu nimittää tulta ikuiseksi, ei siihen heitettyä elävää olentoa." *17

        Kun Jumalan lain rikkomisesta säädetty rangaistus on täysimääräisesti toimeenpantu oikeuden vaatimukset on tyydytetty. Nyt taivas ja maa julistavat Herran vanhurskautta."

        Tuossa pieni pätkä "kuolleitten asuinpaikasta". Loput voi katsoa linkistä:

        http://kirjasto.adventist.fi/28-opinkohtaa-kuolema

        Vanha testamentti nimittää sitä paikkaa, mihin ihmiset menevät kuollessaan, nimellä sheol (hepreaa); Uusi testamentti käyttää vastaavasta paikasta nimitystä hades (kreikkaa). Raamatussa sheol useinmiten tarkoittaa yksinkertaisesti hautaa. *4 Samanlainen merkitys on kreikan sanalla hades. *5

        Kaikki kuolleet - sekä vanhurskaat että jumalattomat - menevät tuohon paikkaan, josta suomeksi käytetään nimitystä tuonela (Ps. 89:49). Jaakob sanoi: "Minä suren, kunnes menen tuonelaan poikani luo" (1. Moos. 37:35). Kun maa aukaisi "kitansa" nielläkseen jumalattoman Korahin ja hänen seurueensa, he vajosivat elävältä "tuonelaan" (4. Moos. 16:30).

        Sheol vastaanottaa koko ihmisen kuolemassa. Kun Kristus kuoli, hän astui tuonelaan (hades), mutta ylösnousemuksessa nousi kuolleista (vrt. Ap. t. 2:27,31, hades, Ps. 16:10, sheol). Kun Daavid kiitti Jumalaa parantumisestaan, hän todisti, että Herra pelasti hänet tuonelasta, hautaan vaipuvien joukosta (Ps. 30:4).

        Hauta ei ole tietoisuuden paikka. *6 Koska kuolema on uni, kuollut pysyy tiedottomuuden tilassa haudassa ylösnousemukseen asti, jolloin tuonela (hades) antaa kuolleensa (Ilm. 20:13).


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        Perustele PYH sanomisesi RAAMATULLASI jos sinulla sellainen ON ! Äläkä huutele puskista älyttömyyksiäsi !

        Tuo näkemyksesi selvästi esiin ja perustele näkemyksesi Raamatulla... Kiitos !

        No olet sinä kumma mies - sinulle on nyt kerrottu vaikka kuinka monet kerrat että Vanhassatestamentissa ei ole mitään muuta kuin hauta . Sheol on hauta - jos et usko niin kysy joltain joka osaa vastata ,, Mieti nyt hetki .. esimerkiksi Manassesta sanotaan:

        2. Kun. 24:4 Olihan Manasse myös vuodattanut viatonta verta ja täyttänyt sillä koko Jerusalemin. Sitä Herra ei antanut anteeksi.

        2. Aik. 33:6
        "Manasse pani poikansa kulkemaan Ben-Hinnomin laaksossa tulen läpi, harjoitti ennustamista, merkkien tutkimista ja noituutta ja otti palvelukseensa henkienmanaajia ja enteidenselittäjiä. Hän teki paljon sellaista, mikä on väärää Herran silmissä, ja herätti näin hänen vihansa."

        Ben-Hinnomin laakso on muuten sama paikka mitä Ut:ssä kutsutaan hellvetiksi..

        Ja kun Manasse kuoli sanotaan hänestäkin niinkuin kaikista muistakin:
        2. Aik. 33:20 "Manasse meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin palatsinsa lähelle. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Amon."

        Niitä muita "lepoon menijöitä".

        Jaakob:
        1. Moos. 47:30 "Kun minä olen mennyt lepoon isieni luo, vie minun ruumiini pois Egyptistä ja pane minut isieni hautaan."

        1. Kun. 2:10 Niin Daavid meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Daavidin kaupunkiin.

        1. Kun. 11:43 Sitten Salomo meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isänsä Daavidin kaupunkiin.

        1. Kun. 14:20 Jerobeam oli kuninkaana kaksikymmentäkaksi vuotta. Hän meni lepoon isiensä luo, ja hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Nadab.

        1. Kun. 14:31
        Sitten Rehabeam meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        1. Kun. 15:8
        Sitten Abiam meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Daavidin kaupunkiin.

        1. Kun. 15:24
        Asa meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        1. Kun. 16:6
        Baesa meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Tirsaan.

        1. Kun. 16:28
        Omri meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Samarian kaupunkiin.

        1. Kun. 22:40
        Ahab meni lepoon isiensä luo, ja hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Ahasja.

        1. Kun. 22:50
        (22:51) Josafat meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        2. Kun. 8:24
        Joram meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        2. Kun. 10:35
        Jehu meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Samarian kaupunkiin.

        2. Kun. 13:9
        Joahas meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Samarian kaupunkiin.

        2. Kun. 13:13
        Joas meni lepoon isiensä luo, ja hänen valtaistuimelleen nousi Jerobeam.

        2. Kun. 14:16
        Joas meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Samarian kaupunkiin

        2. Kun. 14:22
        Asarja palautti Eilatin Juudalle ja rakensi sen jälleen, kun Amasja oli mennyt lepoon isiensä luo.

        2. Kun. 14:29
        Jerobeam meni lepoon isiensä luo Israelin kuninkaiden pariin, ja hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Sakarja.

        2. Kun. 15:7
        Asarja meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        2. Kun. 15:22
        Menahem meni lepoon isiensä luo, ja hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Pekahja.

        2. Kun. 15:38
        Jotam meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        2. Kun. 16:20
        Ahas meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin.

        2. Kun. 20:21
        Hiskia meni lepoon isiensä luo, ja hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Manasse.

        2. Kun. 21:18
        Manasse meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin kuninkaanpalatsin viereen Ussan puutarhaan. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Amon.

        2. Kun. 24:6
        Jojakim meni lepoon isiensä luo, ja hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Jojakin.

        2. Aik. 9:31
        Sitten hän meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isänsä Daavidin kaupunkiin. Salomon jälkeen tuli kuninkaaksi hänen poikansa Rehabeam.

        2. Aik. 12:16
        Sitten Rehabeam meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Daavidin kaupunkiin. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Abia.

        2. Aik. 14:1
        (13:23) Abia meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin Daavidin kaupunkiin. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Asa. Asan aikana maassa vallitsi rauha kymmenen vuoden ajan.

        2. Aik. 16:13
        Sitten Asa meni lepoon isiensä luo; hän kuoli neljäntenäkymmenentenäyhdentenä hallitusvuotenaan.

        2. Aik. 21:1
        Josafat meni lepoon isiensä luo, ja hänet haudattiin isiensä viereen Daavidin kaupunkiin. Hänen jälkeensä tuli kuninkaaksi hänen poikansa Joram.

        vain muutamia mainitakseni .. ei sillä ole väliä jos he olivat tehneet pahaa eläessään tai eivät -- jokainen on samassa sheolissa - eli haudassa ... levossa ..

        RIP ..

        alex


      • kerettiläinen
        Stork kirjoitti:

        A-haa, jehovan todistajat eivät tiedä, mitä eri kirkkokunnat opettavat?????
        Luultavasti, et aukaise aiheeseen liittyviä linkkejäkään, niin tuossapa olisi h elvettiin liittyvää asiaa adventtikirkon nettisivuilta.....

        "Heti tuomion julistamisen tapahduttua Saatana enkeleineen ja häntä seuranneet ihmiset saavat rangaistuksensa. Heidän on kuoltava ikuinen kuolema. "Taivaasta iskee tuli, ja se tuhoaa ne kaikki" (Ilm. 20:9). Kaupungin ulkopuolella oleva maakin näyttää sulavan; siitä tulee suuri tulinen järvi. Tämä on se päivä, "jona tuomio tulee ja jumalattomat tuhotaan" (2. Piet. 3:7). "Herran kostonpäivä" (Jes. 34:8), jolloin hän tekee 'oudon työnsä' (Jes. 28:21) tuhotessaan vihollisensa, on koittanut. "Jokainen, jonka nimeä ei löytynyt elämän kirjasta, heitettiin tuohon tuliseen järveen" (Ilm. 20:15). Paholainen ja hänen apulaisensa kärsivät saman kohtalon (Ilm. 20:10).

        Koko Raamatun ilmoitus tekee hyvin selväksi, että tämä "toinen kuolema" (Ilm. 21:8), jonka jumalattomat joutuvat kärsimään, merkitsee heidän täydellistä hävittämistään. Mistä sitten on tullut käsitys ikuisesti palavasta helvetistä? Huolellinen tutkiminen osoittaa, että Raamattu ei opeta sellaisen helvetin tai piinan olemassaoloa.

        1. Helvetti. Raamatun opetuksen mukaan helvetti on "rangaistuksen ja hävityksen paikka ja tila, jossa ne, jotka hylkäävät Jumalan ja Jeesuksen Kristuksen tarjoaman pelastuksen, kärsivät iankaikkisen tulen vaikutuksesta toisen kuoleman." *13

        (Sana 'helvetti' esiintyy suomalaisessa raamatunkäännöksessä vain Uudessa testamentissa ja on käännös kreikan kielen sanasta geenna, gehenna. Sana esiintyy yhtä poikkeusta (Jaak. 3:6) lukuunottamatta vain evankeliumeissa: Matt. 5:22, 29, 30; 10:28; 18:9; 23:15, 33; Mark. 9:43, 45, 47; Luuk. 12:5. - Suom. huom.)

        Kreikan sana geenna on peräisin heprean sanoista Ge Hinnom, 'Hinnomin laakso' - Jerusalemin eteläpuolella sijaitseva rotko. Siellä israelilaiset olivat toimittaneet pakanallisia riittejä polttamalla lapsia Moolokille (2. Aikak. 28:3; 33:1,6). Jeremia ennusti, että tämän synnin tähden Herra tekisi laaksosta Murhalaakson, jonne israelilaisten ruumiita haudattaisiin kunnes niille ei olisi enää tilaa. "Kenenkään hätistelemättä saavat haaskalinnut ja villieläimet syödä kuolleiden ruumiita" (Jer. 7:32,33; 19:6; Jes. 30:33). Jeremian profetia epäilemättä johti israelilaiset pitämään Ge Hinnomia jumalattomien tuomion paikkana, rangaistuksen ja häpeän kammottavana paikkana. *14 Myöhemmin rabbiininen traditio mainitsee sen raatojen ja jätteiden polttopaikkana.

        Jeesus käytti Hinnomin tulta vertauskuvana helvetin tulesta (ks. esim. Matt. 5:22; 18:9). Siten Hinnomin liekit kuvasivat viimeisen tuomion kuluttavaa tulta. Jeesus totesi, että helvetin tuli pystyy hukuttamaan sekä sielun että ruumiin (Matt. 10:28; vrt. Luuk. 12:5).

        >>>A-haa, jehovan todistajat eivät tiedä, mitä eri kirkkokunnat opettavat?????
        Luultavasti, et aukaise aiheeseen liittyviä linkkejäkään>>>>> "Te olette kalliisti ostetut; älkää olko >ihmisten< orjia"

        Joh.15:15 ...orja ei tiedä, mitä hänen herransa tekee... (Uuden maailman käännös)


      • kerettiläinen
        Kopittelija007 kirjoitti:

        Perustele PYH sanomisesi RAAMATULLASI jos sinulla sellainen ON ! Äläkä huutele puskista älyttömyyksiäsi !

        Tuo näkemyksesi selvästi esiin ja perustele näkemyksesi Raamatulla... Kiitos !

        Pyh!: ltä nyt on melko turhaa odotella perusteluita, mutta tässä sinulle Raamatun perustelut, miksi sinä Kopittelija opetat täyttä huuhaata. Eli sinun mielestäsi Tuonela = Paratiisi. Näinköhän Raamattu opettaa?

        Tässä sinulle oikein todella "babylonialainen" Äitikirkon Raamatun käännös eli >väännös< "välitila- ja kirkko pelastaa"- oppeineen, joka paljastaa, miten sairas koko opetus on ja paljastaa myös sen, mikä Äitikirkon todellinen päämäärä sielunkuolemattomuus- ja piinaoppeineen on. Ja KUKA sen takana on...

        Matt. 16:18
        Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät paratiisin portit voita...


    • Lainaus sana mies: " Siveysopin ja Raamatun historian kirja kertoo:
      Sikäli kun sana helvetti esiintyy Raamatussa heprealaisissa kirjoituksissa, se on käännetty heprealaisesta sanasta SEOL. Tämä sana esiintyy kaikkiaan 65 kertaa. Vanha kirkkoraamattu kääntää kuitenkin seolin 49 kertaa "helvetiksi", 13 kertaa "haudaksi", 2 kertaa "tuonelaksi" ja kerran "ahdistukseksi".

      Laajalle levinnyt englanninkielinen Hyväksytty käännös kääntää seolin 31 kertaa "helvetiksi". 31 kertaa "haudaksi" ja 3 kertaa "kuopaksi".
      Kristillisissä kreikkalaisissa kirjoituksissa sana "helvetti" on toisinaan käännetty Kreikkalaisesta sanasta haades. Kaikissa 10 kohdassa, joissa haades esiintyy, vanha kirkkoraamattu kääntää sen "helvetiksi".
      ______________________________________________

      Vrt: Lainaus Risto Santala kirjasta Suudelma Hunnun läpi s.77 :

      "Hebrean "Sheol" käsite esiintyy VT:ssa yli 60 kertaa ja " shachat" ainakin 20 kertaa.

      "Sheol tulkitaan "kuolleiden valtakunnaksi" eli "tuonelaksi".
      "Shachat" merkitsee lähinnä "hävitystä ja kuolemaa" ja vasta toissijaisesti "tuonelaa".

      Jeesus ja Rabbit kutsuivat tuonelan hyvää osastoa "paratiisiksi" ja "Aabrahamin helmaksi", kuten Luuk 16:22-23 ja 23.43 esittävät."

      http://www.kristillinenkirjakauppa.fi/index.php?sid=30003&tuoteid=1523

      • " Siveysopin ja Raamatun historian kirja kertoo:"
        _____________________

        Ps. mikä tämä kirja on kun sitä on lainattu ja tätä nimenomaista kohtaa muuallakin palstoilla mutta kuka sen on tehnyt ? Ja Missä ?


      • Kopittelija007 kirjoitti:

        " Siveysopin ja Raamatun historian kirja kertoo:"
        _____________________

        Ps. mikä tämä kirja on kun sitä on lainattu ja tätä nimenomaista kohtaa muuallakin palstoilla mutta kuka sen on tehnyt ? Ja Missä ?

        " Laajalle levinnyt englanninkielinen Hyväksytty käännös"
        __________________________

        Ps. Ja mikä tämä on ? Alkulähteet olisi hyvä mainita kun tutkitaan ja tulkitaan asioita !


    • sana mies

      Lisää Raamatun valossa, aloitukseen.

      Raamattu kertoo RIKASTA MIEHESTÄ JA LASARUKSESTA.

      On kuitenkin yksi "haadeksen" sisältävä kohta, joka on saanut jotkut USKOMAAN, että Raamatun helvetti on ruumiillisen kidutuksen paikka. Jeesus puhui siinä rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta ja sanoi, että rikas mies kuoli ja koki vaivaa "haadeksessa.
      Luukkaan 16:22 - 31

      Miksi "haadesta" käytetään tässä niin eri tavalla kuin muissa paikoissa ?
      Koska Jeesus esitti VERTAUKSEN eli kuvauksen eikä puhunut kirjaimellisesta kidutuksen paikasta.
      Matteus 13:34

      AJATTELEHAN: Onko järkevää tai raamatullista uskoa, että joku kärsii kidutusta vain siksi, että hän on RIKAS, käyttää hyviä VAATTEITA ja SYÖ runsaasti ?
      Onko raamatullista uskoa, että jotakuta siunataan taivaallisella elämällä vain siksi, että hän on KÖYHÄ ?
      Ajattele myös seuraavaa: Onko "helvetti" kirjaimellisesti vain PUHE - ETÄISYYDELLÄ taivaasta, niin että todellista keskustelua voitiin käydä ?
      Jos rikas mies oli kirjaimellisessa palavassa järvessä, niin miten Aabraham saattoi lähettää Lasaruksen jäähdyttämään hänen kieltään vain hänen sormensa päässä olleella vesipisaralla ?
      Mitä sitten Jeesus halusi kuvata ?
      Tässä vertauksessa rikas mies edusti sitä uskonnollisten johtajien luokkaa, joka hylkäsi ja myöhemmin tappoi Jeesuksen.
      Lasarus kuvasi yhteistä kansaa, joka otti Jumalan Pojan vastaa.
      Raamattu osoittaa, että kuolemaa voidaan käyttää "vertauskuvana" edustamaan suurta muutosta ihmisen elämässä tai toimintatavassa
      Roomalaisille 6:2 ja 11 - 13
      Roomalaisille 7:4 - 6

      Kuolema eli aikaisempien olosuhteiden muutos tapahtui, kun Jeesus ruokki Lasarus-luokkaa hengellisesti ja se sitten pääsi suuremman Aabrahamin Jumalan suosioon. Samaan aikaan väärät uskonnolliset johtajat "kuolivat" pois Jumalan suosiosta. Koska heidät oli hylätty, he kärsivät vaivaa, kun Kristuksen seuraajat helluntain jälkeen voimakkaasti paljastivat heidän pahat työnsä.
      Apostolien teot 7:51 - 57

      Tämä vertaus ei siis opeta, että joitakin kuolleita ihmisiä kidutetaan kirjaimellisessa tulisessa helvetissä.

      • Olli Kaartinen

        Olet sana mies oikeassa!!!!!!!!!!!

        Eri lahkot yrittää sepityksillään tehdä Jumalasta sadistisen persoonan.


      • Haades tai Hades (muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης 'näkymätön') tarkoittaa kreikkalaisessa ja roomalaisessa jumaltarustossa esiintyvää vainajalaa eli tuonpuoleista.

        Kreikkalaisessa mytologiassa Haades on myös paikkaa hallitsevan jumalan nimi, jonka vastine roomalaisessa mytologiassa on Pluto.

        Haadeksella ei ole mitään Raamatun kanssa tekemistä - tosin on niinkin että Ut kirjoitettiin kreikaksi ja koska kreikkalaiset ajattelivat että Haades todella on "kuolleiden valtakunta" on se samaistettu Vt:n sheolin kanssa - mikä ei siis ole oikein ..

        alex


      • kerettiläinen
        alex.kasi kirjoitti:

        Haades tai Hades (muinaiskreikaksi Ἅιδης tai Ἄιδης 'näkymätön') tarkoittaa kreikkalaisessa ja roomalaisessa jumaltarustossa esiintyvää vainajalaa eli tuonpuoleista.

        Kreikkalaisessa mytologiassa Haades on myös paikkaa hallitsevan jumalan nimi, jonka vastine roomalaisessa mytologiassa on Pluto.

        Haadeksella ei ole mitään Raamatun kanssa tekemistä - tosin on niinkin että Ut kirjoitettiin kreikaksi ja koska kreikkalaiset ajattelivat että Haades todella on "kuolleiden valtakunta" on se samaistettu Vt:n sheolin kanssa - mikä ei siis ole oikein ..

        alex

        >>>Kreikkalaisessa mytologiassa Haades on myös paikkaa hallitsevan jumalan nimi, jonka vastine roomalaisessa mytologiassa on Pluto


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persuilla ja Saksi-Riikalla meni sitten pornon levittämiseksi koko touhu.

      Onko kenellekään yllätys?
      Perussuomalaiset
      189
      2286
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      54
      2104
    3. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      173
      1919
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      172
      1702
    5. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      38
      1409
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1267
    8. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1195
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      16
      1188
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1187
    Aihe