Onko jollain tietoa?

Paavon kohukirje

Miten NL toimi 1956, kun Väyrysen kirjeessä mainitaan, että Karjalaisen tukemiseksi se toimisi varovaisemmin kuin tuolloin 1956, kun Kekkonen valittiin presidentiksi?


Suomen kuvalehti nro 40 6.10.1989
------------------------------------------
Kotona 19.9.1981

Tohtori Ahti Karjalainen
Munkkiniemi

H.V.

Tapasin eilen illalla ministerineuvos Vladimirovin. Seuraavassa selostan lyhyesti keskustelumme.

Vladimirovin linja on muuttumaton. Hän tulee tekemään lujasti työtä Sinun valitsemisesi puolesta. Tällä kertaa Neuvostoliitto toimii kuitenkin selvästi varovaisemmin kuin vuonna 1956, jolloin Kekkosen vastaehdokkaana oli ”Neuvostoliittoon vihamielisesti suhtautuvan puolueen ehdokas”. Hän korosti sitä, että sosialidemokraatit nykyään kannattavat hyviä suhteita Neuvostoliiton kanssa ja puolue puheenjohtaja Sorsaa myöten tukee Koivistoa.

Henkilönä he asettavat Sinut selvästi Koiviston yläpuolelle ja katsovat, että keskustalainen presidentti on parempi vaihtoehto kuin sosalidemokraattinen presidentti. Vladimirov ja hänen ystävänsä tulevat vaikuttamaan erityisesti kommunisteihin, mutta myös muihin puolueisiin Sinun valintasi hyväksi.

Victor kysyi minulta, mitä Neuvostoliito voisi muutoin tehdä Karjalaisen valinnan hyväksi. Hän itse ajatteli, että Suomen ja Neuvostoliiton suhteissa tulisi nyt olla hiljaisempi vaihe, jolloin Koivisto ei saisi sellaista julkisuutta, joka voitaisiin tulkita tueksi hänelle. Sen lisäksi hän ajatteli, että taloudellisessa yhteistyössä saattaisi olla jokin tilanne, jossa Sinun vaikutusvaltasi voisi korostua.

Minä esitin hänelle sen ajatuksen, että ensi vuoden tavaranvaihtopöytäkirjassa syntyvät vientiongelmat voisivat olla sopiva kohde, löytäisimme jonkin keinon, esim. öljyntuonnin lisäämisen, tämän ongelman hoitamiseen. Lupasin harkita tätä asiaa.

Tässä yhteydessä tuli jälleen esille minun mahdollinen vierailuni Neuvostoliittoon, joka, kuten tiedät, on ollut vireillä jo viime toukokuusta lähtien, jolloin presidentti Kekkonen päätti asiasta. Totesin Victorille uudelleen, että vierailun toteuttaminen olisi sopivaa tukea Karjalaisen presidentiksi valinnan puolesta.
Minulla tulisi olla puolueen puheenjohtajana riittävä arvovalta Sinun tukemiseksi, kun Koiviston puolestapuhujana on puheenjohtaja Sorsa, kaksinkertainen pää- ja ulkoministeri, joka on tehnyt virallisen vierailun Neuvostoliittoon molemmissa ominaisuuksissa.

Minä ollut jo yli neljä vuotta yhtä mittaa ulkoministerinä vierailematta kertaakaan tässä ominaisuudessa Moskovassa. Lisäksi olen yhteisten päätösten perusteella joutunut esiintymään keskusta-vasemmistoyhteistyön rikkojana, josta etenkin kommunistit pyrkivät vetämään yleispoliittisia johtopäätöksiä. Uskottavuus ei ole paras mahdollinen, kun minä näistä asemista käsin käyn ajamaan Sinun valintaasi nimenomaan ulkopolitiikan merkitystä korostaen.

Vladimirov esitti edelleen epäilyjä, mutta hyvin lieviä epäilyjä, sen suhteen, olisiko vierailu joka suhteessa tarkoituksenmukainen. Painavampana seikkana hän totesi, että asiasta olisi sovittava nyt presidentin sairastaessa vielä Sinun ja Uusitalon kanssa.
Kerroin Sinun tukevan vierailun toteuttamista.

Uusitalosta sanoin Victorille sen, minkä totean Sinullekin vasta tässä, etten oikein tiedä, missä Eino nyt liikkuu. Olet ehkä pannut merkille, ettei Eino ole ollut mukana useassa keskeisessä palaverissa, joissa presidenttiasiaa on käsitelty. Lisäksi hän oli merkillisen vaisu budjettiriihessä ja antoi minun taistella yksin. Minä suoraan sanoen suuresti ihmettelen, mitä Einon päässä liikkuu. Tämä ehdottomasti vain meidän kesken.

Toivon vakavasti, että ottaisit mitä pikimmin yhteyden Vladimiroviin ja kertoisit hänelle kantasi. Tapaan Gromykon torstaina, jolloin kutsu olisi luontevaa toteuttaa. Itse vierailu olisi mielestäni pyrittävä toteuttamaan – varmuuden vuoksi – jo lokakuussa tai viimeistään marraskuussa.

Lähden iltapäivällä New Yorkiin missä toivoakseni lauantaina tapaamme.

Parhain terveisin, Sinun

Paavo Väyrynen

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Selvä juttuhan tuo

      "Hän itse ajatteli, että Suomen ja Neuvostoliiton suhteissa tulisi nyt olla hiljaisempi vaihe, jolloin Koivisto ei saisi sellaista julkisuutta, joka voitaisiin tulkita tueksi hänelle. Sen lisäksi hän ajatteli, että taloudellisessa yhteistyössä saattaisi olla jokin tilanne, jossa Sinun vaikutusvaltasi voisi korostua.

      Minä esitin hänelle sen ajatuksen, että ensi vuoden tavaranvaihtopöytäkirjassa syntyvät vientiongelmat voisivat olla sopiva kohde, löytäisimme jonkin keinon, esim. öljyntuonnin lisäämisen, tämän ongelman hoitamiseen. "



      Tuo ainakin voidaan tulkita niin, että Väyrynen neuvotteli vaikeuksien aiheuttamisesta Suomelle.

      • Vientiongelmilla Väyrynen tarkoitti sitä, että meidän teollisuudellamme oli tarjottavaa Neuvostoliiton markkinoille huomattavasti suuremmasta arvosta kuin meillä oli tuotavaa Neuvostoliitosta. Myös Neuvostoliitto olisi mielellään tuonut meiltä enemmän, jos vain bilateraalinen kaupankäynti olisi sen mahdollistanut. Siinähän tuonnin ja viennin arvon piti olla molemmissa maissa tasapainossa.

        Vientiongelmat olisivat lieventyneet, mikäli olisimme voineet välittää länteen öljyä Neuvostoliitosta enemmän kuin tavallisesti ja kirjata tuon välitysöljyn omaksi tuonniksemme.


      • 3+5
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Vientiongelmilla Väyrynen tarkoitti sitä, että meidän teollisuudellamme oli tarjottavaa Neuvostoliiton markkinoille huomattavasti suuremmasta arvosta kuin meillä oli tuotavaa Neuvostoliitosta. Myös Neuvostoliitto olisi mielellään tuonut meiltä enemmän, jos vain bilateraalinen kaupankäynti olisi sen mahdollistanut. Siinähän tuonnin ja viennin arvon piti olla molemmissa maissa tasapainossa.

        Vientiongelmat olisivat lieventyneet, mikäli olisimme voineet välittää länteen öljyä Neuvostoliitosta enemmän kuin tavallisesti ja kirjata tuon välitysöljyn omaksi tuonniksemme.

        Mitä Väyrynen tarkoitti sitten sillä, ettei hän tarkoittanut, mitä kirjeessään kirjoitti?


      • Ei auta selitys nyt
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Vientiongelmilla Väyrynen tarkoitti sitä, että meidän teollisuudellamme oli tarjottavaa Neuvostoliiton markkinoille huomattavasti suuremmasta arvosta kuin meillä oli tuotavaa Neuvostoliitosta. Myös Neuvostoliitto olisi mielellään tuonut meiltä enemmän, jos vain bilateraalinen kaupankäynti olisi sen mahdollistanut. Siinähän tuonnin ja viennin arvon piti olla molemmissa maissa tasapainossa.

        Vientiongelmat olisivat lieventyneet, mikäli olisimme voineet välittää länteen öljyä Neuvostoliitosta enemmän kuin tavallisesti ja kirjata tuon välitysöljyn omaksi tuonniksemme.

        "Hän (Vladimiro) itse ajatteli, että Suomen ja Neuvostoliiton suhteissa tulisi nyt olla hiljaisempi vaihe, jolloin Koivisto ei saisi sellaista julkisuutta, joka voitaisiin tulkita tueksi hänelle. Sen lisäksi hän ajatteli, että taloudellisessa yhteistyössä saattaisi olla jokin tilanne, jossa Sinun vaikutusvaltasi voisi korostua."

        Noin Vladimirov kehitteli ajatusta Karjalaisen tukemiseksi ja Väyrynen jatkoi.

        ...ensi vuoden tavaranvaihtopöytäkirjassa syntyvät vientiongelmat voisivat olla sopiva kohde, löytäisimme jonkin keinon, esim. öljyntuonnin lisäämisen, tämän ongelman hoitamiseen."


        Jonka ongelman Karjalainen sitten ratkaisisi.


      • Entä tämä kysymys?
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Vientiongelmilla Väyrynen tarkoitti sitä, että meidän teollisuudellamme oli tarjottavaa Neuvostoliiton markkinoille huomattavasti suuremmasta arvosta kuin meillä oli tuotavaa Neuvostoliitosta. Myös Neuvostoliitto olisi mielellään tuonut meiltä enemmän, jos vain bilateraalinen kaupankäynti olisi sen mahdollistanut. Siinähän tuonnin ja viennin arvon piti olla molemmissa maissa tasapainossa.

        Vientiongelmat olisivat lieventyneet, mikäli olisimme voineet välittää länteen öljyä Neuvostoliitosta enemmän kuin tavallisesti ja kirjata tuon välitysöljyn omaksi tuonniksemme.

        Miten NL toimi 1956, kun Väyrysen kirjeessä mainitaan, että Karjalaisen tukemiseksi se toimisi varovaisemmin kuin tuolloin 1956, kun Kekkonen valittiin presidentiksi?


      • Ei auta selitys nyt kirjoitti:

        "Hän (Vladimiro) itse ajatteli, että Suomen ja Neuvostoliiton suhteissa tulisi nyt olla hiljaisempi vaihe, jolloin Koivisto ei saisi sellaista julkisuutta, joka voitaisiin tulkita tueksi hänelle. Sen lisäksi hän ajatteli, että taloudellisessa yhteistyössä saattaisi olla jokin tilanne, jossa Sinun vaikutusvaltasi voisi korostua."

        Noin Vladimirov kehitteli ajatusta Karjalaisen tukemiseksi ja Väyrynen jatkoi.

        ...ensi vuoden tavaranvaihtopöytäkirjassa syntyvät vientiongelmat voisivat olla sopiva kohde, löytäisimme jonkin keinon, esim. öljyntuonnin lisäämisen, tämän ongelman hoitamiseen."


        Jonka ongelman Karjalainen sitten ratkaisisi.

        Juuri näin. Karjalainen ratkaisisi vientiongelman ja saisi sen ansiosta suomalaiset yritysjohtajat taputtamaan käsiään ja laulamaan yhteen äänen, että noin taitava kauppamies on valittava Suomen presidentiksi.


      • Entä tämä kysymys? kirjoitti:

        Miten NL toimi 1956, kun Väyrysen kirjeessä mainitaan, että Karjalaisen tukemiseksi se toimisi varovaisemmin kuin tuolloin 1956, kun Kekkonen valittiin presidentiksi?

        Sitä minäkin hieman ihmettelen, miksi Vladimirov viittaa varomattomuuteen vuonna 1956. Mielestäni Neuvostoliitto (oliko peräti Vladimirov itse) toimi vuonna 1956 päinvastoin erittäin taitavasti neuvoessaan kommunistit jakamaan äänensä toisella kierroksella Fagerholmin ja Kekkosen kesken.

        Ehkä Vladimirov tarkoitti, että vuoden 1956 temppu valitsijamiesten kokouksessa loukkasi sosialidemokraatteja. Nyt olisi toimittava aiemmin eli vaikutettava jo varsinaisessa vaalissa. Samalla "ilon kautta", kuten sanotaan.


      • väyrysmäistä
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Juuri näin. Karjalainen ratkaisisi vientiongelman ja saisi sen ansiosta suomalaiset yritysjohtajat taputtamaan käsiään ja laulamaan yhteen äänen, että noin taitava kauppamies on valittava Suomen presidentiksi.

        Ja niin taitava kauppamies sitten nimittäisi Väyrysen pääministeriksi , josta asemasta Väyrysen olisi helppo ponnistaa Jumalan valitsemaksi kansanjohtajaksi.

        Mutta kauppamies paljasti Väyrysen vehkeilyn Vladimirovin kanssa. Vehkeilyä se on, jos vieraan vallan edustajien kanssa suhmuroidaan Suomen sisäisiä asioita.


      • Hyvä oletus
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Sitä minäkin hieman ihmettelen, miksi Vladimirov viittaa varomattomuuteen vuonna 1956. Mielestäni Neuvostoliitto (oliko peräti Vladimirov itse) toimi vuonna 1956 päinvastoin erittäin taitavasti neuvoessaan kommunistit jakamaan äänensä toisella kierroksella Fagerholmin ja Kekkosen kesken.

        Ehkä Vladimirov tarkoitti, että vuoden 1956 temppu valitsijamiesten kokouksessa loukkasi sosialidemokraatteja. Nyt olisi toimittava aiemmin eli vaikutettava jo varsinaisessa vaalissa. Samalla "ilon kautta", kuten sanotaan.


      • aika selkeä juttu
        Pystyyn_kuollut kirjoitti:

        Juuri näin. Karjalainen ratkaisisi vientiongelman ja saisi sen ansiosta suomalaiset yritysjohtajat taputtamaan käsiään ja laulamaan yhteen äänen, että noin taitava kauppamies on valittava Suomen presidentiksi.

        Täytyy muistaa myös Karjalaisen alkoholiongelma.
        Väyrynen ajoi pahoin alkoholisoitunutta miestä presidentiksi.

        Siis Väyrysen motiiveja lienee turha arvailla?

        Oma etu siinä oli kyseessä.


      • NL:n holhokki
        aika selkeä juttu kirjoitti:

        Täytyy muistaa myös Karjalaisen alkoholiongelma.
        Väyrynen ajoi pahoin alkoholisoitunutta miestä presidentiksi.

        Siis Väyrysen motiiveja lienee turha arvailla?

        Oma etu siinä oli kyseessä.

        Eritoten Neuvostoliiton olisi ollut helppo ohjailla miestä, joka olisi jo valituksi tultuaan ollut lähes yhtä pihalla asioista kuin Kekkonen erottuaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1945
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      52
      1878
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1578
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1423
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1324
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1184
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1175
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1143
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1109
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1108
    Aihe