Onko selibaatti syntiä?

väsynyt äiti

Jos miehellä olisi haluja mutta äidillä ei sen takia että pelkää raskaaksi tuloa ja muutenkin imetys vie haluja. Mies on kyllä joutunut helpottamaan itse omaa oloaan. En jaksa taas uutta raskautta, puoli tusinaa jo on. Olen välillä myös tosi masentunut ja kiukkuinen, voi lapsi parkoja :(.

85

22678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Peelo

Käytä kortsua? :E

• Mirka

Ota mieheltäsi suihin tai anna hänelle b-rappua. Olo helpottuu kummasti!! >Näin meillä tehdään!!

• romantiusointia
        Mirka kirjoitti:

Ota mieheltäsi suihin tai anna hänelle b-rappua. Olo helpottuu kummasti!! >Näin meillä tehdään!!

Ajatus siitä, ettei Pyhä Henki toimi kotoisen kirjoituspöydän ääressä lähestyy Pyhän Hengen pilkkaa. Toisaalta astian maku saattaa tulla paljon herkemmin läpi valmistelemattomassa puheessa, jossa puhuja joutuu tiukassa paikassa hakemaan vähän omiaan, kun ei tiedä mitä sanoisi.

Turha romantisointi puhumisesta auktorisoituna profetiatilanteena on syytä lopettaa pikimiten. Juuri se ajatus pitää opetuksen aika keveänä, toisteisena ja pintapuolisena. Valmistautumattomana on aika paha lähteä ruotimaan vaikkapa omavanhurskauden salatuimpia olemuksia. Ei voi kuin heittää ne tutut sloganit kehiin. Jae jakeelta -mallihan on otettu vanhojen viisaiden postilloista. On vain unohdettu, että jokainen kirjoitettu puhe on nimenomaan tehty etukäteen kirjoituspöydän ääressä. Näin Luther, Lestadius ja kumppanit...

Suvijuhlissakin syvimmälle päästiin niissä puheissa, joissa puhuja piti kädessään paria pikku muistilappua. Näin se vain menee.

• vl-puhuja

kaltaisissasi poikkeustapauksissa ymmärrämme hyvin, jos päätät käyttää kondomia taikka olla selibaatissa.

minä ja muut puhujat olemme miettineet, ja olemme tulleet siihen tulokseen, että kondomin käyttö ja muunlainenkin ehkäisy on hyväksyttävää joissakin tapauksissa. kuten sinun tapauksessasi.

on parempi teille kaikille, jos ne sinun 6 lastasi voivat hyvin, kuin että ne sinun 7 lastasi eivät voi hyvin.

• lars

En usko sinun olevan VL-puhuja!

• just joo

vl-uskossa oleva puhuja, niin minä olen Brunein sulttaani.

• vanh.lest

että hän on vl-puhuja.
        Ei vastaa puheet oikeilta.

• vanh.lest

älä yritä antaa vl:ille ohjeita, koska et ole niitä itse!
        Ja kun et kerran tiedä onko tämä ollenkaan vl joka teki avauksen. Vai käyttääkö vaan vl-nikkiä, kiusatakseen vl:iä. Ei saa taaskaan sekoittaa asioita!!!
        Sinulla menee näköjään puurot ja vellit sekasin!

• vanha vaimo
        vanh.lest kirjoitti:

Ja kun et kerran tiedä onko tämä ollenkaan vl joka teki avauksen. Vai käyttääkö vaan vl-nikkiä, kiusatakseen vl:iä. Ei saa taaskaan sekoittaa asioita!!!

1)Mitä ihmettä tämä sinun kommenttisi minusta tekee tässä paikassa ketjua?
        2) Se, että en ole vl, ei estä minua kommentoimasta mitä tekstiä hyvänsä tällä ja kaikilla muilla palstoilla.
        3) sinä et näköjään ymmärrä, että vl:t EIVÄT OMISTA tätä palstaa, sen omistaa eniro ja sen tytäryhtiö suomi24. Joten vl-liike ei määrää asioista täällä.
        4) sinä et onneksi ole sheriffinä tällä palstalla. Se on kuule sheriffin asia, mitä hän katsoo palstalle sopivaksi ja mitä ei:)
        5) sopisiko sinulle, että jättäisit minun vainoamiseni kirjoittelustasi kokonaan pois? Netiketin mukaan palstoilla ei saa kohdistaa henkilökohtaista arvostelua kehenkään kirjoittajaan. Siksi minäkin yritän olla arvostelematta sinun käytöstäsi;)

• väsynyt äiti

kiitos!

helpotti paljon -oikeasti.

en tiennytkään että nykyisin säännöistä ajatellaan puhujien kesken vähän uudemmalla tavalla.. no, se on vain hyvä:) muutos parempaan päin:)

• väsynyt äiti
        väsynyt äiti kirjoitti:

kiitos!

helpotti paljon -oikeasti.

en tiennytkään että nykyisin säännöistä ajatellaan puhujien kesken vähän uudemmalla tavalla.. no, se on vain hyvä:) muutos parempaan päin:)

En todellakaan luullut puhujan kirjoittavan noin. Tunnen sen itsekin että ehkäisy ei ole oikein. Jos joku puhuja noin kehoittaisi epäilisin ettei hänellä ole asiat kunnossa.
        Olen itse ja miehen kanssa keskustellut selibaatista ja mielestämme siinä ei ole mitään pahaa, mutta ehkäisyä emme pidä sopivana. Kysyin täältä vain koska halusin tietää mitä muut meikäläiset siitä ajattelevat.
        Nyt kyllä kadun että koko asiasta kirjoitin.

• ??????
        väsynyt äiti kirjoitti:

En todellakaan luullut puhujan kirjoittavan noin. Tunnen sen itsekin että ehkäisy ei ole oikein. Jos joku puhuja noin kehoittaisi epäilisin ettei hänellä ole asiat kunnossa.
        Olen itse ja miehen kanssa keskustellut selibaatista ja mielestämme siinä ei ole mitään pahaa, mutta ehkäisyä emme pidä sopivana. Kysyin täältä vain koska halusin tietää mitä muut meikäläiset siitä ajattelevat.
        Nyt kyllä kadun että koko asiasta kirjoitin.

"Nyt kyllä kadun että koko asiasta kirjoitin."

sitä, että tiedustelit asiaa, joka koskee vl-herätysliikkeen opettamaa Raamatun vastaista oppia "ehkäisy on syntiä"? Ole vapaa ja kysy lisää.

• ??????
        vanh.lest kirjoitti:

varoittelemaan toisia kirjoittajia kirjoittamasta tälle palstalle ihan mitä haluavat? Sheriffi poistaa asiattomat kirjoitukset.

• väsynyt äiti
        ?????? kirjoitti:

sitä, että tiedustelit asiaa, joka koskee vl-herätysliikkeen opettamaa Raamatun vastaista oppia "ehkäisy on syntiä"? Ole vapaa ja kysy lisää.

täällä vastaavat muutkin kuin uskovaiset ja nämä kaikki voivat sekoittaa sellaisen ihmisen joka etsii Jumalanvaltakuntaa ja lukee täällä näitä kirjoituksia. Näistä asioista olisi parempi puhua suoraan uskovaisten kanssa, mutta se että ovat intiimejä asioita tekee sen vähän vaikeammaksi. Tunnen kyllä mikä on oikein, mutta välillä turmelus iskee ja meinaan väsyä matkantekoon.

• väsynyt äiti
        väsynyt äiti kirjoitti:

täällä vastaavat muutkin kuin uskovaiset ja nämä kaikki voivat sekoittaa sellaisen ihmisen joka etsii Jumalanvaltakuntaa ja lukee täällä näitä kirjoituksia. Näistä asioista olisi parempi puhua suoraan uskovaisten kanssa, mutta se että ovat intiimejä asioita tekee sen vähän vaikeammaksi. Tunnen kyllä mikä on oikein, mutta välillä turmelus iskee ja meinaan väsyä matkantekoon.

perun puheeni.

oikeastaan on ihan hyvä että täällä näistä asioista puhutaan.

• Rampo
        vanha vaimo kirjoitti:

1)Mitä ihmettä tämä sinun kommenttisi minusta tekee tässä paikassa ketjua?
        2) Se, että en ole vl, ei estä minua kommentoimasta mitä tekstiä hyvänsä tällä ja kaikilla muilla palstoilla.
        3) sinä et näköjään ymmärrä, että vl:t EIVÄT OMISTA tätä palstaa, sen omistaa eniro ja sen tytäryhtiö suomi24. Joten vl-liike ei määrää asioista täällä.
        4) sinä et onneksi ole sheriffinä tällä palstalla. Se on kuule sheriffin asia, mitä hän katsoo palstalle sopivaksi ja mitä ei:)
        5) sopisiko sinulle, että jättäisit minun vainoamiseni kirjoittelustasi kokonaan pois? Netiketin mukaan palstoilla ei saa kohdistaa henkilökohtaista arvostelua kehenkään kirjoittajaan. Siksi minäkin yritän olla arvostelematta sinun käytöstäsi;)

VL.t eivät jätä kenenkään vainoamista. Ei sinun eikä toistensa.

• vl-nuori

Kuka siellä jauhaa paskaa tollasella nimellä!!?? Et todellakaa oo puhuja miehiä!!

• nii joo
        Rampo kirjoitti:

VL.t eivät jätä kenenkään vainoamista. Ei sinun eikä toistensa.

Onkoha herra itte kenties kokenu vainoa meikäläisten suunnalta!?

• nii juu
        ?????? kirjoitti:

voisikko perustella et minkä takia "ehkäisy on syntiä" sotii Raamattua vastaan!!??

• shatshitshishään
        just joo kirjoitti:

vl-uskossa oleva puhuja, niin minä olen Brunein sulttaani.

Käytätkö sinä syntinen Sulttaania?

• ou-nou-imnoob
        shatshitshishään kirjoitti:

Käytätkö sinä syntinen Sulttaania?

jeesus armahtaa, eli käytän.

• vl-pappa
        vl-nuori kirjoitti:

Kuka siellä jauhaa paskaa tollasella nimellä!!?? Et todellakaa oo puhuja miehiä!!

oos ny penikka hiljaa, tai poltan näppis uudestaan liedellä.

• on vainoa
        nii joo kirjoitti:

Onkoha herra itte kenties kokenu vainoa meikäläisten suunnalta!?

koettu.

• pedofiileja!
        on vainoa kirjoitti:

koettu.

Ja uskovaiset suojelevat.

Epäuskoiset ovat väärässä.

• jjj

selibaatissa olisi syntiä? Olen kuullut paljon vl-puheita, mutta tuohon en ole niissä koskaan törmännyt eli ei ole tietoa, että sitä pidettäisiin syntinä.

• Varsinkin vanhemman polven

vanhoillislestadiolaisilla on sellaista uskomusta, että seksistä ei saa kieltäytyä avioliitossa. Käytännössähän tämä koskee lähinnä naisia eli vaimot eivät saa kieltäytyä seksistä.

Nykyään en ole törmännyt tällaiseen opetukseen. Monet keski-ikäiset tai sitä vanhemmat on kuitenkin opetettu tähän.

• Olli
        Varsinkin vanhemman polven kirjoitti:

vanhoillislestadiolaisilla on sellaista uskomusta, että seksistä ei saa kieltäytyä avioliitossa. Käytännössähän tämä koskee lähinnä naisia eli vaimot eivät saa kieltäytyä seksistä.

Nykyään en ole törmännyt tällaiseen opetukseen. Monet keski-ikäiset tai sitä vanhemmat on kuitenkin opetettu tähän.

Joo toi pitää paikkaansa. Mä jouduin kieltäytyyn seurustelusta erään vl tytön kans sen takia et kun juteltiin näistä lapsi asioista hän oli sitä mieltä et selibaatissakaan ei voi olla jos sitä ei molemmat halua, koska seksi on avioliitossa velvollisuus niin naisella kuin meihelläkin. Eli vaikka minä olisin väsynyt ja jos vaimoni tahtoisi pitäisi minun yhtyä hänen kansaan vaik joka ilta.
        Nyt typy on jo naimisissa onkohan heil jo 3:me muksua, eka oli ikävä kyllä kehitysvammainen...

• 19 + 5
        Olli kirjoitti:

Joo toi pitää paikkaansa. Mä jouduin kieltäytyyn seurustelusta erään vl tytön kans sen takia et kun juteltiin näistä lapsi asioista hän oli sitä mieltä et selibaatissakaan ei voi olla jos sitä ei molemmat halua, koska seksi on avioliitossa velvollisuus niin naisella kuin meihelläkin. Eli vaikka minä olisin väsynyt ja jos vaimoni tahtoisi pitäisi minun yhtyä hänen kansaan vaik joka ilta.
        Nyt typy on jo naimisissa onkohan heil jo 3:me muksua, eka oli ikävä kyllä kehitysvammainen...

Ikävä kuulla. Monesti se viimeinen on kehitysvammainen. Vanhetessaan äitien kyky tuottaa terveitä jälkeläisiä heikkenee. Jos isä taas on iäkäs, lapsella on keskimääräistä enemmän psyykkisiä ongelmia. Näin on Jumala nähtävästi säätänyt.

• vanha vaimo

Et ehkä usein pääse tälle palstalle, koska olet väsynyt ja pikkulasten hoidon uuvuttamana. Täällä on kuitenkin keskusteltu asiasta usein ennenkin. Jopa vl:t myöntävät, että kun on väsynyt, eikä jaksa, niin ei toki ole syntiä olla erossa miehestään, eli selibaatissa.

Parempi neuvo sinulle kuitenkin olisi ehkäistä niin kauan, kuin olet taas vähenmmän väsynyt, virkeämpi ja voisit ajatella sen seitsemännen tuloa iloisesti, etkä pelolla ja ahdistuneesti. Ehkäisyn aikana te miehesi kanssa olisitte kuitenkin läheisissä seksiväleissä.

Jumalahan on antanut meille "seksin" muutakin varten, eikä vain lisääntymistä varten:) Jos ihmisillä olisi seksi vain lisääntymistä varten, niin naisilla olisi kiima-aika kerran vuodessa eikä muulloin tulisi ollenkaan kysymykseen sukupuoliyhteys. Koska näin ei ole, niin seksi on myös parisidoksen lujittamista varten olemassa. Jos tulee pitkä tauko seksiin, niin puolisoitten välit eivät ole niin läheisiä eikä hyviä, kuin ne voisivat olla säännöllisen seksielämän lujittamina:)

Joten ole vapaa, sisareni Herrassa. Älä ole orjuuden ikeen alla, Jumala ei ole asettanut noin ankaria määräyksiä ihmisten ikeeksi, ne on ihmiset itse, lähinnä miehet keksineet. Miksi? Ehkä pitääkseen naiset hiljaisina kotona ja estääkseen heitä vaikuttamasta esimerkiksi ammatissaan kodin ulkopuolella. Tai on kai niitä muitakin syitä, joista voisi omassa avauksessaan keskustella.

• -sh-

Olen täysin samaa mieltä "vanhan vaimon" kanssa. Ja ymmärrän täysin senkin, kun sanotaan, että lapset ovat lahja Jumalalta. Tottakai ne ovat lahja, niin vl:lle kuin muillekin. Mutta sitä en ymmärrä miksi täytyy mennä siellä toisessa päässä aivan äärilaitaan? Miksi hyväksytään hedelmöityshoidot, jos ei hyväksytä selibaattia edes väsymyksen ja pelon takia? Miksi halutaan leikkiä ihmisen mielenterveydellä? Eikö hedelmöitys- ja hormonihoidot ole kaikista pahimmin Jumalan (luonnolliseen) tahtoon puuttumista? Tässä tulee vain lähinnä mieleen se maksimaalinen vl-porukan kasvattaminen keinoja kaihtamatta. Siinä on rakkaus ja armo kaukana. Otetaanko lääketieteen kehitys ilolla vastaan VAIN lapsilukua kasvatettaessa?

• Kohtuus kaikessa
        -sh- kirjoitti:

Olen täysin samaa mieltä "vanhan vaimon" kanssa. Ja ymmärrän täysin senkin, kun sanotaan, että lapset ovat lahja Jumalalta. Tottakai ne ovat lahja, niin vl:lle kuin muillekin. Mutta sitä en ymmärrä miksi täytyy mennä siellä toisessa päässä aivan äärilaitaan? Miksi hyväksytään hedelmöityshoidot, jos ei hyväksytä selibaattia edes väsymyksen ja pelon takia? Miksi halutaan leikkiä ihmisen mielenterveydellä? Eikö hedelmöitys- ja hormonihoidot ole kaikista pahimmin Jumalan (luonnolliseen) tahtoon puuttumista? Tässä tulee vain lähinnä mieleen se maksimaalinen vl-porukan kasvattaminen keinoja kaihtamatta. Siinä on rakkaus ja armo kaukana. Otetaanko lääketieteen kehitys ilolla vastaan VAIN lapsilukua kasvatettaessa?

"Tässä tulee vain lähinnä mieleen se maksimaalinen vl-porukan kasvattaminen keinoja kaihtamatta."

Tämä tapahtuu vl-naisten kustannuksella. Pohjana väärä oppi "ehkäisy on syntiä".
        Vl-miesten ei tarvitse kehon ja pään repeämisen uhalla synnyttää 10-20 lasta.

Kuka on häikäilemätön?

• Hutkija

Joka hylkää puolisonsa muun kuin huoruuden tähden saattaa hänet tekemään huorin.
        Siis Selibaatti on syntiä, koska se saattaa miehesi huoruuden tielle. Etkö sinä ymmärrä miehen siemenpussien päälle yhtään mitään?
        Nehän täyttyvät hyvin usein, ja kun pussit täyttyvät, lähtee sieltä hermolangat aivoihin,
        ja sitten alkaa aivoissa pyöriä seksuaalisia
        ajatuksia. Jopa aviorikollisia ajatuksia. Ettekö
        te hyvät naiset ymmärrä mitään miehen siemenpussien päälle.

Hutkija Tutkija

• ---
        Hutkija kirjoitti:

Joka hylkää puolisonsa muun kuin huoruuden tähden saattaa hänet tekemään huorin.
        Siis Selibaatti on syntiä, koska se saattaa miehesi huoruuden tielle. Etkö sinä ymmärrä miehen siemenpussien päälle yhtään mitään?
        Nehän täyttyvät hyvin usein, ja kun pussit täyttyvät, lähtee sieltä hermolangat aivoihin,
        ja sitten alkaa aivoissa pyöriä seksuaalisia
        ajatuksia. Jopa aviorikollisia ajatuksia. Ettekö
        te hyvät naiset ymmärrä mitään miehen siemenpussien päälle.

Hutkija Tutkija

Totta, miehen aivot ovat jalkojen välissä.

• Hutkija
        --- kirjoitti:

Totta, miehen aivot ovat jalkojen välissä.

Kun nainen saa lapsen, niin rinnat täyttyvät maidosta, ja ne täytyy tyhjentää, eikä silti miehet sano että naisen aivot on rinnoissa,
        ja jos miehen siemenpussit täyttyvät, niin ei ne aivot silti siellä ole, mutta sieltä menee hermolangat aivoihin, ja sieltä tulee määräys silmille, että katsele kuinka naiset on kauniita.
        Sieltä tulee monenlaisia ajatuksia miehelle,
        kun ne pussit täyttyvät.

Tutkija

• huuhaa
        Hutkija kirjoitti:

Kun nainen saa lapsen, niin rinnat täyttyvät maidosta, ja ne täytyy tyhjentää, eikä silti miehet sano että naisen aivot on rinnoissa,
        ja jos miehen siemenpussit täyttyvät, niin ei ne aivot silti siellä ole, mutta sieltä menee hermolangat aivoihin, ja sieltä tulee määräys silmille, että katsele kuinka naiset on kauniita.
        Sieltä tulee monenlaisia ajatuksia miehelle,
        kun ne pussit täyttyvät.

Tutkija

Taidat tietää näistä asioista kovin vähän, miesparka.

• Hutkija
        huuhaa kirjoitti:

Taidat tietää näistä asioista kovin vähän, miesparka.

HuuHaan, pitäs mennä naimisiin että oppis tietämään miten naisen rinnat täyttyvät maidolla kun synnyttää lapsen, ja oppisi myöskin ymmärtämään miehen palloja.

Hutkija

• Tiehöylä

ettet ole saanut tietoosi Jumalan meille kaikille sallimaa luonnollisen perhesuunittelun tapaa jolloin ei ollenkaan ole tarpeen olla täydellisessä selibaatissa. Minäpä kerron.

Luonnollinen perhesuunittelu (lämpö-lima-rytmi -menetelmä)

Menetelmä perustuu naisen kuukautiskierron ja sen eri vaiheissa elimistössä tapahtuvien muutosten tarkkailuun. Raskaaksi voi tulla vain muutamana päivänä kuukaudessa, mutta näiden päivien selvittämiseen tarvitsee intensiivistä tarkkailua.

Munasolun irtoaminen pyritään paikallistamaan mahdollisimman tarkoin ja yhdynnästä pidättäydytään tai käytetään jotakin muuta menetelmää sen aikana. Ajankohta löydetään yhdistämällä kolme eri menetelmää: ruumiinlämmönmittaus, kohdun liman ja napukan tarkkailu ja rytmi- eli kalenterimenetelmä. Mikään niistä yksin ei riitä eikä niitä saa koskaan käyttää toisiaan vastaan. Jos yksikin menetelmä antaa viitteitä lähestyvästä ovulaatiosta, tulee yhdynnästä pidättäytyä tai käyttää muuta menetelmää.

Täydellinen yhteistyö ja rakkaus on välttämätöntä miehesi kanssa.

Menetelmää kutsutaan luonnolliseksi, koska siinä ei tarvita hormonivalmisteita eikä mekaanisia apuvälineitä, vaan se pohjautuu naisen omaan, luonnolliseen rytmiin. Sitä on myös nimitetty yhteistyömenetelmäksi, koska se vaatii kumppaneilta yhteisymmärrystä ja sitä, että molemmat ottavat osansa vastuusta.

Oikein käytettynä luonnollinen ehkäisymenetelmä on varma. Se on täysin vaaraton ja sen avulla nainen tutustuu tarkoin omaan kuukautiskiertoonsa ja kehonsa toimintaan. Sitä ei kuitenkaan voida suositella aivan kaikille, sillä se vaatii sellaista motivaatiota, jota kaikilta ei löydy. Täysin epäsäännöllisellä kierrolla sitä ei kannata edes yrittää. Menetelmän opettelu vaatii myöskin jonkin verran aikaa. Menetelmä on myös jokseenkin työläs ennen kuin siihen tottuu.

Ovulaatioajankohta
      Kuukautiskierto lasketaan kuukautisten ensimmäisestä päivästä lähtien viimeiseen ennen seuraavien kuukautisten alkua olevaan päivään. Keskimääräinen pituus on 28 vuorokautta, mutta yksilöllisiä eroja esiintyy paljon, myös saman naisen kohdalla eri kuukausina. Ovulaatio tapahtuu useimmiten 14 päivää ennen kuukautisten alkamista. Tätä ei voi päältä päin nähdä etukäteen, vaan laskea vasta jälkikäteen kuukautisten jo alettua. Munasolu voi irrota myös vähän aiemmin tai vähän myöhemmin. Melko yleinen virheolettamus on, että ovulaatio tapahtuisi 14 päivää edellisten kuukautisten jälkeen. Näin toki on niillä, joiden kuukautiskierto on aina tasan 28, mutta hyvin harvalla näin on. Pidemmillä ja lyhyemmillä kierroilla tämä ei pidä paikkaansa.

Munasolun irtoamispäivän lisäksi tarvitaan tietoa siittiöiden ja munasolujen eliniästä: Munasolun elinikä on 12-24 tuntia. Siittiöt elävät ja hedelmöittävät noin 72 tuntia eli 3 vuorokautta, niiden maksimielinikä on 5 vuorokautta. Tämä tarkoittaa sitä, että hedelmöityminen voi tapahtua, mikäli rakastelee ovulaatiota edeltävän 72 tunnin ja/tai sitä seuraavien 24 tunnin aikana. Mikäli ovulaatio voitaisiin tarkasti ennakoida, olisi kaikki hyvin yksinkertaista. Elimistömme antaa kuitenkin tarkan viestin vain siitä,m että ovulaatio on jo tapahtunut - ei etukäteen, koska tämä tulee tapahtumaan.

Siittiöiden maksimi-ikä voi olla jopa 7 päivää, joskin hyvin harvoin ja erittäin hyvissä olosuhteissa. Jos haluat olla varma, lisää näihin laskutoimituksiin vielä 2 lisäpäivää. Nämä ohjeet perustuvat siittiöiden 5 päivän maksimielinikään.

Tämä on se seikka, jonka takia tarvitaan menetelmän jokaisen osan hallintaa ja tarkkaa noudattamista. Perussääntönä voidaan sanoa, että läämön mittaus auttaa ovulaation jälkeisen ja rytmimenetelmä sitä edeltävien varmojen päivien paikantamisessa ja liman ja kohdunnapukan tarkkailun tukevan molempia ja täsmentävän ovulaation tapahtumispäivää.
      Rytmi- eli kalenterimenetelmä
      Rytmimenetelmä on yksi vanhimmista ehkäisykeinoista. Se on myös ainoa ehkäisymenetelmä, jonka katolinen kierkko hyväksyy. Yksinään käytettynä sen varmuus jää vain 60-80 prosenttiin. Se on siis hyvin epävarma menetelmä eikä sitä koskaan kannata käyttää ainoana ehkäisykeinona.

Rytmimenetelmää varten tarvitaan tiedot kuukautiskiertojen pituuksista 9-12 kuukauden ajalta. Menetelmä on sitä varmempi mitä useampien kiertojen pituus tunnetaan. Kun vähenneteään lyhimmästä kierrosta 2 viikkoa eli 14 päivää, saadaan aikaisin ovulaation tapahtumispäivä. Tähän lisätään kaksi varapäivää, sillä ovulaatio voi tapahtua myös 16 vuorokautta ennen seuraavia kuukautisia. Tämän lisäksi on otettava huomioon siittiöiden elinikä ja lisättävä kolme varapäivää ja vielä kaksi siltä varalta, että siittiöt eläisivätkin viisi vuorokautta.

Näin syntyy laskutoimitus, jolla määritetään ovulaatiota edeltävä viimeinen varma päivä: lyhin kierto miinus 21 päivää (= 14-16 vuorokautta munasolun irtoamisen ja kuukautisten alkamisen välillä 5 vuorokautta eli siittiöiden korkein elinikä).

Esimerkiksi:
      lyhin kierto   viimeisin ei-hedelmällinen päivä   1. mahdollinen hedelmällinen päivä   
      25   4   5   
      26   5   6   
      27   6   7   
      28   7   8   
      29   8   9   
      30   9   10   

Kun rytmimenetelmä yhdistetään luonnollisen ehkäisyn muihin osiin, tarvitaan siitä vain tämä puoli eli ovulaatiota edeltävien varmojen päivien määritys, sillä lämpötilan nousu ja muuttunut lima paljastavat jo tapahtuneen ovulaation.

Myöhäisin mahdollinen ovulaation tapahtumispäivä saadaan rytmimenetelmän avulla vastaavalla tavalla: vähennetään pisimmästä kuukautiskierrosta 14 vuorokautta.

Limamenetelmä
      Liman tarkkailu luonnollisen ehkäisymenetelmän osana perustuu siihen, että kohdunkaulasta erittyvä lima on kierron eri vaiheissa erilaista. Sen koostumuksesta voidaan päätellä kierron vaihe, hieman ennakoida ovulaatiota ja kun olet harjaantunut limantarkkailija, voit myös todeta melko tarkasti ovulaation tapahtumispäivän.

Limatyypit voidaan jakaa kahteen pääryhmään: kuivaan, jota ei näy lainkaan ja kosteaan eli hedelmälliseen. Kuivassa vaiheessa ei ole hedelmöitymisen vaaraa, kostea taas vaatii tarkempaa tutkimista. Kuukautiskierron aikana esiintyy seuraavanlaisia limoja:
      kuiva
      hieman kosteutta sisällä, mutta vaginan ulkopuoli täysin kuiva, ei vudon tai valumisen tunnetta, ei mitään täpliä tai kosteutta alushousuissa
      esiintyy kierron alkuvaiheessa heti kuukautisten jälkeen ja ovulaation jälkeen lähes seuraaviin kuukautisiin asti
      kierron varhaisin lima, hieman hedelmällinen, hieman kostea
      läpinäkymätön, valkea tai keltainen
      liimamainen tai taikinamainen, paksuhko, pysyy muodossaan
      kierron alkupuoliskolla ovulaation lähestyessä, vaan ei sen välittömässä läheisyydessä ja kierron lopussa juuri ennen seuraavia kuukautisia
      kostea-hedelmällinen
      ohutta, juoksevaa, nestemäistä, maitomaista
      läpinäkyvää, valkoista tai kellertävää - mahdollisesti myös vaaleanpunaista, punaista tai ruskehtavaa, jolloin välivuotoa on sekoittunut limaan
      ovulaation lähellä sen molemmin puolin
      erittäin hedelmällinen
      limaa hyvin paljon, selvästi enemmän kuin muissa vaiheissa
      kehräytyvää, rihmamaista, venyvää, läpinäkyvää
      munasolun irtoamispäivänä, ja mahdollisesti aivan sen lähellä

Limaa tarkkaillaan yksinkertaisesti koettamalla sormella kohdunsuuta tai spekulatutkimuksen yhteydessä. (Siis nainen itse tutkii itseään peilin avulla. Muovisia spekuloita myydään ainakin Naisasialiitto Unionissa Helsingissä.) Kierron alkuvaiheessa limaa tarkkaillaan luonnollisesti useammin, sillä ovulaation lähestyminen aiheuttaa siinä muutoksia. Ovulaation jälkeen ei liman tarkkailu ole ehkäisyn kannalta tarpeellista.

Suositeltavinta on kokeilla limaa jonkin aikaa heräämisen jälkeen, mutta ennen suihkua tai kylpyä. Sopiva aika on myös aina ennen virtsausta. Kokeilututkimuksella tarkoitetaan yksinkertaisesti liman ulkonäön tarkkailua ja sen venyvyyden tunnustelua etusormen ja peukalon välissä.

On tärkeää muistaa, ettei kokeile limaa seksuaalisesti kiihottuneena: limaa erittyy silloin suoraan emättimestä eikä kohdun lima, jonka muutoksia tarkkaillaan ehkäisyn takia, silloin ehkäpä tunnu. Myös emätintulehdukset, esimerkiksi hiivasieni ja trikomonas aiheuttavat limaista vuotoa, jonka saattaa sekoittaa kohdun limaan. Joten tulehdusten aikaan on syytä olla erityisen tarkkana.

Liman tyyppi ja muutokset kirjataan lämpötilan tavoin päivittäin ylös samaan taulukkoon lämpötilan kanssa. Alussa, ainakin parin ensimmäisen kierron aikana, se on todella syytä tehdä joka päivä, myöhemmin riittää ovulaatiota ympäröivien päivien tarkkailu.

Yleisesti ottaen kierron alkuvaihe (2-4 päivää) on kuivaa. Sen jälkeen lima alkaa lisääntyä ja muuttaa muotoaan venyvämmäksi, rihmamaista, kaikkein hedelmällisintä limaa esiintyy vain ovulaation aikana (1-2 vuorokautta). Ovulaation jälkeen lima jälleen vähenee ja on pääsääntöisesti kuivaa.

Ennen seuraavia kuukautisia kierron loppupäivinä esiintyy tavallisesti uudelleen paksuhkoa, liimamaista limaa, joka tällä kertaa uudelleen paksuhkoa, liimamaista limaa, joka tällä kertaa ei kuitenkaan ole hedelmällisyyden, vaan lähestyvien kuukautisten merkki. Liman muutoksissa on yksilöllisiä eroja melko runsaasti, joten menetelmä kannattaa opetella huolellisesti.
      Kohdunnapukan tarkastelu

Kohdun liman tarkastelun lisäksi on hyvä myös tunnustella sormin kohdunnapukkaa ja katsoa spekulatutkimuksen yhteydessä kohdunsuun kokoa. Ovulaatiohetken havaitsemisen kannalta on hyödyllistä tietää, että:
      Kierron ei-hedelmällisessä vaiheessa, eli suurimman osan ajasta, kohdunnapukka on kova, se muistuttaa tunnusteltaessa nenänpäätä. Se sijaitsee myös suhteellisen alhaalla ja on helppo tavoittaa sormilla. Jos katsot sitä spekulan avulla, huomaat kohdunsuun olevan lähes kiinni, se on synnyttämättömillä naisilla pieni nuppineulan kokoinen piste napukan keskellä.

Ovulaation aikoihin kohdunnapukka saattaa siirtyä ylöspäin pari-kolme senttiä ja sen löytäminen voi olla aluksi hankalaa. Kun kosket sitä, se tuntuu pehmeältä, huulten kaltaiselta. Kohdunsuu on selvästi auennut lisää, joillakin jopa niin paljon, että sormenpää menee sisälle. Emättimen seinämät tuntuvat liukkailta runsaamman liman vuoksi.

Ovulaation lähestyessä voi kohdunnapukkaa tunnustella joka päivä. Se on paras tehdä illalla, sillä kohdunnapukka muuttaa hieman sijaintiaan päivän mittaan ja on iltaisin alimmillaan ja siten helpoimmin tunnistettavissa. On hyvä kokeilla erilaisia asentoja - esimerkiksi kyykyssä, seisten toinen jalka tuolille koukistettuna tai istuen - ja kun löytää asennoista sen, joka tuntuu helpoimmalta, suorittaa tarkastelu samassa asennossa joka kerta.

Lämpömenetelmä

Lämpömenetelmä perustuu naisen ruumiinlämmön muutoksiin kierron aikana. Koska munasolun irtoamisen jälkeen erittyy progesteronia, kohoaa lämpötila selvästi, vähintään 0,2 astetta yhden tai parin päivän kuluessa ovulaation tapahduttua. Lämpötila myös pysyy korkeampana seuraaviin kuukautisiin saakka. Joten jo tapahtunut ovulaatio voidaan todeta, sen sijaan sen ennakoiminen pelkän lämpötilan perusteella on mahdotonta.

Käytännössä tämä tapahtuu mittaamalla ruumiin lämpötila joka aamu, mieluiten samaan aikaan ja noin puolen tunnin kuluessa heräämisen jälkeen ennen ylösnousemista, virtsausta tai ruokailua. Poikkeuksellisen lyhyt yöuni voi aiheuttaa lämpötilaan muutoksia, jotka on syytä kirjata. Lämpötila mitataan tavallisella lämpömittarilla peräsuolesta, emättimestä tai suusta. Kainalolämpöä ei pidä käyttää, koska se on liian epätarkka. Kätevintä on ehkä mitata peräsuolesta, emättimestä mitattaessa lämpömittari pitää pestä huolellisesti joka käytön jälkeen.

Lämpötila merkitään muistiin käyrästöön, samaan mihin merkitään liman muutokset. Siihen merkitään myös erityishuomautuksina syyt, joiden takia lämpö voi poiketa normaalista: sairaudet, stressi, elämänmuutokset, matkat, runsas alkoholin käyttö, epätavallisen pituiset yöunet. Näiden aiheuttamia lämpötilan nousuja ei saa sotkea ovulaation jälkeiseen lämmönnousuun.

Kierron ensimmäisellä puoliskolla kuukautisten ja ovulaation välillä lämpötilat ovat melko matalia. Toisilla ne pysyvät tasaisesti alhaisina, toisilla vaihtelevat suurestikin. Joillakin lämpötila putoaa selvästi juuri ennen ovulaatiota. Jotkut tuntevat ovulaation pistävänä kipuna munasarjoissa.

Ovulaation tapahduttua lämpötilat nousevat joka tapauksessa selvästi. Lämmön nousu on vähintään 0,2 astetta, useimmiten 0,3 astetta. Se voi tapahtua joko hetkessä, jolloin lämpökäyrästä tulee äkkijyrkkä tai sitten vähitellen muutaman päivän kuluessa, jolloin käyrästä tulee porrasmainen.

Koska munasolu elää 12-24 tuntia, on odotettava kaksi täyttä päivää eli mitattava kolme "korkeaa" lämpötilaa, jotta voidaan olla varmoja siitä, että on jälleen siirrytty ei-hedelmälliseen aikaan. Korkeiksi lämpötiloiksi laskettavien on kaikkein oltava vähintään 0,2 astetta korkeampia kuin niitä edeltäneiden kuuden päivän lämpötilat.

Ovulaation jälkeen lämpötila pysyy ylhäällä seuraaviin kuukautisiin asti eikä mittaaminen ole enää silloin välttämätöntä. Menetelmää opeteltaessa se on kuitenkin syytä tehdä kierron jokaisena päivänä, jotta oppisi tuntemaan lämpötilan muutokset mahdollisimman tarkoin. Sitten kun on oppinut menetelmän, voi lämmönmittauksen aloittaa aina vasta hedelmällisen ajan lähestyessä. Esimerkiksi, jos kuukautiskierto on pidempi kuin 25 päivää, lämmönmittauksen voi aloittaa vasta kierron kuudentena päivänä (vrt. rytmimenetelmäkappaleen taulukko).
      Luonnollinen ehkäisy synnytyksen jälkeen

Imettäminen on synnytyksen jälkeen melko tehokas ehkäisykeino: mikäli ruokit lastasi pelkästään rintamaidolla ja imetät myös öisin, tapahtuu seuraava ovulaatio yleensä aikaisintaan noin 10 viikon kuluttua. Muussa tapauksessa - siis myös, vaikka osittain imettäisitkin - se voi tapahtua 3- 4 viikon kuluttua. Koska kuukautisia ei vielä ole, täytyy keskittyä pelkästään liman tarkkailuun.

Synnyttäneille, imettäville naisille suositellaan pessaaria tai kondomia yhdessä niin sanotun tarkennetun limamenetelmän kanssa: koeta limaa päivittäin, samaan aikaan, mieluiten arkisin. Jos koko päivän olet tuntenut olosi täysin kuivaksi, voit huoletta rakastella. Sen jälkeen odotat kaksi täyttä päivää, sillä rakastelemisen jälkeen emättimessä oleva sperma saattaa helposti sekoittua kohdun limaan. Siis joka toisen kuivan päivän iltana voit olla yhdynnässä ilman riskiä raskaaksitulosta. Heti kun huomaat jonkinlaisen liman ilmaantuneen, odota kaiken varalta kolme päivää. Kolme päivää on munasolun mahdollinen hedelmöittymisaika, mikäli kyseessä todella olisi ovulaatio. Jo tapahtuneen ovulaation huomaat luonnollisesti myös lämmönnoususta, mutta silloin voi olla jo liian myöhäistä - voit olla uudelleen raskaana. Pelkkä lämmön mittaaminen ei siis missään tapauksessa riitä.
      Huomattavaa E-pillereiden jälkeen

Synteettiset hormonit, joita ehkäisypillereissä käytetään, aiheuttavat elimistölle sen luonnollisesta tilasta poikkeavan tilan, samoin oma kuukautisrytmi lakkaa ja tilalle tulee pillereillä säädetty lähes tunnintarkka kierto täysin riippumatta siitä, millainen kierto aiemmin oli. Pillereiden käytön loputtua menee aikaa ennen kuin elimistön oma tasapainotila ja kuukautisrytmi palautuu.

Kun pillereistä siirrytään luonnolliseen ehkäisyyn, syödään meneillään oleva pillerikierto loppuun. Pian viimeisen pillerin syötyäsi tulee vuoto, joka ei kuitenkaan ole normaalit kuukautiset, vaan tavallinen pillereiden jälkeinen tyhjennysvuoto. Ensimmäisiä varsinaisia kuukautisia saatat joutua odottamaan viikkoja, kuukausia, jopa vuoden.

Jos olet ennen pillereiden käyttöä tuntenut normaalin kalenterimenetelmän mukaisen rytmisi, se on laskettava uudelleen, sillä se saattaa olla muuttunut. Samoin vie aikansa ennen kuin kohdun liman antamiin merkkeihin voi luottaa.

On syytä harjoitella luonnollista ehkäisyä vähintään kahden, kolmen kuukauden ajan, mitata lämpötilat ja tarkkailla limaa ja kohdunnapukkaa ja merkitä kaikki huolellisesti muistiin ennen luonnollisen ehkäisyn varsinaista käyttöönottoa. Jos haluat tänä aikana olla yhdynnässä, tulee sinun käyttää kondomia tai pessaaria. Alkuvaiheessa voi olla myös viisasta olla yhdynnässä ilman muuta ehkäisyä vain kierron myöhäisempinä varmoina päivinä, kun ovulaatio on varmasti tapahtunut. On vaikea antaa täsmällistä ohjetta siitä, kuinka kauan tämän alkuvaiheen on syytä kestää, koska yksilöllisiä eroja on niin runsaasti.
      Luonnollinen ehkäisy ja vaihdevuodet

Kuukautisten alettua tulla yhä harvemmin käy ovulaatiokin epäsäännölliseksi. Munasolu ei irtoa läheskään joka kuukausi. Kuukautisvuotojen välillä saattaa esiintyä välivuotoja. Emätin on kuivempi kuin aikaisemmin ja usein selvää limaa erittyy vain ovulaation aikana. Kiertojen pituus kasvaa ja muuttuu epäsäännölliseksi, joten on vaikea harjoittaa niin kalenteri- kuin lämpömenetelmääkään. Siksi kannattaa käyttää tarkennettua limamenetelmää (katso kohdasta synnytyksen jälkeinen ehkäisy) ja sen lisäksi tarkkailla kohdunnapukan muutoksia.
      Jos haluat lapsen

Luonnollinen ehkäisymenetelmä on tehokas myös päinvastaisesti käytettynä lapsen hankinnassa. Kun olet ehkäistessäsi oppinut tuntemaan kiertosi ja ovulaation ajankohdan ja välttämään yhdyntää juuri tuolloin, teet lasta toivoessasi juuri päin vastoin.

Rakastele mahdollisimman lähellä ovulaatiota. Suurin hedelmöittymisen mahdollisuus on juuri ovulaatiopäivänä, jolloin kohdun lima on runsainta, kohdunnapukka pehmeä ja sen suu auki. Ovulaatiopäivä on se päivä, jolloin lämpö on kohonnut tai sitä edeltävä päivä. Lasta haluttaessa kannattaa rakastella pari päivää enen oletettua ovulaatiota, ovulaatiopäivänä ja vielä varmuuden vuoksi seuraavanakin. Toki saa rakastella muulloinkin.

Jos et ole tullut raskaaksi vuoden kuluessa, on viisainta hakeutua lääkärille, sillä sinussa, kumppanissasi tai teissä molemmissa saattaa olla jotain vikaa, jonka yleensä lääkäri voi hoitaa.
      Yhteenveto

Tee siis näin:
      tutustu kalenterirytmiin ja laske sen mukaiset varmat päivät
      tarkkaile kohdunlimaa joka päivä
      mittaa lämpösi joka aamu
      tunnustele kohdunnapukkaa silloin tällöin ja jos sinulla on oma spekula, katso sen avulla kohdunsuun kokoa

Kirjaa kaikki saamasi informaatio kiertoasi kuvaavaan taulukkoon, jonka teet itsellesi. Kun aloitat menetelmän käytön, opettele sitä muutaman kuukauden ajan ja käytä kondomia tai pessaaria sen lisäksi. Opittuasi menetelmän hyvin ja kiertosi ollessa säännöllinen riittää, että mittaat lämmön ja tarkkailet limaa ja napukkaa vain kuukautisten ja ovulaation välisen ajan.

Plussat:
      edullinen
      hormoniton
      pehmeä menetelmä
      ei sivuvaikutuksia
      opit tuntemaan oman kehosi ja tulet sinuiksi sen kanssa
      huomaat mahdolliset muutokset kehossasi itse
      voi käyttää "väärinpäin" raskauden yrittämiseen

Miinukset
      vaatii aikaa opetella ja motivaatiota
      voi vaikuttaa aluksi monimutkaiselta
      varsin varma vain oikein käytettynä

Opittuasi menetelmän se on helpompi miltä ensin vaikuttaa. Mm. katolinen kirkko hyväksyy menetelmän ja hyväksyy sen jäsenilleen, käytettäväsi mm. terveydellisten (väsymys) taloudellisten, sosiaalisten ym. syiden perustella.

Mikäli haluat ja osaat hyvin englantia voin laittaa sinulle linkkejä asiasta.

Asia on äärimmäisen vakava. Fanatiikot ja muut ymmärtämättömät pitäkää nyt plättinne kiinni. Meidän tulee rakastaa lähimmäisimme.

• reinhard

No siinäpä oli naisille tietoa oikein roppakaupalla.
        Nyt ei kenenkään väsyneen äidin tarvitse enää vaivojaan täällä valitella, kun on saanut näin kullanarvoisia elämänohjeita.

Kyllä naiset nämä taitaa tietää paremmin kuin hyvin. Toista on Sudanin naisilla, joilla ei ole näistä asioista juuri tietoa.

Kokonaan eri asia on sitten, toimiiko omantuntonsa vai järkikultansa mukaan

• Tiehöylä
        reinhard kirjoitti:

No siinäpä oli naisille tietoa oikein roppakaupalla.
        Nyt ei kenenkään väsyneen äidin tarvitse enää vaivojaan täällä valitella, kun on saanut näin kullanarvoisia elämänohjeita.

Kyllä naiset nämä taitaa tietää paremmin kuin hyvin. Toista on Sudanin naisilla, joilla ei ole näistä asioista juuri tietoa.

Kokonaan eri asia on sitten, toimiiko omantuntonsa vai järkikultansa mukaan

Valitettavasti on niin, että ettei tuota perhesuunnittelu menetelmää Suomessa juurikaan tunneta. Kysymys on aivan muusta kuin kyllä hyvin tunnetusta rytmimenetelmästä, josta siitäkin on tuossa kerrottu. Rytmimenetelmä yksin on käytännössä todettu merkityksettömäksi.

Keskeinen on tuo kohdun liman tarkkailu, eikä se lopultakaan ole monimutkaista.

Tärkeää on myös aviopuolisoita lähentävä yhteistyö.

• opa
        Tiehöylä kirjoitti:

Valitettavasti on niin, että ettei tuota perhesuunnittelu menetelmää Suomessa juurikaan tunneta. Kysymys on aivan muusta kuin kyllä hyvin tunnetusta rytmimenetelmästä, josta siitäkin on tuossa kerrottu. Rytmimenetelmä yksin on käytännössä todettu merkityksettömäksi.

Keskeinen on tuo kohdun liman tarkkailu, eikä se lopultakaan ole monimutkaista.

Tärkeää on myös aviopuolisoita lähentävä yhteistyö.

näillä kikkailuilla on muuhun "lisääntymisen välttämiseen"? Kun lukee nuo rytmijutut, tai niistä ehkä jaksaa 5 riviä lukea, niin tuntuu jo, että hohhoijaa, jos nuo hyväksyy, niin kai silloin hyväksyy muunkin ehkäisyn eli seksin, jossa vältellään raskautta.

• Tiehöylä
        opa kirjoitti:

näillä kikkailuilla on muuhun "lisääntymisen välttämiseen"? Kun lukee nuo rytmijutut, tai niistä ehkä jaksaa 5 riviä lukea, niin tuntuu jo, että hohhoijaa, jos nuo hyväksyy, niin kai silloin hyväksyy muunkin ehkäisyn eli seksin, jossa vältellään raskautta.

luomaan järjestykseen. Menetelmää voidaan käyttää myös toisinpäin, maksimoida raskauden todennäköisyys.

• martaniini

jos on selibaatissa sen takia että ei halua tulla raskaaksi. Samoin varmojen päivien laskeminen, ehkäisyähän se on! eri menetelmä mutta sama tavoite, eli päättää itse lastensa lukumäärä. Jos sinusta tuntuu ettet jaksa lastesi kanssa, pyydä reilusti apua, uskon kyllä että löydät sisaria jotka mielellään tulevat avuksi. Siksihän meille jokaiselle on annettu matkatovereita että jaksaisimme pysyä tiellä. Kyllä Jumala antaa voimia yhtä paljon kuin lapsiakin!

• Epätietoinen

"Siksihän meille jokaiselle on annettu matkatovereita että jaksaisimme pysyä tiellä."

laittaa synnyttämään äidin puolesta, ellei äiti kertakaikkiaan itse jaksa?

• ???
        Epätietoinen kirjoitti:

"Siksihän meille jokaiselle on annettu matkatovereita että jaksaisimme pysyä tiellä."

laittaa synnyttämään äidin puolesta, ellei äiti kertakaikkiaan itse jaksa?

vastuu jo syntyneiden lasten kasvatuksesta ja hyvinvoinnista? Tekevätkö matkatoverit senkin?

• Lars

Sinun äiti kysymyksesi on hyvin tuttua minullekin.
      Samalla tavalla meidän perheessä on jokaisen synnytyksen jälkeen ollut äidillä vaihe, jolloin sukupuolielämä ei yksinkertaisesti ole kiinostanut, eikä sitä ole jaksanut pienen vauvan hoidon ja imettämisen vuoksi.
      Vaimo on käynyt välillä ylikierroksilla, ollut väsynyt ja masentunut.

No isänä olen pikku hiljaa oppinut tukemaan vaimoa tässä vaiheessa ja tärkeintä on ollut se, että vaimo saisi välillä lepuuttaa itseään esim. ulkoilun, seuroissa käynnin, rotinailtojen jne. muodossa. Aina silloin tällön tehty matka jonnekin miehen ja vauvan kanssa on kummasti antanut voimia.

No jos vaimo ei ole halunnut, niin enhän minä voi pakottaa häntä siihen. Rakkaus on niin syvä puolisoiden välillä, että kyllä miehen tehtävä on silloin pidättäytyä eikä kuormittaa puolisoaan liikaa synnytyksen jälkeisinä muutamana kuukauten.

Te kyllä löydätte tasapainon tässä asiassa. KESKUSTELU ON KAIKEN A JA O!

• kuullut ja kokenut

Kyllä keskustelu on kaikissa asioissa aajaoo.

Miehenä ymmärrät, jos viittaan erääseen käytettyyn sanontaan: "Henki on altis (ottamaan vaimon tilanne huomioon), mutta liha on heikko..."

Eli tuo ohjeesi ei toimi läheskään kaikissa parisuhteessa, ei veeällillä eikä muilla.

• lars
        kuullut ja kokenut kirjoitti:

Miehenä ymmärrät, jos viittaan erääseen käytettyyn sanontaan: "Henki on altis (ottamaan vaimon tilanne huomioon), mutta liha on heikko..."

Eli tuo ohjeesi ei toimi läheskään kaikissa parisuhteessa, ei veeällillä eikä muilla.

Tarkoitukseni oli rohkaista aviosuhteessa (huom ei sama asia kuin parisuhde) elävää äitiä omilla kokemuksillani. Totta on se, että liha on heikko, mutta siltikin on parempi yrittää auttaa äitiä jaksamaan tuon vaiheen ylitse ja näkemään, että vielä se aurinkokin taas paistaa.

Olen itse noina vaikeina kuukausina synnytysten jälkeen ikäänkuin "lokeroinut tuon sukupuolisuuden" ja ajatellut, että jos nyt vähän aikaa miehenä tuossa tilanteessa vähän kärsinkin niin kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu.

Rakkaus on pitkämielinen...

• vastasi oikealta kannanott...
        kuullut ja kokenut kirjoitti:

Hyvä että mieskin uskaltaa täällä puhua näistä asioista. Minusta se oli hyvin tärkä asia lukea kirjoituksesi. Kaikki miehet ei puhu paljon, mutta
        tuntevat sydämmessä varmasti sitäkin enemmän.
        Minä ymmärrän että mieskin voi olla väsynyt, ja lapsetkin ja sen vuoksi minä yritän aina liikaa.
        Nämä josta kirjoitat on tuttuja asioita.
        Koska itse olen vl-perheen äiti, pidän siitä että näistä asioista uskalletaan puhua, sis meidän kesken. Minusta sekin on hyvin tärkeä asia, että mies on mukana koko sydämmellä perheasioissa ja näen että vl_miehet ovatkin sitä. Muista en tiedä...
        Monesti kuulee, kyllä vaikka mitä, niinkuin täälläkin mitä ulkopuoliset puhuvat meikäläisistä.
        Pääasia että itse ei lähde siihen mukaan, vaan pitäisimme yhtä, siis pitäisimme rakkauden keskenämme. Se on minusta tärkeää.
        Jos jotain tuleekin, se mitä sanoit, että puhua asioista on a ja o, niin... uskon että silloin vaikemmatkin solmut aukeavat, jos uskaltaa puhua asioista.
        Eihän kenenkään elämä ole kuin suoraa viivaa, siihenhän tulee mutkiakin välillä. Pääasia on se kaikkein tärkein puolisoiden kesken, että asiat hoidetaan siten, että se koituu kaikkien parhaaksi, ja kaikki voi hyvin. Ja tietenkin, että se kaikkein tärkein asia; Rakkaus säilyy kaikkien kesken.

• Lars
        vastasi oikealta kannanott... kirjoitti:

Hyvä että mieskin uskaltaa täällä puhua näistä asioista. Minusta se oli hyvin tärkä asia lukea kirjoituksesi. Kaikki miehet ei puhu paljon, mutta
        tuntevat sydämmessä varmasti sitäkin enemmän.
        Minä ymmärrän että mieskin voi olla väsynyt, ja lapsetkin ja sen vuoksi minä yritän aina liikaa.
        Nämä josta kirjoitat on tuttuja asioita.
        Koska itse olen vl-perheen äiti, pidän siitä että näistä asioista uskalletaan puhua, sis meidän kesken. Minusta sekin on hyvin tärkeä asia, että mies on mukana koko sydämmellä perheasioissa ja näen että vl_miehet ovatkin sitä. Muista en tiedä...
        Monesti kuulee, kyllä vaikka mitä, niinkuin täälläkin mitä ulkopuoliset puhuvat meikäläisistä.
        Pääasia että itse ei lähde siihen mukaan, vaan pitäisimme yhtä, siis pitäisimme rakkauden keskenämme. Se on minusta tärkeää.
        Jos jotain tuleekin, se mitä sanoit, että puhua asioista on a ja o, niin... uskon että silloin vaikemmatkin solmut aukeavat, jos uskaltaa puhua asioista.
        Eihän kenenkään elämä ole kuin suoraa viivaa, siihenhän tulee mutkiakin välillä. Pääasia on se kaikkein tärkein puolisoiden kesken, että asiat hoidetaan siten, että se koituu kaikkien parhaaksi, ja kaikki voi hyvin. Ja tietenkin, että se kaikkein tärkein asia; Rakkaus säilyy kaikkien kesken.

Itse olen kokenut miehenä sen, että sitä on aika huono keskustelemaan ja ottamaan puheenaiheeksi puolison kanssa tällaisiakin asioita. Onneksi vaimo osaa sopivasti "herätellä keskustelemaan" vaikeistakin asioista. Se on suorastaan ihme ja kyllä voi sanoa että Jumalan runsasta siunausta että keskustelemalla todellakin monet ja monet solmut aukeavat, mutta ilman keskustelua ja keskustelua ja ... eivät solmut aukea.

Tällaisia intiimejä asioita voi täällä jonkin verran tuoda esille, mutta parempi ehkä sittenkin pienemmässä piirissä ystävien kanssa. Tosin on harvoja sellaisi joiden kanssa kasvotusten voi "asioista" keskustella.

Voimia sinullekin elämässäsi!

• kuullut ja kokenut
        lars kirjoitti:

Tarkoitukseni oli rohkaista aviosuhteessa (huom ei sama asia kuin parisuhde) elävää äitiä omilla kokemuksillani. Totta on se, että liha on heikko, mutta siltikin on parempi yrittää auttaa äitiä jaksamaan tuon vaiheen ylitse ja näkemään, että vielä se aurinkokin taas paistaa.

Olen itse noina vaikeina kuukausina synnytysten jälkeen ikäänkuin "lokeroinut tuon sukupuolisuuden" ja ajatellut, että jos nyt vähän aikaa miehenä tuossa tilanteessa vähän kärsinkin niin kyllä se tästä vielä iloksi muuttuu.

Rakkaus on pitkämielinen...

Parisuhde on laajempi käsite kuin aviosuhde, joten käytin sitä. Samat asiat ja ongelmat kohdataan kaikissa intiimeissä suhteissa.

Sinun lokerointiaspektisi tuntuu todella vieraalta ja tylyltä.

Monilla ei ole tuollaista itsehillintää. Ei veeällilläkään! Sinulla taitaa olla suht. helppo taivaltaa????? Vai on kärsimys jotenkin jaloa?

Entä jos naisenakaan en halua mieheni lokeroituvan tuossa mielessä? Entä jos itse kaipaan läheisyyttä ja avioelämää? Entä jos samalla pelkään raskautta?

Miten voi olla toisen lähellä, jos pelkää lokeron aukeavan?

Miten julmaa on olla kaukana toisistaan, rakkaastaan, kaipuunsa kohteesta!!!! Miksi olen mennyt naimisiin, jos ei saa olla oikeasti naimisissa? Eihän me missään luostarissa olla!

• Letmar

Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut. Mutta joka viettelee yhden näistä pienistä, jotka uskovat; minuun, sen olisi parempi, että myllynkivi ripustettaisiin hänen kaulansa ja hänet upotettaisiin meren syvyyteen. Matt. 18:5 - 6.

Asia on niin, kuten on tapana sanoa, että ellei vanhemmilla olisi muuta tekemistä, tulisi heidän lastensa vuoksi pyrkiä autuuteen, ja kun on kysymys lapsista, on heillä totisesti yltäkyllin pelkkää hyvää tekemistä, jos he nimittäin haluavat kasvattaa lapsensa Jumalan palvelemiseen. Sillä keitä muita Vapahtaja tarkoittaa puhuessaan nälkäisistä, janoisista, alastomista, vankeudessa olevista, sairaista, muukalaisista, Matt. 25:35 - 36, ellei juuri sinun omien lastesi sieluista, joilla Jumala tekee kotisi sairashuoneeksi ja sinut itsesi sairaanhoitajaksi, jotta sinä heitä hoitaisit, että hyvillä teoilla ja sanoilla antaisit heille syödä ja juoda, että huolehtisit siitä, että he oppivat pelkäämään Jumalaa, uskomaan ja luottamaan Jumalaan, ja panemaan häneen toivonsa, pyhittämään eikä kiroamaan hänen nimeänsä, oppivat tekemään työtä, huolehtimaan jumalanpalveluksesta ja viljelemään Jumalan sanaa, oppivat ylenkatsomaan kaikkea ajallista, hiljaa kestämään onnettomuudet eikä pelkäämään kuolemaa eikä myöskään rakastamaan tätä elämää. Oi, miten onnellisiksi avioliitto ja koti tulisivatkaan, jos vanhemmat olisivat tämän kaltaisia; siitä tulisi oikea kirkko, oivallinen luostari, jopa paratiisi.
      Toisaalta taas vanhemmat ennenkaikkea omassa kodissaan ansaitsevat helvetin, jos laiminlyövät opettaa lapsiaan ylläolevalla tavalla. Auttaako heitä se, että paastoavat itsensä kuoliaiksi, rukoilevat, pyhiinvaeltavat ja tekevät hyviä tekoja?

Jumala ei viimeisenä päivänä ole kysyvä heiltä tätä, mutta hän on heiltä vaativa takaisin lapset, jotka hän on jättänyt heidän huostaansa.

• Ahura Mazda

3 Moos 12 antaa ohjeet kuinka kauan olet epäpuhdas synnytyksen jälkeen.

• vanh.lestad.äiti

Mihin uskoon kuulutkaan.
        Meidän uskossa ei eletä enää Moosekseen aikaa / siis emme enää ole lain alla vaan armon alla. Ja me elämme Uuden Testamentin aikaa.
        Sen mikä usko on puhdistanut, älä sano sitä saastaiseksi. Me olemme puhtaat Jeesuksen ansion tähden ja taivaskelposia ei omien töiden vuoksi.

• Syntiä!

Ja vielä pahemmasta päästä!

• nettisurfaaja
    • Isä.

Ajattele nykyisiä lapsiasi, itseäsi ja koko perhettänne. Tärkeää on, että sinä jaksat olla äiti nykyisille lapsille sekä vaimo puolisolle.

Ehkäisy ei ole minkään Raamatun kohdan mukaan syntiä.

• et ole vl näköjään

ja kirjoittelet omiasi. Ei pitäis sellasen ihmisen ottaa Raamatun asiohin kantaa, jolla siihen ei ole taitoa.
        Et näköjään tunne Raamattua.
        Alku kyllä oli hyvä ja oikein, mutta ei kannanottosi ehkäisystä ja Raamatusta!

• Hilirimpsis
        et ole vl näköjään kirjoitti:

ja kirjoittelet omiasi. Ei pitäis sellasen ihmisen ottaa Raamatun asiohin kantaa, jolla siihen ei ole taitoa.
        Et näköjään tunne Raamattua.
        Alku kyllä oli hyvä ja oikein, mutta ei kannanottosi ehkäisystä ja Raamatusta!

vauhdissa. :)

• reinhard

Selibaatin ilot ja kirot
      Selibaatti merkitsee usein sekä seksuaalista että henkistä yksinäisyyttä. Mielenterveyden kannalta tärkeää on se, onko selibaatti vapaaehtoista vai joutuuko ihminen siihen vastoin tahtoaan.

Selibaatti -sana tulee latinasta ja tarkoittaa alun perin naimattomuutta. Nykyisin sillä tarkoitetaan pidättäytymistä seksuaalisista toiminnoista, täydellisimmässä muodossaan jopa itsetyydytyksestä.

Selibaatti voi olla joko vapaaehtoinen valinta, pakon sanelema ratkaisu tai ympäröivän yhteisön määräämä. Selibaatti saattaa tuntua luonnolliselta ratkaisulta silloin, kun sukupuolivietti on heikohko tai kun ikääntyminen tuo mukanaan muutoksia. Toisen ihmisen läheisyyden tarve ei kuitenkaan poistu silloinkaan.

Vapaaehtoisen selibaatin ei ole havaittu vahingoittavan mielenterveyttä. Jonkun muun määräämä tai olosuhteiden pakosta johtuva selibaatti sen sijaan voi haitata mielenterveyttä, jos ihminen joutuu luopumaan hänelle tärkeästä elämänalueesta vastoin tahtoaan.

Fyysisen terveyden kannalta vapaaehtoisella selibaatilla ei ole haitallisia vaikutuksia. Pitkään jatkunut täydellinen selibaatti kuitenkin vähentää merkitsevästi sukupuolista halua.

Puutteessa pakosta?

Kumppanin puute voi pakottaa selibaattiin silloin, kun ihminen kokee yhdynnän ainoaksi luontevaksi seksuaalisuuden toteuttamistavaksi. Tällaisessa tilanteessa seksuaalineuvonta tai -terapia saattaa vapauttaa etsimään uusia tapoja tutustua seksuaalisuuteensa ja omaan kehoonsa. Esimerkiksi itsetyydytyksen on todettu vähentävän pelkoja, aggressiivisuutta ja ahdistusta. Toisaalta selibaattivaiheen antamasta itsetuntemuksesta voi olla hyötyä myöhemmin parisuhteessa.

Sukupuoliteitse tarttuvien sairauksien kuten hi-viruksen pelko on rajoittanut sukupuolista kanssakäymistä. On myös sairauksia, jotka kokonaan estävät yhdynnät. Silloin on tärkeää, etteivät omat asenteet estä etsimästä muunlaisia seksuaalisten tarpeiden tyydyttämisen tapoja kuten hyväilyjä, suutelemista, suuseksiä ja läheisyyttä.

Selibaattiin pakottaa usein myös laitokseen joutuminen. Lyhyissä sairauden hoitoon liittyvissä laitosjaksoissa selibaatti ei ehkä ole niin merkittävä ongelma kuin esimerkiksi vankeusrangaistuksissa. Tosin vankeinhoidossa ollaan nykyisin sitä mieltä, että vankien yhteiskuntaan palaamisen kannalta on tärkeää tukea vankien parisuhteita ja järjestää heille mahdollisuuksia perhetapaamisiin.

Yhteisö määrää yksilön pidättäytymään sukupuolisuhteista yleensä uskonnollisista syistä. Esimerkiksi katolisella kirkolla on vankat näkemykset papiston avioitumisesta ja esiaviollisista suhteista, ja luostareissa asuvat nunnat ja munkit elävät selibaatissa. Monille heistä se on luonnollinen valinta. Suomessa papisto eli selibaatissa uskonpuhdistukseen saakka.

Selibaatti ja luovuus

Ei ole helppoa todentaa, löytyykö selibaatin kautta jokin erityinen työvire. Toisaalta selibaatti tarkoittaa yksinäisyyttä sekä seksuaalisesti että henkisesti. Henkinen yksinäisyys voi aiheuttaa masennusta, mikä taas vie työtarmoa.

"Uskon ettei seksuaalienergia mihinkään katoa, vaikka ei ole mahdollisuutta normaaliin seksielämään. Se on vain kokonaisuudessaan muussa käytössä, se saa aina uusia ilmenemismuotoja, uusia hahmoja. Kuin varkain se löytää tiensä unissa, mielikuvissa, tauluissa, teksteissä, lauluissa…"

Pilaako seksi suoritukset?

Paljon on puhuttu selibaatin mahdollisista vaikutuksista urheilusuorituksiin. Ei kuitenkaan ole tieteellistä näyttöä siitä, että selibaatti parantaisi tai seksi heikentäisi urheilusuorituksia.

Aina voi tietysti pohtia, viekö seksi ajatukset harhapoluille ennen vaativaa urheilusuoritusta. Luonnollisin selitys on ehkä se, että ajatukset lähtevät herkästi harhailemaan ja keskittymiskyky kärsii, jos parisuhde on uusi ja kiehtova. Toisille seksuaalinen kanssakäyminen on tapa purkaa stressiä ja paineita, jolloin se luonnollisesti parantaa keskittymiskykyä.

Yhdyntää ja orgasmia on verrattu fyysisesti maratonin juoksemiseen. Ainakin seksuaalinen kanssakäyminen nostaa pulssia, joten säännöllisesti toteutettuna sen voi ajatella myös kohottavan kuntoa.

Mielenkiintoinen näkökulma on myös nykyihmisten vapaaehtoinen valinta elää ns. sinkkuna. Kolmannes työikäisistä suomalaisista elää yksin. Ovatko elämän arvot muuttuneet ja ovatko muut tavoitteet tärkeämpiä kuin toisen ihmisen läheisyys ja sukupuolisten tarpeiden tyydyttäminen? Vai odotetaanko tässä yltäkylläisessä materialistisessa maailmassa vain sitä yhtä suurta rakkautta, sitä ainoaa oikeaa?

• nettisurfaaja

Yritätkö reinhard olla viisan oloinen vai oletko oikeasti Arja Heikura, tuon kopioimasi tekstin kirjoittaja.

http://www.mtkl.fi/avec/arki/selibaatti.htm

Varokaa tällaisia reinhard-viisaita, viisaus ei ole heiltä itseltään.

• vierailija

• reinhard
        vierailija kirjoitti:

Taisit reinhard lisäksi löytää tuolle Mielenterveystyön Keskusliiton sivullekin muiden avulla - veikkaisin ortodokseja "Ortodoksisuus"-kanavalla.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000062&posting=22000000005336878

No onko se kiellettyä käyttää tietolähteitä hyväkseen. Jari Vilenkin teki ProGradu työtään käyttäen hyväksi muita tietolähteitä.
        Sitävartenhan internetti on, että sieltä etsitään tietoa sellaisille, jotka eivät osaa sitä itse hakea.En ole mielestäni tehnyt kauhean väärin.

• Neuvo
        reinhard kirjoitti:

No onko se kiellettyä käyttää tietolähteitä hyväkseen. Jari Vilenkin teki ProGradu työtään käyttäen hyväksi muita tietolähteitä.
        Sitävartenhan internetti on, että sieltä etsitään tietoa sellaisille, jotka eivät osaa sitä itse hakea.En ole mielestäni tehnyt kauhean väärin.

että et maininnut lähdettä. Seuraavalla kerralla on syytä mainita, jos suoraan kopioit jonkun toisen kirjoituksen.

• nettisurfaaja
        reinhard kirjoitti:

Vai vileenin syytä se on kun sinä varastat.
        Häpeä !
        Niin ja sinäkö olet se viisas joka jakaa tietoa tyhmille ("sieltä etsitään tietoa sellaisille, jotka eivät osaa sitä itse hakea") vaikka varastaen.

• reinhard
        nettisurfaaja kirjoitti:

Vai vileenin syytä se on kun sinä varastat.
        Häpeä !
        Niin ja sinäkö olet se viisas joka jakaa tietoa tyhmille ("sieltä etsitään tietoa sellaisille, jotka eivät osaa sitä itse hakea") vaikka varastaen.

Käytät liian räikeää ilmaisua varastaa, kun pitäisi puhua lainaamisesta.
        Ei Vileenikään pitänyt itse lainaamiaan tekstejä minään pahana, eikä häntä siitä myöskään mitenkään tuomittu.
        Myöskään hänen Graduaan ei mitätöity.
        Voi kuule täällä lainataan jatkuvasti muista lähteistä tietoja tänne keskustelupalstoille, eikä sitä aina edes huomata.

Kuitenkin olen nyt alkanut käyttää lähdetiedoston otsikkoa, kun lainaan.
        Miksi vaivata omaa päätään, kun kaikki maailman asiat ovat jo valmiiksi kirjoitettu.
        Toki pitää itselläkin jotain keksiä, jotta kehitys ei kokonaan pysähtyisi.

• nettisurfaaja
        reinhard kirjoitti:

Käytät liian räikeää ilmaisua varastaa, kun pitäisi puhua lainaamisesta.
        Ei Vileenikään pitänyt itse lainaamiaan tekstejä minään pahana, eikä häntä siitä myöskään mitenkään tuomittu.
        Myöskään hänen Graduaan ei mitätöity.
        Voi kuule täällä lainataan jatkuvasti muista lähteistä tietoja tänne keskustelupalstoille, eikä sitä aina edes huomata.

Kuitenkin olen nyt alkanut käyttää lähdetiedoston otsikkoa, kun lainaan.
        Miksi vaivata omaa päätään, kun kaikki maailman asiat ovat jo valmiiksi kirjoitettu.
        Toki pitää itselläkin jotain keksiä, jotta kehitys ei kokonaan pysähtyisi.

Niinpä...
        Miksi ostaa lumilapiota, kun naapurilla jo on ja sitä voi "lainata", miksi puhutaan varastamisesta, kun se on lainaamista ja kaikkihan sitä tekevät. Etenkin miksi, kun vileeniäkään ei tuomittu, miksi muka minut eikun sinut. Kun lainailet naapurin tavaroita, auttaako se, että huutelet taivaisiin, että "lainaan vain, palautan joskus ensi vuonna, kun tavara menee rikki".

Aika löysämoraalista porukkaa täällä !

• reinhard
        nettisurfaaja kirjoitti:

Niinpä...
        Miksi ostaa lumilapiota, kun naapurilla jo on ja sitä voi "lainata", miksi puhutaan varastamisesta, kun se on lainaamista ja kaikkihan sitä tekevät. Etenkin miksi, kun vileeniäkään ei tuomittu, miksi muka minut eikun sinut. Kun lainailet naapurin tavaroita, auttaako se, että huutelet taivaisiin, että "lainaan vain, palautan joskus ensi vuonna, kun tavara menee rikki".

Aika löysämoraalista porukkaa täällä !

No en minä kyllä koskaan lainaa naapureilta, enkä muiltakaan mitään.
        Naapurit sun muut lainaavat kyllä minulta aina jotakin ja vanha totuushan on, ettei tavara käytössä parane.
        Muistan lapsuutestani, että isälläni oli kaikkea, jota naapurit ja kyläläiset aina lainasi.
        Monta kertaa ne unohti palauttaa ajoissa, kun olisi itse tarvinnut.
        Tätä nyt vois kyllä sanoa kristilliseksi mielenlaaduksi, että annetaan kaverille ja tarpeessa olevalle.
        Mitä nyt tulee näihin nettilainauksiin, uskon, että alkuperäiset kirjoittajat ovat laittaneet tekstejään juuri sitä varten, että niitä käytetään.
        Minäkait olisin mielissäni huomatessani jonkun lainaavan tekstejäni. Sehän osoittaa, että teeseissäni on jotain kiintoisaa ja niitä arvostetaan.
        En tiedä, miksi sua niin kovasti kiusaa nämä lainaukset. Siksi olen alkanut nyt käyttää lähdeteoksen nimeä lainauksissani.

Joo, vielä tästä lainaamisesta.
        Kun varastaa auton, se on näiden lakipykälänikkareiden mielestä vain luvaton käyttöönotto / käyttövarkaus.
        Jos taas lainaat jonkun polkypyörää ajaaksesi sillä pari kilsaa, se on selvää varastamista.
        Auto on isompi ja kalliimpi vehje, mutta silti polkypyörän varastaminen on suurempi rike, kuin auton varastaminen.
        Synneistä voidaan sanoa, että kaikki synnit ovat yhtä isoja.
        Tupakka ja alkoholi ovat molemmat yhtä pahoja, mutta silti tupakkaa pidetään vain lievänä paheena ja alkoholia kamalana syntinä.

Kerran mulle kävi hyvä säkä.
        Ystäväni lainasi porakoneen ja se jäi sille tielleen. Aikain päästä sitten menin kysymään porakoneeni perään, jolloin ystävä heräsi:" Voi pirulauta, nythän mie muistinkin, että lainasin sen appiukolleni, täytyy hetippian hakea se sieltä !"
        Seuraavana päivänä ystäväni palasi tuoden upouutta porakonetta sanoen: "Kuule, päätettiin porukalla ostaa sulle uusi kone, kun se kone minkä lainasit, meni ihan paskaksi.
        Appiukkoni oli lainnnut sen jollekkin kaverilleen, jonka käsissä se vehje oli lopullisesti hajonnut.

• ei puutteessa

• koko homma

Provoilua koko juttu, senhän tietää että jos ukko ei saa niin sitä pitää ottaa...

• lepakko
        koko homma kirjoitti:

Provoilua koko juttu, senhän tietää että jos ukko ei saa niin sitä pitää ottaa...

hyi kammo..onneksi olen lesbo

• ---
        lepakko kirjoitti:

hyi kammo..onneksi olen lesbo

Taisit eksyä väärälle palstalle.. kuin elefantti porsliinikaupassa..

• syvä huokaus

Olisi tajuttava kuinka mielivaltainen ja alistava uskonto on kyseessä. Tuollaisesta järjettömyydestä tulisi aktiivisesti pyrkiä pääsemään irti.

Jumalanne kuulostaa enemmänkin Saatanalta.

• syvä hengitys

Laitetaanpa uudestaan.

Viimeistään tuossa vaiheessa pitäisi tajuta, että kyseinen uskonto on vähintäänkin mielivaltainen ja alistava. Sellaisesta uskonnosta kannattaa aktiivisesti pyrkiä eroon.

Tuollainen Jumala kuulostaa enemmänkin Saatanalta tai jos ei nyt Jumala ole sitä niin palvojissa on jotain pahasti vialla. Ei välttämättä kuitenkaan lopullisesti eli on olemassa mahdollisuus pelastua moisesta saatanallisesta uskosta.

• syvä hengitys

Laitetaanpa taas uudestaan.

Viimeistään tuossa vaiheessa pitäisi tajuta, että kyseinen uskonto on vähintäänkin mielivaltainen ja alistava. Sellaisesta uskonnosta kannattaa aktiivisesti pyrkiä eroon.

Tuollainen Jumala kuulostaa enemmänkin Saatanalta tai jos ei nyt Jumala ole sitä niin palvojissa on jotain pahasti vialla. Ei välttämättä kuitenkaan lopullisesti eli on olemassa mahdollisuus pelastua moisesta saatanallisesta uskosta.

• vl-tyttö

Luottakaa hyvät ihmiset joskus Jumalaan!!!!

• ....

...

• kuka sinut ohjelmoi?

Hyppää katolta tai jostain muualta korkealta paikalta. Kyllä Jumala sinut pelastaa, luota siihen. Jos ei Jumala niin Jeesus ainakin, se on tasan varma!

• nettisurfaaja

• antamaan.

Hiehesi harjoittama onanointi on syntiä, koska siinä siemen menee hukkaan!

• vl-nuori.

opeta sille siemenlingolles keskeytetty yhdyntä. toisena ohjeena vois sanoa, että lopeta se pelkääminen ja ota poskeen tai käske ukkelin paneskella persereikään.

• ti ei

ole syntiä. tosin naisen on otettava huomioon, että puutteessa elävä mies on kuin perseeseen ammuttu karhu.

• alkaessa olen

ajatellut hankkia oman paatin. En usko, että se on syntiä.

• väsynyt äiti

Nyt on alkanut vetää hanskaansa, eikä älypuutto, pahan salliva Jeesus valita.

Työntäisin Jeesuksen mikroon ja iskisin sitä kahvelilla, kun on niin sairas paska.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      44
      2494
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2477
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      73
      2372
    4. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      56
      2140
    5. Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään

Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl
      Maailman menoa
      32
      1867
    6. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      84
      1685
    7. Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista

Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko
      Kotimaiset julkkisjuorut
      21
      1143
    8. Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %

Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r
      Maailman menoa
      7
      1024
    9. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      41
      1005
    10. Eläköön kuningas, kuningas on kuollut

Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön
      Kemijärvi
      56
      886
    Aihe