Pykälän sivulause

Mietiskelijä

Minua on vuosia askarruttanut erään lakipykälän tekstin tulkinta. Se voisi olla monimielinen.
Kyse on raitiovaunun oikeuksista ja velvollisuuksista.
TLL 14. pykälä raitiovaunun osalta sanoo näin:

”Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.”
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P14

Jos tuosta lauseesta pudotetaan sivulause pois
”Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku.”
se määräisi väistämään kaikista suunnista ja kaikissa tilanteissa.

”Raitiovaunun kuljettajan on soveltuvin osin noudatettava ajoneuvon kuljettajia koskevia säännöksiä, jollei 14 §:stä muuta johdu.”
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P47

”Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.”
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P12

60-luvulle asti raitiovaunupätkä luettiin niin, että _kaikissa_ tapauksissa, lukuunottamatta punaista tai S-valoa päin ajanutta tai kolmion ja STOPin takaa tullutta, raitiovaunua piti aina väistää, mutta 60-luvulla tuli vastaan tarpeeksi isokenkäinen vaikuttaja ja kahdessa KKO:n päätöksessä ei ole tuomittu autoilijaa, mutta näissä molemmissa on ollut kyse tilanteesta, jossa auto ja raitiovaunu ajoivat samaan suuntaan, mutta raitiovaunu kääntyi oikealle ja raitiovaunulla on kääntymisen lisäksi ollut mahdollisuus ajaa myös suoraan, jolloin rv-kuljettaja on voinut soveltaa 47. ja 12. pykälää.
http://goo.gl/maps/RKG3F
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1967/19670037t

Jälkimmäisen perusteluissa ei ole mainittu 47. ja 12. vaan vain 14/5.
http://goo.gl/maps/I1ZCS
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1988/19880015

Nyt se kysymys vihdoinkin: pitäisikö pykälää
”Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.”
lukea niin, että raitiovaunulla on etuoikeus rajattuna vain 1. ja 2. momentin tilanteisiin eli sitä pitää väistää normaaliristeysajosääntöjen lisäksi vasemmalta ja myös vastaan tullessaan kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvää?
Vai voiko asian lukea niin, että näiden ( ”1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta” ) lisäksi muutenkin, kun tässä pykälässä ei muita mahdollisia ole mainittu.
”Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku.”
Esim. takaa tullessaan ja sen kääntyessä oikealle samasta suunnasta suoraan ajavan auton edestä eikä rv:llä ole mahdollisuutta ajaa suoraan eli kiskot pakottavat kääntymään?
http://goo.gl/maps/fmXRD
tai tullessaan takaa ja vaihtaessa kaistaa
http://goo.gl/maps/rVfnu

Jos sanamuoto olisi
”Raitiovaunulle on 1. ja 2. momentin tilanteissa annettava esteetön kulku”
eikä sivulausetta käyttäen, niin ei olisi pienintäkään kalvavaa epäilystä sen tarkoituksesta.

8

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulle autokoulussa opetettiin, että sporaa pitää väistää kaikissa tapauksissa paitsi jos spora tulee vasemmalta takaa, jolloin edellä olevalla autoilijalla on etuajo-oikeus. Näin siis jos liikennemerkit tahi valo-opasteet eivät muuta ilmaise.

      Löytäisinköhän vielä autokoulukirjani, täytyypä penkoa. Siinä lienee präntättynä oppikirjan toimituksen tulkinta asiasta.

    • >> Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä annettava esteetön kulku.

    • Mietiskelijä

      Olipa sekava kirjoitukseni aamutuimaan unenpöpperössä. Sivulauseen merkitys on määritelty tuossa eikä jättäne tilaa spekuloinnille
      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1988/19880015

      ”10) tienkäyttäjällä jokaista, joka on tiellä taikka sillä olevassa ajoneuvossa tai raitiovaunussa;”
      so. myös jalankulkija on tienkäyttäjä.
      On tavallinen risteys.

      Kiitos osallistumisesta, Kollimaattori ja Hakro.

      • Ei sinun tekstisi ollut puoliksikaan niin sekavaa kuin lainlaatijan. Asiallinen sanajärjestys olisi tietenkin ollut ”Raitiovaunulle on tienkäyttäjän annettava esteetön kulku risteyksessä.”


    • Ilmaus ”1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta” ei ole sivulause, vaan adverbiaali; enintään se voidaan tulkita lauseenvastikkeeksi (Ison suomen kieliopin termejä käytettäessä infinitiivirakenteeksi).

      Puhtaasti kielelliseltä kannalta kyseinen ilmaus sanoo, että kyseistä virkettä sovelletaan silloinkin, kun 1. tai 2. momentissa sanotaan toisin. Täten se on muodoltaan lakiin kirjoitettu etusijasäädös, jolla ratkaistaan säädösten väliset ristiriidat. Erityisesti se merkitsee, että risteystä lähestyvän raitiovaunun kuljettajan ei tarvitse väistää oikealta lähestyvää ajoneuvoa (kuten 1. mom. vaatisi), vaan tämän on väistettävä raitiovaunua.

      Mainitsemistasi oikeustapauksista edellisestä on vain otsikkotasoinen tiivistelmä, joka ei ole osa itse tuomiota. Toisessa on tulkittu, että puheena oleva momentti ei koske kuvaamaasi tilannetta, vaikka se näyttäisi ilman muuta kuuluvan sen alaan. Kun korkein oikeus on näin linjannut, vaikka vain hyväksymällä raastuvanoikeuden perustelut, on säädökselle käytännössä vahvistettu eri merkitys kuin sillä sanamuotonsa perusteella on. Tämä olisi käytännössä muutettavissa vain niin, että lakia muutettaisiin.

      Tuomiossa viitataan vain 14. §:ään lähinnä siksi, että alkuperäinen vaatimus on perustunut siihen. Kun on tulkittu, että 14. §:n kyseinen momentti ei sovellu tapaukseen, ei ole tarvetta viitata muihin pykäliin. Tuomiossa ei suoranaisesti sanota, että tulkinta johtuisi ilmauksesta ”1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta”, vaan tuomiossa vain sanotaan, että kyseinen momentti pätee ”vain saman pykälän 1 ja 2 momentissa tarkoitetuissa tilanteissa”. Tämä voidaan ymmärtää niin, että momentti sisältää vain poikkeuksia saman pykälän kohtiin.

      On mahdollista, että tuomioistuinten linjaus vastaa lainsäätäjän todellista tarkoitusta, vaikkakaan ei sanamuotoa.Tätä voidaan perustella sillä, että pykälä kokonaisuudessaan käsittelee sitä, miten risteykseen eri suunnilta tulevat ovat velvollisia väistämään toisiaan. Kääntymistä ja samasta suunnasta tulevan väistämistä siinä yhteydessä ei liene ollut lainkaan tarkoitus käsitellä tässä, vaan sitä koskee 12. §. Sen 1. momentti voidaan lukea niin, että puheena olevassa tilanteessa raitiovaunun on väistettävä. Eri asia on, miten tämä on sopusoinnussa lain hengen kanssa, siihen kun selvästi sisältyy ajatus, että raitiovaunun pitäisi voida kulkea mahdollisimman sujuvasti .

      (Valitettavasti lakiesityksen perusteluja ei ole saatavilla netistä, vaan ne pitäisi kaivaa esiin sopivasta kirjastosta. En kuitenkaan usko, että sieltä löytyisi selitystä, joka olisi enää merkityksellinen. KKO:n ratkaisuilla on suurempi merkitys kuin lain esitöillä.)

      Lakitekstissä ei ole tapana käyttää niin sujuvia ilmauksia kuin ”1. ja 2. momentin tilanteissa”, vaan sanotaan ”1 ja 2 momentissa mainituissa tilanteissa”.

      Kansalaisaloitteellahan tämäkin asia olisi järjestettävissä ☺

    • Mietiskelijä

      Divarista on joskus nippuun luiskahtanut TLL painos vuodelta 1973 ( alkuperältään TLL 1957 muutoksineen ).
      Väistämisvelvollisuus pykälässä 17:

      ”2. Ajoneuvon, jonka kulkusuunta risteyksessä leikkaa toisen ajoneuvon kulkusuunnan, on, jollei jäljempänä ole toisin säädetty, väistettävä samanaikaisesti oikealta lähestyvää ajoneuvoa. ( 12.6.1968/345 )
      - - -
      4. Ajoneuvo ei saa kääntyä risteyksessä, ennen kuin se voi tapahtua estämättä kohtaavaa liikennettä, risteävän ajoradan poikki polkupyörällä, moottoripolkupyörällä tai invalidipyörällä ajavaa tahi jalankulkijaa, joka ylittää risteävää ajorataa. ( 21.5.1971/405 )
      5. Raitiovaunulle on muun tiellä kulkevan 2 ja 4 momentin säännöksistä riippumatta annettava esteetön kulku. ( 21.5.1971/405 )”


      Kohdat 4 ja 5 ovat saaneet jotain säätämistä 1971 tai raitiovaunusta ei välttämättä tässä laissa sitä ennen ole ollutkaan ajojärjestyssäädöksiä, koska löytyy merkintä raitioliikenteen omassa osassa:
      ”3. Raitiovaunuliikenteessä on sen lisäksi, mitä 1 momentista johtuu, noudatettava kunnallissäännön antamisjärjestyksessä annettuja paikallisia sääntöjä ja määräyksiä. ( 20.6.1960/324 )”
      En löytänyt verkosta tätä koskevaa materiaalia, mutta oliskohan teillä paremmat hakukoneet...

      Vilahti myös mieleen ettei kiskoilla kulkevasta laitteesta ( so. ei ajoneuvo ) välttämättä ehkä ole säädetty mitään vaan on ajateltu sen olevan osa rautatieliikennettä ja oikeudessa on ehkä kuultu:
      ”Kyllä tollon klapikuorma-autokuskinkin pitää ymmärtää, että rv on, kuten kiskoilla kulkeva juna, vaikea hallittava ja pysäytettävä laite, jonka eteen ei Johanssoninkaan pidä ryysätä”.

      Tuo vuoden -67 KKO:n päätöksen alkuperäisen lakiviittauksen teksti jää hämärän rajamaille.
      Rv osalta tuossa ( -71-> ) on käytetty selkeää ilmaisua, että sitä on väistettävä ( muiden säädösten lisäksi ) vain vasemmalta ja vastaan tulevaa kulkusuunnassaan vasemmalle kääntyvää.

      1981 on saanut muodon, jossa tekstin ”riippumatta” on muutettu ”huolimatta” ja on saanut pilkut viittausten ympärille:
      ”Raitiovaunulle on tienkäyttäjän risteyksessä, 1 ja 2 momentin säännöksistä huolimatta, annettava esteetön kulku.”
      Oletan, että pilkuilla ei ole ollut tarkoitus muuttaa/laajentaa rv-pykälän vaikutusta vaan rytmittää tekstiä, trimmata kliffemman näköiseksi.

      Divarista on jäänyt hihaan myös 30.12.1937 annettu ”Asetus sisältävä yleisen liikennejärjestyssäännön”, joka oli edeltävä vuoden 1957 lakikokonaisuudelle. Tästä en ole löytänyt mitään sporaa koskevaa sääntöä.

      Yucca, luin vastauksesi pariinkin kertaan tehden oikein kipiää ja ”käetkin hikos niin”, mutta mikäli ymmärsin oikein, niin olet sitä mieltä, että KKO on tehnyt virheen hyväksyessään 1988 käräjäoikeuden päätöksen. Ei välttämättä virhettä lainsäätäjän tarkoittaman kannalta, mutta kieliopin kannalta. Olenko ymmärtänyt oikein?

      Mikäli näin tarkoitit ja nuo 2 päätöstä koskevat tilannetta, jossa rv:llä on ollut mahdollisuus ajaa myös suoraan, niin sellaisessa tapauksessa, jossa kiskot vain kääntyvät, on vielä mahdollista, että rv saakin vapauttavan tuomion. Tuomioon luiskahtaa teksti ”Ottaen huomioon sen, että kiskot ovat poikkeuksellisesti pakottaneet raitiovaunun kääntymään kuljettajan pystymättä vaikuttamaan asiaan, niin...”ja ”Kääntyminen tuli rv-kuljettajalle pyytämättä ja yllättäen, kuin faxit”.
      http://goo.gl/maps/fmXRD

      ”Raitiovaunulle on 1. ja 2. momentin tilanteissa annettava esteetön kulku”
      Olinpas tuossa höppänä. *Mäiskii itseään pitkin poskia*

      Ps. 80-luvulla ajaminen samaan suuntaan viereisellä kaistalla rv:n vierellä oli varsin haastavaa risteysajossa, jos ei tiennyt rv:n reittiä etukäteen tai nähnyt linjanumeroa. Risteysajossa piti vahdata suojateitä, muita risteykseen tulevia, liikennemerkkejä yms. ja lisäksi vahdata sitä yhtä rv:n vilkkua, joka heikon valotehonsa vuoksi oli lähinnä huono vitsi ja lisäksi väärällä korkeudella ettei sitä henkilöautosta nähnyt kurkkimatta sivuikkunasta
      http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hkl1-_4/hkl1-_4.htm
      Tämän modellin uudemmissa sarjoissa oli jo kiinnitetty enemmän huomiota valotehoon ja sijoitukseen ( myös ) riittävän alas ja eteen
      http://www.raitio.org/ratikat/helsinki/hkl/hklnr2/hklnr2.htm

      • Ymmärsit oikein: kaikki oikeusasteet ottivat kannan, joka on ”kieliopin kannalta väärä” eli ei vastaa lainkohdan kielellisesti oikeaa tulkintaa. Niiden kannat ovat toisaalta ymmärrettäviä, jos oletetaan, että koko pykälää on sovellettava vain eri suunnasta tulevan väistämiseen.

        Jatkokysymyksesikin on kiinnostava. Jos raitiovaunun kiskot kaartavat oikealle niin, että ne leikkaavat suoraan kulkevien autojen ajoradan, niin onko kyse kääntymisestä? Minusta on, koska ”kääntyminen” kuvaa liikettä, ei sen aiheuttajaa. Tuomioistuin voisi kuitenkin arvioida toisin. Silloin tuomioon todennäköisesti kirjoitettaisiin, ettei kyse ole laissa tarkoitetusta kääntymisestä.


    • Mietiskelijä

      Rv-kuljettajan on tehtävä toimia tullessaan vaihteeseen. Varmistettava, että vaihde on siihen suuntaan niinkuin reitti edellyttää tai jopa toimia sen vaihtamiseen oikeaksi.
      Suunta on kuljettajan tietoinen valinta, kääntyminen tai suoraan ajaminen.

      Vuoden -81 lain hallituksen esityksiä ei ole verkossa kuten sanoitkin, mutta ovat varmasti olleet KKO:nkin käytössä vuoden -88 päätöstä tehtäessä.
      Vuoden -71 antaman selkeän rajauksen ( vain vasemmalta tuleva ja edestä kääntyvä rv ) muuttaminen _tietoisesti_ koskemaan myös takaa tulevaa kääntyvää olisi ollut hallituksen esityksen perusteluissa -81 ja varmasti vaikuttanut jonkin päätökseen kolmesta oikeusasteesta -88.
      Tästä syystä epäilen, että tekstin muutoksen tarkoituksena oli vain ”hieman stailata” sitä muuttamatta -71 tarkoitusta ja tehty ajattelematta sen mahdollista merkityksen muutosta eikä sitä ”muutosta” näinollen ole hallituksen esityksen perusteluissa ollut eikä tarvinnut olla, koska mitään _tarkoituksen_ muutosta ei ollut tapahtunut.


      ”ettei kyse ole laissa tarkoitetusta kääntymisestä.”
      Tuo onkin jännä näkemys. Ehkä näillä perusteilla se voisi toimia.
      Ajoneuvoliikenteelle tarkoitettu tie kaartaa ja suunta muuttuu, mutta kyse ei ole kääntymisestä vaan suoraan ajamisesta
      http://goo.gl/maps/Un5yJ

      ”14) raitiotiellä yksinomaan raitiovaunuliikenteelle tarkoitettua tien osaa tai erillistä tietä;”
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2
      Liikenteenjakaja tekee tuosta rv-pysäkistä raitiotien, ”yksinomaan rv-liikenteelle tarkoitetun tien osan”
      http://goo.gl/maps/cISqZ
      kun rv jatkaa ajoa tuosta pysäkiltä ja tulee muiden ajolinjalle, niin raitiotie päättyy, kun leikkaa muiden ajolinjan ja juuri siinä kohtaa tulee törmäys takaa samasta suunnasta tulleen auton kanssa
      http://goo.gl/maps/FoKRd
      mutta rv on ajanut raitioTIELLÄ, joka on kaartanut oikealle, kun suoraanmenon mahdollisuutta ei ole eli se ei ole kääntynyt raitiotieltä mihinkään.
      Esittämäsi näkemys on tässä paikassa vahvoilla.

      Autoilija tietysti toivoo, että rv-kuljettaja tuomitaan joko KKO tai 12 47 mukaan
      http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1988/19880015
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P12
      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P47


      Kiitos Yucca mielenkiintoisista näkemyksistä ja selvennyksistä. Oli hyvin virkistävää.

      Relaksoivaa joulunaikaa kaikille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2753
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2340
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2090
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1854
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 100
      1656
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe