TÄRKEETÄ!!!

julkkis

onko olemassa muuta kuin ne helppo a,b,c ja vaikea a,b,c? onko siis noiden välissä mitään? lyhenteet? siis vaikealle. Mikä on vaikein?
Kiitos vastauksistanne

14

3253

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minah

      mä en oo ihan varma mut on olemassa helppo ö joka on kaikkista helpoin luokka!vaikea a on vaikein!

      • jokunen

        helppo ö = K.N. special (helppo B tasoinen)
        vaikeata c:tä ei ole olemassa
        helpon ja vaikean välissä on vaativa..
        helppo c = "helpoin" ja vaikenee näitä grand prix luokkia kohti...no ei ollu kovin selvästi ilmaistu mutta antaapi olla =)


      • Hehcu
        jokunen kirjoitti:

        helppo ö = K.N. special (helppo B tasoinen)
        vaikeata c:tä ei ole olemassa
        helpon ja vaikean välissä on vaativa..
        helppo c = "helpoin" ja vaikenee näitä grand prix luokkia kohti...no ei ollu kovin selvästi ilmaistu mutta antaapi olla =)

        Tolppaohjelma on se aivan helpoin, aloittelijoille tehty. Sitä ei kyllä yleensä näe muissa kisoissa kuin harjoituskisoissa (seuran omissa pienissä paikallisissa).


      • jokunen
        Hehcu kirjoitti:

        Tolppaohjelma on se aivan helpoin, aloittelijoille tehty. Sitä ei kyllä yleensä näe muissa kisoissa kuin harjoituskisoissa (seuran omissa pienissä paikallisissa).

        tolppaluokka? jaa-a ei taida olla "virallisia" ohjelmia..(?) perusmerkin-kouluohjelma taitaa olla helpoin.


      • Hehcu
        jokunen kirjoitti:

        tolppaluokka? jaa-a ei taida olla "virallisia" ohjelmia..(?) perusmerkin-kouluohjelma taitaa olla helpoin.

        On mun mielestäni ainakin ollut, ainakin ohjelmapaperi on SRL:n ohjelmapapereista löytynyt. En sitten tiedä kulkeeko nimellä tolppaohjelma, mutta siksi meillä sit kutsutaan. Ei laukkaa ollenkaan ja raviakin vain jonkun verran.


      • Dima

        Vaikein luokka ei ole vaikea a, koska vaikeaa a:ta ei periaatteessa ole olemassakaan...

        Tässä luokat helpoimmasta vaikeimpaan:
        (Helppo D)
        Helppo C
        Helppo B
        (KN Special)
        Helppo A
        Vaativa B
        Vaativa A
        (Vaikea B)
        Prix St Georges
        Intermediaire I
        Intermediaire II
        Grand Prix

        ...ja tässä vähän arvosteluperusteita ja luokkien sisältöä:
        HELPPO C
        Keskikäynti, harjoitusravi, arjoituslaukka (oikea ja vasen), temponlisäys ravissa, pysähdys, peruutus. Arvosteluperusteet: ratsastajan vaikutus hevoseen, ratsastajan asento, istunta ja apujen käyttö, oikeiden teiden seuraaminen


        VAATIVA B
        Koottu käynti, koottu ravi, koottu laukka, yksi laukanvaihto askeleessa, avotaivutus ravissa,
        sulkutaivutus ravissa ja laukassa, siirtyminen peruutuksesta laukkaan.
        Arvosteluperusteet: askellajien vapaus ja säännöllisyys, lennokkuus (eteenpäinpyrkimys, takaosan työskentely), kuuliaisuus, ratsastajan asento, istunta ja apujen käyttö, hevosen tarkkaavaisuus, liikkeiden vaivattomuus, kuolaintuntuman pehmeys, etuosan keveys.

        INTERMEDIAIRE I & II
        Laukanvaihdot joka askeleessa, väh. 5 perättäistä vaihtoa, piaffe 7-8 askelta, passage
        Siirtyminen piaffesta passageen ja päinvastoin
        Arvosteluperusteet: samat kuin vaativassa B:ssä


      • Dima
        Dima kirjoitti:

        Vaikein luokka ei ole vaikea a, koska vaikeaa a:ta ei periaatteessa ole olemassakaan...

        Tässä luokat helpoimmasta vaikeimpaan:
        (Helppo D)
        Helppo C
        Helppo B
        (KN Special)
        Helppo A
        Vaativa B
        Vaativa A
        (Vaikea B)
        Prix St Georges
        Intermediaire I
        Intermediaire II
        Grand Prix

        ...ja tässä vähän arvosteluperusteita ja luokkien sisältöä:
        HELPPO C
        Keskikäynti, harjoitusravi, arjoituslaukka (oikea ja vasen), temponlisäys ravissa, pysähdys, peruutus. Arvosteluperusteet: ratsastajan vaikutus hevoseen, ratsastajan asento, istunta ja apujen käyttö, oikeiden teiden seuraaminen


        VAATIVA B
        Koottu käynti, koottu ravi, koottu laukka, yksi laukanvaihto askeleessa, avotaivutus ravissa,
        sulkutaivutus ravissa ja laukassa, siirtyminen peruutuksesta laukkaan.
        Arvosteluperusteet: askellajien vapaus ja säännöllisyys, lennokkuus (eteenpäinpyrkimys, takaosan työskentely), kuuliaisuus, ratsastajan asento, istunta ja apujen käyttö, hevosen tarkkaavaisuus, liikkeiden vaivattomuus, kuolaintuntuman pehmeys, etuosan keveys.

        INTERMEDIAIRE I & II
        Laukanvaihdot joka askeleessa, väh. 5 perättäistä vaihtoa, piaffe 7-8 askelta, passage
        Siirtyminen piaffesta passageen ja päinvastoin
        Arvosteluperusteet: samat kuin vaativassa B:ssä

        Pikku virhe, KN Special ei (mun mielestä) ole yhtä vaikea, tai ainakaan vaikeampi kuin Helppo B, vaikka se usein siksi luokitellaankin... tosin siinä on siirtyminen laukasta käyntiin.


      • Anonyymi
        jokunen kirjoitti:

        tolppaluokka? jaa-a ei taida olla "virallisia" ohjelmia..(?) perusmerkin-kouluohjelma taitaa olla helpoin.

        Raviohjelma on vielä helpompi kuin perusmerkki :)


    • |l|l|

      esimerkiksi siis Helppo D:3.. Raviohjelma. Nähty monissakin kisoissa tuota käytettävän. Mutta enpä ole varma onko aluekisatasolla näkyny. Ohjelmassa siis käyntiä ja ravia.. näih.

      • joulupukki

        Voisiko joku kirjoittaa tänne sen radan, koska varmaan aika moni haluaa lukea sen.


    • M3INÄ MINÄ

      voiko joku laittaa tänne helppo D:3 RADAN

    • sama taas

      pliis haluaisin sen radan olkaa joku nii kiltti

    • Agrologi AMK

      Perusmerkin koulukoe taitaa olla virallisista kouluratsastusohjelmista helpoin. Sitä helpompia on sitten Pollux taitoradat. Vaativuudeltaan vaihtelevia, myös perusmerkkiä helpompia ohjelmia löytyy sitten vammaisratsastusluokkien ohjelmista. Tosin vammaisratsastusluokkien ei kannata antaa hämätä esim. vaatimissa raviohjelmissa vaaditaan paljon vaikeampia asioita, kuin helpommissa laukkaohjelmissa.

      Kaikki Suomen kisoissa viralliset kouluohjelmat löytyy SRL materiaalisalkusta:
      http://www.ratsastus.fi/prime156/prime107.aspx Linkistä aukeavan sivun vasemmasta laidasta pääsee katsomaan myös vammaisratsastuskisojen radat.

    • dinatso

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      94
      1145
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      968
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      83
      708
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      283
      699
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      586
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe